زن در قرآن

آیا کشتزار خواندن زن در قرآن، توهین به آنها نیست؟

منظور از این تشبیه اشاره به نقش زن در بقای نسل انسان هاست. و در ضمن این تشبیه، مسائلی چون حد و حدود روابط جنسی، هدف آن و ... بیان شده است. که منظور نیست با توجه به معنای درست آیه، چه چیزی را توهین پنداشته اند! آیا مادری توهین است؟

آیا شرایطی وجود دارد که در آن بتوان همسر (زن) را تنبیه کرد؟

شهر سوال ـ «وَ اللَّاتِی تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِی الْمَضاجِعِ وَ اضْرِبُوهُنَّ، فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلا تَبْغُوا عَلَیْهِنَّ سَبِیلًا، إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِیًّا كَبِیرا؛[نساء/۳۴] (امّا) آن دسته از زنان را كه از سركشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! (و اگر مؤثر واقع نشد،) در بستر از آنها دورى نمایید! و (اگر هیچ راهى جز شدت عمل، براى وادار كردن آنها به انجام وظایفشان نبود،) آنها را تنبیه كنید! و اگر از شما پیروى كردند، راهى براى تعدّى بر آنها نجویید! (بدانید) خداوند، بلندمرتبه و بزرگ است. (و قدرت او، بالاترین قدرتهاست.»

چرا دیه زن نصف مرد است؟

شهر سوال ـ اسلام بر خلاف غرب که شعار تساوی مرد و زن را سر می دهد، به هیچ عنوان تساوی را ملاک قرار نمی دهد. بلکه ملاک و معیار اسلام، عدالت است. نتیجه عدالت ممکن است در بعضی موارد تساوی باشد، اما در بعضی موارد نیز تساوی عین ظلم است. و تفاوت های طبیعی بین دو جنس زن و مرد ایجاب می کند که احکام متفاوتی داشته باشیم.

منظور از كشتزار نامیده شدن زنان در قرآن چیست؟

شهر سوال ـ «نِساؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّى شِئْتُمْ وَ قَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ مُلاقُوهُ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنینَ؛[بقره/۲۲۳] زنانتان كشتزار شما هستند. هر جا كه خواهید به كشتزار خود درآیید. و براى خویش از پیش چیزى فرستید و از خدا بترسید و بدانید كه به نزد او خواهید شد. و مؤمنان را بشارت ده.»

نام چند زن در قرآن آمده و نام همسران آنها چیست؟

شهر سوال ـ جز نام مبارك مادر حضرت عیسى(ع) كه «مریم» است و در لغت عبرى به معنى خادمه است، نام دیگرى از زنان در قرآن نیامده است.

آیا در قرآن حکم به تنبیه زن شده است؟

تنبيه زن

شهر سوال ـ یا اینکه بهترین راه برای حفظ استحکام کانون خانوادگی، حل کردن مسائل و مشکلات در درون خانواده است؟ و بهترین شیوه این است که به مرد (که طبیعتا نیروی بدنی بیشتری دارد) بگویند دست بالای دست بسیار است و خدای علی و کبیر ناظر است و هیچ چیز بر او پوشیده نیست؟