عشق های دوره جوانی و نوجوانی را چگونه مدیریت کنیم؟

سلام من دختری ۱۴ ساله هستم که ۶ ماهه تو فکر یه پسر ۱۶ ساله هستم و بهش گفتم که دوسش دارم ولی اون بی تفاوت بود ولی هر موقعه ای که نگاهش میکنم با نگاهش دنبالم میاد و حس میکنم میخواد بهم چیزی بگه ولی باهم اصلا جور نیستیم من باید چیکار کنم؟؟؟ همه ی زندگیم شده اون ... لطفا کمکم کنید یا بگید چیکار کنم که بفهمم عاشقمه یا چیکار کنم بتونم اونو عاشق خودم کنم

کاربر نوجوان، سلام. به شهر سوال خوش آمدید.
سنین نوجوانی، بخصوص در آستانه جوانی، دوره بحرانی از لحاظ ویژگی های روانشناختی محسوب می شوند. بنابراین نوعی سرکشی و طغیان و شاید غلیان برخی احساسات روحی روانی و یا جسمی، برای سن شما تا حدی طبیعی است. شما باید با توجه به این مسئله، بتوانید بر این عواطف و احساسات غلبه کنید و تا حد ممکن آن را مهار کرده تا به سلامت از این مرحله عبور کنید. اگر مهر یک پسر در دل شما افتاده باشد و هردو قصد ازدواج داشته باشید، طبیعتا این مسئله به خودی خود بسیار قابل تقدیر و موجب خرسندی است، اما به نظر نمیرسد در چنین سن و سالی و در این موقعیت، شرایط ازدواج را داشته باشید. به هر حال شما در حال حاضر برای تشکیل زندگی نه حمایت کافی دارید، و نه اطلاعات و آمادگی آن را. از سویی پسری ۱۶ ساله به طور عادی نه درآمد مناسب، نه تحصیل و موقعیت آنچنانی برای تشکیل زندگی دارد و نه میتوان اعتماد آنچنانی به وی نمود. البته ما در صورتیکه والدین (حتی در چنین سنی) با حمایت از فرزندانشان ایشان را به خانه بخت بفرستند، مخالف نیستیم و آن را تحسین می کنیم اما کمتر چنین مواردی پیش می آید. از سوی دیگر میتوانید فعلا این مورد را فراموش کنید تا مدتی بگذرد و موقعیت مناسب آن فرابرسد که این راه دوم طبیعتا راهی سخت به لحاظ تحمل برای شما خواهد بود. در هر صورت رابطه داشتن شما و ایشان به شکل مخفیانه، نادرست است و هرچند ممکن است لذت های لحظه ای به همراه داشته باشد اما قطعا عواقبی به دنبال خواهد داشت که موجب پشیمانی هر دوی شما می گردد.
موفق باشید.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

تصویر mostafaamini0930

با سلام من ۲۰ سالمه و حدود ۲ ساله به دختر عمه ام که ۱۶ سالشه علاقه مند شدم
ایشون یه دختر مذذهبی نماز خون با حجاب و در کل اونی که من میخوام هستن.من واقعا قصدم ازدواجه و عشق زودگذر و هوس و اینجور مزخرفات نیست.
دانشجوی ترم یک فرهنگیان حدودا ۵۰۰تومن حقوقمه.
ولی یه مشکلی که هست فعلا شرایطشو ندارم .هم از لحاظ مادی و هم اینکه دو فرزند بزرگتر و مجرد هم تو خانوادمون داریم.
ولی همش تو فکر ایشونم و این داره اذیتم میکنه.فکر کنم تا چهار پنج سال دیگه که وارد کار بشم و حقوقم افزایش پیدا کنه نتونم ازدواج کنم.

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام خدمت شما کاربر محترم.
چند نکته:
۱، اگر مورد خوبی را یافته اید، به سادگی از آن نگذرید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. (صرف دوست داشتن در ذهن و هیچ اقدامی نکردن فایده ندارد)
۲، وجود چند فرزند بزرگتر واقعا مانعی برای ازدواج سایر فرزندان نیست! اگر هنوز در برخی خانواده ها چنین چیزی واقعا وجود دارد، شما لازم است برای از بین بردن این تفکر تلاش کنید و دست به دامن افراد فهیم و متشخص و معتمد فامیل و دوست و آشنا شوید.
۳، از الآن نباید هدفگذاری برای پنج سال آینده کنید، قطعا خیلی دیر است.
۴، نگرانی برای مسائل مالی طبیعی است، اما شما میتوانید با تلاش و انگیزیه بالایی که دارید، حتی ظرف یک سال (نهایتا دو سال) با کار اضافی و فعالیت بیشتر به یک درآمد متوسط برسید. منتظر اضافه شدن حقوق از طرف اداره نباشید.
۵، خیلی از خانواده ها به ساگی این مشکلات را حل میکنند. والدین و خانواده ها تا حدودی حمایت اقتصادی میکنند از پسر و دختر، موانع ازدواج و شرط و شروط (به ویژه شروط مالی) را کم میکنند. با قول و قرار و حتی با خود ازدواج (عقد شرعی و یا قانونی) ، مخالفت نمیکنند و فرصت میدهند تا زوجین ضمن محرم بودن، با تلاش خودتشان طی یک مدت زمان نه خیلی زیاد و نه خیلی کم، مقدمات تشکیل زندگی را فراهم کنند.
۶، توکل بر خدا لازمه کار شماست، و البته اقدام عملی! اقدام شما از مطرح کردن این علاقه به خانواده شروع می شود.
موفق باشید.

