آیا حجاب اجباری سبب نشد ملتی که به زور چادر رو نتوانستند از سرش درآورند، خودش آن را درآورده است؟

برای فهم صحیح وضعیت امروز باید تاریخ صد ساله ایران و جهان را به طور دقیق مد نظر قرار داد و ساده انگاری را کنار گذاشت. تمام تاریخ دوران پهلوی، عمل چند قزاق که به زور چادر را از سر زنان می کشیدند نیست و تحولات خیلی وسیع تری وجود داشت که در اواخر دوران پهلوی زنانی مینی ژوپ شده بودند. حتی اگر اقدامات نرم و خزنده رضاشاه را هم نبینیم، این اقدامات در دوران محمد رضا بسیار وسیع بود.

رضا شاه اقداماتش یک مجموعه کامل و منسجم بود. از جشن های اجباری کشف حجاب که اقشار متعدد باید با کشف حجاب همسرشان در آن حاضر می شدند و الا اقدامات تنبیهی مختلفی علیه شان اجرا می شد. تا وام لباس فرنگی و سامان دهی خیاطان و آرایشگران و حتی مجوز استفاده از چادر توسط زنان فاحشه. که در کنار همه اینها سیلی از مجلات با به کارگیری شاعران و عکاسان فرنگ زده به کار گرفته شده بودند.

و حقایق زمان محمد رضا نیز با استمرار حرکت ضد دینی کار را به کجایی رسانده بود که جای جای شهرها پر از مظاهر بی عفتی بود. از سینماهایی که سردرشان تصاویر مستهجن بود تا کاباره ها و زنان مینی ژوپ و دانشجویانی که برای کلاس هنرشان، باید نقاشی حمام زنانه را می کشیدند. و کار تا بدان جا پیش رفت که در بازار شیراز تئاتر تجاوز به یک زن را اجرا کردند!!

در عرصه جهانی نیز فرهنگی حاکم شده است که برهنگی رکن جدی آن است و روز به روز به شناعت آن هم افزوده می شود. از فیلم های هالیودی که به کارگیری صحنه های مستهجن طبق آمار خودشان روند رو به تزایدی داشته، تا آمارهای وحشتناک صنعت پورن و روزهای جهانی ای که مراسمشان با برهنگی شکل می گیرد و حتی شهرهایی گردشگری ای ساخته اند که پوشش در آنها ممنوع است و هنگام ورود باید کل لباس ها تحویل داده شود. و همین فرهنگ جهانی با ماهواره و اینترنت و فیلم ها و ... دائما به جامعه ما نیز پمپاژ می شود.

در کنار این همه قلم به دستان مزدوری هستند که با لشگر فریب خورده شان مدام ، علیه حجاب اقدام می کنند و حتی فضا را آن قدر تخریب کرده اند که عده ای برای جلب شهرت و رای و ... از تریبون های رسمی داخل نظام هم بر فرهنگ حجاب می تازند.

با این همه کدام عاقلی باور می کند که اجباری که تنها در فضای رسانه ای وجود دارد و در خیابان ها هر کس به شکل دلخواهش و بدون ترس حاضر می شود، تاثیری در حقیقت دارد؟

پس اگر کسی واقعیت را بنگرد، می فهمد که فرهنگ ایرانیان چقدر مستحکم بوده که هنوز در مقابل این همه فشار تسلیم نشده است. و عفت خود را تا حد قابل توجهی حفظ کرده است. و اجباری که خیلی از سیاست مداران ژست مخالفت با آن را می گیرد و دو ماشینی که تنها در گوشه ای از شهر زیر لنز دهها دوربین است، تا جنجالی ایجاد کنند، جکی بیش نیست که تنها دستمایه جنگ روانی علیه حجاب شده است.

