آیا می توان غسل حیض و جنابت را باهم بجا آورد ؟

احکام بانوان

آيا در زماني كه خانمي حائض است، جنب شود؛ واجب است غسل جنابت را انجام دهد و آیا می‏توان به نیت همه آنها یك غسل به جا آورد؟

انجام غسل جنابت در ایام عادت واجب نیست.

به نظر امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای صحت غسل جنابت در حال حیض محل اشکال است.[۱]

به نظر آیات عظام، مکارم شیرازی[۲]، فاضل لنکرانی[۳]، و آیت الله سیستانی[۴] وآیت الله بهجت[۵] انجام غسل جنابت در حال حیض صحیح است و با غسل جنابت، از جنابت پاک می‌شود.

در صورت وجوب دو غسل یا چند غسل واجب(و نیز مستحب با واجب را) می‏توان به نیت همه آنها یك غسل به جا آورد و یا این که آنها را جدا جدا انجام داد.[۶] هر دو صورت صحیح است.
در صورت وجوب دو غسل حیض و جنابت، اگر بخواهند هر یك را جدا به جا آورند، یكی بر دیگری رجحان ندارد، و فرقی ندارد که کدام را جلوتر انجام دهند.

[۱]. عروه الوثقی، ج ۱، ص ۵۸۷، م ۴۳ ( چاپ جامعه مدرسین ) و آیت الله خامنه‌ای، رساله اجوبه الاستفتاآت، س ۱۷۵.
[۲]. آیت الله مکارم، استفتاآات، ج ۱، س ۸۷.
[۳]. آیت الله فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۶۳.
[۴]. عروه الوثقى، نشر جامعه مدرسین، ج ۱، ص ۵۱۸، مسئله ۹ و ذیل آن.
[۵]. آیت الله بهجت، استفتا آت ج۱ سوال ۸۱۰
[۶]. توضیح المسائل مراجع، ج ۱، ص ۲۴۱، مسئله ۳۸۹.

دیدگاه‌ها

در ایام حیض اگر غسل جنابت بر ما واجب شود میشود قرآن خواند

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام

قران خواندن اشکال ندارد؛ مگر خواندن چهار سوره ای که سجده واجب دارد که حرام است. البته اینکه می‌گویند خواندن بیشتر از هفت آیه مکروه است، منظور از مکروه بودن قران خواندن به این معناست که ثوابش کمتر است؛ نه اینکه اصلا نخوانید بهتر باشد.
پس خواندن قرآن بجز ۴ سوره ای که سجده واجب دارد بهتر از نخواندن است.

توضیح المسائل مراجع، مسئله ۳۵۵.

من زیاد قرآن میخونم وبرام شیرین و لذت بخش هست .
شما فرمودید چهارسوره که سجده داره ولی سوره های دارای سجده بیشتر از چهارتا است مثلا" ۱۱ جزء قرآن دارای سجده است .
آیا فقط سجده های همان ۴سوره مهم هستن و نباید در زمان حیض خوانده شوند.؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

با تشکر از ارتباط شما.

کاش من نام مرجع تقلیدتان را می دانستم تا بهتر راهنماییتان می کردم.

حرف شما درست است آیاتی که سجده دار هستند در قرآن زیادند منتهی ۴ آیه از آیات قرآن است که سجده واجب دارند و در صورتی که مکلف این آیات را بخواند باید حتما بعد از خواندن آنها فورا سجده کند(سوره سجده آیه ۱۵،فصّلت آیه ۳۷،نجم آیه ۶۲وعلق آیه ۱۹.)

باسلام سپاس از جواب شما ..
مرجع تقلید من امام خمینی هستن .
البته من در یکماه دوبار قرآن رو ختم میکنم و اگر حیض باشم آن آیه که سجده داردرا نمیخوانم ( همه ی سجده دارها را علامت گذاری کردم و زود متوجه میشم ) و بعد از اینکه پاک شدم آیه را میخوانم و سجده راانجام میدم آیا این شیوه درست است؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

به نظر حضرت امام خمینی رحمه الله

خواندن همه سوره ای که در آن سجده واجب وجود دارد برای فرد حائض یا جنب حرام است.

گوش دادن به قرآن وتلاوت سوره های قرآن وذکرگفتن درعادت ماهیانه اشکالی نداردوفقط خواندن سوره های که سجدة واجب دارندحرام است. سوره‌هایی که سجده واجب دارند:سوره سجده آیه ۱۵،فصّلت آیه ۳۷،نجم آیه ۶۲وعلق آیه ۱۹.

توضیح المسائل ۱۶ مرجع مساله ۳۵۵،

سلام

طبق نظر امام خمینی رحمه الله

خواندن کل سوره ای که آیه سجده دار در آن است بریا خانم حائض یا فرد جنب حرام است.

موفق باشید

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

با تشکر مجددا از ارتباط شما

به نظر امام خمینی رحمه الله خواندن همه سوره ای که در آن آیه سجده دار است بر خانم حائض یا فرد جنب حرام است.

سلام اینجانب مشغول استفاده از طب سوزنی هستم ایا با توجه به وجود چسب در داخل گوش و کنار فک من غسل من درست است

تصویر شهر سوال

سلام علیکم
اگر آب برای آن قسمتها ضرر ندارد، باید چسب را بردارید وبعد غسل کنید؛ اما اگر مضراست كه‌ بواسطة‌ استعمال‌ آب‌، مرض‌ یا عیبی‌ در بدن پیدا میشود، تیمم کنید.

۱. توضیح المسائل مراجع، بحث تیمم .

عالی بود! خدا خیرتون بده خیلی کمکم کردید.

سلام دختری هستم ۲۰ ساله و مجرد گاها در خواب احساس می کنم که ارضا شده ام. میخواستم بدانم آیا این اتقاق واقعا می اقتد یا فقط احساسی است در خواب؟
دوما آیا غسل جنابت بر من واجب می شود؟ از کجا باید بدانم مایغ خارج شده منی است و آیا اوج لذت جنسی رخ داده است یا نه؟
خواهشمندم هر چه سریع تر پاسخ بفرمایید آرامشم به کل مختل شده است
مرجع تقلید: آقای مکارم

تصویر شهر سوال

با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما

اگر با ديدن خواب خانم يقين به جنب شدن پيدا نکند غسل لازم نيست.

اگر زن بر اثر تحريک هاي جنسي به قدري تحريک شود که به اوج لذت و شهوت جنسي برسد و در آن حال مايعي از او خارج شود جنب مي شود.

اگر به اوج لذت نرسد و مايع خارج شود و يا به اوج لذت برسد ،ولي مايعي خارج نشود و يا شک کند که مايعي خارج شد يا نه ،جنب نمي شود و غسل لازم نيست.

زن اگر يقين به خارج شدن مني پيدا کند، جنب مي شود . اگر يقين پيدا نکند، جنب نمي شود. بنابراين مواقعي که زن بر اثر تحريک هاي شهواني مقداري لذت مي برد و در آن حال رطوبتي از او خارج مي شود ،چون به اوج شهوت نرسيده ،جنب نمي شود. رطوبت خارج شده هم پاک است. وضو و غسل را باطل نمي کند.(۱)

اوج لذت و شهوت به حالتي گفته مي شود. که در آن حال معمولا انسان از خود بي خود مي شود. لذت زيادي مي برد و مني بيرون مي ريزد. بعد از تمام شدن آن حال انسان احساس تخليه شدن و ارضا مي کند. حالت شهوتش تمام و بدنش سست مي شود . حالت تحريک آميزي که قبل از تخليه شدن داشت، ديگر آن حالت را ندارد. مثل اين که انسان گرسنه دلش غذا مي خواهد، ولي وقتي غذا خورد و سير شد ،ديگر ميل به غذا ندارد.

پي نوشت:
۱. آيت الله مکارم ،توضيح المسائل ، م۳۶۱و۱۳۸۰و مسائل کثيرالابتلا م۱۸.

سلام.اینکه گفتین از نظر به نظر امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای صحت غسل جنابت در حال حیض محل اشکال است.[۱]منظورتون اینه غسل جنابت هم کنیم بازم جنب حساب میشیم؟ یا نه منظورتون اینه در حالت حیض اگر جنابت بشیم غسل جنابت بهمون واجب نیست تا دوران حیض تموم شه؟من تو دوران حیض زیاد پیش میاد که جنب بشم البته بدون دخول به اوج لذت جنسی میرسم تکلیفم چیه؟قرآن و زیارت هم هرروز زیاد میخونم. بگين چیکار کنم اگه جنب شدم نخونم دیگه؟

تصویر پاسخگو

با سلام
معنای این نظر امام و آیت الله خامنه ای اینه که اگر کسی در زمان حیض حنب شود و غسل جنابت انجام دهد ، بعد از اتمام زمان حیض و پاک شدن ، می بایست دوباره غسل جنابت را هم انجام دهد .
به طور کلی غسل جنابت مستحب است ، تا زمانی که انسان بخواهد کاری انجام دهد که شرط آن طهارت است ( مانند نماز ) از آن هنگام غسل جنابت واجب می شود .
برای خواندن قرآن یا زیارت عاشورا داشتن طهارت ( وضو ) لازم نیست . فقط نباید بی وضو خط قرآن لمس شود .

عالیه سایتتون
سوالات کامل پاسخ داده شده
موفق باشید

تصویر شهر سوال

با سلام و تشکر از شما

سلام واقعا متشکرم که اینقدر
خوب و کامل پاسخ میدین.واقعا ممنونم

با سلام
در صورتی ک غسل حیض و جنابت را باهم انجام داده باشیم ایا بعد از ان برای نماز حرام است وضو بگیریم??
اگر نمیدانستیم و انجام داده باشیم چه?
(مرجع تقلید ایت الله خامنه ای)

تصویر پاسخگو

با سلام
اگر کسی ندانسته بعد از غسل جنابت ، وضو گرفته و نماز خوانده ، نمازش باطل نیست .
آن هنگام وضو گرفتن حرام است که شخص با علم به این که نیاز به وضو نیست ، عمدا ( به قصد تشریع ) برای نماز وضو بگیرد .

با سلام و احترام
من دختر عقد کرده ای هستم که با همسر ملاعبه و امیزش زبانی انجام میدهیم شوهرم با امیزش زبانی ارضا شده و منی از او خارج میشود ، من هم هنگام امیزش یک حسی بهم دست میدهد نمیدانم ایا غسل جنابت بر من هم واجب است یا خیر
مرجع تقلید، ایت ا... سیستانی

تصویر پاسخگو

با سلام
تا زمانی که یقین نکرده اید به حالت ارضا و ارگاسم رسیده اید ،غسل جنابت بر شما واجب نیست .
جهت مزید اطلاع عرض می کنم رطوبت های مختصری که خانم ها هنگام ملاعبه و بازی می بینند ، پاک بوده و نیاز به غسا ندارد .

سلام سوال خصوصی دارم
و جواب دقیقی می خواهم
همین جا باید بپرسم؟

تصویر شهر سوال

سلام وقت بخیر
اگر مقدور بود با شماوره ۰۹۶۴۰۰ بدون پیش شماره تماس بگیرید. نشد همینجا مطرح نمائید

با سلام میخواستم ببینم اگر دختر مجردی در خواب به اوج لذت جنسی برسد ولی مایعی از او خارج نشده باشد باز هم حکم جنابت است و باید غسل کند یا خیر ؟؟
مرجع تقلید ایت الله سیستانی.

تصویر پاسخگو

با سلام
در فرض سوال شما ، تا زمانی که مایعی خارج نشده باشد ، جنابت نیست و غسل هم واجب نمی باشد .

اگر دو غسل حیض و جنابت رو با هم داشته باشیم انجام یک غسل بادو نیت درسته برای نیت چی بگیم ایا این غسل برای نماز وروزه صحیحه؟

تصویر پاسخگو

با سلام
انجام یک غسل با دو نیت جنابت و حیض صحیح است و نماز و روزه هم درست هست .

