سن حضرت فاطمه (س) در ازدواج و شهادت چند سال بوده است؟

یافتن پاسخ دقیق برای این سوال با توجه به وجود اختلافات فراوان در رابطه با تاریخ ولادت آن بانو و همچنین تاریخ ازدواج آن حضرت با امام علی(علیه السلام)، کاری بسیار مشکل می باشد، با این وصف با توجه به قول مشهور بین علمای شیعه مطالبی خدمت شما عرض می شود:

 عموم محدثین و علمای شیعه رضوان الله علیهم، ولادت آن حضرت را در سال پنجم بعثت دانسته اند و روایاتی هم در این باره از ائمه بزرگوار اهل بیت(علیهم السلام) نقل کرده اند، ولی بیشتر اهل سنت ولادت آن حضرت را پنج سال پیش از بعثت دانسته اند.

مرحوم كلینی در اصول كافی در کتاب الحجة، ج۲، ص۳۵۵ می فرماید:
«وُلِدَتْ فـَاطـِمـَةُ عَلَیْهَا وَ عَلَى بَعْلِهَا السَّلَامُ بَعْدَ مَبْعَثِ رَسُولِ اللَّهِ ص بِخَمْسِ سِنِینَ وَ تـُوُفِّیـَتْ ع وَ لَهـَا ثـَمـَانَ عـَشـْرَةَ سَنَةً وَ خَمْسَةٌ وَ سَبْعُونَ یَوْماً وَ بَقِیَتْ بَعْدَ أَبِیهَا ص خَمْسَةً وَ سَبْعِینَ یَوْماً؛ فـاطـمه علیها و على بعلهاالسلام پنج سال بعد از مبعث رسول خدا صلى للّه علیه و آله مـتـولد شـد و زمـانـى وفـات كـرد كـه ۱۸ سـال و ۷۵ روز داشت و بعد از پدرش ۷۵ روز زندگى كرد.»

 و ابن شهر آشوب در مناقب، ج۳، ص۳۵۷ می گوید:
 «فاطمه – سلام الله علیها- پنج سال بعد از نبوت و سه سال پس از معراج در بیستم جمادی الآخر در مکه بدنیا آمد و هشت سال با پدرش در مکه بود،سپس به مدینه هجرت کرد و دو سال پس از هجرت در روز اول یا ششم ذی حجه با علی(علیه السلام) ازدواج نمود، و روزی که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفت، هیجده سال و هفت ماه از عمر فاطمه(سلام الله علیها) گذشته بود.»

مجلسی در بحار الانوار، ج۴۳، ص۶ و حیات القلوب، ج۲، ص۱۴۹ و فیض كاشانی در وافی، ج۱، ص۱۷۳ نوشته اند:
«فاطمه(س) پنج سال بعد از بعثت تولد یافت مدرك آن روایتی است كه ابو بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ روایت كرده كه فرموده: مادرم فاطمه در بیستم جمادی الثانی در هنگامی كه پیغمبر چهل و پنج ساله بود به دنیا آمد، هشت سال با پدرش در مكه بود و ده سال در مدینه با پدرش زندگی كرد.»

در کتاب تاریخ قم هم در مورد تاریخ ولادت و شهادت آن حضرت آمده است:
«فاطمه زهرا علیها السلام بمكّه در وجود آمده است پس از آنك جبرئیل‏ برسول علیه السلام آمد به پنج سال و مادر او خدیجه است دختر خویلد الاسدى و امیر المؤمنین على علیه السلام بمدینه او را عقد نكاح بسته است و در حباله خود آورد و در آن وقت او را نه سال بود و چون او را وفات رسید عمر او هیجده سال و هفتاد و پنج روز بوده، بعد از وفات رسول هفتاد و پنج روز در قید حیات بود و الله اعلم.»[۱]

طبق نقل منابع تاریخی ازدواج آن بانوی بزرگوار با مولای متقیان امام علی(ع) در سال دوم هجرت صورت گرفته است.[۲]
برخی از مورخین هم تاریخ ازدواج را بعد از جنگ احد ذکر کرده اند،و از آنجایی که جنگ احد در سال سوم هجرت اتفاق افتاده است، پس سال ازدواج حضرت زهرا(سلام الله علیها) سال سوم هجرت می باشد.
ابن عبد البر می گوید:«و أنكح رسول الله صلى الله علیه و سلم فاطمة على بن أبى طالب بعد وقعة أحد»[۳]

با توجه به اینکه طبق قول مشهور شیعه،حضرت فاطمه (سلام الله علیها)در سال پنجم بعثت به دنیا آمد و در سال دوم هجرت با علی (علیه السلام)ازدواج كرد. بنابراین سن حضرت زهرا(سلام الله علیها) هنگام ازدواج با علی (علیه السلام)حدود ده سال بوده است.
و از آنجایی که سال شهادت ایشان به اتفاق سال یازدهم هجرت و با فاصله کمی پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‌باشد، بنابراین سن آن پارۀ تن رسول الله(صلی الله علیه و آله) هنگام شهادت حدود هجده سال بوده است، که در منابع شیعه بدان اشاره شده است.

