چرا برای سلامتی امام زمان (عج) دعا می کنیم؟ مگر خداوند ایشان را از همه بلاها حفظ نمی کند؟

دعا برای سلامتی امام زمان

من میخام بدونم ما چرا دعای سلامتیه امام زمانو می خونیم؟ مگه خدا ایشونو از همه ی بلاها حفظ نمیکنن؟ یا مثلا میگن برای سلامتیشون صلوات بفرستین؟

با توجه به بعضي از روايات امام زمان(ع) مانند انسان هاي ديگر زندگي طبيعي داشته ودر ميان مردم رفت و آمد دارد و ممكن است مانند پيامبران الهي و ديگر امامان معصوم به بيماري يا مشكلات ديگر دچار شوند. بنابراين دعا و صدقه و صلوات براي سلامتي حضرت مهدي (ع) بي تاثير نيست و محفوظ ماندن ايشان توسط خداوند كه در آيات آمده عموما به معناي حفظ جان ايشان است. امام زمان(ع) مانند ما بدني طبيعي و معمولي دارند و ممكن است در اثر سرما و گرما و ديگر عوامل دچار بيماري شوند و ما براي جلوگيري از آنها دعا مي كنيم و صدقه مي دهيم وپيشوايان معصوم ما در دعاها و مناجات خود براي حفظ و سلامتي امام عصر (ع) دعا كرده و به ما ياد داده اند كه چگونه براي او دعا كنيم.

به عنوان نمونه امام رضا(ع) پيوسته به دعا كردن براي امام زمان (عج) با اين دعا امر مي كرد:«اللهم ادفع عن وليك...و اعذه من شرجميع ما خلقت و عن يمينه و عن شماله و من فوقه و من تحته بحفظك الذي لا يضيع من حفظته به»؛
خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولي خود دور گردان..و او را در پناه خود از شر تمام آنچه آفريده و ايجاد و انشا و صورت گري فرموده اي, محفوظ بدار و او را از پيش رو و پشت سر و راست وچپ و بلاياي آسماني و زميني محفوظ بدار : حفظ كردني كه هر كس را آن طور محفوظ گرداني از بين نرود...(مصباح المتهجد، ص۴۰۹).

امام حسن عسكري نيز در قنوت نمازهايشان اين گونه دعا مي فرمود: «...فاجعله اللهم في امن مما نشفق عليه منه ورد عنه من سهام المكائد مايوجهه اهل الشنان اليه»؛ «خداوندا ! او (امام زمان) را در پناهگاهي قرار داده تا از شر متجاوزان در امان باشد.خدايا! او را از چيزهايي در امان بدار كه بر ايش مي ترسيم و تير هاي نيرنگ را كه كينه بدخواهانش به سوي او پرتاب مي كنند بر طرف ساز». (مصباح المتهجد)

بنابراين با توجه به كلمات گهربار معصومين دعا براي سلامتي و حفظ وجود مبارك امام عصر(ع) صحيح و بايسته مي باشد.

البته خداوند متعال خليفه و ولي خود را از هر گونه آسيب ها و آفات حفظ و حمايت مي فرمايد؛ ولي ما نيز وظيفه داريم براي سلامتي آن حضرت بكوشيم و بدين وسيله اظهار عشق و ارادت خود را ابراز نماييم. با تمام وجود او را بر خود مقدم بداريم و از اين راه رضايت و نظر لطف او را نسبت به خود جلب نماييم.

ضمن اینکه امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) واسطه ي فيض و رحمت الهي است. واسطه اي ميان ما و خدا: و اتبغوا إليه الوسيله همان وسائل قابل اطمينان و کاملي هستند که ما را به سوي خدا مي برند. پس اگر براي سلامتي اين واسطه دعا کنيم و صدقه دهيم در اصل خود را دريافته ايم! ارتباط مستحکم و قلبي ما با واسطه‌هاي فيض خدا سبب روشني و جلاي قلب هاي خود ماست و ما را بالا مي برد. نزديک شدن هر چه بيشتر به واسطه تلاش براي صعود به خود خداست!

آن چنان که در جامعه ي کبيره مي گوييم: «و جعل صلواتنا عليکم و ما خصّنا به من ولايتکم طيباً لخلقنا و طهارة لا نفسنا و تزکية (برکة) لنا و کفّارة لذنوبنا
و خداوند متعال درود و صلوات ما را بر شما حکم گردانيد و آنچه را که مخصوص ما از نعمت ولايت شما کرده براي نيکويي فطرت و خلقت ها و پاکي نفوس ما براي تزکيه و پاکيزگي روح ما از علائق دنيا و کفاره ي گناهان ما بود.

