اگرکسی قصد باطل کردن روزه را داشته باشد، روزه اش باطل است؟

اگر فردی نیت کند که چیزی را که روزه را باطل می کند انجام دهد مانند خوردن آب، آیا روزه اش باطل است؟(نیت قاطع کرد نه نیت قطع روزه)
حكم روزه او در موارد ذيل چيست؟
الف) روزه واجب معيّن
ب) روزه واجب غير معيّن.(۱)

مطابق با فتوای چند تن از مراجع عظام تقلید:

امام خمینی:
الف و ب) روزه باطل نمي شود مگر در حالي كه نيت انجام مفطر را مي كند ملتفت باشد كه لازمه اش نيت قطع روزه است و لذا آن را هم مستقلا قصد كند، در اين صورت روزه اش باطل مي شود.(۲)

امام خامنه ای:
الف) صحت روزه محل اشكال است بنابر احتياط واجب روزه را تمام كند و بعد آن را قضا نمايد.
ب) اگر تصميم بر قطع(قطع: انجام مفطر) روزه بگيرد ولي كاري كه روزه را باطل مي كند انجام ندهد وتا پيش از ظهر نيّت روزه واجب غير معيّن كند روزه اش صحيح است.(۳)

آیت الله العظمی سیستانی:
الف) اگر علم به مفطر بودن آن داشته باشد و دو مرتبه نيت روزه نكند، روزه اش باطل مي شود و اگر دو مرتبه نيت روزه كند، احتياط واجب آن است كه روزه آن روز را تمام كند و بعدا قضاي آن را بجا آورد.
ب) چنانچه پيش از ظهر دوباره نيت روزه كند روزة او صحيح است.(۴)

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
الف) روزه او باطل است مگر اينكه در آن حال توجه نداشته باشد كه فلان عمل روزه را باطل مي كند.
ب) چنانچه قبل از ظهر نيت روزه كند، روزه او صحيح است.(۵)

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
الف) روزة او باطل است.
ب) چنانچه قبل از ظهر نيت روزه كند، روزه او صحيح است.(۶)

آیت الله العظمی وحید خراسانی:
الف) در صورتي كه علم به مفطر بودن داشته باشد، روزه او باطل است.
ب) چنانچه قبل از ظهر نيت روزه كند، روزه او صحيح است.(۷)

آیت الله العظمی نوری همدانی:
الف) روزه او باطل است.
ب) چنانچه قبل از ظهر نيت روزه كند، روزه او صحيح است.(۸)
 

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی:
الف) روزة او صحيح است. مگر در وقتي كه نيت انجام مفطر را مي كند از نيّت روزه نيز برگردد.
ب)اگر قبل از ظهر دوباره نيت روزه کند روزه او صحيح است.(۹)

آیت الله العظمی بهجت:
الف) بنا بر احتياط واجب باطل است.
ب) چنانچه قبل از ظهر نيت روزه كند، روزه او صحيح است.(۱۰)

پی نوشت ها:
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- رساله ۱۶ مرجع/مساله۱۵۷۰.
۲- تحرير الوسيله، ۱۴۰۸ه.ق، ج۱، ص۲۸۰، م۸.
۳- اجوبة الاستفتائات، ۱۳۸۹، ص۱۵۸، س۷۵۸.
۴- توضيح المسائل، ۱۴۳۰ ه.ق، ص۳۰۶، م۱۵۵۱ - العروة الوثقي مع تعليقه،۱۴۲۵ه.ق، ج۲، ص۴۱۳ و ۴۱۴، م۲۲، پاورقي۴۰ و۴۱.
۵- توضيح المسائل، ۱۳۸۳، ص۲۵۰، م۱۳۳۳و ۱۳۳۴ - العروة الوثقي مع تعليقات، ۱۳۸۸، ج۲، ص۱۳، م۲۲.
۶- توضيح المسائل، ۱۳۸۵، ص۳۱۰، م۱۵۷۹ و۱۵۸۰ - هداية العباد، ۱۴۱۶ ه.ق، ج۱، ص۲۱۷، م۱۲۷۳.
۷- توضيح المسائل، ۱۳۸۹، ص ۲۷۸و ۲۷۹، م۱۵۷۸و ۱۵۷۹ - منهاج الصالحين، ج۲، ص۲۹۳، م۹۸۰.
۸- توضيح المسائل، ۱۳۸۹، ص۳۰۸، م۱۵۶۷ و ۱۵۶۸.
۹- العروة الوثقي مع التعليقات،۱۳۸۰، ج۲، ص۱۲، م۲۲ (۲۳۸۱) و پاورقي۲.
۱۰- وسيلة النجاة،۱۳۸۱، ج۱، ص۳۰۱، م۸ (۱۰۸۳).

