آیا استفاده از طلا برای نوشتن قرآن و استفاده از آن در امور معنوی از نظر دین خوب است؟

از نظر اسلام زرق و برق دنیا ذره ای ارزش ندارد. خداوند در قرآن می فرماید اگر عدم تفاوت ظاهری بین مومن و کافر در دنیا لازم نبود، تمام زخارف دنیوی را به کفار می داد:

وَ لَوْ لا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً واحِدَةً لَجَعَلْنا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفاً مِنْ فِضَّةٍ وَ مَعارِجَ عَلَيْها يَظْهَرُونَ (۳۳ زخرف) و اگر نه اين بود كه خواستيم مردم در تحت يك نظام قرار گيرند، براى هر كس كه به رحمان كفر بورزد خانه ‏هايى داراى سقفى از نقره قرار مى ‏داديم، و پله ‏هايى كه با آن بالا روند، و خودنمايى كنند.

همچنین انتخاب سرزمین خشک و بیابانی عربستان و خانه ای سنگی برای دستور حج و فراخوان عمومی مسلمانان نیز دلیل دیگری برای عدم اعتنای خدای متعال به زخارف دنیوی است و اینکه آنها در نزد خدای متعال هیچ ارزشی ندارند و خواسته که دین خود را بدون استفاده از آنها اقامه نماید.

حضرت علی (ع) در این باره می فرمایند: كعبه را در سنگلاخ‏ترين مكان‏ها، بى ‏گياه‏ترين زمين‏ها، و كم فاصله ‏ترين درّه‏ها، در ميان كوه‏هاى خشن، سنگريزه ‏هاى فراوان، و چشمه‏ هاى كم آب، و آبادى‏ هاى از هم دور قرار داد، ... اگر پايه‏ ها و بنيان كعبه، و سنگ‏هايى كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز، و ياقوت سرخ، و داراى نور و روشنايى بود، دل‏ها ديرتر به شك و ترديد مى‏ رسيدند، و تلاش شيطان بر قلب‏ها كمتر اثر مى‏ گذاشت، و وسوسه‏ هاى پنهانى او در مردم كارگر نبود. اما ... (خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه)

درباره مسجد که مهمترین محل عبادت و خانه خدا خوانده شده است نیز استفاده از طلا به فتوای علما حرام است و در حدیث این عمل مورد مذمت و نهی قرار گرفته است. (مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏۳، ص: ۳۷۲)

و نهایت آنکه به تعبیر برخی بزرگان، قرآن نور است و با نور راه را می یابند نه آنکه بدان خیره شوند! قرآن برای تامل و تدبر و تعمق نازل شده، اگر چه به دلیل کثرت استفاده اوراق آن پاره شود. نه آنکه فقط آن را زیبا بسازیم، هر چند زیبا نوشتن قرآن هم ثواب دارد، اما نباید از حد اعتدال خارج شد.

اما در فرهنگی که ما ساخته ایم، استفاده از طلا نشانه اهتمام و توجه است که از این جهت می تواند مثبت باشد و شاید بتوان گفت از جهت عنوان ثانوی نیک است و گفت طلاکاری یعنی مردم حاضرند ثروتهای خود را برای اعتقاداتشان هزینه کنند.

اما باید گفت آن انگیزه مثبت در مسیر غلط قرار گرفته است و باید آن را اصلاح نمود. خدای متعال نمی خواهد با جاذبه های دنیوی برای دینش جاذبه بسازد. و توجه به زخارف دنیوی را در جهت عکس توجه به آخرت می داند. اگر کسی می خواهد ثروت های خود را در راه اعتقاداتش خرج کند، بهتر است که این کار را دقیقا در محل رضایت الهی قرار دهد.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

در یکی از موارد نوشتن قرآن با طلا اعلام شد که هزینه لازم ۸۰۰ میلیون تومان بوده است، اما قرآن طلایی ۳ میلیارد تومان قیمت گذاری شد و اعلام شد که عوائد آن برای کودکان سرطانی اهدا می شود. ان شاء الله که واقعا تمام سود همین گونه هزینه شده باشد.

پاسخ صاحب اثر "کشتی مطلا" به واکنش کاربران فضای مجازی

به گزارش تسنیم؛ "قرآن کشتی مطلا" بیست و ششمین اثر سید علی اصغر موسویان هنرمند و کاتب قرآن کریم است که اخیرا در موزه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) رونمایی شد.

