آیا همانگونه که برای مردان در بهشت حور العین وجود دارد، زنان نیز چنین نعمت هایی دارند؟
در جواب اجمالی می توان گفت که فرد بهشتی هر چه طلب کند، برایش برآورده می شود و در بهشت احساس محرومیت نسبت به امری وجود ندارد. اما درباره مساله همسر بهشتی برای زنان باید گفت که: در قرآن مجید این بشارت داده شده است كه مؤمنان در صورتى كه همسران و فرزندانشان نیز مؤمن باشند در كنار یكدیگر خواهند بود. بنابراین برقرار بودن زناشویی مختص مردان نیست و حکم همسری برای زنان نیز صدق می کند.
«ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنْتُمْ وَ أَزْواجُكُمْ تُحْبَرُونَ؛[زخرف/۷۰] وارد بهشت شوید شما و همسرانتان در نهایت شادباشى»
«هُمْ وَ أَزْواجُهُمْ فی ظِلالٍ عَلَى الْأَرائِكِ مُتَّكِؤُنَ؛[یس/۵۶] آنها و همسرانشان در سایه هاى قصرها و درختان بهشتى بر تختها تكیه كرده اند»
«رَبَّنا وَ أَدْخِلْهُمْ جَنَّاتِ عَدْنٍ الَّتی وَعَدْتَهُمْ وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَكیمُ؛[مؤمن/۸] پروردگارا، آنان را به باغهاى جاوید كه وعده شان داده اى با هر كه از پدران و همسران و فرزندانشان كه به صلاح آمده اند داخل كن؛ زیرا تو خود ارجمند و حكیمى»
«جَنَّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها وَ مَنْ صَلَحَ مِنْ آبائِهِمْ وَ أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّیَّاتِهِمْ وَ...؛[رعد/۲۳] بهشتهاى عدن كه آنان با پدران و همسرانشان و فرزندانشان كه درستكارند، در آن داخل مى شوند و...»
اما درباره حور العین اختلاف نظر است، عده ای مثل آیت الله مکارم معتقدند که حوری مذکر نیز داریم: «حور" جمع" حوراء" و" احور" به كسى گفته مى شود كه سیاهى چشمش كاملا مشكى و سفیدى آن كاملا شفاف باشد، و یا به طور كلى كنایه از جمال و زیبایى كامل است، چرا كه زیبایى بیش از همه در چشمان تجلى مى كند، و" عین"جمع" اعین" و "عیناء" به معنى درشت چشم است، و به این ترتیب كلمه" حور" و" عین" بر مذكر و مؤنث هر دو اطلاق مىشود و مفهوم گسترده اى دارد كه همه همسران بهشتى را شامل مىشود، همسران زن براى مردان با ایمان و همسران مرد براى زنان مؤمن»[۱]
و برخی نظیر علامه طباطبایى(ره) حور العین را مونث دانسته اند: كلمه "حور" جمع حوراء است، كه به معناى زنى است كه سفیدى چشمش بسیار سفید، و سیاهى آن نیز بسیار سیاه باشد، و یا به معناى زنى است كه داراى چشمانى سیاه چون چشم آهو باشد. و كلمه "عین" جمع كلمه "عیناء" یعنى درشت چشم است.[۲]
البته باید به این نکته نیز توجه کرد که علیرغم وجود نکاح با حور العین، هر جا که سخن از حور العین هست، منظور نکاح نیست: « " وَ زَوَّجْناهُمْ بِحُورٍ عِینٍ"[طور/۲۰]- منظور از" تزویج" قرین شدن دو نفر با همند. و معناى جمله این است كه: ما ایشان را قرین حور العین كردیم، نه اینكه میان آنان عقد زناشویى برقرار ساختیم، به دلیل اینكه فرموده:" بحور عین" و تزویج را با حرف" باء" متعدى كرده و اگر منظور از تزویج نكاح به عقد بود احتیاج به حرف باء نبود»[۳]
دلیل مسلم اینکه منظور از زوجیت در همه جا، نکاح نیست، آیه زیر می باشد:
«یهَبُ لِمَن یَشَاءُ إِنَثًا وَ یَهَبُ لِمَن یَشَاءُ الذُّكُورَ * أَوْ یُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَ إِنَثًا وَ یجَعَلُ مَن یَشَاءُ عَقِیمًا؛[شوری، آیات ۴۹-۵۰] به هر كه بخواهد دختر مى بخشد و به هر كه بخواهد پسر مى بخشد. * و یا هم پسر دهد و هم دختر. و هر كس را بخواهد عقیم مى گرداند.»
