تعبیر خواب

تعبير خواب

خواب از حیث آنچه كه انسان در خواب مى بیند و از جهت مقام و مرتبه وجودى انسان كه گیرنده و دریافت كننده آن صور مى باشد داراى اقسامى است:
۱- خوابى كه بسته به نوع مزاج بدنى انسان یا خلقیات وى، مستند به اسباب خارجى طبیعى، مزاجى و یا اسباب داخلى یا اخلاقى و روحى انسان مى باشد. مثلا گفته شده كسى كه مزاجش گرم است حركاتش مشوش و مضطرب بوده، خواب او هم پر از اضطراب است. این خواب آشفته مستند به مزاج بدنى خواب بیننده مى باشد. یا اگر كسى انسانى یا فعلى را دوست داشته باشد آن را در خواب مى بیند و یا نسبت به شخص بغض و عداوت دارد در خواب با او جدال مى كند، این جدال و همراهى با دوستان در خواب مستند به خلقیات و ملكات اخلاقى انسان است.
۲- خوابى كه به حوادث خارج از مسائل و مزاجى و خلقى، مربوط است در این نوع خواب نفس انسانى از عالم دنیوى گذشته و با توجه به سنخیتى كه با عالم مثال و عقل دارد با آن دو مرتبط مى گردد و این نوع خواب گاهى صریح و واضح است و تعبیرش آسان مى باشد مانند خواب حضرت ابراهیم در كشتن فرزندش حضرت اسماعیل و گاهى غیرصریح و روشن است كه ارجاع آن خواب به معناى اصلى خود مشكل و سخت است. مانند خواب حضرت یوسف (ع). و در مواردى خواب غیرصریح است كه از این نوع خواب به اصغاث احلام یاد مى كنند، یعنى خواب هاى پریشان و آشفته.[۱]

به طور كلى خواب و رویا بر چند قسم است:

۱- خواب هاى مربوط به گذشته زندگى و امیال و آرزوها كه بخش مهمى از خواب هاى انسان را تشكیل مى دهد.
۲- خواب هاى پریشان و نامفهوم كه معلول فعالیت توهم و خیال است اگر چه ممكن است انگیزه هاى روانى داشته باشد.
۳- خواب هایى كه مربوط به آینده است و از آن گواهى مى دهد.
در روایتى از رسول گرامى اسلام (ص) چنین وارد شده است: الرُّؤْیَا ثَلَاثَةٌ بُشْرَى مِنَ اللَّهِ وَ تَحْزِینٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الَّذِی یُحَدِّثُ بِهِ الْإِنْسَانُ نَفْسَهُ فَیَرَاهُ فِی مَنَامِهِ وَ قَالَ ص الرُّؤْیَا مِنَ اللَّهِ وَ الْحُلُمُ مِنَ الشَّیْطَان‏؛ خواب و روئیا سه گونه است، گاهى بشارتى از ناحیه خداوند است، گاه وسیله غم و اندوه از سوى شیطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مى پروراند و آن را در خواب مى بیند،. روشن است كه خواب هاى شیطانى چیزى نیست كه تعبیر داشته باشد، اما خواب هاى رحمانى كه جنبه بشارت دارد، حتما باید خوابى باشد كه از حادثه مسرت بخش در آینده پرده بردارد.[۲]
خواب از یك جهت معلول افكار و تخیلات بیننده خواب محسوب مى‏ شود، به طور كلى نمى ‏شود رویاهاى خود را با تعبیر خواب‏هاى موجود تطبیق دهیم، بلكه باید معبر مجرب و صاحب نفس آن را تعبیر نماید و بزرگانى كه در این مورد كتابى نگاشته‏ اند مانند تعبیر خواب علامه مجلسی، با توجه به شهرت علمى و معنوى آنها مى ‏شود به كتب آنها اعتماد كرد. ولى این دلیل نمى ‏شود انسان به طور كلى به آن كتب اعتقاد داشته باشد و خودش را با محتویات آنها تعبیر كند، بلكه در این مورد معبر مى ‏تواند صادقه و كاذبه بودن خواب را تشخیص بدهد.

[۱].براى آگاهى بیشتر ر. ك: خواب و نشان هاى آن، استاد محمد شجاعى، تدوین: محمدرضا كاشفى.
[۲]. بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏۵۸، ص: ۱۹۲.

دیدگاه‌ها

با عرض سلام من دوروز پیش ی خوابی دیدم و میخواستم تعبیرشو بدونم . من حدود ی ماه پیش مکه بودم و ی تسبیح سفیدی دارم که همراه خودم بردمش و کلی تبرکش کردم و به خونه ی خدا زدم و الان تو سجاده ام هست خواب دیدم که این تسبیحو هدیه دادم به یکی از همکارام که سید هم هست و گفتم این سوغات شما و خجالت هم میکشیدم که تسبیح روبه عنوان سوغات دادمش . لطفا تعبیرشو بهم بگین

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و احترام؛

متاسفانه در این مرکز تعبیر خواب نداریم.

سلام یه نفر خواب دیده یه انگشتر نگین قرمز که خودش تو انگشتش داره تو خواب هم یه انگشتر شبیه همون تو انگشتش دید می خواستم ببینم تعبیرش چیه؟

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و احترام؛

متاسفانه در این مرکز تعبیر خواب نداریم. انشاالله خیر و برکت به همراه دارد.

سلام من دوروز پیش خواب دیدم تو حیاط نشستیم داریم پرتقال میخوریم از دیوار یه مار کوچیک میاد م.که عموم سرشو میگیره و میکشه .بعد دوباره یکی دیگه میاد .همینطور هرچی میکشه بازم میاد مار ها هم رنگی بودند هرکدوم به یه رنگ
.دیشبم پدرم خواب دیده که مار تموم بدنشو گرفته و داخل بدنش پر مار شده .تعبیرش چی میتونه باشه

تصویر شهر سوال

با عرض سلام و احترام؛

متاسفانه در این مرکز تعبیر خواب نداریم. اما انشاالله خیر و برکت به همراه دارد.

[b]با سلام،من يك زن متاهل هستم كه حالا حالا هم خيال بچه دار شدن ندارم.
خواب ديدم دارم به سمت خونه يكي از اشنا ها ميرم كه نزديك راه ي رودخونه هست،از دور ديدم انگار ي بچه اغتاد تو اب،مادرش پريد نجاتش بده .همينطور ك نزديكتر ميشدم ي بچه خيلي سغيدو بور با چشماي رنگي ديدم كه داره گريه ميكنه.دويدم به سمتش كه مادرشو نجات بدم ديدم توي رودخونه پر از مردست،نتونستم بفهمم همه زن هستن يا زن و بچه با هم هستن.جلو تر كه رفتم ديدم كنار رود خونه يكي شبيه به انسان ك ي چيزايي شبيه به شاخ داره ،داره اينارو غرق ميكنه،من تا ديدمش شرو كردم به صلوات فرستادن و همينطور كه پسر بچه بغلم بودو گريه ميكرد ازش دور شدم و هي نگاش ميكردم.اونم با خونسردي تو چشام نگاه ميكرد و به كارش ادامه ميداد!
بعد از خواب پريدم،
ميشه لطف كنين تعبيرشو بهم بگين؟

تصویر پاسخگو

با سلام حضور شما خواهر گرامی
اگر نظرات بالا را خوانده باشید تذکر دادیم که مرکز ما کار تعبیر خواب انجام نمی دهد .
موفق باشید

آیا اگر کسی خواب پیامبر و امامان را ببیند و برای دیگران تعریف کند اشکال دارد؟

تصویر پاسخگو

سلام
از نظر شرعی این کار اشکال ندارد ، اما بازگویی خواب برای افراد دیگر بخصوص آن که بداند بقیه در صدد تعبیر آن بی می آیند ، صحیح نیست .

پیامبر (ص) فرموده اند: خواب خود را جز به انسان باایمانی که از آفت حسد و بیدادگری و پایمال کردن حقوق دیگران به دور باشد روایت مکن.

تصویر p_qurani

سلام. روایت فوق را نیافتم. ولی در دست بررسی است .ولی اصل کلام صحیح است که نباید خواب را برای هرکسی نقل کرد.

سلام
من سه شبه ک خواب میبینم مامانم کشته میشه تو هر خوابم فرق میکنه هربار هم با ترس از خواب میپرم میشه راهنمایی کنید ک از این ترس خلاص بشم

تصویر پاسخگو

با سلام
هیچ مساله خاصی نیست .
یک صدقه درخور توجه بدهید . ان شا الله هیچ مساله ای پیش نخواهد آمد .

