پارافیلیا (فرابارگی یا انحراف جنسی) چیست؟

انحراف جنسی (پارافیلیا) چیست؟
نابهنجاری جنسی یا پارافیلیا (به انگلیسی:paraphilia) اینگونه تعریف شده: "این اختلالات به صورت تکانه ها، خیالپردازانه ها، یا اعمال جنسی که غیرمعمول، انحرافی، یا غریب هستند،مشخص میگردند. شیوع آنها در مردها بیش از زنان میباشد.علت، ناشناخته است. استعداد زیست شناختی (الکتروانسفالوگرام غیرطبیعی،هورمونهای غیرطبیعی) ممکن است با عوامل روانشناختی، مثل سوءرفتار در زمان کودکی، تقویت گردد. فعالیت پارافیلیائی به صورت وسواسی است. بیماران، به طور مکرر در رفتار انحرافی خود گرفتار هستند و قادر به کنترل تکانه خود نمیباشند. در شرایط استرس، اضطراب، یا افسردگی، احتمال انجام رفتار انحرافی بیشتر است..."
به گفته متخصصان پارافیلیا نوعی انحراف جنسی است و به حالتی اشاره می‌شود که در آن حالت برانگیختگی جنسی، به تصوری بسیار خاص چه از نظر ادراکی و چه یادآوری بستگی دارد نه به تصور شریک جنسی. درواقع در این حالت، فرد به طرق مختلف به جز رابطه جنسی طبیعی، دچار لذت جنسی می‌شود که می‌تواند در قالب دیدن فیلم، تصاویر، شی، مالش، دیدزدن و … باشد که شامل انحرافات جنسی می‌شود. «عمدتا افراد مبتلا به این اختلال از احساس حقارت رنج می‌برند و خیلی مواقع اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و معمولا باورها و اعتقادهایشان نسبت به دیگران ضعیف‌تر است و به همین خاطر از وجدان اخلاقی خوبی هم برخوردار نیستند»
انواع و اشکال مختلف انحراف جنسی
پارافیلیا (انحراف جنسی) در اشکال متفاوت تظاهر پیدا می‌کند و یک یا چند نوع آن می‌تواند در یک فرد وجود داشته باشد. انحرافات جنسی یا پارافیلیاهای شایع عبارتند از:
اختلال جنسی عورت‌نمایی(نشان دادن آلت تناسلی برابر عموم، که در زنان نادر است).
 اختلال جنسی یادگارخواهی  یا فتیشیسم (انگیختگی جنسی با اجسام بی‌جان مثلاً کفش، مو، لباس و ...)
 اختلال جنسی مالشی (مالیدن آلت تناسلی به جنس مؤنث برای ایجاد انگیختگی)
اختلال جنسی بچه‌بازی
 اختلال جنسی آزارگری(سادیسم) جنسی (برانگیختگی جنسی در اثر رنج دادن روانی یا جسمی شخص دیگر ایجاد می‌شو)
اختلال جنسی مازوخیسم جنسی ((لذت جنسی، با سوء رفتار جنسی یا روانی قرار گرفتن، یا تحقیر شدن).
 اختلال جنسی چشم‌چرانی  (ارضاء جنسی با نگاه به اعمال جنسی دیگران یا گوش دادن به مکالمات تحریک آمیز)
 اختلال جنسی پارافیلیاهای دفعی (مدفوع کردن یا ادرار کردن روی شریک جنسی یا برعکس)
اختلال جنسی حیوان خواهی (ارتباط جنسی با حیوانات)
روانشناسان با هشدار اینکه وجود چنین مشکلی در افراد متاهل می‌تواند باعث ایجاد اختلافات زناشویی شود، معتقدند از آنجا که برخی از بیماران مبتلا به پارافیلیا، متاهل هستند، به دلیل اینکه به روش‌های مختلف غیر از تماس فیزیکی و برقراری رابطه زناشویی با همسر، دچار برانگیختگی و لذت جنسی می‌شوند به دنبال سیری جنسی، میل کمتری به برقراری رابطه با همسرشان دارند، درنتیجه در زندگی زناشویی دچار مشکل می‌شوند. مثلا در پارافیلیای یادگارخواهی فرد با دیدن لباس یا دیگر وسایل جنس مخالف لذت و دچار برانگیختگی جنسی می‌شود و اغلب حین رابطه با همسرش هم دوست دارد برای تحریک بیشتر از این وسایل کمک بگیرد. اما به دلیل اینکه نمی‌تواند درباره مشکل و آنچه که در ذهنش می‌گذرد با او صحبت کند، تلاش می‌کند کمتر به رابطه تن بدهد.
