افسردگی و افت تحصیلی بخاطر یک ماجرای احساسی

ماجرای احساسی

دختری مجرد هستم. تقریبا ۴ سال پیش یک ماجرای احساسی داشتم که منجر به افسردگی و افت تحصیلی و از دست دادن اهدافی که برای آینده ام داشتم شد. حالا وقتی میخواهم کاری را شروع کنم تردید دارم. اول حتما باید استخاره بگیرم که خوبه یا بد. چون بعد آن قضیه(احساسی) از نظر جسمی هم شکننده شده ام طوری که از این میترسم در کاری وارد شوم که استرس و اضطراب به من وارد کند. حالا برای آیندم، دکترام، پذیرش در خارج حتی کار تحقیقی و غیره همه اش استخاره میکنم.

در رابطه با موضوع مطرح شده توجه جنابعالی را به مطالب زیر جلب می کنم:
۱- همانگونه که خود نیز اشاره فرموده اید منشاء تردید شما اضطراب و استرس است لذا در قدم اول می بایست سعی در مدیریت و کاهش اضطراب خود داشته باشید. به این منظور در صورت صلاحدید پیشنهاد می کنم به صورت تلفنی با مرکز ملی به شماره ۰۹۶۴۰ بخش مشاوره تماس حاصل نمایید تا روانشناسان این مرکز تکنیکهای کاهش اضطراب را به شما رائه دهند.

۲- استخاره گرفتن شما هیچگونه وجه شرعی ندارد بلکه فعلی است از روی وسواس. به عبارت دیگر آنجه که باعث استخاره گرفتن شما می شود وسواس است نه چیزی دیگر که آن هم ریشه در اضطراب شما دارد چرا که وسواس و اضطراب نسبتی مستقیم با یکدیگر دارند. لذا برای جلوگیری از شدت آن می بایست از این به بعد به هیچ وجه در تصمیمات خود متوسل به استخاره نشوید. چنین کاری می تواند وسواس و اضطراب شما را افزایش دهد مضافا اینکه همانطور که عرض شد چنین استخاره ای راسا باطل است و نه تنها حجیتی ندارد چه بسا اشکال شرعی هم داشته باشد!

۳- لازم است هرچه سریعتر فایل ماجرای ۴ سال پیش را ببندید و اجازه ندهید بر اهداف و انگیزه شما سایه بیندازد. به انضمام اینکه اینگونه حوادث و امثال آن و به طور کلی ناملایمات و ناکامیها جزئ لاینفک زندگی آدمی هستند و هر شخصی به نوعی این ناملایمات را تجربه می کند. اصولا زندگی یعنی فراز و نشیب. به آیات شریفه ذیل توجه فرمایید: "إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً" و "خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِي كَبَدٍ" پس در این داستان خود را متمایز از دیگران ندانید وبدانید که عرصه دنیا عرصه آزمون و امتحان است.

۴- از نگاه دینی و روانشناختی انسانی سعادتمند است که در زمان حال و اکنون زندگی کند. شعار روانشناسان برای زندگی سالم، زندگی کردن در "اینجا و اکنون " است. حال اگر شما بخواهید در گذشته خویش متوقف بشوید طبیعتا فرصتها را ازدست خواهید داد و فردا امروز شما به دیروز تبدیل خواهد شد و این امر می تواند به اضطراب شما دامن بزند چرا که به تعبیر امیر مومنان:«اضاعة الفرصة غصة: از دست دادن فرصت غم وغصه را به دنبال دارد»[غررالحکم، ح ۴۱۲۴.]

از اینرو شایسته است بیش از اندازه به بزرگنمایی این رخداد نپردازید و سعی در استفاده از فرصتهای بالفعل خود داشته باشید. با رعایت اصل اینجا و اکنون به ناچار می بایست از زندگی کردن در گذشته و آینده نیز فاصله بگیرید چرا که زندگی در گذشته باعث افسردگی و زندگی در آینده سبب اضطراب خواهد شد.ارزش گذشته به عبرت گرفتن و ارزش آینده به امید داشتن است نه زندگی کردن در آنها.
علی علیه السلام در روایتی نورانی از این واقعیت روانشناختی پرده برداشته اند. آن حضرت می فرمایند: «ما فاتَ مَضی وَ ما سیأتیكَ فَاَیْنَ؟ قُمْ فَاغْتَنِم الفُرصَةَ بَینَ العَدَمَین: آنچه گذشت، از دست رفت و آنچه می‌آید كجاست؟ برخیز و فرصت میان دونیستی را دریاب.»

