آیا دیدن حضرت زهرا(س) در خواب ممکن است؟

در خصوص دیدن معصومین(ع) در خواب و سخن گفتن با ایشان، در مفاتیح الجنان دعاها و دستورهایی نقل گردیده است که در ادامه بیان خواهد شد. اما باید در نظر داشت که موثر بودن این امور به طهارت معنوی و صفای نفس بستگی دارد و بدون قابلیت‏های لازم چه بسا موفقیت حاصل نشود. طبیعی است چنین آرمانی تنها در پرتو تقوا، طهارت نفس و ارتباط وثیق قلبی با خدا و ائمه اطهار(ع) به دست می‏آید.

ما همواره باید در پی آن باشیم كه امامان الهی خود را هر چه بهتر و بیش تر بشناسیم و با شناخت و عمل به وظایف خود در برابر آن حضرات، ایشان را از خود خشنود سازیم. رسیدن به چنین جایگاهی انسان را نزد آنان محبوب می سازد و این از زیارت آنان در رؤیا بسی ارجمندتر است. در موقعیت كنونی، بزرگ‏ترین وظیفه شیعه آن است كه با تمام توان در راه شناخت و شناساندن و احیا و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) بكوشد.

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان فرموده اند که:

شیخ کفعمی در مصباح ومحدّث فیض در خلاصة الاذکار فرموده که دیدم در بعض کتب اصحاب امامیّه که هر کس خواسته باشد در خواب ببیند یکی از پیغمبران و امامان علیهم السلام را یا یکی ازمردمان یا والدین خود را بخواند سوره شمس و لَیْل و قَدْر و قُلْ یا اَیُّهَاالْکافِرونَ و سوره اخلاص و مُعوّذتین(ناس و فلق) را، پس بخواند صد مرتبه سوره اخلاص و صلوات بفرستد بر پیغمبر و آل او صد مرتبه و بخوابد با وضو به جانب راست، خواهد دید هر که را اراده کرده انشاءاللَّه و تکلّم خواهد کرد با او انشاءاللَّه هر چه بخواهد.

و درنسخه دیگر دیدم که این عمل را بجا آورد در هفت شب بعد از آنکه این دعا را بخواند: (یعنی این دعا را بخواند و سپس اعمال را انجام دهد)
«اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَیُّ الَّذی لایُوصَفُ؛(خدایا تویی زنده که وصفت نشودوَالاْیمانُ یُعْرَفُ مِنْهُ؛ (و ایمان ازاوشناخته شودمِنْکَ بَدَتِ الاْشْیاءُ وَ اِلَیْکَ تَعُودُ؛ (از تو شروع شود چیزها و بسوی تو بازگرددفَما اَقْبَلَ مِنْها کُنْتَ مَلْجَاَهُ وَ مَنْجاهُ؛ (پس هریک به تو رو کنند تویی ملجاء وپناهگاهشوَ ما اَدْبَرَ مِنْها لَمْ یَکُنْ لَهُ مَلْجَاءٌ وَ لامَنْجا مِنْکَ اِلاّ اِلَیْکَ؛ (و هرکدام پشت کنند ملجاء و پناهی از تو نیست جز بسوی خودتفَاَسْئَلُکَ بِلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ؛ (پس از توخواهم به کلمه لااله الاّ انت) وَ اَسْئَلُکَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ؛ (و از تو خواهم به بسم اللَّه الرحمن الرحیم) وَبِحَقِّ حبیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سَیِّدِ النَّبِیّینَ؛ (و به حق حبیبت و محمّد صلی اللَّه علیه و آله آقای پیمبرانوَ بِحَقِّ عَلیٍّ خَیْرِالْوَصِیّینَ وَ بِحَقِّ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ؛ (و به حق علی بهترین اوصیاء و به حق فاطمة بانوی زنان جهانیانوَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ اللَّذَیْنِ جَعَلْتَهُما سَیِّدَیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ السَّلامُ؛ (و به حق حسن و حسین که قرارشان دادی آقای جوانان اهل بهشت بر همه شان سلام باد) اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ (که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد) وَ اَنْ تُرِیَنی مَیِّتی فِی الْحالِ الَّتی هُوَ فیها.؛ (وسپس مرده ام را در همان حالی که دارد به من نشان دهی

[مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، انتشارات فاطمه زهرا(س)، قم، ص۸۱۵].

دیدگاه‌ها

یک شب من سور ی حمد و سه بار سوره ی توحید را خواندم که مادرم گفتند که حضرت زهرا به خوابت خواهد آمد ولی هیچ اتفاقی نیافتاد.نصف شب از خواب بلند شدم و به دسشویی رفتم بعد از دسشویی گفتم خدایا پس چرا من خوابی ندیدم؟ نکند دروغ باشد؟ من باز خوابیدم و خواب دیدم مادرم در آشپزخانه دارد آشپزی میکند و من هم نشسته ام.ناگهان زمان ایستاد و دو زن از بیرون در به حال و سپس به آشپزخانه پیش من آمدند یکی از زن ها چهره اش نورانی بود و دیگری چهره ای داشت که نتوانستم تشخیص دهم زنی که چهره ی نورانی داشت جلوی من روی زانوانش نشست و از من به خاطره سوره ی حمد و سوره ی توحید که خواندم تشکر کرد و سپس ناپدید شدند و زمان به حرکت افتاد.حال الان که بزرگتر شدم و میخواهم باز هم خوابشان را بیین نمیشود االتماس هایم به پروردگار بیشتر و بیشتر میشود.فکر کنم چون در آن زمان کودکی بیش نبودم و دامنم به گناهان متعدد از جمله استمنا آلوده نشده بود توانستم خوابشان را ببینم.
توحید ۲۰ساله از ارومیه.

خوش به حالت.امیدوارم خدا همه رو ببخشه

وقتی کودک بودم با مادر و پدرم به بازار رفته بودیم من ۵ سال داشتم ولی آن موقع را به خوبی به یاد دارم؛ پدرم به نانوایی رفت و من و مادرم منتظر ایستاده بودیم کنار نانوایی سوپرمارکتی بود در سوپر مارکت مردی را دیدم به چهره ای بسیار زیبا به طرف او دویدم او مرا بقل کرد و لبخندی زد و وقتی که مرا زمین گذاشت برگشتم و دیدم آن مرد دارد می رود سپس از نظرم پنهان شد هنوز هم نمی دانم آن شخص چه کسی بوده اما آن لحظه هر زمان که بخواهم مانند فیلم از جلوی چشمانم می گذرد.
مریم ۱۲ ساله از تهران

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

این حس از گستره زیادی برخوردار است و تشخیص این امر که این مسأله از حقیقت برخوردار است یانه به عهده خود فرد است. همین طور بعد از تشخیص این مطلب می توان قضاوت کرد که فردی که مشاهده شده روح او است یا خیالی در مورد او.
انشالله هر چه که بوده خیر بوده است.

موفق باشید.

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

این حس از گستره زیادی برخوردار است و تشخیص این امر که این مسأله از حقیقت برخوردار است یانه به عهده خود فرد است. همین طور بعد از تشخیص این مطلب می توان قضاوت کرد که فردی که مشاهده شده روح او است یا خیالی در مورد او.
انشالله هر چه که بوده خیر بوده است.

موفق باشید.

خواب دیدن ائمه " س " ، امری خصوصیه و اینطور نیست که هرکسی که اختصاصا و الزاما سوره حمد و ... را خواند ، همان شب در انتظار ، آن امام یا امامان دیگر را خواب ببینید !!!
مگر داری داد و ستد میکنی که اینطور هم این اسرار را منتشر میکن ؟؟!!!

شب تاسوعابود خیلی دلم گرفته بود دلم میخاست برم کربلااما نمیشد به اقام قول دادم حد اقل یه بارببنمش بشم غلامش شب خوابیدم ازشدت نور پاشدم دیدم از بس تواتاقم نور بود چشام درد گرفت دستمو گذاشتم رو چشام چشامو که باز کردم اتاق تاریک بود خیلی نامردم فردا زدم زیر حرفم چند بار دیگه ازین اتفاقا افتاده ولی ادم نمیشم ترو به امام زمان واسم دعا کنید
التماس دعا
از طرف یه عاشق

با عرض سلام خدمت شما پرسشگر گرامی!

ان شاء الله که خیر است و این خواب را به فال نیک می گیریم.
موفق باشید.

سلام خدمت شما تروخدادعاکنیدتامن هم خواب یکی از ائمه هاراببینم وازانها بخواهم که پیش خداشفاعت پدرم رابکنند..باتشکرازشما

خواب ديدم خانمي سياهپوش كه در خواب حضرت فاطمه بود به دور حرم حضرت زينب طواف ميكنند خواستم تعبيرش رو بدانم ممنون

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
با عرض معذرت، متاسفانه در موضوع تعبیر خواب پاسخگویی نداریم.

یادمه هفت ساله بودم که خونمون یه سالن بزرگ داشت و من همیشه جنب یکی از دیوارا میخوابیدم،ته سالن پدرم که آدم مذهبی هست یه کتابخونه داشت که پر از کتابای تفسیر و شرح حدیث و... بود چند شب اواسط شب که مرد قد بلند عبا به دوش که دقیقا جزییاتش یادم نمیاد از دری که نزدیک محل خواب من بود وارد سالن میشد و نزدیک کتابخونه میرفت وبه حالت ایستاده و رو به قبله کتاب میخوند اون زمان من فقط زل میزدم بهش بدون هیچ ترسی.بعد از چندین شب متوالی دیگه خبری ازش نشد و من یادم رفت حالا که بزرگ شدم همه ش تو فکرم اون کی بود؟یعنی توهم بود؟تو رو خدا کمکم کنید اگه میتونید:-(

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

شهر سوال، عهده دار تعبیر خواب نمی باشد.
پیامبر فرمودند تفال به خیر بزنید تا خوبی برایتان نازل شود.

موفق باشید.

من حضرت علی رو واقعا دیدم توی خواب و بیداری از جلوم رد شد مثل طلای درخشان بود حتی خطوط لباس هاشو می تونستم در همون رنگ طلایی تشخیص بدم بلند شدم سلام بهش دادم اذان صبح بود نیم خیز شدم و یه قسمت دردناک داره این خواب که ...............دلم نمی خواد بگم ..........حرکت امام در مسیر قبله بود و از جلوی صورتم به وضوح رد شد یه جوری که با پرش ام از خواب و سلام دادن همسرم هم از خواب پرید و من فکر می کردم اون هم امام رو دید ..............دوسش دارم حضرت علی رو خیلی خیلی و ازش کمک می خوام ازش بخشش می خوام ...از ش هدایت می خوام ........التماس دعا

با عرض سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

انشالله که خیر است.
خیلی خوب است که به اهلبیت(ع) ارادت تمام دارید و در کارها از آنها استمداد می طلبید.
این خواب را به فال نیک می گیریم.

موفق باشید.

سلام من همسری دارم که تظاهر به باخدایی و ایمان می کنه ولی اصلا هیچگونه تعصبی به افراد مخصوصا محارمش نداره و اصطلاحا غیرت نشون نمیده من حتی فکر میکنم بیشتر بخاطر اینه که خودش آزادانه هر کاری بخواهد انجام بده و این موضوع آزارم میده ضمنا همه جا اعلام می کنه که خادم هم هست بیشتر نیاز به جلب توجه داره حالا به نظر شما چکار کنم تا یکی از ائمه بخصوص امام حسین یا امام رضا یا خانم فاطمه الزهرا را در خوابش زیارت کند با توجه به اینکه ایشان خادم هم هستند.و زیارت امام حسین و حضرت علی هم رفتن شاید تلنگری باشد برای باقی عمرش و همچین ما در تامین امنیت بیشتری باشیم.تو رو خدا کمکم کنید چه دعاهایی را بخوانم برای دیدن خواب برای ایشان؟؟؟؟؟؟

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

غیرت یكی از احوالات نفس انسانی است. غیور كسی است كه نسبت به هرگونه تعرض غیر به حریم های شخصی و انحصاری خود به شدت واكنش نشان داده و برای حفظ و نگهداری حریم خصوصی خود، همه نوع ایثار و فداكاری بروز می دهد.

مسئله غیرت، دامنه گسترده و وسیعی را در برمی گیرد و اختصاص به غیرت نسبت به ناموس و مانند آن ندارد. انسان غیرتمند نسبت به هر چیز ارزشمند، واكنش نشان می دهد. از این رو نسبت به تجاوزات دشمن به خاك میهن خویش نیز غیور است و به دفاع از آن بر می خیزد.
اگر غیرت در انسان نبود، نسبت به تعرضات دیگران به حریم خصوصی و ارزش های مادی و معنوی و فردی و اجتماعی واكنش نشان نمی داد و ارزش های انسانی از میان می رفت لذا غیرت را یكی از صفات برجسته و كلیدی در زندگی انسانی دانسته اند كه موجب جلوگیری از تجاوز دشمنان به حریم خصوصی، خاك میهن، استقلال، عزت و ناموس خود می شود.
از آنجایی كه همه صفات الهی در انسان به ودیعت گذاشته شده، و درفطرت انسانی سرشته شده است (بقره، آیه۱۳) هر انسان دارای فطرت سالمی، غیرتمند است و غیرت در چنین انسانی یك واكنش طبیعی و انسانی است. از این رو در روایات كسانی كه غیرت ندارند به عنوان افرادی دارای بیماری قلبی و انسان های فاقد حالت فطری و طبیعی معرفی شده اند.
در روایت آمده است: «اذا لم یغر الرجل فهو منكوس القلب؛ اگر انسانی غیرت نداشته باشد، قلب وارونه است. (فروع كافی، جلد۵، ص۶۳۵، باب الغیره، حدیث۲)

*** عوامل بی غیرتی:
از جمله علل اصلی این صفت خبیثه، خود کم بینی و ضعف نفس است که نفس را یارای دفاع و حمایت از آنچه که شرع و عرف پشتیبانی و نگهبانی از آن را بر وی واجب و ضروری شمرده است ندارد و در این حالت است که قوه غضبیه که به عنوان پاسبان انسان به او ارزانی شده است از حالت عادی خود خارج شده، راه تفریط را می‌پیماید.[ نراقی، ملا مهدی؛ جامع السعادات، سید محمد کلانتر،ج۱،ص۳۰۱]
علت دیگر، مشغول شدن به ترانه‌ها و موسیقی‌های حرام و مبتذل می‌باشد که مرد را بی‌غیرت و زن را بی‌حیا می‌کند،[ کلینی،یعقوب؛ کافی،تحقیق علی اکبر غفاری، ج۵،ص۵۳۶]این مطلب با اندک توجه به چنین افرادی کاملاً مشهود و ملموس است که پیش چشمان اینان با نوامیسشان شوخی و احیاناً بی‌عفتی می‌کنند، اما دریغ از رگ غیرتی که در این افراد به حرکت درآید.
ایشان بی غیرتی را به جایی می‌رسانند که به جای ناراحتی ابراز خوشنودی کرده و به آن تشویق می‌کنند و فریاد تمدن و فرهنگ مآبی سر می‌دهند و متأسفانه گاهی دیده می‌شود که زنان و دختران پاک مسلمان در اثر خود کم بینی و احساس حقارت پوشالی که در برابر غربی‌ها و خارجی‌ها در خود احساس می‌کنند بدون فکر و اندیشه و به صرف تقلید کورکورانه، طوق نحس پیروی از آن‌ها را بر گردن آویخته، عنان اختیار خویش را به دستان نالایق آن بی‌خبران می‌دهند.

دقت در موارد بالا می تواند برایتان نکات و راه حل هایی را به همراه داشته باشد.

موفق باشید.

سلام
سري اول خواب ديدم كل پيامبرهاهستند اما انگار مثل حادثه ي غديرخم بود اما خواب بدي نبود
امروز خواب ديدم...كه توي خوابم خواب هستم بعد يهو يه نور زرد گردمانندي ازكنارم ردشد و به يك فردي رسيد تااون رسيد من خودم توي خوابم گفتم بلندبلند ياابوالفضل يا ابوالفضل چندبادباهم..بعد مثل حضرت زينب و حضرت فاطمه بودند ..بعداون نور كه بالا سر حضرت اومد سرامام حسين هم بود ...گريه ميكردند و من سعي كردم اروم كنمشون بعد كه اروم شدن گفتندكي هستند اما تهش نميدونم ادامه ي خوابم بود يا يك خواب ديگه فقط دوتازن بودند كه ناراحت نبودند و قيافشونم مشخص بود
ميشه بگيدتعبيرش چيه و لطف كنيد به ايميلم بفرستيد

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

با عرض معذرت، مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی متکفل تعبیر خواب نیستند.

موفق باشید.

سلام برخی از خواب ها به خاطر فکر زیادی است که به ان موضوع دارید

سلام یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدین ممنون تعبیرشو پیدا نکردم هیچجا من ۱۶ سالمه خواب دیدم یجا هستم همه چی سفیده نشستم دارم با لبتابم بازی میکننم چند تا بچه هم بودن اوناهم همینکارو میکردن یدفه یک خانوم با چادر مشکی کنارم نشست و بچه های دیگر غیب شدند صورتش نورانی بود ولی معلوم بود کمی پیر و مسن بود به من گفت چیکار میکنی گفتم دارم بازی میکنم گفت به جای اینکار از کارای دیگه ای که میتونی استفاده کن اینجاشو فهمیدم چون من برنامه نویسی بلدم و سایت هک میکنم سایت های اسراعیلی .
بهم گفت تو چقد شبیه حسینی من گفتم خواننده رو میگی واقعا شبیهشم؟گفت نه حسینو میگم کسی دور و ورمون نبود ولی یه صدا گفت ببین تو که عاشق امام حسین بودی ایمانت کم شده تا میگن حسین اول یاد خواننده میفتی. بعد من از اون خانم پرسیدم امام حسینو میگویی؟لبخند زد و ناپدید شد با خودم تو خواب پرسیدم کی بود باز اون صدا گفت از کجا میدونی شاید خواهر حسین بود.
خواااااااااااااااااااااااااااهش میکنم جواب بدین ذهنم خیلی درگیره

تصویر پاسخگو

با سلام
پاسخ کلی همان بود که در بالا داده شد .
این سایت در زمینه تعبیر خواب پاسخگو نیست .