با سلام
تعبیر خوابی که در اون دیده باشی کوهی از طلا زیر یک خانه که پایه های اون خانه هم از طلا باشه و ببینی که طلای داخل کوه از این خونه سرچشمه گرفته و در خواب با خودت بگی که هرچه از این طلا خرج کنی تموم نمیشه میشه چی؟با تشکر فراوان.

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

این مرکز پیرامون تعبیر خواب، پاسخگویی ندارد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا هر خوابی را باید تعبیر کرد؟
بدون تردید خواب‌هایی که رویدادها و صحنه‌های زندگی پرفراز و نشیب گذشته آدمی را بر لوح جان به تصویر می‌کشد و نیز خواب‌های پریشان که ناشی از افکار مشوش یا تصویرگری‌های قوه متخیله روان آدمی است، نیاز به تعبیر ندارند. تا اینجا قلمرو خواب، نفس آدمی و مرتبه قوه خیال (خیال متصل) اوست. اما نفس در خواب‌های راستین، اموری را در مرتبه عالم ملکوت (خیال منفصل) شهود می‌کند که حاکی از امور آینده است. این خواب‌ها به دلیل تصرف نفس در آن‌ها (با حکایت یا تمثیل) نیاز به تعبیر دارد و معبر باید با ادبیات و زبان عالم معنی آشنا باشد تا بتواند این خواب را به تعبیر برد. به عنوان مثال خوابگزار ورزیده و دانای راز، با استفاده از حقایق قرآن، معارف روایی، ضرب‌المثل‌ها و شرایط نفسانی و مناسبات زمانی و مکانی شخص نائم، در تعبیر خواب کسی که در رویا لیوانی شیر را آشامیده است شیر، را به علم و آشامیدن را به هجوم وجود تعبیر می‌کند.
در حدیث است که:
للرّویا کنی و اسماء فکنّوها بکناها و اعتبروها باسمائها. (۴)
خواب‌ها کنیه‌ها و اسم‌هایی دارند. برای تفسیر و تعبیر رویا باید از آن‌ها به‌طور صحیح استفاده کرد.
زنی نزد ابن سیرین آمد و گفت: در خواب دیدم مثل اینکه تخم‌مرغ زیر چوب می‌گذارم و جوجه بیرون می‌آید. ابن سیرین گفت: وای بر تو، از خدا بترس و از عملت استغفار کن. تو زنی هستی که زنان و مردان زناکار را برای گناه و بی‌عفتی به هم می‌رسانی! کسانی که از این تعبیر متعجب شده بودند از ابن سیرین پرسیدند روی چه اساسی خواب زن را چنین تعبیر کردی. گفت: از قرآن استفاده کردم که دربارهء زنان فرموده است: کأَنَّهُنَّ بَیضٌ مَکنُونٌ. و دربارهء منافقین فرموده است: کأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ. تخم‌مرغ کنایه از زنان زناکار و چوب کنایه از مردان منافق و گناهکار است و جوجه‌ها فرزندانی هستند که در اثر زنا متولد می‌شوند. مطلب همان‌طور بود که ابن سیرین گفته بود و راز پنهانی زن در اثر خوابی که دیده بود آشکار شد.
این روایت تاریخی نشان می‌دهد که در علم تعبیر خواب، تعبیر تخلف‌ناپذیر، موهبتی است از ناحیه خداوند که به صورت علم لدنی به فرد دارای کمالات اعطا می‌گردد.(۵)
در اینجا نکته دیگری وجود دارد و آن اینکه در برخی متون روایی توصیه شده است که خواب خود را برای هر کسی بازگو نکنید. یا اگر بازگو کردید از او طلب تعبیر نکنید مگر اینکه او را شایسته تعبیر و مویَد به تأیید الهی ببینید چرا که هر معنایی که معبر ارائه می‌کند همان، محقق خواهد شد.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که حضرت رسول می‌فرمود که خواب مومن در میان زمین و آسمان بر بالای سرش پرواز می‌کند، تا آنکه خود آن برای خود تعبیر کند یا دیگری برای او تعبیر کند، پس بآن نحو که تعبیر کردند واقع می‌شود پس خواب خود را نقل مکنید مگر برای شخصیکه عاقل باشد.(۶).
در آیه ۴۱ سوره یوسف، خطاب به دو زندانی که هر یک خوابی دید و تعبیر آن را از یوسف خواستار شد، پس از تعبیر، به این حقیقت اشاره می‌کند:
یا صَاحِبَی السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُکمَا فَیسْقِی رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الآخَرُ فَیصْلَبُ فَتَأْکلُ الطَّیرُ مِن رَّأْسِهِ قُضِی الأَمْرُ الَّذِی فِیهِ تَسْتَفْتِیانِ (کاری که ای دو یار زندانی من، اما یکی از شما (آزاد می‌شود و) خواجه خود را شراب می‌نوشاند و اما آن دیگری به دار آویخته می‌شود و پرندگان از (مغز) سرش می‌خورند. کاری که شما دو نفر از تعبیر آن خواستید حکم آن (از سوی خدا) صادر شده و انجامش قطعی است.)
قرآن کریم به این حقیقت با عبارت قضی الامر اشاره کرده است که دلالت بر قطعیت حکم الهی و وقوع امر مورد تعبیر حضرت یوسف (ع) در عالم دنیا دارد.
توضیح این مهم در گروه تقدیم چند مقدمه است:
۱. عالم ملکوت مرتبه‌ای از مراتب عالم هستی است که محیط بر عالم دنیا و طبیعت است. به همین دلیل، عالم ملکوت نسبت به عوالم مادون خود یعنی عالم مثال منفصل و عالم طبیعت رابطه علی و معلولی دارد.
۲. آنچه که در عالم ملکوت رویت می‌شوند زمان‌مند نیستند ولی در عالم دنیا در بستر زمان واقع می‌شوند.
۳. هر آنچه در عالم معنا و ملکوت موجودیت یابد در عالم طبیعت که سایه‌ای از عالم ملکوت است، نیز اتفاق خواهد افتاد.
۴. به دلایل نقلی که ممکن است عقل بشر به کنه حقیقت آن نرسد، تعبیر معبّر در نحوه وقوع خواب در متن عالم دنیا موثر است. لذا تاکید معصومان پاک همواره بر این است که تعبیر خواب خود را از معبران نادان و نامهذّب جویا نشوید.

در ماجرای یوسف اگر تعبیر وی در عالم حس واقع نمی‌شد، در صدّیق بودن وی خلل واقع می‌گشت. و نکته دیگر اینکه اگر نبیّ و یا ولیّ الهی سخنی از روی قطع (نه احتمال یا تقیه) بگوید آن سخن لا محاله تحقق خواهد یافت. لذا جناب یوسف برای قطعیت وقوع آن، فرمود که آن تعبیر واقع شد در حالی که هنوز در ظرف زمان و مکان عالم محسوس تحقق نیافته بود.
از این مبحث نتیجه می‌گیریم که تأویل مکاشفات و یا تعبیر رویا را صاحب علمی الهی می‌داند و آن نبیّ الهی و یا ولیّ کاملی است که به همه دقایق و ظرایف کشف و عوالم وجود، به عنایت الهی علم پیدا نموده است. از این رو در عرفان اسلامی به اطاعت از پیر و مرشد الهی تاکید شده است. (۷)

۴. بحار، ج ۱۴، ص ۴۳۶
۵. کودک از نظر وراثت و تربیت تألیف محمد تقی فلسفی
۶. حیله المتقین، علامه مجلسی
۷. مجله پیام زن، احمد لقمانی، شماره ۱۰۷

موفق باشید.

من خواب دیدم داریم میریم عروسی اما اصن شبیه عروسی نبود و فقط یه باغ خالی بود...داشتیم ماشین رو پارک میکردیم ک پسر عمم(ک من عاشقشم)اومد با ما احوال پرسی کرد...با من سلام و احوال پرسی کرد و یه چیزی گفت اما من متوجه نمیشدم هی میگفتم بازم بگو نفهمیدم اما اون میگفت بازم متوجه نمیشدم!(من تو خوابم هم میدونستم بهش علاقه مندم)
تعبیر چیه؟
خواب بعد از ظهر بود ساعت ۶

تصویر پاسخگو

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

این مرکز پیرامون تعبیر خواب، پاسخگویی ندارد.