سلام من یه دختر مطلقه ولی باکره ام که متاسفانه و در کمال شرمندگی از همون بچگی عمل زشت استمنا رو انجام می دادم .الان عوارض روحی و جسمیش اومده سراغم.پنج ساله که تصمیم دارم ترکش کنم ولی هر کار میکنم نمیشه همه ی راههایی که سایت های مختلف گفتن رو رعایت میکنم ولی بازم نمیشه نهایتش خیلی بتونم دووم بیارم تا دو هفته اس بعد از اون باید چیکار کنم؟الان سه ماهه که با پسری دوستم و برای اینکه مرتکب فعل حرامی نشم صیغه عقد موقت رو بدون اجازه پدرم خودمون خوندیم.می خواستم بدونم با توجه به اینکه من مطلقه ولی باکره ام باز هم نیاز به اذن پدر دارم یا نه؟خواستگار مناسب هم ندارم .استمنا علاوه بر گناه عوارض روحی و جسمی بی شماری داره برای همین خواستم مطمعن شم من نیازی به اذن پدر ندارم.هر کدوم از مراجع تقلید یه چیز گفتن .مرجع تقلید من هم گفته اجازه لازمه ولی من خودم این مرجع تقلید رو انتخاب نکردم و به صرف اینکه پدر و مادرم مرجع تقلیدشون این شخص بوده من هم رساله ایشون رو خریدم و تو خونه گذاشتم.خواستم ببینم میشه مرجع تقلیدم رو عوض کنم و کسی رو انتخاب کنم که گفته اجازه لازم نیست؟البته ناگفته نمونه من با این اقا شرط کردم که امیزشمون بدون دخول باشه ومن همچنان باکره باقی بمونم ایشون هم پذیرفتن .ایا اگه تو این مدت خواستگاری برام اومد باید سه ماه و ده روز عده رو هم نگه دارم با توجه به اینکه دخولی انجام نمی شه (نه از جلو و نه از مقعد)تو رو خدا جواب سوالاتم رو هر چه زودتر بدید دارم دیوونه میشم

تصویر پاسخگو

با سلام
ضمن عرض تاسف و همدردی درمورد مبتلا بودن به عادت نادرست خودارضایی در این باره خود می دانید که حتما باید این عادت نادرست رو بر طرف کنید وگرنه همان طور که خودتان گفتید عوارض ناشی از آن روز به روز بیشتر در زندگی تان خودش را نشان خواهد داد .
پاسخ شمالات شما را در چند شماره عرض می کنم .
۱- اگر شما در اعلمیت مرجع تقلیدتان شک دارید ، قبل از هر چیز با تحقیق و پرس و جو از اهل فن و خبره در مسائل دینی ، هر چه زودتر مرجع تقلید خودتان را انتخاب کنید . زیرا بقیه مسائل دینی شما بستگی به نظر مرجع تقلیدی دارد که از فتاوای ایشان تبعیت می کنید .
۲- این که استمنا عمل نادرستی هست ، دلیل نمی شود بخاطر ترک آن به عمل نادرست دیگری ( ارتباط با نامحرم ) پناه ببرید .
۳- اگر شما بر اساس موازین شرعی با کسی عقد موقت کردید و در این مدت هیچ گونه آمیزی و دخولی صورت نگرفت ، بعد از اتمام مدت عقد ، نیاز به نگه داشتن عده نیست .

سلام و ممنون از پاسخ شما.ببخشید ولی من جواب هیچ کدوم از سوالاتم رو نگرفتم.بله من هم همونطور که عرض کردم پنج ساله که تصمیم به ترکش گرفتم ولی اصلا نتونستم یعنی حتی دفعاتش کم هم نشده مثلا اگه قبلا هفته ای یک یا دوبار بوده الان هم همون قدر هست و فرقی نکرده.این یه نیاز در وجود همه ی انسان ها هست.همه میگن استمنا بده و گناه و ضرر داره منم اینو میدونم اما چه گلی می تونم به سرم بگیرم وقتی نه خواستگار مناسبی دارم و نه ... چه کار دیگه ای جز این می تونم انجام بدم.؟سوال من از شما این بود که ایا منی که مطلقه ولی باکره ام می تونم بدون اجازه پدرم با پسری عقد موقت بخونیم یا نه؟لطفا کامل و واضح توضیح بدید.ازتون ممنون میشم.برای انتخاب مرجع تقلید من می تونم همون فردی رو انتخاب کنم که گفتن بدون اذن پدر هم میشه یا نمی تونم؟منظورم اینه که به صرف اینکه ایشون در مورد این مساله سخت گیری نکردن من می تونم ایشون رو به عنوان مرجع تقلید خودم انتخاب کنم و در بقیه مسایل دینی هم به نظرات ایشون مراجعه کنم یا نه؟و اینکه منظورتون از دخول چی هست؟اگر من با این اقا رابطه جنسی داشته باشم ولی بدون دخول و فقط مثل زن و شوهر های دیگه که تو دوران عقد هستن ایا باز هم باید برای ازدواج بعدیم عده نگه دارم یا نه؟مدت عده سه ماه هست یا دو ماه؟خسته شدم بس که این همه اینترنت رو زیر و رو کردم ولی جواب سوالاتم رو نتونستم بگیرم .تو رو خدا سوالات من رو زودتر و بطور کامل جواب بدید .از این سردرگمی و بلاتکلیفی اعصابم داغونه.

تصویر پاسخگو

با سلام مجدد
در باره ترک عادت خودارضایی به شما توصیه می کنم لینک زیر را مطالعه بفرمایید :
http://soalcity.ir/node/1725
اما درباره سوالاتتون با ذکر شماره پاسخ می دهم :
۱- قبل از این که سوال کنید که ازدواج موقتتون نیاز به اجازه پدر داره یا نه ، حتما باید مرجع تقلید خودتون رو مشخص و انتخاب کنید تا بر اساس نظر ایشون عمل کنید .
۲- معیار انتخاب مرجع تقلید باید اعلم بودن ایشون نسبت به سایر مراجع تقلید باشد ، نه این که معیارتون این فتوای بخصوص ( اجازه پدر در بحث ازدواج موقت ) باشد .
۳- منظور از دخول نزدیکی از جلو یا پشت است ، به گونه ای که حد اقل تا ختنه گاه مرد در زن فرو رود .
۴- اگر شما با مردی رابطه بدون دخول ( به گونه ای که بیان شد ) داشته باشید ، برای ازدواج بعدی نیاز به نگه داشتن عده نمی باشد .

با عرض سلام مجدد و خسته نباشید خدمت شما.ممنون بابت سایت خوبتون و جواب سوالاتم.بخدا من خودم هزار بار تصمیم گرفتم ترکش کنم و برای همیشه بزارمش کنار.این بیماری مزخرف ،تمام زندگی منو به هم ریخته.هر چی که می کشم بخاطر عوارض همین لعنتیه.ولی چیکار کنم ؟باور کنید نمی تونم وقتی میگم نمی تونم واقعا نمی تونم من از بچگی یعنی حدود بیست ساله که این عمل زشت رو انجام میدم و ترکش هر چند هم تدریجی بخوام باشه بازم برای من خیلی خیلی سخته.من در این رابطه پدر و مادرم رو مقصر می دونم اونا حتی تا زمانیکه من دبیرستانی بودم جلو چشمای خودم با هم عشق بازی می کردن و من صدای نفس ها و صدای سکسشون رو از توی اتاق به وضوح می شنیدم در حالیکه اونا از حضور من تو خونه اطلاع داشتن.من خیلی بدبختم.بخاطر این عمل زشت و قبیح عوارضش اومد سراغم و در حال حاضر نزدیک به ده ساله که دارم قرص های ضدافسردگی مصرف می کنم و به طور کامل هم بهبود پیدا نکردم و بخاطر اعصاب داغونم زندگیم جهنمه.وسواس فکری شدیدی دارم و به یه سری صداها بی نهایت حساسم و موقع شنیدن اون صداها که شبیه صدای سکس اون موقع مادر و پدرم هست انگار روحم رو با سوهان می تراشن.حالم اصلا خوب نیست.اصلا....میشه بگید از کجا بدونم کدوم مرجع تقلید اعلمه و کلا چه جوری باید تحقیق کنم که در بقیه مسایل هم به ایشون رجوع کنم؟دو تا سوال دیگه هم داشتم ممنون میشم اگه جواب بدید .اول اینکه ایا بعد از غسل جنابت حتما باید وضو بگیریم یا مستحبه یا اصلا حرامه؟و دوم هم اینکه در انجام غسل وقتی طرف راست و چپ بدن رو شستشو میدیم ایا همزمان باید سمت راست و چپ سر و گردن هم شسته بشه یا نه؟یعنی اول که یه بار سر و گردن رو می شوریم کافی هست یا دوباره باید موقع شستن سمت راست و چپ بدن سمت راست و چپ سرو گردن رو هم بشوریم؟ممنون از پاسخگویی شما.تو رو خدا برام دعا کنید.من تا حالا هیچی از زندگیم ندیدم .یه دنیا بغض و گریه دارم.

تصویر پاسخگو

در مورد مشکل خودارضایی تاکید مجدد می کنیم حتما به مشاوره حضوری در صدد برطرف کردن این موضوع بروید تا بیشتر از این دچار عواقب و پیامدهای آن نشوید .
در مورد اعلم بودن مراجع همین اندازه می توانیم بگوییم از هر یک از مراجعی که توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معرفی شده اند تقلید کنید صحیح هست .
نحوه انجام غسل هم به این ترتیب است که اول سرو گردن ، بعد طرف راست بدن ، بعد طرف چپ بدن باید شسته شود .
وقتی طرف راست یا چپ بدن شسته می شود ، نیاز نیست دوباره سرو گردن را هم بشویید .
بعد از غسل جنابت نیاز به گرفتن وضو نیست . مگر این که یکی از چیزهای باطل کننده وضو پیش آمده باشد .

ممنون و تشکر بی نهایت از پاسخ های شما.اما من روم نمیشه برم پیش مشاور اونم حضوری!!!!!خجالت می کشم بخدا...وگرنه حاضرم همه ی زندگیمو بدم فقط این عمل زشت رو بتونم ترک کنم چون زندگیمو به هم ریخته....از شما بی نهایت ممنونم که جواب سوالاتم رو دادید.اجرتان با خود خدا.

تصویر پاسخگو

مراجعه به مشاور هیچ اشکالی نداره . نباید خجالت کشید . مردم برا مشکلات خیلی بدتر از این به پزشک با مشاور مراجعه می کنند .براتون آرزوی صحت و سلامت از خداوند داریم .

سلام
ابجی من ی مدتی عقد کرده و من روی رابطه اون با همسرش خیلی حساس شدم هر وقت ک تنها میشن فکرای بد میزنه ب سر من و گاهی اوقات سست میشم و ی مایعی از من خارج میشه و گاهی سست نمیشم اما ی مایعی از من خارجی میشه میخواسنم بدونم غسل جنابت بر من واجبه؟
اما من دست خودم نیست ک این حالت میشم
ایا نماز و روزه ای من درست است؟

تصویر پاسخگو

با سلام
مایعی از شما خارج میشه پاک هست و نیاز به غسل جنابت هم ندارد .
اما برای خلاص شدن از این افکار نادرست ، بهتر است به هر شکلی که می توانید خود را به کارهای دیگر مشغول کنید و فکر خود را از تمرکز به رفتار خواهرتون و همسرش ، منصرف کنید .
موفق باشید

با سلام
آیا میتوان با هر بار حمام رفتن، بدون اینکه جنب باشی غسل جنابت را انجام داد و با همان غسل نماز خواند؟

تصویر پاسخگو

با سلام
می توان با هر بار حام رفتن غسل جنابت به نیت "ما فی الذمه" انجام داد . اما با آن غسل نمی توان نماز خواند . برای نماز باید وضو گرفت .

با سلام و خسته نباشيد
من مدتیه از موضوعی رنج می برم كه نميتونم به كسي بگم من ۲۳ سالمه و مجرد هستم.
من زماني كه پریود میشم احساس ميكنم كه نياز دارم خودم رو تحريك كنم و گاهی اوقات مجبور به خودارضایی میشم(این خوردارضاییم فقط از طریق ذهن و تخلیم انجام میشه) از طرفي هم بعدش اونقدر پشيمون ميشم كه اعصابم بهم ميرزه ناراحت ميشم.

آیا غسل جنابت بر من واجب می شود؟ از کجا باید بدانم مایغ خارج شده منی است و آیا اوج لذت جنسی رخ داده است یا نه؟
آیا پس از اتمام دوره ی پریودم که باید غسل حیض کنم،غسل جنابت هم لازمه انجام بدم؟؟ اگه فقط غسل حیض انجام بدم نماز و روزه هام درسته؟؟
یه سوال دیگه هم داشتم: بعد از غسل جنابت برای نماز نباید وضو گرفت؟!

تصویر پاسخگو

با سلام
غسل جنابت زمانی واجب می شود که انسان به اوج لذت جنسی خود برسد . اوج لذت جنسی ( ارگاسم ) در خانم ها فرایند پیچیده تری نسبت آقایان دارد .
قبل از ارگاسم به دلیل تحریکات جنسی مایع لغزنده ای ترشح می شود که دیواره های داخلی مجرای تناسلی را لغزنده می سازد. زمانی که تحریک جنسی به حد ارگاسم رسید، ریلاکسیشن (میل به سستیبدن) به دنبال یک سری انقباضات ریتمیک در واژن رخ می دهد و فرد احساس ارضا و تخلیه جنسی دارد .
اگر کسی این حالت را تجربه کند ، غسل جنابت بر او واجب می شود .

اما این که غسل بعد از زمان پریود باید انجام شود یا این که در حال حیض هم می توان غسل را بجا آورد ، فتاوای مراجع تقلید کمی با هم تفاوت دارد .
لطفا نام مرجع تقلید خود را بفرمایید تا بر طبق نظر ایشان پاسخ شما را بدهیم .