با سلام تعبیر خواب شما که خیر هست انشالله اما دیدن ان بانو دلیل بر دیدن حضرت زهرا نمی باشه در ضمن این خواب برگرفته از ناخوداگاه درونی شما است که شاید یکجور تلنگر معنوی به شما است که حال که در سنی هستید که امکان در معرض خطا یا اشتباهی باشید به صورت یکجور راهنمایی برای شما تلاقی میکند که در رفتار و کارهای خود باید دقت بیشتری کنید

سلام.خواب دیدن ائمه سخته.من الان که۳۰سالمه خواب زیارت ائمه رو میبینم در همین حد متاسفانه.باز جای بسی امیدواری هست.وقتی سال اول راهنمایی بودم۱۰۰۰بار سوره کوثر خوندم خواب دیدم یک زن بسیار نورانی اومد کلاسمون و خیلی جذاب برامون سخنرانی کرد و بهمون وعده اومدن پیامبر به کلاس درسمون داد من و تعدادی از دوستانم که هیچ وقت ندیده بودمشون رفتیم در دفتر از گوشه در نگاه کردیم یک مرد سپیدپوش نورانی متوسط القامت در دفتر بودند.
چند سال بعد خواب بودم که یکهو با صدای برگای درخت گردو در باد شدید(ما درخت گردو داشتیم که اینجوری توصیف میکنم)از خواب بیدار شدم در واقع خواب بودم خواب دیدم یک موجود بسیار کریه و زشتی با پاهای گنده و پشمالو با عصبانیت بهم گفت من از۳چیز در وجودت بدم میاد۱-قرآن۲-نماز۳-درس.اون کسی جز شیطان نبود.گاهی شیطان برای گمراهی به خواب ما میاد.ولی اینو بدونید هرگاه فهمیدید که چقدر شیطان دشمن شماست ازش بیزار میشید.از شیطان کینه به دل بگیرید.
وقتی پشت کنکور بودم یک روز سر نماز خیلی گریه کردم و از خدا کمک خواستم و تصمیم گرفتم که برای استمداد فقط از خدا کمک بخواهم.همون شب خواب دیدم من و خواهرم رفتیم سر قبر یکی از یاران پیامبر آرامگاهش مث آرامگاه شعرای ما بود.اسمشو تو خواب میدونستم.خواهرم براش فاتحه خوند همینکه من خواستم فاتحه بخونم با لحنی جدی و دلگیر گفت به این خانم بگید برا من فاتحه نخونه.من تعجب کردم گفتم چرا؟گفت چون تو گفتی به محمد(ص)علی(ع)فاطمه(س)حسن(ع)و حسین(ع)متوسل نمیشم.این خواب منو منقلب کرد.

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

بدون شك بين نوع باور و تفكر و اعمال انسان با چيزهايي كه در عالم خواب مي بيند ارتباط وجود دارد ولي اين كه چه نوع عملي و يا نيتي موجب چه نوع خواب و رويايي مي گردد قابل درك و فهم نمي باشد چون خود خواب و رؤيا از اسرار كشف نشده و يكي از آيات و نشانه هاي الهي و از شگفتي هاي عالم انسان است. براي برخي از بزرگان گاه مطالب عميق و معارف الهي در عالم خواب روشن و هويدا و كشف شده و درعالم خواب به آنها عنايت هاي ويژه اي شده است. جريان خواب ديدن حضرت ابراهيم(ع) در مورد كشتن فرزندش اسماعيل(ع) و نيز داستان رؤياي حضرت يوسف(ع) كه واقعيت چهل سال پس از آن در عالم خواب بر او آشكار گرديد و رسيدن به مسند بزرگي مصر را مشاهده نمود از نمونه هايي است كه در قرآن كريم مطرح و مورد تأييد و تصديق قرار گرفته است.
در هر صورت خواب ديدن ائمه(ع) در عالم خواب از توفيق هاي الهي است و تحقق اين امور به طهارت معنوي و صفاي نفس بستگي دارد، چون امامان معصوم(ع) كانون عصمت و پاكي و معنويت مي باشند و ارتباط با آنها نيازمند وجود سنخيت و مشابهت با آنهاست. تا انسان از نظر اعتقادات و نوع بينش و باور و تفكر و نيز از نظر اعمال و اخلاق با آنها سنخيتي و مشابهتي پيدا نكند، ارتباط با آنها ممكن نمي باشد. البته ديده شده كه گاه فردي كه چندان به احكام و دستورات شرعي و اخلاق اسلامي پايبند نيست در اثر كار خالصانه اي كه انجام مي دهد، امامي(ع) را در خواب مي بيند و اين نوع پاداش به خاطر اعمال خوب اوست ولي معمولا فردي كه در بيداري با ائمه(ع) ارتباط و پيوستگي ندارد و مشتاق ديدار آنها و يا زيارت قبور پاك آنها نمي باشد و به قول معروف سر و سري با آنها ندارد و افكارش يكسره غرق دنيا و ماديات و شهوات و خودخواهي ها باشد، توفيق خواب ديدن آنها و ارتباط با آنها در عالم رؤيا نصيبش نمي گردد.
ايجاد سنخيت روحي با ائمه(ع) از طريق تهذيب نفس، ترك گناهان، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيشتر به خداوند متعال و جلب خشنودي آنها از طريق عمل به وظايف حاصل مي گردد.
به هر حال، خواب ديدن امامان(ع) و يا زيارتگاه آنها، يا بيانگر وجود ارتباط با آنها در بيداري و اشتياق به ديدار و زيارت قبر پاك آنها و يا ثواب و نتيجه انجام عمل و يا اعمالي خالصانه كه مورد رضا و خشنودي آنهاست مي باشد.
اما آيا ثواب اين زيارت را به او مي دهند يا خير؟ از لطف و كرم آنها اين امر بعيد نمي باشد، چگونه است اگر انسان در بيداري شوق زيارت ائمه(ع) را داشته باشد ولي اسباب برايش فراهم نباشد، ثواب آن زيارت را برايش مي نويسند، در عالم خواب نيز ظاهرا همين حكم جاري و ثابت است و به طور كلي از روايات استفاده مي شود كه هر عمل خيري كه انسان نيت مي كند آن را انجام دهد اگر موفق به انجام آن نشود ثواب آن را برايش مي نويسند بر عكس عمل بد كه تا انجام نداده برايش عقاب و كيفر نوشته نمي شود و اين از الطاف پروردگار و رحمت و مهرباني او نسبت به بندگانش مي باشد.

البته آنچه مهم است و بر هر شخصی واجب است ، شناخت و معرفت نسبت به امام زمانش است نه دیدن ایشان.
در شناخت و معرفت نسبت به امام آنچه که رکن اساسي است انصاف، بينش، دوري از هوي و هوس و جستجوي حقيقت است و غيبت و حضور امام نمي تواند نقشي مؤثر در اين باب داشته باشد. چه بسيار انسان هايي که در کنار امامان معصوم از آنها بيگانه بوده اند و چه بسيار انسانها که در زمان غيبت معرفت لازم را نسبت به امام خويش داشته اند.

و لذا شناخت پیامبر و ائمه صرفاً بواسطه ديدن و زيارت حضوري و درک زمان آن بزرگواران نيست اگر قلب انسان تابع حق و حقيقت باشد هيچ فرقي نمي کند که سخن امام را از لب گهربار ايشان بشنود يا اين که در روايات و احاديث بدان علم پيدا کند. خداوند حکيم است و حجت را بر همگان تمام مي نمايد متناسب با شرائط و خصوصيات افراد و لذا در فرداي قيامت هيچ کس بهانه اي ندارد.

** از شیخ بهلول پرسیدند كه چه وقت می‌شود به حضور آقا امام زمان، ارواحنا فداه، مشرّف شد؟
فرمودند: با تقوا باشید؛ وقتی كه بین شما و حضرت سنخیّت باشد.
سپس فرمودند: دیدن امام زمان، روحی‌فداه، مهم نیست، مهم این است كه او ما را ببیند. خیلی‌ها هم علی علیه‌السلام را دیدند اما دشمن او شدند. اگر كاری كردیم كه نظر آنها را جلب كنیم، آن ارزش دارد.(برگرفته از كتاب «ملكوتی خاك‌نشین، سیری در زندگانی حاج شیخ بهلول محمدتقی بهلول» نوشته سیّدعباس موسوی مطلق.)

پس ملاقات با ائمه ، امام زمان(عج) و ديگر اولياى الهى، نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياى الهى، نياز به تحقق دو بعد (معرفت و عمل) دارد. اگر كسى خود را به اولياى الهى شبيه نمود، به لقاى آنان نيز واصل خواهد شد.

===> ما مكلف به ارتباط به معناى ملاقات و رؤيت پیامبر ، ائمه و امام زمان(عج) نيستيم. آنچه وظيفه ما است، تشبّه به آن بزرگواران و پيمودن راه آنان است. ما بايد در همه حال سرباز آماده آنان و در خدمت ايشان باشيم.

موفق باشید.

سلام من خواب دیدم قبر حضرت رقیه نبش شد منم بودم یا شاید منم نبش کردم بعد حضرت رقیه رو به صورت دیدم که بیدار شدن و اومدن بیرون و بام کلی حرف زدن و من بشون گفتم چقدر دوستشون دارم بعد بم گفتن قبر ی کودک دیگرو نبش کنم که قبرش تو آب بود. تعبیرش چیه؟؟

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

از امام هشتم (ع) نقل شده : رسول خدا فرمود« مَنْ رَآنِي فِي مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِي لِأَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِي وَ لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَائِي وَ لَا فِي صُورَةِ وَاحِدَةٍ مِنْ شِيعَتِهِم‏»؛(۱)
کسی که مرا در عالم رؤیا ببیند، بی‌ترید درست دیده است، زیرا شیطان به صورت من و به صورت هیچ یک از اوصیای من و به صورت هیچ یک از شیعیان من نمودار نمی‌شود».
بر اساس این حدیث نورانی، شیطان نه تنها قدرت ندارد که به صورت پیامبر و امامان نمودار گردد، بلکه به صورت شیعیان نیز نمی‌تواند نمودار شود حتی در خواب .
اما نكته اصلي در اينجاست كه زماني فرد مي تواند تشخيص دهد ، فردي را كه در خواب مي بيند و با او سخن مي گويد واقعا امام معصوم و يا پيامبر خدا (صلوات الله عليهم) است كه قبل از خواب ،در بيداري ايشان را ديده باشد و چهره آنها را به خاطر داشته باشد اما فردي كه براي اولين بار در خواب فردي را مشاهده مي كند كه خود را امام معرفي مي نمايد به استناد به این روایت نمي تواند به اين اطمينان برسد كه حقيقتا امام را در خواب ديده است.
پس در مجموع اگر کسی در بیداری یکی از ذوات مقدس ائمه اطهار را ببیند و بعد در خواب صورتی نورانی مشاهده کند و بشناسد که چهره همان امام است ، این خواب صحیح است و آن کسی را که در عالم رؤیا دیده امام معصوم است، نه شیطان. اما اگر صورت نا شناسی را دید و این صورت نا شناس ادعای امامت کرد، تشخیص آن مشکل است ، چون امام را قبلا ندیده است و شیطان می تواند ادعای دروغین امامت کند. (۲)
لذا در صورتي كه چنين ترديدي براي او وجود دارد با توجه به اين نكته که دستورات و توصیه هائی که از ناحیه امام معصوم در چنین شرایطی به انسان می شود همواره مطابق قرآن و سنت قطعی پیامبر و اهل بیت (ع) می باشد. لذا الهاماتي كه در خواب به افراد مي شود در صورتی که امر به انجام واجبات و ترک محرمات باشد که در واقع تاکیدی برهمان احکام الهی است و یا در صورتی که امر و توصیه به یک عمل مستحبی و یا مباح باشد می تواند با توجه به شرایط افراد مورد نظر امام قرار گرفته باشد ،و لذا مي توان خواب را حمل بر صحت نمود اما با توجه به اينكه هرگز امام معصوم کسی را ولو در حال خواب به انجام کار گناه و حرام و یا ترک واجب راهنمائی نمی کند لذا همین نکته می تواند نشان خوبی برای تشخیص مواردی باشد که فرد تردید دارد کسی را که در خواب مشاهده نموده است انسان الهی بوده است و یا اینکه شیطان بوده است.
پی‌نوشت‌ ها:
۱. بحار الانوار، ج ۴۹، باب ۱۹، ص ۲۸۳، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت ـ ۱۴۰۳.
۲. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاها ، توصیه ها ، پرسش ها و پاسخ ها ، ج دوم ، چاپ دوم ، ص ۶۹(نقل قول از حضرت آيت الله جوادي آملي.)

موفق باشید.

با عرض سلام و خسته نباشید
اینجانب رضا ۳۶ ساله هستم. در شب ۱۱ ماه رجب یعنی حدود یک ماه پیش خواب دیدم که در خانه ای که همان جا آنشب مهمان بودم در مجلسی نشسته بودم که یک نفر به من میگفت که شما چرا اینقدر اسم آقا ابوالفضل را میارید و ایشون اصلا به شما توجه نمیکنه و خلاصه از این حرفها. ناگهان یه مرد قد بلند که هیکلی هم بود با یک ابای عربی که دستانش زیر عبا پنهان بود وارد شد و ایشان ریش مشکی متوسطی داشتند که زیاد بلند نیود و چشمهای درشت و ابروان پر پشت و پیشانی بلند و صورتی بسیار نورانی که به انسان حس آرامش میداد و وقتی وارد شد تمام افراد اون جمع بصورت غیر ارادی از جا بلند شدند به احترام ایشان و این بزرگوار رو به من کردند و فرمودند که من برای دیدار شما آمدم و حواسم به شما هست و وقتی که ایشان خواستند بروند من نشستم و پای ایشان بغل کردم و سرم را به پای ایشان چسپاندم و شروع کردم به گریه کردن و وقت رفتن ایشان به من فرمودند که ذکر الله و محمد بگو و من با حالت گریه و بعض از خواب پریدم. ناگفته نماند که محرم سال قبل بیرق گنبد آقا ابوالفضل از عراق از طرف یکی از دوستان که با من بسیار رفیق هستند برای چند روز مهمان خانه ما بود که من هم آن را جهت تبرک به منزل اقوام نزدیک بردم و همه از آمدن این بیرق بسیار ذوق زده شدند.. تعبیرش را نمیدانم ولی دیدن بزرگواری همچون قمر بنی هاشم افتخار بزرگی بود که نصیب من حقیر شد

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

بدون شك بين نوع باور و تفكر و اعمال انسان با چيزهايي كه در عالم خواب مي بيند ارتباط وجود دارد ولي اين كه چه نوع عملي و يا نيتي موجب چه نوع خواب و رويايي مي گردد قابل درك و فهم نمي باشد چون خود خواب و رؤيا از اسرار كشف نشده و يكي از آيات و نشانه هاي الهي و از شگفتي هاي عالم انسان است. براي برخي از بزرگان گاه مطالب عميق و معارف الهي در عالم خواب روشن و هويدا و كشف شده و درعالم خواب به آنها عنايت هاي ويژه اي شده است. جريان خواب ديدن حضرت ابراهيم(ع) در مورد كشتن فرزندش اسماعيل(ع) و نيز داستان رؤياي حضرت يوسف(ع) كه واقعيت چهل سال پس از آن در عالم خواب بر او آشكار گرديد و رسيدن به مسند بزرگي مصر را مشاهده نمود از نمونه هايي است كه در قرآن كريم مطرح و مورد تأييد و تصديق قرار گرفته است.
در هر صورت خواب ديدن ائمه(ع) در عالم خواب از توفيق هاي الهي است و تحقق اين امور به طهارت معنوي و صفاي نفس بستگي دارد، چون امامان معصوم(ع) كانون عصمت و پاكي و معنويت مي باشند و ارتباط با آنها نيازمند وجود سنخيت و مشابهت با آنهاست. تا انسان از نظر اعتقادات و نوع بينش و باور و تفكر و نيز از نظر اعمال و اخلاق با آنها سنخيتي و مشابهتي پيدا نكند، ارتباط با آنها ممكن نمي باشد. البته ديده شده كه گاه فردي كه چندان به احكام و دستورات شرعي و اخلاق اسلامي پايبند نيست در اثر كار خالصانه اي كه انجام مي دهد، امامي(ع) را در خواب مي بيند و اين نوع پاداش به خاطر اعمال خوب اوست ولي معمولا فردي كه در بيداري با ائمه(ع) ارتباط و پيوستگي ندارد و مشتاق ديدار آنها و يا زيارت قبور پاك آنها نمي باشد و به قول معروف سر و سري با آنها ندارد و افكارش يكسره غرق دنيا و ماديات و شهوات و خودخواهي ها باشد، توفيق خواب ديدن آنها و ارتباط با آنها در عالم رؤيا نصيبش نمي گردد.
ايجاد سنخيت روحي با ائمه(ع) از طريق تهذيب نفس، ترك گناهان، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيشتر به خداوند متعال و جلب خشنودي آنها از طريق عمل به وظايف حاصل مي گردد.
به هر حال، خواب ديدن امامان(ع) و يا زيارتگاه آنها، يا بيانگر وجود ارتباط با آنها در بيداري و اشتياق به ديدار و زيارت قبر پاك آنها و يا ثواب و نتيجه انجام عمل و يا اعمالي خالصانه كه مورد رضا و خشنودي آنهاست مي باشد.
اما آيا ثواب اين زيارت را به او مي دهند يا خير؟ از لطف و كرم آنها اين امر بعيد نمي باشد، چگونه است اگر انسان در بيداري شوق زيارت ائمه(ع) را داشته باشد ولي اسباب برايش فراهم نباشد، ثواب آن زيارت را برايش مي نويسند، در عالم خواب نيز ظاهرا همين حكم جاري و ثابت است و به طور كلي از روايات استفاده مي شود كه هر عمل خيري كه انسان نيت مي كند آن را انجام دهد اگر موفق به انجام آن نشود ثواب آن را برايش مي نويسند بر عكس عمل بد كه تا انجام نداده برايش عقاب و كيفر نوشته نمي شود و اين از الطاف پروردگار و رحمت و مهرباني او نسبت به بندگانش مي باشد.

