آیا این ادعا صحت دارد که پیامبر اسلام ، سعودی بودند؟؟!!

ابتدا چند نکته در رد این سخن بی پایه و اساس بیان می کنیم و در ادامه به بررسی نسب آل سعود خواهیم پرداخت:

۱. مگر همه مردم عربستان از ابتدا وابسته به خاندان سعودی بودند که بتوانیم بگوییم،پیامبر اسلام هم سعودی هستند.جمعیت عربستان در طول تاریخ از قبایل و خاندانهای فراوانی تشکیل شده است،لذا به هیچوجه صرف عربستانی بودن دلیل بر سعودی بودن نمی باشد.آل سعود خاندانی است منسوب به سعود بن محمد بن مقرن که از ۱۷۳۵ بر بخشی از شبه‌جزیرهٔ عربستان حکومت می‌کرده‌است و اکنون نیز بر کشور عربستان سعودی، که نام این کشور از این سلسله گرفته شده، حکومت می‌ کند.

۲. بر فرض محال که این سخن درست باشد که پیامبر اسلام سعودی است،ولی قطعاً مبارزه با آل سعود که با این جنایاتی که امروزه بر ضد مسلمانان و بشریت مرتکب می شود،نه تنها مبارزه با آن حضرت نیست،بلکه اگر آن حضرت امروز حضور داشتند،بدون شک با این خاندان به مبارزه می پرداختند.مگر ابولهب عموی پیامبر نبود که خداوند یک سوره در مذمت و نکوهش و لعن او نازل کرد؟؟ پس اینکه خونریزان و جنایتکاران آل سعود و هوادارانش بخواهند با این سخنان خود را تبرئه کنند،چیزی جز یک فریب نیست.

در مورد حجاز هم باید عرض کنیم که حجاز یکی از مناطق کشور عربستان بوده است نه اینکه نام این کشور حجاز بود و بعد شده عربستان.حِجاز، سرزمینی در غرب عربستان واقع در کرانه دریای سرخ است. این سرزمین مهد اسلام و مهم‌ترین قسمت جزیرةالعرب از لحاظ تاریخی است. به سبب وجود شهرهای مکه و مدینه در آن، همواره در جغرافیای اسلامی جایگاه مهمی داشته و بسیاری از حوادث مهم صدر اسلام و تاریخ شیعه در این منطقه رخ داده است.

واژه حجاز به معنای مانع و حائل است و درباره وجه تسمیه حجاز گفته‌اند که چون این منطقه میان نَجد و تِهامَه، حائل شده است، بدان حجاز می‌گویند. منتهی بعد از روی کار آمدن آل سعود،عربستان به عربستان سعودی معروف شد.

درباره نسب آنان دو نظر كاملاً متفاوت وجود دارد. يكي اين كه از اعراب اصيل شبه جزيره عربستان هستند و ديگري اين كه ريشه غير عربي دارند و در طول زمان به قبايل عرب پيوسته‌اند. بر پايه نظر نخست، آل سعود از تيره‌هاي قبيله عنزه، يكي از قبايل بزرگ و معروف عربي‌اند و نسبشان به ربيعه، نزار، معد و سرانجام عدنان مي‌رسد.[۱]اين گروه جد آل سعود را «مقرن بن مرخان» از تبار بكر بن وائل مي‌دانند.[۲]ادله فراوان براي اثبات اين نظر ذكر نشده و تنها سندي كه مي‌توان به آن استناد كرد، چند شجره‌نامه متأخر است[۳]كه به اعتقاد برخي، دروغين و ساختگي هستند. محمد بن امين تميمي، مسئول عالي كتابخانه‌هاي عربستان سعودي، به عنوان يكي از متهمان تزوير در اين موضوع نام برده مي‌شود.[۴]

بر پايه نظر ديگر، آل سعود ريشه‌اي يهودي دارند و از بصره به شبه جزيره آمده‌اند. صاحبان اين نظر، انتساب آل سعود را به قبيله عنزه درست نمي‌دانند و بر اين باورند كه جد بزرگ آنان «مردخاي بن ابراهيم بن موشي» تاجري يهودي در بصره بوده است. بر پايه گزارشي، به سال ۸۵۱ق. كارواني از عشيره مساليخ از قبيله عنزه براي خريد غلات رهسپار عراق مي‌شود. مردخاي نزد آنان مي‌رود و ادعا مي‌كند از عمو زادگان آن‌هاست و سپس همراهشان به نجد مي‌رود. او پس از مدتي سرگرداني و جابه‌جايي در مناطق مختلف نجد، سرانجام در جايي نزديك رياض كنوني ساكن مي‌شود و آن را درعيه نام مي‌نهد[۵]و نام خود را نيز به «مرخان بن ابراهيم بن موسي» تغيير مي‌دهد.
مرخان با قبايل بسياري وصلت كرد و نتيجه اين ازدواج‌ها فرزنداني فراوان بود كه همگي نام‌هاي عربي داشتند. فرزند بزرگ او نيز كه از بصره همراه پدر به نجد رفته بود، نامش را از «ماكرن» به «مقرن» تغيير مي‌دهد. او فرزنداني به نام‌هاي محمد و سعود داشت. از اين پس نام‌هاي يهودي به فراموشي سپرده مي‌شوند و آل سعود نام اصلي اين خاندان مي‌ گردد.[۶]

صاحبان اين نظريه براي اثبات ادعاي خود، به اين ادله و قراين استناد مي‌كنند:

۱. در ميان نياكان آل سعود ، نام‌هاي همانند اسامي يهودي به چشم مي‌خورد.[۷]

۲. شجره‌نامه‌هاي آل سعود از چنان دنباله بلندي برخوردارند كه هيچ همانندي در ميان اشخاص يا تيره‌هاي ديگر ندارد. شجره‌نامه آنان تا ۴۷۰ مرتبه ادامه مي‌يابد و در مقايسه با سلسله نسب پيامبر(صلی الله علیه و آله) با ۲۱ مرتبه، شگفت‌انگيز و مشكوك به نظر مي‌رسد.[۸]

۳. در سده اخير، موضوع يهودي بودن آل سعود توجه برخي رسانه‌هاي عربي را برانگيخت؛ اما ملك فيصل و ديگر مسئولان سعودي به آن واكنش نشان ندادند.[۹]

پی نوشتها:
[۱]. تاريخ الجزيره تاريخ الجزيرة ‌العربيه في حياة الشيخ محمد بن عبدالوهاب:حسين خلف شيخ خزعل، مكتبة الهلال، ص۱۴۹.
[۲]. تاريخ نجد الحديث و ملحقاته:امين الريحاني، بيروت، المطبعة العلمية ليوسف صادر، ۱۹۲۸م، ص۶۲.
[۳]. تاريخ نجد الحديث، ص۱۰۸.
[۴]. تاريخ آل سعود، ناصر سعيد، دار مكة المكرمه، ۱۴۰۴ق ، ج۱، ص۱۷۷.
[۵]. تاريخ آل سعود ، ج۱، ص۱۴-۱۵.
[۶]. تاريخ آل سعود ، ج۱، ص۱۸.
[۷]. تاريخ آل سعود ، ج۱، ص۱۸.
[۸]. تاريخ آل سعود ، ج۱، ص۱۷۷.
[۹]. تاريخ آل سعود ، ج۱، ص۱۷-۱۸.
 

 

نظرات