دیدگاه‌ها

هیج نمونه ای از اجبار به حجاب در سنت نبوی وجود ندارد برعکس مردم ان روزگار - سده نخست اسلام - حتی به چیزی خیلی بیشتر از برهنگی سر و گردن هم پذیرش داشتند

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
بر خلاف تصور شما حجاب از ضروریات قران وسنت است و از لحن آیات و روایات استفاده می شود ، در زمان رسول خدا رعایت حجاب الزامی بوده است، زیرا حجاب از واجبات الهی بود . باید واجبات و حدود و احکام الهی در عصر رسول خدا بیش تر رعایت می‌شد، زیرا که بر امام وحاکم است به این مسایل اهمیت دهد :
«لیس على الامام إلاّ ما حُمّلَ من أمر ربّه... والاحیاء للسنّة؛(۱) جز آن چه پروردگار بر عهده امام گذارده است... و زنده کردن سنت‌ها وظیفه ای ندارد».
در جای دیگر، یکی از وظایف مهم حاکم و رهبر امر به معروف و نهی از منکر و اقامه حدود الهی بیان شده است: .(۲) روشن است که بی حجابی، از منکرات اسلام است که باید از آن نهی شود . در صورت وجود چنین مسئله ای حضرت رسول (ص) این وظیفه را بهتر انجام می داد. افزون بر اینکه در عصر حضرت رعایت پوشش مورد توجه توده مَردم(اعم از مسلمان و غیر مسلمان) بود . مانند این عصر بی حجابی و بدحجابی رایج نبود. حتی اقلیت های دینی باید حجاب را رعایت نمایند چون حجاب امر فردی مانند نماز و روزه نیست بلکه امری اجتماعی است که رعایت نکردن آن به عفت عمومی جامعه لطمه وارد می کند. در سوره احزاب دستور کلی در باره حجاب آمده است که همگان ملزم به رعایت آن بودند :
«ای پیامبر! به همسران و دختران خویش و بانوان با ایمان بگو که روپوش خود را برگیرند تا به عفاف و حریت شناخته شوند و مورد آزار و تعرض هوسرانان قرار نگیرند و خداوند، آمرزنده و مهربان است» (۳)
پیامبر و معصومین (ع) علاوه بر تاکیداتی که بر رعایت حجاب داشته اند، با ارائه دستورعمل هایی، جامعه اسلامی را به سوی تهذیب و پاکی، رهنمون گشته اند مثلا روزی اسما - که خواهر زن پیامبر بود-، با جامه بدن نما و نازکی به خانه پیامبر آمد. پیامبر، روی خود را از او برگرداند و فرمود:
«ای اسما، وقتی زن به حد بلوغ رسید، نباید جایی از بدن و اندامش دیده شود، مگر صورت و دست ها» (۴)چون رعایت حجاب و حفظ عفت عمومی جامعه حکم قطعی اسلامی است و قرآن به صراحت آن را بیان می‌کند ،همچنین مفاسدی در پی بی حجابی به وجود می آید، منطق و عقل حکم می‌کند که باید با بی حجابی به صورت مناسب و مدبرانه و عاقلانه برخورد شود.
پی‌نوشت‌ها:
۱. نهج البلاغه، خطبه ۱۰۵.
۲. بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۴۱.
۳. احزاب(۳۳) آیه ۵۹.
۴. سنن ابی داود، ج۲، ص۳۸۳،

من نمی فهم چرا حاکم شرع می خواهد چیزی که منکر نبوده را منکر اعلام کند در فقه شیعه سنت نبوی بیشتر اهمیت گرفته تا دجار تند روی نشویم

