حضرت آدم (ع) متعلق به چند قرن قبل است؟

حضرت آدم (ع)

علامه طباطبایی در این باره گفتاری دارند که همان را به عینه نقل می کنیم:

«در تاریخ یهود آمده است که: عمر نوع بشر از روزى که در زمین خلق شده تاکنون ، بیش از حدود هفت هزار سال نیست که اعتبار عقلى هم کمک و مساعد این تاریخ است، براى اینکه اگر ما از نوع بشر یک انسان مرد و یک زن را که با هم زن و شوهر باشند فرض ‍ کنیم که در مدتى متوسط نه خیلى طولانى و نه خیلى کوتاه با هم زندگى کنند و هر دو داراى مزاجى معتدل باشند و در وضع متوسطى از حیث امنیت و فراوانى نعمت و رفاه و مساعدت و... و همه عوامل و شرایطى که در زندگى انسان مؤ ثرند قرار داشته باشند و از سوى دیگر فرض کنیم این دو فرد در اوضاعى متوسط توالد و تناسل کنند و باز فرض کنیم که همه اوضاعى که درباره آن دو فرض ‍ کردیم درباره فرزندان آن دو نیز محقق باشد و فرزندانشان هم از نظر پسرى و دخترى بطور متوسط به دنیا بیایند خواهیم دید که این انسان که در آغاز فقط دو نفر فرض شده بودند، در یک قرن یعنى در راءس صد سال عددشان به هزار نفر مى رسد، در نتیجه هر یک نفر از انسان در طول صد سال پانصد نفر مى شود.
آنگاه اگر عوامل تهدیدگر را که با هستى بشر ضدیت دارد (از قبیل بلاهاى عمومى یعنى سرما، گرما، طوفان ، زلزله ، قحطى ، وبا، طاعون ، خسف ، زیر آوار رفتن ، جنگهاى خانمان برانداز و سایر مصائب غیر عمومى که احیانا به تک تک افراد مى رسد) در نظر بگیریم و از آن آمار که گرفتیم سهم این بلاها را کم کنیم و در این کم کردن حداکثر را در نظر بگیریم یعنى فرض کنیم که بلاهاى نامبرده از هر هزار نفر انسان نهصد و نود و نه نفر را از بین ببرد و در هر صد سال که بر حسب فرض اول در هر نفر هزار نفر مى شوند غیر از یک نفر زنده نماند.
و به عبارت دیگر: عامل تناسل که باید در هر صد سال دو نفر را هزار نفر کند تنها آندو را سه نفر کند و از هزار نفر تنها یک نفر بماند آنگاه این محاسبه را به طور تصاعدى تا مدت هفت هزار سال یعنى هفتاد قرن ادامه دهیم خواهیم دید که عدد بشر به دو بلیون و نیم مى رسد.
پس اعتبار عقلى هم همان را مى گوید که تاریخ گفته است و لیکن دانشمندان طبقات الارض و به اصطلاح ژئولوژى معتقدند که عمر نوع بشرى بیش از ملیونها سال است و بر این گفتار خود ادله اى از فسیل هائى که آثارى از انسانها در آنها هست، و نیز ادله اى از اسکلت سنگ شده خود انسانهاى قدیمى آورده اند، که عمر هر یک از آنها به طورى که روى معیارهاى علمى خود تخمین زده اند بیش از پانصد هزار سال است.

این اعتقاد ایشان است لیکن ادله اى که آورده اند قانع کننده نیست دلیلى نیست که بتواند اثبات کند که این فسیل ها، بدن سنگ شده اجداد همین انسانهاى امروز است و دلیلى نیست که بتواند این احتمال را رد کند که این اسکلت هاى سنگ شده مربوط است به یکى از ادوارى که انسانهائى در زمین زندگى مى کرده اند چون ممکن است چنین بوده باشد و دوره ما انسانها متصل به دوره فسیل هاى نامبرده نباشد، بلکه انسانهائى قبل از خلقت آدم ابوالبشر در زمین زندگى کرده و سپس منقرض شده باشند و همچنین این پیدایش ‍ انسانها و انقراضشان تکرار شده باشد، تا پس از چند دوره نوبت به نسل حاضر رسیده باشد.

و اما قرآن کریم بطور صریح متعرض کیفیت پیدایش انسان در زمین نشده، که آیا ظهور این نوع موجود (انسان ) در زمین منحصر در همین دوره فعلى است که ما در آن قرار داریم و یا دوره هاى متعددى داشته، و دوره ما انسانهاى فعلى آخرین ادوار آن است؟

هر چند که ممکن است از بعضى آیات کریمه قرآن استشمام کرد که قبل از خلقت آدم ابوالبشر (علیه السلام ) و نسل او انسان هائى دیگر در زمین زندگى مى کرده اند مانند آیه شریفه:
(و اذ قال ربک للملائکه انّى جاعل فى الارض خلیفه قالوا اتجعل فیها من یفسد فیها و یسفک الدّماء) که از آن برمى آید قبل از خلقت بنى نوع آدم دوره دیگرى بر انسانیت گذشته است.»[۱]

[۱]. تفسیر المیزان،علامه طباطبایی، ج۴ص۲۲۲-۲۲۳.