سلام.ممنون از پاسخ شما. مرجع تقلیدم، آیت الله بهجت هستن.
تا حدودی جواب سوالما گرفتم. طبق توضیحی که از اوج لذت جنسی دادین پس بنظرم غسل جنابت بر من واجب نیس!!
ولی اگه واسه برطرف شدن شک، غسل رو انجام داد ایراد داره؟!
کلا اگه بخوام این اتفاق زمان پریود نیفته واسم باید چکار کنم؟؟؟

تصویر پاسخگو

با سلام مجدد
انجام غسل جنابت به نیت «ما فی الذمة» اشمالی ندارد . یعنی به این نیت که اگر در واقع غسلی به عهده ام بوده و خبر ندارم .
برای این که چنین اتفاقی برای شما پیش نیاید می بایست راههای کنترل نیروی جنسی را یاد بگیرید و به آن عمل کنید . برای خواندن راههای کنترل غریزه جنسی لینک زیر را کطالعه فرمایید :
http://soalcity.ir/node/333

سلام مجدد و ممنونم از توضیحات و سایتی که معرفی کردید.
با عرض معذرت جواب یه سوالمو ندادید. اینکه با توجه به مرجع تقلیدم که آیت الله بهجت هستن،غسل جنابت(برای برطرف شدن شک) باید در زمانی که پریود هستم انجام داد یا بعد از آن؟؟ اگر بعد از آن باید انجام داد،باید غسل ها را تک تک کرد یا هر دو را با هم ؟؟!

تصویر پاسخگو

با سلام مجدد
به فتوای آیت الله بهجت (ره) می توان در زمان حیض (پریود) غسل جنابت را انجام داد .
البته اگر بعد از پاک شدن هم انجام بشه اشکالی ندارد .
می توان غسل حیض و جنابت را نیت کرد و برای هر دو یک غسل انجام داد .

با سلام
لطفا مراحل غسل حیض رو کامل توضیح بدید
ممنون از سایت خوبتون

تصویر پاسخگو

غسل به دو صورت انجام مي گيرد ۱. ارتماسي ۲. ترتيبي
در غسل ارتماسي انسان بعد از پاک کردن بدن خود از نجاست نيت مي کند(غسل مثلا حیض مي کنم قربتا الي الله ) . بعد به يک باره تمام بدن خود را به زير آب فرو مي برد. مانند پريدن در استخر.
غسل ترتیبی ه مآن است که به ترتیب اجزاء بدن شسته می شود
مراحل اصلى غسل ترتیبی عبارت است از:
۱- نیت؛ براى نیت کردن هم لازم نیست به زبان چیزى بگویید؛ بلکه همین ‏قدر که قلباً مى‏دانید براى چه کارى به حمام آمده‏اید و نیت شما انجام چه غسلی است، کفایت مى‏کند.مثلا نیت می کنید غسل حیض بجا می آورم قربة الی الله .
۲- بعد از نیت سر و گردن را به قصد غسل بشویید،
۳- بعد تمام طرف راست بدن تا کف پا و سپس تمام طرف چپ را بشویید. و برای آن که اطمینان پیدا کنید که تمام طرف راست شسته شده است کمی از نیمه چپ را به همراه طرف راست و کمی از نیمه راست را به همراه نیمه چپ بدن بشویید و اگر هنگامی که سر و گردن را می شویید و یا طرف راست را می شویید آب به سایر نقاط بدن بریزد اشکال ندارد.

برای آشنایی بیشتر به رساله توضیح المسایل مرجع خود مراجعه نمایید

سلام درانجام دو غسل واجب مانند غسل حیض و جنابت اگربخواهیم هر کدام را جداگانه انجام دهیم اول کدام را انجام دهیم؟

تصویر پاسخگو

با سلام
اولا که هیچ نیازی نیست که دو غسل را جداگانه انجام دهید .
ثانیا اگر کسی بعد از پاک شدن خواست جداگانه غسل کند ، فرقی نمی کند کدام را اول و کدام را دوم انجام دهد .

سلام
ببخشید اگر کسی نمیدانسته که اگر هم به اوج لذت برسد و هم مایع از او خارج شود غسل بر او واجب شده است، و آن وقت غسل گرفته باشد و با آن غسل نماز خوانده باشد ، آیا نماز های او صحیح است؟

تصویر سید پاسخگو

باسلام
اگر شخصی جنب نبوده است و با غسل جنابت بدون وضو گرفتن نماز خوانده است باید نمازهای خوانده شده را قضا نماید.
موفق باشید.

سلام خسته نباشيد أيا خواندن چهار سوره قران كه سجده واجب دارد نياز به غسل جنابت دارد؟ منظورم اينه كه من چن وقت پيش أرضا شدم أيا براي خوندن سوره هاي سجده دار من بايد غسل جنابت كنم؟ درضمن من اطلاع نداشتم كه كسي كه پريود ميشه كلا نبايد اون سوره هاي سجده دار رو بخونه،من اون سوره ي سجده دارو ميخوندم فقط اون قسمت كه زده سجده واجب رو ود ميكردم ميذاشتم وقتي كه تميز باشم بخونم.حالا تكليف من چيه.خواهشا به هردوتا سوالم به طور واضح جواب بدين

تصویر سید پاسخگو

با سلام
گوش دادن به قرآن و تلاوت سوره ها و خواندن دعاها و ذکر گفتن در حال جنابت یا عادت ماهیانه اشکالی ندارد و فقط سوره های سجده دار و یا طبق نظر برخی از مراجع آیات سجده دار حرام است. سوره‌هاوآیاتی که سجده واجب دارندعبارتندازسوره های سجده آیه ۱۵،فصّلت آیه ۳۷،نجم آیه ۶۲وعلق آیه ۱۹.
لطفابرای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدخودرا ارسال نمایید.
اگر در حال جنابت یا عادت ماهانه سوره سجده دار یا طبق فتوای بعضی مراجع آیات سجده واجب قرآن را خوانده باشد، کار حرامی انجام داده است و باید از کار خود استغفار نماید.
موفق باشید.

سلام ببخشید ایا قبل از انجام غسل حیض باید وضو گرفت؟و یا باید در حین انجام غسل ثابت بود و حرکت نکرد مثلا نمیشود دست و پایمان را تکان دهیم تا اب به همه قسمتها برسد؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- نیازی نیست که قبل از غسل حیض وضو بگیرید.۲-در حین انجام غسل لازم نیست که بدن ثابت باشد و تکان دادن اعضای بدن برای رسیدن آب به همه قسمتهای آن اعضا چنانچه بدون حرکت آّب به همه قسمتهای آن نمی رسد، لازم است.
موفق باشید.

با سلام ایا انجام غسل شب قدر یا غسل های دیگری مثل استحاضه برای اطمینان از پاکی و... در هنگامی که روزه هستیم روزه را باطل میکند؟
تشکر

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر شخص روزه دار خواست غسل کند، چنانچه در هنگام غسل کردن عمدا چیزی از حلق فرو نرود روزه اش صحیح است.
طبق فتوای همه مراجع عظام تقلید
موفق باشید.

سلام.بعد از غسل جنابت نباید وضو گرفت(تا وقتی که کاری که وضو را باطل میکند انجام نداده باشی).حالا من میتونم اول غسل حیض کنم بعد جنابت بعد وضو نگیرم و نماز بخونم؟

تصویر سید پاسخگو

سلام
شما می توانید اول غسل حیض انجام دهید و بعد از آن غسل جنابت و بدون وضو نماز بخوانید، ولی نیازی نیست که برای هر کدام یک غسل انجام دهید و می توانید به جای تمام غسلهایی که دارید یک غسل با نیت تمام آنها انجام دهید مثلا نیت غسل حیض و جنابت و جمعه بکنید و یک غسل انجام دهید همه غسلها ازشما ساقط می شود. لطفا سعی کنید سوالات خود را با ذکر نام مرجع تقلید بپرسید تا بتوانیم طبق فتوای ایشان پاسخگو باشیم.
موفق باشید.

با سلام در ایام حیض غسل جنابت هم بر من واجب شده است با وجود اینکه الان ماه رمضان هست و قران میخوانیم ایا میشود در ایام عادت ماهیانه غسل جنابت کرد وقران خواند مرجع تقلید امام خامنه ای.

تصویر شهر سوال

با سلام
خواندن قرآن به‌جز آياتى كه سجده واجب دارد براى حائض جايز است اگر چه كراهت دارد.۱
لازم بذکر است منظور از کراهت این است که ثواب کمتری دارد. یعنی قرائت قرآن زن حائض ثواب دارد ولی از ثواب قرائت قرآن در زمانی که زن پاک است کمتر است.

۱. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری بخش استفتائات جدید.

سلام.من مرجع تقلید امام خامنه ای است.من فهمیدم دوره ماهانه ام نه روزه بوده ینی غسلم (هردو غسلم)اشتباه بوده و باید دوباره غسل کنم اما یادم نیس وقتی دوباره غسل کردم به نیت هر دوبوده یا دوبار غسل کردم.اصلا من باید دوباره غسل جنابت میکردم؟تکلیف نماز و روزه هایم چه می شود؟ایا همه اش اشتباه است؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر نیت غسل جنابت می کردید نیاز به نیت غسل حیض نبوده است و اگر هم غسلی به نیت آنچه به گردن شما است انجام می دادید باز غسلتان صحیح است و با وجود شک در انجام غسل نماز و روزه های قبلی صحیح می باشد ولی برای نمازهای بعدی غسل کنید.

سلام سوالات دیگری نیز داشتم.مرجع تقلید من ایت الله خامنه ای است.
۱-من قبلا استمنا می کردم اما نمی دانستم بعد از ان غسل واجب است و بدون غسل نماز خواندم.نمی دانم چند نماز را اینگونه خواندم چه کنم؟
۲-من در ماه رمضان نیز چند بار استمنا کردم ولی نمی دانستم اصلا فکرش را هم نمی کردم که روزه را باطل کند ایا کفاره بر من واجب است؟اگر واجب است چگونه ان را بپردازم؟
۳-چند بار نیز پس از انکه فهمیدم کفاره دارد نیز این کار را کردم که البته منی از من خارج نشد.آیا باز هم روزه ام باطل شده؟قضا و کفاره دارد؟
و اینکه تکلیف نماز هایم در هر بار چیست؟
با تشکر

تصویر سید پاسخگو

باسلام
۱- باید نمازهایی را که با این حالت خوانده اید قضا کنید و چنانچه نمی دانید که چه مقدار نماز قضا دارید باید به اندازه ای که یقین کردید نماز قضا بخوانید مثلا بین ۱۰ یا ۲۰ روز نماز شک می کنید که چه مقدار نماز دارید باید۱۰ روز نماز قضا بخوانید.
۲-اگر واقعا نسبت به حکم و موضوع جاهل بوده اید روزه هایی را که گرفته اید قضا و کفاره ندارد ولی نمازهایی را که در این حالت خوانده اید باید قضا نمایید.
۳-اگر بعد از فهمیدن حکم استمناء به قصد خروج منی استمناء کرده باشید هرچند که منی خارج نشده باشد، بنابر احتیاط واجب روزه باطل شده است و باید علاوه بر قضا، کفاره افطار عمد پرداخت نمایید.(کفاره افطار عمدی روزه علاوه بر قضای روزه گرفتن ۶۰ روزه که باید ۳۱روز آن پی در پی باشد یا اطعام ۶۰ فقیر می باشد).ولی اگر به قصد خروج منی این کار را نکرده باشیدو منی خارج نشده باشد روزه شما صحیح است ولی اگر به قصد خروج منی نبوده ولی منی خارج شده چنامچه قبلا با این مقدار ملاعبه منی خارج نمی شده روزه صحیح است و در غیر این صورت روزه باطل است وباید علاوه بر قضا کفاره افطار عمد پرداخت نمایید.
شرط صحت نماز با طهارت بودن است و چنانچه بعد از استمناء برای نماز غسل نکرده باشید یا در تنگی وقت تمیمم نکرده باشید، نمازهای خوانده شده باطل می باشد.
(استمناء علاوه بر اینکه گناه کبیره می باشد داری ضررهای روحی و جسمی فراوانی است، برای ترک استمناء راه کارهایی وجود دارد چنانچه مایل به ترک این عمل هستید پیشنهاد می کنم با شماره ۰۹۶۴۰۰بخش مشاوره مرکز ملی پاسخگویی تماس بگیرید.)موفق باشید.

سلام.من در روز دهم پریود درخواب جنب شدم وپریود من به روز یازدهم رسیده وحالا باتوجه به اینکه درماه رمضان هستیم برای فردا حکم نماز و روزه وغسل من چیه.خواهش میکنم زودتر جواب من رو بدین

تصویر سید پاسخگو

باسلام
پریودی هرگز کمتر از ۳ روز و بیشتر از ۱۰ روز نیست.
لذا بعد از اتمام روز دهم باید غسل حیض را انجام دهید و اگر جنابت هم به گردن دارید نیت غسل جنابت هم بکنید، وباید روز ۱۱ را در صورت دیدن خون با انجام اعمال مستحاضه(قلیله یا متوسطه یا کثیره) عبادتها را(نماز و روزه) به جا آورید.
البته قابل ذکر است که اگر قبلا عادت شما کمتر از ۱۰روز بوده است(مثلا ۷ روز بوده) نمازهای سه روز باقیمانده تا روز دهم را باید قضا کنید.
موفق باشید.

