آیا امام مهدی وجود جسمانی دارند یا نورانی؟

با توجه به دلایل متعددی که در رابطه با تولد آن حضرت داریم قطعاً وجود امام زمان-علیه السلام- وجودی جسمانی است نه نورانی، که با توجه به دلایل متقن اثبات کننده تولد حضرت جای تردیدی در این امر نیست و اگر کسی به دلیل بعید دانستن عمر طولانی حضرت، به سراغ این گونه نظرات می رود، در واقع به قدرت الهی ایمان نیاورده است.

اخبار متعدد و متواتری درباره تولد و زیارت حضرت وجود دارد که سبب شده حتی بسیاری از عالمان اهل سنت نیز معتقد به متولد شدن مهدی موعود باشند. و این اخبار و ادله در جای خود بیان شده است. همچنین مطالبی که درباره ظهور حضرت بیان شده، همه دلالت کننده بر وجودی جسمانی است که در ذیل به چند مورد آن ها اشاره می کنیم:

۱ـ در بعضی از روایات از خصوصیات ظاهری و جسمانی امام سخن به میان آمده است. عمران پسر حصین می گوید: به رسول خدا عرض كردم: این مرد(مهدی) را برایم توصیف كن. حضرت فرمود: "او از فرزندان من است؛ اندامش چونان مردان بنی اسرائیل سخت و ستبر است. به هنگام سختی ها و گرفتاری امت من قیام می كند. رنگ چهره اش به عرب شباهت دارد. قیافه اش چون مرد چهل ساله می نماید و صورتش چون پاره ماه می درخشد".[۱] از امام رضا(ع) سؤال می شود: وضعیت جسمانی(مهدی) چگونه است، امام می فرماید: "سن او زیاد است؛ ولی از نظر چهره جوان است".[۲]

۲ـ در برخی از روایات آمده است كه امام زمان(ع) از مكه ظهور می كند. ظهور از مكان معیّن بیانگر ظهور جسمانی حضرت است. امام باقر(ع) فرمود: "حضرت مهدی(عج) در مكه به هنگام نماز عشا ظهور می كند؛ در حالی كه پرچم و پیراهن و شمشیر پیامبر را همراه دارد...".[۳]

۳ـ از برخی روایات استفاده می شود كه بعد از ظهور حضرت، یاران دور او جمع شده و با او بیعت می كنند و سپس افراد دیگر امده، با امام بیعت كرده و اعلام وفاداری می كنند كه حضرت را همراهی نمایند.[۴]


۴ـ دسته دیگر از روایات دلالت می كنند كه حضرت حكومت تشكیل می دهد. در سایه آن جامعه آرمانی تشكیل داده و با مخالفان خویش مبارزه می نماید[۵] و حكومت تشكیل می دهد. در این حكومت، امنیت و عدالت برقرار شده و انسان ها از نظر رشد فكری و علمی به اوج خود می رسند.[۶] افزون بر آن عمران و آبادانی همه عالم را فرا می گیرد.[۷] طبیعی است تشكیل چنین جامعه ای با توجه به ظهور ظاهری امام زمان امتیاز محسوب می شود.

۵ـ قیام امام زمان(عج) و بهره گیری حضرت از سلاح های همسو با شرایط زمان و برخورد و جنگ امام با مخالفان و دشمنان دین،[۸] دلیل قوی بر ظهور جسمانی امام زمان(عج) است؛ زیرا این گونه فعالیت ها در حكومت های ظاهری وجود دارد.

۶ـ شیعیان باور دارند كه بعد از ظهور امام زمان(عج) عده ای از مؤمنان و رهبران الهی رجعت می كنند.[۹] رجعت آنان تنها با فلسفه وجودی تشكیل حكومت ظاهری قابل توجیه است. دلائل و شواهد بالا و دلایل دیگر كه در این خصوص وجود دارد، بیانگر آن است كه حكومت امام كاملاً ظاهری و علنی است.

[۱]. اجتجاج طبرسی، ص ۲۸۹.
[۲]. اعلام الوری، ص ۴۳۲.
[۳]. ابن طاووس، ملاحم، ص ۶۴.
[۴]. مهدی موعود، ص ۱۰۹۸.
[۵]. نجم الدین طبسی، چشم اندازی به حكومت مهدی، ص ۱۶۶.
[۶]. بحارالانوار، ج ۱، ص ۶۱.
[۷]. همان، ج ۵۲، ص ۳۰۹؛ محمد حكیمی، عصر زندگی، ص ۱۱۹.
[۸]. غیبت نعمانی، ص ۲۲۹.
[۹]. مهدی موعود، ص ۱۱۸۶.

facenama

دیدگاه‌ها

باسلام و احترام محضرتان

باسلام و احترام محضرتان
تشکر بابت مطالب زیبا
بازم بسیار قدرتمند ظاهر شدید
سایت بسیار جالبی دارید.
قطعا یکی از سایت های موفق در آینده نزدیک
خواهید بود...
قالب سایت هم خیلی زیباست
افتخار ما آشنایی با شماست
امیدواریم روزی باشما همکاری کنیم

