شوهر من از وقتي باز نشسته شده خيلي خيلي کم حرف ميزنه واصلا دوست نداره جايي بريم

سلام شوهر من  از وقتي باز نشست شده خيلي خيلي کم حرف ميزنه واصلا دوست نداره جايي بريم خونه ما خيلي سوت وکوره وقتي هم بااو صحبت ميکنم يا بي ميلي  وبي حوصلگي برخورد ميکنه ومن از اين سکوت وبي توجهي اذيت ميشم لطفا راهنمايي بفر ماييد متشکرم

 

برای آن که بتوانید در این دوره از زندگی فرصت های خود را بشناسید، نیاز به تغییر نگرش و مرور زندگی تان دارید.

افسردگی بعد از بازنشستگی به احتمال بیشتر سراغ کسانی می آید که هیچ آمادگی برای ورود به این دوره از زندگی را ندارند. حتی کسانی که شغل آزاد دارند، زمانی با احساساتی مشابه افسردگی مواجه می شوند. چرا که افسردگی بعد از بازنشستگی تنها به معنای کار نکردن نیست و در کنار خود جریانات و چالش های زیادی را به همراه دارد. کاهش توان جسمی به نسبت گذشته، تنها شدن، گذر زمان، ترس از پیری و حتی ترس از مرگ و... از جمله عوامل تشدید کننده افسردگی بعد از بازنشستگی می باشند.

هرچند آمارها نشان مي‌دهد زنان وقتي به دوران يائسگي مي‌رسند اغلب بيش از مردان دچار افسردگي هستند، اما زماني که مردان به زمان بازنشستگي مي‌رسند اين ميزان تقريباً يکسان مي‌شود. مردان پس از بازنشستگي احساس مي‌کنند که ديگر مفيد نيستند و به درد جامعه نمي‌خورند. بي‌هويت و بي‌هدف هستند و اين نکات احتمال بروز بيماري‌هاي رواني را افزايش مي‌دهد.

اهالی خانواده اغلب از بازنشستگی پدر و مادر خوشحال می شوند و از کم شدن اشتغال ذهنی آن ها ابراز خرسندی می کنند. بازنشستگی هم برای متاهلین و هم مجردها نفع زیادی دارد. خصوصا اگر مسئولیت فرزندان و یا نوه ها را به عهده داشته باشند. در هر مرحله ای از زندگی، بازنشستگی فرصتی دوباره برای شناخت نزدیکان و دوستان می تواند باشد. همین تغییر نگرش باعث ایجاد فاصله میان فرد بازنشسته و افسردگی می‌شود.

 

اما با این پدیده چه کنیم؟

۱- خود را برای بازنشستگی آماده کنید

اغلب کسانی که بعد از بازنشستگی دچار افسردگی می‌شوند به این دلیل است که هیچ آمادگی‌ای برای ورود به این مرحله نداشته‌اند. البته بخشی از وظیفه آماده کردن افرادی که به بازنشستگی نزدیک می‌شوند بر دوش سازمان‌ها و ادارات است. مدیران باید طی برنامه‌ریزی‌هایی آنها را برای این مرحله آماده کنند؛ ساعات کاری آنها کم شود تا به یکباره رابطه آنها با محیط کار قطع نشود. همچنین این اشخاص باید برای روزهای سالمندی و بازنشستگی‌شان برنامه‌ریزی کنند، زیرا داشتن یک برنامه مدون، بازنشسته را سرگرم می‌کند و اجازه نمی‌دهد در انزوا فرو رود. اما خود فردی که در شُرُف بازنشستگی است و خانواده او نیز میتوانند بخشی از این کار را انجام دهند و برای برنامه ریزی این دوران کمک کنند.

۲- ‌ابتدا علایق‌تان را بشناسید

برای برنامه‌ریزی کردن باید اول علایق را شناخت. به گفته کارشناسان برای برنامه‌ریزی کردن برای اوقات فراغت پس از بازنشستگی، خود شخص بازنشسته بهترین فرد است. او با شناختی که از علایق،‌ استعدادها و تجارب خود دارد می‌تواند زمینه‌ای را فراهم کند که از وقت خود به بهترین نحو استفاده کند. طبعا در مرحله بعدی کسانی که بیشترین اطلاعات را از وی دارند، یعنی همسر و خانواده، میتوانند به او کمک کنند. آنها هم باید نسبت به این دوران آگاهی‌های لازم را کسب کنند. آنها با تشویق کردن فرد به انجام کارهای مورد علاقه‌اش نقش به‌سزایی در دور نگه داشتن وی از بیماری افسردگی دارند.