باسلام وتشکر از جوابگوی سریع و بسیار دقیق و خوبتان.
من دختری ۲۵ ساله هستم گاهی دچار خود ارضای میشوم، بعد خود ارضایی گاهی مایعه ایی خارج میشود که چسبناک و کش مانند و بی رنگ است . شما در پاسخ های قبلیتان گفته بودین حالت جنب یعنی اینکه در هنگامی که طرف به اوج احساس برسه طوریکه بعد از اون دیگه حالت اول را نداشته باشد بدنش بی حس شه. و مثل گشنه ایی که سیر شده .. ولی من با خود ارضایی به این حالت نمیرسم و اگه همسر داشتم قطعا بعد خودارضایی تقاضا میکردم که با من رابطه داشته باشه، خوب حالا حکم این مایع که بعد خود ارضایی از من خارج میشه چیه؟؟؟! آیا جنابته؟

تصویر سید پاسخگو

باسلام
طبق فتوای غالب مراجع عظام تقلید
چنانچه همزمان با اوج لذت ترشحی خارج نشود حکم به جنابت نمی شود، و اوچ لذت زمانی است که بعد از آن غریزه جنسی فروکش می کند.
لطفا در سوالات بعد نام مرجع تقلید خود را ذکر نمایید.
موفق باشید.

سلام ، خسته نباشيد ، من نيت كردم كه چهل شب زيارت عاشورا بخونم ، سوالم اينه ايا در زمان پريود هم ميتونم به خوندن زيارت ادامه بدم كه بين چهل شب وقفه نيفته و بعدا نمازهاي مربوطه رو بعد از پاك شدن به جا بيارم ؟ ايا اگر غسل جنابت رو انجام ندم ميتونم زيارت عاشورا بخونم ؟
٢) سوال دومم اينه كه بعد از چه غسلي ديگه نياز به وضو گرفتن نيست ، من جايي خونده بودم بعد از غسل حيض و متاسفانه تمام نمازهايي كه بعد از انجام غسل حيض خوندم بدون وضو بوده ، اگر وضو بعد از غسل حيض واجب باشه ، با توجه ب اينكه من نميدونستم ، حكم نماز هاي خوانده شده چي ميشه ؟ ممنون كه وقت ميذاريد و جواب ميديد

تصویر سید پاسخگو

باسلام
۱- گوش دادن به قرآن و تلاوت سوره ها و خواندن دعاها و ذکر گفتن در ایام عادت ماهیانه یا درحال جنابت اشکالی ندارد و فقط سوره های سجده دار و یا طبق نظر برخی از مراجع آیات سجده دار حرام است لطفابرای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلیدخودرا ارسال نمایید. سوره‌هاوآیاتی که سجده واجب دارندعبارتندازسوره های سجده آیه ۱۵،فصّلت آیه ۳۷،نجم آیه ۶۲وعلق آیه ۱۹.
۲- طبق نظر بعضی از مراجع عظام تقلید بعد از انجام غسل های واجب یا غسل های مستحب وارد شده مانند غسل جمعه برای نماز خواندن نیازی به گرفتن وضو نمی باشدولی طبق نظر بعض دیگر فقط با انجام غسل جنابت نباید برای نماز وضو گرفت و با انجام مابقی غسل ها باید برای عبادتهایی که نیاز به وضو دارد مانند نماز وضو بگیرید.برای دریافت پاسخ مطابق فتوای مرجع تقلید خود لطفا نام ایشان را ذکرنمایید.
موفق باشید.

سلام خسته نباشید
در رساله ایت الله دستغیب ایا هنگام پریود میتوان غسل جنابت انجام داد؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
باعرض معذرت این سامانه دسترسی به فتاوای ایشان ندارد، لطفا سوال خود را از دفتر ایشان بپرسید.
موفق باشید.

سلام.واقعا ممنون از پاسخ های شما.خیلی به من کمک کردند.پاسخ هایی که به من دادید جواب های ایت الله خامنه ای بودند؟محض احتیاط می پرسم.
و دوم اینکه اگر استمنا کرده باشم و به قصد خروج هم نباشد و منی هم خارج نشده باشد ایا باز هم غسل بر من واجب بوده؟من نماز های زیادی را بدون غسل خواندم.لطفا پاسخ دهید.

تصویر سید پاسخگو

باسلام
بله پاسخ های داده شده به شما طبق فتاوای امام خامنه ای بوده است.
اگر با خود بازی کرده باشد همین بازی کردن طبق فتوای ایشان حرام می باشد، ولی اگر باعث خروج منی نشده باشد، غسل کردن واجب نیست.ونمازهای خوانده شده با این توضیح صحیح می باشد.
موفق باشید.

با عرض سلام.من زن ۲۶ ساله ای هستم که در سن ۱۹ سالگی ازدواج کردم و در زندگی زناشویی رابطه جنسی بسیار بدی داشتم که هرگز منجر به ارضای من نشد.و روز به روز به همسرم سرد شدم تا جایی که سه سال پیش تصمیم ب طلاق گرفتم ولی به علت ناراضی بودن خانواده ها جدا نشدم. پارسال در رفت و امد های فامیلی به شخصی علاقه مند شدم به علت توجه بیش از حد او به خودم. و متاسفانه منجر به رابطه نامشروع شد. اما علاقه ما به حدی زیاد بود که او اصرار کرد که جدا شوم تا با من ازدواج کند. من بر حسب اتفاق در همین سایت های پرسش و پاسخ دینی فهمیدم که ارتباط نامشروع و زنای محسنه زن متاهل منجر به حرام ابدی میشود. من به شدت ترسیدم و جفتمان توبه کردیم. و دیگر باهم ارتباط برقرار نکردیم. حالا من جدا شده و طلاق گرفتم. ایا میتونم باهمون شخص ازدواج کنم؟ به شدت به من همچنان علاقه دارد و خاستگار من است. لطفا جواب بدید ممنونم.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
با توجه به اینکه مراجع عظام تقلید در این مساله اختلاف نظر دارند، لطف کنید نام مرجع تقلید خود را بفرمایید، تاپاسخگوی شما باشیم.
موفق باشید.

سوالی دیگر نیز داشتم.من در جایی خواندم ک نظر اما خمینی(البته مرجع من خامنه ای است) این است که اگر به قصد خروج بوده ولی خارج نشده قضا هم واجب است و باید روزه ان روز به نیت قربت مطلقه باشد من هم به همین نیت استمنا میکردم البته قصد خروج منی نداشتم و منی هم خارج نمیشد اما چون در هیچ سایتی پاسخ خودرا نیافته بودم به همان نیت روزه ان روز را میگرفتم و قضای ان را هم در تقویم علامت میزدم که بگیرم.ایا با این تفاسیر هنوز هم روزه ی من صحیح است(با وجود اینکه غسل نکردم؟)و ایا محض احتیاط قضای روزه را هم باید بگیرم؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
دوست عزیز اگر در پاسخ بالا توجه کنید متوجه می شوید که ذکر شده امام خامنه ای می فرمایند: علاوه بر قضا باید کفاره افطار عمد پرداخت نماید، یعنی باید روزه را قضا نماید و کفاره هم بدهد.
اما امام خمینی در این باره می فرمایند: اگر به قصد خروج منی بوده ولی منی خارج نشده است باطل کننده روزه نمی باشد و نیازی به گرفتن قضای آن یا پرداخت کفاره نمی باشد.
موفق باشید.

باسلام.
من سایتهای مختلفی رو خوندم اما هیچوقت نتونستم مطمئن بشم که جنب شدم یانه میخواستم ببینم اگر غسل جنب کنم ایرادی داره وقتی مطمین نیستم؟؟

اگر بخوام غسل جنب وحیض رو جدا انجام بدم ترتیب مهمه؟

وسوال اخر اگر بخوام غسل حیض و مافی الذمه رو جدا انجام بدم ترتیب مهمه؟

مرجع ایت ا...سیستانی
ممنون

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- اگر کسی یقین ندارد که جنب شده است می تواند غسل جنابت کند ولی با آن غسل نمی تواند بدون وضو کارهای عبادی که نیاز به وضو داردمانند نماز انجام دهد.
۲-طبق فتوای آیت الله العظمی سیستانی در انجام دادن غسل جنابت و حیض فرقی نمی کند که کدام یک از آنها را مقدم بداری و ترتیب در غسل شرط نیست.
۳- در انجام دادن غسل حیض و ما فی الذمه هم مانند بالا ترتیب شرط نیست.
موفق باشید.

با سلام
اگر خانمی در رسیدن به اوج لذت جنسی و ارگاسم شک داشته و به همین دلیل از غسل جنابت ممانعت میکرده ولی الان مطمئن شده است که حسی که در گذشته در اثر ملاعبه به او دست میداده همان ارگاسم بوده تکلیف نماز ها و روزه هایی که با همان وضعیت جنب میخوانده و میگرفته چیست؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- نظر به اینکه قسمت اول مطلب شما راجع به جنب شدن خانمها است و مراجع عظام تقلید در این مساله اختلاف نظر دارند، لطفا برای اینکه یقین به جنب بودن خود پیداکنید به مساله ۳۴۶ رساله ۱۶ مرجع مراجعه نمایید یا چنانچه به اینترنت دسترسی دارید به آدرس ذیل مراجعه نمایید و مساله را طبق فتوای مرجع خود فرابگیرید. http://portal.anhar.ir/node/10043/?ref=sbttl#gsc.tab=0.
۲- در صورتی که یقین به جنب بودن در آن ایام پیدا کردید، روزه های شما صحیح است ولی باید تمام نمازهای خود را قضا نمایید.
موفق باشید.

سلام
اگر قبل از شروع پریودی زن جنب شود، باز هم از نگاه آیت الله خامنه ای غسل جنابت در حالی که زن حیض است محل اشکال است؟

تصویر سید پاسخگو

سلام
زن اگر قبل از شروع ایام عادت ماهانه جنب شود و تا شروع حیض غسل جنابت نکندو یا در حین عادت ماهانه جنب شود باید صبر کند تا پاک شود و بعداغسل جنابت انجام دهد و چنانچه در ایام عادت غسل جنابت انجام دهد باید دوباره بعد از پاک شدن غسل جنابت را انجام دهد.
موفق باشید.

سلام
میخواستم بدونم چطوری یقین پیدا کنیم که در خوب به اوج لذت جنسی رسیده ایم؟ مرجع تقلیدم آیت الله مکارم شیرازی هستن!
ممنون میشم اگر زودتر بهم جواب بدین

تصویر سید پاسخگو

با سلام
در غیر نزدیکی خانم فقط در صورتی جنب می شود که به حدی تحریک شود تا به اوج لذت جنسی برسد(یعنی زمانی که زن ارضا شده ودیگر بعداز آن احساس نیاز جنسی نداردوحالت سستی و بیحالی وتخلیه شهوت دارد) و همزمان با این موضوع ترشح هم از او خارج شود .
بنابراین اگر خانمی در به اوج لذت رسیدن یا ترشح همزمان شک داشته باشد جنب نشده است.
موفق باشید.

با سلام.
من دختر مجردی هستم که گاهی در خواب ارضا میشوم و معمولا بعد از پایان دوره ی ماهانه این اتفاق می افتد ایا میتوانم غسل حیض و جنابت را یکی کنم و با یک نیت انجام دهم؟؟؟اگر میشود این کار را بکنم قبل از غسل باید چه نیتی بگویم؟؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
کسی که دو یا چند غسل بر عهده دارد می تواند یک غسل به نیت همه انجام دهد و نیازی نیست که برای هر کدام یک غسل جداگانه انجام دهد.(مثلا خانمی که هم غسل جنابت و هم غسل حیض بر او واجب است و می خواهد غسل زیارت و جمعه نیز انجام دهد می تواند یک غسل با نیت همه انجام دهد.)
در نیت کردن نیازی نیست که چیزی به زبان آورده شود یا چیزی از دل بگذرد و همین مقدار که قصد انجام کاری را داشته باشید، مثلا برای غسل کردن وارد حمام می شوید همین نیت آن عمل می باشد.
موفق باشید.

سلام
من همیشه برای انجام غسل اول کامل حمام میکنم و بعد غسل میکنم در این روش چون قبلا تمام بدنم خیس میشود نمیدونم اب غسل کامل به بدنم ریخته میشود یا نه
ایا این روش من اشکال دارد؟غسل من درست است؟؟میتونم همون حمام کردن رو طوری که از شامپو و صابون استفاده میکنم به منزله غسل انجام بدم؟؟

تصویر پاسخگو

با سلام
۱-خیس بودن بدن هیچ ضرری به درستی غسل نمی زند و با بدن خیس هم می شود غسل کرد . غسل شما صحیح است .
۲- برای غسل باید ابتدا نیت غسل کرد و بدن را شستشو داد . اگر در حین حمام کردن ، چنین نیتی دارید و همراه با شامپو یا صابون آب از شیر می آید ، غسل شما صحیح است .