موسویان که تمام آثار قبل را با هزینه شخصی خود کتابت کرده به انتقادات برخی از کاربران فضای مجازی پاسخ داد که در ادامه متن پاسخنامه موسوی را می خوانید:

خدمت مردم شریف ایران عرض می‌کنم کلیه هزینه‌های قرآن مزبور و سایر قرآن‌های قبلی به صورت کاملا شخصی پرداخت شده
و هیچ یک از مسئولین در ۲۴ سال گذشته تاکنون حتی ریالی به اینجانب در تولید آثارم مساعدت نکردند.
این اثر ۲۶ کار قرآنی حقیر است که تمامی هزینه‌های آن برعهده خودم بوده و پس از اتمام کارها و رونمایی به حرم‌های مطهر ائمه طاهرین از جمله حرم مطهر حضرت معصومه(س)، حرم حضرت علی(ع)، امام حسین(ع)، حضرت عباس، امام رضا(ع)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و خدمت مراجع معظم تقلید از جمله دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله سیستانی در نجف با افتخار اهداء شده است.

بنده متحیرم چطور وقتی کسی در مسیر قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام هزینه‌ای می‌کند تمام هجمه‌های تبلیغات منفی به سویش برپا می‌شود که به جای چنین هزینه‌هایی به افراد حقیر و نیازمند کمک شود.
چطور وقتی آقایان بالانشین متمکن و برخی از مسئولین دولتی میلیاردها تومان در سال صرف سفرهای خارجی و تفریح به نقاط مختلف جهان می‌کنند سخنی از کمک به نیازمندان نمی‌شود
اما در خصوص کارهایی مانند حقیر بایستی چنین هجمه تبلیغات وسیع را شاهد باشیم؟

پیامبر اسلام فرمودند: هرگاه شخص مومنی از دنیا برود و برگه‌ای بر روی آن که حدیثی از من نوشته باشد روز قیامت آن برگه پرده‌ای میان او و آتش خواهد بود و خداوند به ازای هر حرفی که روی آن نوشته ۷ برابر پهناورتر از دنیا به او حسنه عطا می‌کند.

این حدیث در کتابت قرآن که گفتار خداوند متعال است نیز صدق می کند، اگر کتابت قرآن بنده مقداری به طلا مزین شده اشکال دارد
پس چرا در طول بیش از ۱۳۰۰ سال گذشته گنبد و ضریح امام معصوم(ع) به طلا و نقرجات مزین شده است

بنده به تمام پیشنهادهای چند میلیاردی کشورهای عربی پاسخ منفی دادم چرا که کارهای حقیر به عشق اهل بیت و به قصد اهدا آن به آستانهای مقدس بوده است.

ضمنا قرآن مزبور از چوب ساخته شده و بدنه آن از ورق برنز بوده که پس از اتمام حکاکی آیات، بر روی آن آب طلا خورده است که در اصطلاح به آن مطلا گفته می‌شود...

سیدعلی‌اصغر موسویان

تصویر soalcity

متاسفانه استفاده از طلا برای قرآن، منحصر به کار ایشان نیست. و اشکال نیز منحصر بحث فقرا و ... نیست. حتی درباره طلاکاری گنبد نیز واقعا عمل ما، با فرهنگ اصیل اسلامی هماهنگ نیست.

آغا محمد خان قاجار، قرآنى به خط میرزاى تبریزى كه خطاط معروفى بود با جلدى كه به یاقوت و الماس و زبرجد و سایر سنگهاى گرانبها تزئین شده بود به رسم هدیه براى بحرالعلوم ارسال كرد وقتى قرآن را آوردند كه به ایشان برسانند درب منزل را زدند با كوبیدن حلقه در بحرالعلوم خود پشت درب منزل آمد و در را باز نمود، در حالى كه دست مبارك آن بزرگمرد بالا و قلم به دستشان بود.

خطاب به آنان فرمود: چه كار دارید؟ گفتند: حضرت سلطان ، قرآنى براى شما فرستاده اند استاد نگاهى به جانب قرآن نمود و گفت : این زینتها و دانه ها چیست كه بر جلد آن نصب شده است ؟ عرض شد: اینها سنگهایى گرانبهاست كه جلد قرآن را با آنها تزئین نموده اند. گفت : چرا بر كلام خدا چیزى آویخته اید كه باعث زندانى شدن و تعطیل آن مى گردد؟ آنها را از جلد قرآن جدا كنید و بفروشید و قیمت آن را، میان مساكین قسمت كنید. عرض كردند: قرآن را كه با خط خطاطى معروف است و ارزش زیادى دارد قبول فرمایید. گفت : قرآن را هركس آورده نزد او باشد و آن را تلاوت نماید. این را فرمود و در منزل را بست .

منبع: فوائد الرضویه ، ص ۴۰۶. دیدار با ابرار سید بحر العلوم ، ص ۲۷.

نظرات