نشانه های بلوغ و سن تکلیف چیست؟

نشانه بالغ شدن

نشانه بالغ شدن يكى از سه چيز است:
اول: روييدن موى درشت زير شكم بالاى عورت.

دوم: بيرون آمدن منى.

سوم: تمام شدن پانزده سال قمرى در مرد و تمام شدن نه سال قمرى در زن.[۱]


[۱]. توضیح المسائل مراجع، ج ۲، ص ۳۲۴، مسئلة ۲۲۵۲.

facenama

دیدگاه‌ها

تصویر garibe

سلام عليكم

سلام عليكم
اين طور كه از سيره ائمه ياد گرفتم، هر عملي كه پشتوانه آن معرفت نباشد حتي اگر كار خوبي باشد بي ارزش است. در روايات هم داريم كه خواب كسي كه با معرفت و يا يقين همراه باشد بهتر است از عبادتي(تمازي) كه باشك توأم باشد .حكمت ۹۷نهج البلاغه يا امام علي (ع) : به کميل بن زياد فرموده اند : اي کميل هيچ حرکت و فعاليتي نيست مگر آنکه تو در انجام آن به علم و معرفت و فهم ديني نياز داري پس در کسب علم الهي بکوش . تحف العقول صفحه ۱۷۱

و از طرف ديگر در خود شريعت اسلام داريم كه در اصول دين تقليد جايز نيست ..»

نتيجه اينكه:‌ انسان بايد با تدبر و تفكر و مشورت و تعقل به معرفت و شناخت و به اسلام برسد و حق تقليد از دين آبا واجداد خودش را ندارد چه آن دين اسلام باشد يا مسيحيت يا... .

اشكال: پس چرا دين اسلام معيار براي تكليف را سن قرار داده نه معرفت وبلوغ فكري آيا مگر نه اين است كه بعضي از نواجوانان پسر قبل از ۱۵ سالگي و دختر قبل از ۹ سالگي به بلوغ فكري مي رسند و يا برعكس بعضي حتي در سن ۳۰ سالگي هم به بلوغ فكري و معرفت نمي رسند؟ تكرار مي كنم ، پس چرا اسلام ملاك را سن و بلوغ جنسي قرار داده نه معرفت و بلوغ فكري؟ متشكرم

تصویر soalcity

سلام علیکم و وقت بخیر

سلام علیکم و وقت بخیر
تحصیل و علم آموزی با کسب معرفت در هم تنیده است. اما آیا این پروسه با علم و آگاهی شروع می شود؟ آیا کودکان شش و هفت ساله که راهی مدرسه می شوند، خود با معرفت و شناخت مسیر علم آموزی را انتخاب کرده اند؟ یا آنکه هر چند به این بلوغ فکری نرسیده اند که راه را خودشان انتخاب کنند، اما باید در مسیر قرار گیرند؟
مسلمان باید اعمال و روش زندگی اش را با معرفت برگزیند. اما معنای این جمله نیست که تا معرفت کسب نکرده دست روی دست بگذارد و هیچ کاری نکند.
درباره سن نیز دقت کنید که ما مفهومی به نام ممیز داریم که حتی اگر کسی به سن تکلیف نرسیده باشد، اما تشخیص پیدا کرده باشد، در احکام در مسائل مختلف به مکلفان ملحق می شود. و درباره کسی که تا سی سالگی به بلوغ فکری نرسیده است نیز همان سخن بالا مطرح است. که بی معرفت نباید بی کار بنشیند.
البته باید توجه کرد که معرفت یک امر بسیط نیست بلکه مراتب و درجات بسیار متعددی دارد. از همین رو همگان باید در صدد افزایش معرفت خویش باشند.

نظرات