آیا بهشت اختصاص به مسلمین دارد یا اینكه یهود و نصاری هم به بهشت راه پیدا می كنند؟

بهشت

خدای متعال، مالک همه چیز از جمله بهشت و جهنم است. و بهشتی یا جهنمی بودن افراد، مطابق خواست اوست. و اگر کسی بدون دلیل منطقی، ادعای بهشتی یا جهنمی بودن گروهی را بکند، سخنش مقبول نخواهد بود.
«وَ قالُوا لَنْ یَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلاَّ مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى‏ تِلْكَ أَمانِیُّهُمْ قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صادِقینَ؛[بقره/۱۱۱] آنها گفتند: «هیچ كس، جز یهود یا نصارى، هرگز داخل بهشت نخواهد شد.» این آرزوى آنهاست! بگو: «اگر راست مى‏‌گویید، دلیل خود را (بر این موضوع) بیاورید!»

دلیلی که در این جا، می تواند اثبات کننده باشد، وعده الهی است. وعده ای برای بهشتی شدن بعضی و جهنمی شدن دیگران. که مطابق قرآن کریم (که بدون تردید کلام الهی است) بهشتیان این گونه تعیین شده اند:
«مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ یَعْمَلْ صالِحاً یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً؛[طلاق/۱۱] هر كس به خدا ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهد، او را در باغهایى از بهشت وارد سازد كه از زیر (درختانش) نهرها جارى است، جاودانه در آن مى‌‏مانند.»

پس بهشتی شدن دو شرط دارد، یکی ایمان و دیگری عمل صالح. و فرقی نمی کند که این ایمان در ذیل چه اسمی بوده باشد:
«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ؛[بقره/۶۲] كسانى كه ایمان آوردند و كسانى كه آیین یهودان و ترسایان و صابئان را برگزیدند، اگر به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند و كارى شایسته كنند، خدا به آنها پاداش نیك مى‌‏دهد.»

اما اگر افرادی در ذیل بعضی از این اسم ها، جمع شده و با مقتضای ایمان مخالفت کنند، و تسلیم حق نباشند، وعده عذاب و جهنم به آن ها داده شده است، همانگونه که در آیه ذیل اهل کتاب (یهودیان و مسیحیان) را اهل جهنم معرفی کرده است:
«إِنَّ الَّذینَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكینَ فی‏ نارِ جَهَنَّمَ خالِدینَ فیها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِیَّةِ؛[بینه/۶] از اهل كتاب، آنها كه كافرند و نیز مشركان، در آتش جهنمند و در آن همواره خواهند بود. اینان بدترین آفریدگانند.»

پس کسانی می توانند وارد بهشت شوند که در مقابل حق تسلیم باشند:
«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ [آل عمران/۱۹] هر آینه دین در نزد خدا دین اسلام است.»

و غیر از این هیچ چیزی پذیرفته نخواهد بود:
«وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ؛[آل عمران/۸۵] و هر كس كه دینى جز اسلام اختیار كند از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از زیان دیدگان خواهد بود.»

و با توجه به رسالت حضرت محمد (ص) از جانب خدای متعال و لزوم ایمان به ایشان، تنها گروهی از اهل کتاب، استحقاق بهشت را دارند، که قبل از ایشان زندگی کرده و در زمان خودشان به مقتضای حق تسلیم بوده اند، یا اگر بعد از رسالت پیامبر (ص) متولد شده اند، در مقابل رسالت ایشان تسلیم شده باشند.
البته گروه دیگری که دچار استضعاف بوده و نتوانسته اند، حق را بیابند، از عذاب الهی استثناء شده اند. و می توان همان دو محور ذکر شده در آیه ۱۱۱ بقره را در حق آنان بیان کرد. یعنی ایمان و عمل صالح اینان بر مقتضای وضعیتشان است. و به مقداری که حق را یافته اند، باید ایمان آورده و هرگز استنکاف و لجاجتی در مقابل حق نداشته باشند.

دیدگاه‌ها

عالي بود خيلي ممنون

جوابت به جوابی که همیشه من بهش فک می کنم نزدیکه ولی بخش اخرش رو قبول ندارم به نظر منره با توجه به ایه ۶۲ سوره بق هر کس با هر دین توحیدی می تونه بره بهشت فقط فرقش تو اینه که مقام و مرتبه بهشتی های مسلمان بالاتره چون از امکانات بهتری دارن استفاده می کنن

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
باسلام وتشکر .
در باره تصور تان که مستند به آیه ی از قران نموده باید باید گفت : مى‏دانيم كه آيات قرآن يكديگر را تفسير مى‏كنند، قرآن در آيه ۸۵ سوره آل عمران مى‏گويد: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ:" هر كس دينى غير از اسلام براى خود انتخاب كند پذيرفته نخواهد شد".
بعلاوه آيات قرآن پر است از دعوت يهود و نصارى و پيروان ساير اديان به سوى اين آئين جديد اگر تفسير فوق صحيح باشد با بخش عظيمى از آيات قرآن تضاد صريح دارد، بنا بر اين بايد به دنبال معنى واقعى آيه رفت.
در اينجا دو تفسير از همه روشنتر و مناسبتر به نظر مى‏رسد.
۱- اگر يهود و نصارى و مانند آنها به محتواى كتب خود عمل كنند مسلما به پيامبر اسلام ص ايمان مى‏آورند چرا كه بشارت ظهور او با ذكر صفات و علائم مختلف در اين كتب آسمانى آمده است كه شرح آن در ذيل آيه ۱۴۶ سوره بقره خواهد آمد.
مثلا قرآن در آيه ۶۸ سوره مائده مى‏گويد: قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلى‏ شَيْ‏ءٍ حَتَّى تُقِيمُوا التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ:
" اى اهل كتاب شما ارزشى نخواهيد داشت مگر آن زمانى كه تورات و انجيل و آنچه را از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده بر پا داريد" (و از جمله به پيامبر اسلام ص كه بشارت ظهورش در كتب شما آمده است ايمان بياوريد).
۲- اين آيه ناظر به سؤالى است كه براى بسيارى از مسلمانان در آغاز اسلام مطرح بوده، آنها در فكر بودند كه اگر راه حق و نجات تنها اسلام است، پس تكليف نياكان و پدران ما چه مى‏شود؟، آيا آنها به خاطر عدم درك زمان پيامبر اسلام و ايمان نياوردن به او مجازات خواهند شد؟
در اينجا آيه فوق نازل گرديد و اعلام داشت هر كسى كه در عصر خود به پيامبر بر حق و كتاب آسمانى زمان خويش ايمان آورده و عمل صالح كرده است اهل نجات است، و جاى هيچگونه نگرانى نيست.
بنا بر اين يهوديان مؤمن و صالح العمل قبل از ظهور مسيح، اهل نجاتند، همانگونه مسيحيان مؤمن قبل از ظهور پيامبر اسلام. ولی بعد از ظهور اسلام دیگر جای برای تصورات یاد شده نیست زیرا چنان که اشاره شد به نص صریح قران کریم همگان ملزم به تبعیت از اسلام اند وعمل به شرایع ادیان قبل از آن پذیرفته نیست .

تفسير نمونه، ج‏۱، ص: ۲۸۵

نظرات