دین

با توجه به اینکه اصول دین تقلیدی نیست، برای شناخت حقانیت دین باید چگونه بررسی کنیم و چه کتابهایی بخوانیم؟

کافیست سوالات بنیادین و کلیدی را بیابیم و ابتدا بدون توجه به اینکه مکاتب به آنها چه پاسخی داده اند، خودمان پاسخ منطقی به آنها بدهیم، سپس در هر گام بنگریم کدام مکتب با آنچه ما یافته ایم، همراه است.

آیا غم و اندوه زیاد در مراسم دینی ما سبب نمی شود که افرادی افسرده باشیم؟

غم به خودی خود بد نیست. همان طور که درد به خودی خود بد نیست. چرا که بدترین بیماری ها، بیماریهایی هستند که درد ندارند. و غم با افسردگی فرق می کند. ضمن آنکه دین مناسبت های شادی آفرین و تشویق به لذت و شادی دارد. البته شادی انسانی و عاقلانه و پایدار

آیا دین داری بزرگترین عامل جنایت و شکل دهنده وحشتناک ترین آنها نیست؟

ین با تبیین زندگی پس از مرگ، از زیاده طلبی ها در این دنیا می کاهد، قدرت قدرتمندان را تحت نظارت دست برتری نشان می دهد و با رویکرد اصلاحی به مقابله با جهل توده ها می پردازد. و مهم تر از همه؛ همگان را به مقابله با زیاده طلبان ترغیب می کند

چگونه با حجم عظیم مطالب ضد اسلامی مواجه شویم؟

جدای از آنکه وب گردی بیهوده و جایگزین کردن هرزه خوانی به جای مطالعه عمیق کتب، امری غلط است، بهتر است، شگردهای اصلی آنها را مورد شناسایی قرار دهیم، تا با داشتن چند فرمول، در مقابل هر باطلی بتوانیم حق را نشان دهیم.

چرا با قرار دادن اسلام در محور حکومت، سبب شویم، نارضایتی های بعضی متوجه دین شود؟

این تصور که برای حفظ احترام اسلام، باید آن را به چیزی خنثی تبدیل کنیم که هیچ کس نسبت به او موضع منفی نگیرد، به هیچ عنوان با ذات اسلام سازگار نیست. کما اینکه اگر پیامبران این گونه عافیت طلبی پیشه می کردند، اصولا نباید دشمنی می داشتند. حال آنکه پیامبران همیشه دشمن های فراوانی علیه خود داشتند.

چرا در کشور اسلامی اجازه تبلیغ به سایر ادیان داده نمی شود؟

تبلیغ مفهوم گسترده ای دارد و لزوما به شکل طرح مباحث منطقی نیست. بلکه ممکن است برای انجام آن، از انواع شیوه های فریبکارانه نیز استفاده شود. از همین رو عقلا هرگز قبول نمی کنند که هر نوع تبلیغی آزاد باشد. البته در زمان ما، عملا گستردگی رسانه ها محدودیت ها را از بین برده و ادعاهایی اینچنین برای مظلوم نمایی و فریبکاری است.

آیا نظریه اسلام تاریخی صحیح است؟

از منظر درون دینی روشن است که با توجه به علم بی نهایت خدای متعال، دستورات دین برای همیشه کارآمدی خود را دارند. و از منظر برون دینی، کسی که ارتباط انسان با عالم غیب را بفهمد، می داند همیشه محتاج وحی و دین است.

آیا مسلمانان می توانند نظریه داروین را قبول کنند؟

از منظر زیست شناسی، اسلام موضع خاصی در مقابل نظریه داروین ندارد. از منظر هستی شناسی، این نظریه منطقا هیچ ارتباطی با بحث خالق ندارد. اما از منظر تاریخی، واقعا تعارضی وجود ندارد.

آیا دین برای انسان است یا انسان برای دین؟

فارغ از نگاه مومنانه نیز دین فوائد بسیاری دارد. اما نکته مهم این جاست که با تمسک به دین و تسلیم در مقابل آن می توان از این فوائد بهره کامل برد. و نگاه اومانیستی که به خود اجازه تغییر دین را می دهد، خود را از دین محروم می کند.

دلیل وجود این همه شبهه دینی چیست؟ آیا دین غلط است که این همه شبهه دارد؟

نه شبهات به انتها می رسند و نه شبهه ای بدون پاسخ می ماند. فقط افراد متمایز می شوند و صف مومنان از صف کفار جدا می شود. که عده ای به دنبال طرح شبهات جدید یا بازآفرینی شبهات قبلی یا ترویج آن در قالب های متنوع هستند، و عده ای نیز به شبهات جواب می دهند و به تحکیم آیات الهی مشغول هستند. تا در این میان افراد تازه وارد نیز عیارشان سنجیده شود و به یکی از دو صف ملحق شوند.

صفحه‌ها