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
باسلام وتشکر
پوشش اسلامی از احکام ضروری اسلام است، زیرا اصل قانون حجاب اسلامی صرفاً از ضروریات فقه نیست، بلکه از ضروریات دین مبین اسلام است، چه این که نص صریح قرآن بر آن گواهی می‏دهد، و آن گونه که برخی توهّم کرده‏اند تنها ظهور برخی از آیات دلیل بر وجوب حجاب نیست تا جایی برای اختلاف برداشت باشد. بنابراین هیچ مسلمانی نمی‏تواند در ضرورت حجاب تردید کند، زیرا هم قرآن مجید به آن تصریح کرده و هم روایات بسیاری بر وجوب آن گواهی میدهد. به همین جهت فقیهان شیعه و سنی، به اتفاق به آن فتوا داده‏اند. همان طوری که نماز و روزه به دوران خاصی اختصاص ندارد، دستور پوشش نیز، چنین است و ادعای عصری بودن آن، غیر کارشناسانه می‏باشد.
خداوند متعال در آیه ۳۰ سوره نور نخست به مردان مسلمان و سپس در آیه بعد به زنان مسلمان فرمان می‏دهد از چشم چرانی اجتناب کنند و در رعایت پوشش بدن از نامحرمان کوشا باشند:
«قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم ذلک أزکی لهم انّ اللَّه خبیر بما یصنعون؛ ای پیامبر! به مردان مؤمن بگو: دیدگان خود را فرو خوابانند و عفت پیشه ساخته و دامن خود را از نگاه نامحرمان بپوشانند. این کار برای پاکی و پاکیزگی شان بهتر است و خداوند به آن چه می‏کنند آگاه است».
«غضّ» در لغت عرب چنان که مرحوم طبرسی در مجمع البیان(۱) و راغب اصفهانی در مفرّدات گفته‏اند، به معنای کاستن است و «غض بصر» یعنی کاهش دادن نگاه، نه بستن چشم. البته متعلّق این فعل و این که از چه چیز چشمان خود را فرو بندند، ذکر نشده است، اما با توجه به سیاق آیات، به ویژه آیه بعد روشن می‏گردد مقصود آن است که خیره خیره زنان نامحرم را تماشا نکنند و از چشم چرانی بپرهیزند.( ۲)
گذشته از این باید توجه داشت حجاب دو فلسفه اساسی دارد که با یکدیگر ارتباط دارند: یکی محافظت زن در برابر طمع ‏ورزی‏های هوس‏بازان و دیگری پیشگیری از تحریکات شهوانی خارج از قوانين الهی و تأمین سلامت و بهداشت معنوی جامعه. حجاب با چنین نقش مهم و اساسی، پیامی قاطع و کوبنده با خود دارد، و آن، این که در برابر همه مردان اجنبی نوعی هشدار و اعلام «دور باش!» می‏دهد. اگر فرد بداند. چرا باید حجاب خویش را کامل رعایت کند و توجه به حجاب و سایر مسائل شرعی چه آثار و برکاتی در زندگی دنیا و آخرت او دارد و سستی در آنها چه عواقب و نتایجی خواهد داشت، قطعا آنها را ترک نخواهد کرد.
۱-مجمع البیان فی تفسیر القرآن، طبرسی، ج ۷ - ۸، ص ۲۱۶.
.۲- مجموعه آثار شهید مطهری، ج ۱۹، ص ۴۷۵.

باید بین دو مقوله حجاب تکلیف الهی و حجاب اجباری تفکیک قائل شد . دوست عزیز بحث شما اجبار به حجاب را مشروعیت نمی بخشد . کسی در سده نخست اسلام چنین برداشتی که شما از آیات حجاب می فهمید نداشت زیرا هیچ نمونه ای از اجبار در آن دوران ثبت نشده است و کسی به خاطر بی حجابی بازخواست نشده است . ظاهرا در آن زمان بر خلاف شما کسی حجاب به عنوان ضروری دین را با اجبار به حجاب مخلوط نمی کرد . به هر حال با توجه به نمونه های فراوانی از بی حجابی که مردمان آن دوره نسبت به آن پذیرش داشتند قطعا من می گویم که قائلین به حجاب اجباری نسبت به سنت نبوی بی توجه هستند و آن را نادیده می گیرند

تصویر soalcity

سلام
مسلم بودن تکلیف حجاب در دین مبین اسلام، مقدمه لزوم آن در مملکت اسلامی است. و آنچه بین امروز و دیروز فرق میگذارد، اینجاست که در گذشته، با دستور حجاب، بدان ملتزم شدند و مثل امروز فرهنگ برهنگی غربی وجود نداشت که این قدر در مقابل این حکم مقاومت ایجاد کند.

نه درست نیست نمونه های فراوانی از بی حجابی در آن دوران وجود دارد شما ناخواسته با سنت نبوی در افتاده اید

تصویر soalcity

بله نمونه هایی نادری بود که هرگز آن نمونه ها جهت تمرد از دستور الهی نبود، برای همین انگیزه مجازات آن به وجود نمی آمد. واگر توجه کنید، کسانی که سعی بر مقابله با دستور دینی دارند، سزاوارترند که مخالف پیامبر (ص) دیده شوند.

