حضرت خدیجه(س) در چه سنی به همسری پیامبر اکرم(ص) برگزیده شدند و چند سال بچه دار نشدند و در چند سالگی فاطمه(س) را به دنیا آوردند و در چه سنی رحلت نمودند؟

خديجه(س)

در رابطه با سن پيامبر(ص) و خديجه(س) در وقت ازدواج، اختلاف نظر وجود دارد. برخي بر اين عقيده ‏اند كه پيامبر(ص) ۲۵ ساله بود و خديجه(س) ۴۰ ساله. ولي برخي سن پيامبر(ص) را ۲۱ و برخي ۳۰ سال دانسته ‏اند و سن خديجه(س) را برخي ۲۵، ۲۸، ۳۰، ۳۵ و ۴۵ سال گفته‏ اند.[۱]
 آنچه  معروف و مشهور است اين است كه سن پامبر(ص) ۲۵سال و سن خديجه(س) ۴۰سال بوده است.

به برخي از منابع تاريخي كه مطلب فوق را تأييد مي كنند اشاره مي كنم:
پيغمبر بسن بيست و پنج سالگى با خديجه دختر خويلد ازدواج نمود. سن خديجه در آن هنگام چهل سال بود.[۲]
و تزوّج رسول الله صلى الله عليه و سلم خديجة و هو ابن خمس و عشرين سنة، و هي ابنة أربعين سنة. و ذلك الثبت عند العلماء.[۳]
هشام گويد: وقتى پيمبر خديجه را به زنى گرفت بيست و پنج سال داشت و خديجه چهل ساله بود[۴]
حضرت به هنگام ازدواج با خديجه، بيست و پنج ساله بود و خديجه چهل ساله و حضرت تا او زنده بود همسرى ديگر اختيار نكرد.[۵]

ولی منابع متعددی سن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) را هنگام ازدواج با حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)،۲۸ سال ذکر کرده اند.[۶]و اما دلیل اینکه بر خلاف نظر اکثر مورخین، سن ایشان چهل سال القاء شده، شاید به دلیل فضیلت سازی برای برخی دیگر از همسران پیامبر باشد. والله اعلم.

در مورد اينكه حضرت خديجه تا چند سالگي بچه دار نشدند اظهار نظر قطعي بسيار مشكل است چرا كه در منابع تاريخي فقط به نام فرزندان پيامبر(ص) از خديجه اشاره شده و زمان دقيق تولد آنها ذكر نشده است. در ادامه به ذكر نام فرزندان پيامبر(ص)از آن بانوي بزرگوار با استفاده از منابع تاريخي اشاره مي كنم:

- به جز ابراهيم ديگر فرزندان پيامبر(ص)، زينب و رقيه و ام كلثوم و فاطمه و قاسم و طيب و طاهر از خديجه بودند و كنيه از قاسم گرفت و او را ابو القاسم گفتند.[۷]

- به جز ابراهيم ديگر فرزندان پيامبر(ص)، زينب و رقيه و ام كلثوم و فاطمه و قاسم و طيب و طاهر از خديجه بودند و كنيه از قاسم گرفت و او را ابو القاسم گفتند. همه‏ پسران پيامبر(ص) در جاهليت از دنیا رفتند و دختران به دوران اسلام رسيدند و مسلمان بودند و با پيامبر(ص) هجرت كردند.[۸]

- تمامى فرزندان رسول خدا صلى الله عليه و آله بجز ابراهيم كه مادرش مارية قبطيه و از اهل «حفن» مصر بود- و مقوقس پادشاه اسكندريه او را براى آن حضرت هديه فرستاده بود- ما بقي فرزندان آن حضرت از خديجة بدنيا آمدند، و آنها بترتيب سن عبارت بودند از:
قاسم- كه بواسطه او حضرت مكنى بابو القاسم شد- طيّب، طاهر، رقية ،زينب، ام كلثوم، و فاطمه عليهم السلام.
پسران آن حضرت يعنى قاسم و طيب و طاهر هر سه قبل از بعثت از دنيا رفتند و اما دختران همگى تا زمان بعثت زنده ماندند و اسلام اختيار كرده با آن حضرت بمدينه مهاجرت كردند.[۹]

- همه فرزندان پیامبر(ص) از خدیجه بودند مگر ابراهيم بن ماريه را كه از قبطيه زاده است.
بزرگترين فرزندانش قاسم بود و از نام همين پسر كنيه ابو القاسم يافت، سپس طيب و طاهر و سپس رقيه و سپس زينب و سپس ام كلثوم و سپس فاطمه.[۱۰]