خیلی ممنون از راهنمایی های خوبتون

سلام.من ۱۵ سالمه و عاشق دختر دایی ام شدم که به ماه از من کوچکتره .من درسم خیلی خوبه ولی تمام ذهن و فکرم شده اون باید چکار کنم؟

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام خدمت شما دوست نوجوان. به شهر سوال خوش آمدید.
برای پاسخ خود به متن اصلی بالای صفحه و لینک های زیر مراجعه کنید:
http://www.soalcity.ir/node/2797
http://www.soalcity.ir/node/3571
موفق باشید

سلام. آیا امکان دارد که از طریق ایمیل یا جیمیل یعنی به صورت شخصی سوالی مطرح شود؟ اگر بله، لطفا راهنمایی کنید.

تصویر شهرسوال

باسلام و احترام
خیر، از طریق ایمیل این امکان وجود ندارد.

اما می توانید از راه های ذیل با کارشناسان گفتگو داشته باشید:

از طريق شماره تلفن سراسري ۰۹۶۴۰۰ از ساعت ۸ صبح الي ۸ شب

پاسخگویان آنلاین:
http://javab.ir/09640

پیام رسان سروش:
http://sapp.ir/pasokhgoo1

سلام
من پسری ۱۶ ساله هستم. در خانواده ای متدین و معتقد به دنیا آمده ام و همیشه مسائل ذکر شده توسط انسان های بزرگوار مثل امامان و پیامبران و به طور کلی مسائل دینی برایم معیار و ملاکی جهت سنجیدن مسائل مختلف بوده. خانواده ام از خانواده هایی نیستند که فرزندشون رو از ارتباط (گفتگو، تعامل و همکاری، کمک گرفتن و...) از جنس مخالف منع بکنند. حتی پدرم انسانی هستن که به طور کلی اجتماعی نبودن و ارتباط نداشتن (ارتباط ایده‌آل) با دیگرانُ کاملا غلط میدونن و به طور کلی بخوام بگم، آدمی هستن که همه چیز رو در حد ایده‌آل میپذیرن و مشکلی باهاش ندارن.
چند وقت پیش اتفاقی پیش اومد که من در آموزشکده زبان انگلیسی که میرفتم، به دلیل نبود تعداد کافی دانش آموزان پسر (فقط من مونده بودم)، به من پیشنهاد دادن که شما اگر بخوای ادامه بدی، میتونی با کلاس دخترانه به کلاس زبان بیاید و تنها کلاس مناسب شما همین کلاس هست.
منم با این که برام سخت بود، اما پذیرفتم و با پدرم در میان گذاشتم و ایشون هم پذیرفتند و گفتن که انسان باید در اجتماع باشه تا اجتماعی بار بیاد. و در نهایت به اون کلاس رفتم و فکر کنم سه ترم با دانش آموزان دختر در یک کلاس جلو رفتم. رفتار من در کلاس طبق ارزیابی خودم ایده‌آل بود.
یه مدت بعد در یک شبکه اجتماعی یکی از همکلاسی های دختر کلاس زبان درخواست دنبال کردن دادن و منم پذیرفتم و الان همدیگرو دنبال میکنیم در این شبکه مجازی (اینستاگرام). ایشون بعضی اوقات به عکس هایی که من میذارم بازخورد میدن و منم بعضی اوقات به عکس های ایشون بازخورد میدم.
بعضی اوقات هم با هم در مورد مدرسه و کنکور و دوستی و زندگی و مسائل مختلف حرف میزنیم. اینجاست که موضوع مورد پرسش من شروع میشه: معمولا(تقریبا همیشه) در پایان گفتگوهامون ایشون یه قلب میفرستن و از اولین بار تا حالا من هم در جواب ایشون قلب میفرستادم.
نمیدونم واقعا معنی این قلب چیه؛ یجور خداحافظی هست (که البته قبل از فرستادن اون قلب خداحافظی هم میکنیم) یا یجور علاقه‌ست یا... نمیدونم دقیقا برای چیه و معنیش چیه؛
ولی از یه مدت به بعد در مورد این موضوع فکر کردم؛ اولاش حسی از فرستادن و فرستاده شدن این قلب توسط خودم و ایشون نداشتم و بعدش، به دنبال کارهای روزمره‌ام میرفتم. اما این روزا احساس میکنم خیلی چیزا رو بهتر در موردشون فکر میکنم و بهتر درکش میکنم. من دیشب یه عکس گذاشتم، ایشون دوباره بازخورد دادن و با هم حرف زدیم و در نهایت یه قلب برام فرستادن، اما این دفعه عجیب بود. چون گفتگومون اصلا زیاد طول نکشید و سریع تموم شد و موضوع خاصی نبود ولی ایشون باز یه قلب برام فرستادن. احساس میکنم دیشب تا حالا ذهنم مشغول این موضوع هست که آیا کارم درسته اگر مثل قبل براشون یه قلب بفرستم یا نه؟! قبلنا شاید راحت از کنارش میگذشتم ولی الان حس میکنم با فرستادن این قلب خیلی چیزا میتونه تغییر کنه، و فکر میکنم که باید خالص تر باشم و ازش صرف نظر کنم. لطفا جوابمو بدید: اگر من این قلب رو بفرستم، فقط و فقط در حد یه دوستی و نه چیز دیگه‌ای، یعنی فکر کنم که این قلب نشانه ای از علاقه نیست، آیا کارم اشتباهه؟