ما به واسطه ي صلوات و دعاي سلامتي براي امام عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) نيکويي اخلاقي و طهارت نفس و تزکيه و برکت را نصيب خود مي گردانيم و به اين طريق کفاره اي براي گناهان خود در نزد پروردگار عالميان حاضر مي نماييم! اي مولاي ما! زبان قاصر و قلم ناتوان است از آن که چگونه از خداوند متعال سپاسگزاري نمايد که نعمتي چونان شما را به ما ارزاني داشت که حتي دعا براي سلامتي شما نيز منفعت و سودش به خود ما بر مي گردد! به راستي او چه نيازي به دعا و صلوات ما دارد که ما محتاج وصل کردن خود به او هستيم. شايد اين طور بتوانيم خود را در نزد خدا و ولي او شيرين کنيم!!

اي که يک گوشه ي چشمت غم عالم ببرد                حيف باشد که تو باشي و مرا غم ببرد

بر اين اساس دعا و صدقه و...پيش از آنكه براي امام عصر(ع) فايده و اثر داشته باشد براي شخص دعا كننده تاثير دارد. اگر كسي براي حجت الهي كاري انجام دهد و او را برخود مقدم بدارد او اين اعمال را مي بيند و پاسخ در خوري مي دهد. (مثل دعا براي سلامتي آن شخص)

facenama

دیدگاه‌ها

راستش من که از توضیحات بالا

راستش من که از توضیحات بالا قانع نشدم .دعا برای ظهور منطقی است ولی برای سلامتی نه!!!!؟؟؟ عمر انسان وهمه موجودات دست خداست ما چکاره ایم .حقیقتا پذیرش این تفکر که امام زمان زنده است ودراین کره خاکی با مازندگی میکند برای من خیلی سخته هرچی فکر میکنم از نظر عقلی به نتیجه نمی رسم .

تصویر پاسخگوی اعتقادی

سلام

سلام
مجددا به چند نکته خود مونی توجه نمایید شاید قناعت شریف شما حاصل گردد :
۱- قبول دارید که دعا برای ظهور منطقی است . توجه داشته باشید که ظهور مبتنی بر وجود ، و وجود مبتنی بر سلامتی است . پس تردید ننمایید که دعا برای سلامتی که مقدمه ظهور است نیز منطقی است .
-- بی تردید عمر انسان و همه موجودات در دست خدا وند است . ولی توجه داشته باشید که بر اساس آموزه های دینی یکی از راه های که مشیت الهی در باره افزایش عمر و تامین سلامتی تحقق می یابد مسله دعا است . برای روشن شدن این گفته دقت نمایید :
مگر عمر ، سلامتی ، رزق ، وصدها چیز دیگر شما در دست خدا وند نیست ؟ قطعا چنین است . مگر شما برای طول عمر و تامین سلامتی ورزوق خود وبستگانت همواره دست بدعا نیستید ؟ در نتیجه گرچه ما کاره ای نیستیم ولی خدا وند از ما خواسته برای بر آورده شدن هر خواسته خود دعا کنید از جمله بهترین خواست ما سلامتی منجی موعود وظهور اوست .
۲-- برای اثبات زنده بودن امام زمان (ع) هم می توان ازعقل بهره گرفت که باید امام زمان زنده باشد. البته امامت امام زمان(ع) و وجود حضرت از مباحث امامت خاصه است .در امامت خاصه مستقیماً نمی توان از دلیل عقلی بهره گرفت بلکه دلیل عقلی امامت عامه و ضرورت وجود امام (ع) در تمام زمان ها را اثبات می کند.(۱)
در امامت عامه برهان عقلی بر ضرورت وجود انسان معصوم و حجت الهی روی زمین اقامه می شود. حال اگر ادله تاریخی و روائی دال بر ولادت و حیات حضرت مهدی(ع) به آن ضمیمه گردد، اثبات می شود که در این زمان تنها آن حضرت(عج) واسطه فیض الهی است و زنده هم می باشد(۲)
بررسی دو رکن استدلال:
۱- ضرورت وجود امام در همه زمان ها
۲-روایاتی که دلالت دارد که امام زمان (ع) باید زنده باشد و این امر در قالب و الفاظ متعدد بیان شده است .در برخی روایات سخن از ولادت حضرت به میان آمده و این در حالی است که از شهادت و یا مرگ امام زمان سخنی به میان نیامده است. در برخی روایات دیگر از رسیدگی به مشکلات مردم و هدایت آنان سخن گفته شده است ،همچنین برخی روایات غیبت طولانی امام را گزارش نموده اند. در برخی آیات و روایات دیگر از ظهور امام و تشکیل حکومت توسط حضرت سخن گفته شده است. این امور شواهد و نمونه خوبی هستند برای زنده بودن امام زمان.
بسیاری از دانشمندان نامدار اهل سنت پذیرفته(۳) و در کتاب هایشان متذکر شده اند که: مهدی موعود فرزند امام حسن عسکری(ع) است. در سامرا در سال ۲۵۵ هجری متولد شده است و در پس پرده غیبت زندگی می کند و روزی به امر خداوند ظهور خواهد کرد(۴)‌
امام عسکری(ع) قبل از ولادت فرزندش امام مهدی(عج) از ولادت حضرت خبر داده بود،‌از جمله به عمه اش "حکیمه خاتون" فرمود: "در شب پانزدهم شعبان فرزندم مهدی از نرگس خاتون متولد می شود"(۵)
در روایات زیادی آمده است که حضرت ولی عصر(ع) پس از پایان غیبت کبری ظهور و جهان را پر از عدل خواهد کرد . هم پیامبر اسلام(۶)، هم فاطمه زهرا(س) و هم امامان معصوم(۷) به وجود حضرت مهدی بشارت داده‏اند. به علاوه شیعه اهل سنّت هم به وجود حضرت مهدی(ع) معتقد هستند. به روایات زیر که در کتاب های اهل سنت آمده اند،توجه شود:
پیامبر اکرم(ص) فرمود: « جهان به پایان نمی‏رسد تا مردی از اهل بیتم که همنام من است، بر عرب حکومت کند»(۸ )
همچنین حضرت فرمود: « ؛ مهدی از خاندان ما است و خداوند کار او را یک شبه روبراه می‏کند»(۹)
همچنین در پاره‌ای از آیه‌های قرآن نیز بشارت‌هایی درباره آینده تاریخ و سرنوشت زمین داده شده است که امامان معصوم(ع) آن زمان را زمان ظهور امام مهدی(عج) می‌دانند. در برخی آیه‌ها تشکیل حکومت جهانی، بسط دین اسلام و غلبه آن بر دیگر ادیان زمام‌داری صالحان و شایستگان وعده داده شده است.
در روایت‌های زیادی دیگر نیز به ظهور امام مهدی(عج)بشارت داده شده است که این روایات به حدّ تواتر می‌رسد. به طور کلی معتبرترین روایت‌ها از عصر رسول خدا(ص) تا امام حسن عسکری(ع) درباره ظهور امام زمان(عج)، شرایط و علایم آن و تشکیل حکومت جهانی آن امام می باشد که حتی در برخی کتاب‌های نوشته شده در قرن اول و دوم هجری ضبط و موجود است. مثلاً کتاب مشیخه حسن بن محبوب(۱۰) یا کتاب سلیم بن قیس هلالی(۱۱). این روایت‌ها قرن به قرن در کتاب‌های دانشمندان بزرگ نقل شده تا به قرن حاضر رسیده است،
مانند قرن ۳ هجری: کتاب المهدی تألیف عیسی بن مهران مستعطف؛
قرن ۴: ذکر القائم(ع) اثر ابن اخی طاهر؛ قرن ۵: کتاب الغیبة شیخ مفید(۱۲) .