به گفته یکی از متخصصان: در افراد متأهل در بیشتر موارد شریک زندگی فرد بیمار متوجه وجود اختلال در همسرش نمی‌شود مگر اینکه به دلیل کاهش روابط زناشویی و بی‌میلی همسرش، شک و در این باره بیشتر کاوش کند و متوجه وجود انحراف جنسی در او شود. البته در برخی از انواع پارافیلیا مثل مالشی، چشم‌چرانی، بچه‌بازی، آزارگری و... هم ممکن است به دلیل شکایت فرد قربانی، مساله به امور قضایی و نیروی انتظامی کشیده و همسر بیمار متوجه وجود مشکل شود. هرچند ناگفته نماند که گاهی اوقات هم فرد قربانی به خاطر ترس از آبرو یا مسایل فرهنگی و... از رفتاری که با او شده، حرفی نمی‌زند در نتیجه بیمار مبتلا به پارافیلیا بیشتر به رفتارهایش ادامه می‌دهد.  
عوامل مؤثر در این اختلال
در مورد عوامل موثر این اختلال باید گفت دلایل مختلفی به دست می‌آید که عامل موثر در بروز این رفتار در فرد است، گاهی پس از چند جلسه روان‌درمانی مشخص می‌شود بیمار به دلیل اینکه در گذشته بنا به دلایلی تجربه تلخ و ناخوشایندی از برقراری رابطه جنسی کسب کرده، تمایلی به برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی‌اش ندارد بنابراین برای رفع نیاز خود به انحرافات جنسی روی می‌آورد. از دیگر علل موثر در بروز این رفتار را می‌توان سردمزاجی همسر هم دانست. اغلب این افراد، به دلیل اینکه جزو کسانی نیستند که بتوانند خارج از چارچوب خانواده ارتباط برقرار کنند به سمت انحرافات جنسی گرایش پیدا و نیازهای خود را برطرف می‌کنند. معمولا در این شرایط فرد همسرش را دوست دارد و نمی‌خواهد با فرد دیگری رابطه برقرار کند درنتیجه ممکن است به پارافیلیای یادگارخواهی یا مالشی و… روی بیاورد.
از دیگر عوامل موثر در بروز پارافیلیا احساس ناتوانی جنسی است: افرادی هم که توانایی برقراری رابطه جنسی را در خود نمی‌بینند و نمی‌توانند رابطه‌ ی جنسی را پیش ببرند، بیشتر در معرض گرایش به انحرافات جنسی یا پارافیلیا هستند. اغلب این افراد به دلیل اینکه حین برقراری رابطه جنسی دچار استرس و اضطراب می‌شوند یا در رسیدن به نعوظ و حفظ آن مشکل دارند یا به دلیل اینکه آماده برقراری یک رابطه جنسی نیستند و… تصمیم می‌گیرند نیازهایش را به طرق مختلف به جز تماس فیزیکی با همسر یا ارتباط زناشویی طبیعی برآورده کنند.
 مسایل بیولوژیکی هم عامل موثر دیگر در شکل‌گیری این رفتار هستند که فرد را به سمت انحراف جنسی سوق می‌دهند.
درمان این بیماری
