چقدر غافلیم و توجه نداریم !

آیت الله بهجت

مرحوم حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمود:

چه مصائبی بر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) که مالک همه ی کره ی زمین است و تمام امور به دست او انجام می گردد، وارد می شود، و آن حضرت در چه حالی است و ما در چه حالی؟

او در زندان است و خوشی و راحتی ندارد، و ما چه قدر از مطلب غافلیم و توجه نداریم!

کسانی که در خواب و بیداری تشرف حاصل نموده اند، از آن حضرت شنیده اند که فرموده است: برای تعجیل فرج من زیاد دعا کنید. خدا می داند تعداد این دعاها باید چه قدر باشد تا مصلحت ظهور فراهم آید.
قطعاً اگر کسانی در دعا جدی و راستگو باشند و به هم و ناراحتی اهل بیت (علیهم السلام) مهموم، و به سرور آنان مستبشر باشند، مبصراتی خواهند داشت و قطعاً مثل ما چشم بسته نیستند.
باید دعا را با شرایط آن کرد. و توبه از گناهان از جمله شرایط دعا است، چنان که فرموده اند:
دعاء التائب مستجاب.
دعای شخصی که توبه کند، اجابت می گردد.
نه این که برای تعجیل فرج دعا کنیم و کارهایمان برای تبعید و تأجیل فرج آن حضرت باشد!
 
کتاب در محضر حضرت آیت ا.... العظمی بهجت – ص ۱۱۸
کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

بسمه تعالی
سلام علیکم
لطفا توضیح دهید یکی از ۳۱۳ تن(از پنجاه نفرخانم)چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟چه چیز هایی باید بداند؟
(این سوال را من امام جماعت مسجد پرسید ایشان گفتند احکام را بداند به واجبات عمل کند ودر کنارش مستحباتی مثل نماز شب!از نظر من این پاسخ خیلی اجمالی است مثلا ان پنجاه نفر خانم در میان ۳۱۳ تن باید به مجروحین و.. رسیدگی کنند پس مثلا باید کمک های اولیه را یاد بگیرند ایا این نظریه درست است؟
اگر بله پس خواهشا به تفصیل بیان کنید چه چیز هایی لازمه یک یار خانم حضرت است و لطفا برای هرکدام راهی بیان فرمایید مثلا :یاد گرفتن احکام +خواندن رساله

