چه نوع انتظارى ارجح است؟

مهدی ( عج )

روایات فراوانی در باب فضیلت انتظار فرج وارد شده است، می خواستم بدانم چه نوع انتظارى ارجح است؟

درك دقیق معنای انتظار مبتنی بر فهم جامع اندیشه مهدویت است واندیشه مهدویت را باید با توجه به مجموعه معارف اسلامی و در راستای هدف كلی دین اسلام دید. بنا بر آموزه های دینی، مهدی ( عج ) روزی ظهور كرده و وعده های الهی را به اجرا درمی آورد، او برپا كننده حكومت صالحان می باشد و مومنان به میزان ایمان وعمل صالحشان در حكومت مهدی ( عج ) قرب و منزلت دارند. این اندیشه پایانی زیبا و نورانی برای جریان زندگی انسان تصویر میكند و عامل شعله ور شدن امید در دل های مومنین است. امید به ظهور مهدی ( عج ) همان امید به خداست. امید موتور حركت انسان در زندگی است و امید به مهدی ( عج ) عامل حركت استوارتر انسان در مسیر خوبی ها یعنی همان هدف اصلی دین می باشد.
مقصود از انتظار فرج، امید و دلبستگی به مهدی ( عج ) است. بنابراین انتظار فرج ارجح که مقصود دین است به تعبیر شهید مطهری، انتظاری سازنده و نگه دارنده، تعهدآور، نیروآفرین و تحرك بخش است. به گونه ای كه خود نوعی عبادت و حق پرستی است. برخی به خطا به گونه ای اندیشه مهدویت را تصویر می كنند كه انتظار براساس آن به معنای كمك به رشد ظلم و فساد و پرشدن دنیا از گناه می باشد در حالی كه بی شك چنین اموری با هدف دین بیگانه است، بنابراین انتظار و عشق به مهدی؛ یعنی، عشق به همه خوبی ها و امید اقامه همه خوبی ها در دنیا این عشق و امید عاملی است كه انسان را وا می دارد تا هر چه بیشتر و محكم تر در راه خوبی ها قدم بردارد، پس انتظارفرج مسئولیت آفرین است.

به تعبیری دیگر می توان گفت: انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمی‏پیوندد مگر در صورتی كه سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
۱ - عنصر عقیدتی:
شخص منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی ونجات‏بخشی او داشته باشد.

۲ - عنصر نفسانی:
زیرا شخص منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.

۳ - عنصر عملی وسلوكی:
شخص منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوك ورفتارش زمینه‏های اجتماعی وفردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یك از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمی‏كند.

منابع زیر جهت مطالعه پیرامون شناخت انتظار ارجح و واقعی بسیار مفید است :
۱- قیام و انقلاب مهدی ، شهید مطهری ،صدرا، تهران ( این كتاب اساسا" به معنای انتظار پرداخته است ) .
۲- امامت ومهدویت ، آیت الله صافی ، انتشارات اسلامی قم ، ۱۳۷۵ ( این اثر به مجموعه ای از بحث ها پیرامون امام مهدی ( عج ) پرداخته و خصوص بحث انتظار نیز یكی از فصلهای كتاب است ، ج ۱، ص ۳۵۱ - ۳۹۸ ) .

دیدگاه‌ها

باسلام سوالی در زمینه دعا برای ظهور داشتم که ممنون میشم اگه لطف کنید و جوابمو بدید.
گفته شده دعا برای امام زمان ظهور رو نزدیک میکنه و از شرایط اصلی وکلیدی ظهور اینه که جامعه به جایی برسه که نیاز به امام زمانو احساس کنه. حالا سوال من اینه که با توجه به شرایط دنیا و به خصوص کشورمون وضعیت داره به سمتی میره که هر روز مردم دارن از اسلام دور میشن چه برسه به بحث مهدویت پس با این حساب احتمال خیلی بالایی وجود داره که ظهور در زمان ماها نباشه. پس برای چی باید برا ظهور دعا کنم؟ چرا باید دعا کنم برای ظهوری که خودم نمی بینم و لذت زندگی تو زمان ظهورو کسای دیگه میبرن؟ تقصیر من نوعی چیه که جامعه آماده ظهور نیست؟ امثال من نوعی نه انقدر خوبیم که بخوایم رجعت کنیم نه انقدر بدیم که اگه امام زمان ظهور کنه بخوایم جلوش وایستیم. نه هم انقد قوی هستیم که بخوایم دنیارو تغییر بدیم خیلی هنر بکنیم خودمونو اصلاح کنیم پس تکلیف ماها چی میشه؟ اصلا یه چیز دیگه اون کسی که تو زمان ظهور به دنیا میاد هم تو دنیا تو بهشت زندگی میکنه هم تو آخرت میره بهشت. حساب کنید کسی که زمان ظهور بدنیا میاد نه شیطانی وجود داره که وسوسه اش کنه نه آدمای نخاله وجود داره که کلی شبهه براش بوجود بیاره هر سوالی و شبهه ای هم بود امامش حی و حاضره و تو یه جامعه معنوی بزرگ میشه یعنی احتمال گناهش خیلی خیلی پایینه. خوب پس عدالت خدا در این مورد چه طوریه؟
با تشکر از سایت خوبتون

تصویر soalcity

سلام و تشکر از نظر لطف شما
بخشی از پاسخ سوال شما در لینک ذیل است:
http://www.soalcity.ir/node/1883
مزد الهی به اندازه تلاش انسان است و این گونه عدالت در بین کسانی که شرایط متفاوت داشته اند، برقرار می شود.
همچنین اگر نگاه جامع تری داشته باشید، در کنار فساد عده ای، عده دیگری در حال رشد و معنویت بیشتر هستند و باید با نگاه جامع هر دو بخش را دید.
و هرگز نباید از اینکه ظهور در زمان حیات ما رخ دهد، مایوس شویم.
علاوه بر این فرض کنید دعای ما ظهور را در زمان خودمان نرساند، آیا همین قدر که به دستور امام زمان عمل کنیم و برای تعجیل در ظهور ایشان دعا کنیم، انگیزه کافی برای این دعا کردن نیست؟

به نام خداوند مهرگستر خیلی مهربان
"هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله وكفى بالله شهيدا ۲۸محمد" "او کسی است فرستاد فرستاده اش به راهنمایی هم آیین درست تا بالاآشکار کندش بر آیین هرشان هم بس است به خداوند خیلی گواه ۲۸ پسندیده گشته"
سزاوارترین چشم داشت این است که جز خداوند به کسی دل نبندیم تازه آنکه نه دستور خداوند است هم نه نشانی ازش دردست است.خداوندا مرا یگانه پرست بجادار که همش از روزی های پاکیزه تو توشه می گیرم

با عرض سلام و ارادت
من قبلا نماز شب می خواندم . ولی یک سالی است که نماز شب را تبدیل کرده ام به نماز استغاثه به امام زمان عج و بعد از نماز دعای اعظم البلا... دعای آل یاسین و دعای عهد می خوانم و همچنین هر روز همین ترتیب را قبل یا بعد از نماز مغرب انجام می دهم البته مغرب بدون دعای عهد. و هر لحظه چشم انتظار فرج امام زمان عج میباشم.

نظرات