البته آنچه مهم است و بر هر شخصی واجب است ، شناخت و معرفت نسبت به امام زمانش است نه دیدن ایشان.
در شناخت و معرفت نسبت به امام آنچه که رکن اساسي است انصاف، بينش، دوري از هوي و هوس و جستجوي حقيقت است و غيبت و حضور امام نمي تواند نقشي مؤثر در اين باب داشته باشد. چه بسيار انسان هايي که در کنار امامان معصوم از آنها بيگانه بوده اند و چه بسيار انسانها که در زمان غيبت معرفت لازم را نسبت به امام خويش داشته اند.

و لذا شناخت پیامبر و ائمه صرفاً بواسطه ديدن و زيارت حضوري و درک زمان آن بزرگواران نيست اگر قلب انسان تابع حق و حقيقت باشد هيچ فرقي نمي کند که سخن امام را از لب گهربار ايشان بشنود يا اين که در روايات و احاديث بدان علم پيدا کند. خداوند حکيم است و حجت را بر همگان تمام مي نمايد متناسب با شرائط و خصوصيات افراد و لذا در فرداي قيامت هيچ کس بهانه اي ندارد.

** از شیخ بهلول پرسیدند كه چه وقت می‌شود به حضور آقا امام زمان، ارواحنا فداه، مشرّف شد؟
فرمودند: با تقوا باشید؛ وقتی كه بین شما و حضرت سنخیّت باشد.
سپس فرمودند: دیدن امام زمان، روحی‌فداه، مهم نیست، مهم این است كه او ما را ببیند. خیلی‌ها هم علی علیه‌السلام را دیدند اما دشمن او شدند. اگر كاری كردیم كه نظر آنها را جلب كنیم، آن ارزش دارد.(برگرفته از كتاب «ملكوتی خاك‌نشین، سیری در زندگانی حاج شیخ بهلول محمدتقی بهلول» نوشته سیّدعباس موسوی مطلق.)

پس ملاقات با ائمه ، امام زمان(عج) و ديگر اولياى الهى، نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياى الهى، نياز به تحقق دو بعد (معرفت و عمل) دارد. اگر كسى خود را به اولياى الهى شبيه نمود، به لقاى آنان نيز واصل خواهد شد.

===> ما مكلف به ارتباط به معناى ملاقات و رؤيت پیامبر ، ائمه و امام زمان(عج) نيستيم. آنچه وظيفه ما است، تشبّه به آن بزرگواران و پيمودن راه آنان است. ما بايد در همه حال سرباز آماده آنان و در خدمت ايشان باشيم.

موفق باشید.

این عملی که در مفاتیح الجنان گفته شده رو من چند دفعه انجام دادم اما نتیجه ای نگرفتم اگر می شه راهنماییم کنید

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

پاسخی کلی برای مسایل مختلف از این دست، خدمتتان تقدیم می داریم:

در کتاب هاى روایى ما، دعاهاى جالب و ذکرهاى پرمحتوایى آمده که خواندن آنها با توجّه به معانى و محتواى آنها، تأثیر مهمّى در روح و جان انسان مى گذارد و براى حلّ مشکلات مادّى و معنوى بسیار مؤثّر است. علما این روایات را در کتب ادعیه و کتب روایى آورده اند؛ از جمله دعایى است که از امام صادق(علیه السلام) (براى برآورده شدن حاجات) روایت شده است:
«اَللّهُمَّ اجْعَلْنى اَخْشاکَ کَاَنّى اَراکَ، وَ اَسْعِدْنى بِتَقْویکَ، وَلاتُشْقِنى
خدایا چنانم کن که از تو بترسم چنانکه گویى تو را مى بینم و خوشبختم کن به پرهیزکاریت و بدبختم مکن
بِنَشْطى لِمَعاصیکَ، وَ خِرْلى فى قَضآئِکَ، وَ بارِکْ لى فى قَدَرِکَ، حَتّى لا
به نشاطم براى نافرمانى هایت و نیک بخواه برایم در قضایت و برکت ده برایم در مقدرت تا دوست
اُحِبَّ تَاْخیرَ ما عَجَّلْتَ، وَلا تَعْجیلَ ما اَخَّرْتَ، وَ اجْعَلْ غِناىَ فى
نداشته باشم دیرآمدن آنچه را شتاب دارى و نه زود آمدن آنچه را تأخیر اندازى و قرار ده بى نیازیم را
نَفْسى، وَ مَتِّعْنى بِسَمْعى وَ بَصَرى، وَ اجْعَلْهُمَا الْوارِثَیْنِ مِنّى، وَانْصُرْنى
در خودم و بهره مندم ساز به گوش و چشمم و قرارشان ده آن دو را وارث من و یاریم کن
عَلى مَنْ ظَلَمَنى، وَاَرِنى فیهِ قُدْرَتَکَ یا رَبِّ، وَ اَقِرَّ بِذلِکَ عَیْنى.
بر هر که به من ستم کند و قدرت خودت را در او به من نشان ده پروردگارا و دیده ام را بدان روشن کن.»[۱]
جهت اطلاع بيشتر ميتوانيد به كتاب «مفاتيح نوين» مراجعه نمائيد.

شیوه دعا كردن و مقدماتی كه در استجابت مؤثر است:
۱. معرفت و شناخت؛ نخستین شرط استجابت دعا، شناخت كسی است كه انسان او را می خواند. به همین جهت قرآن در آموزش شیوه دعا كردن می فرماید «اُدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً؛[۲] پروردگارتان را با تضرّع و پنهانى بخوانيد» یعنی بدانید كسی را كه می خوانید، «رب» شماست، آفرینش، رشد و تعالی و پرورش شما در دست قدرت اوست.
پس بهترین دعا آن است كه با ربوبیت آغاز گردد. نگاهی به شیوه دعا كردن انبیا و اولیای الهی در قرآن نشان می دهد كه آنان دعای خود را با «ربی» یا «ربنا» آغاز می كردند، زیرا این واژه انسان را متوجه می سازد با مبدأیی ارتباط برقرار ساخته است كه از نخستین لحظات وجود تا آخر عمر او و بعد از آن انسان را غرق در الطاف ربوبی خویش می سازد.

۲. دعا باید با اخلاص و از صمیم قلب و با حال تضرع و تواضع باشد. تنها با زبان دعا نكند، بلكه روح دعا باید در جان و در تمام ذرات وجود آدمی رسوخ كند.

۳. دعا باید در حالت بیم و امید باشد.
نه آن چنان از اعمال خود راضی باشید كه گمان كنید هیچ نقطه تاریكی در زندگی شما نیست و هیچ گناهی مرتكب نشده اید و نه آن چنان مأیوس باشید كه خود را شایستة عفو و بخشش خدا و اجابت دعا ندانید.
از خود راضی بودن و ندیدن عیب های خویش، ضمن این كه جهل مركب و عامل مهمی برای عقب گرد انسانی و سقوط اخلاقی است، باعث می شود كه انسان به جای عیوب خویش، عیب های دیگران را ببیند؛ یعنی به بیماری كه شیطان مبتلا بود «أَنَا خَيْرٌ مِّنْهُ ؛[ص/۷۶] من از آدم بهترم» مبتلا شود.
چنان كه «یأس و نامیدی» هم از دام ها و حربه های شیطان است. شایسته است انسان با دو بال «بیم و امید» حركت كند:«ادْعُوهُ خَوْفاً وَطَمَعاً؛[۳] خداوند را با بيم و اميد بخوانيد»

۴ – خدا را در پنهانی خواندن، دعا را زودتر به اجابت می رساند «اُدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً؛[۴] پروردگارتان را با تضرّع و پنهانى بخوانيد» دعا در خلوت با تمركز فكر و حضور قلب همراه است و به اخلاص نزدیكتر و از ریا و خودنمایی دور است. به همین جهت دعا در نیمه های شب و در نماز شب، آن هنگام كه همگی در خواب راحت به سر می برند، زودتر مستجاب می گردد. پیامبر اكرم(ص) می فرماید:
«خیر الدعا الخفیّ؛[۵] بهترین دعا آن است كه پنهانی (و از روی اخلاص) صورت گیرد».

۵ – تطهیر مال و ثروت و خانه و زندگی از مالی كه از راه غصب، ظلم، رشوه، ربا، دزدی، غش در معامله و فریب پیدا كرده یا مالی كه خمس یا زكات و انفاقات آن پرداخت نشده است.

۶ – اجتناب از خوردن غذای شبهه ناك و تطهیر لقمه خود و افراد تحت تكفل از حرام.

۷ – غفلت از مبارزه با فساد و ترک امر به معروف و نهی از منكر، بی اعتنایی در مقابل فسادهای اخلاقی و اجتماعی و اباحه گری و نادیده گرفته شدن ارزش های دینی، موجب عدم استجابت دعا می گردد. پیامبر اكرم(ص) فرمود: «باید امر به معروف و نهی از منكر كنید. در غیر این صورت خداوند انسان ها شرور ( و كسانی كه تعهداتی دینی و اخلاقی ) بر نیكان شما مسلط می كند و هر چه بكنید، مستجاب نمی شود».[۶]

۸ – عمل به پیمان های الهی.

كیفیت دعا

۱ – دعا باید با حمد و ثنای الهی همراه باشد. خداوند، جهت آموزش شیوه دعا كردن، دعای فرشتگانی را كه حاملان عرش خدا هستند و فرشتگانی كه گرداگرد آن قرار دارند، را توصیف نموده است.«كسانى كه عرش (خدا) را حمل مى‌‏كنند و آنان كه اطراف آن هستند، پروردگارشان را با سپاس و ستايش تسبيح كرده (و به پاكى ياد مى‌‏كنند) و به او ايمان دارند و براى كسانى كه ايمان آورده‌‏اند (از خداوند) آمرزش مى‌‏خواهند (ومى‌‏گويند:) پروردگارا! رحمت و علم تو همه چيز را فرا گرفته است، پس كسانى را كه توبه كرده و راه تو را پيروى كرده‌‏اند بيامرز و آنان را از عذاب دوزخ حفظ كن.»[۷]
چنان كه ملاحظه فرمودید؛ دعا را با تسبیح و تحمید خدا و اظهار ایمان به او و با كلمة طیبیه «ربنا» آغاز نمودند و از مقام رحمت و علم بی پایانش كه از صفات جمال و جلال او است، مدد خواستند سپس در حق دیگران دعا نمودند تا خدا دعا را در حق شان مستجاب گرداند.

۲ – دعا را با ذكر صلوات بر محمد و آل محمد(ص) بايد شروع نمود، زیرا صلوات درخواست سلام و درود از خداوند برای پیامبر اسلام و اهل بیت طاهرین اوست این دعا قطعا مستجاب است. وقتی در ابتدا و انتهای دعا ذكر صلوات قرار گرفت، خداوند به خاطر اول و آخر دعا، آن چه را كه در وسط قرار گرفته، اجابت خواهد كرد.

۳ – تطهیر قلب و روح: از كثافات و كدورت های گناهان، به وسیله اعتراف به گناه و توبه در پیشگاه خداوند.

۴ – در پایان، دعا را با تمسك به صفات او به اتمام برسانید، مثلا بگویید، برحمتك یا ارحم الرحمین.

«سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُ لِلّهِ وَ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَ اللّهُ اَكبَرُ وَ لا حَوْلَ ولا قُوَّةَ إلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظِيمِ؛ منزه است خدا وستايش خاص خدا است ومعبودى جزخدا نيست وخدا بزرگتر ازتوصيف است وهيچ جنبش ونيرويى نيست جز بوسيله خداى والاى بزرگ»( بخشي از دعاى عَشَرات)

برخی موانع استجابت دعا:

۱ – گناه:
گناهان سه گونه اثر می گذارند:
الف – توفیق دعا كردن را سلب می كنند.
ب – حالت تضرع و تواضع و توبه و انابه و اشك و گریه را می گیرند و نمی گذارند بنده با حضور قلب، توجه اش به سوی خدا متمركز گردد و مجذوب نفخات رحمانی او شود.
ج – در صورت خواندن دعا، دعایش مستجاب نمی گردد.
علی(ع) می فرماید: «المعصیه تمنع الاجابه[۸] با گناه از اجابت دعا جلوگیری می كنند» در دعای كمیل، شبهای جمعه دقت نمایید، آن جا كه می خوانید : « اللهم اغفرلی الذنوب التی تجس الدعا و... خدایا گناهانی كه مانع استجابت دعای من شده اند بیامرز.»
۲ – ترك دعا در هنگام خوشی ها: خداوند به حضرت داود (ع) وحی فرمود: مرا در روزهای خوش و آسایش یاد كن تا من دعای تو را در ایام گرفتاری و سختی اجابت كنم.[۹]
۳ – نافرمانی و رنجاندن والدین.
۴ – تأخیر انداختن نمازهای واجب از اول وقت.
۵ – در گفتار، بد زبان بودن.
۶ – نسبت به افراد مؤمن سوء ظن داشتن و بد طینت بودن.
۷ – با برادران یا خواهران مؤمن، با دو رویی و منافقانه برخورد كردن.
۸ – ترحم نكردن به افراد ضعیف...

[۱]. کافى، جلد ۲، صفحه ۵۷۷، حدیث ۱.
[۲]. اعراف،آیه ۵۵.
[۳]. اعراف، ایه ۵۶.
[۴]. اعراف، آیه ۵۵.
[۵]. ناصر مكارم شیرازی و همراهان، تفسیر نمونه، ج۵، ص ۲۸۱.
[۶]. سفینة البحار، ج۱، ص ۹ – ۴۴۸ .
[۷]. غافر، آيه ۷.
[۸]. غرر الحكم ، ج ۱، حدیث شماره ۸۴۲.
[۹]. سید هاشم رسول محلاتی، كیفر گناه ، ص ۱۰۷.

موفق باشید.

سلام من یه بار خواب دیدم توی خواب چادر حضرت فاطمه الزهرا رو دادن به یکی که به خالم داد و گفت این هدیه ای از حضرت زهرا(س) هست بعد هم یه نفر چادر رو گرفت و به خالم داد چادر خیلی خوشگلی بود فکر میکنم بخاطر این بوده که خالم الان باردارن و بچشون هم دختره ولی اگه میشه کامل تر توضیح بدین ممنون میشم چون چادر مشکی رنگ و زنونه و طرح دار بود.

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

از امام هشتم (ع) نقل شده : رسول خدا فرمود« مَنْ رَآنِي فِي مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِي لِأَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِي وَ لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَائِي وَ لَا فِي صُورَةِ وَاحِدَةٍ مِنْ شِيعَتِهِم‏»؛(۱)
کسی که مرا در عالم رؤیا ببیند، بی‌ترید درست دیده است، زیرا شیطان به صورت من و به صورت هیچ یک از اوصیای من و به صورت هیچ یک از شیعیان من نمودار نمی‌شود».
بر اساس این حدیث نورانی، شیطان نه تنها قدرت ندارد که به صورت پیامبر و امامان نمودار گردد، بلکه به صورت شیعیان نیز نمی‌تواند نمودار شود حتی در خواب .
اما نكته اصلي در اينجاست كه زماني فرد مي تواند تشخيص دهد ، فردي را كه در خواب مي بيند و با او سخن مي گويد واقعا امام معصوم و يا پيامبر خدا (صلوات الله عليهم) است كه قبل از خواب ،در بيداري ايشان را ديده باشد و چهره آنها را به خاطر داشته باشد اما فردي كه براي اولين بار در خواب فردي را مشاهده مي كند كه خود را امام معرفي مي نمايد به استناد به این روایت نمي تواند به اين اطمينان برسد كه حقيقتا امام را در خواب ديده است.
پس در مجموع اگر کسی در بیداری یکی از ذوات مقدس ائمه اطهار را ببیند و بعد در خواب صورتی نورانی مشاهده کند و بشناسد که چهره همان امام است، این خواب صحیح است و آن کسی را که در عالم رؤیا دیده امام معصوم است، نه شیطان. اما اگر صورت نا شناسی را دید و این صورت نا شناس ادعای امامت کرد، تشخیص آن مشکل است ، چون امام را قبلا ندیده است و شیطان می تواند ادعای دروغین امامت کند. (۲)
لذا در صورتي كه چنين ترديدي براي او وجود دارد با توجه به اين نكته که دستورات و توصیه هائی که از ناحیه امام معصوم در چنین شرایطی به انسان می شود همواره مطابق قرآن و سنت قطعی پیامبر و اهل بیت (ع) می باشد. لذا الهاماتي كه در خواب به افراد مي شود در صورتی که امر به انجام واجبات و ترک محرمات باشد که در واقع تاکیدی برهمان احکام الهی است و یا در صورتی که امر و توصیه به یک عمل مستحبی و یا مباح باشد می تواند با توجه به شرایط افراد مورد نظر امام قرار گرفته باشد ،و لذا مي توان خواب را حمل بر صحت نمود اما با توجه به اينكه هرگز امام معصوم کسی را ولو در حال خواب به انجام کار گناه و حرام و یا ترک واجب راهنمائی نمی کند لذا همین نکته می تواند نشان خوبی برای تشخیص مواردی باشد که فرد تردید دارد کسی را که در خواب مشاهده نموده است انسان الهی بوده است و یا اینکه شیطان بوده است.