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

سلام بر شما. من تمام سالهایی که بر من روزه واجب بوده و حتی چندین سال قبل ترش (به اسم روزه کله گنجشکی که البته اون زمان نمیدونستم وجود خارجی نداره و به اصرار والدین نهار میدادن بهم) می گرفتم. یعنی مقید به روزه بودم. بیش از ۲۵ سال سابقه روزه دارم و روزه خوری نکردم. اما ............ چند تا سوال دارم لطفا با شماره پاسخ بدین :
۱- دقیقا احکام جنابت رو یادم نیستند در چه سالی یاد گرفتم و روزه هایی که بین ۱۴ تا ۱۸ سالگی گرفتم الان که سی سالو رد کردم یادم نیست حتی شک هم ندارم اصلا به خاطرم نیست که تو چه سنی یاد گرفتم و اون زمان احکام غسل رو رعایت کردم یا نه؟ اون روزه ها قبوله ؟ تنها چیزی که یادمه همه چی رو رعایت کردم و فقط در مورد غسل یادم نیست آیا بلد بدم و رعایت شده یا نه؟
۲- در طی این سالها تعداد محدودی از روزه هام به علت بی حالی و مریضی از دست رفته. چندتارو قضا گرفته ام چندتارو نه. نه تعدادشو یادمه نه اینکه چه سالی بوده .(میدونم زیر ۵ تاست) اما نمیدونستم تا سال بعد اگر نگیرم جریمه داره. الان تکلیف من چیه؟ کفاره تاخیر شنیدم آیا من باید به جز قضای اونها کاری دیگه هم بکنم؟
۳- تعداد محدودی از روزه هام در سالهای اخیر (چون سنم بالا رفته مجردم و فشار غرایز) به علت انزال باطل شده. در این زمان احکام را میدونستم اما یک مساله ای هست. در واقع از باطل شدن روزه در صورت انزال مطلع بودم ولی با توجه به اطلاعم که اگر خارج شود روزه باطل می شود نهایت تلاشمو در عدم خروج کردم. شاید بین ۶۶۰ روزه ای که گرفتم در طول عمرم تعداد ۱۰ تا ۱۵ روز فشار غرایز بوده و در ۷ تا ۱۰ روز تونستم مانع انزال بشم تا زمان افطار و در دو سه مورد متاسفانه انزال رخ داده. از رساله امام خمینی نگاه کردم نوشته در صورت عدم خروج روزه باطل نمیشه برخی هم نوشتن حتی در صورت عدم خروج روزه باطله با اینکه من قصد عمد و نیت باطل کردن روزه نداشتم فشار جنسی رو تا جایی که تونستم از فکر و خیال دور کردم تا افطار بشه و روزم باطل نشه . حالا تکلیف من در مورد روزه هایی که انزال رخ نداده و روزه هایی که انزال رخ داده چیه؟ باز در مورد روزه هایی که با انزال و خود ار..... باطل میشن خوندم طرف عامدانه بخواد باطل کنه ولی من فکر و خیال بهم غالب شده بود و شاید چندین ساعت هم کلتجار رفتم ولی اذان مغرب این ده سال اخیر معمولا ۸ تا ۹ شب بود و زمان طولانی و چند مورد نتونستم کنترل کنم و روزه باطل شده (هدفم باطل کردن نبوده ولی معصیت کردم و نتونستم کنترل کنم شهوت رو) حالا علاوه بر قضا آیا کفاره هم باید بدم؟ کفاره مفرد یا کفاره جمع؟ طی این چند سال چندین روزه مستحبی گرفتم و چون میدونستم اگر قضا داشته باشی به نیت قضا بگیر به نیت قضا گرفتم. ولی واقعا نمیدونم تعداد دقیق و اینکه آیا تاخیر صورت گرفته و کفاره تاخیر هم بهش میخوره یا نه؟ الان واقعا پشیمانم استغفار کردم و دوست دارم تمام چیزی که بر عهده ام هست رو جبران کنم ولی دوماه روزه گرفتن یا ۶۰ کیلو گندم تو ایت گرونی شاید نتونم. چیکار کنم ؟
۴- مورد آخر در مورد غسل هستش. اینم تقریبا از ۱۰ تا ۲۵ سالگی رعایت کردم ولی این چندسال بعلت افسردگی خیلی درست به احکام عمل نکردم. احکام هم از خاطرم رفته بود (چیزایی که در دوران تحصیل مدرسه یاد داشتم) الانم واقعا نمیدونم هنوز. طی این ۵ سال سه چهار مرتبه اینجوری روزه گرفتم ببینید درسته؟ غسل بر من واجب بود. روزه رو گرفته بودم بعد اذان مغرب تا فرصت سحر غسل بر من واجب شده بود. روزه طولانی و اون حالت بعد افطار که دو سه ساعت بعد نمیشه حمام رفت و سحر هم چهارصبح. من میدونستم که باید وظیفم تا قبل اذان صبح غسل هست ولی با شرایطی میشه تیمم کرد. من به علت خواب خستگی یا خستگی شدید چندین بار نشد که قبل اذان غسل کنم نیت تیمم کردم (خاک نداشتم با مهر تیمم کردم به نیت اینکه روزه ام اشتباه نباشه) و فردا صبح یا ظهر یا عصرش قبل افطار غسل کردم. تو این حالت روزه ام صحیح بوده یا خیر؟ یکی دو روز که کلا اخر شب خوابم برد حتی تیمم نکردم فردا صبحش بعد اذان تیمم کردم. یکی دوبار هم پیش اومد که این غسل نکردن دو سه روز طول کشید و همه رو به نیت تیمم روزه گرفتم. حالا اینجا حکم روزه ام چیه؟ باطله یا صحیحه؟ قضا و کفاره اگر داره به چه صورته؟ اعتراف هم میکنم حکم کامل و درست غسل و تیمم رو همین الانم نمی دونم توضیح المسایلم نگاه کردم درست حسابی متوجه نشدم.
پی نوشت: اینکه منو قضاوت نکنید بین ۶۶۰ تا روزه کلا شاید بیست سی تاش مشکل داشته که بیشترشونم این سالهای اخیر بوده که تو تابستون و گرمای شدید و ساعات طولانی روزه بوده منم دیگه توان ۲۰ سالگی رو ندارم که روزه گرفتن و کنترل غرایز بعد این همه مجردی برام اسون باشه اونم باید به خود جامعه و اقایون مسئول خرد بگیرید که من جوان چرا باید انقد تحت فشار باشم. ممنونم لطفا در هر ۴ مورد راهنمایی کنید تکلیف من چیه که بتونم همین پاییز زمستون جبران کنم و از سال بعدم درست همه رو بگیرم. ممنون

