خیلی اضطراب و نگرانی دارم. چطور می توانم آرامش پیدا کنم؟

آرامش

 یاد خدا مراتب دارد:
ذکر زبانی، ذکر قلبی، ذکر عملی

ذکر کامل و حقیقی، آن توجه قلبی و حضور باطنی است.(۱) برای رسیدن به این حالت معنوی باید ایمان و معرفت را تقویت کرد.

مرحوم فیض کاشانی می‌گوید: راه... تحصیل معرفت، تطهیر قلب از علایق دنیا و انقطاع کامل به خدا به وسیله ذکر و فکر و اخراج حب غیر خدا از قلب است؛ زیرا قلب به منزله ظرف است که اگر پر از آب باشد، گنجایش سرکه را ندارد. باید آب‌هایش را خالی کند تا سرکه را بپذیرد. (۲)

نکته دیگری که نباید از آن غفلت نمود، توجه به عواملی است که موجب سلب آرامش روحی و روانی انسان می گردد:

۱- منشأ بخشی از ناآرامی ها در وجود انسان، ترس از آینده مجهول، عدم دریافت پاسخ به نیازهای واقعی روح مانند: علم، قدرت، زندگی بی نقص و در اختیار داشتن آنچه آرزو دارد، می باشد.

۲-بخش دیگر ناآرامی ها، ترس از مخاطرات، فقر، ناامنی، رانده شدن و...، و بخشی هم مربوط به نفس لوامه یا وجدان درونی انسان است؛ همان نفس لوامه ای که به جهت لغزش ها و انجام گناهان، انسان را در بیم و هراس از عاقبت آن قرار می دهد و سرزنش می کند.

در کل مهم‌ترین عامل پیدایش ناآرامی روحی، در «بینش و تفکر، نوع نگاه و ارتباط فرد با جهان و اطرافیان و جامعه، و نیز در مورد گذشته و آینده خویش » است.

چاره واقعی همه ناآرامی ها:

۱.  شناخت صحیح از دنیا و آخرت و مبدأ هستی بخش عالم، یعنی شناخت خدا و ارتباط با او است.
۲ . اعتماد و تکیه و توکل به خدا، به عنوان خالق مقتدر و عزیز شکست نا پذیری که همه چیز در دست قدرت حکیمانه او است، به انسان آرامش کامل می دهد. در غیر این صورت، آرامشی برای او نخواهد بود.

همه ادعیه و اذکار، به جهت ارتباطی که با خالق هستی ایجاد می کنه به انسان آرامش می دهد که (الا بذکر الله تطمئن القلوب). اما ذکر خاصی که برای رهایی از اضطراب و ناراحتی روحی ، به توصیه مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی(ره) مفید است عبارت است از:

« لا اله الا الله وحده لا شریک له ،له الملک و له الحمد و هو علی کل شی قدیر ،اعوذ بالله السمیع العلیم من همزات الشیاطین و اعوذ بک ربی من ان یحضرون ان الله هوالسمیع العلیم». (۳)

پی نوشت:
۱ . العلامه المجلسي، بحار الانوار، الناشر: مؤسسة الوفاء، بيروت، لبنان، سنة النشر ۱۴۰۴ ه.ق، ج ۹۳، ص ۱۵۵.
۲ . ابراهیم امینی، ‌خودسازی، ص ۱۷۵ - ۱۷۶.
۳ . عطش ص ۳۱۰

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

سلام پسری هستم ۲۲ ساله چند سال پیش ... ... بخاطر خدا میخوام ببخشم طرف رو ولی نمیتونم ... بعضی شبا ساعت ها فکر میکنم چرا نتونستم از خودم دفاع کنم ... چیکار کنم عذاب وجدان دارم . ممنون میشم سوالمو تو نظرات قرار ندین و از طریق صندوق جوابمو بدین ممنون

تصویر مشاور شهر سوال

(به خواسته شما بخشی از سوال شما حذف شد)
با سلام و احترام خدمت شما کاربر محترم شهر سوال.
خوش آمدید. دوست عزیز، شاید چنین تجربه تلخی برای خیلی افراد جامعه اتفاق افتاده باشد، اما بایستی به دو نکته توجه کنید، اولا این اتفاق برای شم ناخواسته بوده و گناهی بر گردن شما نیست! چه این که اگر هم گناهکار باشید و خالصانه به درگاه خدا توبه کنید، با رحمت و بخشش خداوند، مانند کسی خواهید بود که هیچ گناهی نکرده! نکته دوم این که فرد خاطی و عامل هم ممکن است اکنون از کار خود پشیمان باشد. هرچند فراموشی این خاطره یا تجربه تلخ امری بسیار دشوار و تقریبا غیر ممکن است، اما این را بدانید که مرور کردن مدام آن ، نه تنها کمکی به شما نمی کند بلکه هر روز آن را تازه تر کرده و حال شما را بدتر خواهد کرد. اگر در گذشته خیلی چیزها یا بعضی چیزها از دست شما خارج بوده، اما آینده در دستان شماست! سعی کنید آینده خود را درست بسازید.
به هر صورت اگر این مسئله، به مدت طولانی (بیش از شش ماه) ادامه داشته و زندگی و فکر شما را مختل نموده، بهتر است به صورت حضوری به یک مشاور روانشناس مراجعه کنید.
موفق باشید.

سلام خداقوت. همان طور که گفتید این اتفاق برای خیلی از افراد ممکنه بیوفته. نمونه اش دختر برادرم وقتی داشته بود از مدرسه برمی گشت یه نفر بهش تجاوز کرده بودو هرچی شکایت و دادگاه رفت برادرم به نتیجه نرسیدچون مدرک نداشت. یک نفر صحنه تجاوز رو دیده بود ولی به خاطر ترس از اینکه خودشم حکم اش اجرا کنند نمی یومد شهادت بده. حالا اون نفر راست راست داره تو کوچه و خیابون می گرده راحت. یا مثلا دختر بچه ستایش، آتنا که مورد سواستفاده قرار گرفتند و... برادرم از لحاظ روحی داغون شد... واقعا تو این قضیه کی مقصره؟ چرا قانون کشور نسبت به این مسایل حساس نیست؟ الان اون شخص راست راست میاد جلو چشم ادم رد می شه و قانون هم هیچ کاری نمی کنه؟ واقعا ما مسلمان ایم یا فقط اداشو درمیاریم؟ آقای کارشناسی که قراره جواب بدید این سوال رو واقعا بینی و بین الله ، خدایی نکرده زبونم لال بر فرض مثال این اتفاق برا دختر خودتون یا خواهر و ناموس خودتون رخ بده شما چیار می کنید؟؟؟ خودتونو بذارید جای برادرم و بعد جواب بدید. با تشکر

نظرات