دین و سیاست

چرا بدحجاب ها در انتخابات و راهپیمایی، نشان داده می شوند و گشت ارشاد با آنها کاری ندارد؟

اگر به شکل متعادل و بدون تعصب بنگریم:
بدحجابی قطعا خوب نیست.
بدحجاب لزوما آدم بدی نیست.
گشت ارشاد برای جلوگیری از هنجار شکنی باید باشد.
تبلیغاتی که علیه گشت ارشاد می شود، با واقع تطابق چندانی ندارد.

با وجود اشکالات فراوان در حکومت، چگونه می توانیم حکومت ایران را اسلامی بدانیم؟

حکومت

شهر سوال ـ باید توجه کرد که هیچ کس وجود مشکلات را نفی نمی کند و معتقد به تحقق کامل حکومت اسلامی نیستیم. اما نباید بین همه و هیچ بود که یا یک چیز را صد در صد به دست بیاوریم و یا اینکه اصل آن را رها کنیم. ما باید به اندازه توانایی خودمان، حکومت را مطابق اسلام قرار دهیم و قطعا بیش از توان خودمان تکلیفی نداریم.

آیا داشتن حکومت دینی لازم است؟

می توانیم بگوییم انسانی در روز و خارج از خانه گرگ باشد ولی در شب و وقتی به خانه آمد، فرشته شود؟ کسانی که فکر میکنند دین می تواند در کنج خلوت انسان محقق شود و بدون شئون اجتماعی باشد، اگر با مبانی خودشان بخواهند به سوال فوق جواب دهند، ناگزیر به بیان جواب غیر عقلانی خواهند بود، مگر آنکه مبنایشان را عوض کنند و قبول کنند که دین نمی تواند فارغ از شئون اجتماعی باشد.

در حدیث داریم: هر پرچمی که قبل از قیام قائم برافراشته شود، طاغوت است. پس چرا در زمان غیبت امام زمان حکومت اسلامی بر پایه ولایت فقیه تشکیل شده است؟

حکومت اسلامی

این حدیث خبر واحد است و توان ایستادگی در مقابل این همه ادله مخالف خود را ندارد و اگر هم بخواهیم بپذیریم  تنها آن قیام هایی قبل از قیام حضرت مهدی (عج) مردود و ناروا است که بدون اجازه امامان معصوم (ع) یا بدون اذن نواب خاص و عام آن ها باشد، و به عنوان دعوت به خویشتن، صرف نظر از اجازه امامان (ع) مطرح گردد، نه آن که قیامی که در شرایط آماده ای برای جلوگیری از ظلم و جور، و برقراری عدالت و حاکمیت دین باشد.

چرا کشورهایی که ادعای دین داری ندارند، از ما پیشرفته تر هستند؟

رابطه علم و دین

علت پیشرفت در کشورهای غربی، دوری از دین نیست. بلکه تلاش است. آنان تلاش می کنند و نسبت به قوانین خود احترام می گذارند. لذا دارای نظم هستند. اما مردم جهان سوم، نه تنها تلاش نمی کنند و غالبا دنبال تن پروری هستند، قوانین خود را هم رعایت نمی کنند. در نتیجه دچار بی نظمی می گردند. حاصل آنکه اولی پیشرفت می کند و دومی خیر.

چرا با قرار دادن اسلام در محور حکومت، سبب شویم، نارضایتی های بعضی متوجه دین شود؟

این تصور که برای حفظ احترام اسلام، باید آن را به چیزی خنثی تبدیل کنیم که هیچ کس نسبت به او موضع منفی نگیرد، به هیچ عنوان با ذات اسلام سازگار نیست. کما اینکه اگر پیامبران این گونه عافیت طلبی پیشه می کردند، اصولا نباید دشمنی می داشتند. حال آنکه پیامبران همیشه دشمن های فراوانی علیه خود داشتند.

آیا حکومت اسلامی می تواند پول بیت المال را صرف دیگر کشورها کند؟

آنچه روشن است اینکه این کار بدون نگاه دینی و حتی بدون نگاه انسانی، و صرفا با اغراض نفع شخصی نیز معقول و منطقی است و از همین رو کشورهای کافر نیز چنین کارهایی می کنند. پس صحت آن در نگاه دینی به طریق اولی روشن است.

چرا حضرت علی (ع) حکومت را از آب بینی بز بی ارزش تر می شمارند؟

حضرت هرگز حکومتی که در صدد اقامه حق باشد را پست نشمردند. بلکه برای حفظ آن با معاویه و اصحاب جمل جنگیدند. و آن چه حضرت پست شمردند، دنیا آن هم از نگاه عموم مردم بوده است.

آیا درست است که هر زمان عالم دینی با سلطان همراه شد، باید از او بر حذر بود؟

آنچه بسیار روشن است اینکه پیامبر (ص) و امیر المومنین (ع) حاکم جامعه بوده اند، در عین اینکه اطاعتشان بر ما واجب بوده است و حق تخطی از دستور آنها را نداشته ایم

آیا در حکومت دینی به جهان آخرت اصالت داده می شود و نیازهای معیشتی مردم مورد بی توجهی قرار می گیرد؟

شهر سوال ـ امام باقر (ع) می فرماید كسى كه براى برآوردن حاجت مؤمن قدمى بردارد خداوند دستور فرماید كه هفتاد و پنج هزار فرشته او را روز قیامت سایه كنند و هر قدمى كه برمیدارد برایش حسنه ‏اى نوشته مى ‏شود و گناهى از نامه عملش برداشته شود و بآن قدم درجه‏ اى باو در بهشت داده شود هر گاه از حاجت آن مؤمن فارغ شد خداوند پاداش حج و عمره در نامه عملش مى ‏نویسد.