دخترم ۲۲ سال
مجرد
خاب میبینم بچه دارم
یا نوزاده
یا ۴-۵ ساله
همش گمش کردم دنبالشم – کسی نمیدونه بچه دارم –
یا اینکههههه
مامانم میخاد بچرو از من بگیره و ب بجه میگه این خالته
۲ سال میشه درگیز این خااابم
راهنماییی کنیییید
مرررررررررررسی

تصویر پاسخگو

با سلام
تشکر از ارتباطتان با شهر سوال
این سایت در زمینه تعبیر خواب پاسخگو نیست .

سلام
من زمانی را در بین دو عالم خواب و بیداری هستم و روحم را درک می کنم .
یعنی هم متوجه اتفاقات اطراف می شوم و هم خارج شدن و برگشت روح به بدنم را چندین بار حس می کنم .
دلیل چیست ؟
یکبار هم بعد از این اتفاق احساس می کردم که انگار سرم با سرعت خیلی زیادی بر زمین کشیده می شود و صدای مهیبی هم در گوشم بود و بعد بیدار شدم .

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

به صورت کلی پاسخی خدمتتان تقدیم می گردد.

برای توضیح این پرسش به مختصر توضیحی راجع به خواب می پردازیم:
از دیدگاه قرآن حقیقت انسان به روح اوست. اگر روح نباشد، انسان به جسم بى حرکت و مرده تبدیل مى شود; همان گونه که هنگام مرگ روح از بدن جدا مى شود، در موقع خواب هم روح از بدن جدا مى شود، با این تفاوت که در موقع مرگ ارتباطش به طور کامل قطع مى شود و به بدن برنمى گردد، امّا در موقع خواب ارتباطش کاملا قطع نشده، بلکه کم مى شود و دستگاه درک و شعور از کار مى افتد و چون ارتباطش به طور کامل قطع نشده به همین خاطر قسمتى از فعالیت هایى که براى ادامه حیات بدن ضرورت دارد; مانند: ضربان قلب و گردش خون و فعالیت دستگاه تنفس و... ادامه مى یابد. و چون روح انسان در هنگام خواب از بدن جدا مى شود، (شبیه حالت مرگ) و با حواس ظاهرى ارتباط ندارد، حقایق بیشترى را درباره آینده و یا امور پنهانى درک مى کند و این امر، اساس رؤیاهاى صادقه را تشکیل مى دهد.۱ امّا چگونگى جداشدن روح از بدن هنگام خواب، براى ما قابل درک نیست. تفاوت خواب و مرگ چیست؟ آیا انسان به هنگام مردن مانند خواب رفتن، چیزى را درک مى کند؟
الف) مردن مثل خواب است;
ب) همان طور که انسان در خواب متوجه چیزهایى است، در مرگ و پس از مرگ نیز متوجه چیزهاى بیشترى مى شود.
در مورد قسمت اول، این توضیح لازم است که مرگ و خواب، شباهت بسیارى به هم دارند، ولى یک تفاوت عمده و اساسى میانشان هست که آنها را از هم متمایز مى سازد و آن این که خداوند هم در مرگ و هم در خواب روح انسان را قبض مى کند، امّا در مرگ دیگر روح به بدن باز نمى گردد و دستگاه مغز آدمى تعطیل مى شود، ولى در خواب، فقط بخشى از دستگاه مغز تعطیل مى شود و روح دوباره به بدن باز گردانده مى شود:
اللهُ یَتَوَفَّى الاَْنفُسَ حِینَ مَوْتِهَا وَ الَّتِى لَمْ تَمُتْ فِى مَنَامِهَا فَیُمْسِکُ الَّتِى قَضَى عَلَیْهَا الْمَوْتَ وَ یُرْسِلُ الاُْخْرَى إِلَى أَجَل مُّسَمًّى)۲;
خداوند ارواح را به هنگام مرگ به تمامى باز مى ستاند و ارواحى را که نمرده اند نیز به هنگام خواب مى گیرد; سپس ارواح کسانى را که فرمان مرگ آنها را صادر کرده، نگه مى دارد و ارواح دیگرى را که باید زنده بمانند [تا سرآمد ] وقت معیّنى باز مى گرداند.
به این ترتیب، روشن مى شود که خواب برادر مرگ و شکل ضعیفى از آن است.
از امام جواد علیه السلام سؤال شد مرگ چیست؟
فرمودند : مرگ همان خوابى است که هر شب به سراغ شما مى آید، جز این که مدّتش طولانى است و انسان از آن بیدار نمى شود تا روز قیامت.۳
در مورد قسمت دوم سؤال، باید چنین توضیح داد: چنان که انسان در خواب چیزهایى را متوجه مى شود، پس از مرگ نیز در مقیاس وسیع تر مسائل را مى فهمد. وقتى انسان مى میرد، پرده از مقابل چشمان او کنار مى رود و عالَمى فراتر از عالم دنیا را مشاهده مى کند. در آن عالَم، محدودیت هاى این عالم وجود ندارد و زمان و مکان در آن جا مطرح نیست. زندگى آخرتى در مقایسه با زندگى دنیایى، بسیار عمیق تر و پر دامنه تر است; قرآن کریم در این مورد مى فرماید:
وجاءَت سَکرَةُ المَوتِ بِالحَقِّ ذلِکَ ما کُنتَ مِنهُ تَحید * ونُفِخَ فِى الصّورِذلِکَ یَومُ الوَعید * وجاءَت کُلُّ نَفس مَعَها سائِقٌ وشَهید * لَقَد کُنتَ فى غَفلَة مِنهـذا فَکَشَفنا عَنکَ غِطَـاءَکَ فَبَصَرُکَ الیَومَ حَدید)۴ ;
و سرانجام سکرات و بى خودى درآستانه مرگ، حقیقت راپیش چشم او مى آورد و به انسان گفته مى شود [این همان چیزىاست که تو از آن مى گریختى و در صور دمیده مى شود; آن روز، روز تحقق وعده وحشتناک است. هر انسانى وارد محشر مى گردد در حالى که همراه او حرکت دهنده و گواهى است. به او خطاب مى شود تو از این صحنه و دادگاه بزرگ غافل بودى و ما پرده را از چشم تو کنار زدیم و امروز چشمت کاملا تیزبین است .
با توجّه به این که روحِ انسان در زمان و مکان محصور نیست و مى تواند به آینده برود، آیا روح انسانى که در خواب است مى تواند به روز قیامت برود؟ روح انسان مى تواند در خواب اخبار قیامت و آینده دور را به دست آورد و ازآن جا خبر گیرد. از برخى آیات قرآن استفاده مى شود که پاره اى از خواب ها انعکاسى از آینده دور یا نزدیک است. آیات ۳۶ تا ۴۳ سوره یوسف، رؤیاى پیغمبر اکر صلّى الله علیه وآله و سلّم که در سوره فتح آیه ۲۷ آمده و خواب حضرت ابراهیم علیه السلام که در سوره صافات آیه ۱۰۲ آمده، از جمله این آیات است. از این آیه ها استفاده مى شود که دستگاه گیرنده حساس روح آدمى، از طریق ارتباط مرموزى، مى تواند از حوادث آینده خبر آورد. خواب در اسلام حرکت روح به سوى عالم ارواح شمرده شده است. روح انسان در عالم خواب، قالب مثالى (برزخى) به خود مى گیرد و به پرواز در مى آید و عوالمى را سیر مى کند که در بیدارى میسر نیست; این آگاهى بستگى به تکامل روحى افراد دارد، لذا تنها بعضى از ارواح به آنها آگاه مى شوند; همان گونه که براى برخى از اولیاى خداوند متعال در بیدارى نیز چنین چیزى ممکن مى باشد. رسول اکرم صلى الله علیه وآله و سلّم بنابر آن چه در روایت معراجیه آمده است، در عالم بیدارى و از نزدیک، بهشت و جهنم را مشاهده فرمودند۵.