در این آیه همراه بودن دو فرزند پسر و دختر برای یک شخص با عبارت "یزوجهم" آمده است.
در پایان تاکید مجدد بر این نکته لازم است که بهشت، محدودیتی در مقابل خواسته های انسان ندارد.
«فیها ما تَشْتَهیهِ الانْفُسُ وَ تَلَذُّ الاعْیُنُ؛[زخرف/۷۱] در بهشت آنچه دل خواهد و چشم از آن لذت مى برد موجود است»
هر چند ممکن است بعضی خواسته ها از طبع ناسالم باشد. که شخص بهشتی از آن مبرا باشد.(دقت کنید)
[۱]. تفسیر نمونه، ج۲۲، ص۴۲۸.
[۲]. ترجمه المیزان، ج۱۸، ص۲۲۸.
[۳]. ترجمه المیزان، ج۱۹، ص۱۶.
دیدگاهها
اگه طبع انسان ها رو دلیل بر
اگه طبع انسان ها رو دلیل بر این میدونین که مردها میتوانن تعدد زوج داشته باشن و زنان نمیتوانن، باید بگم که طبع زنان معمولا بله تک همسری رو میپسنده اما همون طبع زنانه همچنین دوست داره همسرش بهش وفادار باشه و اون هم تک همسری و فقط بودن با خودش رو انتخاب کنه نه اینکه با ده ها حوریه و زن بهشتی خوش و بش کنه! اینها باهم تناقص دارن! پس به نظر من همونطوری که تعدد زوج برای زن نشان از ناسالم بودن و انحراف داشتنه، برای مرد هم دلیلی جز شهوت رانی و انحراف نداره و مردان مسلمان به این بهانه که این خصلت ذاتی شان هست و تقصیری ندارن در واقع دارن از حیا و سکوت خانمها سواستفاده میکنن! چون چه بسا اگر حیای خانمها نبود بعضی از اونها هم متقاضی تعدد همسر میشدن! به نظر من این که مردها ذاتشان این است!!!! و زنها نه !!!! فقط یک نوع بهانه برای لذت جویی بیشتر از طرف مردان هست چون برعکس این قضیه هم ممکن هست مثلا مردی که بخواد تک همسر باشه یا زنی که چند همسر و همونطور که گفتم زنان حیا دارن و ابراز نمیکنن معمولا و از این سکوت داره سواستفاده میشه متاسفانه!
با سلام و تشکر از ارتباطتان
با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!
بزرگترین نعمتی که خداوند به انسان عطا می کند همسر متعهد، پاکدامن، عفیف، نکته دان و نیکو معاشرت است. انسان در کنار او می تواند احساس آرامش کند و عمری را در راه ارزنده ی زندگی گام بردارد.
به نقل از ادیان نیوز، یکی از ارکان مهم در زندگی زناشویی”تعهد”می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگامی که دو نفر با ازدواج پیوند می خورند در اصل شریک عمر یکدیگر هستند و محبت بی شائبه ی خود را به یکدیگر ابراز می نمایند و این محبت است که امنیت خاطر را ایجاد می کند، امنیت خاطری که معنایش به وسعت تمام ابعاد زندگی است و انجام وظایفی از قبیل دوست داشتن همسر، احترام به او و وفادار بودن و…باعث می شوند که فقط مرگ، زوج را از هم جدا کند.
