ایا زیبایی مرد برای زن مهم است؟

 زیبایی مرد برای زن

تفاوت نگاه زنان و مردان به زیبایی

مردان و زنان الگوها و معیارهای کاملا متفاوتی برای تحلیل زیبایی افراد اطراف خود دارند که با دیدن چهره یک فرد فورا او را با آن الگوها مطابقت داده و درباره زیبایی آن فرد رای می‌دهند. به تازگی مطالعه‌ای جدید زیباترین زنان و مردان دنیا را از دیدگاه هر کدام طبقه‌بندی کرده است.

برداشت یک خانم از زیبایی با یک آقا متفاوت است . به گفته محققان مردان زیبایی را با نیمکره راست مغزشان تحلیل می‌کنند و زنان با تمام مغزشان و به همین دلیل است که نظر آقایان و بانوان درباره زیبایی یک شخص، یک جسم و یا حتی یک منظره می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد. به نظر می‌رسد مرکزی که در تحلیل زیبایی اجسامی که چشم می‌بیند، در بخش راست مغز آقایان فعال است، در حالی که بانوان این تحلیل را با استفاده از رشته‌های عصبی هر دو نیمکره مغزشان انجام می‌دهند. این امر باعث می‌شود نگاه زنان به مقوله زیبایی، نگاهی دقیق‌تر و جزیی‌تر باشد در حالی که مردان با دیدی کلی و اجمالی به زیبایی نظر می‌کنند.

به اعتقاد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی، جذابیت مردان حتماً به دلیل داشتن اعضای صورت زیبا و بدن ورزشکاری نیست و معتقدند که هر مردی که مرتب و تمیز باشد، شانس زیادی برای تحت تاثیر قراردادن اطرافیان خود دارد. دومین شرط، اعتماد به نفس و پس از آن خودداری و لبخند زیبا بوده است. در عین حال تنها ۱ درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که موهای پرپشت و سالم، شرط حتمی برای زیبایی مرد است. این نظرسنجی نشان داد که خانم‌ها اهمیت زیادی برای عطر مردان قایل‌اند و به نظر آنها بوی خوش ادکلن مرد را جذاب‌تر می‌کند.

برداشت و مفهوم زیبایی در جوامع گوناگون بسیار متفاوت است. تبلیغات رسانه‌های گروهی، فیلم‌ها و نوشته‌ها نیز بر معیارهای ما از زیبایی موثر خواهند بود. به عنوان مثال بینی پهن در جامعه ما زیبا نیست ولی در کشور گینه نماد زیبایی و جذابیت است یا در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی و کشور خودمان، دندان‌هایی سفید و ردیف زیبا به نظر می‌رسند ولی در بعضی کشورهای آفریقایی سیاه کردن همه دندان‌ها با مواد رنگی و شیمیایی خاص، گامی در جهت زیباتر شدن به شمار می‌رود.

زیبایی به مجموعه‌ای از خصوصیات گفته می‌شود که احساس خوشایندی را در ذهن به وجود آورند و باعث جذابیت شوند. به زبان دیگر هرچه صورت یک فرد به ظاهر انسانی نزدیک‌تر باشد، زیباتر به نظر می‌رسد. هرچه یک صورت با طبیعت هماهنگی و توازن بیشتری داشته باشد، جذابیت افزون‌تری خواهد داشت چون سلامت، زنده بودن و شادی و خوبی را به نمایش می‌گذارد.

خصوصیات یک چهره زیبا

گرچه می‌گویند: «زیبایی باید در نگاه تو باشد نه در آنچه بدان می‌نگری»، مطالعات علمی نشان داده‌اند، چهره‌هایی که به نظر ما زیبا و جذاب به نظر می‌رسند، ویژگی‌های خاصی دارند که این ویژگی‌ها را در ۳ گروه اصلی می‌توان جای داد:

۱) سلامت و تندرستی،

۲) زیبایی،

۳) حالتی از معصومیت چهره کودکان.

همچنین تحقیقات علمی در جامعه امروز جهان، معیارهای خاصی را برای چهره زیبا در نظر می‌گیرند که البته مطلق نیستند.

تا به حال شده است که شما به چهره‌ای نگاه کنید و بگویید: «چه‌قدر زیبا است» ولی همسرتان نظری مخالف شما داشته باشد و از نظر او اصلا زیبایی در کار نباشد؟ این اتفاقی است که به دلیل نوع متفاوت تحلیل زنان و مردان از زیبایی رخ می‌دهد...