سلام..خسته نباشید..دختری مجردم..چند سوال داشتم..مرجع تقلیدم حاج اقا صافی هستن..
۱_بعضی اوقات تو خواب لذت میبرم(چون متاسفانه قبلا خودارضایی داشتم احساس میکنم این لذت به اون حد لذتی که تو خودارضایی میبردم نرسیده)و خروج مایعی از بدنم رو هم احساس نمیکنم..ایا مایع منی روی لباس زیر دیده میشه؟؟ایا غسل جنابت بر من واجبه؟؟
۲_همیشه موقع غسل احساس میکنم مایعی از بدنم خارج میشه و فکر میکنم بوله(بااینکه قبل غسل تخلیه میکنم)و مجددا و حتی چندباره غسل رو انجام میدم..ایا حتی اگه بول هم باشه غسل باطل میشه یا میتونم تمومش کنم و درسته؟؟
۳_هنگام دیدن عکس های مبتذل و یا تصورات شهوانی حس میکنم واژنم منقبض میشه و ی حسی بهم دست میده و مایعی خارج میشه..ایا این مایع منی است یا خیر؟؟
۴_غسل ما فی الذمه رو میشه برای تمام غسل هایی که بر گردنمون بود انجام داد یا اینکه فقط برای نیت یک غسل میشه انجامش داد مثل حیض یا جنابت..
ممنونـــــــم..

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- صرف خواب دیدن سبب جنب شدن نمی شود اگرخانمی خواب شهوانی ببیند در صورتی که بعد از بیدار شدن یقین داشته باشد که منی خارج شده است، باید غسل کند. در صورتی که شک در محتلم شدن داشته باشد ،غسل لازم نیست. نشانه جنابت در خانم ها و یا دختران، آن است که در اثر تحریک جنسی به اوج شهوت جنسی برسند و دراین حالت مایعی خارج شود. فرق نمی کند در خواب یا در بیداری باشد.
۲- تا زمانی که یقین به خارج شدن بول ندارید به احساس خود اعتنا نکنید در ضمن اگر در حال غسل جنابت حدث اصغر(بول و...) از انسان سر بزند غسل صحیح است فقط برای نماز وضو بگیرد.
۳- دیدن تصاویر و فیلم‌هاى مستهجن و حاوى منکرات، موجب تقویت هواهاى شیطانى نفس، تضعیف اراده و ایمان و زمینه‌ ساز ترتّب مفاسد و گناهان بوده و حرام است.
تشخیص منی بودن یا نبودن آن به عهده مکلف است ولی اگر خروج مایع با توضیحی که در بالا داده شد باشد منی است و باید غسل جنابت کنید.
۴- غسل ما فی الذمه فقط برای غسل جنابت یا حیض نیست و می تواند نیت مافی الذمه را برای تمام غسلهایی که تا آن زمان از انسان فوت شده و یادش رفته انجام دهد کفایت می کند.
موفق باشید.

با سلام وقتتون بخير ،ببخشيد من تازه ازدواج كردم و با همسرم هر روز رابطه دارم و مجبورم كه غسل كنم اما به دليل حساسيت پوستي و موهاي بسيار خشكم اين كار برام خيلي سخته و خيلي اذيت ميشم ،به طوري كه خيلي وقتها مانع از ايجاد رابطه ي همسرم ميشم و اون به من ميگه كه از اين كارم راضي نيست ، ممنون ميشم اگر پاسخ من رو بدهيد كه آيا هيچ راهكاري وجود داره براي غسل نكردن ؟ من واقعا نميتونم اين همه غسل كنم موهام ديگه وز وز شدن

تصویر سید پاسخگو

باسلام
باید بعد از هر بار که جنب می شوید برای نماز غسل کنید مگر اینکه آب برای شما ضرر قابل توجهی داشته باشد که در این صورت می توانید بعد از تطهیر بدن برای نماز تیمم بدل از غسل نمایید.
اما اگر آب برای بدن شما ضرر قابل توجهی ندارد و فقط موضوع خشک شدن مو است که به واسطه چرب کردن یا استفاده از شامپوهای مناسب قابل حل است نمی توانید به جای غسل تیمم بدل از غسل نمایید اما می توانید برای نماز تا آخر وقت صبر کنید تا وقت نماز تنگ شود و در اینصورت می توانید تیمم بدل از غسل نمایید.(هر چند این کار معصیت دارد ولی تیمم و نمازی که با آن تیمم خوانده می شود صحیح است.)
موفق باشید.

سلام،دختر ۲۷ساله اي هستم ک با پسري ب قصد ازدواج آشنا شده ام،پدر بنده مرحوم شده اند،از آنجاييکه قصد ما بسيار جديست و براي پيشگيري از هرگونه گناه خواندن عقد موقت بين من و ايشان درست است؟اگر بعد خواندن عقد موقت منجر ب اميزش جنسي بشود حکم چيست؟مرجع تقليد بنده آيت اله نوري همداني مي باشد.با کمال تشکر

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر جد پدری شما در قید حیات است باید با اجازه ایشان عقد کنید و اگر ایشان هم در قید حیات نیست اجازه دیگران لازم نیست و عقد موقت یا دائم شما با ایشان اشکال ندارد.
چنانچه با حفظ شرایط عقد موقت خوانده شود، زن و شوهر هستید و انجام هر گونه مسائل زناشویی اشکال ندارد مگر اینکه شما شرط کرده باشید که نزدیکی نباشد.
موفق باشید.

سلام وخسته نباشید
میخواسم بدونم فک کردن به مسایل جنسی خودارضایی محسوب میشه؟
من ازکارشناساتون پرسیدم گفتن اگه به عمل گناه بینجامدگناه داره حالانمیدونم منظورچی هس؟
اگه بافک کردن آب خارج بشه حکمش چی هس؟البته نه زیاد؟
من هم نمازمیخونم هم قرآن حالاقبول میشن به درگاه خدا؟
مرجع آیت الله مکارم شیرازی

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

فکر کردن به مسایل جنسی خودارضایی محسوب نمی شود.
اما همانگونه که به شما گفته شده است، مقدمات گناه هم گناه می باشد. یعنی اگر کاری که کنید که به امر گناه کشیده شوید، آن کار مقدماتی هم از این جهت که شما را منجر به گناه می کند، گناه محسوب می شود!

نکته نهایی:
الف- فکر شهواني با هر نامحرمي که باشد چه آشنا باشد يا بيگانه، در صورتي که در عمل منجر به گناه نشود، به نظر آيت الله مکارم، گناه نيست. (۱) ولي همان طوري که در جواب سؤال قبل توضيح داده شد، اين نوع افکار زمينه گناه را فراهم مي کند، دست کم روح خود انسان را آلوده مي کند.
پي نوشت:
۱ . آيت الله مکارم، بخشي از مسائل کثير الابتلا، س۱۶۲.

ب- به نظر آيت الله مکارم، فکر گناه، تا زماني که در عمل تبديل به گناه نشود، گناه حساب نمي شود و تصور جنسي با فرد نا محرم اگر با قصد خارج شدن مني نباشد، دراين صورت گناه نيست؛ ولي زمينه گناه را فراهم مي کند و به روح و روان انسان صدمه مي زند و تاريکي در اطراف روان و روح انسان ايجاد مي کند. بهتر است از تصور اين نوع مسائل خودداري شود؛ (۱) چون زمينه گناه را فراهم مي کند و روح را آلوده مي سازد. از اين رو، حضرت مسيح(ع) به پيروان خود فرمود: «موسى بن عمران به شما دستور داد زنا نكنيد، اما من به شما سفارش مى كنم فكر زنا را هم نكنيد؛ زيرا كسى كه به زنا بينديشد، مانند كسى است كه در اتاق زيبا و رنگ آميرى شده‏اى، آتش روشن كند. در اين صورت، هر چند ممكن است خانه در آتش نسوزد، اما دست كم دود آن را سياه و خراب مى كند». (۲)
بنابراين، بهتر آن است که انسان از تخيلات شهواني و فکر گناه خودداري کند تا روح و فکرش آلوده نگردد و زمينه گناه فراهم نشود.
پي نوشت ها:
۱ آ يت الله مکارم، بخشي از مسائل کثير الابتلاء، س ۱۶۲.
۲. غرر الحكم، ج ۳، ص ۴۵۱.

موفق باشید.

سلام.ببخشيد،همين سوال فقط مرجع تقليد آيت الله خامنه اي

تصویر سید پاسخگو

با سلام
همانطور که در بالا گفته شده فکر شهوانی اگر منجر به انجام گناه نگردد گناه نمی باشد ولی طبق نظر امام خامنه ای اگر همراه با فکر شهوانی با خود بازی و ملاعبه کند هر چند که باعث خروج منی نشود ولی حرام می باشد.
موفق باشید.

باسلام.ممنون از پاسخگویی های کامل و جامعتون.یه سوالی داشتم.بعضی وقتا میشه وقتی باهمسرم نزدیکی داریم و ارضا میشیم بعد از یه ربع، نیم ساعت در همون حالت جنابت دوباره باهم نزدیکی داریم و ارضا میشیم و این موضوع گاهی سه بارم تکرار میشه.البته دفعه ی دوم و سوم با ک ا ن د و م.میخواستم بدونم این کار مشکلی نداره.آخه شوهرم از نظر جنسی خیلی گرمه و با یک بار آروم نمیشه،میخواستم بدونم ما باید در طی یه شب که سه بار مثلا نزدیکی داریم باید بعد هر ارضا شدن غسل جنابت انجام بدیم؟؟؟؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
نیازی نیست که هر بار که جنب می شوید غسل جنابت انجام دهید و غسل جنابت فقط برای کارهای عبادی که نیاز به طهارت دارد، مانند نماز واجب است و در غیر اینصورت انجام ندادن یا تاخیر انداختن آن اشکال نداردم.
موفق باشید.

سلام.ببخشید وارد کردن انگشت یا چیزی درون بدن همسر چه واژن چه مقعد، فقط برای ملاعبه حکمش چیه؟اگه زن ارضا نشه و این کار درحد ملاعبه باشه و سستی و رخوت در زن ایجاد نشه زن بازم باید غسل جنابت کنه؟این انگشت وارد کردن یا چیزی وارد کردن توسط شوهر انجام بشه گناه نداره؟اگه زن اینکارو کنه وقتی همسرش نیست و نیاز جنسی داره، استمنا محسوب میشه؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- وارد کردن اعضای بدن شوهر در بدن زن یا بالعکس اشکال ندارد ولی وارد کردن اجسام خارجی جایز نیست.
۲- اگر زن بر اثر ملاعبه به اوج لذت جنسی نرسد و در اوج لذت جنسی ترشحی از او خارج نشود جنب نشده است و نیازی به انجام دادن غسل جنابت نمی باشد.
۳- وارد کردن انگشت یا اجزای دیگر بدن شوهر در بدن زن اشکال ندارد و گناه نمی باشد.ولی نباید از اجزای غیر ازبدن شوهر استفاده کنند چون طبق فتوای مشهور مراجع جایز نمی باشد.
۴- اگر زن یا مرد با خود کاری کنند که باعث خروج منی گردد این کار خودارضایی(استمناء) و حرام می باشد واز گناهان می باشدباید در زمانی که شوهر در منزل است از ایشان تقاضا کند تا اینکار را برای ایشان انجام دهد.
موفق باشید.

واقعا ازتون تشکر مبکنم به خاطر صبر و حوصله در پاسخ گویی کامل و روشن به سوالات ..خدا خودش عوض خیر بده بهتون
موفق و موید باشید

سلام.ایا بعد از انجام نزدیکی با همسر باید بلا فاصله به حمام رفته وغسل کرد اخه گاهی پیش میاد که مثلا تا ۵الی۶ساعت فرصت نمیکنی که بری غسل کنی و وقت نماز هم میگذره یا گناه دارد؟
یک سوال دیگر ایا با غسل حیض میتوان بدونه وضو نماز خواند؟
مرجع:ایت الله خامنه ای

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- نیازی نیست که بعد از نزدیکی بلافاصله غسل جنابت کرد و فقط برای کارهایی که نیاز به طهارت دارد(مانند نماز) غسل واجب می گردد، چنانچه برای غسل کردن کاهلی کند معصیت کرده است ولی اگر به هر دلیلی غسل نکرد می تواند در زمانی که وقت نماز تنگ شده و برای انجام غسل وقت ندارد با تیمم بدل از غسل نمازش را بخواند.
۲- با غسل حیض نمی توان بدون وضو نماز خواند و باید برای کارهایی مانند نماز که نیاز به وضو دارد حتما وضو بگیرید.
موفق باشید.