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
۱-آن روزه هايي که در گذشته گرفتيد والآن در صحت آنها شک داريد صحيح بوده است.
۲-همان تعدادي که يقين داريد روزه قضا برگردن شما است را بگيريدوبراي هر روز ۷۵۰گرم گندم يا برنج يا آرد به فقير بدهيد.
۳- اگر قصد باطل کردن روزه را نداشتيد وانزال هم صورت نگرفته باشد روزه صحيح است.اما روزه هايي که با خودارضايي باطل شده است علاوه بر قضا بايد کفاره هم داده بشوداگرمرجع شما امام خميني است بنابراحتياط واجب بايد کفاره جمع داده بشوديعني هم براي هر روز ۶۰ روز روزه بگيرد که ۳۱روز آن پشت سرهم باشد وهم اطعام ۶۰فقير.وهرمقداري از اين کفاره را هم بتوانيد بايد ادا بکنيد.البته اگر مرجع زنده شما رهبري باشد کفاره جمع برگردن شما نيست وبراي هر روز روزه اي که باطل شده يا ۶۰روز روزه ويا اطعام ۶۰فقير را بتوانيد ادا کنيد کافي است واگر اين مقدار نتوانيد به هر مقداري که مي توانيد ادا کنيد. روزه هايي که از شما قضا شده وتا ماه رمضان بعدش نگرفته ايد بايد قضاي آنها را بگيريد.
۴- روزه هايي را که با حالت جنابت وارد صبح شده ايد صحيح نبوده است و بايد به تعدادي که يقين داريد به اين صورت روزه گرفته ايد آنها را قضا کنيد البته تيمم روي مهر به دليل کوچکي آن صحيح نيست به هر حال روزه هايي را که با تيمم صحيح و در آخر وقت (که وقت انجام غسل نبوده است) گرفته ايد صحيح است. البته کفاره اي بر عهده شما نيست.

/۳۸۵۲۳۴/۳۸۵۲۳۵/۳۸۵۲۳۶/

نظرات