تصویر شهرسوال

دوست گرامي، سلام؛ خوشحاليم که در خدمت تان هستيم و به شما کمک مي کنيم. بودن در اجتماعي به معني داشتن ارتباط مداوم با جنس مخالف نيست. در حديث داريم که هر چقدر ارتباط و صحبت بين دو نامحرم کمتر باشد بهتر است. اين يعني اين رابطه مي تواند جرقه خيلي چيزها را براي انسان بزند.
شما در اين سن که احساسات و هيجان نقش مهمي در روح و روان شنا دارد و البته جرقه جنسي که در اين سن روشن مي شود و تجربه کم در کنترل هيجان ها، به صلاح شما نبوده که در چنين کلاسي و اين رابطه شرکت کنيد.
قلب هايي که براي شما فرستاده شده احتمالا نشانه واضح يک علاقه است. علاقه اوليه احتمالا همراه با يک توهم که ما در آينده ازدواج مي کنيم. ولکن آينده خيلي وقت ها آنطور نيست که ما تصور مي کنيم. رابطه دوستانه با جنس مخالف شرعا جايز نيست و البته به همين جا محدود نمي شود. خيلي زود به هم وابسته مي شويد و در اينصورت تمرکز درس و زندگي و کار نخواهيد داشت. غريزه جنسي در اين رابطه تحت تاثير ترشح هورمون ها بيشتر مي شود و کنترل آن سخت خواهد شد.
روز به روز به هم نزديک تر مي شويد و گناهاني در اين رابطه معمولا پيش مي آيد.
چيزي که ظاهرا وجود دارد علاقه او به شماست. ولکن اگر همين جا اين رابطه پايان پيدا نکند هر دوي شما صدمه خواهيد ديد. توصيه مي کنيم سعي کنيد اين رابطه را کم و کمتر کنيد و از صحبت هاي خارج از درس پرهيز کنيد تا کاملا اين رابطه قطع شود.

با سلام من ۲۳ سال دارم.به دختر عمه ام که حدود ۴.۵ سال ازم کوچیکتره علاقه مندم و عاشقش هستم.حدود دو سه سال پیش من از طریق تلگرام بهشون از علاقه ام گفتم.
این چند سال که گذشت هم برا من سخت بوده و هم برای ایشون و تو این مدت از علاقه ام بهشون مطمئن هستم و بیشترم شده‌
اینو بگم که هر دو مون خدارو شکر فرد با اعتقاد و مذهبی هستیم و به هیچ وجه رابطمون خارج از عرف نیست.تو این سالها ایشونم تمایلشون به من رو رسوندن ،از ملاک ها و خواسته های خودمونم تا حدودی گفتیم...و همه چیو سپردیم به خدا تا وقتش پا پیش بزارم...
چیزی که الان میخوام راهنمایی کنید اینه که چجوری علاقمو بهشون ثابت کنم؟چجوری نشون بدم که حواسم بهشون هست؟برام مهم هستن (نمیدونم چجوری باید باشم؟؟چیکار باید کنم...اونم از این قضیه ناراحته و گفته تا بهم ثابت نشه صحبت نمی‌کنم،هیچ تصمیمی هم نمیگیرم...واسه همین قضیه هم حالشون خوب نیست... مثل من...)
به نظرتون من چجوری میتونم خودمو ثابت کنم؟؟ابراز عشق چجوری داشته باشم؟