- و ولد له من الولد بناته كلهن، و أولاده الذكور كلهم من خديجة إلا إبراهيم، فأما البنات فزينب و رقية و أم كلثوم و فاطمة، رضى الله عنهن، و أما الذكور فالقاسم، و به كان رسول الله صلّى الله عليه و سلم يكنى، و الطاهر و الطيب و قيل: القاسم و الطاهر، و عبد الله و هو الطيب لأنه ولد في الإسلام، و قيل:
القاسم و عبد الله و هو الطاهر و الطيب، فمات القاسم بمكة و هو أول من مات من ولده،[۱۱]


در مورد سن آن بانوي گرانقدر در زمان تولد حضرت زهرا(س):
از آنجايي كه در مورد تاريخ تولد حضرت زهرا(س) دو قول وجود دارد كه بنابر يك قول تولد ايشان دو سال بعد از بعثت بوده و بنابر قولي ديگر پنج سال بعد از بعثت متولد شدند. بنابراین با توجه به اينكه حضرت خديجه در سال دهم بعثت و در سن ۶۵سالگي از دنيا رفتند، بنابرقول اول در مورد تولد حضرت زهرا(س)،سن مادر ايشان در زمان تولد ۵۷سال بوده و بنابر قول دوم ۶۰ سال بوده است.

در مورد زمان رحلت حضرت خديجه(س) كه طبق اتفاق موجود در منابع در سال دهم بعثت، در ۶۵ سالگي، حدود دو ماه پس از خروج بني هاشم از شعب ابي‏طالب، در ماه مبارك رمضان، در مكه رحلت كرد. مقبره حضرت خديجه(س) در مكه، در محلي به نام «حجون»، مجاور قبر حضرت ابوطالب(ع) قرار دارد.

پی نوشت:
[۱]. اعيان‏ الشيعه، ج ۱۰، ص ۸۲ - الصحيح من سيرة‏النبي، ج ۱، ص ۱۲۶ - اسدالغابه، ج ۶، ص ۷۸.
[۲]. الكامل، ترجمه ابو القاسم حالت و عباس خليلى‏، ج‏۷،ص:۳۷.
[۳]. أنساب‏ الأشراف،ج‏۱،ص:۹۹.
[۴]. تاريخ ‏الطبري، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ج‏۳، ص:۸۳۴.
[۵]. البدأ والتاريخ، ترجمه محمد رضا شفيعى كدكنى‏، ج‏۲، ص:۶۴۸.
[۶]. شذرات الذهب ج ۱ ص ۱۴ واقتصر علیه فی بهجة المحافل ج ۱ ص ۴۸ ورواه عن ابن عباس کل من: أنساب الأشراف (قسم حیاة النبی (صلی الله علیه و آله)) ص ۹۸ وتهذیب تاریخ دمشق ج ۱ ص ۳۰۳ وسیر أعلام النبلاء ج ۲ ص ۱۱۱ ومختصر تاریخ دمشق ج ۲ ص ۲۷۵. والبحار ج ۱۶ ص ۱۲ عن الجنابذی. کلهم عن ابن عباس. ورواه فی مستدرک الحاکم ج ۳ ص ۱۸۲ عن ابن إسحاق، دون أن یذکر له قولاً آخر. وراجع سیرة مغلطای ص ۱۲ والمحبر ص ۷۹ وتهذیب الأسماء ج ۲ ص ۳۴۲ وتاریخ الخمیس ج ۱ ص ۲۶۴ والسیرة الحلبیة ج ۱ ص ۱۴۰.

[۷]. تاريخ طبري؛ ج۳ ص۸۳۴.
[۸]. تاريخ ‏طبري، ج‏۳ ص۸۳۴.
[۹]. السرة النبويّة، ترجمه سيد هاشم رسولى‏، ج‏۱، ص:۱۲۳.
[۱۰]. البدأ والتاريخ، ترجمه محمد رضا شفيعى كدكنى‏، ج‏۲، ص:۶۴۸.
[۱۱]. أسدالغابة، ج‏۱، ص:۲۴.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

سلام.ممنون از مطلب مفيدتون.يك سوال ديگه داشتم...سن ازدواج حضرت علي و زهرا چند بوده؟طبق اونچه كه خودم تحقيق كردم علماي شيعه سنين بين نه و ده و يازده رو ميگن...درسته؟و يكسري ۱۵ سال رو ذكر كردن...برام واقعا عجيبه كه ايشون در نه يا ده يا يازده سالگي ازدواج كرده باشن...درسته كه عرب زود به بلوغ ميرسيدن و جثه درشتي داشتن...اما باز هم اين موضوع به شدت غير قابل هضمه برام.اگه ممكنه توضيح بديد.ممنون ميشم با ايميل اطلاع بديد كه پاسخ داديد

تصویر پاسخگوی تاریخی

علیک سلام.

با توجه به اینکه طبق قول مشهور شیعه،حضرت فاطمه (سلام الله علیها)در سال پنجم بعثت به دنیا آمد و در سال دوم هجرت با علی (علیه السلام)ازدواج كرد. بنابراین سن حضرت زهرا(سلام الله علیها) هنگام ازدواج با علی (علیه السلام)حدود ده سال بوده است.