با سلام
من مدتهاست با دلایل متعدد و متنوع به نتیجه رسیده ام که نه تنها اجباری در حجاب نیست بلکه قرآن نیز فرم خاصی برای حجاب متصور نبوده. این دلایل در سه گروه تاریخی، عقلی و تجربی قابل تشریحه. برای نمونه اگر به شروع اختلاف پیامبر با بنی قطفان نگاهی بیاندازید متوجه میشوید زنان نیز مانند مردان چندان مقید به پوشاندن ساق پای خود نبوده اند چرا که وقتی آن مرد یهودی دامن زن مسلمانی را با سنجاق به لباسش میدوزد با برخاستن زن پایین تنه وی مشخص میشود و دو قتل اتفاق می افتد و ... الخ اگر زن شلواری پوشیده بود قضیه اینقدر حاد نمیشد. پس ساق پای چنین زنی در کارهای روزمره پیدا بوده و کسی هم تحریک نمیشده.
الغرض اینطور که شما با تعبیر "قلم به مزد" میفرمایید جاهایی هست که برای این نوشته های من پول میدهند. از خدا پنهان نیست از شما چه پنهان وضعیت مالی من چندان خوب نیست و نتوانسته ام از عهده مخارج زندگی برآیم. خواستم خواهش کنم اگر شماره ای چیزی دارید که برای این نوشته ها پول هم میدن برای من ارسال کنید شاید گشایشی بشود.ممنون

تصویر soalcity

سلام ضمن تشکر از توجه شما
تمام ادله شما همین گونه است که اگر زیر دامن شلوار نپوشیده اند، یعنی پاهایشان برهنه بوده است؟
درباره مزد نیز بار دیگر مراجعه ای بفرمایید و عطف آنها به لشگر فریب خورده شان رو مورد توجه قرار دهید. کما اینکه قطعا شما خودتان متون تاریخی را زیر و رو نکرده اید تا این ماجرای بی قطفان را ببنید. بلکه این رو برایتان شبهه کرده اند.

سلام و تشکر از جدیت و سرعت شما در پاسخدهی
چرا سفسطه میکنید عزیز من؟ نگاهی به دشداشه های عربی بیاندازید. اتفاقا بدلیل گرمی هوا اصراری به پوشیدن شلوار ندارند. یعنی چه که شلوار نپوشیده اند ولی برهنه هم نبوده اند؟ یعنی شما پای جامه دیگری سراغ دارید که مانداریم؟ مثلا بجای شلوار باندپیچی میکرده اند؟ ضمن اینکه یک عرب دشداشه پوش در بالا و پایین رفتن از پله و کوه و کمر حتما ساق پایش نمایان میشود... این بحث را میتوانم تا ساعتها ادامه دهم. همین دوهفته پیش کارشناس روحانی رادیو میفرمودند قبرهایی از ۳۰۰۰ سال پیش کشف شده که خانمها حجاب کامل داشته اند. ظریفی میگفت اگر ۳۰۰۰ سال دیگر قبر یک مرد در بهشت زهرا کشف شود مردها هم مجبورند چادر سرشان کنند!!
اما درخصوص لشگر فریب خورده ها. دوستانه و برادرانه عرض میکنم مخالفین همیشه معاند یا فریب خورده نیستند. سفسطه دومتان این است که بجای پاسخ دادن به سوال در خصوص شخصیت سوال کننده قضاوت میکنیدو حکم میدهید. در هرحال خیالتان را راحت کنم. از طرفی اقوام بنده اعم از همسر و خواهر و ... مقید به حجاب کامل و آنهم چادر هستند و بنده به این حجاب اصرار کامل دارم از طرفی بنده هیچ اعتقادی به حجاب طبق الگوی دیکته شده فعلی ندارم!! دلیل این تعارض در شخصیت بنده که قطعا مورد قضاوت شماست نیست بلکه در تشتت جامعه است. وقتی مردان امروز به اندام کاملا پوشیده یک زن نیز با حرص و ولع نگاه میکنند ایکاش میشد زن از خانه بیرون نیاید. اما در یک جامعه با قلوب بی مرض و چشمهای پاک حجاب میتواند بسیار ساده تر و متفاوت تر باشد. شاید حالا این بحث برهنگی و غربی و اینها هم جای خود دارد. مثلا در قصر هزار و یک شب هارون الرشید هم دختران برهنه بساط عیش و نوش خلیفه خونخوار را کامل میکرده اند. آنموقع غرب کجا بود؟ منظور اینکه وقتی پریرو تاب مستوری ندارد آنرا به دشمن همیشه در صحنه ربط دادن داستان کبک و برف است.