دیدگاه‌ها

طبق روایات نزدیک به چهل هزار سال پیش حضرت ادم بدنیا هبوط کرده و علم زیست شناسی نیز با تحقیق بر روی استخوان انسانهای مدرن نیز به همین نتیجه رسیده و انسانهای ماقبل انسان امروزی از دو ونیم میلیون سال قبل برروی زمین بوده اند

تصویر soalcity

با عرض سلام
لطفا در صورت امکان دلیل فرمایش تان را مرقوم بفرمایید.

علیک السلام
روایات را از سخنرانان تلویزیونی شینده ام ولی یادم نیست چه کسی بود چون چندین سال قبل بود
اما چند هفته قبل مستندی را دیدم مشتمل بود بر بررسی های علمی بر روی استخوانهای کشف شده از انسانهای ادوار مختلف . که عمر انسان مدرن را با استفاده از کرین ۱۴ در حدود چهل هزار سال بر اورد کردند و قدیمی ترین استخوانی که از نظر ژنتیکی انسان بود متعلق به دو ونیم میلیون سال قبل بود {البته شاید قدیمی تر از این انسان هم باشد که هنوز استخوانهایش کشف نشده باشد والله اعلم} جالب آنکه در شهری از کشورهای اروپایی که اسمش یادم رفت استخوانهایی از مزرعه ای کشاورز صاحب ملک پیدا کرده بود که دی ان ای آن نشان میداد حاصل ازدواج انسان مدرن با انسانهای قدیمی است .! در حالیکه دانشمندان قبل از آن فکر میکردند انسانهای مدرن انسانهای ماقبل خودشان را قتل و عام کرده و نسلشان را از بین برده اند ولی این استخوانها نشان داد چنین نبوده بلکه باهم ازدواج هم کرده اند ! بهر حال مستند جالبی بود بطوریکه در قسمتهایی از قطب شمال و شمال آمریکای شمالی ابزار الاتی سنگی را پیدا کرده بود متعلق به عصر یخبندان (۱۲ هزار سا فبل ) که مثل هم تراشیده شده بودند ومعلوم بود با منجمد شدن قطب شمال انسانها با استفاده از اقیانوس منجمد شده از سرما به آمریکا فرار کرده بودند{کمااینکه الان اسکیموها خیلی شبیه بومیان آمریکا هستند و نشان میدهد که یهودیان بتاریخ هبوط آدم هم رحم نکرده و تحریف کرده اند .!در ضمن این مستند مدعی بود حضرت آدم در افریقا هبوط کرده است .والله اعلم }
یادم آمد دو دهه قبل امام جماعت مسجد جامع شهرمان که مرحوم شده روایتی بدین صورت نقل کرد که بعد از خبط حضرت آدم علیه السلام وقتی قرار شد از باغ جنتی بیرون بروند جناب جبرئیل از حضرت ادم خواست تا برگی از درختی خاص کنده و همراه خودش داشته باشد . وقتی بخروجی در باغ رسیدن جناب جبرئیل از حضرت ادم خواست تا این برگ را در چاهی بیندازد {ظاهرا کارت تردد حضرت آدم در جنان بوده که از او گرفته اند !}.وقتی حضرت برگ را در چاه انداخت دید داخل چاه پر از برگ است ! تعجب کرد و فلسفه این برگ و چاه را پرسید .جبرئیل در جواب گفت این برگها را آدمهایی که قبل از تو مستاجر این باغ بودند موقع کوچ از این باغ داخل این چاه ریخته اند !!.البته اگر اشتباه نکنم ایشان نیز عمر حضرت آدم را ۳۶ هزار سال گفتند.و بیان کردند آن چاه نزدیک بود پرشود {احتمالا ما اخرین نسلی هستیم که روی زمین زندگی خواهیم کرد تا قیامت بپاشود.با توجه به علایمی که خداوند در قران راجع به قیامت داده که خورشید سرخ و بزرگ میشود مستندی دیدم که دانشمندان غربی مدعی بود خورشید با وزن و مقدار مشخصی که هروزه میسوزد بعد از ۴ میلیارد سال دیگر سوختش تمام شده و متورم میشود بحدی که فاصله زمین تا خورشید از بین رفته و زمین وحشتناک داغ میشود .گفتم خلاصه اگر کسی دنبال سال بروز قیامت بود تخمینی در دست داشته باشد .البته با این کارهایی که ما ادمها انجام میدهیم شاید تصمیم خداوند عوض شود و زودتر یا دیرتر سوخت خورشید را تمام کند !}حال با توجه به آیه قرانی که داستان اعتراض فرشتگان بخلقت آدم را بیان میکند معلوم است این روایت اسرائیلیات نیست چون استخوان های همان آدمهای پیش از ما نشان میداد که بعضی استخوانها براثر زدوخورد و فرو رفتن شئی تیز شکسته و مرده اند ظاهرا از انسان مدرن خون اشام تر بوده اند و حتی در مستند دیگر مدعی بودند از انسانهای امروزی بیشتر مدرن بوده اند که همان تجهیزات مدرن سبب نابودیشان شده {احتمالا چیزی مثل بمب اتم درست کرده اند و هم خودشان را نابود کرده اند و هم دایناسورهای بیچاره را !حتی بعضی غواص ها سالیان سال است در کف دریا دنبال اثاری از تمدن ان انسانهای منقرض شده میگردند .در ضمن معنی دایناسور هم میشود خزنده مخفوف .این کلمه مرکب و فرانسوی است}
ختم کلام بنده از برنامه های تلویزیونی یکی مستند زیاد می بینم و دیگری سخنرانی مذهبی چون مابقی برنامه ها هدفی جز تلف کردن عمر بیننده نداردمخصوصا دیدن فوتبال و..........