دلیل تعجب شما این است که شما شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ما را در نظر گرفته اید، لذا قبول این مطلب برای شما سخت است،حال آنکه باید شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه ای را در نظر بگیریم که فلان حادثه خاص در آن جامعه رخ داده است.در خود کشور ما هم مناطقی داریم که اکثر دخترانشان در سنین کمتر از ۱۵ سال ازدواج می کنند.

مادر بزرگ من الان ۸۰ سالشه و ۱۰ سالگی ازدواج کرده . چرا براتون عجیبه ؟ من چیزای دیگه ای برام عجیبه .. که نمیتونم بگم :(

منم مثل شما چیزای دیگه برام عجیبه. اینکه چطور حضرت خدیجه تو ۶۰ سالگی حضرت فاطمه رو بدنیا اوردن در یائسگی، ولی بعد از او هیچ یک از زنان جوان پیامبر نتونست بچه بیاره!!! یعنی همه اون پانزده بیست تا زن جوان، همگی عقیم بودن؟ (چون رسول مکرم اسلام که از خدیجه ۶ فرزند داشتن سالم بودن)

تصویر پاسخگوی تاریخی

اولاً همانگونه در متن هم اشاره شد در مورد سن حضرت خدیجه(سلام الله علیها) هنگام ازدواج با رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اختلاف است و از ۲۵ سال گفته اند تا ۴۰ سال.

ثانیاً اگر کمی در مورد حوادث و اتفاقات عصر حاضر اطلاعات داشته باشید متوجه می شوید که بچه دار شدن در سن ۶۰ سالگی و حتی بالاتر نسبتاً فراوان اتفاق می افتد.

ثالثاً اینکه شما بقیه همسران رسول خدا را جوان دانسته اید، بخاطر بی اطلاعی شما از تاریخ است.اگر کمی مطالعات تاریخی داشته باشید متوجه می شوید که غالب همسران آن حضرت مسن بوده و بعضی ها چندین بارازدواج کرده بودند و طبق نقل مشهور فقط عایشه جوان و باکره بوده است و برخی از همسران هم فقط در حد عقد بوده است.

رابعاً پیامبر(صلی الله علیه و آله) از ماریه قبطیه هم فرزند پسری بنام ابراهیم داشته است که در کودکی از دینا رفت.

اتفاقا قول ۲۵ سال بین مورخین مشهور است و قول چهل سالگی بخاری روایت کرده و دیگران به او تاسی کردند .... و این ادعای شما هم که فقط عایشه جوان و باکره بوده کاملا قابل نقض هست چ اینکه عایشه در هنگام ازدواج با پیغمبر ن تنها بکر نبوده بلکه جوان هم نبوده و در سنین حول و حوش ۲۰ بوده که در آن زمان حتی برای ازدواج دیر هم بوده و .... این رو هم که حضرت خدیجه دختران دیگه ای به نام های رقیه و .... داشتند و حاصل ازدواج قبل از پیامبر بوده و حضرت خدیجه عذرا نبودند ؛ دشمنان نشر دادند تا بلکه کدح و طعنی به حضرت خدیجه سلام الله علیها وارد کنند به دلیل انتساب به حضرت زهرا سلام الله علیها و آن دختران نام برده شده ومنتسبی که شما اشاره کردید از ربیبه ها و دختران خواهر حضرت خدیجه بودند که با فوت هاله خواهر حضرت خدیجه ایشان سرپرستی آنها را بعهده گرفتند ....

سلام متشکرم بابت مطالبی که گذاشتین اما واقعا برای من باور کردنی نیست که پیامبر تا ۲۵ سالگی مجرد بوده باشه چیزی که از زمان مدرسه یادمه اینه که پیامبر ۱۶ سالگی ازدواج کرد و حضرت خدیجه ۲۰ سال ازش بزرگتر بود

تصویر شهرسوال

سلام
هونطور که در متن اصلی اومده، در رابطه با سن پيامبر(ص) و خديجه(س) در وقت ازدواج، اختلاف نظر وجود دارد. برخي بر اين عقيده ‏اند كه پيامبر(ص) ۲۵ ساله بود و خديجه(س) ۴۰ ساله. ولي برخي سن پيامبر(ص) را ۲۱ و برخي ۳۰ سال دانسته ‏اند و سن خديجه(س) را برخي ۲۵، ۲۸، ۳۰، ۳۵ و ۴۵ سال گفته‏ اند. اما آنچه معروف و مشهور است اين است كه سن پامبر(ص) ۲۵سال و سن خديجه(س) ۴۰سال بوده است.