۵- همانگونه که اشاره نمودید مقدرات به اراده خداوند است و برخی از امور از حیطه اختیار ما خارج است چرا که ما هم خود محدود هستیم و هم تواناییهایمان. لذا شایسته است با توکل به خدای متعال مجددا تلاش و انگیزه خود را برای دستیابی به اهداف از سر بگیرید و دغدغه نتیجه را نداشته باشید.

۶- سعی کنید بیش از پیش به موفقیتهای خویش توجه نمایید و آنها را دست کم نگیرید. موفقیتهای شما در زمینه های مختلف مانند سطح تحصیلات در زمره نعم الهی هستند که می بایست شکر این نعمتها به جا آورده شود که یکی از مقدمات شکر گزاری این است که قدر این موفقیتها را بدانید و آنها را نسبت به تجارب تلخ(که در زندگی هر فردی اتفاق می افتد) دست کم نگیرید.

در سایه عنایات الهی به خود اعتماد داشته باشید و اجازه ندهید القائات منفی اعتماد به نفس شما را به چالش بکشانند.

facenama

دیدگاه‌ها

bale doroste nazaretun tosiye

bale doroste nazaretun tosiye hatun jalab bud ama angize baraye boland shodan nist man dars khundam alan daram amade doktora misham jun kandan chon asheshe dars budam ama alan zendegi baram vastade chizi ro lazem nadaram ke barash talash konam kheli khonsa shodam ham madi va ham manav man har kari behem pishnahad mishe ro rad mokonam chom fekr mikonam namitunam talghin mosbat ham ziyad fayede nadasht man faghat ruzaro mishmoram.‎24salame va farzand akharam i

تصویر شهر سوال

خواهر گرامی با عرض سلام وتحیت

خواهر گرامی با عرض سلام وتحیت
موفقیتهای شما را درعرصه علمی تبریك عرض می‌كنم و امیدوارم در مقاطع بالاتر نیز همچون سایر مقاطع موفق باشید و البته خود نیز بیش از پیش قدر این موفقیتها را بدانید.

با شرایطی كه حضرتعالی توصیف می‌فرمایید بنده سه پیشنهاد كلی محضر شما تقدیم می‌كنم:
۱- استراحت مطلق ذهنی و روانی
همانطور كه گاهی اوقات بر اثر آسیبهای جسمی، برای باز آفرینی و بهبود آسیب، استراحت مطلق لازم است در مواردی پس از مواجهه و اصطكاك با برخی چالشهای زندگی، روان ما آسیب می‌بیند كه برای بازآفرینی نیاز به استراحت مطلق ذهنی است.
به این نحو كه از هر نوع تلاش و فشار ذهنی فاصله بگیریم و درست همان كاری را انجام دهیم كه نسبت به آن رغبت داریم بدون اینكه نگران آینده و از دست دادن فرصت باشیم. تفریح، مسافرت، مهارتهای هنری و...می‌تواند ما را در این مسیر كمك كند.

۲- تغییر سبك زندگی
پس از یك دوره استراحت مطلق ذهنی، حالا وقت تغییر دادن سبك زندگی گذشته فرا می‌رسد. تغییر در سه محور
ارتباط با خدا
ارتباط با خلق خدا
ارتباط با خود

در محور اول به عنوان مثال؛ ضمن افزایش معرفت و شناخت نسبت به صفات خدای متعال و فاصله گرفتن از برداشتهای غلط از خدای متعال و همچنین تقید بیشتر به انجام واجبات و ترك محرمات، خود و امور خود را به او واگذار كنیم و بدانیم كه در هر لحظه در كنار و نگاهبان ماست ووو

در محور دوم برای نمونه؛ بیش از اندازه از دیگران توقع نداشته باشیم و آنها را محدود بدانیم ولی در عین حال رابطه ای دوستانه با آنها داشته باشیم ووو

در محور سوم نیز به عنوان مثال لازم است، در اهداف و انگیزه‌های و البته روشهای رسیدن به اهداف تجدید نظر كنیم، بیش از گذشته برای خود احترام قائل شویم، خواب، تغذیه و ورزش را جدی تر بگیریم، به زندگی لبخند بزنید و خود را دارای حق حیات بدانیم ووو

۳- از نزدیك و به صورت حضوری با یك روانشناس در ارتباط باشید

در پناه خدای بزرگ موفق باشید.