۳- بازنشستگی و کاهش درآمد

با بازنشستگی درآمد مالی فرد کم یا دچار بحران می‌شود. فرد با بازنشستگی موقعیت اجتماعی خود را از دست می‌دهد و به تبع آن موقعیت اقتصادیش نیز دچار بحران می‌شود. خب بخشی از مقابله با این وضعیت، اطلاع از آن و آمادگی برای پیش آمدن چنین وضعیتی است و بخش دیگری از مقابله میتواند پیدا کردن یک شغل پاره وقت جدید باشد  که محل درآمد مختصری باشد.

۴-مراقبت از سلامت جسم

زیرا در این دوره سلامت جسمانی آنها در خطر است و سلامت جسم با سلامت روح و روان ارتباط تنگاتنگ دارد. تنهایی با ازدواج فرزندان یا فوت همسر به سراغ بیشتر این افراد می‌آید و این مساله باعث بروز مشکلاتی می‌شود. طبعا از پیش از فرارسیدن این دوران بهتر است معاینات عمومی نزد پزشک انجام شود و از ایجاد هرگونه بیماری یا عارضه ناخواسته جلوگیری شود.

‌۵- کوله بار تجربه بازنشستگان سرمایه است

وقتی فردی ۳۰ سال از عمر خود را در انجام کار صرف می‌کند، کاملا متخصص و مجرب شده است اما درست زمانی که می‌تواند بهتر خدمت‌رسانی کند، بازنشسته و با کوله‌باری از تجربه خانه‌نشین می‌شود. حتی اگر تخصص را هم در نظر نگیریم فردی که به این سن و سال رسیده باشد تجربیات زیادی از مسائل مختلف زندگی داشته است. به کارگیری مجدد بازنشستگان در کارهایی که تخصص آن را داشته اند میتواند بهترین سرگرمی و مایه احساس کارآمدی باشد. این کار ولو با حقوق بسیار کم و به صورت پاره‌وقت؛ میتواند اثرات روحی روانی مفیدی برای فرد بازنشسته داشته باشد چراکه، هم آن فرد دچار انزوا نمی‌شود و هم این که آن سازمان با هزینه اندک از تجربیات این فرد استفاده می‌کند. حتی بعضی از این افراد حاضرند به صورت داوطلبانه تجربیات خود را در زمینه‌ای که علاقه دارند در اختیار دیگران بگذارند. دلیل این است که فرد نمی‌خواهد رشته الفتش با اجتماع از بین برود.

۶-مهمانی: ارتباط با دوستان و اقوام و صله رحم، همواره میتواند مزایای فراوانی داشته باشد و صدالبته برای بازنشستگان این فواید، پررنگ تر خواهد بود. خیلی اوقات اکثر ماها به دلیل مشغله های کاری و روزمره ، بسیاری از اقوام (حتی اقوام نزدیک) و آشنایان را پس از گذشت سالها می بینیم و همیشه هم آرزو میکنیم ای کاش مانند قدیم میتوانستیم بیشتر کنار هم باشیم! بازنشستگی بهترین فرصت است که با یک برنامه ریزی در طول مثلا یک سال، همه یا خیلی از اقوام دور و نزدیک را ببینیم و از احوال یکدیگر باخبر شویم.

۷- سفر: سفر همواره پدیده ای نشاط بخش و لذت بخش است. انجام سفرهای تفریحی – زیارتی به ویژه با دوستان، یا با اقوام یا خانواده یا حتی گاهی اوقات به تنهایی، میتواند در تغییر روحیه فرد بازنشسته بسیار مؤثر باشد.

 ۸-فعالیت های ورزشی: ورزش‌های مناسب سن یا نرمش های روزانه، هم باعث گذراندن بخشی از ساعات شبانه روز می شود، هم به لحاظ جسمی برای سلامت فرد مفید است و هم به لحاظ روحی و روانی میتواند اثرات مثبتی داشته باشد.

 

توجه داشته باشید که در ابتدای ایام بازنشستگی احتمال چنین وضعیتی بیشتر می رود و ضمن انجام راهکارهای مختلف لازم است صبر و شکیبایی هم داشته باشید. با توجه به اینکه ممکن است همسر شما نسبت به برخی موارد ذکر شده بی میل باشد (مثلا جایی رفتن و حرف زدن) میتوانید ضمن رعایت حال ایشان، به جای اصرار بر رفتن به بیرون و مهمانی از دیگران (کسانی که میدانید همسرتان بیشتر میل دارد مانند دوستان و همکاران او) دعوت کنید به منزل شما بیایند یا کارهایی را که به آن میل بیشتری دارد (مثلا مسافرت) را انجام دهید. انشالله رفته رفته این وضعیت بهبود میابد و میتوانید برنامه ریزی های بیشتری برای ایشان داشته باشید.

منابع:

http://www.nedayemehr.ir

https://www.tabnak.ir

https://honarehzendegi.com

 

 

 

کلمات کلیدی: 

facenama

نظرات