در هنگام حیض بودن میتوان قران خواند مثلا زیارت عاشورا که اخرش سجده دارد ؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
گوش دادن به قرآن و تلاوت سوره ها و خواندن دعاها و ذکر گفتن در عادت ماهیانه اشکالی ندارد و فقط سوره های سجده دار و یا طبق نظر برخی از مراجع آیات سجده دار حرام است لطفا برای دریافت پاسخ دقیق نام مرجع تقلید خود را ارسال نمایید. سوره‌ها و آیاتی که سجده واجب دارند عبارتند از سوره های سجده آیه ۱۵،فصّلت آیه ۳۷،نجم آیه۶۲و علق آیه ۱۹.
موفق باشید.

سلام من دختری ۲۴سالم و قبلا عمل خودارضایی رو انجام میدادم بدنم سست میشد و به اوج لذت میرسیدم اما مایعی از من خارج نمیشد و نمیدانستم که کسی که خودارضایی میکنه باید غسل کنه .ایا الان تمام نمازو روزه های من باطله؟
با توجه به اینکه من مایع منی از من خارج نمیشد شایدم خیس میشدم ولی اینکه مایعی بیرون بیاد این طور نبود و این کارو در بچگی و از روی نااگاهی انجام میدادم
حالا سوالم اینه که اگر من به اوج لذت میرسیدم و سست میشدم و مایعی ازم خارج نمیشد ایا غسل به من واجب بوده؟
مرجع تقلیدم ایت الله خامنه ای.ولی قبلا ایت الله بهجت بوده.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر زن یا دختر بر اثر تحریک های جنسی(در خواب یا بیداری) به قدری تحریک شود که به اوج لذت و شهوت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنب می شود. و اگر به اوج لذت نرسد و مایع خارج شود و یا به اوج لذت برسد ولی مایعی خارج نشود و یا شک کند که مایعی خارج شد یا نه جنب نمی شود و غسل لازم نیست. بنابراین مواقعی که زن بر اثر تحریک های شهوانی مقداری لذت می برد و در آن حال رطوبتی از او خارج می شود چون به اوج شهوت نرسیده جنب نمی شود و رطوبت خارج شده هم پاک است و وضو و غسل را باطل نمی کند.

خود ارضايي حرام و گناه کبيره است و ضررهاي زيادی بر جسم و روح انسان وارد می کند. انسانی که این کار را انجام می دهد باید توبه کند. و اگر واقعا توبه کند و تصميم برترک بگيرد خداوند مي بخشد.

براي درمان استمناء چند راه حل توصيه شده است:
۱-زود ازدواج كردن
۲-روزه گرفتن
۳-پرهيزکردن از استفاده محرك هاي جنسي(فيلم،سي دي وهرمحرک جنسي ديگري)
۴-پر كردن اوقات فراغت با برنامه هاي مفيد
۵-پيدا کردن دوستان خوب
۶-اجرا کردن دستورات طبي مانند:(حمام با آب سرد، انجام تمرينات ورزشي، مصرف نکردن زياد گوشت و غذا هاي مقوي، نخوابيدن برشكم يا پشت)
۷-ترس از خدا داشتن.

موفق باشید.

سلام
من مقلد آقای خامنه ای هستم. مدتيست دچار وسواس شدم و فکر می کنم هر لحظه ممکن است جنب شوم. به سبب همین وسواس تشخیص جنب شدن برام سخت شده مثلا خیلی وقتا اصلا همونجوری که شما توضیح دادین به اوج لذت نرسیدم ولی احساس می کنم که چیزی خارج شده. و چون همونطور که گفتم این نگرانی که ممکنه هر لحظه جنب شم با منه همش دچار شک میشم. بعضی وقتا بعد از اجابت مزاج آبی خارج ميشه که نمی دونم ترشح من هست یا منی. با توجه به اینکه با عرق جنب از حرام نماز نباید خوند اگر لباسی قبلا با عرق جنب از حرام تماس داشته و خشک شده بعد دوباره پوشیده بشه و خیس بشه و به لباس دیگه برخورد کنه اون لباس هم نباید باهاش نماز خوند؟ من تو این قضیه خیلی دچار شک میشم کمکم کنید.
ممنون.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- برای رفع وسواس بهترین کار این است که به شک های بی مورد خود توجهی نکنید و اینکه برای درمان وسواس به مشاور مراجعه نمایید که می توانید با شماره ۰۹۶۴۰۰ بخش مشاوره مرکز ملی پاسخگویی تماس گرفته و برای درمان وسواس خود از مشاوران مرکز کمک بگیرید.
۲- جنب شدن برای خانمها همان طور که توضیح داده شد حتما باید ترشح و اوج لذت همراه یکدیگر باشد و با نبود یکی از دوحالت جنابت حاصل نشده است و نباید به آن اعتنا کرد و تمام آبهایی که بدون اوج لذت خارج می شود یا ادارار است یا ترشحات زنانه و منی نمی باشد و نیازی به غسل ندارد.
۳- هر چند جنابت از حرام گناه است و نباید این کار را انجام داد ولی لباسی که با آن عرق خیس شده است نجس نمی باشد و چنانچه خشک شود نماز خواندن با آن لباس اشکال ندارد.
۴- لباسی که در حال جنابت از حرام در بدن بوده است و با عرق جنب از حرام خیس شده است نجس نمی باشد و برخورد آن لباس با لباسهای دیگر باعث باعث نجس شدن آنها نمی گردد.
موفق باشید.

با سلام. آیا در صورتی که دو غسل حیض و جنابت بر ما واجب بود پس از انجام یک غسل به نیت هر دو می توان بدون وضو نماز خواند. مرجع تقلید : مقام معظم رهبری

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر کسی به نیت چند غسل یک غسل انجام دهد چنانچه قبل از غسل جنب شده و یکی از نیت ها برای غسل جنابت بوده است نباید تا زمانی که مبطلات وضو مانند: خواب و ... از او سر نزده است برای نماز وضو بگیرد.
البته طبق فتوای بعضی از مراجع عظام تقلید حتی با غسل های مستحبی وارد شده مانند غسل جمعه هم می شود بدون وضو نماز خواند.
موفق باشید.

سلام. من دختر ۲۴ ساله ای هستم که متاسفانه چند وقتی است خودارضایی میکنم. من با دست آلت تناسلی خود را مالش میدهم. به اوج لذت جنسی میرسم اما مایعی از من خارج نميشود. ميخواستم بدونم جنب محسوب ميشه يا خير؟ مرجع تقلید آقای خامنه ای. ميخواستم بدونم اگر جنب محسوب نشه گناه نیست و میتونم این کارو ادامه بدم؟ چون خیلی احساس نیاز می کنم.

تصویر پاسخگو

سلام علیکم
این کار شما خودارضایی است که حرام وازگناهان بزرگ است وعوارض جسمی وروحی فراوانی درپی دارد وقطعأ آینده و زندگی مشترک شما را با مشکل جدی روبروخواهد کرد. فورأ این گناه زشت را ترک کنید وتوبه واقعی واستغفارکنید وازخداوند طلب بخشش کنید وهرگز به ارتکاب آن فکر نکنید . درصورتی که رطوبت وترشحی دراوج شهوت از شما خارج نشود جُنُب نیستید وغسل جنابت برشما واجب نیست ، اما این دلیل بر این نیست که این عمل شما گناه و حرام نباشد .

باسلام
خواستم بدونم کسی که از غسل های واجب مثل جنابت اطلاع ندارد آیا بعد از با خبر شدن از این غسل واجب تلکیف نماز و روزه هاش چی هست?
یعنی به کل از وجود این غسل اطلاع نداشته و موارد انجام آن را نمیدانسته
منتظر پاسخگویی شما هستم
تشکر

تصویر پاسخگو

با سلام

لطفا نام مرجع تقلید خودتون رو بفرمایید .

سلام
خسته نباشید
من ۲سال ازدواج کردم و حالا تصمیم به بچه دار شدن گرفتیم
میخواستم بدونم بعد از نزدیکی (برای بچه دار شدن)باید بلافاصله غسل کرد ؟ یا میشه بدون غسل کردن خوابید
و ایا شرایط دینی خاصی وجود دارد که باید حتما انجام بدیم ؟
واینکه گفته میشه وسط ماه قمری نزدیکی خوب نیست یعنی دقیقا چه روزی روز ۱۴ یا ۱۵ ؟

تصویر پاسخگو

سلام علیکم
از نظر شرعی غسل جنابت وقتی واجب است که انسان بخواهد کاری انجام دهد که نیاز به طهارت هست ، مثلا نماز یا دست زدن به قرآن و ...
بر این اساس ، واجب نیست حتما غسل جنابت را بعد از نزدیکی انجام داد و تفاوتی ندارد که قصد بچه دار شدن باشد یا چنین قصدی نباشد .
اما درباره زمان بچه دار شدن از آموزه هاي ديني به دست مي آيد آميزش و همبستري براي بچه دار شدن در زمان ‏هاى ذيل مستحب است:
شب دوشنبه: که در پي آن فرزند حافظ کتاب خدا و راضي به آنچه خداوند برايش مقدر کرده ، مي شود، (۱)
شب سه شنبه : که در اثر آن بعد از سعادت اسلام ، شهادت روزي اومي شود ، خداوند او را با مشرکان عذاب نمي کند ، دهانش خوشبو، دلش رحيم و جوانمرد خواهد بود ، زبانش از دروغ ، غيبت وتهمت و پاک باک مي ماند.(۲)
شب پنج شنبه : که در پي آن حاکمي از حکما و با عالمي از علما خواهد شد.(۳)
روز پنج شنبه هنگام زوال : که در پي آن شيطان به او نزديک نخواهد شد تا پير گردد و سلامتي دين و دنيا روزي اش خواهد بود.(۴)
شب جمعه : که در پي آن بچه خطيب و سخنگو خواهد شد.(۴)
روز جمعه موقع عصر : که آن فرزند از دانايان مشهور خواهد شد.(۵)
شب جمعه بعد از نماز عشا : اميد است آن فرزند از ابدال ( شبيه به والدين ) باشد.(۶)
نيز توصيه شده از نزديكي كردن در شب هاي چهارشنبه و شب اول، وسط و آخر ماه قمري و نيز شب هاي ماه گرفتگي و طوفان هاي شديد پرهيز كنند.
موارد مكروهي نيز وجود دارد كه بهتر است از آن ها پرهيز گردد:
۱- جماع در شب و روزي كه ماه و خورشيد گرفته است.
۲- هنگام غروب خورشيد.
۳- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.
۴- شب اول ماه غير از ماه رمضان.
۵- در شب آخر ماه.
۶- جماع بعد از احتلام در خواب.
۷- جماع در اتاقي كه بچه‏اي وجود داشته باشد.
۸- نگاه كردن به عورت زن هنگام جماع.
۹- جماع به صورت عريان.
۱۰- جماع رو به قبله و پشت به قبله.
۱۱- جماع بدون وضو يا غسل.
۱۲- هنگامي كه شكم پر است.
۱۳- جماع در جايي كه كودكي باشد كه به آن ها نگاه كند يا سر و صداي آن ها را بشنود، هر چند چيزي متوجه نشود.
۱۴- جماع در فرصت بين اذان و اقامه نماز كه مخصوص اعمال عبادي است.
۱۵- جماع در شب عيد فطر.
۱۶- جماع در شب عيد قربان.
توصيه مي کنيم به كتاب‏هاي زير مراجعه و مطالعه فرماييد:
- ازدواج مكتب انسان سازي، شهيد دكتر پاك‏نژاد، ج ۳
- آيين همسرداري، ابراهيم اميني
- بهشت خانواده ،دكتر مصطفوي
- بهداشت ازدواج از نظر اسلام ،دكتر صفدر صانعي
-ازدواج و مسائل جنسي، گروهي از نويسندگان
- مشاوره جنسي و زناشويي، علي اسلامي نسب

پي نوشت ها :
۱. وسائل الشيعه ؛ ج۷ ، باب ۱۹۰.
۲.همان .
۳.همان .
۴. همان.
۵. همان.
۶. همان.

سلام
ممنون که جواب سوالمو دادین اکثر چیزهایی که گفتین و رو میدونستم
فقط بعضی ها بهم گفته بودن که باید قبل خواب غسل کرد برای بچه دار شدن و در این شک کرده بودم چون میدونستم مشکلی نداره
ولی جواب این سوالم و متوجه نشدم که نیمه ماه روز ۱۴ میشه یا ۱۵ (بعضی ها روز ۱۴ رو نیمه ماه میدونن )
و اینکه شب بعد از ساعت ۱۲ شب چهارشنبه حساب میشه یا شب پنجشنبه ( بامداد پنجشنبه رو بعضی ها شب چهارشنبه میدونن و بعضی ها شب پتجشنبه )
واقعا نمیدونم دلیل این همه اختلاف نظر چیه که برای ما یه مسایل کوچیک و اینقدر بزرگ میکنن ؟
خوشا به قدیمی ها که اینقدر راحت بچه دار میشدن و اینقدر راحت زندگی میکردن و اینقدر استرس نداشتن

تصویر پاسخگو

با سلام مجدد
با توجه به این که برخی ماههای قمری ۲۹ روزه هست ، ۱۴ و ۱۵ هر ماه رو نیمه ماه می دونن که بهتره برا بچه دار شدن اقدام نشه .
نکته دیگه این که مثلا شب چهار شنبه از بعد نماز مغرب و عشای روز سه شنبه هست تا اذان صبح روز چهار شنبه . بادمداد پنج شنبه هم بعد از اذان صبح اون روز هست .
نکته کلی این که زمان هایی که گفته شده رعایتش واجب نیست بلکه بهتره برای داشتن فرزندانی صالح و سالم به این نکات هم توجه بشود . معنای این توصیه ها وارد کردن استرس به مردم نیست ، بلکه دادن آگاهی هایی است که در صورت رعایت فایده اش به خود مردم خواهد رسید .