تصویر soalcity

با عرض سلام
مطالبی که نقل فرموده اید، نیاز به تامل و بررسی دارند که چه دلیلی برای ادعاهای مطرح شده وجود دارد؟ خاطرم هست که در یکی از همین مستندها، با آزمایش یک نوع سنگ اثبات کردند که در این سرزمین چند هزار سال است که باران نیامده! و بعد در قسمتی از همان سرزمین علف های خشکی پیدا کردند که نشان می داد در زمانی بسیار نزدیک تر باران آمده است.
درباره روایات نیز باید آنها همراه سند و آدرس بیان شوند، تا بتوان آن را بررسی نمود.
درباره این موضوعات مطالب دیگری نیز در سایت وجود دارد که در صورت تمایل می توانید مراجعه نمایید:
http://www.soalcity.ir/node/2089
http://www.soalcity.ir/node/1687

من خودم ماندم .
چون از اسم اجداد حضرت محمدمصطفی(ص) میشه فهمید که از آدم تا ابراهیم حدود ۲۰پشت میگذرد و از ابراهیم نبی تا حضرت رسول اکرم (ص) حدود۶۰پشت.
اما انسان قبلی زیادبیشتر عمر داشته.و من معتقدم که حدود۲۵هزار سال پیش آدم (ع) میزیسته.
و واقعا انسان قبل از بابا آدم بوده

تصویر پاسخگوی تاریخی

در مورد حوادث تاریخی باید بر اساس مستندات اظهار نظر کرد و اظهار نظر شخصی نهایتاً برای خود شخص ارزشی داشته باشد.

فرض کنیم حضرت ادم در ۷۰۰۰ سال پیش به زمین هبوط کرده باشد. او اولین فرستاده خدا در زمین بوده و اخرین در ۱۴۰۰ سال قبل بوده . یهنی در فاصله ۵۶۰۰ سال ۱۲۴۰۰۰ رسول از چانب خدا در زمین برگزیده شدند. یعنی بطور متوسط سالی ۲۲ رسول برای هدایت انسان ها ان هم در حاور میانه مشغول رسالت بوده اند. در عین حال شیطان هم بیکار بیوده. فکر نمی کنید ادم ها که هیچ رسولان نیز سردر گرم و خود خدا هم نعوذ بلاه قاطی میکرده

تصویر soalcity

از متن شما به تصور ذهنی شما دست نیافتم! چه چیزی برای شما عجیب است؟
الان فقط در ایران چند ده هزار روحانی داریم. در بعضی از کشورهای اطراف چندین میلیون مولوی و مبلغ دینی و ... داریم. چرا فکر می کنید عدد ۱۲۴ هزار ، خیلی بزرگ است؟
قطعا تصور شما آمیخته با نادانسته هایی هست. مثلا از بین ۱۲۴ هزار پیامبر، تنها ۵ نفر اولوالعزم بوده اند! و بسیاری از پیامبران وظیفه تبشیری داشتند و در واقع مثل مبلغان امروزی بوده اند.

در پاسخ به اون کسی که میگه چطور تو این چند سال اینهمه پیامبر امده میگم که فقط یهودیان در یک روز سر ۷۰ پیامبر را بریدن در یک روز!

نظرات