انواع رؤيا در قرآن:
قرآن مجيد در سوره‌ هاي مختلف روياهاي گوناگوني را بيان نموده كه به طور اجمال اشاره مي ‌شود:
الف ـ از جمله رؤياهايي كه به آينده بشارت مي‌ دهد
مي‌توان به رؤياي صاقانه پيامبر اكرم صلّى الله علیه وآله و سلّم كه در آيه ۲۷ سوره فتح آمده و نيز رؤيا حضرت يوسف علیه السلام اشاره نمود.
يوسف در خواب مي ‌بيند كه يازده ستاره، ماه و خورشيد براي او سجده مي‌كنند« اني رأيت احد عشر كوكباً و الشمس و القمر رأيتم لي ساجد»
تعبير و تأويل پدر براي خواب يوسف اين بود كه او به قدرت مي‌رسد و برادران ، پدر و مادر در مقابل او تواضع خواهند كرد.
اين رؤيا كه بشارتي به يوسف بود پس از چهل سال تحقق يافت. زماني كه يوسف در برابر پدر خود قرار گرفت.
گفت:« يا ابت هذا تأويل رؤياي من قبل قدجعلها ربي حقا۱۲: پدرم ! اين تأويل همان خوابي است كه در آغاز (در زندگي ديدم) خداوند آن را راست گرداند».
اين آغاز و پايان به ما مي ‌فهماند كه برخي از رؤياها در زندگي ما به گونه‌اي از آينده‌ ها خبر مي‌دهد و سرنوشت يوسف نيز به همان شكلي كه پدر آن را تعبير نموده بود ،‌ رقم خورد. بر اين اساس، نمي‌توان تمام رؤياها را ناديده گرفت و آنها را ناشي از وضعيت جسمي يا تخيلات و تصورات روزمره آن طوري كه برخي از روان‌ شناسان تحليل مي‌كنند، دانست.

ب ـ پرده ‌برداري از حوادث‌ آينده
در سوره يوسف داستان دو خواب ديگر نيز بيان گرديده كه اين دو خواب در واقع از حوادث آينده خبر مي‌دهد.
يكي رؤياي دو يار زنداني يوسف است كه بعداً ـ همان گونه كه يوسف تعبير كرده بود ـ يكي از آنها آزاد و ديگري اعدام شد.
« و دخل معه السجن فتيان قال احدهما اني اراني اعصر خمراً و قال الأخر أراني احمل فوق رأسي خبزاً تأكل الطير منه. نبئنا بتأويله انا نراك من المحسنين».
دو جوان همراه يوسف، وارد زندان شدند ، يكي از آن دو ( نزد يوسف آمد و ) گفت : من در خواب، خود را ديدم كه براي شراب، انگور مي‌فشارم و ديگري گفت : من خود را در خواب ديدم كه بر سرم ناني مي‌برم و پرندگان از آن مي‌خورند، ما را از تعبير خوابمان آگاه ساز، كه ما ترا از نيكوكاران مي ‌بينيم.
در آيه ۴۰ همين سوره حضرت يوسف خواب آن دو جوان را اين ‌گون تعبير مي ‌كند:
اي دوستان زندانيم! اما يكي از شما ( آزاد مي‌شود) و به ارباب خود شراب مي‌نوشاند و ديگري به دار آويخته مي‌ شود (و آنقدر بالاي دار مي‌ماند) كه پرندگان (با نوك خود) از سر او مي‌خورند. امري كه درباره آن از من نظر خواستيد، حتمي و قطعي است».
سرانجام سرنوشت اين دو جوان زنداني به همان گونه كه يوسف خوابشان را تعبير كرده بود ، رقم خورد؛ يكي آزاد و ديگري به دار آويخته شد.
نمونه ديگر ، رؤياي پادشاه مصر است كه روزي گفت: من هفت گاو فربه كه هفت گاو لاغر آنها را مي‌خورند و هفت خوشه سبز و (هفت خوشه) خشكيده ديگر را (در خواب) ديدم ، اي بزرگان قوم! اگر تعبير اگر تعبير خواب مي‌كنيد درباره خواب من نظر دهيد.
پس از آن كه اطرافيان پادشاه از تعبير اين خواب عاجز مي‌مانند و آن را از خواب هاي پريشان و آشفته معرفي مي‌كنند، يوسف علاوه برآنكه آن را تعبير مي‌كند، تدبيري نيز نسبت به آينده ارائه مي‌دهد:
« ( يوسف ) گفت: هفت سال ـ كه بسيار حاصل خيز و پرمحصول خواهد بود ـ با جديت زراعت مي‌كنيد ، و آنچه را درو كرديد ـ جز كمي كه مي‌خوريد ـ بقيه را در خوشه‌هاي خود بگذاريد ( و ذخيره كنيد).
پس از آن، هفت سال سخت (خشكي و قحطي) مي‌آيد كه آنچه را شما براي آنها ذخيره كرده‌ايد مي‌خورند جز كمي كه ( براي بذر ) ذخيره خواهيد كرد. سپس سالي فرا مي‌رسد كه باران فراوان نصيب مردم مي‌شود و در آن سال مردم عصير ( ميوه‌ها و دانه‌هاي روغني ) مي‌گيرند.

ج ـ وحي و فرمان الهي
حضرت اسماعيل سيزده ساله بود كه حضرت ابراهيم علیه السلام در خواب مي‌بيند كه از سوي خداوند به او دستور داده شد تا فرزند يگانه ‌اش را با دست خود قرباني كند.
ابراهيم وحشت‌زده از خواب بيدار شد ، مي‌دانست كه خواب پيامبران واقعيت دارد و از وسوسه‌ هاي شيطاني دور است، اما با اين حال دو شب ديگر همان خواب تكرار شد كه تأكيد بود بر لزوم اين امر و فوريت آن.
ابراهيم علیه السلام به فرزندش گفت :« فرزندم ! من در خواب ديدم كه بايد تو را ذبح كنم ، بنگر نظر تو چيست؟
(اسماعيل علیه السلام) گفت: پدرم هر دستوري به تو داده شده است اجرا كن به خواست خداوند مرا از صابران خواهي يافت.

د ـ الهام و راهنمايي
برخي از رؤياها نوعي راهنمايي و الهام خداوند است به بندگانش چنان كه در عالم خواب به مادر موسي علیه السلام الهام مي‌شود كه نوزادش را در صندوق گذاشته و به آب بياندازد. خداوند در قرآن خطاب به حضرت موسي علیه السلام چنين مي‌فرمايد:
« هنگامي كه به مادرت الهام كرديم كه فرزندت را در صندوقچه‌اي بگذار، سپس در دريايش بينداز تا دريا آن را به ساحل بيفكند ، و دشمن من دشمن او آن را بگيرد و من محبتي از خودم بر تو افكندم، تا در برابر ديدگان (علم) من پرورش يابي».
كساني كه خواب مي‌بينند، چند دسته هستند:
دسته اول كساني كه روح كامل و مجردي دارند و بعد از خواب رفتن حواس ، با عالم عقل مرتبط شده و حقايقي را صاف و روشن از دنياي ديگر دريافت مي‌كنند (نظير تلويزيون‌هاي سالم با آنتن‌هاي مخصوص جهت‌ دار كه بر فراز قله ‌ها و بلندي ، امواج ماهواره ‌اي را از نقاط دور مي‌ گيرد) . اين گونه خواب ‌ها كه دريافت مستقيم و صاف است ، نيازي به تعبير ندارد.
دسته دوم: خواب كساني است كه داراي روح متوسط هستند كه در عالم رؤيا حقايق را ناصاف و همراه با برفك و تشبيه و تخيل دريافت مي‌كنند. (كه مفسري دركنار دستگاه گيرنده ، ماجراي فيلم را دور از برفك ‌ها توضيح دهد و به عبارتي، عالمي آن خواب را تعبير كند).
دسته سوم: كساني هستند كه روح آنان به قدري متلاطم و ناموزون است كه خواب آنها مفهومي ندارد. (چنانكه آشنايان به فيلم هم از صحنه ‌هاي مختلف و پربرفك تلويزيوني ، چيزي سر در نمي ‌آورند، اين نوع رؤياها قابل تعبير نيستند، كه در قرآن به « اضغاث احلام » تعبير شده است.

اقسام رؤيا:
پيامبر اكرم صلّى الله علیه وآله و سلّم فرمود: الرؤيا ثلاثة بشري من الله و تحزن من الشيطان والذي يحدث به الانسان نفسه فيراه في منامه.
خواب و رؤيا سه گانه است؛ گاهي بشارتي از ناحيه خداوند است گاه وسيله غم واندوه از سوي شيطان، و گاه مسائلي است كه انسان در فكر خود مي‌پروراند و آن را در خواب مي‌بيند.
از اين حديث استفاده مي‌شود كه خواب هاي رحماني كه جنبه بشارت دارد حتماً بايد خوابي باشد كه از حادثه مسرت‌ بخش در آينده پرده بردارد.
امام صادق علیه السلام مي‌فرمايد: خواب بر سه قسم است:
محكم، متشابه، اضغاث احلام. و اضغاث احلام را چهار دسته از مردم مي‌بينند:
۱ كساني كه در مزاجشان فساد و بيماري راه يافته باشد مريض، تب‌دار و بيماران رواني.
۲ مستان افرادي كه با خوردن چيزي مست شده‌اند.
۳- كساني كه غذاهاي غليظ و سنگين خورده باشند.
۴ـ كودكان نابالغ.