سلام مجدد
ممنون از اینکه اینقدر سریع پاسخ میدید
سایت شما تنها سایتی بود که اینقدر کامل و با کلماتی که فهمش راحت هست جواب سوالات رو میده و جواب میده واقعا ممنون
ولی واقعا گاهی نمیشه این همه توصیه رو رعایت کرد
بازم ممنون

من دختری ۲۹ ساله هستم که گاهی خواب هایی می بینم که منجر به ارضا شدن من میشود، اما هیچ مایعی از من خارج نمیشود، فقط انقباضات ریتمیک را نشانه ارضا شدن خود احساس کرده ام، میخواستم بدانم که با وجود اینکه در خواب مایعی از من خارج نمیشود آیا غسل جنابت برمن واجب میشود؟ لطفا جواب من را به صورت واضح بدهید، مرجع من امام خامنه ای هست. ایشان گفته اند اگر یکی از حالت های سستی و خارج شدن منی رخ ندهد در خواب، غسل جنابت واجب نمیشود.

تصویر پاسخگو

با سلام
با توجه به آنچه گفتید ، اگر مایعی خارج نمی شود ، غسل بر شما واجب نیست .

سلام
شرمنده یکی از دوستانم یه سوالی براش پیش امده که برای منم جالب بود جوابش و بدونم
پرسیدن که اگر مادری خونه ای در اختیار پسرش قرار بده برای زندگی و با خانم پسرش رابطه خوبی نداشته باشه
و عروسش ندونه که مادر شوهرش راضی هست یا نه
ایا مکان غصبی محسوب میشه یا نماز و روزه اش در خونه ای که مادر شوهرشون در اخنیارشون گذاشته صحیح است ؟

تصویر پاسخگو

با سلام
رابطه بد این خانم با مادر شوهر ، باعث غصبی بودن خانه نمی شود .
گذشته از آن تا زمانی که یقین به غصبی بودن خانه نداشته باشد ، نماز خواندن در آن اشکالی ندارد .

آیا در انجام غسل ترتیبی باید همه قسمتها مثلا همه سر و گردن یا طرف راست یا چپ به یکباره شسته شود و آب گرفته شود؟؟
اگر باید یکباره شسته شود با وجود استفاده از شیر آب و دوش شستن یکباره طرف راست و چپ امکان پذیر نیست و نمیشود همه قسمتها یکباره با آب پوشانده شود چه کنیم؟؟؟:/

تصویر پاسخگو

با سلام
منظور از این که همه سر یا همه طرف راست یک مرتبه شسته شود ، این است که مثلا بین شستن جزای سر و گردن یا طرف راست فاصله قابل توجهی نیفتد .یعنی این گونه نباشد که دست راست الان شسته شود اماپای راست ده دقیقه دیگر !!
همان شستن عادی که از یک جا شروع شده و ادامه پیدا کرده و به جای دیگر ختم می شود کافی است .

ببخشید یه سوال دیگه هم دارم.در غسل گفته میشه که باید قسمت خارجی گوش کاملا آب گرفته بشه و شسته بشه من تا حالا این کار را نمیکردم.یکنی سر و گردن را میشستن به حالت شستن معمولی و به گوشها هم آب میرسید اما مطمئن نیستم همه قسمت بیرونی گوشها شسته شده باشه.تکلیف چیه؟؟؟؟

تصویر پاسخگو

با سلام
شما به این شک خود توجه نکنید .
غسل هایی که تا کنون انجام داده اید صحیح بوده است .

با سلام اگر غسل جنایت انجام شود ایا نیاز به وضو برای نماز هست ؟

تصویر پاسخگو

با سلام
وقتی که غسل جنابت انجام می شود ، برای نماز نیاز به وضو نیست . مگر این که بعد از غسل یکی از مبطلات وضو پیش بیاید .

سلاام
من متاهل هستم و سوالی که داشتم اینکه اگه در روزهای آخر پریدی که تقریبا خون حیض بند آمده وبه صورت لک بینی است با همسرم نزدیکی داشته باشم اشکال دارد یا نه؟؟واینکه اگر غسل حیض به گردنم باشه جنب شدن حرام است یا نه؟؟
مرجع آقای نوری همدانی

تصویر پاسخگو

با سلام
بنا بر نظر آیت الله نوری همدانی :
۱- اگر لک بینی قبل از اتمام ده روز دوره حیض باشد ، این لک بینی حیض است و نزدیکی در این ایام حرام است .
۲- بعد از پاک شدن از حیض و قبل از انجام غسل حیض ، نزدیکی اشکال ندارد .

آقای نوری همدانی

تصویر پاسخگو

پاسخ در بالا داده شد .

سلاام
آیا باغسل حیض میشه نماز خوند ؟
مرجع آقای نوری همدانی

تصویر پاسخگو

با سلام
بر طیق نظر ایشان بله .
با غسل حیض نیاز به وضو نیست و می توان نماز خواند .

اینکه نمیدونستم موقع لک بینی حرام نزدیکی وانجام دادم
چیکار باید بکنم!!!!

تصویر سید پاسخگو

با سلام
در زمان حیض نزدیکى نمودن در مهبل حائض با علم به آن حرام است، اگرچه معلوم نیست از گناهان کبیره باشد.
در صورتی که در ایام عادت ماهانه نزدیکی صورت بگیرد، باید کفاره پرداخت گردد و کفاره نزدیکی در زمان حیض عبارت است از یک دینار، (یعنى اشرفى هجده نخودى) که یک مثقال شرعى است. واین مقدار کفاره، در اوّل حیض است، و در وسط آن نصف اشرفى است، و در آخر آن ربع آن است.
موفق باشید.

سلام میشه بمن کمک کنید من واقعن نمیدونم جای این سوال اینجا هس یا ن ؟جای دیگه یی نداشتم بپرسم ببخشید !
من امروز ی عکس دیدم احساس کردم بدنم ی کوچولو واکنش نشون داد نمیدونم ایا مایعی خارج شد یا ن ! یچیزی بین خارج شدن و نشدن !ک واقعن یادم نی ..
اصلا اوج لذت جنسیم توش نبود به اون حدددد..
فقط در همین حد ..
اصلا نمیدونم باید برم غسل بگیرم یا ن ! تازه ۴روزه توبه کردم و ار غسل کردنم میگذره .انقد اصابم خورده نمیدونم اگه بذم نماز مغرب وعشامو بخونم حرامه یا ن؟
کمکم کنید تورخدا :{

تصویر پاسخگو

با سلام
تا زمانی که یقین نکنید به اوج لذت جنسی رسیده اید و مایعی در آن حال خارج شده ، غسل بر شما واجب نیست .
با توصیفی هم که شما کردید ، شما نیاز به غسل ندارید . اما سعی کنید از دیدن تصاویر محرک جنسی خودداری کنید .

مرسییییی ..
چشم دیگه هرگز سراغ این چیزا نمیرم .
برام دعا کنید ...خدااا بهتون بهترینا رو عنایت کنه !
خـــــــــــــــــــــــــــــــدایا شکــــــــــــــرت ...

با سلام
ایا کاشت مژه برای وضو و غسل ایرادی دارد؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
ایجاد مانع برای وضو و غسل اشکال دارد و باید برای وضو و غسل برطرف گردد.
موفق باشید.

و یک سوال دیگه...
من همیشه برای غسل کردن سر و گردن نیمه راست و نیمه چپ و مجددا سر و گردن نیمه راست و نیمه چپ به این ترتیب انجام میدادم،در دور دوم سریعتر شستشو میکردم،فکر میکردم اینطوری باید غسل کنم یعنی قبلا از جایی این ترتیبو خونده بودم.میخاستم بدونم ایا واقعا اشتباه بوده؟تکلیف من چیه؟ممنوووون

تصویر سید پاسخگو

با سلام
غسلهای شما صحیح است و فقط دور دوم کار اضافی انجام داده اید و تکلیفی ندارید یعنی عبادتهایی که با این غسلها انجام داده اید صحیح می باشد و نیازی به قضا کردن آن عبادتها ندارید.
موفق باشید.

سلااام
وقتی در هنگام ملاعبه رطوبت ازم خارج میشه و لباس زیرم خیس بشه بعد هم دخول انجام بشه بدون خارج شدن منی،همون لباس زیرو بپوشم و خیسیه لباس مثلا به شلوارم برسه،ایا شلوارم نجس میشه و باید شسته بشه؟
تشکر

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱-جنابت از دو راه به وجود می آید: اول اینکه منی خارج شود دوم اینکه دخول از پشت یا جلو صورت بگیرد هرچند بدون خروج منی باشد.
جنابت در خانم ها به این صورت است که همراه با رسیدن به اوج لذت جنسی ترشحی از آنها خارج می شود.
جنابت برای آقایان به این صورت است که خروج منی همراه با جستن و لذت و سست شدن بدن همراه است.
۲-اگر رطوبت خارج شده از خانم یا آقا با صفات گفته شده باشد نجس می باشد و چنانچه به لباس سرایت کند باعث نجس شدن لباس می گردد و باید لباس را تطهیر یا تعویض کند.
اگر رطوبت به مقداری باشد که به لباسهای دیگر سرایت کند باعث نجس شدن لباسهای دیگر می گردد.
موفق باشید.

سلام.
اگه کسی اهل نماز خوندن نباشه ّیعنی گاهی بخونه گاهی نخونه ِدر صورتی که نخونه ولی به دین خدا وسایر چیزها اعتقاد داشته باشه میتونه غسل جنابت انجام نده چون نماز نمیخونه یا باید در صورتی هم که نمیخونه غسل جنابت انجام بده؟
یکسری ها هم میگن اگه غسل انجام ندی دست ردن به نان وغذا درست کردن گنا ه دارد ایا این صحبت صحت دارد؟
مرجع :ایت الله خامنه ای

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱-خواندن نماز واجب و از شعائر دین مبین اسلام است و نخواندن آن از گناهان می باشد و تارک نماز مورد غضب خداوند تبارک و تعالی است.
۲- غسل جنابت به خودی خود مستحب است و برای خواندن نماز گرفتن روزه انجام آن واجب می گردد.
۳- خوردن غذا در حال جنابت کراهت دارد و حرام نیست و گناهی هم ندارد.
موفق باشید.

سلام و خسته نباشی
سوال اولم در این باره هستش که من مرجع تقلیدی انتخاب نکردم و به بیشتر مراجع هم شک دارم،ترجیح میدم کاری رو که درست هستش رو انجام بدم،این گونه مشکل ایجاد میکند!؟
این سوال هم مال یکی از دوستانی هست که تازه ازدواج کرده: این دوستم روز عقدش جنب بوده و موقعیت جوری بوده که به دلیل قطع شدن اب نتونسته غسل کنه و چون مهمان دعوت کرده بودند و وقت محضر گرفته بودند به همون صورت جنب بودن خطبه عقدشون رو خوندن ایا خطبه عقدشون صحیحه!؟و جنب بودن توی این مسائل مشکلی ایجاد نمیکنه چه از سمت زن چه از سمت مرد!؟
و اگر خانومی توی عادت ماهانه باشه میتونه عقد کنه!؟
لطفا جواب سوالاتم رو کامل بدید

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- خواندن صیغه عقد(موقت یا دائم) در حال جنابت اشکال ندارد و عقد صحیح می باشد.
۲- خواندن صیغه عقد(موقت یا دائم) در زمان ایام عادت ماهانه اشکال ندارد و عقد صحیح می باشد.
موفق باشید.