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
روایاتی که به ما رسیده، نشان دهنده این است که در قیام وحکو مت جهانی حضرت مهدی( ع ) زنان حضور خواهند داشت اما اینکه آنان چه مسولیت هایی دارند ،دقیقاً معلوم نیست . در مجموع می توان گفت که در حکو مت امام زمان زنان مانند مر دان در عرصه های سیاسی واجتماعی وفر هنگی حضور دارند ومسئولیت های را برعهده دارند .
امام باقر (ع) فرمود:
«سوگند به خدا، سیصد و اندی نفر مردمی آیند، در میانشان ۵۰ نفر زن هستند، و در مکّه اجتماع می کنند، بی آن که قبلاً وعده داده باشند، آمدنشان همچون ابرهای پاییزی است (که با حرکات تند می آیند و در آن مرکز جمع می گردند)».(۱)
البته روایات در مورد یاران امام زمان در این عدد خلاصه نمی شود ؛ در برخی از روایات دیگر، تعداد یاران امام ده هزار بیان شده است.
ابوبصیر از امام صادق(ع) روایت می‏کند: «تا حلقه کامل نگردد، قائم خروج نمی‏کند. کامل شدن حلقه ده هزار نفر است». (۲)
همچنین در روایات دیگر تعداد یاران امام از دوازده تا پانزده هزار ذکر شده است. (۳) مضافاً بر این که در برخی روایات دیگر به توده‏های انبوهی اشاره شده است، که از نقاط گوناگون جهان، به ویژه مشرق زمین به کمک امام می‏شتابند. (۴)
بنابراین مقصود از آن دسته روایات که تعداد یارن امام را ۳۱۳ نفر ذکر کرده، آن نیست که یاران امام تنها همان تعداد هستند. شاید منظور این باشد که این تعداد فرماندهان و وزیران و از یاران خاص امام باشند، که در آغاز، هسته‏های اصلی نیروها را برعهده دارند و پس از پیروزی، برای ارشاد و دادرسی و کارگزاری به سرزمین‏های دور و نزدیک فرستاده می‏شوند. امام صادق(ع) فرمود: «آنان پرچمداران لشکرها و کارگزاران امام روی زمین هستند» از این گروه، به «نقباء» «خواص» و «ذخرالله» تعبیر شده است. (۵)
منظور از ۳۱۳ کسانی باشند که نخستین گروندگان به حضرت هستند، که در انتظار ظهور موعود در مکه می‏باشند. با گرد آمدن این گروه، دعوت حضرت آغاز می‏شود. پس از انتشار خبر و گزارش آن، دیگر یاران امام به آنها ملحق می‏شوند. امام صادق(ع) فرمود: «سیصد و سیزده نفر یاران با او بیعت می‏کنند. او تا هنگام کامل شدن ده هزار نفر در مکه اقامت کرده، پس رهسپار مدینه می‏گردد»(۶) علامة مجلسی(ره) همین معنا را از روایات استنباط کرده و می‏نویسد: «یاران مهدی، منحصر به ۳۱۳ نفر نیستند، بلکه این شمار یارانی هستند که حضرت به کمک آنان حرکت را آغاز می‏کند». (۷)
در بعضی از روایات آمده است،که تعدادی از یاران امام را زنان تشکیل می‏دهند. امام باقر(ع) فرمود: «سوگند به خدا، سیصد و اند نفر بدون وعده پیشین گرد می‏آیند در میان آنان پنجاه زن است». (۸)
وجود زنان در میان خواص و وزیران مهدی(عج) نشانگر اوج و عظمت والای زنان در انقلاب جهانی حضرت است.
یاران مهدی از صنف و نژاد ویژه‏ای نیستند، بلکه از گروه‌ها و نژادهای گوناگون و از سراسر جهان هستند.(۹)
در باره ویژگی های یاران زن امام باید گفت :در روایات تنها به ویژگی های یاران زن امام زمان (ع )اشاره نشده است بلکه در روایات - به طور کلی- به ویژگی های یاران امام اعم از زن ومرد پرداخته شده است. بعضی از آنها عبارتند:
۱۱ - خداجویی:
خداجویی و توحید سرلوحه عقاید و خصال یاران مهدی است. آنان خدا را به شایستگی شناخته و همه وجودشان غرق جلوه نور ایزدی است و ایمانی خالصانه در سینه دارند که شک و تردید با آنان بیگانه است.(۱۰) امام صادق(ع) فرمود: مردانی که گویا دل‌هایشان پاره‏های آهن است، غبار تردید در ذات مقدس خدای، خاطرشان را نمی‏آلاید... همانند چراغ‏های فروزانند، گویا دل‌هایشان نور باران است... برای شهادت دعا می‏کنند....( ۱۱)
۲ - بصیرت و آگاهی:
یکی از ویژگی‏های یاران امام بصیرت و آگاهی است. آنان در فرمانبری از امام و شناخت او و تشخیص حق و باطل دچار مشکل نشده و در فتنه‏ها هوشیارانه راه جویند. بصیرت آنان سبب می‏شود که در احیای سنت و مبارزه با بدعت درنگ نکنند و در رسالت شرک‌زدایی به همراه امام خود تبر بردارند و بت شکنی کنند. چون فرمان خدا آزمایش را به سر آورد، شمشیرها را در راه حق آختند و بصیرتی را که در راه دین داشتند، آشکار کردند....( ۱۲)
۳ - عبادت و بندگی:
یکی از ویژگی‏های مهم یاران امام زمان(ع) عبادت و بندگی است. یاران مهدی، شیران روز و نیایشگران شب هستند. عبادت از دیدگاه یاران امام، نوعی معامله و داد و ستد نیست، بلکه عبادت آنان، نیایش عارفانه و پاکبازانه، پیوند روح با ابدیت، عالی‏ترین واکنش سپاسگزارانه انسان در برابر خدا و عبادت آزادگان است. آنان چون مادران فرزند مرده می‏گریند.( ۱۳.)
۴ - شجاعت:
یاران امام زمان(ع) دلیر مردند و جنگ آوران میدان‏های نبرد. ایمان به هدف، همه وجودشان را تسخیر کرده و هر کدام قوّت چهل مرد را دارند.( ۱۴)
شجاعت بی بدیلشان، ترس را بر دل‏های مستکبران چیره ساخته و جان‌هاشان از سنگ خارا محکم‏تر
است. امام باقر(ع) فرمود: گویا آنان را می‏نگرم... سیصد و اندی مرد بلند بر بلندای نجف و کوفه ایستاده‏اند، دل‏هایی چون پولاد دارند....( ۱۵)
۵ - فرمانبری:
یکی از ویژگی‏های یاران امام زمان(ع) اطاعت و فرمانبری از مولا و مقتدای شان است. آنان عاشقان مولای خود و فرمانبرترین انسان‏ها هستند و در انجام دستورهای امام خویش بر یکدیگر پیشی می‏گیرند.( ۱۶)
پیامبر اسلام(ص) فرمود: "کدّادون مجدّون فی طاعته؛(۱۷) تلاشگر و کوشا در پیروی از او هستند".
۶ - ایثار (از خود گذشتگی) و برابری‏
از خصوصیات بارز یاران مهدی ایثار و برابری است. وحدت مقصد و اخلاص نیّت، دل‌هایشان را به هم پیوند داده و یار و غمخوار یکدیگرند. آنان برای یکدیگر خود را به رنج افکنده و در بهره‏گیری از مواهب الهی، دیگران را بر خود پیش می‏دارند. یکی از شاخصه‏های حکومت امام زمان(عج) مواسات و برابری است.
در برخی از روایات از یاران امام زمان(ع) به «رفقا» یاد شده که به معنای دوستان همدل، همراز، با لطف و صفا است، گویا برادران تنی‏اند: کأنّها ربّا هم أبٌ واحد أو أمٌ واحدةٌ، قلوبهم مجتمعة بالمحبّة و النّصیحة؛( ۱۸) گویا یک پدر و مادر آنان را پروریده‏اند. دل‏های آنان از محبت و خیرخواهی به یکدیگر آکنده است.
۷ - نظم:
یاران امام زمان(ع) دارای نظم و تشکیلات مناسب با حکومت جهانی‏اند. با مردم روابط گرم داشته، ولی کارهای خویش را بر اصولی محکم و روشن پیش می‏برند.
سپاهیان امام از لباس یکسان استفاده می‏کنند و منظم‏ترین نیروی رزمی جهان هستند. امام علی(ع) یاران امام زمان(ع) را این گونه می‏ستاید: گویا آنان را می‏نگرم که زی و هیأتی یکسان، قد و قامت برابر، در جمال و برازندگی همانند و هم لباس‏اند.( ۱۹)
۸ - زهد و ساده زیستی زینت یاران مهدی است. آنان خوشکامی و نیک بختی را در آرامش دیگران می‏جویند و بستر بهره‏گیری از مواهب الهی را برای دیگران فراهم کرده و خود با دنیا گرایی در ستیزند. غذایشان ساده و لباسشان بی پیرایه است. امام صادق(ع) در برابر پافشاری دوستان برای قیام و شتاب در خروج قائم(ع) فرمود: چرا در خروج قائم شتاب می‏ورزید؟! به خدا سوگند، لباسش درشت و غذایش ناچیز است. زندگی در حکومت او جنگیدن و مرگ در سایه شمشیر است.( ۲۰)
۹ - عدالت:
یکی از ویژگی‏های یاران امام زمان(ع) عدالت است. عدالت که در رعایت حقوق دیگران و پرهیز از هر گونه ستم ظهور می‏کند، زینت یاران مهدی(ع) است.
یکی از شاخصه‏های مهم حکومت جهانی عدالت است.( ۲۱)
کارگزاران و سربازان او نیز باید عدالت گرا باشند. کسانی که در صدد هستند از یاران امام زمان(ع) باشند باید با بهره‏گیری از دستورهای اسلامی و رعایت واجبات، ترک محرّمات و تقواگرایی، به تقویت ریشه عدالت در وجود خود اقدام کنند تا بتوانند قابلیت دیدن یار را پیدا کنند که امام عادل، یاران عادل را می‏طلبد.
پی‌‌نوشت­ها:
۱. بحارالانوار، ج‏۵۲، ۳۴۱؛ نعمانی، الغیبة، ص ۳۱۵؛ منتخب الاثر، ص ۱۶۶.
۲. سید بن طاووس، الملاحم و الفتن، ص ۶۵، به نقل از مجله حوزه، ویژه امام زمان(عج)، ص ۲۹۵.
۳. ارشاد مفید، ج‏۲، ص ۳۸۳.
۴. مجله حوزه، ویژه امام زمان(عج) ص ۲۹۶؛ بحارالانوار، ج‏۵۳، ص ۷.
۵. ارشاد مفید، ج‏۲، ص ۳۸۳.
۶. بحارالانوار، ج‏۵۲، ص ۳۲۳.
۷. همان،ص ۲۲۳.
۸. ینابیع الموده، ص ۲۴۹.
۹. بحارالانوار، ج‏۵۳، ص ۳۳۴؛ نعمانی، پیشین، ص ۳۱۵؛ طوسی، الغیبة، ص ۲۸۴.
۱۰.منتخب التواریخ، ص ۱۱۹۳.
۱۱.کمال الدین، ج ۲، ص ۳۷۸.
۱۲.همان، ص ۳۷۸.
۱۳.نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه ۱۵۰.
۱۴.علی یزدی حایری، الزام الناصب، ج ۲، ص ۲۰.
۱۵.بحالارانوار، ج ۵۳، ص ۷.
۱۶.خصال شیخ صدوق، ترجمه کمره‏ای، ج ۲، ص ۳۱۸.
۱۷.بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۳۱۰.
۱۸.عیون اخبار الرضا، ص ۶۳.
۱۹.الزام الناصب، ج ۲، ص ۲۰.
۲۰.الملاحن و الفتن، ص ۱۴۸.
۲۱.نعمانی، الغیبه، ص ۲۳۳.

نظرات