چرا سالها پس از جنگ هنوز باید تشییع جنازه شهدا را داشته باشیم؟

این مطلب را می توان از جهات مختلف مد نظر قرار داد:
از منظر فرهنگ دینی و اسلامی
از منظر رویه رایج بین ملل مختلف
از منظر چرایی طرح این شبهات و ...

اما از منظر دینی و فرهنگی خودمان
ما ارتباط خود را با عزیزان مان پس از مرگ شان قطع نمی کنیم و قوی ترین ارتباط نیز زمانی است که به پیکر آنها نزدیک شده ایم. از همین رو به زیارت قبور عزیزان مان می رویم و این فرهنگ به شکل جدی تری در ارتباط با پیکر شهدا وجود دارد. چرا که از زیارت شهدا ثواب می بریم و از آنها توقع شفاعت خود را داریم. کما اینکه زیارت شهدا در بین الگوهای دینی ما نیز مطرح بوده است. آنچنان که نقل شده است حضرت زهرا (س) چند روز در هفته به زیارت شهدای احد تشریف می بردند. ( وسائل الشیعه، ج ۱۰، ص ۲۷۹ ، کافى، ج۶، ص۵۶۱(

و حتی زیارت شهدا می تواند برای کسانی که توان زیارت ائمه را ندارند، جایگزین خوبی محسوب شود.

امام صادق (ع) می فرمایند: هر کس که نتواند به زیارت قبر ما (امامان) بیاید، پس قبر برادران صالح و شایسته ما را زیارت کند. (بحار الانوار، ج ۷۴، ص .۳۱۱)

و در برخی احادیث ثواب زیادی برای زیارت شهدا نقل شده است: امام صادق (ع) می فرمایند:  زیارت قبر شهیدان برابر است با یک حج مقبول همراه رسول خدا (ص) ( وسائل الشیعة، ج ۱۰، ص ۲۷۸(
و روشن است که تشییع جنازه شهدا، بالاتر از زیارت قبورشان است، چون علاوه بر صدق مفهوم زیارت  ثواب تشییع جنازه مومن نیز در این عمل وجود دارد که عمل پرفضیلتی است.


اما از منظر فرهنگ رایج در بین ملل مختلف
می بینیم که در هر کشوری، فارغ از تفاوت های بسیار، کشته شدگانشان در جنگ ها را به مثابه قهرمان پرافتخاری ارج می نهند. و بی اعتنایی به آنها را عملی ناروا می شمارند.
در ژاپن معبد یاسوکونی را به  کشته شدگان جنگی اختصاص داده اند و به خاطر آنکه برخی از آنها جنایت کار جنگی بوده اند، نسبت به این معبد حساسیت زیادی وجود دارد، با این حساب هر از چند گاهی عالی ترین مقامات ژاپن به زیارت این معبد رفته و جنجال های دیپلماتیک نیز مانع شان نمی شود.
در آمریکا روز یادبود تعطیل عمومی بوده و همه به تجلیل از کشته شدگانی می پردازند که عمدتا متجاوزان جنگی بوده اند.
رژیم جعلی اسرائیل نیز برای بازپس گیری جنازه سربازان متجاوز خود، تلاش های بسیاری کرده است از جمله آنکه در یک مبادله در عوض بازپس گیری سه جنازه، بیش از چهارصد اسیر و نقشه میدان های مین و ۶۰ پیکر از شهدا را تحویل حزب الله دادند.
حتی در بسیاری از کشورها، یکی از میادین بسیار مهم خود را به سربازان کشته شده گمنام خود اختصاص می دهند. میدان شاردوگل فرانسه، میدان مرکزی هنگ کنگ، میدان ۲۸ سرباز قزاقستان، میدان سرباز گمنام بلاروس، میدان سرباز گمنام اوتاوا و ... علاوه بر آنکه بناهای یادبود فراوانی هم در کشورهای مختلف برای سربازان کشته شده خود اختصاص داده اند مثل ایتالیا، لهستان، روسیه، بلژیک، انگلیس، برزیل و ... که بناهای مهمی برای این امر ساخته اند و در برخی کشورها نیز روز خاصی در سال برای ادای احترام به این کشته شدگان اختصاص داده شده است. و دانشگاههای بسیاری نیز می توان برشمرد که در آنها یادبودهایی برای کشته شدگان خود ساخته اند. از جمله دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه کارولینای آمریکا، دانشگاه سین فرانسه، دانشگاه کوئین ایرلند و ...


پس از این مقدمات باید به این اندیشید که اصولا چرا چنین سوالی مطرح می شود و برخی به تشییع شهدای تازه تفحص شده معترضند؟
آن هم در حالی که این شهدا افرادی هستند که در یک دفاع مقدس شرکت داشته اند و آسایش و آرامش امروز ما، مرهون ایثار و فداکاری آنهاست و هیچ کس هم مجبور به شرکت در تشییع نشده، تا بخواهد اعتراض کند!

با این حساب روشن است که یا مرام و مسلک شهدا مورد تنفر این عده است که تشییع آنها برایشان زجر آور شده و اینان دشمنان خدا می باشند که به این امر مبارک اعتراض دارند، یا خواسته ناخواسته، عمله دشمنانی هستند که این کشور را بدون مدافع می خواهند تا به آسودگی ملت را چپاول کنند.

 

 

نظرات