تعهد معنای بسیارگسترده ای دارد. در زندگی مشترک به این معناست که همسرتان را دوست بدارید و با تمام قدرت خود بر استحکام زندگی بیفزایید و از ازدواج دیگر به هر شکل و شمایل که باشد اجتناب کنید. تعهد حالتی مشروط ندارد و به شرط نیست، اقدام متقابل به مثل نیست. شما متعهد به دوست داشتن هستید، متعهدید که در تمام عمر خود وفادار باقی بمانید و این به اراده ی شما بستگی دارد. گاهی تعهد در افراد دشوار به نظر می آید چرا که بعضی از مواقع به قدری با مشکلات روبه روست که داشتن تعهد غیر ممکن به نظر می آید اما اگر دشوار نبود، چه نیازی به این بود که زن و شوهر با هم پیمان زناشویی ببندند.
بنابراین تنها زمانی که می توانید به تعهد خود نسبت به ازدواج فکر کنید، قبل از ازدواج است. به این بیندیشید که این مهم در زندگی باعث استحکام خانواده می گردد. اگر در ازدواج خود مرتب در این فکر باشید که چه نصیبی می برید و بارها ناامید شوید، بدانید که به روابط خود و همسرتان لطمه وارد می کنید. روابط زناشویی اگر قید و شرط داشته باشد، جایی برای اعتماد و صمیمیت باقی نمی گذارد. تنها عشق عمیق و مهر بی چشمداشت است که می تواند ازدواج را به شکوفایی برساند.
تعهد در سه دوره ی دشوار روابط زناشویی، زن و شوهر را کنار هم نگه می دارد؛
الف) در خلال دو یا سه سال نخست ازدواج
به استناد بررسی های به عمل آمده، نیمی از طلاق ها، در دوسال نخست ازدواج صورت می پذیرد و این هرگز عجیب نیست زیرا به نظر می رسد که بسیاری از زوج ها در فاصله دوسال بعد از ازدواج، به اهمیت انتخاب درست همسر پی برند، اما اگر پایبندی و سوگند آنها به ازدواج محکم و استوار باشد این دوران طوفانی را به راحتی پشت سر می گذارند و به روابط زناشویی فرصت رشد و بالندگی می دهند.
ب) در دوران هیجانات فروکش کرده
بیشتر مردم به این موضوع واقف هستند که هر ازدواجی در مقطعی از دوران خود، با توقف رشد و فروکش کردن هیجانات روبه رو می شود.در این زمان است که ملالت و نگرانی از راه می رسد وجو صمیمی خانواده را مختل می کند. تنها عاملی که به وسیله آن می توان زندگی را گرم و آرام هدایت نمود تعهد برای زندگی زناشویی است.
ج) در خلال دشواری ها
اغلب زوج ها در طول زندگی مشترک، به دشواری هایی برخورد می کنند. برای مثال شوهر با دشواری های شغلی روبه روست و زن تحت تاثیر فعالیت های مادری کلافه می شود. بیماری ها هم می تواند عاملی باشد که روابط زناشویی را زیر فشار قرارمی دهد. پول نیز اغلب مساله ساز می شود. تعهد به عشق، مراقبت و متوجه بودن می تواند ازدواج را در این دوران دشوار، نجات دهد.
تعهد در زندگی زناشویی، اعتماد و صمیمیت را امکان پذیر می سازد؛ چگونه می توانیم در شرایطی که احساس می کنیم ارزیابی می شویم، صمیمیت و اعتماد خود را به دیگری حفظ کنیم؟ اما اگر بدانیم و به طور کلی اعتقاد داشته باشیم که همسرمان هرگز ترک مان نخواهد کرد و پایبند به ازدواج با ما باقی خواهد ماند، تفاوت بسیار بزرگی ایجاد می شود. تنها در این صورت است که می توانیم درباره ی خود، با همسرمان مطالبی را در میان بگذاریم که در شرایطی غیر از این نمی توانیم در میان بگذاریم.