پی‌نوشت‌ ها:
۱. بحار الانوار، ج ۴۹، باب ۱۹، ص ۲۸۳، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت ـ ۱۴۰۳.
۲. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاها ، توصیه ها ، پرسش ها و پاسخ ها ، ج دوم ، چاپ دوم ، ص ۶۹(نقل قول از حضرت آيت الله جوادي آملي.)

موفق باشید.

سلام خسته نباشید
من حدودا دو سال پیش خواب دیدم قبر حضرت فاطمه پیدا شده همه مردم بلیط هواپیما گرفتن که برن منم حتی اونایی که مثلا چند ماهه اینده پرواز دارن از اون شب تو فرودگاه میخوابیدن تا نوبت به اونا برسه خیلی شلوغ بود این وسط یه خانمی تغریبا سن بالا میخواست یه مهر برداره که نماز بخونه ولی به خاطره جمغیت نمیتونست من برای کمک به ایشون یه مهر برمیدارم میدم بهش ولی اون خانم به جای اینکه از من تشکر کنه میگه ایشاالله به هرچی که میخوای ( نرسی ) دقیقا من از همون موقع تا الان هرچی که خواستم نتونستم داشته باشم

تصویر soalcity

سلام
اولا دقت فرمایید که این تصور القای کاذب به خودتان نباشد
ثانیا حتی اگر چیزی مقدر شده باشد، با دعا و صدقه قابل تغییر است.

با سلام
دیشب شب عرفه بود و در عالم خواب دیدم حضرت فاطمه بالای سر تک تک اعضای خانواده م آمدند و نگاه کردند و با یک بررسی (نمیدانم چی) رفتند بدون هیچ صحبتی .البته مدتی ست یکی از اعضای خانواده بنده بیماری لاعلاجی گرفته و همه ما مشغول او هستیم. ولی اینکه ایشون صحبتی نکردند و البته من ندیدم ایشون رو و مطمئن بودم در خواب که حضرت فاطمه هستند که میخوان ببینن. اگه نظرتون رو بگید ممنون میشم

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

از امام هشتم (ع) نقل شده : رسول خدا فرمود« مَنْ رَآنِي فِي مَنَامِهِ فَقَدْ رَآنِي لِأَنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ فِي صُورَتِي وَ لَا فِي صُورَةِ أَحَدٍ مِنْ أَوْصِيَائِي وَ لَا فِي صُورَةِ وَاحِدَةٍ مِنْ شِيعَتِهِم‏»؛(۱)
کسی که مرا در عالم رؤیا ببیند، بی‌ترید درست دیده است، زیرا شیطان به صورت من و به صورت هیچ یک از اوصیای من و به صورت هیچ یک از شیعیان من نمودار نمی‌شود».
بر اساس این حدیث نورانی، شیطان نه تنها قدرت ندارد که به صورت پیامبر و امامان نمودار گردد، بلکه به صورت شیعیان نیز نمی‌تواند نمودار شود حتی در خواب .
اما نكته اصلي در اينجاست كه زماني فرد مي تواند تشخيص دهد ، فردي را كه در خواب مي بيند و با او سخن مي گويد واقعا امام معصوم و يا پيامبر خدا (صلوات الله عليهم) است كه قبل از خواب ،در بيداري ايشان را ديده باشد و چهره آنها را به خاطر داشته باشد اما فردي كه براي اولين بار در خواب فردي را مشاهده مي كند كه خود را امام معرفي مي نمايد به استناد به این روایت نمي تواند به اين اطمينان برسد كه حقيقتا امام را در خواب ديده است.
پس در مجموع اگر کسی در بیداری یکی از ذوات مقدس ائمه اطهار را ببیند و بعد در خواب صورتی نورانی مشاهده کند و بشناسد که چهره همان امام است، این خواب صحیح است و آن کسی را که در عالم رؤیا دیده امام معصوم است، نه شیطان. اما اگر صورت نا شناسی را دید و این صورت نا شناس ادعای امامت کرد، تشخیص آن مشکل است ، چون امام را قبلا ندیده است و شیطان می تواند ادعای دروغین امامت کند. (۲)
لذا در صورتي كه چنين ترديدي براي او وجود دارد با توجه به اين نكته که دستورات و توصیه هائی که از ناحیه امام معصوم در چنین شرایطی به انسان می شود همواره مطابق قرآن و سنت قطعی پیامبر و اهل بیت (ع) می باشد. لذا الهاماتي كه در خواب به افراد مي شود در صورتی که امر به انجام واجبات و ترک محرمات باشد که در واقع تاکیدی برهمان احکام الهی است و یا در صورتی که امر و توصیه به یک عمل مستحبی و یا مباح باشد می تواند با توجه به شرایط افراد مورد نظر امام قرار گرفته باشد ،و لذا مي توان خواب را حمل بر صحت نمود اما با توجه به اينكه هرگز امام معصوم کسی را ولو در حال خواب به انجام کار گناه و حرام و یا ترک واجب راهنمائی نمی کند لذا همین نکته می تواند نشان خوبی برای تشخیص مواردی باشد که فرد تردید دارد کسی را که در خواب مشاهده نموده است انسان الهی بوده است و یا اینکه شیطان بوده است.

پی‌نوشت‌ ها:
۱. بحار الانوار، ج ۴۹، باب ۱۹، ص ۲۸۳، نشر دار احیاء التراث العربی، بیروت ـ ۱۴۰۳.
۲. نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاها ، توصیه ها ، پرسش ها و پاسخ ها ، ج دوم ، چاپ دوم ، ص ۶۹(نقل قول از حضرت آيت الله جوادي آملي.)

موفق باشید.

با سلام به شما و سایت خوبتان.من خوابی ک دیشب دیدم بعد از نماز صبح این بود که.ی انگشتر عقیق تو مشهد بمن هدیه دادند و روی یا فاطمه الزهرا حکاکی شده بود ومن درحال برگشت دوبار آن انگشترو گم کردم و پیداش کردم باز و هرموقع ب اون انگشترو نگاه میکردم حالم یجوری میشد الانم ک یادآوری میکنم همونجورم کسی میدونه تعبیر خوابم چیه ممنون میشم بدونم

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

بدون شك بين نوع باور و تفكر و اعمال انسان با چيزهايي كه در عالم خواب مي بيند ارتباط وجود دارد ولي اين كه چه نوع عملي و يا نيتي موجب چه نوع خواب و رويايي مي گردد قابل درك و فهم نمي باشد چون خود خواب و رؤيا از اسرار كشف نشده و يكي از آيات و نشانه هاي الهي و از شگفتي هاي عالم انسان است. براي برخي از بزرگان گاه مطالب عميق و معارف الهي در عالم خواب روشن و هويدا و كشف شده و درعالم خواب به آنها عنايت هاي ويژه اي شده است. جريان خواب ديدن حضرت ابراهيم(ع) در مورد كشتن فرزندش اسماعيل(ع) و نيز داستان رؤياي حضرت يوسف(ع) كه واقعيت چهل سال پس از آن در عالم خواب بر او آشكار گرديد و رسيدن به مسند بزرگي مصر را مشاهده نمود از نمونه هايي است كه در قرآن كريم مطرح و مورد تأييد و تصديق قرار گرفته است.
در هر صورت خواب ديدن ائمه(ع) در عالم خواب از توفيق هاي الهي است و تحقق اين امور به طهارت معنوي و صفاي نفس بستگي دارد، چون امامان معصوم(ع) كانون عصمت و پاكي و معنويت مي باشند و ارتباط با آنها نيازمند وجود سنخيت و مشابهت با آنهاست. تا انسان از نظر اعتقادات و نوع بينش و باور و تفكر و نيز از نظر اعمال و اخلاق با آنها سنخيتي و مشابهتي پيدا نكند، ارتباط با آنها ممكن نمي باشد. البته ديده شده كه گاه فردي كه چندان به احكام و دستورات شرعي و اخلاق اسلامي پايبند نيست در اثر كار خالصانه اي كه انجام مي دهد، امامي(ع) را در خواب مي بيند و اين نوع پاداش به خاطر اعمال خوب اوست ولي معمولا فردي كه در بيداري با ائمه(ع) ارتباط و پيوستگي ندارد و مشتاق ديدار آنها و يا زيارت قبور پاك آنها نمي باشد و به قول معروف سر و سري با آنها ندارد و افكارش يكسره غرق دنيا و ماديات و شهوات و خودخواهي ها باشد، توفيق خواب ديدن آنها و ارتباط با آنها در عالم رؤيا نصيبش نمي گردد.
ايجاد سنخيت روحي با ائمه(ع) از طريق تهذيب نفس، ترك گناهان، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيشتر به خداوند متعال و جلب خشنودي آنها از طريق عمل به وظايف حاصل مي گردد.
به هر حال، خواب ديدن امامان(ع) و يا زيارتگاه آنها، يا بيانگر وجود ارتباط با آنها در بيداري و اشتياق به ديدار و زيارت قبر پاك آنها و يا ثواب و نتيجه انجام عمل و يا اعمالي خالصانه كه مورد رضا و خشنودي آنهاست مي باشد.
اما آيا ثواب اين زيارت را به او مي دهند يا خير؟ از لطف و كرم آنها اين امر بعيد نمي باشد، چگونه است اگر انسان در بيداري شوق زيارت ائمه(ع) را داشته باشد ولي اسباب برايش فراهم نباشد، ثواب آن زيارت را برايش مي نويسند، در عالم خواب نيز ظاهرا همين حكم جاري و ثابت است و به طور كلي از روايات استفاده مي شود كه هر عمل خيري كه انسان نيت مي كند آن را انجام دهد اگر موفق به انجام آن نشود ثواب آن را برايش مي نويسند بر عكس عمل بد كه تا انجام نداده برايش عقاب و كيفر نوشته نمي شود و اين از الطاف پروردگار و رحمت و مهرباني او نسبت به بندگانش مي باشد.

البته آنچه مهم است و بر هر شخصی واجب است ، شناخت و معرفت نسبت به امام زمانش است نه دیدن ایشان.
در شناخت و معرفت نسبت به امام آنچه که رکن اساسي است انصاف، بينش، دوري از هوي و هوس و جستجوي حقيقت است و غيبت و حضور امام نمي تواند نقشي مؤثر در اين باب داشته باشد. چه بسيار انسان هايي که در کنار امامان معصوم از آنها بيگانه بوده اند و چه بسيار انسانها که در زمان غيبت معرفت لازم را نسبت به امام خويش داشته اند.

و لذا شناخت پیامبر و ائمه صرفاً بواسطه ديدن و زيارت حضوري و درک زمان آن بزرگواران نيست اگر قلب انسان تابع حق و حقيقت باشد هيچ فرقي نمي کند که سخن امام را از لب گهربار ايشان بشنود يا اين که در روايات و احاديث بدان علم پيدا کند. خداوند حکيم است و حجت را بر همگان تمام مي نمايد متناسب با شرائط و خصوصيات افراد و لذا در فرداي قيامت هيچ کس بهانه اي ندارد.

** از شیخ بهلول پرسیدند كه چه وقت می‌شود به حضور آقا امام زمان، ارواحنا فداه، مشرّف شد؟
فرمودند: با تقوا باشید؛ وقتی كه بین شما و حضرت سنخیّت باشد.
سپس فرمودند: دیدن امام زمان، روحی‌فداه، مهم نیست، مهم این است كه او ما را ببیند. خیلی‌ها هم علی علیه‌السلام را دیدند اما دشمن او شدند. اگر كاری كردیم كه نظر آنها را جلب كنیم، آن ارزش دارد.(برگرفته از كتاب «ملكوتی خاك‌نشین، سیری در زندگانی حاج شیخ بهلول محمدتقی بهلول» نوشته سیّدعباس موسوی مطلق.)

پس ملاقات با ائمه ، امام زمان(عج) و ديگر اولياى الهى، نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياى الهى، نياز به تحقق دو بعد (معرفت و عمل) دارد. اگر كسى خود را به اولياى الهى شبيه نمود، به لقاى آنان نيز واصل خواهد شد.

===> ما مكلف به ارتباط به معناى ملاقات و رؤيت پیامبر ، ائمه و امام زمان(عج) نيستيم. آنچه وظيفه ما است، تشبّه به آن بزرگواران و پيمودن راه آنان است. ما بايد در همه حال سرباز آماده آنان و در خدمت ايشان باشيم.

موفق باشید.

سلام
زمان زیادی ست که منتظرم خواب مادرم فاطمه زهرا (س) رو ببینم . برام دعا کنید بهه آرزوم برسم . ممنون

Khab didam dar biyabani hastam ke chand zan be sorate dayere neshestan kami nazdik shodam yeki azun ha mano did be yeki dg eshare kard ke felanie un zan fateme zahra bod chehre zibayi nadasht bad yeki az zana umad samtam goft in khanum fateme zahrast to nazar karde khanum gasti harchi mikhay benevis ro in barge bede dasteshun .‎ Tabiresh chieeee kheyli ajbib bod khab .‎ Mamanm ham hamele bodr hamin khabo dide ke fateme zahra tu barge neveshte bode dokhtar dade behssh

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

پرسشگر گرامی،

بدون شك بين نوع باور و تفكر و اعمال انسان با چيزهايي كه در عالم خواب مي بيند ارتباط وجود دارد ولي اين كه چه نوع عملي و يا نيتي موجب چه نوع خواب و رويايي مي گردد قابل درك و فهم نمي باشد چون خود خواب و رؤيا از اسرار كشف نشده و يكي از آيات و نشانه هاي الهي و از شگفتي هاي عالم انسان است. براي برخي از بزرگان گاه مطالب عميق و معارف الهي در عالم خواب روشن و هويدا و كشف شده و درعالم خواب به آنها عنايت هاي ويژه اي شده است. جريان خواب ديدن حضرت ابراهيم(ع) در مورد كشتن فرزندش اسماعيل(ع) و نيز داستان رؤياي حضرت يوسف(ع) كه واقعيت چهل سال پس از آن در عالم خواب بر او آشكار گرديد و رسيدن به مسند بزرگي مصر را مشاهده نمود از نمونه هايي است كه در قرآن كريم مطرح و مورد تأييد و تصديق قرار گرفته است.
در هر صورت خواب ديدن ائمه(ع) در عالم خواب از توفيق هاي الهي است و تحقق اين امور به طهارت معنوي و صفاي نفس بستگي دارد، چون امامان معصوم(ع) كانون عصمت و پاكي و معنويت مي باشند و ارتباط با آنها نيازمند وجود سنخيت و مشابهت با آنهاست. تا انسان از نظر اعتقادات و نوع بينش و باور و تفكر و نيز از نظر اعمال و اخلاق با آنها سنخيتي و مشابهتي پيدا نكند، ارتباط با آنها ممكن نمي باشد. البته ديده شده كه گاه فردي كه چندان به احكام و دستورات شرعي و اخلاق اسلامي پايبند نيست در اثر كار خالصانه اي كه انجام مي دهد، امامي(ع) را در خواب مي بيند و اين نوع پاداش به خاطر اعمال خوب اوست ولي معمولا فردي كه در بيداري با ائمه(ع) ارتباط و پيوستگي ندارد و مشتاق ديدار آنها و يا زيارت قبور پاك آنها نمي باشد و به قول معروف سر و سري با آنها ندارد و افكارش يكسره غرق دنيا و ماديات و شهوات و خودخواهي ها باشد، توفيق خواب ديدن آنها و ارتباط با آنها در عالم رؤيا نصيبش نمي گردد.
ايجاد سنخيت روحي با ائمه(ع) از طريق تهذيب نفس، ترك گناهان، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيشتر به خداوند متعال و جلب خشنودي آنها از طريق عمل به وظايف حاصل مي گردد.
به هر حال، خواب ديدن امامان(ع) و يا زيارتگاه آنها، يا بيانگر وجود ارتباط با آنها در بيداري و اشتياق به ديدار و زيارت قبر پاك آنها و يا ثواب و نتيجه انجام عمل و يا اعمالي خالصانه كه مورد رضا و خشنودي آنهاست مي باشد.
اما آيا ثواب اين زيارت را به او مي دهند يا خير؟ از لطف و كرم آنها اين امر بعيد نمي باشد، چگونه است اگر انسان در بيداري شوق زيارت ائمه(ع) را داشته باشد ولي اسباب برايش فراهم نباشد، ثواب آن زيارت را برايش مي نويسند، در عالم خواب نيز ظاهرا همين حكم جاري و ثابت است و به طور كلي از روايات استفاده مي شود كه هر عمل خيري كه انسان نيت مي كند آن را انجام دهد اگر موفق به انجام آن نشود ثواب آن را برايش مي نويسند بر عكس عمل بد كه تا انجام نداده برايش عقاب و كيفر نوشته نمي شود و اين از الطاف پروردگار و رحمت و مهرباني او نسبت به بندگانش مي باشد.

البته آنچه مهم است و بر هر شخصی واجب است ، شناخت و معرفت نسبت به امام زمانش است نه دیدن ایشان.
در شناخت و معرفت نسبت به امام آنچه که رکن اساسي است انصاف، بينش، دوري از هوي و هوس و جستجوي حقيقت است و غيبت و حضور امام نمي تواند نقشي مؤثر در اين باب داشته باشد. چه بسيار انسان هايي که در کنار امامان معصوم از آنها بيگانه بوده اند و چه بسيار انسانها که در زمان غيبت معرفت لازم را نسبت به امام خويش داشته اند.