تصویر soalcity

سلام و تشکر از توجه شما
عزیز گرامی، قطعا پوشیدن دامن یا دشداشه یا لباسی مانند آن به معنای برهنگی نیست، آن هم با این استدلال که اگر بخواهد از کوه بالا برود، پایش دیده می شود!!!
و البته ما قصد قضاوت درباره شخصیت شما و هیچ مخاطب دیگری را نداریم. اما نمی توانیم آن چه عیان است را نبینیم. و چشم بر روی این همه شبهه افکنی ببندیم.
اما اینکه عده ای بیمارند و حتی نسبت به اندام پوشیده و ... باید توجه نمایید که حجاب تنها حکم مرتبط به حوزه عفاف نیست. بلکه در این حوزه مجموعه ای از احکام را داریم که حجاب یکی از آنهاست. و تامین غریزه، عفت نگاه و... نیز وجود دارد. و بر خلاف تصور شما نمی توان تنها به یک جهت توجه نمود و مثلا با عفت نگاه، حجاب را رها نمود.
و فرق امروز غربی و دیروز قصرها در این جاست که قصرها بی حیایی را عمومی نمی کردند و به توجیه آن نمی پرداختند.

سلام بزرگواران
این صحبت شما با وجه و کفین همخوانی ندارد ضمن اینکه هارون ملعون که ظاهرا بدنبال تطهیرش هستید با غربی های امروز فرقشان این است که او رادیو تلویزیون نداشت اینا دارن
توجه شما رو جلب میکنم به شرطی که هارون با زنش بست و نهایتا منجر به انعقاد نطفه مامون شد پس داستان حجاب و بیحجابی به قدمت تاریخه و ربطی به غربی ها نداره ایضا عفت و اباحه گری ربطی به حجاب نداره

تصویر soalcity

سلام
یک فرق دیگر غرب با بی عفتی های گذشته غرب (علاوه بر بحث رسانه) اینجاست که غرب، برهنگی را تئوریزه کرده و آن را نیک می شمارد و برایش روز جهانی می گذارد و .... اتفاقی که در تاریخ بعید است بتوانید نمونه اش را بیابید.

سلام علیکم
برای بعضی ها (شاید بشه گفت خیلیا) متاسفم.منظورم شخص خاصی نیست. بعضی اندکی علم دارند و یا اصلا در مورد حجاب علم ندارند و میان میگن حجاب واجب نیست.پروفسور خان..دکترخان..مهندس جان..لطفا وارد بحث دینی نشو تا علمشو فرا نگرفتی..به عقل خودت هم مطمئن نباش..شیطان به خودش اعتماد داشت و مغرور شد و همین باعث شد رانده بشه..یه دنده بودن خوب نیست..من می تونم دلیل حجاب رو با نظم و شاید بشه گفت ریاضی اثبات کنم..متعصبین برای دفاع راجب من و علمم صحبت نکنند که نمی دونند..البته این جمله بوی غرور نمیده هاااا..بد برداشت نشه!!

بیاید به نظر هم احترام بزاریم دوست عزیز، شما میگی مغرور نشیم یعنی الان خودت مغرور نیستی؟ شما انقدر به خودت مطمعنی که مارو با شیطان یکی میدونی از کجا معلوم شما اشتباه نمیکنی؟ حجاب اصلا چیز بدی نیست اتفاقا خیلی هم خوبه و البته واجب، اما توی میزان حجاب اختلاف وجود داره، حتی اونی که میگه حجاب واجب نیست هم یه حداقل هایی رو رعایت میکنه، پس همه ما به حجاب حداقلی اعتقاد داریم و میدونیم واجبه اما اینکه یه سریا میان میگن واحب نیست مطمعنا منظور قرآن از حجابو متوجه نشدن. اون حجاب سفت و سخت که یه تار مو هم بیرون نباشه بله اون حجاب واقعا واجب نیست و مطمعنا منطور قرآن همچین حجابی نبوده. ولی باز هم میگم به عقاید هم احترام بزاریم و نظر شما هم برا من محترمه منم واقعا قصدم تنبلی نیست با تحقیق به اینا رسیدم پس لطفا شخصیت ادمو زیر سوال نبرید.

با سلام و احترام؛
برادران عزیز رو به توجه به متن لینک زیر جلب می کنم:
http://iqna.ir/00FTsX

نظرات