آیا توسل شرک نیست؟

توسل شرک

توسل به اولیای الاهی نه تنها شرك نیست بلكه عین عبادت است؛ چون توسل به آنان به دستور خدای متعال انجام شده است.
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ؛[مائده/۳۵] اى كسانى كه ایمان آورده‏ اید! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید! و وسیله ‏اى براى تقرب به او بجوئید!»
اولیای الهی کسانی هستند که به صفات الهی متخلق شده اند، و فانی در خدا گشته اند، و خواستن از آنان همان خواستن از خدا و به مجوز بلکه دستور خداست. و بنده خدا باید از همان راهی برود که خدای متعال به او دستور داده است:
حضرت صادق از آباء گرامش علیهم السّلام نقل كرد كه موسى بن عمران بمردى گذشت كه دست بسوى آسمان بدعا برداشته بود موسى بدنبال كار خود رفت هفت روز گذشت كه بآن محل نیامد پس از هفت روز برگشت دید دستش را بلند كرده و دعا میكند و زارى و تضرع دارد و حاجت خود را از خدا میخواهد خداوند بموسى وحى كرد كه اى موسى اگر آنقدر دعا كند كه زبانش قطع شود دعایش را مستجاب نمى‏كنم مگر اینكه بدر خانه من بیاید از راهى كه باو دستور داده‏ ام.[۱]

شهید مطهری در این باره می فرماید: « پس از آنكه آدمى به خدا روآورد و خدا را شناخت، در مرحله بعدى به اولیاى خدا از آن جهت كه اولیاى خدا و پرستندگان خدا وفانى فى اللَّه‏اند و مراحل عبودیت را طى كرده‏اند، رو مى‏آورد. در این مرحله است كه آنها را وسیله استغفار و دعا قرار مى‏دهد؛ یعنى از آنها كه بندگان صالح خدایند و در جهان دیگر زنده‏اند استمداد مى‏كند كه از خداوند بخواهند كه فى المثل به قلب او روشنى عنایت فرماید، گناهانش را به لطف و كرم خود ببخشاید. این استمداد از آن جهت رواست كه طرف، یك موجود زنده و حىّ مرزوق است و مراتب قرب را با قدم عبودیت پیموده است و مى‏تواند بهتر از ما مراتب تذلّل و عبودیت را انجام دهد و به همین جهت از ما مقرّبتر است.
ما مسلمانان در زیارت رسول اكرم (ص) چنین مى خوانیم: اللهُمً انى اعتَقِدُ حُرمةَ صاحِبِ هذا المَشهَدِ الشریفِ فى غَیبَتهِ كَما اعتَقِدُها فى حَضرَتِهِ وَ اعلَمُ انً رَسولَكَ وخُلَفائَكَ عَلَیهِمُ السًلامُ احیاءُ عِندَكَ یُرزَقوُنَ، یَرونَ مَقامى وَ یَسمَعوُنَ كَلامى وَ یَرُدونَ سَلامى -خدایا من احترام صاحب این محل را پس از وفات، همان مى‏دانم كه درزمان حیات داشت. من مى‏دانم كه پیامبر تو و جانشینانى كه تو بر گزیدى، همه در پیشگاه تو زنده و مرزوقند، مرا در جایگاهم مى‏بینند، سخنم را مى‏شنوند، سلامم را پاسخ مى‏ گویند.

در آخر همین زیارت چنین مى‏خوانیم: «اللهُمَ انًكَ قُلتَ: «وَ لَو انًهُم اذ ظَلَموا انفُسَهُم جاؤُكَ فَاستَغفَروا اللَه وَاستَغفَرَ لَهُم الرًسولُ لَوَجَدوا اللَه تَوابا رَحیما» [نساء/۶۴] وَ انى اتیتُكَ مُستَغفِرا تائِبا مِن ذُنوبى وَ انى اتَوَجًهُ بِكَ الَى اللِه رَبى وَ رَبكَ لِیَغفِرَ لى ذُنوبى؛ خدایا تو در كلام مجیدت به پیامبرت گفتى: «اگر آنان آنگاه كه به خود ستم مى كنند نزد تو بیایند واز خداوند طلب آمرزش كنند و پیامبر نیز براى آنها طلب آمرزش كند، خداوند را توبه پذیر و مهربان خواهند یافت.» سپس خطاب به رسول اكرم (ص) میگوییم: اى پیامبر عزیز، من آمده ام نزد تو در حالى كه از خداوند آمرزش میطلبم و در حالى كه از گناه گذشته‏ام پشیمانم. من به وسیلة تو كه بنده صالح خدا هستى و مى‏توانى براى من دعا و استغفار كنى، به سوى خدا كه هم پروردگار من است و هم پروردگار تو رو آورده‏ام تا (در اثر استغفار من واستغفار تو) گناهان مرا بیامرزد. توسل و توجه به اولیاى خدا چون به این صورت و به این شكل است شرك نیست، بلكه عین عبادت خداوند است.»[۲]

[۱]. بخش امامت-ترجمه جلد هفتم بحار الانوار، ج‏۵، ص: ۱۴۹.
[۲]. مجموعه آثار شهید مطهرى ج ۱۴ خدمات متقابل اسلام و ایران صفحه ۲۳۰ الى ۲۳۱، شهید مطهرى.

دیدگاه‌ها

خداوند ما را هدایت کند ...به هر حال من از زنده ها ممکن است بخواهم که برایم دعا کنند اما از مردگان نه جون میدانم دستشان از این دنیا کوتاه شده و هیچ سود و یا زیانی نمیتوانند به ما برسانند .

تصویر soalcity

سلام ان شاء الله خداوند هدایت می کند.
اگر ملاک شما زنده یا مرده بودن است، باید دقت کنید که شیعه به کسانی توسل می کند که زنده هستند. آیا ایه قرآن را نخواندید:
وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلُوا في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ (۱۶۹ آل عمران) هرگز گمان مبر كسانى كه در راه خدا كشته شدند، مردگانند! بلكه آنان زنده‏ اند، و نزد پروردگارشان روزى داده مى ‏شوند.

بله انها زنده هستند و در نزد خداوند روزی میخورند اما نمیتوانند هیچ سود و زیانی به ما برسانند . چشمات رو باز کن و در قران تامل کن و ایات قران را با عقلت هماهنگ کن . . این ایه در جواب مشرکان و کافران امده که میگفتند مسلمانان را کشته اند.

تصویر soalcity

سلام
چرا سخن خود را عوض کردید؟ شما که به امکان سود و زیان توسط اولیای الهی اعتراف کرده بودید و اشکالتان این بود که آنها زنده نیستند. ایا می خواهید به هر شکل ممکن از حقیقت فرار کنید.
اینکه این مطلب در جواب مشرکان است به این معناست که قرآن سخن باطلی را در جواب مشرکان گفته است یا آنکه سخن قرآن حق است؟
علاوه بر این از کجای آیه استفاده کرده اید که قرآن به مشرکان چنین گفته است در حالی که ضمیر مخاطب به کار برده است. و در خطاب به مسلمانان سخن می گوید.

نظرات