و لذا شناخت پیامبر و ائمه صرفاً بواسطه ديدن و زيارت حضوري و درک زمان آن بزرگواران نيست اگر قلب انسان تابع حق و حقيقت باشد هيچ فرقي نمي کند که سخن امام را از لب گهربار ايشان بشنود يا اين که در روايات و احاديث بدان علم پيدا کند. خداوند حکيم است و حجت را بر همگان تمام مي نمايد متناسب با شرائط و خصوصيات افراد و لذا در فرداي قيامت هيچ کس بهانه اي ندارد.

** از شیخ بهلول پرسیدند كه چه وقت می‌شود به حضور آقا امام زمان، ارواحنا فداه، مشرّف شد؟
فرمودند: با تقوا باشید؛ وقتی كه بین شما و حضرت سنخیّت باشد.
سپس فرمودند: دیدن امام زمان، روحی‌فداه، مهم نیست، مهم این است كه او ما را ببیند. خیلی‌ها هم علی علیه‌السلام را دیدند اما دشمن او شدند. اگر كاری كردیم كه نظر آنها را جلب كنیم، آن ارزش دارد.(برگرفته از كتاب «ملكوتی خاك‌نشین، سیری در زندگانی حاج شیخ بهلول محمدتقی بهلول» نوشته سیّدعباس موسوی مطلق.)

پس ملاقات با ائمه ، امام زمان(عج) و ديگر اولياى الهى، نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياى الهى، نياز به تحقق دو بعد (معرفت و عمل) دارد. اگر كسى خود را به اولياى الهى شبيه نمود، به لقاى آنان نيز واصل خواهد شد.

===> ما مكلف به ارتباط به معناى ملاقات و رؤيت پیامبر ، ائمه و امام زمان(عج) نيستيم. آنچه وظيفه ما است، تشبّه به آن بزرگواران و پيمودن راه آنان است. ما بايد در همه حال سرباز آماده آنان و در خدمت ايشان باشيم.

موفق باشید.

در فروردین سال ۱۳۹۲ من جوانی ۲۳ ساله بودم که آرزو داشتم روزی من هم مداح و نوکر آستان اهل بیت شوم.
(قبلا هر چه دعا میکردم که من هم به جمع نوکران اهل بیت و مادحین و ذاکرینشان قبول کنند جواب نمی گرفتم.)
تا آنکه در فروردین سال ۹۲ ایام فاطمیه بود در مسجدمان بعد از نماز مغرب وعشا مجلس روضه خوانی کوچک و محقری برای خانم زهرا برگزار شد. من هم در سوگ بانوی دو عالم با وجود معصیتهای فراوانم دلم شکست و گریستم و از خانم خواستم به من نوکری در استانش را عطا کند. دقیقا گفتم ته دلم خانم چه میشد روزی منم اون جلو مینشستم و مدح شما رو میکردم.
بعد از آن که بخانه برگشتم شب خوابی عجیب دیدم. دیدم همان مجلس روضه هست و مادحین میخوانند و من و بقیه اهل مسجد گریه میکنیم و بانویی غرق در عفاف و حجاب و سنگینی حضور خاص وارد مجلس میشود و در دستش کاسه ای دارد اشکهای مردم که مثل الماس یا چیزی شبیه به جواهر بر زمین میافتند را برداشته و در کاسه میریزد. مال مرا هم جمع کرد و بعد رفت.( خانم چادر سفید بر سرشان داشتن.)
من درخواب قویا حس میکردم که این بانو صاحب عزا و مجلس یعنی حضرت زهرا میباشند.
اما جالبتر و چیزی که مرا متحول ساخت این بود که بعد از حدود ده یا هفت روز مجدد خوابی دیدم که در مسجدی که روضه خوانده شده بود و من خواب قبلی را دیده بودم اینبار من میکروفون بدست اشعاری را میخوانم و فضای مسجد فضای شاد هست و گویا جشنی برپاست. من حدود ده روز بعد دقیقا روز میلاد حضرت زهرا س در همان مسجد اولین مدیحه سرایی ام را انجام دادم. و بعد ها اتفاقاتی افتاد که مرا از یک انسان در خطر زوال ایمان به یک خادم و نوکر اهل بیت س تبدیل نمود. من هربار به این چند سال فکر میکنم بیشتر به عمق مساله پی میبرم و آن اینکه ، بشر قدرتی فراتر از هر نیرو یی در دنیا دارد ولی نفس اورا زمین گیر میکند. اما کسانی که نا امیدند من حرفم با آنهاست اگر نوشته مرا میبینند ، به جان هر کسی که دوستش دارید قسم این آستان مطهر است و بر حاجات کسی دست رد نمیدهند. بخدا قسم تاکنون هر حاجتی از این آستان خواسته ام گرفته ام.
من فقط ۲۶ سال سن دارم ولی یکی از پیرغلامان اهل بیت روزی در هیت بمن گفت شصت سال است در این درگاه نوکری کرده ام هر چه خواسته ام گرفته ام.

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

پرسشگر گرامی،

بدون شك بين نوع باور و تفكر و اعمال انسان با چيزهايي كه در عالم خواب مي بيند ارتباط وجود دارد ولي اين كه چه نوع عملي و يا نيتي موجب چه نوع خواب و رويايي مي گردد قابل درك و فهم نمي باشد چون خود خواب و رؤيا از اسرار كشف نشده و يكي از آيات و نشانه هاي الهي و از شگفتي هاي عالم انسان است. براي برخي از بزرگان گاه مطالب عميق و معارف الهي در عالم خواب روشن و هويدا و كشف شده و درعالم خواب به آنها عنايت هاي ويژه اي شده است. جريان خواب ديدن حضرت ابراهيم(ع) در مورد كشتن فرزندش اسماعيل(ع) و نيز داستان رؤياي حضرت يوسف(ع) كه واقعيت چهل سال پس از آن در عالم خواب بر او آشكار گرديد و رسيدن به مسند بزرگي مصر را مشاهده نمود از نمونه هايي است كه در قرآن كريم مطرح و مورد تأييد و تصديق قرار گرفته است.
در هر صورت خواب ديدن ائمه(ع) در عالم خواب از توفيق هاي الهي است و تحقق اين امور به طهارت معنوي و صفاي نفس بستگي دارد، چون امامان معصوم(ع) كانون عصمت و پاكي و معنويت مي باشند و ارتباط با آنها نيازمند وجود سنخيت و مشابهت با آنهاست. تا انسان از نظر اعتقادات و نوع بينش و باور و تفكر و نيز از نظر اعمال و اخلاق با آنها سنخيتي و مشابهتي پيدا نكند، ارتباط با آنها ممكن نمي باشد. البته ديده شده كه گاه فردي كه چندان به احكام و دستورات شرعي و اخلاق اسلامي پايبند نيست در اثر كار خالصانه اي كه انجام مي دهد، امامي(ع) را در خواب مي بيند و اين نوع پاداش به خاطر اعمال خوب اوست ولي معمولا فردي كه در بيداري با ائمه(ع) ارتباط و پيوستگي ندارد و مشتاق ديدار آنها و يا زيارت قبور پاك آنها نمي باشد و به قول معروف سر و سري با آنها ندارد و افكارش يكسره غرق دنيا و ماديات و شهوات و خودخواهي ها باشد، توفيق خواب ديدن آنها و ارتباط با آنها در عالم رؤيا نصيبش نمي گردد.
ايجاد سنخيت روحي با ائمه(ع) از طريق تهذيب نفس، ترك گناهان، انجام واجبات و نزديكي هر چه بيشتر به خداوند متعال و جلب خشنودي آنها از طريق عمل به وظايف حاصل مي گردد.
به هر حال، خواب ديدن امامان(ع) و يا زيارتگاه آنها، يا بيانگر وجود ارتباط با آنها در بيداري و اشتياق به ديدار و زيارت قبر پاك آنها و يا ثواب و نتيجه انجام عمل و يا اعمالي خالصانه كه مورد رضا و خشنودي آنهاست مي باشد.

موفق باشید.

با سلام
من تا حدود دوم راهنمایی فکر میکردم بچه پدر مادرم نیستم......یعنی در اصل اصلا زمینی نیستم............همیشه میگفتم و کسی باور نمیکرد
یادمه همیشه با مجسمه ها و دیوار اتاق خوابم حرف میزدم.........حتی ساعت ها به کنج سمت چپ سقف اتاقم خیره میموندم
جالب اینه همه فامیل اینارو هنوزم یادشونه
یه چیزای ضعیفی یادم هست.......مثل آدم فضایی ها یا یه چیزی شبیه اون که همیشه تو ایوونمون راه میرفتم و من با دیدنشون جیغ میکشیدم
مامانم هنوزم یادشه که چقد بعدش گیج و منگ میشدم.
پدربزرگ (مادری) همیشه داستان های تخیلی برامون تعریف میکرد........خودش و مادربزرگم با جن ها ارتباط داشتن (جوونیاشون) و به من میگفت تو وجود منو و پسرداییم این قدرتو میبینه.
متاسفانه من همیشه این قضیه رو مسخره میکردم، بدبختی این بود که حسشون میکردم.
بالاخره اینقدر مسخرشون کردم که اول دبیرستان صدای یکیشونو شنیدم.....خدا شاهده سکته رو زدم
با مومیا و هزار تا کوفت دیگه بهتر شدم ولی به دلیل شدت ترس خونمونو عوض کردیم.
الان خونه پدر بزرگم زندگی میکنیم و ایشون در قید حیاط نیستن.
متاسفانه اینجا بیشتر حسشون میکنم........ولی دیگه مسخره نمیکنم.
من الان ۲۷ سالمه و هنوزم حسشون میکنم ولی بروز نمیدم ................خداروشکر انگار مسخرشون نمیکنم کاریم ندارن.
تا این لحظه نشده تو خوابهام خونه های نو ساز ببینم...همیشه تو خونه های قدیمی شهر میپلکم انگار.
به خلقتشون اعتقاد پیدا کردم، ولی به خودم قبولوندم که به دلیل سید بودن خانواده مادرم...جنای خوب تو این خونه هستن.
دو تا سوال دارم.
۱- اگر جن و روح ها با ما زندگی می کنن و ما اونا رو نمی بینیم......از لحاظ شرعی مشکلی نداره که زنان مارو در خونه ببینن؟
۲- آیا بنظر شما اگر تلاش کنم باهاش ارتباط برقرار کنم به ضررم تموم میشه؟ من عاشق خونه های قدیمی هستم
ممنون

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
در ابتدا باید اشاره شود که ممکن است در این باره بین مردم و عوام الناس قصه‌ها و افسانه‌های بسیاری مطرح باشد از جمله همین که در پرسش اشاره شده .
به چند نکته باید توجه شود :
جن تحت تسخیر آدمی در می‌آید و انسان می‌تواند از او کار بکشد حتى افراد سرکش آن ها را به زنجیر و بند بکشد. از این رو در قرآن آمده که جنیان تحت تسخیر حضرت سلیمان بوده و او از آن ها کار می‌کشید. (۱) برخی شیطان‌های جنی برای جناب سلیمان غواصی و کارهای سنگین انجام می‌دادند که در توان آدمی نبوده است. (۲)
از این گونه آموزه‌های قرآن به دست می‌آید که جن تحت تسخیر آدمی در می آید. به اذن الهی، جنیان مؤمن برای پیامبران و امامان مسخر می‌شدند و برای آن ها خدمت می‌کردند. نیز ممکن است برخی صالحان صاحب ولایت و معنویت نیز جنیان را تحت تسخیر در آورند. (۳)
غیر از این نوع ارتباط رویکرد منفی رابطه جن با انسان است که برای وسوسه و فریب آدمی عمل می‌کند. از این رو در سوره «الناس» آمده برخی از جنیان و انسان‌ها مردم را وسوسه می‌کنند. بنا بر این دو نوع ارتباط بین جنیان و آدمیان وجود دارد. ولی ارتباط با جنیان و یارى گرفتن از آن‏ها در امور منفی و مانند آن درست نیست؛ اما به جهت روابط ناسالمی که بعضی انسان ها با جنیان برقرار می کنند و آن ها را برای کارهای نادرست به خدمت می گیرند، از نظر فقهی بین فقها اختلاف است که آیا جایز است جنیان را تسخیر کرد و آن‏ها را به خدمت گرفت؟
در مجموع مى توان گفت: اگر این کار نسبت به جنیان مومن باشد و مایه آزارشان گردد، جایز نیست، ولى اگر مایه آزارشان نشود، روا مى‏باشد.
البته به کارگرفتن آن‏ها براى کارهاى نامشروع حرام است. آیا اصل ارتباط برقرار کردن با این موجودات از نظر شرعی جایز است ؟ ثانیا کیفیت برقراری این عمل چگونه بوده و به علاوه احضار و ارتباط به چه منظوری صورت می پذیرد؛ در باب احضار و تسخیر جن از منظر فقهی دو نظریه وجود دارد:
بعضی مثل امام خمینی می فرماید: تسخیر اجنه حرام است. (۴)
بعضی مانند آیت الله بهجت می فرماید: اگر موجب ضرر بر مسلمانی نباشد،اشکال ندارد. (۵)
در خصوص پرسش اول باید گفت چون انسان قدرت دیدن جنیان و ارواح را ندارد لذا تکلیفی نسبت به مسله یاد شده ندارد .
ممکن است ارتباط تان با آنها موجب ضرر باشد لذا بهتر است با آنها رابطه نداشته باشید.

پی نوشت:
۱. نمل (۲۷) آیه ۱۷ و انبیا (۲۱) آیه ۸۲.
۲. ص (۳۸) آیه ۳۷.
۳. محمد تقی مصباح معارف قرآن، نشر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، ۱۳۸۰ش، ص ۳۱۲.
۴. امام خمینی ،تحریرالوسیله، نشر موسسه آثار امام خمینی ،ج ۱،ص ۴۷۳ .
۵. آیت الله بهجت، استفتا آت، ج۴ ،سوال ۶۴۲۴ و ۶۴۲۵.

سلام...هیچ لذتی بالاتر از دیدن حضرات معصومین درخواب نیست..اما باید این نکنه را درنظر گرفت
که ارتباط قلبی ومعنوی با ایشان ارتبه های بالایی برخوردار است.بنابراین نباید
عبودیت را محصور در دیدن معصومین درخواب کرد،چه بسا انسانهایی مانند آیت الله قاضی(رحمه الله)
چهل سال عبادت کرد وگفت در طول این چهل سال نه خوابی دیدم نه مکاشفه ای،
ودرطول این چهل سال ایشان صبر کردند تا به مقام به این بزرگی رسیدند...
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته.

با سلام و احترام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال؛

دوست گرامی،
همانطور که نوشتید که صحیح هم هست، ملاک اصلی عبودیت، روئیت معصومین در خواب نیست.
دیدن معصومین در خواب حسّ نیکی است که به نوعی محبت انسان با ایشان را می رساند، اما لزوماً ندیدن آنها دور بودن از ایشان نیست.

** چند نکته:
۱. عوامل بسياري در خواب مؤثر است كه به بعضي از آنها اشاره مي شود:
الف) حالات روحي و رواني خواب بيننده:
مثلا افرادي كه در طول روز استرس و اضطراب دارند و يا ذهن مشغول و ناآرام دارند خواب هاي ترسناك و پر تنش مي بينند و كساني كه از افسردگي عميق رنج مي برند خواب هاي عرفاني زيادي در قالب هاي مختلف مذهبي و غير مذهبي مي بينند.
ب) نوع غذايي كه قبل از خواب خورده است.
گويند شخصي آمد خدمت پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و عرض كرد ديشب خواب پريشاني ديده ام. حضرت فرمود: ديشب چه خورده اي؟ عرض كرد خرماي پخته بسياري خورده ام. حضرت فرمود: علتش همان است.(۱)
ج) با وضو خوابيده يا بي وضو.
د) به حالت جنابت خوابيده يا با طهارت.
هـ) شغل و حرفه خواب بيننده.
و) چه زماني خواب ديده است روز يا شب، چه ساعتي خواب ديده است.
ز) آيا مؤمن و باتقوي است يا فاسق و گنهكار.

۲. علامه مجلسي در كتاب تعبير خوابش مي فرمايد: «ديدن پيامبرزادگان (كه شامل ائمه معصومين نيز مي شود) در خواب ده وجه دارد: رحمت، عزت، نعمت، شرف، دولت، ظفر، سعادت، رياست، قوّت، راحتي».(۲)

پی نوشت ها:
۱. ابن ابراهيم تفليسي، شيخ ابوالفضل، کليات کامل التعبير، انتشارات علميه اسلاميه، ص۱۰.
۲. مجلسي، محمدباقر، تعبير خواب، تهران، انتشارات محمد حسن علمي، ص۱۰.

موفق باشید.