امام علی (ع ) زیبایی مرد را حلم وقار حسن درونی زینت اخلاق و رفتار عبادت و خشوع صدق و راستی معرفی كرده است. و نیز می فرمایند “ ان الله عزوجل ، جمل صورة المرأة فی وجهها و صورة الرجل فی منطقه ” خداوند تبارك و تعالی زیبایی زن را در صورتش قرار داده و زیبایی مرد را در صحبت كردنش.

 

دیدگاه‌ها

یسیار عالی

ممنون خیلی عالی بود
لایک

سلام خیلی حال کردم با کل مطلب و به خصوص حدیث فوق العاده آخر.
من دنبال این بودم که چرا تو اسلام نباید زیبایی زن جلوی مرد غریبه آشکار باشه اما زیبایی مرد میتونه جلوی زنان نامحرم وجود داشته باشه.
یه جرقعه ای تو ذهنم زد با چند تا سرچ به یه نتیجه خیلی خوب و فوق العاده رسیدم.
طبق مطلب فوق شما و حدیث امام علی جذابیت زن در چشم مرد زیبایی اوست (یعنی مرد با دیدن یه زن دیگه عاشق اونیکی میشه و محبت زن خودش کم کم از دلش میره بعد میگید چرا آمار طلاق رفته بالا) و زیبایی مرد در چشم زن به سخن گفتن اوست که سخن گفتن مرد با زن اگر هر یک از دو طرف احساس کنه که به گناه میفته حرام هست و نباید با نامحرمی که احتمال میدی بعدش به گناه بیفتی حرف بزنی (حرف زدن های مرد با زن مثلا تو تاکسی یا زنگ زدن به اپراتور ها اصلا مشکلی نداره ها سوء برداشت نشه) جالب تر اینجاست که من خودم چون ۱۷ سالمه و از حال دوستان و هم سن و سالای خودم خبر دارم میدونم که دختر ها بیشتر پسری رو دوست دارن که بهشون محبت کنه بهشون بگه دوست دارم و... یا اینکه شجاعتی نشون بده از خودش و امثالهم و تا اونجایی که میدونم یه دختر با دیدن قیافه یه پسر خیلی خوشگلی که اصلا روش نمیشه حرف بزنه یا اینکه از ترس حرام کلا حرف نمیزنه خوشش نمیاد و ترسو میدوندش پس در اینصورت دقیقا اسلام زده به هدف و به زن گفته تو حجاب داشته باش به مرد گفته تو نگاهت رو حفظ کن و فقط در صحبت های مهم و حرف های حسابی میتونید حرف بزنید با هم اصلا شوخی نکنید چون اون شوهر برای زن خودشه و اون خانم هم برای شوهر خودش و نباید میان ایندو محبتی بیاد چون همین محبت تا چند وقت بعدش تبدیل به یه ......
بگذریم که نمیشه به اسلامی که از طرف خدا اومده ایراد گرفت :)
خدایا شکرت
اللهم عجل لولیک الفرج

من کاملا مخالفم مخصوصا با حدیث آخر، چون از نظر خودم و بیشتر دوستام پسر ها معمولا اگه در درجه اول بدن ورزشکاری ودر درجه دوم چهره خوبی نداشته باشن خیلی خیلی خیلی غیر قابل تحمل میشن......

منظورت از هیکل ورزشکاری یه چیز استاندارد، یا از این هیکلا که مثل این بدن سازا که درشت میشن و رگهاشون میزنه بیرون مثل خدابیامرز بیت الله عباسپور.چون من از هر دختری شنیدم از اینطور هیکلا خوششون نیومده شاید ۱۰درصدشون. طبق آماری که در یک نظر سنجی بین ۳۰ نفر من انجام دادم اکثرا گفتن بدن ورزشکاری نه اینکه گنده باشه بازوهای بزرگ رگ باد کرده نه اینا نه. گفتن یه هیکل بدون شکم کمی هفت ، چهار شانه و بدون دنبه و چربی، منظور شما هم یه استایل خشک آری از شکم ، یه هیکل سیکس پک است آیا؟

منم با نظر صبا موافقم زیبایی نداشته باشن اخلاق هم که اصلا ندارند کلا غیر قابل تحمل تر میشن

واقعا نوشته و این تفاوت در نگاه زنان و مردان به موضوع زیبایی واقعا جالب بود. ممنون

مطلبتون بسیار عالی بود. موفق باشید

به نظر من ی مرد حتما باید زیبا (مثه پرندگان نر) و آراسته باشه و خوش اخلاق و خوش قلب
در اینصورت اگه فقیر و بیکار هم باشه خیلی از دخترها قبولش میکنند

