اگربه قصد بیرون آمدن منی کاری بکند، درصورتی که منی از او بیرون نیاید، آیا روزه اش صحیح است؟

اگربه قصد بیرون آمدن منی کاری بکند، درصورتی که منی از او بیرون نیاید، آیا روزه اش صحیح است؟

طبق فتوای چند تن از مراجع عظام تقلید:

۱- آیات عظام امام خمینی- امام خامنه ای:
در صورتی که منی بیرون نیاید، روزه اش باطل نمی شود.
۲- آیات عظام نوری- سبحانی- مکارم:
در صورتی هم که منی از او بیرون نیاید روزه اش باطل است.
۳- آیت الله شبیری زنجانی:
اگر قصد کند آن کار را، روزه اش باطل می شود، هر چند از تصمیمش برگردد، و کاری نکند و اگر بی توجه کاری را انجام دهد که موجب خارج شدن منی می شود،  روزه اش صحیح است، هر چند منی خارج شود و اگر توجه نداشته باشد که روزه را باطل می کند و چنین تصمیمی بگیرد، پس اگر عمدا منی از خود خارج کند روزه اش باطل می شود و الا روزه اش صحیح است.
۴- آیت الله صافی گلپایگانی:
اگر می داند با خروج منی عمدا روزه اش باطل است، چنانچه به قصد بیرون آمدن منی کاری بکند روزه اش باطل می شودو باید قضای آن روز را به جا آورد، اگر چه منی از او بیرون نیاید و اگر منی بیرون آید، علاوه بر قضا کفاره نیز بر او لازم می شود و در هر دو صورت در ماه رمضان باید در بقیه روز از آنچه روزه را باطل می کند خودداری نماید.
۵- آیت الله حسینی سیستانی:
کسی که عمدا به قصد بیرون آمدن منی بازی و شوخی کند و منی از او بیرون نیاید اگر دو مرتبه نیت روزه نکند روزه او باطل است، و اگر نیت روزه کند باید بنابر احتیاط لازم روزه را تمام کند و قضا هم بنماید.
۶- آیت الله وحید خراسانی:
اگر می داند با خروج منی عمدا روزه اش باطل است، اگر به قصد بیروه آمدن منی کاری بکند روزه اش باطل می شود و باید قضا نماید و بنابر احتیاط واجب باید بقیه روز را امساک کند.

پی نوشت:
رساله ۱۶ مرجع- مساله ۱۵۹۴

کلمات کلیدی: 

facenama

دیدگاه‌ها

اگربه قصد بیرون آمدن منی کاری

اگربه قصد بیرون آمدن منی کاری نکند، درصورتی که منی از او بیرون بیاید، آیا روزه اش صحیح است؟؟

تصویر پاسخگو

با سلام

با سلام
در صورتی که معمولا در چنین حالتی از او منی بیرون نمی آمده و اتفاقی منی آمده ، روزه او باطل نمی شود .

سلام.ببخشید من سه۴ بار در ماه

سلام.ببخشید من سه۴ بار در ماه مبارک رمضان جنب شدم و فورا ساعت۱۲ظهر که بیدارشدم اقدام به انجام غسل جنابت کردم ونمیدانم واقعا که من باید قضای روزه هایم را بگیرم یا نه روزه ام صحیح است یانه ؟.آیا راهی برای هرگز جنب نشدن وجود دارد اگر هست ممنون می شوم ذکر کنید.خواهش میکنم بنده را به خاطر بی ادبیم ببخشید.
یاعلی

تصویر سید پاسخگو

با سلام

با سلام
الف- جنب شدن در خواب یا بی اختیار بعد از اذان صبح یا در طول روز باعث باطل شدن روزه نمي شود.
ولی باقی ماندن عمدی بر جنابت تا اذان صبح مبطل روزه است.
یعنی: اگرشخصی به دلیلی در شب ماه رمضان جنب شد باید تا قبل از اذان صبح غسل جنابت انجام دهد و یا در تنگی وقت(دو سه دقیقه قبل از اذان صبح) تیمم بدل از این غسل انجام دهد و در صورتی که عمدا به این وظیفه عمل نکرد روزه باطل و علاوه بر قضا کفاره عمد نیز باید پرداخت کند. ولی اگر به خاطر ندانستن مساله در تنگی وقت تيمم نکرده باشد روزه باطل و فقط قضا دارد و باید در روز از انجام دادن كارى كه روزه را باطل مى‏ كند، خوددارى نمايد.
ب- اولا باید بدانید در خواب جنب شدن گناه نیست و مشکل شرعی ندارد؛ اما برای مقابله با آن می توانید از راه کارهای زیر استفاده نمایید:
۱. سعی کنید همیشه پیش از خواب مثانه خود را تخلیه کنید.
۲. هرگز شکم خود را بیش از حد معمول پر نکنید بلکه اگر تا چند لقمه دیگر جای دارید، از غذا دست بکشید.
۳. شب‏ها به خصوص غذایی سبک میل کنید.
۴- شبها دو ساعت قبل از خواب هيچ چيزي نخوريد، حتي مايعات
۵- محل خوابيدن شما گرم نباشد، سعي كنيد در جايي كه خنك است بخوابيد
۶- از روانداز سنگين و زيرانداز نرم استفاده نكنيد
۷- استحمام با آب سرد را نيز مداومت كنيد
۸. از پوشیدن لباس‏های تنگ و چسبان (به خصوص لباس زیر ) اجتناب ورزید.
۹. از تصور و تخیل امور جنسی و شهوانی سخت پرهیز کنید.
۱۰.از خواندن، شنیدن، نگاه کردن به امور و تصاویر شهوت‏آفرین دوری کنید.
۱۱. از خوردن مواد غذایی محرک مانند: خرما، پیاز، فلفل، تخم‏مرغ و غذاهای چرب اجتناب و یا به حداقل اکتفا نمایید.
۱۲. هرگز به رو نخوابید.
۱۳. برای تخلیه انرژی زاید بدن به طور منظم و زیاد ورزش کنید.
۱۴. ذکر «لاحول ولا قوة الا باللَّه» را زیاد بر زبان جاری سازید.
۱۶. قبل از خواب وقت هایی که می ترسید جنب شوید این دعا را بخوانید:
«اللهم انی اعوذ بک من الاحتلام و من سوء الاحلام و من أن یتلاعب بی الشیطان فی الیقظة و المنام».(۱)

