شیعه

اگر امامت از اصول دین است، چرا ۲۳ سال بعد از بعثت، بیان شده است؟

امام علی(ع)

شهر سوال ـ آنچه در ایمان اصل و اساس را تشکیل می دهد، عبودیت و تسلیم بودن در مقابل خدای متعال است. به همین دلیل در مواردی بیان شهادتین در لحظه مرگ، از سوی پیامبر (ص) طلب شده است، در حالی که چنین شخصی فرصت کافی برای تعلیم کامل عقائد اسلامی، یا عمل کردن به فروع دینی را ندارد.

آیا ماجرای غدیر حقانیت شیعه را اثبات می کند؟

غدير

شهر سوال ـ اگر معنای "ولیّ" به معنای دوست و دوستی باشد، عاقلانه نیست كه پیامبر اسلام(ص) بیش از یكصد هزار نفر را در هوای گرم و در وسط بیابان های خشك و سوزان متوقف سازد تا به مردم بگوید: «هر كه من دوست او هستم، علی هم دوست او است و او را دوست بدارد»، زیرا دوستی مسلمانان با یكدیگر یكی از بدیهی ترین مسایل اسلامی است كه از آغاز اسلام وجود داشته و بارها پیامبر(ص) مردم را به دوستی امام علی(ع) فرا خوانده بود.

دلیل حقانیت شیعه چیست؟

 حقانیت شیعه

شهر سوال ـ برای اثبات حقانیت مذهب شیعه دوازده امامی دلایل منطقی و متقن فراوانی وجود دارد، براهین موجود را می‏توان به سه دسته كلی تقسیم نمود: ۱. براهین عقلی، ۲. دلایل قرآنی، ۳. روایات پیامبر اكرم(ص).

چرا پیامبر (ص) مساله ولایت را به صراحت نگفت تا مسلمانان دچار تفرقه نشوند؟

مساله ولایت

شهر سوال ـ این حقی که به عنوان رنگ و لعاب باطل استفاده شده، عده ای را دچار شبهه می کند و اگر افراد بتوانند رنگ و لعاب را کنار بزنند و اصل ماجرا را ببینند، مساله واضح است. مساله امامت فقط با جواب دادن به یک سوال ساده حل می شود و آن اینکه: آیا خدای متعال راضی می شود که رهبری امت مومن، به دست فردی خطا کار باشد؟

اگر حضرت علی ع جانشین پیامبر ص میشد، وضعیت امت اسلام پس از پیامبر (ص) چگونه رقم می خورد؟

با انحراف در ولایت، آن مبنا و سنگ بنایی که رسول الله بنا نهاده بود، نه تنها تکمیل نشد بلکه ویران گردید.و حضرت علی ع پس از ۲۵ سال خانه نشینی، تازه باید با ثمرات خرابکاری های خلفا مواجه می شد.اما خرابکاری ها آن قدر گسترده بود، که اصلاح محقق نشد.

به چه دلایلی شیعه دوازده امامی مذهب بر حق است؟

شیعه دوازده امامی

شیعه در تاریخ اسلام در زمان پیامبر(ص) و بعد از آن به کسانی اطلاق می‏ شود که به امامت علی و اولاد آن امام(ع) اعتقاد داشته‏ اند. شاخه ‏های زیدی و اسماعیلیه و امثال اینها به مرور زمان به علل مختلف و انگیزه ‏های متعدد (سیاسی، اقتصادی) به وجود آمده‏ اند. برای پی بردن به حقانیت آنها اطلاع از اصول و عقاید آنها لازم است

چرا روحانیون جایگاه سابق در بین مردم را ندارند؟

این مقایسه ها مبنای روشنی ندارد. از سویی نیز بسیاری از مخالفت ها، به دلیل دشمنی شخص با دین، یا وجود اشکالی در شخص خاصی که در لباس دین قرار گرفته است، کاملا مطلوب و لازم است. اما مخالفت هایی که با توقع بی جا یا استدلال غلط است، نیز اشکالی بر گردن روحانیت نیست. هر چند روحانیون باید اشکالات منطقی را علاج کنند.

با توجه به شبهات و تحریف هایی که در اسلام رخ داده، چگونه آن را مستحکم و الهی می دانیم؟

هر آنچه درباره نیاز بشر به دین، و فطری بودن آن و مستحکم بودن و عقلانی بودنش گفته می شود، درباره دین اصیل و تحریف نیافته است. که خدای متعال آن را برای بشر حفظ می کند. و در دسترس بشر است. هر چند که در کنار آن، ادیانی با انواع و اقسام آلودگی ها و انحراف ها بروز می یابند و کسانی را به خود مشغول می کنند.

چرا پیامبر (ص) کاری نکرد که پس از او اختلاف به وجود نیاید؟

از وجود اختلافات نمی توان چنین نتیجه ای گرفت که رسول الله (ص) مسائل را به طور کامل بیان نکرده است. از سویی نیز دلایل فراوانی وجود دارد که علت اختلافات در نافرمانی ها و تمردهای بعضی از ملت مسلمان بوده است. چنانکه در دلسوزی رسول الله (ص) و تلاش بی وقفه او برای دین الهی، جای شک و تردید نیست کما اینکه این مطلب در آیه سوم سوره شعراء، مورد اشاره قرار گرفته است.

آیا در غیر طریق مکتب اهل بیت(ع) امکان رسیدن به کمال وجود دارد؟

شهر سوال ـ انحصار طریق حق و آئین صحیح در اسلام راستین (تشیع) با دلایل عقلی اثبات می شود. چرا که بین آئین های مختلف تضادهای بسیاری وجود دارد و به همین دلیل نمی توان پذیرفت که به طور همزمان چند آئین حق وجود داشته باشد. و زمانی که گزاره های متناقض ادیان و آئین ها را در نظر بگیریم، تنها یکی از آنها صحیح و صادق خواهد بود و باقی قطعا و بدون هیچ مماشاتی باطل خواهند بود.