چرا در قوانین اسلام، مرد در مقابل کشتن فرزند خود قصاص نمی شود؟

در پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه کرد:


۱- قصاص تنها مجازات برای قاتل نیست. پس نباید از عدم تحقق قصاص، نتیجه گرفت که قاتل به حال خود رها شده است. اگر پدری قاتل فرزند خود شود، پرداخت دیه و تعزیر و تبعید از موارد مجازات اوست. و نمی توان گفت که عدم قصاص و دریافت دیه، ناعادلانه است. چرا که عدم وجود قصاص در هر قتلی ممکن است و همیشه ولی دم می تواند از درخواست قصاص صرف نظر کند.  و این حکم به صراحت در قرآن بیان شده است.

«وَ كَتَبْنا عَلَیْهِمْ فیها أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَ الْعَیْنَ بِالْعَیْنِ وَ الْأَنْفَ بِالْأَنْفِ وَ الْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَ السِّنَّ بِالسِّنِّ وَ الْجُرُوحَ قِصاصٌ فَمَنْ تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَه[مائده/۴۵] و بر آنها در آن، مقرر داشتیم كه جان در مقابل جان، و چشم در مقابل چشم، و بینى در برابر بینى، و گوش در مقابل گوش، و دندان در برابر دندان مى ‏باشد و هر زخمى، قصاص دارد و اگر كسى آن را ببخشد (و از قصاص، صرف نظر كند)، كفاره (گناهان) او محسوب مى ‏شود.»

۲- عقل هرگز لزوم قصاص در مقابل قتل را نمی فهمد. و دلیل این سخن اختلاف نظر انسان ها در این مساله است. اکنون در بسیاری از کشورها در مقابل قتل صرفا مجازات زندان وجود دارد. بنابراین عقل هرگز نمی تواند بگوید که عدم قصاص نپذیرفتنی است. و لزوم قصاص از جانب شریعت درک شده و خدایی که به همه امور آگاهی دارد، قصاص را تشریع کرده است. پس اگر در جایی او قاتل را از قصاص معاف کند، این نیز به دلیل اعتماد به علم بی نهایت خدای متعال کاملا پذیرفتنی است.

۳- یکی از دلایل تشریع حکم قصاص، جلوگیری از قصد قتل است. یعنی کسی که قصد انجام عمل خلاف دارد، ممکن است با توجه به مجازات از قصد خود صرف نظر کند. این در حالی است که چنین کارکردی برای پدر معنا ندارد. و وجود عاطفه در او عاملی بسیار جدی تر در جلوگیری از قصد تحقق جرم است. شکی نیست که والدی که مرتکب قتل فرزند خود می شود، عذاب روحی بسیار سنگینی بعد از عمل خود تحمل می کند و همین نشان می دهد که عمل او از روی توجه یا در حالت عادی نبوده است.

دیدگاه‌ها

راهنمایی خیلی ضعیف و سطحی بود
طبق گفته شما صرفا به خاطر این که پدر دچار عذاب وجدان و ناراحتی ناشی از قتل فرزند می شود قصاص نمی شود!!

تصویر soalcity

سلام
برداشتی که شما از مطلب داشته اید، تنها برداشت ناقص از بند سوم است. چرا که در همان بند سوم نیز سخن این نیست که به خاطر عذاب وجدان قصاص نمی شود، بلکه سخن این است که علم به قصاص احتمالی، در این جا، عاملی بازدارنده نیست. و عامل بازدارنده قوی تری وجود دارد.

نظرات