به گفته متخصصان «بیماران مبتلا به پارافیلیا، راحت‌تر از آنچه فکر می‌کنند درمان می‌شوند و تلفیقی از درمان‌های شناختی رفتاری و همچنین جلسات روان‌درمانی و دارودرمانی می‌تواند در بهبود آنها مفید باشد». برای تمام انحرافات جنسی که در قالب پارافیلیا تظاهر پیدا می‌کنند ، درمان واحدی وجود دارد و فقط ممکن است در جزییات روند درمانی تغییراتی شکل بگیرد، مثلا در جلسات روان‌درمانی در نوع برانگیختگی یادگارخواهی به افراد توصیه می‌شود کمتر در یک اتاق خلوت حضور داشته باشند یا به فردی که دچار پارافیلیا مالشی است، پیشنهاد می‌شود از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کند. متخصصان با تاکید بر اینکه بیماران پارافیلیا برای درمان، نیاز به جلسات سایکوتراپی- روان‌درمانی دارند تا مشخص شود چرا رابطه صحیح برقراری رابطه زناشویی را رها می‌کنند و به انحرافات جنسی رو می‌آورند، معتقدند: در بسیاری از موارد به چندین جلسه روان‌درمانی نیاز است تا عامل موثر در بروز این رفتار مشخص شود و ببینیم در پس زمینه ذهنی این افراد چه می‌گذرد.
 در مواردی که عامل بیولوژیکی وجود داشته باشد تجویز داروهای سروتونرژیک (ضدافسردگی و ضد وسواس یا داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین) می‌تواند در بهبود بیماران موثر باشد. گاهی افسردگی ناشی از کم شدن میزان سروتونین نیز می‌تواند در بروز این انحرافات جنسی نقش داشته باشد. در روان‌درمانی پس از شناسایی عامل موثر در سوق دادن فرد به سمت انحرافات جنسی، درصدد رفع آن اقدام‌های درمانی لازم انجام می‌شود. مثلا در یادگارخواهی روان‌درمانی با هدف شناسایی علت اولیه این انحراف صورت می‌گیرد و معمولا درصد زیادی از افراد به درمان جواب می‌دهند. اما در انواعی از پارافیلیا ممکن است به جز جلسات روان‌درمانی به درمان دارویی نیز نیاز باشد.
به گفته یک متخصص اعصاب و روان انحرافات جنسی یا پارافیلیا نیز جنبه اعتیادی دارد و گروه دیگر رفتارهای اعتیادی تمایل به انجام کارهای متفاوت و غیرمعمول در روابط جنسی دارند. برای نمونه افراد مبتلا به سادیسم حین برقراری روابط جنسی تمایل به آزار رساندن به طرف مقابلشان دارند و بیماران مبتلا به مازوخیسم نیز با خودآزاری و تحقیر کردن به لذت می رسند. مانند تمام رفتارهای اعتیادی رسیدن به پرهیز بسیار دشوار است حال آن که دارو درمانی و روان درمانی نیزبه این افراد کمک می کند اما به دلیل این که سیر موضوع عود کننده است مانع از پاسخ دهی مثبت و مطلوب به پروسه درمان می دهد.
در نهایت باید بدانیم مشکل اصلی بیماران مبتلا به پارافیلیا، تن ندادن آنها به درمان است و اغلب آنها برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند درحالی که اگر به پزشک متخصص مراجعه کنند، مشکلشان درمان‌پذیر خواهد بود چنانچه  در یک پژوهش علمی در ایران، درمان شناختی رفتاری در اكثر بيماران پارافیلیای مراجعه کننده به یک مرکز درمانی، اثربخش و موفقیت آمیز بوده است. البته گروه درمانی های خاص مانند انجمن معتادان جنسی گمنام ایران (www.sa-iran.org) هم درکشورمان در حال رشد است نیز برای درمان به این گونه بیماران وجود دارد اما همه به آن دسترسی ندارند.


