ایران بعد از اسلام

واقعه ي اُترار که بهانه ي حمله ي چنگيز به ايران شد، چ نوع واقعه اي بود؟

شهر سوال ـمغولان ابتدا با توسعه ارضی و دستیابی به گوشه ای از راه های بازرگانی بین المللی ، خود را در محور تجارت منطقه ای شرق دور و شرق میانه وارد کردند و این آغاز ماجرا بود .

آیا قبل از روی کار آمدن صفویه،در ایران شهر شیعه نشین هم وجود داشته است؟

شهر سوال ـحکومت صفویه که مذهب شیعه را در ایران بعنوان مذهب رسمی انتخاب و معرفی کرده است،در سال ۹۰۷ هجری قمری یعنی اوایل قرن دهم روی کار آمده است. تصور غلطی که وجود دارد این است که قبل از صفویه در ایران شیعه نبوده یا اگر هم بوده بسیار اندک و اقلیت بودند.حال آنکه بررسی تاریخ ایران نادرست بودن این تصور را ثابت می کند.

آیا این سخن درست است که: ایرانیان به خاطر سابقه و عادت به حکومت سلطنتی و موروثی، امامت موروثی را پذیرفته‌اند؟

شهر سوال ـ برخي از مستشرقان، غافل از ريشه‌هاي تشيع، آن را زاييده فكر ايرانيان دانسته و مي‌گويند: در جامعه ايراني شاهان سلطنت مي‌كردند و سلطنت آنان موروثي بود، ايرانيان نيز پس از ورود اسلام، اصل خود را در مورد اسلام پياده كرده و علي و فرزندان او را وارث پيامبر دانستند، بر اين اساس، هر امامي، وارث امام پيشين بوده و از اين طريق اصل وراثت حكومت را محفوظ نگاه داشتند.

ابومسلم خراسانی که بود؟ آیا دوستدار اهل بیت بود؟

شهر سوال ـ با مراجعه به تاریخ، به متن دستور و وصیتى بر مى خوریم که از طرف «ابراهیم امام» خطاب به ابومسلم خراسانى در آغاز قیام صادر شده است. ابومسلم، قهرمان مشهور که ملقب به لقب «امیر آل محمد» گردید، در سفر به مکه ابراهیم امام را ملاقات نمود. ابراهیم امام وصایاى خود را با پرچمى سیاه که بعدها شعار عباسیان شد، به وى تفویض نمود و او را مامور خراسان و قیام علنى کرد.

چرا انقلاب کردیم در حالی که قبلا مسجد و حجاب و محرم بود، اما الان بی حجابی و مسجد خالی و ... داریم؟

تحقق اسلام را نباید منحصر به چند عبادت فردی دید، بلکه تحقق اسلام، به تحقق نظام های اخلاقی، سیاسی، حقوقی و اقتصادی اسلام است که در هر کدام با انقلاب به تحقق نزدیک تر شده ایم یا آن نظام را به طور کامل پیاده کرده ایم.

آیا انقلاب کردیم تا به جای دستبوسی شاه، دست آخوندها و امام را ببوسیم؟

کار پاکان را قیاس از خود مگیر / گر چه ماند در نبشتن شیر و شیر
اولا: فروکاستن اهداف انقلابی که دین را در جهان احیاء نمود، و مدل نه شرقی و نه غربی را تاسیس نمود، به رهایی از دست بوسی شاه، خود یک جفاست.
ثانیا: مقایسه شخص متکبر و مغروری چون شاه، با شخصیت عزیز و متواضعی چون امام، بسیار عجیب است.
ثالثا: آنان که دست امام را می بوسیدند با نهایت عشق و علاقه این کار را می کردند. و از این کارشان تقرب به پیامبر مکرم اسلام (ص) را می جستند که در حدیث آمده است: سر و دست كسي را نبايد بوسيد به جز رسول خدا ص, يا كسي كه با بوسيدن سر و دست او رسول خدا ـ صلّي عليه و آله ـ قصد شود. ...

آیا محقق کرکی درکارها و امور مملکتی دخالت می کرد؟

محقق کرکی

شهر سوال ـ آیا محقق کرکی درکارها و امور مملکتی دخالت می کرد؟ چنانکه گفته اند محقق کرکی ولی فقیه زمان شاهان صفوی بوده است! اقدامات محقق کرکی در زمان انتصابش در حکومت صفوی چه بوده است؟

آیا محقق کرکی، نخستین شیخ الاسلامِ منصوبِ شاه طهماسب بوده است؟

محقق کرکی

شهر سوال ـ كاربرد عنوان شیخ الاسلام دارای پیشینه ای كهن در ساختار جوامع اسلامی بوده است و سابقه آن به قرن چهارم و پنجم هجری قمری بازمی گردد.

آیا مسلمانان کتابخانه های ایران و اسکندریه را آتش زده اند؟

شهر سوال ـ شهید مطهری در این باره می نویسند: « در مورد كتابخانه اسكندریه، علاوه بر نبودن مأخذ و علاوه بر اینكه ناقلها به صورت فعل مجهول كه نشانه بى‏اعتمادى است نقل كرده‏اند، یك سلسله قرائن خارجى هم بر دروغ بودن قضیه بود، از آن جمله اینكه تاریخ مى‏گوید این كتابخانه قرنها قبل از اسلام به باد رفته است.

شیخ احمد احساء کیست؟

شیخ احمد احساء

شهر سوال ـ «شیخ احمد (۱۱۶۶ - ۱۲۴۱) از اهالی احساء، فرزند زین‏ الدین بن ابراهیم بن قصر بن ابراهیم بن داغر می باشد که در ماه رجب سال ۱۱۶۶ ه ق بدنیا آمد.»[۱] وی جزء مردم قطیف (منطقه ای نزدیک بحرین) است که در دودمانی از اهل تسنن زاده شد. در پنج سالگی خواندن قرآن را تمام کرد و در میان کودکان زمان خود ممتاز به هوش و فکر بسیار بود.»[۲]