ضمن عرض سلام و ادب
دیشب خواب دیدم ی خانومی پیش یکی از دخترداییم نشسته .دخترداییم بهم گفت ببین حضرت فاطمست دستشو گرفتم ی حس عجیبی بود نمیدونم هی هم تو خواب میگفتم انگار ۲ تا قطب آهنربا دارن همو دفع میکنن!!بعد گفنم کاش دست منم بگیره دست منم گرفت همون حس و داشتم بعد انگار تو هوا پرواز میکردم داد میزدم یا فاطمه زهرا
نمیدونم خوابم تعبیری داره یا خواب اشفته بوده

ولی من چن بار همپین خوابی با محتوای کمک خواستن از خدا و قرآن و اماما دیدم .ی شبم خواب دیدم ی نفر میخواد اذیتم کنه هی تهدیدم میکرد گفتم تو نمیتونی کاری کنی گفت میتونم گفتم خدام نمیذاره بعد تو خواب سوره توحید و خوندم و اون شخص کاری باهام نداشت ک هیچ باهام مهربونم شد

من ی بنده گناهکار خدام از گناهم حتی لذتم نمیبرم ک بگم واسه لذتش گناه میکنم اما نمیتونم ترکش کنم نمیتونم همونقد ک قبلا بنده خوبی بودم برای خدام بازم باشم عذاب میکشم ک با وجود همه گناهام خدا هربار عاشقانه نگاهم میکنه تو خواب وبیداری ازش کمک میخوام و کمکم میکنه
شما رو ب بانو فاطمه زهرا ب امام حسین قسمتون میدم هر کی این کامنت و میخونه برام دعا کنه ک بنده خوبی بشم برای خدام .میدونم خدا عاشقمه اما وقتی گناه میکنم روی صدا کردنشو ندارم

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

پرسشگر گرامی،
از اینکه این مقدار به خدای متعال و اهلبیتش علاقه مند هستید و خود را جدای از آنها نمی بینید، آیندۀ معنوی خوبی برای خود ترسیم می کنید.

به نکات زیر توجه نمایید:
۱. هر چه انسان از نظر معنوى، تقوا، معرفت و کمالات، در سطح بالا باشد و موازین پاکزیستى را رعایت کند، خوابهایى را که مى بیند غالبا خواب هاى راست و داراى پیام است. بر همین اساس، پیامبران و امامان و علماى ربانى و وارسته ، خوابهاى بد نمى بینند.
هنگامى که انسان به بستر خواب مى رود، وضو بگیرد، و دعا بخواند، و قرآن تلاوت کند، آداب مستحبى خوابیدن را رعایت کند.

۲. اما در مورد توجه خدا و اهلبیت به بندگان گنهکارش حرف دقیقی زده اید.
يك روز حضرت موسى(ع) در كوه طور در مناجات خود عرض كرد:
يااله العالمين(اى خداى جهانيان)
جواب آمد: لبيك (يعنى نداى تو را پذيرفتم)
سپس عرض كرد: يا اله المطيعين (اى خداى اطاعت كنندگان)
جواب آمد: لبيك.
سپس عرض كرد: يا اله العاصين (اى خداى گنهكاران)
اين دفعه سه بار شنيد: لبيك، لبيك، لبيك .
حضرت موسى(ع) عرض كرد: خدايا حكمتش چيست كه تو را به بهترين اسامى صدا زدم يك بار جواب دادى، اما تا گفتم اى خداى گنهكاران سه بار جواب مرا دادى؟!
خطاب شد: اى موسى، عارفان به معرفت خود و نيكوكاران به كار نيك خود و مطيعان به اطاعت خود اعتماد دارند، ولى گنهكاران جز به فضل من پناهى ندارند.
اگر من هم آنها را از درگاه خود نا اميد گردانم، به درگاه چه كسى پناهنده شوند؟

۳. بخشى از خواب دیدنها، خواب دیدن راست است، و منبع کشف و شناخت مى باشد و داراى تعبیر است، و تعبیر آن، گاهى سریع رخ مى دهد، و گاهى سالها بعد آشکار مى شود، و نباید براى تعبیر خواب ، نزد هر کسى رفت، و آنانکه خواب خود را نزد هر کسى بیان مى کنند، کار ناصحیح انجام مى دهند، و اگر احیانا چنین کردند، باید پاسخ آنها را به گونه اى (مثلا خیر است انشاء الله ) داد که موجب پریشانى و اضطراب نگردد.
نیز دریافتیم که دیدن پیامبر (ص) و امامان (ع) در عالم خواب، نشانه راست بودن خواب است، و نباید آن را نادیده بگیریم و به طور خلاصه؛ خواب بر سه گونه است: رحمانى پیام دار، عادى پیام دار، و شیطانى پوچ و بى پیام، البته در این راستا سخن بسیار است، ما در این مقام به همین مقدار کفایت مى کنیم.

و در آخر:
علامه نوری در کتاب دارالسلام از کتاب مصباح کفعمی، نقل می کند: کسی که بخواهد یکی از انبیاء یا ائمه یا یکی از اولیاء الهی را در خواب ببیند،
فلیقرؤا الشمس و اللیل و الجحد و الاخلاص و المعوذتین ثم یقرء الاخلاص مأة مره و یصل علی النبی مأة مره و نیام علی جانب الایمن الخ. پس سوره مبارکه والشمس و اللیل و کافرون و اخلاص و فلق و ناس را بخواند و بعد صد مرتبه سوره اخلاص را بخواند و صد مرتبه صلوات بر پیامبر «ص» بفرستد و بر طرف راست بخوابد...(۱)
البته باید دانست رعایت تمام شرائط زمانی و مکانی و حالات شخص و خواندن سوره ها طبق روایت ذکر شده، شخص را آماده برای دیدن خواب یکی از اولیاء می کند و باید دانست که هیچ کدام علت تامه و علت حتمی برای خواب دیدن نیستند و این طور نیست که هر کس این دستور را انجام بدهد، حتما آن فرد را در خواب می­ بیند، ولی اگر از طرف خداوند لیاقتی برای انسان حاصل شود، این دستورات انسان را مهیا و نزدیک و آماده رسیدن به مقصود می­ نماید.

پی نوشت:
۱. دارالسلام، ج ۳، ص ۱۲.

موفق باشید.

من در خواب دیدم در موقع شنیدن قران پرواز میکنم سر کلاس درس بودم چیزی گم,شده بود همه دنبالش میگشتن برای پیدا شدن آن چیز که نمیدانم چه بود بچه ها قران خواندن تا من پرواز کنم . وقتی پرواز کردم ناگهان یه,خانوم با روبند سفید ولباس سفید داخل اتاق شد که روی سینش با خط سبز نوشته بود یا فاطمه زهرا(ص ) و چیزی شبیه بغچه روی زمین انداخت و رفت . کسی ایشان را ندید فقط من دیدم همه با دیدن بغچه خوشحال شدن و از من برای پیدا کردنش تشکر کردن وقتی خواستم بگم کی اینو آورده بیدار شدن این خواب مال ۱۰سال پیشه

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

پرسشگر گرامی،
با عرض پوزش باید خدمتتان عرض کنیم که مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، متکفل پاسخگویی به سوالات دینی است و تعبیر خواب نمی کند.

اما نسبت به ماهیت خواب و اینکه فضاهای معنوی در آن حاکم است نکاتی تقدیم می کنیم:
۱- مکانیسم خواب پیچیده و ناشناخته است و میزان آگاهی بشر از فرایند و چگونگی شکل گرفتن آن ناچیز و سطحی است.
۲- هر چند نمی توان قاعده ای کلی برای دیدن خواب های معنوی بیان کرد و چار چوب مشخصی برای ان ترسیم نمود ولی بی شک انس با خدا واطاعت الهی و عمل به دستورات دین و نورانیت دل و تقوا و نیت صاف و اعمال صالح درتحقق آن تاثیر فراوانی دارند.
۳- برای اگاهی بیشتر در مورد پدیده خواب به توضیح ذیل توجه کنید:
مساله رؤیا و خواب دیدن، همیشه از مسائلى بوده است که فکر افراد عادى و دانشمندان را از جهات مختلفى به خود جلب کرده است.
این صحنه‏ هاى زشت و زیبا، وحشتناک و دلپذیر، سرورآفرین و غم انگیز که انسان در خواب مى ‏بیند چیست؟!
آیا اینها مربوط به گذشته است که در اعماق روح انسان لانه کرده و یا تغییرات و تبدیلاتى خودنمایى مى‏ کنند و یا مربوط به آینده است که بوسیله دستگاه گیرنده حساس روح آدمى از طریق ارتباط مرموزى از حوادث آینده عکسبردارى مى‏نماید، و یا انواع و اقسام مختلفى دارد که بعضى مربوط به گذشته و بعضى مربوط به آینده و قسمتى نتیجه تمایلات و خواست هاى ارضا نشده است.
قرآن در آیات متعددى صراحت دارد که حد اقل، پاره‏اى از خواب ها، انعکاسى از آینده دور یا نزدیک مى‏باشد.
در داستان خواب یوسف، و همچنین داستان خواب زندانیان که در آیه ۳۶ سوره یوسف و داستان خواب عزیز مصر که در آیه ۴۳ این سوره آمده به چند نمونه خواب برخورد مى ‏کنیم که همه آنها از حوادث آینده پرده برداشته است، بعضى از این حوادث نسبتا دور مانند خواب یوسف که مى ‏گویند بعد از چهل سال به تحقق پیوست و بعضى در آینده نزدیکتر مانند خواب عزیز مصر و هم بندهاى یوسف به وقوع پیوست.
در غیر این سوره اشاره به خواب هاى تعبیردار دیگرى نیز شده، مانند رؤیاى پیغمبر(ص) که در سوره فتح به آن اشاره شده و خواب ابراهیم که در سوره صافات آمده است (این خواب، هم فرمان الهى بود و هم تعبیر داشت).
جالب اینکه در روایتى از پیامبر ص چنین مى‏خوانیم: الرؤیا ثلاثة بشرى من اللَّه و تحزین من الشیطان و الذى یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه‏: خواب و رؤیا سه گونه است گاهى بشارتى از ناحیه خداوند است گاه وسیله غم و اندوه از سوى شیطان، و گاه مسائلى است که انسان در فکر خود مى‏پروراند و آن را در خواب مى‏بیند .
روشن است که خواب هاى شیطانى چیزى نیست که تعبیر داشته باشد، اما خواب هاى رحمانى که جنبه بشارت دارد حتما باید خوابى باشد که از حادثه مسرت بخش در آینده پرده بردارد.

موفق باشید.

من همه نظرا رو خوندم.. ولي اخر نفهميدم... چي كار كنم حضرت زهرا س ببينم؟ يكي نوشته بود با خوندن توحيد و حمد.. ميشه واقعا؟؟

پرسشگر گرامی؛
خواب دیدن امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ توفیق بسیار بزرگی است که خداوند تنها بندگان پاکیزه اش را از این نعمت بزرگ بهرمند می سازد امّا همچنان که خودتان نیز به نیکی می دانید خداوند نعمت های بزرگش را بدون قید و شرط به کسی عطاء نمی کند مهم ترین شرط دست یابی به این نعمت بزرگ پاک کردن دل از آلودگی ها است قلبی که خانة تاریک کینه ها، حسادت ها، سوء ظنّ ها و تکبّر ها باشد محال است که از این آب حیات بهره مند گردد. از این رو است که بسیاری از انسان های پاکیزه بدون این که دعایی بخوانند و یا گریه و زاری بکنند توانسته اند امامان معصوم را در خواب ببینند امّا با این حال در کنار این شرط مهم شرط دیگری نیز وجود دارد و آن انجام دادن اعمال مخصوصی است که امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ برای همین منظور یاد داده اند. که ما در اینجا تنها به دو مورد از آن ها اشاره می کنیم.
امام کاظم ـ علیه السّلام ـ فرمود:«هر کس که حاجتی نزد خدا داشته باشد و بخواهد ما را ببیند و جایگاه خود را (نزد ما) بشناسد پس سه شب غسل کند و در آن سه شب ما را بخواند و به ما متوسّل گردد بنابراین هر کس چنین بکند ما را خواهد دید.»[۱]
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمودند:«همانا هر کس که بر خواندن سورة مزمّل مداومت نماید و خواندن آن را ترک نکند پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ را در خواب می بیند و از ایشان هر چه بخواهد می پرسد. و خداوند او را از هر خیری که بخواهد بهره مند می گرداند.»[۲]
از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل شده اگر کسی بخواهد حضرت علی ـ علیه السّلام ـ را در خواب ببیند موقع خواب این دعا را بخواند انشاء الله موفق می شود:
«اللّهم انی اسئلک یا من لطف خفی و ایادیه باسطة لاتقبض اسئلک بلطفک الخفی ما لطفت به لعبد الاّ کفی أن ترینی مولای امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب فی منامی»
برای دیدن حضرت ولی عصر امام زمان ـ علیه السّلام ـ هر کس چهل روز صبح دعای زیر را بخواند انشاء الله خداوند دیدار حضرتش را نصیب می گرداند.
شرایط:
۱. با وضوء باشد.
۲. رو به قبله در جای پاک بنشیند.
۳. صلوات بفرستد.
۴. از گناهان استغفار نماید.
۵. این دعا را قبل از دعای اصلی بخواند:
«یا من هو اقرب الیّ من حبل الورید یا من هو فعّال لما یرید یا من یحُول بین المرء و قلبه یا من هو بالنظر الا علی یا من لیس کمثله شئ و هو علی کل شئ قدیر»
اما اصل دعا:
۶. «یا الله یا محمد یا علی یا فاطمه و بنیها یا صاحب الزمان ادرکنی یا فارس الحجاز ادرکنی یا اباصالح المهدی ادرکنی و لا تهلکنی»
همه روزه ۳۶۰ مرتبه اما روز دهم و بیستم و سیم و چهلم ۱۱۳۲ مرتبه بخواند.
۷. ده مرتبه صلوات بفرستد.
۸. فاتحه و اخلاص بخواند(حمد و سوره).
۹. اگر سورة قل هو الله را بیشتر بخواند بهتر است زیرا اسم اعظم دارد.
برای خواندن این دعا آثار عجیب و افعال غربیه نقل شده امید است انشاء الله خداوند با خواندن این دعاها توفیق درک حضور امام زمان را عطا فرماید.[۳]
در نهایت مطلب خود را با بیان نکتة بسیار مهمّی به پایان رسانده و شما را به خدای بزرگ می سپاریم و آن این که: هر چند که دیدن امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ توفیق بسیار بزرگی است امّا مهمتر از آن شناختن شخصیت والای ایشان و آشنا شدن با روش، منش و شیوة زندگی آن ها و به کار گرفتن آن در زندگی فردی و اجتماعی می باشد. اهمّیت این مطلب زمانی روشن خواهد شد که بدانیم، حتّی توفیق زیارت امامان معصوم ـ ـ علیهم السّلام ـ بدون خصوص چنین شناختی ممکن نخواهد بود.
در غیر این کتابها پیدا نکردیم تا برای مطالعة بیشتر معرفی نمائیم به همان دو کتاب معرفی شده مراجعه شود.
حدیث اخلاقی:
الهی نگاه های اشارت آمیز، سخنان بی فایده، خواسته های نابجای دل و لغزش های زبان را بر من ببخش.[۴]

مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان فرموده اند که:

شیخ کفعمی در مصباح ومحدّث فیض در خلاصة الاذکار فرموده که دیدم در بعض کتب اصحاب امامیّه که هر کس خواسته باشد در خواب ببیند یکی از پیغمبران و امامان علیهم السلام را یا یکی ازمردمان یا والدین خود را بخواند سوره شمس و لَیْل و قَدْر و قُلْ یا اَیُّهَاالْکافِرونَ و سوره اخلاص و مُعوّذتین(ناس و فلق) را، پس بخواند صد مرتبه سوره اخلاص و صلوات بفرستد بر پیغمبر و آل او صد مرتبه و بخوابد با وضو به جانب راست، خواهد دید هر که را اراده کرده انشاءاللَّه و تکلّم خواهد کرد با او انشاءاللَّه هر چه بخواهد.

و درنسخه دیگر دیدم که این عمل را بجا آورد در هفت شب بعد از آنکه این دعا را بخواند: (یعنی این دعا را بخواند و سپس اعمال را انجام دهد)
«اَللّهُمَّ اَنْتَ الْحَیُّ الَّذی لایُوصَفُ؛(خدایا تویی زنده که وصفت نشود) وَالاْیمانُ یُعْرَفُ مِنْهُ؛ (و ایمان ازاوشناخته شود) مِنْکَ بَدَتِ الاْشْیاءُ وَ اِلَیْکَ تَعُودُ؛ (از تو شروع شود چیزها و بسوی تو بازگردد) فَما اَقْبَلَ مِنْها کُنْتَ مَلْجَاَهُ وَ مَنْجاهُ؛ (پس هریک به تو رو کنند تویی ملجاء وپناهگاهش) وَ ما اَدْبَرَ مِنْها لَمْ یَکُنْ لَهُ مَلْجَاءٌ وَ لامَنْجا مِنْکَ اِلاّ اِلَیْکَ؛ (و هرکدام پشت کنند ملجاء و پناهی از تو نیست جز بسوی خودت) فَاَسْئَلُکَ بِلا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ؛ (پس از توخواهم به کلمه لااله الاّ انت) وَ اَسْئَلُکَ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ؛ (و از تو خواهم به بسم اللَّه الرحمن الرحیم) وَبِحَقِّ حبیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ سَیِّدِ النَّبِیّینَ؛ (و به حق حبیبت و محمّد صلی اللَّه علیه و آله آقای پیمبران) وَ بِحَقِّ عَلیٍّ خَیْرِالْوَصِیّینَ وَ بِحَقِّ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ الْعالَمینَ؛ (و به حق علی بهترین اوصیاء و به حق فاطمة بانوی زنان جهانیان) وَ بِحَقِّ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ اللَّذَیْنِ جَعَلْتَهُما سَیِّدَیْ شَبابِ اَهْلِ الْجَنَّةِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ السَّلامُ؛ (و به حق حسن و حسین که قرارشان دادی آقای جوانان اهل بهشت بر همه شان سلام باد) اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ؛ (که درود فرستی بر محمّد و آل محمّد) وَ اَنْ تُرِیَنی مَیِّتی فِی الْحالِ الَّتی هُوَ فیها.؛ (وسپس مرده ام را در همان حالی که دارد به من نشان دهی)»۵

پی نوشت ها:
[۱] . بحار، ج ۲۶، ص ۲۵۶.
[۲] . بحار، ج ۵۳، ص ۳۳۰.
[۳] . داروخانه معنوی، رضا جاهد، انتشارات هاتف، چاپ مهشید ۱۳۷۹، صفحة ۳۸ و ۶۵.
[۴] . نهج البلاغه فیض الاسلام تهران، چاپ آفتاب، خطبه ۷۷ ص ۱۶۷.
۵. مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، انتشارات فاطمه زهرا(س)، قم، ص۸۱۵].