موفق باشید!!

پی نوشت:
۱. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، حاشیه، ص۲۲۵.

با سلام متاسفانه‌سوالم به این

با سلام متاسفانه‌سوالم به این بخش‌مربوط نمیشه ولی به خاطر‌عجله مجبور شدم اینجا سوالم رو مطرح‌کنم.
همونطور که‌میدونید کنکور سال ۹۵ بعد ماه رمضان‌برگزار میشود.میخواستم بدونم که‌آیا روزه نگرفتن در سال بعد با پرداخت کفاره یا غذای روزه‌ جایز است.البته این‌رو هم بگم جواب مهم نیست و در تصمیم من تاثیر نداره چون در هر صورت من سال بعد روزه‌نمیگیرم فقط به خاطر رفع عذاب وجدان و عدم احساس گناه پرسیدم.خیلی متشکرم...

تصویر سید پاسخگو

با سلام

با سلام
۱- نگرفتن روزه در صورتی که عذری نداشته باشید جایز نیست و علاوه بر اینکه کار حرامی انجام داده اید باید علاوه بر قضا کفاره افطار عمد پرداخت کنید(گرفتن ۶۰ روزه که ۳۱روزه آن پی در پی باشد یا اطعام ۶۰ فقیر).
۲- بدانید که اگر روزی برای انسان باشد آن هم از طرف خداوند تبارک و تعالی است، نه به دست بندگان خدا، مشکل ما بندگان این است که درست نفهمیده ایم این دنیا بر چه محوری می چرخد و گاه اشتباهات خودمان را بر گردن دین یا خدا و یا... می اندازیم.
اگر بدانیم که بندگی چه لذتی در کارها به انسان می دهد دیگر دچار این توهمات نمی شویم که اگر من در کنکور روزه باشم فلان می شود یا اگر نماز بخوانم فلان می شود و خیلی مباحث دیگر که نقل مجلس جوانان و نو جوانان جامعه ما شده است اگر سری به مزار شهدا بزنیم می فهمیم که خیل آنها از بچه های درس خوان بوده اند و در طول زمان جنگ درس می خواندند و نبرد هم می کردند ولی ما چه فکر می کنیم.
باید به این مساله ایمان پیدا کنیم.
وقتی در قرآن می خوانیم که یا ایها الذین آمنوا آمنوا. فقط در ترجمه آن می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید ایمان بیاورید ولی وجدانا تا حالا به این فکر کرده ایم که اگر ایمان داریم چرا می فرماید ایمان بیاورید و اگر ایمان نداریم چرا می فرمایند که ای کسانی که ایمان آورده اید.
گاهی باید برگردیم و به عقب نگاه کنیم و ببینیم که چگونه بوده ایم و چگونه شده ایم و گاهی باید تامل و تفکر کنیم و ببینیم که راه بندگی را درست می رویم یا نه اینجاست که حضرت علی در جواب ما چنین می فرمایند که اهل تقوا کسانی هستند که کار به خیل جمعیت در طرفی ندارند و فقط به حق می نگرند، اگر جمعیت زیادی از مردم اشتباه می کنند که دلیل بر این نمی شود که ما هم اشتباه کنیم. بهتر است عینکهای کج بینی را از روی چشممان برداریم و درست ببینیم که آیا راهی را که انتخاب کرده ایم درست است یا راه اشتباه. باز هم در قرآن کریم می فرماید:
أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا
آيا در زمين سير نكردند تا ببينند عاقبت كسانى كه قبل از آنان بودند چگونه بود؟! خداوند آنها را هلاك كرد؛ و براى كافران امثال اين مجازاتها خواهد بود!
خود کوچک شمردن گناه گناهی کبیره است و ان شاءالله که ما از آن بندگان نباشیم که خداوند از خشمش بر ما عذاب بفرستد و چه عذابی بالاتر از اینکه ما را از درگاه خود براند.
موفق باشید.

نظرات