جهان در قرآن

چرا قرآن درباره دایناسور سخنی نگفته است؟

اگر قرآن به خلقت چند حیوان اشاره کرده باشد، تنها به جنبه آیت بودن آنها نظر داشته است که تامل در شگفتی های خلقت شان انسان را به خدای متعال متوجه می کند و برای این غرض اشاره به چند مورد محدود کافیست.

قرآن چگونه کتاب الهی است در حالی که می گوید شهاب سنگ ها برای زدن اجنه است؟

در کنار معنای تمثیلی موجه و دارای قرائن متعدد برای این آیات، در نظر گرفتن معنای مادی برای آن نیز عاری از اشکال است.

آیا ادیان با توجیه سختی ها، راه ظالمان را هموار نمی کند؟

دین اسلام، ظلم پذیری را حرام می داند، و همیشه پیروانش را به مبارزه با مستکبرین دعوت می کند، اما به هر حال موقعیت هایی وجود دارد که ظلم قابل حذف نیست و بهترین چیز برای این مواقع حفظ نشاط و روحیه است که با دیدن امتداد زندگی و تغییر امور ممکن است

آیا نظر قرآن بنا بر خلق آسمان بعد از زمین، مغایر با نظریه بیگ بنگ نیست؟

خلق آسمان

شهر سوال ـ «هُوَ الَّذی خَلَقَ لَكُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ؛[بقره/۲۹] او خدایى است كه همه آنچه را (از نعمتها) در زمین وجود دارد، براى شما آفرید سپس به آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان مرتب نمود و او به هر چیز آگاه است.»

کدام آیه قران به نظریه گسترش آسمانها اشاره میکند؟

شهر سوال ـ «وَ السَّماءَ بَنَیْناها بِأَیْدٍ وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ؛[ذاریات/۴۷] و آسمان را به قدرت ونیرو بنا كردیم و ما گستراننده ‏ایم.»

منظور از نفوذ در آسمان ها در سوره الرحمن چیست؟

سوره الرحمن

شهر سوال ـ شکی نیست که بشر از آن روزی که قدم بدائره وجود نهاده است، (به طور کلی) رو به تکامل است هم اکنون نیز می‏بینیم که روزی نمی‏گذرد مگر اینکه قدمهای برجسته‏ای به سوی تکامل و به منظور کشف رازهای نهفته در عالم آفرینش، برمی‏دارد از این نظر هیچگونه مانعی ندارد که روزی فرا رسد، با نیرو و قدرت خدادادی دامنه زندگی خود را در کرات آسمانی نیز پهن کند.

آیا وجود نیروی جاذبه در قرآن بیان شده است؟

زمین

شهر سوال ـ «اللَّهُ الَّذِى رَفَعَ السمَوَتِ بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَوْنهَا ثمَّ استَوَى عَلى الْعَرْشِ وَ سخَّرَ الشمْس وَ الْقَمَرَ كلُّ یجْرِى لاَجَلٍ مُّسمًّى یُدَبِّرُ الاَمْرَ یُفَصلُ الاَیَتِ لَعَلَّكُم بِلِقَاءِ رَبِّكُمْ تُوقِنُونَ؛[رعد/۲] خدا همان كسى است كه آسمان را - بدون ستونى كه قابل رؤ یت باشد - آفرید سپس خدا همان كسى است كه آسمانها را چنانكه مى بینید بدون ستون بر پا داشت یا آنها را با ستونهاى نامرئى بر افراشت (الله الذى رفع السماوات بغیر عمد ترونها)»

قرآن به چند مشرق و مغرب معتقد است؟

مشرق و مغرب

شهر سوال ـ به عنوان مقدمه باید بیان کرده که: زبان عربی علاوه بر مفرد و جمع، صیغه تثنیه نیز دارد. و جمع در این زبان بعد از دو (با عدد ۳) آغاز می شود. و در قرآن برای مشرق و مغرب هر سه نوع تعبیر مفرد، تثنیه و جمع را داریم:

چرا قرآن خدا را به پروردگار دو مشرق و دو مغرب توصیف کرده است؟

 پروردگار

شهر سوال ـ كره ‏ى زمین، از یك طرف داراى دو قطب مغناطیسى است كه به نام شمال و جنوب خوانده مى ‏شود. از طرف دیگر چون زمین داراى دو حركت وضعى (به دور خود) و انتقالى (به دور خورشید) است. به نظر مى ‏آید كه خورشید صبح‏گاهان از یك طرف خارج و كم‏كم بالاى سر ما مى‏ آید و سپس به هنگام شام‏گاهان از طرف دیگر فرو مى ‏رود. در عرف مردم و اصطلاح علمى آن طرف كه خورشید طلوع مى ‏كند به نام «شرق» و آن طرف كه خورشید غروب مى‏كند و نام «مغرب» نامیده مى ‏شود. و با دقت عقلى و علمى ثابت مى ‏شود كه زمین مشرق‏ها و مغرب‏هاى متعددى دارد. چون:

از نظر قرآن چند آسمان و چند زمین داریم؟

آفرینش آسمان

شهر سوال ـ اگر در قرآن‌، از آفرینش جهان و انواع آفریده‌ها، سخنی ذكر شده‌، برای آگاهی بخشیدن و رهنمون شدن انسان‌، به عظمت الهی در آفرینش می‌باشد، و بیان این مسائل برای دعوت بشر به شكر و کسب معرفت و حق‌شناسی بیشتر، نسبت به حضرت حق می باشد، تا از این طریق‌، آنچه را كه بشر در راه تكامل حقیقی (= تقرب به خداوند) نیاز دارد، به او بیاموزد والاّ هرگز قرآن كریم‌، كتاب فیزیك و یا كیهان‌شناسی و... نبوده و در صدد حل‌ و یا بیان مسایل علوم تجربی و امثال آن‌، نمی‌باشد.

صفحه‌ها