پی نوشت ها:
۱- نهج الولایة ، آیت الله حسن زاده ی آملی، ص۸و ۷.
۲- برخی از پژوهشگران بیش از صد نفر از دانشمندان اهل سنت را نام برده اند که در تألیفات شان ولادت امام مهدی(عج) را متذکر شده اند.
۳-محمد بن طلحة شافعی در مطالب السؤل؛ ابن صباغ مالکی در الفصول المهمة؛ ابن حجر شافعی در الصواعق المحرقة؛ و ابن خلکان در وفیات الاعیان.
۴-منتخب الاثر، ص۳۹۸ و ۳۹۹.
۵-سنن ترمذی، ج ۳، ص ۳۴۳، ، مسند احمد، ج ۱، ص ۳۷۶.
۶-سنن ابن ماجه، ج ۲، ص ۹۲۸.
۷ - با کافران جهاد کنید تا هیچ فتنه‌ای در زمین باقی نماند و آیین همه دین خدا گردد.» سوره انفال، آیه ۳۹
۸-« اوست خدایی که فرستاده‌اش را با دین حق به هدایت آفریدگان فرستاد تا بر همه ادیان عالم برتری و غلبه دهد.» (سوره توبه، آیه ۳۳)
۹- « پس از تورات در زبور نوشتیم که البته بندگان نیکوکار من زمین را به ارث می‌برند.» (سوره انبیاء، آیه ۱۰۵)
نیز « خدا وعده داده به کسانی که از شما نیکوکار شود در زمین خلافت دهد.» (سوره نور، آیه ۵۵)
۱۰- وفات: ۲۲۴ هـ . ق.
۱۱- وفات: ۷۰ یا ۹۰ هـ . ق.
۱۲ -وفات: ۳۵۸ هـ . ق.