پی نوشت:
[۱]. تاریخ‏ قم،حسن بن محمد بن حسن قمى (نوشته درسال ۳۷۸)، ص:۱۹۴.
[۲]. إمتاع ‏الأسماع، ج‏۵، ص:۳۵۲؛ ذخایر العقبی، ص۲۶؛ مسعودی، مروج الذهب، ج۲، ص۲۹۵.
[۳]. الاستیعاب فى معرفة الأصحاب، أبو عمر یوسف بن عبد الله بن محمد بن عبد البر (م ۴۶۳)،ج۴ص۱۸۹۳.

facenama

دیدگاه‌ها

عالی بود اجرکم عند الله

عالی بود اجرکم عند الله

من این سن رو قبول ندارم،وقتی

من این سن رو قبول ندارم،وقتی میگن حضرت زهرا قبل از ازدواج با حضرت علی خواستگاران زیادی داشنه وکسی از اهل عرب نبوده که از فاطمه خواستگارین نکرده پس چطور میشه فقط ده سالش بوده!!!!و اینکه دختر ده یازده ساله چطور حامله شده!!!و اصلا دختر یازده ساله توی اون زمان اصلا بلوغش رخ داده؟؟؟؟؟درصورتی که میگن زمان قدیم سن بلوغ بیشتر وحتی سن بلوغ را شانزده سالگی اعلام کرده اند پس حضرت فاطمه رو توی ذهن طرفداران حقوق کودک خراب نکید

تصویر پاسخگوی تاریخی

با عرض سلام و ادب.

با عرض سلام و ادب.
راههاي علم و آگاهي پيدا كردن نسبت به حقائق، مختلف است، بعضي مطالب با براهين و استدلال‌هاي عقلي و برخي نيز با تجربه و مشاهده معلوم و ثابت مي‌شوند؛ امّا نبايد فراموش كرد كه تنها راه علم و آگاهي پيدا كردن به يك حقيقت، تعقّل و انديشيدن و يا تجربه نيست. چه بسا مطالبي كه قابل تجربه نبوده و با براهين و ادلة عقلي نيز ثابت نمي‌شوند همانند تاريخ و سرگذشت پيشينيان.
به خوبي روشن است كه كسي از راه تجربه و يا تفكّر و انديشيدن نمي‌تواند نسبت به تاريخ گذشته آگاهي پيدا كند در اين‌گونه موارد تنها راه كسب اطّلاعات و آگاهي، گوش سپردن به گفته تاريخ نگاران و يا كساني است كه از گذشته به هر طريقي آگاهي دارند و راستگويي آنها مُبَرهن است.

بنابراین این تحلیل های بی سند و مدرک شما و صرف اینکه فلان چیز گفته می شود، هیچ ارزش و اعتباری ندارد.در مورد مسائل تاریخی باید با سند و مدرک قابل اعتماد اظهار نظر کرد.

واقعا برو سوادتو زیاد کن. تو

واقعا برو سوادتو زیاد کن. تو همین مملکته خودمون یه دختر ۸ ساله افغان بچه دار شد. برو یه سرچی بکن. اصلا یه حرفی زدی معلوم کلا بیسوادی

با توجه به ولادت ایشان در سال

با توجه به ولادت ایشان در سال پنج بعثت یعنی مادر بزرگوارشون حضرت خدیجه در شصت سالگی باردار بودند که خیلی عجیبه. لطفا اگه اشتباه میکنم توضیح بدید

تصویر پاسخگوی تاریخی

اولاً طبق نقل منابع متعدد

اولاً طبق نقل منابع متعدد تاریخی سن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) موقع ازدواج ۲۸ سال بوده است(۱) نه چهل ساز.ظاهراً سن چهل ساز را کسانی بیان و منتشر کردند که بدنبال فضیلت سازی برای دیگر همسران رسول خدا بودند. ثانیاً بر فرض که سن حضرت خدیجه زمان تولد حضرت زهرا(سلام الله علیها) شصت سال بوده باشد،بچه دار شدن در این سن نه تنها محال و غیرممکن نیست،بلکه امروزه هم شاهد هستیم که زنان در سن بالاتر از این هم بچه دار شده اند.

پی نوشت:
(۱). شذرات الذهب ج ۱ ص ۱۴ واقتصر علیه فی بهجة المحافل ج ۱ ص ۴۸ ورواه عن ابن عباس کل من: أنساب الأشراف (قسم حیاة النبی (صلی الله علیه و آله)) ص ۹۸ وتهذیب تاریخ دمشق ج ۱ ص ۳۰۳ وسیر أعلام النبلاء ج ۲ ص ۱۱۱ ومختصر تاریخ دمشق ج ۲ ص ۲۷۵. والبحار ج ۱۶ ص ۱۲ عن الجنابذی. کلهم عن ابن عباس. ورواه فی مستدرک الحاکم ج ۳ ص ۱۸۲ عن ابن إسحاق، دون أن یذکر له قولاً آخر. وراجع سیرة مغلطای ص ۱۲ والمحبر ص ۷۹ وتهذیب الأسماء ج ۲ ص ۳۴۲ وتاریخ الخمیس ج ۱ ص ۲۶۴ والسیرة الحلبیة ج ۱ ص ۱۴۰.

فقط میتونم بگم جونمو فدای

فقط میتونم بگم جونمو فدای اسمشون میکنم اگه قابل بدونن
من فدایی خانوم فاطمہ ی زهرا هستم

نظرات