باسپاس بیکران

امام زمان حقیقتی است تردید

امام زمان حقیقتی است تردید ناپذیر من این حقیقت را پس از پژوهش های بسیار به دست آوردم . دلیل عقلی آن نیز این است که چون با گذشت روزگار بسیار در حقیقت ادیان توحیدی و اسلام تحریفات بسیار به وجود می آید و مردم اخر زمان و مدرن به دین حقیقی و خالص دسترسی ندارند پس عذلت خداوندی اقتصا می کند که یک منچی و مصلح دینی را خدا در این زمان برانگیزد تا مرذم را با حقایق ادیان توحیدی آشنا سازد تا حجت بر مردم آخر زمان هم تمام شود و در قیامت به خدا نگویند ما به دین حقیقی دسترسی نداشتیم . منتها حقیقت مهدی موعود نیز مانند سایر حقایق اسلامی جون غیر خم و حقیقت عاشورا به انحراف کشانده شده به طوری که مردم و به خصوص جوانان در اصل دین هم شک کرده اند . سه حقیقت در مورد مهدی موعود ۱- مهدی موعود از نسل امام حسن مجتبی است و در دهه ی هفتاد به دنیا آمده است نه ۱۲۰۰ سال پیش ۲- او ایرانی است و در روایت صحیح از پیامبر آمده است که گروهی از شرق قیام می کنند که مهدی خلیفه ی خدا در میان آنهاست با او بیعت کنید ۳- مهدی دارای کتاب آسمانی به زبان فارسی است و این با روایت صحیح امام باقر منطبق است که مهدی با امر جدید و کتاب جدید که بر عرب دشوار است می آید و شاید از این جهت بر عرب دشوار است که برخی از اعراب ار این که کتاب مهدی واقعی به زبان فارسی است برایشان قبول این امر دشوار است.

تصویر شهرسوال

سلام

سلام
از اين با تحقيق به وجود و ضرورت منجي اخر زمان اذعان ايماني وباور يقيني پيدا نموده اييد جاي تقدير وتبريک است .
ولي بايد توجه داشته باشيد که بر خلاف تصور شما :
۱- خقايق اسلام عزيز از هر گونه انحراف مصون است چون قران سند زنده و ابدي آن است که از تحريف منزه است .
۲- بر اساس سند ودلايل قطعي وغير قابل ترديد شبعه حضرت مهدي از نسل امام حسين شهيد کربلا است ونه از نسل امام حسن مجتبي . امام زمان(عج) نيمه شعبان سال ۲۵۵ هجري در سامرا متولد شدند. نام ايشان محمد بن الحسن المهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف و كنيه ‏اش ابوالقاسم است. ايشان از فرزندان حضرت زهرا(س) و از اولاد امام حسين(ع) و فرزند بلافصل امام حسن عسكري(ع) است. مادرش كنيزي به نام نرجس، صيقل و سوسن است.
۳- مهدي موعود به اتفاق همه امت اسلامي اعم از شيعه وسني از اولاد پيامبر و از فرزندان فاطمه زهرا است واين ها عرب اند در نتيجه مهدي موعود نيز عرب است . بر خلاف تصور شما حديت ياد شده معنايش آن نيست که شما گمان نموده اييد بلکه حديث ياد شده ناظر به ياران مهدي است و نه شخص مهدي موعود .
۳- بر خلاف تصور شما کتاب که توسط مهدي موعود احيا مي شود همين قران کريم است که در دست مسلمان ها است .امام علي (ع) در ارتباط با احياء گري قرآن توسط امام مهدي (عج) و نقشي که اين احياءگري در حکومت قرآني جامعه عصر ظهور دارد، فرموده اند: «يعطف الهوي علي الهدي اذا عطفوا الهدي علي الهوي و يعطف الرأي علي القرآن اذا عطفوا القرآن علي الرأي» (نهج البلاغه، خطبة ۱۳۸)
امام مهدي (عج) هواهاي نفساني را به متابعت هدايت الهي باز مي گرداند، در روزگاري که هدايت الهي را به متابعت هواهاي نفساني درآورده باشند و آراء و انديشه ها راتابع قرآن مي گرداند. آن زماني که قرآن را تابع آراء و انديشه هاي خود ساخته باشند فعاليت امام براي احياء قرآن و آوردن آراء وافکار و انديشه ها حول محور قرآن يک فعاليت اساسي است، حضرت مهدي (عج) قرآن فراموش شده و مهجور مانده را احياء مي کند و قرآن، حيات خويش را در متن جامعه باز مي يابد و همگان منطبق با آن فعاليت ها، برنامه هاي خود را تنظيم مي کنند.
مراد از روايت امام باقر عليه السلام آن نيست که شما تصور نموده اييد بلکه مراد حضرت احيا احکام قران است به طوري که بر خي گمان مي کنند که حضرت کتاب جديد آورده است . چون قران را دقيق مثل زمان حضرت پيامبر احيا اجرا مي کند .

نظرات