پی نوشت ها:
۱ـ م. سیدمحمدباقر همدانى، ترجمه المیزان، ج ۱۷، ص ۴۰۷ ـ ۴۰۸; ج ۱۱، ص ۳۶۹ ـ ۳۷۲; تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۴۷۶ ـ ۴۸۴.
۲ـ زمر، آیه ۴۲.
۳ـ بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۵۵; ر.ک: تفسیر نمونه، ج ۲۲، ص ۲۶۱ - ۲۶۳ و ج ۵، ص ۲۷۲ ـ ۲۷۳.
۴ـ ق، آیه ۱۹ـ۲۲.
۵ـ ر.ک: المیزان، ج ۱۱، ص ۲۶۸، نشر اسلامى; تفسیر نمونه، ج ۱۹، ص ۴۷۶ـ۴۸۴; آیت الله ناصر مکارم شیرازى، معاد و جهان پس از مرگ، ص ۲۶۶ـ۲۹۷; احمد زمرّدیان، حقیقت روح، ص ۱۹۶،۲۰۳.

موفق باشید.

با عرض سلام و خسته نباشید...
من چند شبی هستش ک خواب کسی رو ک خیلی دوسش دارم( ولی نمیدونم اون منو دوس داره یا نه) رو میبینم...تو این خوابا همش اون میخواد بهم نزدیک شه ولی من محلش نمیکنم...خواهشا میشه بگید تعبیرش چیه؟
خیلی ممنونم

تصویر پاسخگو

با سلام
سایت شهر سوال در زمینه تعبیر خواب کاربران ، فعالیتی ندارد .

سلام..خسته نباشید..
من دیشب خواب خواستگاری دیدم..من۱۵سالمه ومجردهستم..لباس هایی که توخواب دیشب پوشیده بودم همین لباس هایی بودن که الان توعالم بیداری پوشیدم...عین واقعیت بودهمه چیز..خواب دیدم توخونه بودیم بعدش چندزن ومرد ویه پسراومدن براخواستگاری..اسم پسره بنیامین بود..گفت ازوقتی من ابتدایی بودم(ششم دبستان) به من علاقه داشته..من تواتاق بودم ازگوشه ی اتاق نگاه کردم توچشام زل زد..رفتم توآشپزخونه ازاونجام بازبم خیره شد..ولی من ناراحت شدم چون خونوادم جواب رد دادن..اونام بعدکلی اصرار رفتن...بعدش داداش کوچیکش سواریه دوچرخه بود اومدگفت بنیامین خیلی دوست داره حالا گفته جواب خودت چیه؟ منم گفتم دست من نیس..من ازکسی بدم نمیاد...بعدش لبخندزد ورفت...تعبیرش چیه؟لطفابگین

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

این مرکز پیرامون تعبیر خواب، پاسخگویی ندارد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا هر خوابی را باید تعبیر کرد؟
بدون تردید خواب‌هایی که رویدادها و صحنه‌های زندگی پرفراز و نشیب گذشته آدمی را بر لوح جان به تصویر می‌کشد و نیز خواب‌های پریشان که ناشی از افکار مشوش یا تصویرگری‌های قوه متخیله روان آدمی است، نیاز به تعبیر ندارند. تا اینجا قلمرو خواب، نفس آدمی و مرتبه قوه خیال (خیال متصل) اوست. اما نفس در خواب‌های راستین، اموری را در مرتبه عالم ملکوت (خیال منفصل) شهود می‌کند که حاکی از امور آینده است. این خواب‌ها به دلیل تصرف نفس در آن‌ها (با حکایت یا تمثیل) نیاز به تعبیر دارد و معبر باید با ادبیات و زبان عالم معنی آشنا باشد تا بتواند این خواب را به تعبیر برد. به عنوان مثال خوابگزار ورزیده و دانای راز، با استفاده از حقایق قرآن، معارف روایی، ضرب‌المثل‌ها و شرایط نفسانی و مناسبات زمانی و مکانی شخص نائم، در تعبیر خواب کسی که در رویا لیوانی شیر را آشامیده است شیر، را به علم و آشامیدن را به هجوم وجود تعبیر می‌کند.
در حدیث است که:
للرّویا کنی و اسماء فکنّوها بکناها و اعتبروها باسمائها. (۴)
خواب‌ها کنیه‌ها و اسم‌هایی دارند. برای تفسیر و تعبیر رویا باید از آن‌ها به‌طور صحیح استفاده کرد.
زنی نزد ابن سیرین آمد و گفت: در خواب دیدم مثل اینکه تخم‌مرغ زیر چوب می‌گذارم و جوجه بیرون می‌آید. ابن سیرین گفت: وای بر تو، از خدا بترس و از عملت استغفار کن. تو زنی هستی که زنان و مردان زناکار را برای گناه و بی‌عفتی به هم می‌رسانی! کسانی که از این تعبیر متعجب شده بودند از ابن سیرین پرسیدند روی چه اساسی خواب زن را چنین تعبیر کردی. گفت: از قرآن استفاده کردم که دربارهء زنان فرموده است: کأَنَّهُنَّ بَیضٌ مَکنُونٌ. و دربارهء منافقین فرموده است: کأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ. تخم‌مرغ کنایه از زنان زناکار و چوب کنایه از مردان منافق و گناهکار است و جوجه‌ها فرزندانی هستند که در اثر زنا متولد می‌شوند. مطلب همان‌طور بود که ابن سیرین گفته بود و راز پنهانی زن در اثر خوابی که دیده بود آشکار شد.
این روایت تاریخی نشان می‌دهد که در علم تعبیر خواب، تعبیر تخلف‌ناپذیر، موهبتی است از ناحیه خداوند که به صورت علم لدنی به فرد دارای کمالات اعطا می‌گردد.(۵)
در اینجا نکته دیگری وجود دارد و آن اینکه در برخی متون روایی توصیه شده است که خواب خود را برای هر کسی بازگو نکنید. یا اگر بازگو کردید از او طلب تعبیر نکنید مگر اینکه او را شایسته تعبیر و مویَد به تأیید الهی ببینید چرا که هر معنایی که معبر ارائه می‌کند همان، محقق خواهد شد.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که حضرت رسول می‌فرمود که خواب مومن در میان زمین و آسمان بر بالای سرش پرواز می‌کند، تا آنکه خود آن برای خود تعبیر کند یا دیگری برای او تعبیر کند، پس بآن نحو که تعبیر کردند واقع می‌شود پس خواب خود را نقل مکنید مگر برای شخصیکه عاقل باشد.(۶).
در آیه ۴۱ سوره یوسف، خطاب به دو زندانی که هر یک خوابی دید و تعبیر آن را از یوسف خواستار شد، پس از تعبیر، به این حقیقت اشاره می‌کند:
یا صَاحِبَی السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُکمَا فَیسْقِی رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الآخَرُ فَیصْلَبُ فَتَأْکلُ الطَّیرُ مِن رَّأْسِهِ قُضِی الأَمْرُ الَّذِی فِیهِ تَسْتَفْتِیانِ (کاری که ای دو یار زندانی من، اما یکی از شما (آزاد می‌شود و) خواجه خود را شراب می‌نوشاند و اما آن دیگری به دار آویخته می‌شود و پرندگان از (مغز) سرش می‌خورند. کاری که شما دو نفر از تعبیر آن خواستید حکم آن (از سوی خدا) صادر شده و انجامش قطعی است.)
قرآن کریم به این حقیقت با عبارت قضی الامر اشاره کرده است که دلالت بر قطعیت حکم الهی و وقوع امر مورد تعبیر حضرت یوسف (ع) در عالم دنیا دارد.
توضیح این مهم در گروه تقدیم چند مقدمه است:
۱. عالم ملکوت مرتبه‌ای از مراتب عالم هستی است که محیط بر عالم دنیا و طبیعت است. به همین دلیل، عالم ملکوت نسبت به عوالم مادون خود یعنی عالم مثال منفصل و عالم طبیعت رابطه علی و معلولی دارد.
۲. آنچه که در عالم ملکوت رویت می‌شوند زمان‌مند نیستند ولی در عالم دنیا در بستر زمان واقع می‌شوند.
۳. هر آنچه در عالم معنا و ملکوت موجودیت یابد در عالم طبیعت که سایه‌ای از عالم ملکوت است، نیز اتفاق خواهد افتاد.
۴. به دلایل نقلی که ممکن است عقل بشر به کنه حقیقت آن نرسد، تعبیر معبّر در نحوه وقوع خواب در متن عالم دنیا موثر است. لذا تاکید معصومان پاک همواره بر این است که تعبیر خواب خود را از معبران نادان و نامهذّب جویا نشوید.