منابع:
۱-    دکتر بهزاد قربانی در مصاحبه با نشریه سلامانه
۲-    دکترمهرداد افتخار در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین
۳-    دکتر حسین ابراهیمی مقدم در گفتگو با نشریه سلامانه
۴-    مقاله با عنوان «تجربياتي از درمان موفقيت آميز همجنس بارگي خود ناپذير، فرابارگي (پارافيليا) و تبدل خواهي جنسي با روش هاي شناختي- رفتاري» دکتر محمدتقی یاسمی و همکاران. مجله علمی پزشکی قانونی، ش۴، صص ۲۲۲-۲۲۷
۵-    tanzimekhanevadeh.com
 

 



 

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

سلام.بنده پسری هستم که از جانب جامعه خوش چهره,بیبی فیس,یا حتی بچه خوشگل خطاب شدم,دو بار در حین زندگی ام اتفاق شوک اوری رو تجربه کردم.یکی در زمان دانشگاه و در خوابگاه دانشجویی وقتی که خواب بودم احساس کردم که یکی از دوستان صمیمی ام بیدار است و در حالی که کنار من دراز کشیده پای مرا لمس میکند و از این کار لذت میبرد.این شخص بارها به من گفته بود که چهره زیبایی دارم و در خیلی از مسایل روزمره با من خیلی با احساس رفتار میکرد که من از این قضیه به شدت چندشم میشد.دومین مورد مربوط میشود به زمان خدمت سربازی و در موقعی در اسایشگاه خواب بودم و یکی دیگر از دوستان صمیمی ام که به من علاقه ی زیادی نشان میداد در زمان خواب بنده همین کار را با باسن من تکرار کرد و سرش را نزدید سر من قرار میداد.و وقتی من فردای ان روز به او گفتم که فهمیده ام ارتباطمان به کلی قطع شد او همیشه هر جا که میرفتم دوست داشت تمام وقتش را با من سپری کند و بعضی وقت ها طوری با من حرف میزد که به او میگفتم اینجوری که تو با من حرف میزنی من با دوست دخترم حرف میزنم.در ضمن بنده کلا هیچ گونه مشکل و انحراف جنسی و تمایل به جنس موافق و اینگونه مسایل ندارم.فقط مشکلی که برام پیش اومده این هست که زمانی که با فرد جدیدی اشنا میشوم همیشه این نکته به ذهنم میاد که نکنه این فرد هم انحراف جنسی داره.و سوالی هم که دارم اینه که اون دو تا دوستم چه نوع انحراف جنسی داشتن؟

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام و احترام خدمت شما کاربر محترم شهر سوال.
دوست عزیز، این که فرد یا افرادی (طبق تجربه گذشته شما) به نوعی به دنبال لذت بردن جنسی از شما باشند، به خودی خود دلیل بر انحراف جنسی نیست. ممکن است این مسئله یک برانگیختگی جنسی یا تحریک جنسی به دلیل شرایط زمان و مکان باشد. مسئله ای که ممکن است برای خیلی ها پیش بیاید (و البته بایستی مراقب آن بود). انحراف جنسی به عنوان یک اختلال، درصد بسیار کوچکی از جمعیت را شامل می شود و البته تشخیص آن نیز مستلزم داشتن اطلاعات دقیق و زیادتری است. بنابراین برای این کار فرد مبتلا لازم است به یک متخصص مراجعه کند تا متخصص پس از بررسی سابقه و وضعیت کنونی او و احیانا گرفتن برخی تست ها، به این نتیجه برسد که فرد مبتلا به انحراف جنسی است.
در پناه خدای بزرگ موفق و سربلند باشید.

با سلام و خسته نباشید
دختری هستم که ب تازگی نامزد کردم
پسر بسیار خوبی هستند ایشون ولی از رفتارها و حرکاتشون حین رابطه متوجه شدم که دچار انحراف جنسی حاد هست
ی سری چیزا طبیعی هست ولی ایشون در این زمینه خیلی افراط ب خرج میدن و من دارم متنفر میشم از این قضیه
ایشون علاقه ب رابطه جنسی گروهی داره و ادعا میکنه فقط در حد فانتزی هست اولا فک نمیکردم مهم باشه ولی واقعا داره روم تاثیر میذاره باید چیکار کنم؟نامزدیمو بهم بزنم؟
جواب بدید ممنون میشم

