در صورت تیمم بدل از غسل آیا برای نماز نیاز به وضو هم هست؟ و اگر برای نماز تیمم بدل از غسل کردیم برای نمازهای بعدی باید غسل رو انجام بدیم؟

بعد از تیمم بدل از غسل، وضو نباید گرفت.

شخصى كه جنب شده است، باید غسل جنابت كند و اگر عذر دارد باید تیمم بدل از غسل جنابت بكند و با تیمّم نماز بخواند. و تا زمانى كه عذرش باقی است، باید با تیمم نماز بخواند.[۱]

[۱]. توضیح المسائل مراجع ج۱ ص۳۸۶ مسئله ۶۴۸ ومسئله ۷۲۶

دیدگاه‌ها

سلام ایا تیممی که بدل از غسل کردیم برای نماز نیازی به وضو است یا نه؟یا مثلا وقتی برای نماز صبح تیمم کرد ولی باز برای نماز ظهر عذر برای غسل داشتیم باید باز هم تیمم کند یا همون تیممی که بررای نماز صبح کرده کافیه؟ بعذ از تیمم نیاز به وضو است؟

تصویر شهر سوال

سلام علیکم
اگر بدل از غسل جنابت تیمّم کنید، لازم نیست برای نماز وضو بگیرید.
اگر بدل از غسل تیمّم کنید و بعد کاری که وضو را باطل می کند برای شما پیش آید، چنانچه برای نمازهای بعد نتوانید غسل کنید باید وضو بگیرید و اگر نمی توانید وضو بگیرد، باید بدل از وضو تیمّم نمایید.

۱. توضیح المسائل مراجع، مسئله های ۷۲۳ و۷۲۴ .

سلام
اگر کسی وضو داشته باشد و غسل مستحبی ( مثلا : غسل نیمه ماه رجب ) را با تیمم بدل از غسل انجام دهد، بعد از غسل باید وضوی خود را دوباره انجام دهد یا همان وضو که با مبطلات وضو باطل نشده صحیح است؟

تصویر soalcity

سلام
تا زمانی که مبطل وضو رخ ندهد، وضو باقی است.

اگرکسی نداند که در صورت عدم امکان غسل (نبودن آب) می تاند تیمم بدل از غسل کند و تیمم را به بعد از اذان صبح انجام دهد هامن موقع که آگاه شود حکم روزه اش چیست؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما با سامانه

اگربه خاطر ندانستن مساله درتنگی وقت تيمم نکرده باشد روزه باطل است و فقط قضا دارد وباید در روز از انجام دادن كارى كه روزه را باطل مى‏ كند،خوددارى نمايد.

با عرض سلام،من در کشور ایتالیا زندگی میکنم و از وقت شرعی بی اطلاعم و یک برنامه تقویم دارم که فقط شهر مرکز ایتالیا را اذانش را مشخص میکند انهم از صحت ان مطمین نیستم که ایا اذان شیعی است یا سنی یا اصلا دقیق است ،برا روزه نمیدانم میتوانم به همان اطمینان کنم ایا؟و بدلیل رطوبت هوای شهری که ساکن هستم بیماری عارض من شده،و باید در حالت ضرورت مثلا نهایت هفته ای دوبار حمام کنم،حکم من برای نماز و روزه چیست ایا با تیمم بدل از غسل عبادات من صحیح هست؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

شما باید تکالیف شرعی خود را با اوقات شرعی محلتان انجام دهید و در ضمن باید از صحیح بودن وقت هم اطمینان داشته باشید. می توانید برای این منظور از سفارت یا ... مذهبی کمک بگیرید. و در مورد تیمم هم در مواقعی که واقعا آب برای سلامتی شما ضرر داشته باشد می توانید تیمم کنید و البته این تیمم تاوقتی فائده دارد که عذر شما باقی باشد.

سلام چنانچه دو روز بعد از غسل ببینیم زیر ناخنمان خون مردگی وجود دارد و ندانیم در زمان غسل هم وجود داشته یا نه و اگر وجود داشته آب به آن میرسیده یا نه حکم غسل چیست لطفا کامل توضیح بدید مرجع رهبری

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

با تشکر از ارتباط شما

اگر خون مردگی راهی به بیرون نداشته و زیر ناخن بوده است غسل انجام شده صحیح است.

سلام اگر غسل واجب برگردنمون باشه و صبح ب قدری وقت تنگ باشه ک نشه غسل انجام داد و ب جای آن تیمم کرد آیا روزه ما صحیح است؟ و برای نماز های بعدی باید غسل انجام شود یا خیر
ممنونم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

روزه صحیح است ولی باید برای نماز غسل را انجام دهید.

اگر کسی به خاطر تنگی وقت به جای غسل، تیمم کرده باشد، روزه صحیح است؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

بله روزه اش صحیح است.

سلا اگر فردی در ماه رمضان قبل اذان صبح با خود ملعبه کند و نخواهد منی بیرون اید ولی بیرون بیاید برای نماز و روزه تیمم بدل از غسل باعث درستی روزه و نماز اوست؟ نیاز به غسل جنابت نیست؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

باید به خاطر این کار توبه و استغفار کنید و باید قبل از اذان صبح غسل جنابت را انجام دهید ولی در هرصورت اگر کوتاهی کردید برای صحیح بودن روزه باید در تنگی وقت و قبل ازاذان صبح تیمم بدل از غسل انجام دهید و اگر عمدا غسل یا تیمم را انجام ندهید روزه باطل است و قضا و کفاره دارد. و برای خواندن نماز صبح نیز باید قبل از طلوع خورشید تیمم انجام داده و نماز را بخوانید.