در ماجرای یوسف اگر تعبیر وی در عالم حس واقع نمی‌شد، در صدّیق بودن وی خلل واقع می‌گشت. و نکته دیگر اینکه اگر نبیّ و یا ولیّ الهی سخنی از روی قطع (نه احتمال یا تقیه) بگوید آن سخن لا محاله تحقق خواهد یافت. لذا جناب یوسف برای قطعیت وقوع آن، فرمود که آن تعبیر واقع شد در حالی که هنوز در ظرف زمان و مکان عالم محسوس تحقق نیافته بود.
از این مبحث نتیجه می‌گیریم که تأویل مکاشفات و یا تعبیر رویا را صاحب علمی الهی می‌داند و آن نبیّ الهی و یا ولیّ کاملی است که به همه دقایق و ظرایف کشف و عوالم وجود، به عنایت الهی علم پیدا نموده است. از این رو در عرفان اسلامی به اطاعت از پیر و مرشد الهی تاکید شده است. (۷)

۴. بحار، ج ۱۴، ص ۴۳۶
۵. کودک از نظر وراثت و تربیت تألیف محمد تقی فلسفی
۶. حیله المتقین، علامه مجلسی
۷. مجله پیام زن، احمد لقمانی، شماره ۱۰۷

موفق باشید.

در خواب دیدم کفشهای عادی خودم که همیشه میپوشم، در حال راه رفتن کم کم در حال فرسودن بودند تا جایی که فقط کفی آنها مانده بود ولی من همچنان با آنها راه میرفتم از خانه ای که آن حوالی بود تقاضای یک جفت دمپایی کردم تا بتوانم به منزل برسم دمپایی ها را گرفتم و کفش های فرسوده ام را چنان دور انداختم که قابل رویت نبودند، اما دمپایی های عاریتی را باید فردای آن روز پس میبردم

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

این مرکز پیرامون تعبیر خواب، پاسخگویی ندارد.

اکنون این سوال مطرح است که آیا هر خوابی را باید تعبیر کرد؟
بدون تردید خواب‌هایی که رویدادها و صحنه‌های زندگی پرفراز و نشیب گذشته آدمی را بر لوح جان به تصویر می‌کشد و نیز خواب‌های پریشان که ناشی از افکار مشوش یا تصویرگری‌های قوه متخیله روان آدمی است، نیاز به تعبیر ندارند. تا اینجا قلمرو خواب، نفس آدمی و مرتبه قوه خیال (خیال متصل) اوست. اما نفس در خواب‌های راستین، اموری را در مرتبه عالم ملکوت (خیال منفصل) شهود می‌کند که حاکی از امور آینده است. این خواب‌ها به دلیل تصرف نفس در آن‌ها (با حکایت یا تمثیل) نیاز به تعبیر دارد و معبر باید با ادبیات و زبان عالم معنی آشنا باشد تا بتواند این خواب را به تعبیر برد. به عنوان مثال خوابگزار ورزیده و دانای راز، با استفاده از حقایق قرآن، معارف روایی، ضرب‌المثل‌ها و شرایط نفسانی و مناسبات زمانی و مکانی شخص نائم، در تعبیر خواب کسی که در رویا لیوانی شیر را آشامیده است شیر، را به علم و آشامیدن را به هجوم وجود تعبیر می‌کند.
در حدیث است که:
للرّویا کنی و اسماء فکنّوها بکناها و اعتبروها باسمائها. (۴)
خواب‌ها کنیه‌ها و اسم‌هایی دارند. برای تفسیر و تعبیر رویا باید از آن‌ها به‌طور صحیح استفاده کرد.
زنی نزد ابن سیرین آمد و گفت: در خواب دیدم مثل اینکه تخم‌مرغ زیر چوب می‌گذارم و جوجه بیرون می‌آید. ابن سیرین گفت: وای بر تو، از خدا بترس و از عملت استغفار کن. تو زنی هستی که زنان و مردان زناکار را برای گناه و بی‌عفتی به هم می‌رسانی! کسانی که از این تعبیر متعجب شده بودند از ابن سیرین پرسیدند روی چه اساسی خواب زن را چنین تعبیر کردی. گفت: از قرآن استفاده کردم که دربارهء زنان فرموده است: کأَنَّهُنَّ بَیضٌ مَکنُونٌ. و دربارهء منافقین فرموده است: کأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ. تخم‌مرغ کنایه از زنان زناکار و چوب کنایه از مردان منافق و گناهکار است و جوجه‌ها فرزندانی هستند که در اثر زنا متولد می‌شوند. مطلب همان‌طور بود که ابن سیرین گفته بود و راز پنهانی زن در اثر خوابی که دیده بود آشکار شد.
این روایت تاریخی نشان می‌دهد که در علم تعبیر خواب، تعبیر تخلف‌ناپذیر، موهبتی است از ناحیه خداوند که به صورت علم لدنی به فرد دارای کمالات اعطا می‌گردد.(۵)
در اینجا نکته دیگری وجود دارد و آن اینکه در برخی متون روایی توصیه شده است که خواب خود را برای هر کسی بازگو نکنید. یا اگر بازگو کردید از او طلب تعبیر نکنید مگر اینکه او را شایسته تعبیر و مویَد به تأیید الهی ببینید چرا که هر معنایی که معبر ارائه می‌کند همان، محقق خواهد شد.
از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که حضرت رسول می‌فرمود که خواب مومن در میان زمین و آسمان بر بالای سرش پرواز می‌کند، تا آنکه خود آن برای خود تعبیر کند یا دیگری برای او تعبیر کند، پس بآن نحو که تعبیر کردند واقع می‌شود پس خواب خود را نقل مکنید مگر برای شخصیکه عاقل باشد.(۶).
در آیه ۴۱ سوره یوسف، خطاب به دو زندانی که هر یک خوابی دید و تعبیر آن را از یوسف خواستار شد، پس از تعبیر، به این حقیقت اشاره می‌کند:
یا صَاحِبَی السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُکمَا فَیسْقِی رَبَّهُ خَمْرًا وَأَمَّا الآخَرُ فَیصْلَبُ فَتَأْکلُ الطَّیرُ مِن رَّأْسِهِ قُضِی الأَمْرُ الَّذِی فِیهِ تَسْتَفْتِیانِ (کاری که ای دو یار زندانی من، اما یکی از شما (آزاد می‌شود و) خواجه خود را شراب می‌نوشاند و اما آن دیگری به دار آویخته می‌شود و پرندگان از (مغز) سرش می‌خورند. کاری که شما دو نفر از تعبیر آن خواستید حکم آن (از سوی خدا) صادر شده و انجامش قطعی است.)
قرآن کریم به این حقیقت با عبارت قضی الامر اشاره کرده است که دلالت بر قطعیت حکم الهی و وقوع امر مورد تعبیر حضرت یوسف (ع) در عالم دنیا دارد.
توضیح این مهم در گروه تقدیم چند مقدمه است:
۱. عالم ملکوت مرتبه‌ای از مراتب عالم هستی است که محیط بر عالم دنیا و طبیعت است. به همین دلیل، عالم ملکوت نسبت به عوالم مادون خود یعنی عالم مثال منفصل و عالم طبیعت رابطه علی و معلولی دارد.
۲. آنچه که در عالم ملکوت رویت می‌شوند زمان‌مند نیستند ولی در عالم دنیا در بستر زمان واقع می‌شوند.
۳. هر آنچه در عالم معنا و ملکوت موجودیت یابد در عالم طبیعت که سایه‌ای از عالم ملکوت است، نیز اتفاق خواهد افتاد.
۴. به دلایل نقلی که ممکن است عقل بشر به کنه حقیقت آن نرسد، تعبیر معبّر در نحوه وقوع خواب در متن عالم دنیا موثر است. لذا تاکید معصومان پاک همواره بر این است که تعبیر خواب خود را از معبران نادان و نامهذّب جویا نشوید.

