نبوت عامه

آیا می توان از پیامبر (ص) و سایر معصومان انتقاد کرد؟

انتقاد از پیامبر

نقد مستلزم قبول اشکال و عیبی است که قطعا این امر در ساحت معصوم راه ندارد. و مماشات معصومان با کسانی که درک صحیحی از عصمت نداشته اند، به معنای صحیح بودن انتقاد از ایشان نیست.

هدف از بعثت پیامبران چیست؟

مبعث

حکمت الهی در خلقت انسان و نیاز انسان به دستور العمل کسب سعادت با توجه به زندگی اخروی، لزوم وجود انسانی معصوم که شیوه زندگی الهی را بیاموزاند، ضروری می سازد.

بعد از حضرت عیسی (ع) و قبل از حضرت محمد (ص) چه کسی بر روی زمین حجت بود؟

مبعث

حدیثی از امام صادق (ع) نقل شده است که: مردم بعد از عیسى (ع) ۲۵۰ سال بدون امام ظاهرى گذراندند ... میان عیسى (ع) و محمد (ص) پانصد سال فاصله بود كه در ۲۵۰ سالش پیغمبر و عالمى در میان مردم ظاهر و با نفوذ نبود یعقوب ابن شعیب راوى حدیث گوید عرض كردم مردم در دین دارى خود چه میكردند فرمود به دین عیسى (ع) عمل میكردند عرض كردم چه حالى داشتند فرمود مؤمن بودند سپس فرمود زمین همیشه داراى یك عالم و رهبر دینى است كه اهل ایمان مى توانند از او استفاده كنند.

فرق پیامبر با سایر مردم چیست؟

پیامبر (ص) در عین داشتن جنس بشری، تمایزی بسیار اساسی و گسترده با سایر انسان ها دارد. که علم غیب، ارائه معجزه و عصمت بخش هایی از آن است.

آیا عکس هایی از نقش بستن نام الله بر روی درخت و میوه و حیوان و ... وجود دارد، معجزه محسوب می شود؟

انسان می تواند هر امری را بهانه ای برای ذکر و یاد خدا قرار دهد. در عین اینکه توجه داشته باشد، دین اصیل برای اثبات مطالب خود دلایل بسیار مستحکمی دارد و نباید مطالب سست را به عنوان دلیل آن ذکر کرد.

چرا از روزی که بشر وقایع را ثبت کرده، معجزه ای رخ نداده است؟

هم معجزه ثبت شده داریم و هم معجزه زنده و در پیش روی خود داریم. و اگر تصور می شود که معجزه، همگان را مجبور به ایمان می کند یا راه بهانه جویی را می بندد، باید بگوییم این تصور کاملا غلط است.

چگونه با توجه به اینکه هیچ اثر باستانی یا نظیر آن درباره پیامبران سابق یافت نشده، به آنها باور داشته باشیم؟

باور ما بر پیامبران سابق مبتنی بر قرآن و مطالب قطعی دین خودمان است. و اگر بخواهیم مساله را از راههای دیگر تعقیب کنیم، باید ضمن دقت در ماهیت دلایل باستان شناسی به سایر دلایل نظیر مسائل تاریخی نیز نظر کنیم.

آیا نمی توان فرض کرد انبیاء قادر به معجزه بوده اند چون موجوداتی فضایی بودند و به دروغ ادعای پیامبری کرده اند؟

انبیاء کسانی بوده اند که قبل از رسالت و نبوت خود سالهای سال در میان مردم زندگی کرده اند و مردم آنها را می شناخته اند. و اگر بنا باشد چنین فرضیات سستی درباره آنها مطرح کنیم، این سخن سست منطقا باید در مواضع دیگر نیز مطرح شود. مثل آنکه کسی بگوید پدر و مادرش، واقعا پدر و مادر او نیستند. بلکه موجوداتی فضایی هستند و ... در حالی که درگزاره های تاریخی زندگی انبیا چنین سخنانی چنین سخنانی به هیچ وجه دیده نمی شود .

آیا شیطان می توانند در پیامبران نفوذ کند؟ اگر نمی تواند ترک اولی توسط پیامبران چه معنایی دارد؟

باید دقت کنیم که ترک اولای پیامبران در حدی است که اگر ما بدانجا برسیم، خود را در قله های عالی تقوا خواهیم دید. مثلا قرآن حضرت یونس را مذمت می کند که خوب صبر نکند و رفتن از میان قومش ترک اولی بود. این نکته زمانی برای ما خوب روشن می شود که بدانیم مطابق روایات، حضرت یونس حدود سی سال قومش را انذار کرد و تنها دو نفر به او ایمان آوردند. یعنی آنچه قرآن بی صبری می خواند، در منظر ما، صبری بسیار عظیم بوده است. پس ترک اولای پیامبران، با زشتی هایی که از ما سر می زند، فرسنگ ها فاصله دارد.

چرا خدا برای زمان ما پیامبری نمی فرستد؟

شهر سوال ـ خدای متعال بشر را برای هدفی آفریده و برای وصول بشر به آن هدف، لازم است معلوماتی از طریق وحی الهی به بشر برسد. از این رو خدای متعال بعضی از بندگان خاص خویش که لیاقت دریافت وحی را دارند، به عنوان پیامبر به سوی بشر مبعوث کرده است.

صفحه‌ها