موفق باشید.

سلام من در خواب دیدم کودکی به دنیا آمد که گویا حضرت فاطمه است و من دست خود را به پای ایشان زده و بر صورت خود کشیدم و در همان حال بر حسین فاطمه اشک می ریختم. تعبیر خواب را می خواهم بدانم. ممنون

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
متاسفانه در موضوع تعبیر خواب پاسخگویی نداریم.
امیدواریم موفق و سلامت باشید.

سلام
من یک شب خواب دیدم حضرت زهرا (سلام الله علیها) به خواب من آمدند ولی چهرۀ ایشان مشخص نبود ، ایشان به من گفتند چرا حق مرا به من نمی دهی یا ادا نمی کنی؟۱!!!!!!!!!!!!
به نظر شما حق آن حضرت چیست من هرچه تحقیق کردم تا بفهمم حق ایشان چیست تا آن را ادا کنم نفهمیدم و چیزی یافت نکردم.
اگر چیزی می دانید لطفا به ایمیل بنده ارسال کنید.

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
متاسفانه در موضوع تعبیر خواب کارشناسی برای پاسخگویی نداریم.
امیدواریم موفق و سلامت باشید.

سلام با تشکر از سایت خوبتون
من ۱۹ ساله هستم و یه دانش اموز کنکوری ام. نمیخوام تعریف کنم از خودم چون منم ادممو خطاکار..ولی تو زندگیم در دامان مادری بزرگ شدم که اونو مث فرشته پاک میدونم خوانوادم به نسبت مذهبی هستن و من طوری بزرگ شدم و تربیت شدم که همیشه همه جا منو بهترین میدونن چ اخلاق چ حجاب چ درس و خیلی چیزا.یجور الگو بودم..اما سال گذشته ی اشتباهی کردم خیلی به خدا نزدیک بودم ارامش داشتم زندگیم تو درس و مطالعه و تحقیق خلاصه میشد اما در عین نا باوری سال گذشته که مصادف بود با امتحانات نهایی ام همه چیز عوض شد.زندگیم داغون شد و از خدا دور شدم نمازو قران کنار رفت حجابم برام مث قبل ارزش نداشت و ی تحول منفی بزرگی تو درسم ایجاد شد.وابسته گوشی و شبکات اجتماعی شدم و همه چی خراب شد اتفاقات بدی افتاد که نمیخوام بگم..فقط در عین ناباوری ی شب ینفر اومد بم پیام داد ازم خواست به ادرسی که میده پیام بدم من حتی با وجود شکستی که خورده بودم بهیچ وجه ادمی نبودم این کارو کنم که اجازه بدم نامحرم پا ب حریم خصوصیم بزاره ولی اوشب گفتم باشه و رفتم اون شخص بنظر ادم بدی نمیومد بم گف بیا باهم درس بخونیم و من قبول کردم هرچی میگف میگفتم باشه و تو دوهفته شدم غلام حلقه ب گوشش.هنوزم باورم نمیشه چطوری این اتفاق افتاد اتفاقا قبلش استخاره کردم و خوب اومد گف خیره برام عجیب بود اون شخص با وجود فاصله زیادش کم کم حرفایی زد که منو ازش متنفر کرد ی شب بطور ناگهانی همه چیز عوض شد و خوانوادم ازش با خبر شدن براشون تعریف کردم و تموم امکاناتمو در اختیارشون گذاشتم و گفتم نمیدونم چطور وارد اینکار شدم فقط میخام ازتون کمکم کنید خودمو از منجلابی که ساختم بیرون بکشم...کمکم کردن و من الان ۶ ماهه از اون قضیه میگذره و با وجود اینکه توبه کردم ولی شبا همش یاد اون اتفاق میفتم دعا خوندم التماس خدا کردم ی دری بروم باز کنه..شاید بتونم خواب ائمه رو ببینم و اونوقت ازشون بپرسم ایا خدا بخشیدتم؟؟؟ دارم دیوونه میشم لطفا کمکم کنید خواهش میکنم ..کنکور هم دارم و فقط چند ماه بش مونده بزور تمرکز میکنم خواهش میکنم کمکم کنید.میشه تا حدالامکان جواب منو به ایمیلم ارسال کنید نمیخوام منتشر بشه ممنونم

تصویر مشاور شهر سوال

با سلام و احترام خدمت شما کاربر محترم شهر سوال.
خواهر گرامی، هرچند شاید لحظات و روزها و شبهای تلخ و تأسف برانگیزی را تجربه کرده باشید اما باید بدانید که هیچکدام از ما انسانها مصون از خطا و اشتباه نیستیم. حتی اگر عمری طولانی را بدون ارتکاب به گناه و خطا سپری کرده باشیم باز هم هر لحظه ممکن است با یک تصمیم اشتباه، یک رفتار اشتباه و یک لغزش به بیرون از جاده اصلی منحرف شویم. نکته مهمتر از مرتکب نشدن به گناه و خطا، درک و بینش نسبت به خطایی است که مرتکب شده ایم و توبه و پشیمانی واقعی از آن اشتباه! که خوشبختانه به نظر می رسد شما ضمن رهایی از آن مسیر خطا و گناه آلود، اکنون به اشتباه خود پی برده اید.
البته طبیعتا تا مدتی این تشویش و اضطراب با شما خواهد بود و زمان می برد تا این مسئله فراموش شود. بهتر است شما سعی کنید ضمن کاهش اضطراب ، از همین اضطراب اندک هم در جهت مثبت استفاده کنید و خود را در مقابل خطاها مقاوم تر نمایید.
آرزوی ما سلامتی و آرامش شماست.
ضمنا امکان دسترسی کارشناسان پاسخگو به ایمیل کاربران ممکن نیست.

حدودا دو ماه پیش در خواب دیدم خانه های مردم شروع یه یخ زدن کردند و برف ارام بارید و من وحشت کرده بودم و ناگهان کوه ها متلاشی شد و تکه هایی از کوه شبیه به قندیل به سمت شهر پرتاب میشد و در حیاط خانه همسایه مان خانمی را با چادر مشکی و در حالی که قدش به ابرها میرسید برگشت و با ان چهره ارام و دلنشین با شادی که در عمق نگاهش حس کردم به من نگاه کرد و من فریاد زدم حضرت زهرا و فکر کردم شادیش به خاطر نزدیک بودن ظهور حضرت مهدی ع است و بسیار خوشحال شدم و نلگهان سنگهای اتشی از اسمان شروع به باریدن کرد.لطفا خواب مرا تعبیر کنید.ممنون

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
متاسفانه در موضوع تعبیر خواب کارشناسی برای پاسخگویی نداریم.

با سلام و عرض ادب،
من دختری هستم ۳۲ ساله که از لحاظ مذهبی در سطح متوسطی هستم،در رابطه با خواب امامان و انبیا من رویدادهای عجیبی برام اتفاق افتاده از اون لحاظ میگم که از نظر برخی افراد در صورتی خواب انبیا و اولیا محترم رو می بینی که شخصی خیلی مذهبی و اهل نماز و روزه باشه،در حالی که من همچین فردی نیستم بعضی وقتا تو خوندان نماز تنبلی میکنم ولی اگر چه اینجوری هستم در کل اعتقادات قوی و قلبی به خدا و پیغمبر و انبیا و امامان رو دارم،من تا حالا تو خواب خیلی از انبیا رو با چشم خودم دیدم و از نزدیک زیارتشون کردم،البته بطور خیلی واقعی اینقدر واقعی که باید اسمشو گذاشت واقعیت نه خواب،پیغمبر (ص) با چهره نورانی تو خواب دیدم و در رابطه با مشکلی که تو زندگیمون اتفاق افتاده بود حضرت مبارک تو خواب به خونمون تشریف آوردن و در رابطه با مشکلی که تو خونمون باعث اذیت خود و خانوادم شده دردو دل کردم و راهنماییم فرمودند،یکبار دیگر حضرت به خوابم آمدن و خبر از ظهور و آمدن امام زمان به این سرزمین رو فرمودن،خواب حضرت یوسف رو دیدم که تو خواب خبر از اتفاقی رو بهم دادن که فرمودن من از طرف خدا اومدم که پیغام خداوند رو بهت برسونم که اتفاقی دارد برای خانوادت در حال وقوع است که من اینجا نمیتونم اون اتفاق رو توضیح بدهم ایشون فرمودن که اگر این کار انجام بشه آینده خوبی برای برادرت نخواهد داشت که متآسفانه من بعد اینکه برای برادرم تعریف کردم به حرف من باور نکرد ولی الان بعد چن سال پشیمونا که ای کاش حرفت رو باور میکردم و اون کار رو انجام نمیدادم چون هر چی در خواب بهم گفتن برایش اتفاق افتاد،اولین باری که خواب حضرت فاطمه زهرا (س) رو دیدم شبش تو خونمون سر یه موضوعی جر و بحث اتفاق افتاد و من اون شب خواب دیدم که نوری روشن از طرف پله ها به داخل هال و پذیرایی خونه اومد و زنی رو دیدم با قاپتی متوسط و سرتاپا لباس سبز پوشیده بود و با حجاب کامل و رنگ پوست سفید همیچین حالتی داشت و صدام زد فرمود من فاطمه هستم و از طرف خدا اومدم خونتون امشب هر چی تو خونه با داداشت گفتی و هر حرفی که تو خونه با هم زدین تو خانواده من خبردار بودم داداشم بخاطر اون جر و بحث یه کم کفر و ناشکری کرد و راستش من هم خیلی اعصابم خورد و از اینکه کفر و ناشکری کرد دعوام شد ایشان فرمودن که دیدم که تو هم حتی ناراحت شدی،به داداشت بگو اگه بخاطر دعای مادرت نبود الان خدا خیلی بلا براشون نازل میکرد من سرمو گذاشتم رو دامنش و قشنگ دستاشونو لمس کردم و چهره زیباش رو دیدم خیلی گریه کردم و با دستان مبارکش اشکامو پاک کردن و خیلی حرفای دیگم با هم زدیم و باهاش درد و دل کردم باور کنید انگار خواب نبود چون از همه چیز زندگیمون با خبر بود،من اون شب که تو خوابم اومدن گفتم یا فاطمه من آدم پاکی نیستم مادرم نماز میخونه ایشون رو صدا میزنم ولی فرمودن تو دختر پاک و معصومی هستی من اومدم پبش تو،خیلی جالب بود خوابم،بعد اون خواب دو بار دیگر هم ایشان دوباره به خوابم اومدن و خیلی واقعی باهام حرف زدن و زیارتشون کردم و برای خیلی مشکلات زندگیم از ایشون راهنمایی و صبوری بهم دادن خیلی،خواب حضرت علی (ع) رو دیدم که قامتی بلند و چهارشونه داشتن و از نزدیک زیارتش کردم وازش خواستم که شفاعتم بکنه پیش پرودگار و بهم قول دادن که مخصوصآ پیش خداوند شفاعتم میکنن،یه بار هم همراه مادرم تو خواب دیدم که به مشهد رفتیم و جمعی از مردم که خیلی شلوغ بود من و مادرم وارد سالن حرم اونجایی که مرقد امام رضا(ع) بود تو خوابم اون حضرت زنده بودن و مردم اومده بودن زیارت و همینکه وارد سالن خرم شدم از دور امام رضا من رو دید فرمود ای مردم راه رو باز کنید تا آن خانم جلو بیان همه راه رو باز کردن و من و مادرن رفتیم خدمت امام رضا(ع)،امام رضا رو با چشم خودم دیدم قد متوسطی داشتن و رنگ پوست روشن با چشم و ابروی سیاه،و ریش داشتن دستمو گذاشتم تو دستش و زیارتش کردم و بهم خوشامد گفتن و فرمود خیلی وقته منتظرتم بیای،الان چشم و دلم روشن شد با آمدنت به اینجا چشم و دلم رو روشن کردی و یه قرآن بهم هدیه دادن و فرمودن این هم هدیه من برای تو این قرآن رو نزد خودت نگه دار،در پایان میگم که من از خودم تعریف نمیکنم ولی خواستم این خوابهایی که دیدم رو خودم از دیدن این خوابها شوق کردم و با شوی هم برای شما تعریف بکنم که ایمانتون یوی باشه و خدا و پیغمبر (ص) و امامان و اولیا همه تو زندگیمون رو با تمام وجود حس کنید و هر مشکلی داشته باشین و هر راز و نیازی بدونید اونا باخبرن و حرفاتون رو میشنون و برعکس بعضیا که هیچ اعتقادی به این حرفا ندارن ولی واقعآ هستن و از ته دلتون و با نیت پاک صداشون بزنید که شداتونو میشنون و همیشه تو زندگی ناامید نباشین و تو هر کاری حکمتی هست اگر براتون اتفاق نیوفتاد ناشکری نکنین.بخدا میسپارمتون.

سلام دیشب درخواب دیدم که جایی هستم ویک قبر ساده وتنها دیدم نوری از اسمان به این قبر می‌تابید می‌شنیدم که مردم میگفتند قبر حضرت زهرا ص هست به حکم خدا میخواهد زنده بشودمدتی گذشت یکی گفت زنده شد دیدم زنی بطرفم آمد و چهره ای ساده و معمولی داشت چندکلمه ای صحبت کرد و رفت یادم نمیاد چی گفت هرچی فکر میکنم کمتر به یاد می آورم کسی تعبیر این خواب را میدونه

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
با عرض معذرت، متاسفانه در موضوع تعبیر خواب پاسخگویی نداریم.

این خوابی که تعریف می کنم حدودا برای ۱۲ سال پیش هست، زمانی که نماز شبم ترک نمی شد، نماز اول وقتم سرجاش بود، سعی می کردم حتی فکر گناهم نکنم ...
یک شب خواب حضرت زهرا رو دیدم که لباسی مشکی با پوشیه مشکی روی صورت داشتن و فقط لب و دهان مبارکشون پیدا بود. من و خانمی از اقواممون (که خانم مومنی هست) سر پل صراط ایستاده بودیم. این خانم از پل صراط عبور کرد و دیدم که حضرت زهرا لبخندی زدند.

نوبت من که شد بقیه خواب رو ندیدم تا اینکه چند وقت بعد پیش خودم از خدا خواستم ادامه خوابم رو ببینم، خدا شاهده همون شب ادامه خوابم رو دیدم
دیدم از پل صراط به سمت پایین پرت شدم و داشتم نزدیک به جهنم می شدم که پیش خودم گفتم "خدایا مرا به آتش دوزخ نسوزان"، بعد ناگهان به سمت بالا به سمت نوری سفید که انتهای صراط بود داشتم نزدیک می شدم.

فردا صبحش که بیدار شدم از خدا خواستم تعبیر این خواب رو از طریق قرآن بهم بگه، راه دیگه ای نمی دونستم. قرآن که باز کردم اولین آیه این بود:

<< و آن کسانی که آنها را از آتش دوزخ نجات دادیم، آیتی بود برای آنان که ایمان بیاورند>>

با سلام.من دیشب خواب دیدم یک اتفاق بد و خطرناک داره برام میفته و دارم میمیرم که یک صدایی بهم گفت این دست رو بگیر این دست حضرت فاطمه است و نجاتت میده بعذ یک دستی به طرفم اومد من هم گرفتمش و نجات پیدا کردم.اول فکر کردم الکیه بعد به شک افتادم و الان هم میخوام بدونم تعبیرش چیه؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
با عرض معذرت، متاسفانه در موضوع تعبیر خواب پاسخگویی نداریم.