در غیر اینصورت نفرت انگیزن و غیر قابل تحمل

درسته باید زیبایی مرد در رفتار و حرف زدن باشه،ولی اخه دختر که رفتار رو نگاه نمی کنه،اخه یه مرد چطوری ثابت کنه که زیبایی درونی مهم است؟

سلام مطالب خوبی بود. فقط خواستم خدمت دخترای عزیزی که فکر میکنن پسر خوشگل خوبه بگم این بچه خوشگلا بازیچه ی بقیه ی پسرا هستن :) پسر باید معمولی باشه موهای مرتب و بسته به سن فشن یا متعادل ابرو ها مرطب نه پر نه تمیز کرده ریش هم اگه از این شلخته ها نباشه اشکال نداره بذاره ولی ستیغ نکنه چون بازم میشه بازیچه ی پسرا :) یا حداقل یه چیزایی میشنوه من خودم از وقتی در اومده کامل تیغ نزدم چون واقعن بچه میشیم. هیکل هم نه چاق نه لاغر مردنی متوسط.. خیلی ها فکر میکنن بدنسازی که برن دخترا دوسشون میدارن ولی خیر اینطور نیست . دندون سفید ناخن مرتب و تمیز و لباس شیک هم خیلی رو زیبایی و جذابیت اثر داره.
درکل پسر نباید سعی کنه خودشو عوض کنه باید اونجور که هست بهتر بشه. باید مردونگیشو رعایت کنه تا فرقی بین دختر و پسر بودنش ایجاد بشه. نمیخواستم بنویسم ولی خب چندتا نظراتو که دیدم چرتوپرته گفتم یه جوابی بدم تا الکی نظر ندن.

زیبایی نه؛ اهمیت در نگاه توست، نه در آن چیزی که به آن مینگری.. آندره ژید

من یه پسر ۲۵ ساله ام .خوشگل نیستم زشتم نیستم وزنم متوسط .بلند قد.چش رنگی ولی بینی پهنی دارم .و تو عمرمم نه با دختری دوس بودم نه بقول امروزیا رل زدم البته شرایط زندگیم جوری بود که اصلا به این چیزا نمیتونستم فک کنم .بگذریم....
حدود ۵ماه پیش بصورت تصادفی تو یه مهمونی یه دختر بیش از حد زیبا رو دیدم و ازش خوشم اومد ولی به خودم گفتم این که بهت پا نمیده پ الکی وقتتو تلف نکن
همینجوری حدود ۱ماه گذشت که تو کلاسهای گواهینامه بصورت تصادفی باهم تو چند جلسه هم کلاس شدیم اخه شهرما شهر کوچیکیه و اونجا بود که گفتم دیگه باید احساسمو بش بگم یا قبول میکنه یا نمیکنه بالاخره باهرمشکلی بود بش گفتم که ازش خوشم میاد و اینکه تو فلان مهمونی دیدمش ..البته اینم بگم من اعتماد بنفسم خوبه ..بعداز حرفام گفت باید فک کنم و بعد از ۲ روز در عین ناباوری قبول کرد که باهم دوست شیم برای اشنایی بیشتر .و الانم عقد کردیم و مطمعنا جزء خوشبخترینابم
اینو گفتم که برادران و خواهران عزیز بدونن که واقعا زیبایی نمیتونه تو دوست داشتن و تصمیم آدما تاثیر بزاره

زیبا ک نباشی هیچ‌کس باهات چیزی رو‌شروع نمیکنه تا ب گوهر درونیت پی ببره . همه دروغ میگن که قیافه مهم نیست . برای همه مهمه ، خیلی هم مهمه

سلام، خدمت دوستان من که هم بیش از حد ورزشکاریم هم بیش از حد خوش چهره. از دهن خانوما کم و بیش شنیدم، نه اینکه اهل دوستی باشم یا... ولی واسه مصاحبه ی کاری رفته بودم یکی گفت شما خوش چهره آید البته کاره جور نشد، یا برای کارت ملی هوشمند خانومه گفت خوش عکس هستید! در کل ولی مثل بعضی از دوستان اما اینطور نیستم که دخترا جمع میشن دورشون و ... یا غش و ضعف! البته نمی‌خوام اینطوری باشم، ولی ، من از آقا سعید دلایی میلان سوال دارم، چی رفتی گفتی؟ انقد سریع قبول کرد؟ یعنی طبق توجیه رفقام ممکنه از شرایط سخت ازدواج باشه؟

نظرات