چگونه شیطان که سالیان دراز مشغول عبادت بوده، یک باره از مسیر الهی خارج می شود؟

ابلیس

منظور از شیطان در این سوال ابلیس است که باید خاطر نشان کرد: شیطان هرگز بنده مقربی نبوده است. شیطان قبل از خلقت آدم، در زمین فرمانروای قومی بوده است که به دلیل فسادشان نابود شدند و شیطان نیز به اسارت گرفته شد و به آسمان برده شده است.

امام صادق (ع) می فرمایند: خدا پيش از آدم در زمین خلقى آفريد كه ابليس حكمران آنها بود، آنان سركشى كردند و ياغى شدند و تباهى نمودند و خون ريختند و خدا فرشته ها را فرستاد. و فرشتگان آنها را كشتند و ابليس را اسير كردند و او را به آسمان بالا بردند و ابلیس به همراه فرشته ‏ها بود و خدا را عبادت ميكرد، تا خدا آدم را آفريد.[۱]

و جالب اینجاست که در این مدت اگر چه شیطان مشغول عبادت بوده است، اما بنده مقربی نبوده، و احادیث متعددی موید این موضوع هستند. مانند حدیثی که همراه بودن شیطان با فرشتگان در خطاب الهی را مانند همراه بودن منافقین با مومنین می داند.[۲] یا آنکه اشاره می کند که هرگز شیطان در آسمان کرامتی نداشته است. و هیچ امر آسمانی ای به او سپرده نشده است.[۳]

همچنین آیه قرآن در ماجرای نافرمانی ابلیس، کفر او را مطلب تازه ای معرفی نمی کند. بلکه به قدمت آن اشاره می کند:

«إِبْليسَ أَبى‏ وَ اسْتَكْبَرَ وَ كانَ مِنَ الْكافِرينَ[بقره/۳۴] ابليس كه سرباز زد و تكبّر ورزيد و او از كافران بود (كه كفر خود را پنهان مى ‏داشت)»

البته اینکه ابلیس از ابتدا، موجودی نافرمان بوده، منافاتی با خلقت احسن الهی ندارد. چرا که  ابلیس یکی از جنیان است(آیه ۵۰ سوره کهف) و می توانست مانند بعض دیگر از هم نوعان خود مومن باشد.(آیه ۲۹ سوره احقاف) علاوه بر اینکه شیطان در مجموع نظام هستی، یک جزء لازم بوده تا با ممانعت از راه حق، بستر لازم برای اختیار و اراده را فراهم سازد.

و نکته ای که ما باید با توجه به موضوع ابلیس بدان توجه داشته باشیم، اینکه حتی عبادت می تواند فارغ از عبودیت باشد. کسی که عبادت خدای متعال را به جا می آورد، اما تواضع و فرمان پذیری را در جان خود نهادینه نکرده است، هر لحظه ممکن است حالت درونی او، بروز و ظهور کند و آن گاه تمام عبادات ظاهری بر باد خواهد رفت. و این یکی از مهم ترین درس های نقل داستان ابلیس برای ماست که عبادت باید به همان شکل که خدای متعال می خواهد انجام گردد. و روح فرمانبرداری از حق در آن وجود داشته باشد. و الا نجات بخش نخواهد بود.

 

[۱]. تفسير القمي،  ج‏۱، ص۳۶.
[۲]. کافی، ج‏۲، ص۴۱۲.
[۳]. الكافي، ج‏۸، ص۲۷۴.

دیدگاه‌ها

سلام
مطالب خوبى بود. اما يك سوال: در قرآن ميخوانيم كه شيطان بعد از مخالفت از فرمان خدا، مستقيماً با خداوند تكلم مينمود. چگونه ممكن است كه شيطان به كسى كه با او مستقيماً تكلم ميكرد و ميدانست كه معبودش هست كفر ورزد؟

تصویر p_qurani

سلام . به طور کلی با توجه به آیات قرآن نظیر آیه‏ى ۵۰ سوره کهف یا آیه ۳۱ سوره حجر به این نتیجه مى‏رسیم که شیطان (ابلیس) از طایفه جن بوده و به خاطر کثرت عبادت در زمره‏ى ملایکه محسوب مى‏شده است.بنابراین این که با خدا گفتکو میکرده به دلیل مقام والایی که داشته اما در تکبر و غرور از درگاه خداوند رانده شد .داستان استکبار شیطان (که آزمون او بود) حدود هفت مورد در قرآن آمده و بسیار آموزنده است. این داستان چند بخش مشخص دارد:

- امر الهى به سجده براى آدم‏علیه السلام.

- امتیازات ویژه آدم که بر اساس آنها، خداوند فرمان سجده براى او را صادر کرد.

- مقابله‏ى ابلیس و آباء او از سجده.
- پاسخ وى در بیان علت این استکبار:"من کسى نیستم که براى بشرى که او را از گل خشکیده‏اى که از گل بدبویى گرفته شده است آفریده‏اى سجده کنم!"

و یا در تعبیرى دیگر که مى‏گوید: "من از او بهترم. مرا از آتش و او را از خاک آفریده‏اى"
این آزمون بزرگى بود و او با آن همه عبادت که به تعبیر امام على علیه السلام: شش هزار سال عبادت کرد که معلوم نیست به شمار سالهاى دنیایى است یا اخروى (که هر روز آن خود هزار سال است).
پس از این آزمایش چنان پست و مطرود شد که به او خطاب شد: "برو بیرون، تو رانده شده‏اىتا روز رستاخیز بر تو لعنت باد".ز این جاست که ما باید مراقب خویشتن باشیم. پنداریم اگر خداوند توفیقى عطا فرموده و ما چند روزى در راه درستى گام برداشتیم. تا پایان چنان خواهیم ماند. جهان عرصه دگرگونى‏هاست. آدمى تا زنده است. و بر راستاى باریک روزگار مى‏گذرد. احتمال سقوط دارد. و لذا همواره باید از درگاه ربوبى عاقبت خیر را درخواست نماییم. قسمت دیگر عکس العمل شیطان پس از راندگى است. هنگامى که دریافت مسئله جدى است و از آن مقام والایى که داشته به خاطر سجده نکردن به حضرت آدم ساقط گشته است. دشمنى شگرفى نسبت به آدم پیدا کرد و گفت: "(خدایا) اگر مرا تا رستاخیز واگذارى. فرزندان او (آدم) را زیر فرمان خواهم آورد مگر تعداد کمى را (که نتوانم)".

خوب بود. اسامى شيطان را نام ببريد؟

تصویر p_qurani

سلام/۱.ابلیس.۲. وسواس۳. الخناس ۴.رجیم: به معنای سنگسار کردن؛ سنگ زدن؛ سنگ زده شده۵. عزازیل .مواردی دیگری نیز هست که باید به متابع معتبر مستند شوند .

نظرات