سلام خدمت شما ودوستان گرامی .مدتی است مسئله اس فکرم رایه خود مشغول کرده وان اینست که من از حدود ۳یا چهارماهگی بارداریم به علت مشکلات خاص آن دوران دیگه نمازام رو مرتب نمی خوندم تا چندین وقت بعد از بدنیا آمدن بچم که انقدر بی تابی وگریه می کرد که من روز وشب رو گم کرده بودم تا اینکه یک شب خواب دیدم که در خانه پدرم همراه با پدر ومادرم نشسته بودم که درب پذیرایی ودرب حیاط هر دو باز بود وما هم درست روبروی درب بودیم که ۲خانم یکی با چادر سفید ودیگری با چادر مشکی روبروی درب ایستادند ومن ان موقع در خواب فهمیدم که حضرت فاطمه (س)هستند به همراه یک نفر دیگر .حضرت فرمودند به داخل این خانه نمی رویم جون اون (به من اشاره )کردند نمازهاشو نمی خونه .در خواب پدرم کلی با من دعوا کرد و...ومن بیدار شدم من اان دارم قضای نمازهام رو بجا می آورم وتوبه هم کردم غسل توبه هم بجا آوردم ولی خیلی ناراحتم حتی یک لحظه این خواب وان تصویر از جلوی چشمانم کنار نمی رود حال سوال من اینست چطور بفهمم ایشان از من راضی شدند

تصویر شهرسوال

با سلام و عرض ادب
خواهر محترم، در ابتدا بايد به اين نکته توجه کنيد که اين خوابي که ديديد نشانه اين است که شما مورد توجه اهل بيت عليه السلام خصوصا حضرت زهرا(س) هستيد که با اين خواب شما را از خواب غفلت بيدار کرد تا مجددا به مسير الهي قدم نهيد و از گذشته خود توبه کرده و به جبران گذشته بپردازيد.
خوشبختانه شما به وظيفه خود عمل کرديد و در ابتدا توبه کرده و به جبران گذشته پرداختيد و اين بسيار ارزشمند مي باشد و اين را بدانيد که با توبه گناهان گذشته مورد بخشش خداوند قرار خواهد گرفت.
چون بر اساس روايات، توبه آثار گناهان را محو مي‌کند . در اين صورت دغدغه‌اي براي گناهکار باقي نمي‌ماند. امام باقر(ع) در اين باره مي فرمايد: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له؛(۱) کسي که از گناه توبه کند، مانند کسي است که گناه نکرده باشد».
لذا در صورت تحقق توبه از انسان شکي نيست که خداوند آن را مي‌پذيرد. اين بشارت را خداوند در قرآن داده است: «هو الّذي يقبل التوبة عن عباده و يعفو عن السيئات؛(۲) خدا است که توبه بندگانش را مي‌پذيرد و گناهان آنان را عفو مي‌نمايد».
اما در باره اينکه چگونه بفهميم حضرت زهرا از ما راضي هستند:
واضح است كه رضايت حضرت زهرا در گرو رضايت خداوند است؛ و خداوند با انجام فرائض و اعمالي كه به آن‏ها امر فرموده (مثل نماز، روزه، جهاد، امر به معروف، احترام به والدين و...) خشنود است و از منهيات ناراضي.
در روايتي از حضرت امام محمد باقر عليه السلام همين معنا را مي‏يابيم: «خدا سه چيز را در سه چيز ديگر پوشانده: خشنودي اش را در طاعتش قرار داده، پس هيچ طاعتي را كم مشمار، شايد رضايت خدا در آن طاعت باشد.
دوم: خشمش را در معصيت پوشانده، پس معصيتي را ناچيز مشمار، شايد خشم او در آن معصيت باشد. سوم: اوليائش را در مردمان پنهان كرده، پس كسي را تحقير مكن! شايد همو ولي خدا باشد.» ( بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۸۷، حديث۲)
بنابراين وقتي به كار خوبي دست مي‏زنيد و نيت قربة الي الله مي‌‏كنيد، در مسير رضاي الهي قرار گرفته ‏ايد اما وقتي به كار ناشايستي دست مي‏يازيد، از اين رضايت دور شده‌‏ايد.
هم‏چنين خداوند در آيات بسياري خود را دوستدار توّابين و بخشاينده گناهان و محو كننده آن‏ها خوانده است.«إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ؛[بقره/۲۲۲] هر آينه خدا توبه کنندگان و پاکيزگان را دوست دارد»
قطعا با مقداري عمل نيك كوتاه و ناقص و مشتي عبادت ناچيز كه نه در شأن پروردگار عالم است و نه ذره‏ اي از حق عبادت او را ادا مي‏كند و تازه آن هم واقعاً به خاطر خدا نيست، بلكه از سر عادت‏ يا ترس از جهنم و اميد بهشت، حق شكر نعمت او را نمي توان گذارد يا رضايت او را فراهم ساخت.

امام سجادعليه ‏السلام به‏ خوبي اين مسئله را در دعاي ابي حمزه بيان مي‏دارند:

«أم بغاية جهدي في عملي ارضيك؛ چگونه مي‏توان با نهايت جُهد خود در عمل به رضايت او رسيد؟»

«و كيف نستكثر اعمالاً نقابل بها كرمك؛ زيادي اعمال ما چگونه با ميزان كرامت تو مقابله كند و با آن سازگار است؟»

در حقيقت اگر شما ملتزم به اجراي فرامين الهي به بهترين شکل و در عالي ترين سبک آن باشيد و در اطراف احکام دقت کنيد، قطعا به مراحل بالاي رضايت خداوند و حضرت زهرا (س) خواهيد رسيد و از دوستان آن بزرگوار خواهيد بود.

پي نوشت ها:
۱. شيخ کليني، الکافي، تعليقه علي أكبر غفاري،تهران، دار الكتب الاسلامية، چاپ چهارم، ۱۳۶۵ق، ج ۲، ص ۴۳۵.
۲. شورى (۴۲) آيه ۲۵.

/۳۹۱۵۹۱/

با سلام خدمت شما .زمان بدنیا آمدن فرزندم تا مدتی نمی توانستم نماز بخوانم ,بعد از مدتی در خواب دیدم درب حیاط ودرب پذیرایی منزل پدرم باز است ومن وپدر ومادرم در پذیرایی نشسته بودیم طوریکه مستقیم داخل کوچه پیدابود که دو خانم جلو در دیدم یکی چادر مشکی ویکی چادر سفید بود ان زمان در خواب تشخیص می دادم کدامیک خانم فاطمه زهرا می باشند .خانم فرمود داخل این خانه نمی رویم بعد به من اشاره کرد وگفت چون اون نمازهایش رانمی خواند بعد رفتند .پدرم در خواب کلی با من دعوا کرد ومن درحالیکه گریه می کردم از خواب پریدم .از ان خوا تا کنون حدود ۳سال می گذرد ولی حتی یک ثانیه از جلوی چشمم نمی رود من نمازهای قضایم را دارم بجا می آورم وسعی می کنم نمازهایم را اول وقت بجا آورم .خیلی ناراحتم ونمی دانم چگونه رضایت حضرت زهرا را جلب کنم نمی دانید چقدر خجالت می کشم .چه کنم چه کنم .....

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباط شما
مرکز ملي پاسخگويي بخش تعبير خواب ندارد لذا نمي توانيم درباره اصل خواب اظهار نظر کنيم اما در مورد جبران گذشته و کسب رضايت اهل بيت نکاتي خدمتتان بيان مي شود.
همين که به فکر جبران عملي کاستي هاي خود هستيد بسيار خوب است و با يک برنامه ريزي مي توانيد اين موارد را جبران کنيد . مثلا در هر روز يا هر نماز خود يک نماز قضا هم به جا آوريد و ...
در مورد کارهاي ديگري که براي جلب رضايت معصومين عليهم السلام مفيد است بايد عرض شود هر کار خير و نيکي که در چهارچوب شرع مي گنجد موجب رضايت اهل بيت مي شود از پرداختن حق الناس ها و کمک به فقير و درمانده تا برگزاري روضه و شرکت در مراسمات مذهبي و گريه بر مصائب اهل بيت همه اين امور مي تواند گره گشاي کارتان باشد و موجبات رضايت ايشان را فراهم آورد .
پيشنهاد مي شود برنامه ريزي روزانه داشته باشيد تا از فرصت ها و لحظات عمر خود بهترين بهره را بگيريد و در آينده پشيمان نباشيد.

به طور خلاصه مي توان گفت که در يک برنامه روزانه رعايت موارد زير لازم است.
* انجام واجبات ديني و ترک محرّمات که از همه مهمتر است.
* عمل به مستحبّات (تا حدّ امکان و با شادابي)
* در صورت امکان هميشه با وضو بودن.
* استغفار دائمي داشتن يا لااقل روزي صد يا هفتاد بار استغفار کردن براي کوتاهي هاي خود در بندگي خدا، يا ابراز بيزاري از گناه ديگران (بهترين عبادات براي استغفار از نظر اهل عرفان گفتن ذکر شريف يونسيّه صد مرتبه، پس از نماز صبح در حالت سجده مي باشد : لا اله الا انت سبحانک انّي کنت من الظالمين : نيست خدايي جز تو، پاکي تو، همانا من از ظلم کنندگان و کوتاهي کنندگان هستم.
* خواندن مداوم قرآن در هر روز، حداقل به اندازه يک يا پنج صفحه، و تا حدّ امکان به اندازة يک جزء و دقت در معاني آن که بسيار راهگشا مي باشد.
* خواندن دعاهاي هر روز و زيارات مربوط به امامان معصوم در هر روز مخصوصاً دعاي صباح، عهد، کميل و ندبه( البته در صورت داشتن حوصله و حال لازم )
* بجا آوردن نماز در اول وقت و تا حد امکان بجا آوردن نمازهاي نافله و نمار جماعت
* خواندن نماز شب يا قضا کردن آن در روز.
* انجام صله رحم و مقيد بودن به آن
* کسب علم و مطالعه روزانه در خد امکان
* همنشيني با خانواده و دلجويي از ايشان (پدر، مادر، همسر، فرزندان و ...)
* خواستن توفيق از خداوند در تمامي مراحل زندگي و هميشه به ياد خدا بودن و همنشيني با اهل علم و تقوي
* مراقبه و محاسبه روزانه اعمال
* بهره وري از فرصت ناب محرم و مراسمات عزاداري اهل بيت در ارتقاء سطح معرفتي خود نسبت به اهل بيت
* تفکر در احوالات امام زمان و اينکه آن عزيز هميشه ناظر بر اعمال ماست و توسل نمودن به حضرتش که بسيار مورد سفارش بزرگان دين بوده است.
اما اينکه در چه ساعاتي اين اعمال انجام بشود- به غير از آنهايي که وقت مخصوص دارند- اين بستگي به روحيه و برنامه شخصي شما دارد، شما خودتان بهتر از هر کس ديگري مي توانيد برنامه خود را طوري تنظيم کنيد که در ضمن رسيدن به کارهاي ديگر به انجام اين برنامه ها نيز دست يابيد.

--موفق باشيد--

/۳۹۱۹۶۳/

سلام علیکم،من معصیت زیاد میکنم دلم میشکنه توبه میکنم ولی باز... یه شب از روضه برگشتم خیلی دلم شکسته بود خواب دیدم یه خانمی از خانه مادربزرگم که سید هستن اومد بیرون قدشون خمیده بود صورتشونو ندیدم ولی در خواب ایشونو شناختم و فهمیدم حضرت زهرا هستن ادب کردم و سلام دادم جواب سلام من رو دادن گفتم امکانش هست برگردم خانم؟انگار ناراحت بودن دفعه اول و دوم جواب ندادن یا انگار جواب دادن و من نفهمیدم ولی آخرش گفتن بله،یه هفتس که شب و روز دارم بهش فکر میکنم تورو خدا برام دعا کنید ممنون

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباط شما
بزرگوار، از اين که به فکر اصلاح خود هستيد بسيار خرسنديم .
ما در اين مرکز تعبير خواب نداريم اما نکاتي درباره حفظ توبه و پايداري بر آن خدمتتان عرض مي شود.
مطمئنا با تلاش و تقويت عزم و اراده مي توانيد به هدف خود برسيد .
راه توبه هيچ‌گاه بسته نيست. انسان اگر چندين بار توبه‌اش را بشکند، باز هم واقعاً – و نه تنها با زبان - پشيمان شود و به درگاه الهي روي آورد، خداوند او را مي‌پذيرد. البته انسان بايد سعي و تلاش کند هيچ وقت مرتکب گناه نشود، اگر کسي توبه واقعي کند؛ يعني از ته دل از گناه خود پشيمان شود و تصميم بگيرد که ديگر مرتکب گناه نشود، خداوند توبه او را مي‌پذيرد، و خداوند توبه کنندگان را دوست دارد.
اميد به رحمت پروردگار و ندامت و پشيماني از گناهان و در نهايت توبه واقعي و خالصانه، گامي مهم به سوي محبوب خدا شدن و راهي است هموار به سوي هدايت، که شيطان از آن نگران است.
نکته بسيار مهم در اين راه، استعانت از لطف و عنايتي است که خداوند نسبت به توبه کنندگان دارد؛ زيرا توبه واقعي همه عقوبات اخروي گناه و آثار منفي آن‌را در پيشگاه خداوند از بين مي‌برد، همان‌گونه که خداوند فرموده است: «اى بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده‌ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد که خدا همه گناهان را مي‌آمرزد؛ زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است»

نکاتي درباره حفظ توبه و ترک گناه :
مهم ترين منشأ گناه و نافرماني خداوند غفلت و جهل انسان است. اگر شيطان بتواند کسى را از مقام خود، عظمت، علم، حکمت و لطف خداوند، نعمت هاي بي شمار او، مضرات و عواقب گناه و… غافل کند، او را به آساني به وادي گناه و نا فرماني مي کشاند. همچنين جهل و نادانى به ارزش‏هاى وجودى انسان، جهل به آثار ارزنده پاک دامنى و عفت، جهل به عواقب گناه و بالاخره جهل به اوامر و نواهى الاهى باعث ارتکاب بسياري از گناهان است.
از اين رو بهترين راه براي نجات از گناه از بين بردن جهل و غفلت است.
اگر ما همواره به عظمت خدا و نعمت هاي بي شماري که به ما و ديگر بندگانش بخشيده است توجه داشته باشيم، در صدد شکرگزاري و جبران نعمت هاي او خواهيم بود، نه به دنبال عصيان و سرکشي. و اگر به علم و حکمت و لطف خداوند در قانون گذاري و حرام و حلال کردن کارها و اشياء توجه و اطمينان داشته باشيم، درمي يابيم که هر آنچه را خداوند بر ما حلال کرده قطعا خير و صلاح و منفعت ما در آن است و هر آنچه را خداوند بر ما حرام کرده قطعاً به ضرر ما بوده است و اين جا است که هيچ گاه صلاح و منفعت خويش را رها نخواهيم کرد و به دنبال شر و ضرر نخواهيم رفت و اگر انسان به ارزش و مقام والاي خود در بين ديگر مخلوقات توجه کند و اين که گناه اين ارزش و مقام را از بين خواهد برد، حاضر نخواهد شد تا اين ارزش بزرگ را براي لذت آني و بي ارزش و زود گذر از دست بدهد.

راه کار عملي براي نجات افراد مبتلا به گناه
در ذيل، به برخي از راه کارهاي مهم اشاره مي شود:
۱- تقويت رابطه با خداوند و معصومين (عليهم السلام)
۲- توجه به آثار خوب ترک گناه و آثار بد انجام گناه
۳- تقويت اراده
۴- مخالفت با هواى نفس
۵- نداشتن علاقه زياد به دنيا و ظواهر فريبنده آن
۶- دور کردن شياطين انسى و جنى از خود
۷- پناه بردن و توکل بر خداوند متعال در تمام امور
۸- مواظبت بر نمازهاى واجب و توجه و حضور قلب هنگام نماز
۹- ياد آورى مرگ
۱۰- برنامه ريزي دقيق روازنه
و ....

آداب و شرايط توبه که در حفظ توبه بسيار موثر است:
http://www.pasokhgoo.ir/node/13350

--موفق باشيد--

/۴۲۷۰۴۶/

سلام.من خواب دیدم در یک جمعی هستیم که کسی رو نمیشناسم ولی انگار خونه خودمون بود چون چادر نمازم رو تشخیص دادم که دقیقا جای قبل بود یک آقایی چندتا آیه و حدیث گفت و در آخر گفت یا فاطمه زهرا خودتو به ما نشون بده بعد چراغ ها خاموش شد و بلافاصله روشن شد و یک خانوم با چادر مشکی ظاهر شد تو خواب من چهرشونو دیدم ولی الان یادم نمیاد و بعدش خیلی سریع از خواب پریدم تعبیرش چی میتونه باشه؟

تصویر شهرسوال

سلام بر شما
با عرض معذرت، متاسفانه در موضوع تعبیر خواب پاسخگویی نداریم.

باسلام. خواب دیدم یه خانم سیدی را که چهره اش واضح نبود اما انگار اطرافیان میگفتن که خانم حضرت زهرا ص هستن به زور خودم را به ایشان رساندم اسکناسی را به ایشان دادم که برایم تبرک کنن، ایشان فرمودند انشالله حاجت روامیشوی ،تعبیرش چی میتونه باشه؟

تصویر شهرسوال

سلام دوست گرامی و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

من یه بار خواب دیدم یع مرد اومد بهم یه چادر داد گفت این چادر حضرت زهرات مال تو من گفتم اما این قدش برای من خوب نیست گفتن اشکال ندارع سرت کن. منم از دستشون گرفتم و سر کردم. این چه تعبیری دارع؟؟

تصویر شهرسوال

سلام و تشکر از ارتباطتان با این مرکز

با عرض معذرت، متاسفانه امکان پاسخگویی از این سامانه دیگر مقدور نیست.

برای ارسال پرسش و دریافت پاسخ، از راه های ارتباطی ذیل استفاده بفرمایید. دوستان کارشناس در این بخش ها خدمت شما هستند:

۱) نسخه جدید "اپلیکیشن پاسخگو"

این برنامه را می توانید از این لینک دریافت کنید:
https://cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app

۲) اگر امکان نصب و استفاده از برنامه فوق را ندارید، می توانید با مراجعه به این آدرس اینترنتی و ثبت مشخصات، پرسش خود را از طریق وبسایت مطرح نمایید:
https://user.pasokhgoo.ir

البته با عرض معذرت، متاسفانه در موضوع تعبیر خواب پاسخگویی نداریم.

باسلام و خسته نباشید خدمت شما من از بچگی علاقه ی خیلی زیادی به حضرت فاطمه داشتم و همیشه میگفتم کاش من هم در آن زمان بودم و میتوانستم به حضرت فاطمه کمک کنم و نذارم که بهش آسیبی برسونن و روزی در خواب دیدم که به من خبر میرسونن که میخوات حضرت فاطمه رو بکشن و من خودم را در زمان قدیم میدیدم همه جا قدیمی بود و خانه هاهم خشت و گلی بودند و من در بام خانه ها میدوییدم که دیدم حضرت فاطمه رو یهود ها گرفتند و دستانش را با طناب بسته بودند و او چادرس سیاه و پوشیده بود و نقاب در صورتش بود و من همچنان فریاد میزدم که آسیبی به حضرت فاطمه نرسونین ولی به حرف هایم گوش نمیکردن رفتم جلویشان را گرفتم گفتم نمیذارم اورا ببرید من را بکشید ولی به ایشان صدمه نزنید که منو دستگیر کردن و بردن انداختن تو دریا و من خیلی سخت خاج شدم از اب وقتی بیرون اومدم همه گفتن حضرت فاطمه شهید شده و من حالم خیلی بد شد و گریه کردم

نظرات