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام و احترام خدمت شما خواهر گرامی
ضمن پوزش به دلیل تأخیر از پاسخ شما به دلیل تراکم سوالات، به عرض شما میرسانیم که چون اطلاعات شما برای فهمیدن اصل مشکل کافی نیست، توصیه می شود به همراه همسرتان به متخصص مراجعه کنید. اگر همسرتان حساسیت برای مراجعه دارند ، میتوانید به دلایل مختلف دیگر مثلا، کمک گرفتن از یک سکسولوژیست درباره مسائل جنسی و یا کمک گرفتن از متخصص برای داشتن رابطه بهتر و یا مسائل دیگر مطرح کنید و همسرتان را متقاعد کنید که با هم نزد یک روانپزشک یا روانشناس جنسی مراجعه کنید. باید ایشان بداند که در غیر اینصورت ممکن است رابطه شما و یا حتی زندگی شما به مخاطره می افتد. هنر متقاعد کردن ایشان بر عهده شماست.
نکته دیگر اینکه خیلی نگران نباشید. مشکل ایشان هرچه باشد به احتمال قریب به یقین قابل حل خواهد بود. پس نیازی به برهم زدن رابطه و یا خدای نکرده جدایی نیست. تا زمانی که طبق تشخیص متخصص از وضعیت ایشان مطمئن نشدید، افکار جدایی را از ذهن خود دور کنید.
مراکزی که میتوانند به شما در این زمینه کمک کنند معرفی می شوند:
۱- کلینیک تخصصی اختلالات جنسی وابسته به درمانگاه انستیتو روانپزشکي تهران، تلفن: ۶۶۵۵۱۵۱۵ - ۶۶۵۵۱۶۱۶
آدرس: ستارخان- خيابان نيايش- خيابان منصوري- جنب بيمارستان رسول اکرم(ص) - انستيتو روانپزشکي تهران
اطلاعات بیشتر: http://medicine.tums.ac.ir/story.aspx?id=23372&p=575
۲- دکتر سعید روشن (بیمارستان مصطفى خمینی تهران) ۸۸۹۶۶۱۳۰ الی ۹
۳- دکتر محمدعلی بشارت ( تهران بزرگراه دکتر چمران خ جلال آل احمد روبروی کوی نصر خ نسیم دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی تلفن ۸۸۲۸۱۵۱۵ )
۴- خانم دکتر راحله امانی (استاد دانشگاه شهید بهشتی) : ۸۸۶۸۴۹۵۸
۵- دکتر بهنام اوحدی: ۸۸۶۸۶۲۴۶
۶- دکتر سید کاظم فروتن تهران، میدان فلسطین، خیابان ایتالیا، جنب بیمارستان شهید مصطفی خمینی، کلینیک سلامت خانواده
تلفن و دورنگار : ۸۸۹۷۴۹۲۵-۸۸۹۸۵۹۱۸
۷- دكتر مهرداد افتخار ۸۸۷۴۴۵۳۸
۸-دکتر فریدون مهرابی (۸۸۷۸۶۵۴۵ ـ ۰۲۱)
موفق باشید

سلام.با تشکر از مطالبتون.من دختر ۲۳ساله هستم.امروز رفته بودم حمام.وقتی زیر دوش ایساده بودم متوجه شدم برادرم از بالای درحمام داره نگاهم میکنه.دارم دیونه میشم چکار کنم.قبلا هم شک کردم گ با ی پسر بچه مثل اینکه لخت شدن.برادرم ۱۷سالشه.خواهش میکنم کمکم کنید