پاک نگری و پاک دامنی یکی دیگر از مهم ترین عواملی است که درحفظ تعهد در زندگی زناشویی موثرمی باشد. نگاه آلوده بعضی از مردان به زنان در جامعه باعث نا امنی برای زنان و خانواده می باشد. نگاه آلوده مرد به زن، گذشته ازآن که در درون خود او اضطراب و بی قراری را موجب می شود و حتی ممکن است او را به گناه آلوده سازد. زن را دراجتماع با نا امنی مواجه می سازد و باعث می شود تا او به هر مردی به این دید نگاه کند که امنیتش از جانب او به خطر می افتد و بدیهی است این نگرش چقدر می تواند بنیان روابط اجتماعی و حتی خانوادگی را سست وویران نماید. اینجاست که می توان متوجه شد که چرا دین اسلام توصیه و تاکید فراوان دارد که زنان به عنوان امانت الهی به دست مردان سپرده شده اند و مسئولیتش در قبال زن، بیشتر است.
مردی که این موضوعات برایش مهم است و یک ارزش محسوب می شود، نه تنها باید از دیدن و نگاه به زن اعم از ارادی وغیر ارادی به طور جدی اجتناب ورزد، بلکه باید پس از نگاه اتفاقی یا حتی اضطراری در جهت تداعی مجدد و ساختن تصویر ذهنی از زن برنیاید و تا آنجا که می تواند با معرفت و بصیرت در جهت بی نیازی نفسانی نسبت به زن تلاش کند و بکوشد نسبت به آن بی اعتنا باشد اما نه به گونه ای که موجبات تحقیر زن را فراهم آورد یا این که بخواهد باعث ایجاد رهبانیت شود. در غیر این صورت کسی نمی تواند از اثرات سو آن در فکر و ذهن و حالات قلبی خود در امان باشد. کسانی که از ایمان قوی، اعتماد به نفس بالا و عظمت روحی برخوردارند و از تمایلات نفسانی و هوس ها وارسته اند این اجازه را به خود نمی دهند که به خاطر حظ نفس نامشروع خود، در زن موجبات تالمات روحی و نفرت و انزجار از زندگی را به وجود بیاورند. این اشخاص امکان درک کمالات فطری و مواهب روحی زن را دارند و به همین خاطر،نه تنها زن را از دیدگاه غرایز و شهوات نمی نگرند بلکه برای او احترام عاری از آلودگی نیز قائلند.
از طرف دیگر وجود زن از دیدگاه قرآن و اسلام نعمت شمرده شده و بدیهی است اولین شکر هر نعمتی آن است که شخص کاری نکند که از ارزش و اعتبار یا از آثار و خواص مفید خدادادی آن چیزی کم شود یا عاطل و باطل رها گردد یا در غیر مواضع طبیعی و استحقاقی خود به کار گرفته شود. به تحقیق شکرگزاری در حق نعمت وجود زن، آن است که مرد درحفظ و حرمت و احترام و گرامیداشت چنین موهبتی قبل از هر چیز قادر شود که دل و دیده ی خود را پاک کند و از هر نوع آلودگی نسبت به زن مبرا باشد، چرا که در غیر این صورت مقدمه ی سقوط و به انحراف کشیدن زن را فراهم می کند و این ناسپاسی وکفران نعمت بزرگی است.
پنابراین سخن درستی است که بگوییم بزرگترین نعمتی که خداوند به انسان عطا می کند همسر متعهد، پاکدامن، عفیف، نکته دان و نیکو معاشرت است. انسان در کنار او می تواند احساس آرامش کند و عمری را در راه ارزنده ی زندگی، گام بردارد. در اصل زندگی خانوادگی از قداستی باید برخوردار باشد و این قداست زمانی قابل تضمین است که زن و مرد بتوانند معنویت و تعهد و عفاف خود را حفظ کنند و در زندگی مشترک در هاله ای از معنویت و تقوا موجبات نگرانی و تشویق خاطر یکدیگر را فراهم ننمایند.
موفق باشید.
نظرات