تصویر شهرسوال

با سلام خدمت شما دوست گرامي

با سلام خدمت شما دوست گرامي
در پاسخ قبلي توضيح داده شد که امام زمان (ع) مانند ما انسان ها زندگي طبيعي دارند و با بدن شريفشان سالهاي سال مشغول عبادت و تهجد هستند و تمامي وقايع عالم را در نظر دارند طبيعي است که اين جسم دچار ضعف و خستگي و ناملايمات طبيعي مي شود مخصوصا که امام زمان اين همه گرفتاري بشر مخصوصا شيعيان را مي بيند و ناراحت مي شوند مانند پدري بسيار مهرباني که مي بيند کودکانش به بيماري سختي مبتلا شده اند و يا کودکانش از لحاظ اخلاقي دچار مشکل شده اند و يا افراد شرور آنها را اذيت مي کنند اين پدر از غصه اولاد خود بسيار زجر مي کشد و ناراحت مي شود و بدنش نيز دچار ناملايماتي مي شود حال اگر در ميان فرزندان او اين وضعيت پدر را مي بينند با اين که مي دانند اين سختي ها منجر به فوت پدرشان نمي شود ولي مي بينند که اين وقايع او را بسيار رنجور و پريشان کرده است براي همين براي سلامتي او دعا مي کنند.
شيعيان هم که مي دانند امامشان همه اين وقايع عالم را در نظر دارد از گذشته تاريخ تا آينده را در نظر دارد به وقايع کربلا گريه مي کند به رنج ها و سختي هاي شيعيان آگاه است و دعا مي کند کشتار ها و نا امني هاي عالم اسلامي را مي بيند و ناراحت مي شود و بر بدن شريفشان اثر مي گذارد درست است که خدا به ايشان طول عمر مي دهد ولي اين سختي ها و رنج ها براي آن حضرت وجود دارد شيعيان با معرفت براي سلامتي آن حضرت دعا مي کنند.

البته همان طور که پيداست دعاي سلامتي با دعاي طول عمر متفاوت است ما هيچ وقت براي طول عمر امام زمان(عج) دعا نمي کنيم بلکه براي سلامتي آن حضرت دعا مي کنيم.

اما اين که گفتيد:"حقيقتا پذيرش اين تفکر که امام زمان زنده است ودراين کره خاکي با مازندگي ميکند براي من خيلي سخته هرچي فکر ميکنم از نظر عقلي به نتيجه نمي رسم"
پاسخ: خدايي که مي تواند امام زمان را طول عمر بدهد مي تواند او را روي زمين خاکي و با همين بدن عنصري نگه دارد مگر نبودند پيامبراني که بيش از ۱۰۰۰ سال نه در پس پرده غيبت بلکه به صورت آشکار در همين زمين زندگي مي کردند مگر نمي دانيد که حضرت خضر در ميان مردم هزاران سال است که زندگي مي کند از قدرت خدا چيزي را عجيب ندانيد روايات متعددي اين معنا را بيان مي کند :
امام عصر (ارواحناه فداء) به ابراهيم بن مهزيار فرمودند: "پدرم از من پيمان گرفته که در سرزمين پهناور و دوردست مسکن گزينم تا از نيرنگ هاي گمراهان و متمردان امت تازه به دوران رسيده و گمراه، نهان و مصون باشم. اين پيمان مرا بر فراز تل هاي بلند و ريگزارها و سرزمين هاي مورد اطمينان افکنده است." (با خورشيد سامرا، ص ۸۲)

امام صادق (ع) فرمودند: زماني فرا مي رسد که مردم امام زمان خود را نبينند امام (ع) آنها ايام حج آنها را مي بيند ولي آنها او را نمي توانند ببينند. (کافي، ج ۱، ص ۳۳۷)

برخى روايات جايگاه خاصى را براى امام زمان(ع) نام نمى‏برد، ولى از حضرت (ع) به عنوان فردى ياد مى‏کند که با مردم و در ميان مردم و با آنان حشر و نشر دارند و به گونه‏اى ناشناس زندگى مى‏کنند. امام صادق(ع) فرمودند: "صاحب الامر شباهتى نيز به حضرت يوسف پيامبر(ع) دارد جاى انکار نيست که خداوند با حجت خود همان کارى را انجام دهد که با يوسف انجام داد. صاحب الزمان(ع)، آن مظلوم حق از دست داده، در ميان مردم رفت و آمد مى‏کند و در بازار قدم مى‏نهد و گاهى بر فرش منزل‏هاى دوستان مى‏نشيند، ليکن او را نمى‏شناسند تا زمانى که خداوند به وى اذن دهد تا وى خود را معرفى کند، آن گونه که يوسف(ع) اجازه داد هنگامى که برادرانش گفتند: تو يوسفى؟ گفت: آرى من يوسفم".(کتاب الغيبه، ص ۱۶۴)

نظرات