در ماجرای یوسف اگر تعبیر وی در عالم حس واقع نمی‌شد، در صدّیق بودن وی خلل واقع می‌گشت. و نکته دیگر اینکه اگر نبیّ و یا ولیّ الهی سخنی از روی قطع (نه احتمال یا تقیه) بگوید آن سخن لا محاله تحقق خواهد یافت. لذا جناب یوسف برای قطعیت وقوع آن، فرمود که آن تعبیر واقع شد در حالی که هنوز در ظرف زمان و مکان عالم محسوس تحقق نیافته بود.
از این مبحث نتیجه می‌گیریم که تأویل مکاشفات و یا تعبیر رویا را صاحب علمی الهی می‌داند و آن نبیّ الهی و یا ولیّ کاملی است که به همه دقایق و ظرایف کشف و عوالم وجود، به عنایت الهی علم پیدا نموده است. از این رو در عرفان اسلامی به اطاعت از پیر و مرشد الهی تاکید شده است. (۷)

۴. بحار، ج ۱۴، ص ۴۳۶
۵. کودک از نظر وراثت و تربیت تألیف محمد تقی فلسفی
۶. حیله المتقین، علامه مجلسی
۷. مجله پیام زن، احمد لقمانی، شماره ۱۰۷

موفق باشید.

با سلام.من خیلی از آینده خواب میبینم و فقط حوادث بد رو میبینم و حتما اتفاق می افته.واقعا ناراحتم میکنه.آیا دعایی وجود داره که حوادث بد رو در خواب نبینم؟حال اگر کسی در خواب جایگاه خودش رو در برزخ ببینه چون درباره اون عالم هست آیا تحقق پیدا میکنه؟البته نه اینکه جایگاه خوبی باشه.یعنی دیدن جایگاهش ممکنه حیله شیطانی برای تکبر یا ناامید کردن باشه؟

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
اصلا جای نگرانی نیست وهیچ اتفاقی نمی افتد نگران نباشید .
خواب هایی که می بینیم غالبا نوعی واکنش نسبت به افکار، فعالیت ها واحساساتی هستند که در طول روز داشتیم.
رؤیاها بازتاب افکار، آرزوها، احساسات و عواطف، بیم ها و امید ها، تمایلات و کارکردهایی است که اشخاص در روز یا روزهای گذشته به آن اشتغال داشته اند و یا در بایگانی ذهن و شعور باطنی آن ها موجود بوده است. بنا براین، بهتر است نسبت به کارها و افکار روزانه، وتمایلات درونی خود تجدید نظر کنید، و کنترل بیشتری روی آن­ها داشته باشید.
شاید منظور­تان مشاهده صحنه ها و فعالیت های خاصی در خواب باشد که پس از آن احساس گناه و مجرمیت در شما به وجود می آید. اگر این حالت باشد، هیچ گناهی را مرتکب نشده ای، چون انسان در خواب اختیار ندارد و بر عمل و ارادة خود نمی تواند کنترل داشته باشد.
اگر چه این گونه خواب ها نیز می تواند باز تاب افکار، تخیلات، تصورات، تمایلات یا برخی کارکردها در بیداری باشد، زیرا یک دسته از رؤیاها، بازتاب تصورات و تخیّلات روزانة و مسائلی است که ذهن انسان در بیداری مشغول به آنها است. خواه به صورت آرزوها و دل‌مشغولی‌ها و بیم‌ها و امیدها و میل‌ها باشد (مرحله ذهن یا نظر و تصور) و یا فعالیت‌هایی باشد که با فکر و ذهن خود با آن سر و کار دارد مثل مطالعه و کار فرهنگی کردن و یا با اعضای جسمانی خود به آن مشغول باشد.
بنابر این، صحنه‌ها در عالم رؤیا، بیشتر بازتاب تصورات و تخیلات و آرزوها و دل‌مشغولی‌های روزانة افراد است و همین امر، زمینه را برای ورود شیطان در نفس آدمی پدید می‌آورد. زیرا شیطان که دشمن بیرونی انسان است تا پایگاهی درون انسان نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند در انسان تأثیر بگذارد. به همین دلیل است که شیطان در برابر «مخلَصین» و کسانی که به مقام «بندگی» و «عبودیت» خدا رسیده‌اند، اظهار عجز می‌کند .
در تبیین مسله باید گفت :
در عالم خواب ارتباط روح و جسم ضعیف می‏شود، در نتیجه روح حقایق بیشتری را درک و حتی حوادثی مربوط به آینده را کشف خواهد کرد.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: "رؤیا بر سه قسم است:
۱- گاهی بشارتی از ناحیه خداوند است.
۲- گاه وسیله غم و اندوه از سوی شیطان.
۳- گاه مسائلی است که انسان در فکر خود (در روزها و هنگام بیداری) می‏پروراند و آنها را در خواب می‏بیند".(۱)
بعضی از دانشمندان قسم چهارمی بر این خواب‏ها افزوده‏اند و آن خوابی است که نتیجه مستقیم وضع مزاجی و
جسمانی انسان است؛ یعنی خوردن بعضی از غذاها و یا داشتن بعضی از صفت‏ها در چگونگی خواب اثر می‏گذارد.
فلاسفه تفسیر دیگری برای خواب دارند. آن‏ها می‏گویند: خواب و رؤیا بر چند قسم است:
۱- خواب‏های مربوط به گذشته زندگی و امیال و آرزوها که بخش مهمی از خواب‏های انسان را تشکیل می‏دهد.
۲- خواب‏های پریشان و نامفهوم که معلول فعالیت توهم و خیال است (اگرچه ممکن است انگیزه‏های روانی داشته باشد).
۳- خواب هایی که مربوط به آینده است و از آن گواهی می‏دهد.
شک نیست که خواب‏های مربوط به زندگی گذشته و جان گرفتن و تجسم صحنه هایی که انسان در طول زندگی خود دیده است، تعبیر خاصی ندارند.
هم چنین خواب‏های پریشان و به اصطلاح "اضغاث احلام" که نتیجه افکار پریشان می‏باشد و همانند افکاری است که انسان در حال تب و هذیان پیدا می‏کند. نیز تعبیر خاصی نسبت به مسائل آینده زندگی نمی‏تواند داشته باشد.
اما خواب‏های مربوط به آینده دو گونه است:
قسمتی خواب‏های روشن می‏باشند که تعبیری نمی‏خواهند و گاهی بدون کمترین تفاوتی در آینده تحقق می‏پذیرد.
دوّم خواب هایی است که در عین حکایت از حوادث آینده بر اثر عوامل خاص ذهنی و روحی تغییر شکل یافته و نیازمند به تعبیر است.(۲)
تشخیص این که خواب از کدام قسم است برای همة افراد آسان نیست. براین اساس از نظر شرعی خواب حجیت ندارد و نمی‌توان بر اساس خواب تصمیم گیری کرد ؛ زیرا چه بسا خوابی که دیده شده، از افکار شیطانی یا خواب‌های معمولی باشد. برای تصمیم گیری باید به دو حجت درونی و بیرونی یعنی عقل و شرع استناد کرد.
غالباً انسان متوجه نمی‏شود خوابی که دیده، از خواب‏های صادقانه است یا نه، به همین خاطر بسیاری از خواب هایی را که واقعی می‏پندارد، واقعی نیستند و از نوع تخیلات یا تفکرات و وقایع روزانه یا گذشته‏اند. اما گاهی انسان‏ها به واسطه حس درونی یا ضمیر نا خودآگاه متوجه می‏شوند که این نوع خواب با خوابهای معمولی تفاوت داشته و به نوعی با حقیقت در ارتباط است. در چنین صورتی خصوصاً اگر ناگوار باشد، به جز نزد عالم دانا بیان نکند و خود یا دیگران که به علم تعبیر خواب شناخت ندارند آن را تفسیر نکنند.
رسول خدا(ص) فرمود: "خواب مؤمن بین زمین و آسمان در بالای سر بیننده خواب معلق می‏ماند تا آن که تعبیر نماید یا این که به دیگری بگوید و او برایش تعبیر کند. زمانی که تعبیر شد، به کنار انسان فرود می‏آید و انجام می‏شود، پس خواب هایتان را جز به افراد عاقل و دانا نگویید".(۳)
در هر حال رؤیای صادقه در انسان اثر مثبت می‏گذارد و یکی از علائم آن این است که گویی انسان آن واقعه نیکو را در بیداری دیده یا از نوعی مکاشفه حکایت می‏کند. طبق گفته حدیث چنین خواب با بشارت الهی همراه است.
انسان‏ها به دلیل دل مشغولی‏های دنیوی از دیدن رؤیای صادقه محرومند و بیشتر خواب‌هایی که می‏بینند، از اقسام دیگر است. البته اگر ناگوار باشد، آن را به کسی بازگو نکند و صدقه‏ای بدهد تا به آن حادثه یا مشابه آن مبتلا نشود.
پی‌نوشت‏ها:
۱. بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۴۴۱.
۲. تفسیر نمونه، ج ۹، ص ۳۱۵، با تلخیص.
۳. بحارالانوار، ج ۵۸، ص ۱۷۴، حدیث ۳۳.