تصویر شهرسوال

با سلام و تشکر خدمت شما پرسشگر گرامي اميدواريم با شناخت و تحليل درست از موقعيت بتوانيد تصميم عاقلانه بگيريد.ما نمي دانيم که با چه فکر و نگرشي سه سال اين رابطه عاطفي و احساسي شکل گرفته و ادامه پيدا کرده است. در واقع شما در سني که دچار اين وابستگي شده ايد ۱۹ سال بيشتر نداشته ايد و طرف مقابلتان هم فقط فقط ۱۶سال بيشتر نداشته است. به طور کلي عشق هاي آني که بدون برنامه هدفمند و زمان بندي درست ، شروع مي شود و به شکل فرسايشي و بلاتکليفي ادامه پيدا مي کند نشان دهنده نيازها و کمبودهاي عاطفي مديريت نشده در دوره رشد و تحول فرد است. در اين روابط به دليل اينکه دو طرف شناخت دقيقي از روحيات،فرهنگ و شخصيت فردي و خانوادگي ندارند صرفا دنبال پر کردن نيازهاي خودشان هستند زيرا قبل از اين شناخت وابستگي عاطفي داشته اند و در شرايط آزاد از وابستگي همديگر را انتخاب نکرده اند. منظور از شرايط آزاد اين است که هنوز وابستگي صورت نگرفته و دو طرف وابسته نشده اند و يک شناختي نسبت به همديگر دارند و بعد فرايند آشنايي خانواده ها با همديگر، و گفت و گوهاي تخصصي و هدفمند دو طرف در مورد فرهنگ، شخصيت،آداب و رسوم،انتظارات،اهداف و خط قرمزها،علاقه هاي شخصي و.. از طرفي با رضايت والدين و آزمايش شخصيت و تأييد مشاور زندگي کم خطري شروع مي شود از طرفي در فرآيند مذکو اگر مشخص شد که شما به درد هم ديگر نمي خوريد بدون چون و چرا و توجيه و . اما در وضعيت شما متأسفانه هيچيک از اين فرآيند انجام نشده و وابستگي شما با ايشان باعث چشم پوشي و ناديده گرفتن و پنهان شدن تمام موضوعات مهم براي تشکيل يک زندگي مشترک کم خطر شده است. پس پيشنهاد مي کنيم هر چه سريعتر رابطه قطع شود و با رضايت والدين شما به خواستگاري اقدام کنيد بعد از خواستگاري فرآيند منطقي انجام شود و اگر شما به تشخيص مشاور اگر زندگي شما با ايشان پر خطر باشد شما بايد به سرعت اين رابطه را به طور کلي قطع کنيد و براي کاهش وابستگي و فراموش کردن همديگر از مشاور راهکار و تکنيک دريافت کنيد اما اگر مشکلي از نظر خانوادگي و فرهنگي و شخصيتي وجود نداشته باشد شما طبق رسوم همه خواستگاري ها اقدام به مراحل بعدي کنيد. پس قرار نيست در زندگي مشترک مرد خودش را اثبات کند بلکه دو طرف به دليل ويژگي هاي مشترک زندگي را شروع مي کند البته اين سوال که چه کاري انجام بدم که محبتم را به ايشان اثبات کنم در زماني است که انتخابتان توسط مشاور تأييد شده باشد و بعد از آن طرف مقابل جواب سوال شما را خواهد داد که چه کارهايي باعث افزايش اعتماد شده و محبت شما را به ايشان اثبات خواهد کرد. موفق باشيد.

/۴۲۱۴۲۳/

سلام من پسرم ۱۷ سالمه کسی رو مد نظرم دارم که منو ۳ ساله میشناسه اهل کرمان نیست، ولی سالی ۲ یا سه بار میبینمش۳۰روز از من کوچکتره رابطمون خوبه اون هم به این احساسم پی برده، ولی حالا فهمیدم که راه اشتباهی رو انتخواب کردم.
ولی دیگه خسته شدم و میخوام درسم رو ادامه بدم که فکر و خیال اون از سرم بره بیرون، که آینده ی خوبی رو برای خودم رقم بزنم ولی علی رغم همه این عشق ها من حاضر به نابودی این عشق شدم ولی نمیدونم چجوری اگه میشه راهنمایی کنید

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

نظرات