وضو و غسل با ناخن مصنوعي كاشته شده چه حکمی دارد؟

حكم وضو و غسل با ناخن مصنوعي كه روي ناخن مي كارند، چيست؟ در صورتي كه ناخن مصنوعي قابل كندن نباشد، چطور؟

طبق فتوای چند تن از مراجع تقلید عظام:
برخی از بانوان به خاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن می کنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسل شان می شود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود. لذا درصدد آن بر آمدیم تا طبق فتاوای مشهور مراجع عظام تقلید احکام آن را بازگو نماییم.

امام خمینی:
بايد ناخن مصنوعي را بردارد و در صورتي كه ممكن نيست یا به قدری مشقت دارد که غیر قابل تحمل است باید به دستور جيبره عمل كند. (روي ناخن مصنوعي را دست بكشد.)[۱]

امام خامنه ای:
در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امكان برطرف‌کردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسل‌هاى بعدى را بايد به‌صورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌هاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.[۲]

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اي مي گيرند.[۳]

آیت الله العظمی بهجت:
در وضو و غسل اشكال پيدا مي شود و بايد ناخن مصنوعي را بردارد. و اگر امكان برداشتن آن نيست بايد در وضو و غسل عمل به جبيره نمايد. (روي ناخن مصنوعي را دست بكشد.)[۴]

آیت الله العظمی سیستانی:
اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد، وظيفه‌اش تيمّم است مگر آن كه آن چيز در مواضع تيمّم باشد كه در اين صورت لازم است بين وضو و تيمّم جمع كند و اگر آن چيزى كه چسبيده دوا باشد، حكم جبيره را دارد.[۵]

آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست يا به قدرى مشقت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد، بايد تيمّم نمايد و بنا بر احتياط مستحب به دستور جبيره هم عمل كند؛ بلى اگر محل، جراحت و مانند آن داشته باشد و برداشتن آن چيز به جراحت صدمه مى‌زند بايد وضوى جبيره بگيرد و تيمّم لازم نيست.[۶]

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
در صورت امكان ناخن مصنوعي را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد بايد به دستور جبيره عمل كند و بنا بر احتياط واجب اگر تمام يا بعض محلّ تيمّم بى‌مانع باشد، تيمّم هم بنمايد چنانچه گفته شد.[۷]

آیت الله العظمی وحید خراسانی:
در صورت امكان ناخن مصنوعي را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمى‌شود تحمل كرد، بنابر احتیاط واجب باید هم وضوء جبیره‌ای بگیرد و هم تیمّم نماید.[۸]




[۱] - تحريرالوسيله، ۱۴۲۴ ه.ق، ج۱، ص ۳۱، با استفاده از م۹- توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌۱، ص۱۹۶، مسأله ۳۳۸

[۲] - استفتائات سایت امام خامنه ای: http://www.leader.ir/tree/view.php?parent=n18314&catid=49&lang=fa

[۳] - استفتائات سایت معظم له: http://makarem.ir/Question/ViewQuestion.aspx?lid=0&mid=20639 - توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌۱، ص۱۹۶، مسأله ۳۳۸

[۴] - استفتائات، ‌ج۱، ص۱۷۵، با استفاده از س۶۱۰ وسيلة النجاة، ص۵۱، با استفاده از م۹

[۵] - توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌۱، ص ۱۹۶، مساله۳۳۸ -

[۶] - توضیح المسائل آیت الله شبیری زنجانی، مساله۳۴۴ - توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌۱، ص ۱۹۶، مساله۳۳۸

[۷] - توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)؛ ج‌۱، ص ۱۹۶، مساله۳۳۸

 

facenama

دیدگاه‌ها

ببخشید شما از خودتون از طرف

ببخشید شما از خودتون از طرف مراجع نوشتید؟
همه رو به وضو جبیره ختم کردید؟؟
اینو همه میدونن که کاشت ناخن که صرفا جنبه فسادانگیزی دارد تا ضرورت ،غسل و وضو با آن باطل است .
منبع http://islamquest.net/fa/archive/question/fa3336
از طرفی هم گفته شده اگر امکان برداشت آن نیست،،،، در صورتی که به راحتی با محلول ضد چسب آن میشود آن ها را جدا کرد.
با لاک ناخن نمیشود وضو گرفت اون وقت با لاک روی ناخن مصنوعی میشود ؟!

تصویر سید پاسخگو

با سلام

با سلام
خواهر محترمه
اگر کمی دقت می نمودید متوجه شماره هایی که بعد از هر مساله ذکر کرده ایم شده بودید و به ذیل شماره در پاورقی مراجعه کرده و متوجه می شدید که برای هر کدام از نظرات مراجع یک یا دو آدرس معتبر ذکر شده که قابل رجوع می باشد.
از طرفی با فرض اینکه (همه می دانند که کاشت ناخن که صرفا جنبه فسادانگیزی دارد تا ضرورت ،غسل و وضو با آن باطل است.) حال اگر با همه مواردی که شما فرمودید نشد که مانع را برطرف کنند تکلیف عبادات این بندگان خدا چه می شود باید برای اینکه با این مانع غسل و وضو باطل است کلا ترک عبادت کنند یا نه اینکه باید راه کاری که مراجع تقلید برای این اشخاص گفته اند را بدانند تا مانع از عبادت نشود. که ماهم سعی بر همین آگاهی رساندن داشته ایم نه چیز دیگر.
منبعی را که شما معرفی کرده اید سایت اسلام کوئست می باشد که بنده قبل از درج مطلب خود این سایت را بازبینی کرده بودم ولی باید به عرض برسانم که سایتی را که معرفی کرده اید هیچ منبع خاصی را به عنوان آدرس پاسخ خود معرفی نکرده است و صرف استفتائی که حتی اسکن آن استفتاء در دسترس بازدید کنندگان نمی باشد پاسخ غیر قابل نقضی نمی باشد و نمی شود به آن استناد علمی کرد.
اگر توجه داشته باشید در پاسخ گفته شده چنانچه قابل برداشت باشد باید مانع را برطرف کند حال اگر قابل برداشت نباشد نمی شود کاری انجام دهد.
در مورد سوالی که فرمودید با لاک روی ناخن مصنوعی می شود وضو گرفت باید عرض کنم که با لاک روی ناخن مصنوعی نمی شود وضو گرفت و باید لاک را برطرف کند و بعدا طبق فتوای مرجع خود وضو بگیرد.
موفق باشید.

نظرات