سلام.،بنده دیروز به دلیل نامشخصی جنب شدم .بعدا غسل کردم.اما امشب در خواب بازم هم جنب شدم ،اینبار نمیتوانم غسل کنم خانواده شک میکنن ک چرا من اینقد سریع غسل میکنم.خجالت میکشم بروم حمام.از طرفی میخاهم نمازم را تا فرصتی که بتوانم غسل کنم بخوانم،لطفا بنده را راهنمایی کنید با تشکر

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
پاسخ سوال شما دو بخش دارد:
۱) اگر واقعا جنب شده اید، یعنی در خواب یا بیداری از شما منی خارج شده است، لازم است برای نماز، روزه، رفتن به مسجد و... هر کار دیگری که شرط آن طهارت است، غسل جنابت انجام دهید. و البته برای نماز و روزه اگر وقت تنگ بود و نزدیک بود نماز قضا شود و یا زمان برای انجام غسل جنابت قبل از اذان صبح (برای صحت روزه ماه رمضان) باقی نمانده بود، می توانید به جای غسل، تیمم انجام دهید و تا نوبت بعدی نماز، فرصت برای انجام غسل هست و لازم است بجا آورید.
۲) نکته دیگر اینکه مساله ای که بیان شد برای وقتی است که یقین دارید جنب شده اید. اما اگر مایع خارج شده نشانه های منی را ندارد و یقین به جنابت ندارید، جنب نیستید و غسل هم بر شما واجب نیست.
توضیح:
رطوبت هایی که از مردان خارج می شود بر چند نوع است:
۱- ادرار
۲- «مذی»: عبارت است از آبی که معمولا هنگام بازى كردن با همسر و یا دیدن صحنه های تحریک کنند و یا تخیل صحنه های شهوت انگیز بدون جهش و بدون پرش بیرون می آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی کند.
۳- «وذی» یعنی آبی که گاهی بعد از خارج شدن منی از انسان خارج می شود و وذی نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است.
۴- «منی» عبارت از مایعی است که درهنگام تحریک شدید جنسی خارج می شود و نشانه های دارد:
نشانه هاي خروج مني در مرداني که مريض نيستند، دو تا است:
۱- باجستن و پرش خارج مي شود.
۲- همراه با لذت و شهوت (يعنى لذّت و خوش آمدن) خارج مي شود.
معنای جستن آن است که منی از داخل مجری با پرش خارج می شودو به بیرون از مجری می پرد و خارج شدن منی از مجری همراه با پرش و همراه با احساس لذت جنسی می باشد.
اگر رطوبتي از انسان خارج شود و شک کند که مني است يانه و هيچ يك از اين دو نشانه يا بعضى از اين دو نشانه را نداشته باشد، حكم منى را ندارد، غسل هم ندارد و لباس و بدن را هم نجس نمي کند و وضو را هم باطل نمي کند.

سلام. من امروز به دلایلی جنب شدم ولی دیروز به حمام رفتم و من اگر امروز به حمام بروند خانواده شک می کنند می خواستم بدونم می تونم بجای غسل تیمم کنم؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
شخصى كه جنب شده است، باید غسل جنابت كند و اگر عذر دارد باید تیمم بدل از غسل جنابت بكند و با تیمّم نماز بخواند.
اما اگر عذر شرعی برای انجام غسل ندارد، تیمم کافی نیست و وظیفه ی واجب او همان غسل می باشد.
خجالت از اطرافیان نیز عذر شرعی برای عدم انجام غسل نیست.
ولی به هر حال شما اگر واقعا به این دلیل امکان انجام غسل را ندارید، می توانید تا نزدیکی های آخر وقت نماز که دیگر فرصت برای انجام غسل نیست صبر کنید، و در آن زمان (چون وقت غسل کردن ندارید) تیمم بدل از غسل انجام داده و نماز خود را بخوانید. این کار (ترک عمدی غسل) گرچه گناه است، ولی به هر حال نماز شما در این صورتی که عرض شد، با تیمم صحیح می باشد و حداقل مرتکب گناه ترک عمدی نماز نشده اید.
البته دقت داشته باشید این تیمم برای برای نمازهای بعدی کافی نیست و لازم است غسل جنابت را بجا بیاورید.

درود من دیشب خواب بد دیدم و نمیدونم م. ی خارج شد یا نه بعد هم صبح پا شدم تیمم کردم و چون حمام نمی تونستم برم و مسافرت بودیم اومدم خانه مادر بزرگم و در حمامش حمام کردم و ناگفته نماند مشکل شوره دارم و همچنین زیاد حمام رفتم پوستم زخمی و بعد حمام مجبور شدم لباس قدیمی و که با لباس خواب بد دیدم رو به علت سرما از اینکه خانواده زیاد میگفتن بپوش بپوشم و من ۱۵ سالمه جرات ندارم به والدینم بگم که چنین کاری کردم و برم حمام و اگرم جرات حمام رو داشته باشم گفتن و می ترسم الان وظیفه شرعی من چیست؟

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

نظرات