آیا باید هر مشرکی را که در دنیا وچود دارد، بکشیم؟

کشتن

آیه ۹.سوره توبه میگه : مشرکان را هر کجا که یافتید بکشید ...
یعنی الان ما باید هند و چین و... را همه مردمانش رو می کشتیم.... اصلا چرا پیامبر ص به چین و هند حمله نکردند...

در ثانی مگر ما تروریستیم که آدم بکشیم.... این آیه یکی از آیات تروره هست یا خیر؟

نکته ای که بارها مورد تاکید قرار گرفته، این است که باید برای فهم موضع دین در برابر مشرکان، اهل کتاب و ... به مجموعه آیات مرتبط با موضوع توجه کرده و با جمع بندی آن به نتیجه مشخصی رسید و سوال شما نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست.
پاسخ سوال را در ضمن چند نکته بیان میکنیم:

نکته اول: این که با مطالعه تاریخ زندگانی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و نیز سیره معصومین علیهم السلام، روشن می شود که اصلا این گونه نبوده که تا با مشرکی برخورد کردند حکم قتل یا جنگ با او را بدهند. هیچ فقیهی هم چنین حکمی نمی دهد. نکته دیگر این که حکم قتال و جنگ با مشرکان به خاطر عقیده آنها نبوده بلکه به خاطر نقض صلحنامه حدیبیه و تبدیل حالت صلح به حالت جنگی بوده است.

نکته دوم: این که سوال شما پیرامون آیه پنجم سوره توبه است: «فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِكینَ حَیْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ كُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّكاهَ فَخَلُّوا سَبیلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحیمٌ. پس چون ماه‌هاىِ حرام سپرى شد، مشركان را هر كجا یافتید بكشید و آنان را دستگیر كنید و به محاصره درآورید و در هر كمین گاهى به كمین آنان بنشینید پس اگر توبه كردند و نماز برپا داشتند و زكات دادند، راه برایشان گشاده گردانید، زیرا خدا آمرزنده مهربان است»این نکته هم مشخص است که مساله ترك اجبار پیروان مذاهب دیگر براى قبول اسلام، منحصر به دین های آسمانى و اهل كتاب مانند یهود و نصارى است، و شامل بت پرستان نمى‌شود، زیرا بت پرستى مذهب و آئین نیست كه محترم شمرده شود، بلكه انحطاط و خرافه و انحراف و بیمارى است كه به هر حال و به هر قیمت باید ریشه كن گردد.

نکته سوم: که پاسخ شما در واقع همین است، توجه به ذیل آیه مورد سوال است. به این معنا که شدت و خشونت به این معنا نیست كه راه بازگشت به روى آنها بسته شده باشد، بلكه اگر بخواهند مى‌توانند به سمت حق برگردند (فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّكاهَ فَخَلُّوا سَبِیلَهُمْ) یا در آیه بعد اگر یكى از بت پرستان از تو در خواست پناهندگى كند به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِینَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى یَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ). یعنى در نهایت آرامش با او رفتار كن، و مجال اندیشه و تفكر را به آنها بده تا آزادانه به بررسى محتواى دعوت تو بپردازند، و اگر نور هدایت بر دل آنها تابید آن را بپذیرند. بعد اضافه مى‌كند كه او را پس از پایان مدت مطالعه به جایگاه امن و امانش برسان تا كسى در اثناء راه مزاحم او نگردد. (ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ). و سرانجام علت این دستور سازنده را چنین بیان مى‌كند كه: این بخاطر آن است كه آنها قومى بى اطلاع و ناآگاهند (ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا یَعْلَمُونَ). بنابراین چنین نیست که اگر کسی به محض  این که با مشرکی برخورد کرد مجاز باشد که او را بکشد.

و نکته آخر: این که بحث قتل مشرکان و مانند آن از مواردی است که مربوط به امور حکومتی شده و تشخیص ملاک ومصلحت آن به دست حاکم شرع بوده و انجام آن خصوصا در مواردی که موجبات وهن دین را ایجاد کند بدون شک امر صحیحی نخواهد بود.

 

نظرات