تصویر شهرسوال

سلام
از اينکه برادرتان به ديدزدن شما در حمام پرداخته ناراحت هستيد و دوست نداريد او دچار انحراف اخلاقي شود. در اينکه برادرتان کار اشتباهي انجام داده شکّي نيست. از دوازده تا نوزده سالگي، دوره نوجواني است. برادرتان نيز سنين نوجواني را سپري مي کند و نيروي بسيار اين دوره در وجودش جريان دارد. اين نيرو وقتي در زمينه هاي مطلوب صرف نشود، به سوي فعاليت هاي جنسي سوق داده مي شود. براي کمک به برادرتان نکات زير را مورد توجه قرار دهيد:
- ابتدا حتما بالاي در حمام را بپوشانيد. اگر خودتان نمي توانيد اين کار را انجام دهيد، از سازنده درهاي آلومينيومي کمک بگيريد.
- اگر برادرتان ديگر اين کار را انجام ندهد، لازم نيست اشتباهش را به او يادآوري نماييد. اما اگر دوباره اين کار را تکرار کرد، لازم است ابتدا به خودش تذکر دهيد و سپس با مادرتان در اين مورد صحبت کنيد تا به او تذکر دهد. هنگام صحبت در مورد اشتباه برادرتان، شخصت برادرتان را تضعيف نکنيد. تنها اشتباهش را تذکر دهيد و از او بخواهيد ديگر اين کار را تکرار نکند. از سرزنش کردن و برچسبِ منفي زدن به او خودداري نماييد. احترام به شخصيت ديگران، باعث مي شود اعتماد به نفس شان حفظ شود و نيرو و توان شان را در مسير صحيح و سازنده به کار گيرند.
- تا مي توانيد برادرتان را از محرّک ها و محيط هايي که باعث تحريک ميل جنسي مي شود دور نگه داريد. در خانه و در حضور برادرتان لباس هاي پوشيده بپوشيد. در خانه از پخش فيلم ها و سريال هاي ماهواره اي خودداري نماييد و اگر در خانه گيرنده شبکه هاي ماهواره اي داريد، با هماهنگيِ پدر و مادرتان آن را جمع آوري کنيد. زيرا برادرتان هنگامي که تنهاست، مي تواند به تماشاي برنامه هاي نامناسب شبکه هاي ماهواره اي بپردازد. اگر برادرتان رايانه شخصي دارد، از مادرتان بخواهيد که آن را به محلّي عمومي همچون هالِ خانه انتقال دهد تا برادرتان نتواند در آن فيلم هاي نامناسب تماشا کند.
- نوجوان بايد از غذاهايي استفاده کند که موادّ مورد نياز براي رشدِ بدنش را فراهم سازد. اما موادّ محرّک با طبيعت گرم، باعث افزايشِ ميل جنسي مي شوند. با مشورت با متخصّص تغذيه، در خانه سعي شود کمتر از موادّ محرّک در غذاها استفاده شود.
- در دوره نوجواني و جواني انرژي زيادي در بدن فرد وجود دارد. اگر اين انرژي به درستي هدايت نشود، در راه هايي مصرف مي شود که مشکلات اخلاقي را به بار مي آورند. خانواده نوجوان بايد با تشويق او به شرکت در برنامه هاي مناسب، همچون برنامه هاي ورزشي و هنري، زمينه هدايت اين انرژيِ مفيد را فراهم کنند. از مادر و پدرتان بخواهيد برادرتان را تشويق کنند که بعد از ساعات درسي، مطابق با استعدادي که دارد، در فعاليت هاي فرهنگي، هنري و ورزشي شرکت کند. اگر برادرتان دوست دارد، خوب است در کنار درس به يادگيريِ يک حرفه در بازارِ کار بپردازد. با يادگيريِ يک حرفه و شغل، برادرتان هم انرژيِ خود را در راهي مطلوب صرف مي نمايد و هم براي آينده اش کاري ياد مي گيرد و مي تواند پس از اتمام تحصيلات، براي امرار معاش خود از آن بهره ببرد.
- از مهم ترين عواملي که در شکل گرفتنِ رفتارها، احساسات و به طور کلي شخصيتِ نوجوان تأثير دارد، «ارتباط با دوستان و همسالان» است. در شش سالِ سومِ زندگي، دوستان بيشترين نقش را در شکل گيريِ شخصيت دارند. با اينکه دوستي در دوره نوجواني لازم است، اما همين دوستي ها گاهي باعثِ شکل گيريِ رفتارهاي اشتباه در نوجوان مي شوند. شما و پدر و مادرتان برادرتان را تشويق کنيد با هم سنّ و سال هايِ مؤدّب دوست شود و از دوستي با افراد ناباب خودداري نمايد. پدر و مادرتان بايد بر دوستان برادرتان و ارتباط هايش نظارت داشته باشند.
- در کنار دوستي با افرادِ متديّن و مؤدّب، پدر و مادر و بقيه اعضاي خانواده بايد رابطه گرم و صميمانه با نوجوان برقرار نمايند. وقتي همدلي ميان نوجوان و اعضاي خانواده به وجود بيايد، ارتباطات محکمِ عاطفي ميان آنها به وجود مي آيد که باعث مصون ماندن نوجوان از انحرافاتِ اخلاقي مي شود.
- باورها و اعتقاداتِ دينيِ محکم انگيزه لازم براي مقابله با خواست هاي نفساني و پرهيز از رفتارهاي اشتباه را فراهم مي کنند. از پدرتان بخواهيد با برادرتان درباره مسائل ديني صحبت کند و او را به انجام عباداتِ واجب، همچون نماز و روزه، تشويق نمايد. اگر اعضاي خانواده تان در اين زمينه تخصصي ندارند، از افراد متخصص در اين زمينه کمک بگيريد و برادرتان را تشويق به رابطه نزديک تر با افراد متخصص در امور مذهبي نماييد.
موفق باشيد.

/۳۸۲۳۳۶/

نظرات