چند هفتست همسرم ب قولش عمل نکرد دارم رابطم رو باهاش قطع میکنم. هیچ چیزیو ب من نمیگه باعث بددلیم میشه بعد میگه تو بهم تهمت زدی. علت بددل شدنم سکوت و مخفی کاریشه. وقتی عاشقش شدم و بخاطر خونه زندگیمو فروختمو رفتم شهرستان پیش مادرم ک پدرش از سفربرگرده بیان خاستگاری فهمیدم ک زن داشته و پنهون کرده درحالیکه وسایلمو حراج کردم پولشم داده بودم عاقا. قسم میخورد میخاسته طلاق بده منتظره پدرش برگرده . اما وقتی پدرش اومد گفت قسمش داده آبرو زنشو نبره اونم کوتاه میاد من الان صیغه ۹۹ سالشم تابحال هم اسم هیچ مردی توشناسنامم نرفته . چندروز پیش میخاستم طبق ۱۱۴ سکه عقدنامه صیغه ۹۹ ساله ام اقدام کنم .آمار داراییشو گرفتم از طریق دوستم ک وکیله فهمیدم همه رو ب اسم زنش زده . نخاستم برایکی دوتومن آبروشو بریزم . اما نمیخاد پولی بهم بده . امروز ب گفته خودش عازم سوریه است .هنوز کات دادیم ولی دیشب حلالیت خواست بهم گفت. داره میره برا خبرنگاری. فعلا ساکن هتلم ۱۴ روز از قراردادم مونده .فی الحال هم جیب هام خالی. دیشب خواب دیدم گوشه سمت راست چشم چپم یکم قرمز و یکم برامده شده ب یکی ک نمیشناختمش ولی بش اعتماد داشتم گفتم و گفت این کرمه انگشتشو آروم فشارداد رو برامدگی کرمه بی هیچ دردی سریع درومد میخاست برگرده یک بارم تلاش کرد سری دوم تبدیل به پشه شد به ده ثانیه نکشید چشمم کاملا خوب شد. تعبیر خوابمو میشه بگین لطفا.

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
با شرایط او اگر بسازید بهتر است چون تا وقتی او مدت زمان باقی مانده از عقد صیغه ی را نبخشد شما نمی توانید از نظر شرعی وقانونی بهم بزنید واز او جدا شوید .
زن صیغه ی حق نفقه ندارد ولی مهریه را می تواند مطالبه کند .
اما در باره خواب تان باید گفت : در روایتى از پیامبر مى‏خوانیم :« الرؤیا ثلاثة بشرى من الله و تحزین من الشیطان و الذى یحدث به الانسان نفسه فیراه فى منامه ؛(۱)
خواب و رؤیا سه گونه است: گاهى منشأ الهی دارد و بشارتى از جانب خداوند است.گاهی ناشی از القای شیطان وزمینه ساز غم و اندوه از سوى او است . گاه نیز مسائلى است که انسان در فکر خود مى‏پروراند و به اصطلاح حدیث نفس است». یعنی آرزوها و دل مشغولی ها و یا بیم و امید و میل های انسان است که به نمایش گذاشته می شود.
با توجه به این نکته باید گفت: رؤیا از جهت آنچه که انسان در خواب می بیند و از حیث مقام و مرتبه وجودی انسان که گیرنده و دریافت کننده آن صورت ها می باشد دارای اقسامی است.
برخی از خواب ها خواب گاهی خواب غیرصریح است که از این نوع خواب به (اضغاث احلام) یاد می کنند، یعنی خواب های پریشان و آشفته.(۲) خواب شما بدلیل دل مشغولی های تان جزی خواب های پریشان است به آن اهمیت ندهید .
پی‌نوشت‌ها:
۱ . محمد ری شهری، میزان الحکمه، انتشارات مکتبه الاعلام الاسلامی، ج ۴، ص ۱۶.
۲. علامه طباطبایی تفسیر المیزان، نشر جامعه مدرسین قم بی تا، ج ۱۰، ص ۱۰۰.

من تو خواب دیدم که کنار دریام و طاووس های زیادی رو اب قرار دارن و فردی کنارشون بود که من تو خواب فکر کردم خداست بعد طاووس ها بهم تعظیم کردن و بعدش من میتونستم پرواز کنم هر جا خواستم فرود میومدم و مکان هاییکه پرواز میکردم سرسبز بود و درختای میوه داشت تعبیر این خواب چیه

تصویر شهرسوال

با سلام
تشکر از ارتباطتان با شهر سوال
این سایت در زمینه تعبیر خواب پاسخگو نیست .

سلام. من دیشب خواب دیدم کسی رو کشتم وقراره فرداش اعدامم کنن،هرچی به مادره مقتول التماس میکنم که ازم بگذره وقصاصم نکنن قبول نمیکنه ازشب اول قبر میترسیدم باخودم میگفتم اگه من فردا بمیرم میذارنم توی قبر چه اتفاقی ممکنه برام بیفته. راستش هرشب باتوبه میخوابم آدمه بدی نیستم وروزی صدبار اسم خدارومیبرمو ذکرشومیگم وهمیشه به فکره مرگو دنیای بعدازمرگ هستم.خواهش میکنم جوابم رو بدید خیلی زود دارم دیوونه میشم. ممنونم

تصویر شهرسوال

با سلام و احترام
متاسفانه در زمینه تعبیر خواب کارشناس نداریم و از این لحاظ مقدور نیست در خدمت باشیم.
در هنگام دیدن خواب های پریشان، بهتر است صدقه دهید.
امیدواریم سلامت باشید.

سلام
من دیشب خواب دیدم که پدرم روی یک صندلی نشسته و فقط منو نگاه میکنه اما هم من و هم پدرم میدونیم که تا چند ساعت دیگه پدرم میمیره خواستم بدونم تعبیر خوابم چی هستش البته این روهم اضافه کنم پدرم حدودا ۶ماهه که فوت کردن

تصویر شهرسوال

با سلام و احترام
متاسفانه در زمینه تعبیر خواب کارشناس نداریم.
برای مرحوم پدرتان هم از خداوند متعال طلب رحمت و مغفرت،؛ و برای شما و خانواده تان اجر و صبر مسئلت داریم.
بسیار نیکوست که هرزمان برایتان مقدور است، برای ایشان خیرات بفرستید. از خیرات معنوی همچون: قرائت قرآن و...، تا خیرات مادی همچون: صدقه، ردمظالم، و کمک به فقرا و...
همچنین اگر واجباتی از جمله نماز و روزه از ایشان فوت شده و به عهده شان است، برایشان قضا کنید.
امیدواریم سلامت باشید.

با سلام و خسته نباشید.
من چند هفته هست که جمعه ها ساعت های ۴-۵ صبح خواب از دست دادن یکی از عزیزانم رو می بینم و این هر هفته ادامه داره... میشه تعبیرشو بگید؟

تصویر شهرسوال

با سلام و احترام
متاسفانه در زمینه تعبیر خواب کارشناس نداریم.
بهتر است در این مواقع برای رفع بلا صدقه بدهید.

سلام. سال گذشته کودکم دو هفته بعد از تولدش به دلیل بیماری های مادرزادی که داشت فوت شد. همسرم دو شب پیش خواب دیده که رفته سر خاک ولی قبرستان خراب شده و از وسطش رودخونه رد شده. خیلی دنبال قبر گشته و پیدا نکرده. بعد اومده دنبال من و با هم رفتیم و دنبال قبر گشتیم و پیدا نکردیم. متوجه شدیم بعضی از قبرهارو بردن جای دیگه که در اونجا هم دنبال قبر گشتیم ولی باز هم پیدا نکردیم. البته سنگ قبر بچه مون اونجا بوده ولی قبر خودش نبوده. در ضمن محلی که به عنوان قبرستان همسرم در خواب دیدن با محلی که بچه ما در اونجا دفن شده متفاوت بوده. تعبیر این خواب چی هست؟؟

تصویر شهرسوال

با عرض سلام و احترام؛
متاسفانه در این مرکز تعبیر خواب نداریم.
امیدواریم صبری که در مصیبت از دست دادن فرزند دلبندتان دارید، ذخیره ای برای آخرت شما و همسر گرامیتان محسوب شود.

من کلا خواب بد زیاد میبینم. دیگه کلافه شدم از این وضعیت

هفدهم دي ٩٨ خواب ديدم مردي كه دوستش دارم اومده خواستگاريم تعبيرش چيه

تصویر شهرسوال

با عرض سلام و احترام؛
متاسفانه در این مرکز تعبیر خواب نداریم.

نظرات