کدام پیامبران امام نیز بوده اند؟

امامت شان و رتبه ای غیر از رسالت است و بعضی از انبیاء از مقام امامت نیز بهره مند شدند مانند حضرت ابراهیم(ع) که بعد از رسالت و با موفقیت در امتحان های الهی، به مقام امامت نائل گردیدند:
«وَ إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً؛[بقره/۱۲۴] (به خاطر آورید) هنگامى كه خداوند، ابراهیم را با وسایل گوناگونى آزمود. و او به خوبى از عهده این آزمایشها برآمد. خداوند به او فرمود: «من تو را امام و پیشواى مردم قرار دادم!»

درباره اینکه کدام پیامبران از مقام امامت بهره مند بودند، نمی توانیم استقصای کاملی بنماییم. اما از احادیث بعضی از پیامبرانی که امام نیز بوده اند، روشن می شود. به عنوان نمونه در حدیثی پیامبران را دسته بندی کرده و یک دسته آن ها را امام معرفی می کند:

امام صادق علیه السلام فرمود: پیغمبران و رسولان چهار طبقه باشند:
۱- پیغمبرى كه تنها براى خودش‏ پیغمبر است و بدیگرى تجاوز نمیكند (و خدا بوسیله‏ اى وظائف شخصى او را باو میفهماند)
۲- پیغمبرى كه در خواب میبیند و آواز هاتف را میشنود ولى خود او را در بیدارى نمیبیند و بر هیچ كس مبعوث نیست و خود او امام و پیشوائى دارد. چنانچه ابراهیم بر لوط (ع) امام بود.
۳- پیغمبرى كه در خواب میبیند و صدا را میشنود و فرشته را مى ‏بیند و بسوى گروهى كم یا زیاد مبعوث است مانند یونس، خدا باو فرماید: «ما او را بسوى صد هزار نفر بلكه بیشتر فرستادیم»[صافات/۱۴۷] امام فرمود: مقدار بیشتر سى هزار بود و یونس را پیشوائى بود (كه جناب موسى باشد و او شریعت موسى را ترویج میكرد)
۴- پیغمبرى كه در خواب میبیند و صدا را میشنود و در بیدارى میبیند و او امام است مانند پیغمبران اولو العزم، ابراهیم (ع) مدتى پیغمبر بود و امام نبود تا خدا فرمود: «إِذِ ابْتَلى‏ إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتی‏ قالَ لا یَنالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ»[بقره/۱۲۴] من ترا امام مردم قرار دادم ابراهیم گفت از فرزندان من هم؟» خدا فرمود «پیمان من بستمكاران نرسد» كسى كه غیر خدا یا بتى را پرستیده امام نگردد.[۱]

مطابق این روایت روشن می شود که حداقل پیامبران اولوالعزم امام بوده اند که در روایت زیر، پیامبران اولوالعزم معرفی شده اند:
امام باقر(ع) از پیامبر خدا (ع) نقل میکنند كه فرمود: «پیامبران اولو العزم پنج تن هستند: نوح، ابراهیم، موسى، عیسى و محمد (ص)»[۲]

[۱]. الكافی، ج‏۱، ص: ۱۷۵.
[۲]. بحار الأنوار ج‏۲۷ ص ۶.

دیدگاه‌ها

سلام ، این پاسختون خیلی تناقض داره:
۱- (اکثر پیامبران فقط در خواب مورد وحی قرار میگرفته اند)یا (اکثر پیامبران در مقام امام بودند)
۲- حضرت ابراهیم با آن همه عظمت تا زمان پیری که به مقام امامت رسید، فقط در خواب مورد وحی قرار می گرفت!!!
۳- برای پیامبران رویت ملک وحی در بیداری را ملاک امام بودن قرار داده اید در صورتی که امامان ما در بیداری ملک وحی را ندیده اند.
۴- افرادی مثل سامری که مقامی در درگاه الهی نداشتند رسول وحی را دیده اند و هم چنین افرادی مثل حضرت مریم جبرئیل را دیده اند ولی امام نبوده اند و ....

تصویر p_qurani

سلام.این که برخی از انبیاء به مقام امامت نائل می شوند یک چیز است و این که عده ای مانند امامان معصوم شيعه نيز داراى چنان مقام عصمتى هستند كه خداوند متعال آنها را بعنوان پيشواى مسلمين و وصى پيامبر بر گزيد چیز دیگر.از آيه ۱۲۴ بقره فهميده مى‌شود قضيه اعطاى امامت ، در سنين پيرى آن حضرت و بعد از تولد اسماعيل و اسحاق و اسكان اسماعيل و هاجر در مكه و امتحان ذبح فرزند بوده است . چون حضرت ابراهيم ( ع ) سؤال مى‌كند : آيا مقام امامت به فرزندان من هم عطا مى‌شود درحالى كه حضرت ابراهيم تا سنين پيرى ، فرزندى نداشتند و در ساليان آخر عمرشان ، خداوند اسماعيل و اسحاق را به ايشان اعطا كرد . و امام كسى است كه از وجودى برتر ، در عصر خود برخوردار بوده ، در نقطه اوج و قله هرم هستى قراردارد . به همين جهت باطن امام ، همانند باطن پيامبر ، با نور ولايت حق روشن بوده ، با عالم حقايق و معانى غيبى ارتباط دارد . امام ، همانند پيامبر ، واسطه فيض ميان خلق و حق ، عامل ارتباط خلق با حق و حافظ حريم وحى و شريعت است . امّا پيامبر نيست يعنى ، مسؤوليت نبوّت و رسالت را به او نداده‌اند و به آن صورت كه بر پيامبران وحى مى‌شده است به آنان آموزه‌هاى غيبى و شريعت وحى نشده است امّا تمام آنچه بر انبياء گذشته وحى شده در پيش اوست.

نظرات