درود
جای پرسش است که چگونه می شود کهدر بیان تاریخ تولد و وفات خدیجه و فاطمه و تاریخ ازدواج محمد باخدیجه اینقدر نقل قول متفاوت دارد(هر چند که شما منبع معتبری هم ذکر نکردید) ولی مثلا برای تاریخ جنگها تاریخ تولد علی یا تاریخ واقعه ی کربلا .تاریخ هجرت تاریخ روز ازدواج فاطمه با علی و ... بطور دقیق در تقویم ما ثبت شده؟ بالاخره یا اعراب تاریخ وقایع را درست درج نمی کردند یا نه دقیق بوده . این مسخره هست که سن خدیجه زمان ازدواج را بین ۲۵ تا ۴۵ سال عنوان می کنید .اینکه تاریخ وفات فاطمه را نمیدانید اینکه سن پیامبر در زمان ازدواج را نمیدانید.

تصویر شهرسوال

با سلام.
کسي که اهل اطلاع باشد و از چگونگي ثبت وقايع تاريخي اطلاع داشته باشد،مطمئناً متوجه خواهد شد که اين اختلافها اصلا مسخره نيست.
در ثبت تاريخ،معمولا حوادث مهم مورد توجه قرار مي گرفت و معمولا با بيان جزئيات ثبت مي شده است.زمان تولد افراد معمولا ثبت نمي شد،چرا که هر روز چندين نوزاد متولد مي شد و سيستمي هم براي ثبت تاريخ دقيق تولد افراد نداشتند و غالباً از تاريخ دقيق تولد خيلي از شخصيتهاي تاريخي اطلاع دقيق وجود ندارد.
چون تاريخ دقيق تولد غالب افراد مشخص نبوده است،طبيعتاً سن آنها زمان ازدواج يا زمان وفات هم با اختلاف جدي وجود دارد و اين اختلاف اختصاص به اهل بيت(عليهم السلام) ندارد.
اما جنگها بعنوان رخدادي بزرگ و مهم مورد توجه بوده و افرادي به ثبت جزئيات جنگها مي پرداختند،لذا ما در مورد تاريخ جنگها اختلاف چنداني نداريم.
در مورد تاريخ وفات حضرت زهرا(سلام الله عليها) هر چند تاريخ دقيق آن به دلايلي مشخص نيست،ولي آنچه بايد مشخص باشد،ظلم و ستم و جنايتي است که در فاصله کوتاهي بعد از رحلت رسول خدا(صلي الله عليه و آله) نسبت به اهل بيت پيامبر روا داشته شده است.

/۳۹۱۵۵۵/

ازدواج در سن ده سالگی را طبیعی میدونید؟؟!! بر فرض درست باشه، در سن ۱۸ سالگی هم که از دنیا رفته، چنتا بچه هم که زاییده، سواد و دانشی هم که قطعا نمیتونه داشته باشه، پس چطوری میتونه الگوی میلیونها زن باسواد امروزی باشه؟؟ و روز مادر روز تولد ایشون باشه؟؟

تصویر شهرسوال

با سلام.
اولا دانش دو نوع است؛ دانشي که انسان به مدرسه مي رود، تعليم مي بيند و درس مي خواند در نهايت مدرک دکتري مي گيرد. در اين حالت معلوم نيست که شخص چه حدي از حقيقت را مي شناسد. بلکه فقط مي توان گفت که در فلان زمينه دکتري دارد. نوع ديگر دانشي است که انسان حقايق عالم و همه پيرامون خود را با کمک تزکيه نفس مي فهمد. در اين صورت، اين دانش با وجود شخص اجين شده و به يک عالم تمام عيار تبديل مي شود. حضرت زهرا س مطمئنا نوع دوم را داشتند.
ثانيا الگوي انسانها کسي منيست که مدرک بالا دارد. بلکه کسي است که درک بالا داشته باشد. درک بالاي افراد نيز در اعمال آنان است. هر زن، استعدادي طبيعي دارد. اگر فريب مدرک را بخورد و از استعدادهاي طبيعي خود غافل شود، نمي تواند الگوي باشد. اما اگر يک زن، استعداد طبيعي خود را بشناسد و آنها را شکوفا کند، درک صحيح از خود دارد و مي تواند الگوي مناسب باشد. حضرت زهرا س درک صحيح از خود و همه عالم داشته اند. لذا مادري خوب و همسري فداکار بودند و تربيت فرزندان خود را خود برعهده مي گرفتند. در نتيجه مي توانند الگوي مناسب باشند. اما امروزه بسياري از زنان مدرک دکتري دارند، اما تربيت فرزندان خود را به مهدکودکها مي سپارند. اين افراد در وظيفه مادر بودن کوتاهي مي کنند.
ثالثا براي اينکه شخصي الگو باشد، سن مهم نيست. عملکرد مهم است.

/۴۰۰۲۳۲/

نظرات