سلام و عرض خسته نباشيد

سلام و عرض خسته نباشيد
بنده دختر ۲۳ساله هستم.از سال دوم دانشگاه با دختري دوست شدم.تا الان خيلي صميمي هستيم.دوست هاي ديگري هم دارم ولي با اين دوستم صميمي ترم.مدتيه متوجه شدم ک تاثيرات بدي ازش گرفتم و متوجه نبودم.مثلا اون استرسش بالاست.منک ادم اروم صبور کم استرس بودم دقيقا برعکس شدم.البت فقط بخاطر اون نبوده .خودم يه درگيري هايي دارم(که از وقتي يه شکست عاطفي داشتم سال ۹۳شروع شده تاحدود زيادي بهبود بخشيدم).و دوم اينک هميشه فکر ميکنه از همه بهتره اين تو ناخوداگاهش هست.هرچند نميگ ولي اين حس رو ب من ک نزديکشم ميده.و من تو خيلي چيزها خودم مقايسه ميکنم باهاش و احساس ضعف ميکنم.اعتماد ب نفسم کم هست ،کمتر ميشه.مثلا اون درسش بهتره.من تو درس احساس ضعف ميکنم پيشش.و اين حسم منو بدترم ميکنه.کلا اين تحت تاثير قرار گرفتن رو از بچگي داشتم ولي الان ديگ کار دستم داده.نميدونم چيکار کنم.جايي خوندم ک نکته مثبت اين خصلت رو نوشتن ک اين افراد شخصيت سازگارتري دارند.خب اين خوبه ولي با نکات منفيش چ کنم.

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام خدمت شما خواهر گرامی،

با سلام خدمت شما خواهر گرامی، از این که به شهر سوال مراجعه کردید خوشحالیم.
این که مشکل شما دقیقا ناشی از مسائل عاطفی است که پیشتر برای شما پیش آمده یا ناشی از همنشینی با دوستی که از رفتار و اخلاق خاصی برخوردار است، شاید نتوانیم پاسخ دهیم. چون این کار نیاز به سوال و جواب های بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر از شماست. اما این که خود شما در مورد اعتماد به نفس خودتان احساس ضعف می کنید، میتواند نشانه مشکلی باشد که با کمی همت و اراده و تمرین قابل حل خواهد بود.
نشانه های ازیر از جمله علایم افرادی است که دچار عدم یا کاهش اعتماد به نفس هستند، شمامیتوانید با مرور برخی از نشانه های زیر تا حدی به عدم اعتماد به نفس پی ببرید.
۱-همواره خودشان را مورد انتقاد قرار ميدهند.
۲- معمولا عصباني و پرخاش گر ميباشند
۳- معمولا احساس ميكنند قرباني رفتار ديگران هستند.
۴-احساس تنهايي ميكنند حتي زماني كه در يك جمع قرار دارند.
۵- احساس خلاء و پوچي ميكنند.
۶-احساس ميكنند با ديگران تفاوت دارند.
۷-احساس افسردگي، گناه و شرمساري دارند.
۸-. نسبت به تواناييهاي خود عدم خودباوري.
۹-از موقعيتهاي نو و جديد مي هراسند.
۱۰- از شكست وموفقيت مي هراسند.
۱۱- مرتبا سعي در راضي نگاه داشتن ديگران دارند. .
۱۲- عادت به پشت گوش انداختن كارها دارند.
۱۳- در مقابل انتقاد، اظهار نظر و سرزنشهاي ديگران (خواه واقعي، خواه واهي) بسيار آسيب پذير مي باشند.
۱۴- از ابراز عقايد و احساسات خود خودداري ميكنند زيرا از چگونگي واكنش ديگران هراس دارند. .
...
برای تقویت اعتماد به نفس و اراده، میتوانید مطالب پستهای زیر را مطالعه کنید:
http://www.soalcity.ir/node/334
http://www.soalcity.ir/node/320
http://www.soalcity.ir/node/1654
اما در کنار این مسئله ما به شما توصیه می کنیم به مهارتهای ارتباطی خود نیز (در ارتباط با دوستان و سایرین و اطرافیان) توجه کنید. شاید در این زمینه نیز نیاز به کمی تقویت داشته باشید. برای تقویت مهارتهای ارتباطی خود میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:
http://www.soalcity.ir/node/3515
http://www.soalcity.ir/node/792
در پناه ایزد منان، پیروز و سربلند باشید

نظرات