سلام من دختر ۱۸ ساله ای هستم ک متاسفانه به گناه خود ارضایی زیاد انجام میدهم. یک ماه شده بود ک کلا فراموش کرده بودم و انجام نمیدآدم. اما ی روز واقعا نتونستم کنترل کنم و انجام دادم.... هر دفه ک انجام دادم خیلی بعدش پشیمون شدم.کلی قرآن و دعا میخونم.هر روز. اما هروقت انجام داده ام خدا خیلی بد جواب این عمل زشتم را داده است.چگونه از این عمل زشت دست بر دارم؟ الان دو روز مانده ک حیض تمام شود و جنب شده ام.و غسل جنابت و حیض رو انجام داده ام ایا قبول است؟ مرجع تقلید.آیت الله خامنه ای. چ راهی برای از بین رفتن گناه خود ارضایی پبشنهاد میکنین.چ دعایی خوبه

تصویر مشاور شهر سوال

خواهر گرامی، سلام علیکم. به شهر سوال خوش آمدید. پاسخ سوال شرعی شما همان است که در ابتدای این پست درج شده است: "انجام غسل جنابت در ایام عادت واجب نیست. به نظر امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای صحت غسل جنابت در حال حیض محل اشکال است" بنابراین پس از پایان دوره عادت باید غسل کنید.
اما در مورد بخش اول سوال شما که متاسفانه گرفتار خودارضایی هستید، میتوانید به راهکارهایی که در پست های مربوطه (مانند این: http://www.soalcity.ir/node/1675) آمده مراجعه کنید. فقط این نکته را تذکر میدهیم که علاوه بر تصمیم جدی بر ترک و توکل بر خداوند متعال، سعی کنید که راهکارها را نیز به شکل جدی دنبال کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.
موفق باشید

سلام سوالی دارم که اگر غسل جنابت و غسل بعد از قائدگی و چند غسل مستحب دیگر رو باهم بگیریم مثل غسل توبه و پاکی و زیارت
اشکالی داره؟
در ضمن اگر همه موارد غسل جنابت رو هم رعایت کنیم

تصویر سید پاسخگو

با سلام
شما می توانید با یک غسل چند غسل (واجب یا مستحب)مانند جنابت و زیارت و... را انجام دهید.
موفق باشید.

با سلام و خسته نباشید.من دختر مجردی هستم که ۶سال هست با مردی که زن دارد با هم در ارتباط هستیم و خیلی هم دیگر رو دوست داریم اما به خاطر شرایط هردومون که ایشون زن و بچه دارن و منم مجرد نمیشه که با هم ازدواج کنیم.و به خاطر اینکه هردومون گناه نکنیم با هم صیغه خوندیم که به هم محرم باشیم البته بدون اجازه از کسی.و فقط خودمون باخم خوندیم و الان با هم نزدیکی داریم البته ایشون دختر بودن من رو حفظ کردن. توی این ۶سال عذاب وجدان دارم که نکنه گناه کردم که باهم نزدیکی داشتیم.لطما جواب بدید ایا کار ما اشتباه بوده؟؟؟؟اخه واقعا شرایط هردومون جوری نیست که با هم ازدواج کنیم .ایشون ازدواج کردن.و من یک دختر مجرد.اما واقعا نمیتونیم از هم جدا بشیم...

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- ازدواج(دائم یا موقت) دختر باکره بدون اجازه پدر باطل است و هر گونه ارتباط حرام و گناه می باشد.
۲- برای اینکه بتوانید این رابطه اشتباه و حرام را ترک کنید سری به پرسش پاسخ های کسانی که مانند شما برخورد کرده اند بزنید و همچنین از مشاوران سایت کمک بگیرید تا راه کارهای علمی و عملی در اختیار شما بگذارند.
موفق باشید.

سلام.مرجع تقلید من آقای خامنه ای هستند
من قبلا خود ارضایی میکردم متاسفانه ولی الان مدت زیادیه که ترک کردم در گذشته که این عمل زشت را انجام میدادم نمیدونستم گناهه و نمیدونستم بعدش باید غسل انجام بشه اصلا اسم غسل جنابت به گوشم نخورده بود تا اینکه بعد از سالها فهمیدم این کار گناهه و بعد از مدتی فهمیدم غسل هم داره.
حدود ده سال همه روزه هام را با حالت جنب گرفته ام.الان دارم قضای نمازها را به جا میارم ولی قضای روزه ها با توجه به زیاد بودن سالها خیلی سخته.آیا واجبه که قضای روزه های اون سالها را به جا بیارم و اگر واجبه برای هر روز باید یک روزه بگیرم یا شصت روزه.
و اینکه آیا بعد از مرگ بابت ناآگاهی من نسبت به این موضوع من را عذاب میکنند؟؟؟چه دعایی خوبه تا خدا این گناه و جهل من را نسبت به این موضوع ببخشه
ممنون

تصویر سید پاسخگو

با سلام
آیا می دانستید که با این کار جنب می شوید یا نه؟

ببخشید سوال دیگه ام هم اینه که با توجه به اینکه من نسبت به این موضوع که جنابت موجب باطل شدن روزه ام میشود جهل داشتم اگر باید قضا روزه ها را بگیرم و کفاره بدهم میزان کفاره چقدر است یعنی مقدار کفاره روزه عمدی را باید بپردازم؟؟؟؟
و اینکه می شود اول کفاره را بپردازم بعد یکی یکی روزه ها را بگیرم؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر می دانسته جنب شده است ولی نمی دانسته که باید برای روزه غسل کند باید همه نمازها و روزه های خود را قضا کند ولی نیازی به پرداخت کفاره افطار عمدی نمی باشد ولی چنانچه قضای روزه های خود را در همان سال نگرفته است باید علاوه بر قضا برای هر روزه یک مد طعام(۷۵۰گرم برنج، گندم، آردیانان) به فقیر پرداخت کند.
موفق باشید.

با سلام و خسته نباشید
وقتی یک مرد خود ارضایی کنه و هنگامی که میخواد انزال صورت بگیره جلوی خروج منی رو بگیره و با دست دیگه خود ارضایی کنه که به ارگاسم برسه و بدنش سست بشه و نفس نفس بزنه و اوج لذت رو احساس کنه ولی هیچ آبی ازش خارج نشود غسل جنابت لازم است؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
ایشان کار حرامی انجام داده اند و مرتکب گناه بزرگی شده اند و باید از کار خود توبه کنند ولی چون منی خارج نشده است نیازی به انجام غسل نمی باشد.
موفق باشید.

اگرچندتاغسل جنابت که چندسال پیش برگردنمان بوده وانجام نداده باشیم همه ی غسلهای حیضی هم ک انجام دادیم باطل شده ؟
سوال دوم اینکه آیامیشه چندتاغسل جنابت روبایه غسل نیت کردبعدهم چندتاغسل حیض روبایه غسل نیت کردیااینکه ن همه روبایه غسل نیت کنیم؟

تصویر پاسخگو

لطفا نام مرجع تقلیدتون رو بفرمایید.

ببخشید اگر کسی در ماه مبارک رمضان در صورت دیدن تصاویر محرک جنب شود و مایع منی از او خارج شود که در این صورت باید علاوه بر روزه قضا گرفتن و کفاره هم بدهد از نظرکدام مراجع تقلید آن ۶۰ روز روزه گرفتن را می توان پشت سر هم نگرفت و فقط می توان یکی از دو مورد ۶۰روز روزه یا فقرا را طعام دادن به صورت دل بخواهی انتخاب کرد نام آن ها با توضیحات لازم بنویسید.باتشکر

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- شما باید اول مرجع تقلید اعلم را انتخاب کنید و بعدا دنبال پاسخ سوالات خود باشید.
باید از مجتهد اعلم تقلید کرد و مجتهد اعلم را از سه‌ راه مى توان شناخت:
اول- آن که خود انسان دارای شرائط، یقین کند فلان شخص اعلم است.
دوم- آن که دو نفر عالم عادل دارای شرائط تشخیص دهند
سوم- عده ای از اهل علم که مى توانند مجتهد اعلم را تشخیص دهند و در صورتی که از این راه به مرجع تقلید نرسیدید با تماس گرفتن از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم کمک گرفته و مرجع خود را مشخص کنید.۰۲۵۳۷۷۴۳۳۱۰
۲- اگر حالا آنچه که مجتهدی گفته را انجام دهید و بعدا متوجه شوید که اعلم شخص دیگری بوده است باید تمام عباداتی را که مغایر فتاوای اعلم بوده را باید اعاده و قضا نمایید و چنانچه بعدا متوجه شوید که اعلم می گوید باید هر دو را انجام دهید دوباره بر ذمه شما است که کار صورت نگرفته را انجام دهید، پس بهتر است اول اعلم را پیدا کنید و بعدا با معرفی مرجع تقلید خود سوال را تکرار کنید تا پاسخگو باشیم.
موفق باشید.

با سلام و عرض خسته نباشید
دختری هستم ۲۰ ساله که در دوران عقد به سر میبرم و تا امروز متاسفانه چندین و چند غسل جنابت و حیض را انجام نداده ام. میخاستم بدونم حکم غسل در این مورد چگونه است؟
مرجع تقلید آیت الله مکارم شیرازی۶۰

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- انجام عبادات بدون طهارت باطل است و باید تمام عبادت هایی(نماز و...) را که بدون طهارت انجام داده اید قضا کنید.
۲- شما می توانید یک غسل با نیت چند غسل واجب و مستحب انجام دهید و همان یک غسل از همه آنها کفایت می کند.
مثلا یک غسل انجام می دهید و قبل از آن نیت غسل جنابت و حیض و جمعه و زیارت را با هم می کنید وهمه این غسل ها با همان یک غسل انجام می شود.
موفق باشید.

با سلام.
ایا اگه قبل از رابطه جنسی به حموم بریم و کامل سر و بدن خود را با شوینده بشوریم بعد از رابطه که برای غسل به حموم میریم حدودنیم ساعت دیگه ایا نیازه که دوباره موها و بدن خود را با شامپو بشوریم و بعد غسل کنیم یا نیاز نیست؟
خواهش میکنم زود تر جوابم و بدین خیلی وسواس گرفتم.
مرجع: ایت الله خامنه ای

تصویر سید پاسخگو

با سلام
برای غسل کردن نیاز نیست که بدن و سر را با شوینده بشویید و فقط اگر چربی بدن و مو به مقداری است که مانع از رسیدن آب به بدن می باشد باید شسته شود.
موفق باشید.

با سلام .یه سوال مهم داشتم یک سری از افراد میگن خانومی که زایمان میکنه باید حتما تا روز دهم بعد زایمان غسلشو انجام بده اگه انجام نده تا رمانی که دوباره زایمان کنه غسلش درست نیست ایا این موضوع صحت داره اخه من باردارم و میخوام که مطمين شم لطفا سریع جوابمو بدین منتظر جوابتون هستم؟
مرجع:ایت الله خامنه ای

تصویر سید پاسخگو

با سلام
زني که زايمان کرده:
بايد هر موقع که خونريزي او قطع شد غسل نفاس را انجام دهد و حداکثر نفاس هم ده روز است يعني اگر از روز دهم رد شد زن بايد به تعداد ايام عادت نفاس قرار دهد و ما بقي را استحاضه حساب کند.
(يعني مثلا اگر عادتش معمولا ۷روزه بوده ۷روز را نفاس قرار مي دهد و نماز و روزه سه روزي را که به گمان نفاس بودن انجام نداده قضا مي کند).
موفق باشید.

خیلی ممنون از سایت خوبتون واینکه سریع جواب سوال ها رو میدین ممنونم.

سلام من میخوام کلا ی غسل جنابت انجام بدم خودمو راحت کنم ک شکی این وسط وجود نداشته باشه ایا اشکالی نداره؟
غسلا رو حدا جدا انجام بدیم طوری نیست یا حتما باید با نیت ی غسل بجا بیاریم ؟؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- انجام دادن غسل جنابت در صورتی که جنب نشده باشید اشکال ندارد ولی با آن غسل نمی توانید بدون وضو نماز بخوانید.
۲- شخص می تواند با نیت چند غسل یک غس انجام دهد و همچنین می تواند برای هر کدام یک غسل جدا گانه انجام دهد.
موفق باشید.

سلام من دارم این مطالب رو الان میخونم و به نظرم خود ارضایی چیزه عجیبی به نظر میاد من متاهل هستم و خودم اگه رابطه نداشکته باشیم یه مدت طولانی چیزیم نمیشه اما هر زمان که همسرم نیاز داشته باشه ازش دریغ نمیکنم حالا خیلی برام این حرفا عجیب به نظر میان که دق دقه خود ارضایی وجود داره

با سلام و خسته نباشد
ببخشید سوال من در مورد زمانی هست که پریود تموم میشه و فرد پاک هستش آیا امکان داره قبل از غسل با همسرم نزدیکی داشته باشم یا حتما اول باید غسل کنم بعد
مرجع تقلید من آقای خامنه ای هستن

تصویر سید پاسخگو

با سلام
بعد از آن كه زن از خون حيض، پاك شد، اگر چه غسل نكرده باشد، شوهرش هم مى‌تواند با او جماع كندولى احتياط مستحبّ آن است كه پيش از غسل از جماع با او خوددارى نمايد.

(توضيح المسائل (محشى - امام خمينى)، ج‌۱، ص: ۲۶۶ مساله ۲۴۷ )
موفق باشید.

باسلام خدمت شما
من پسری۲۱ساله هستم
میخواستم بدونم وقتی رطوبطی ازم خارج بشه که حکم منی راندارد غسل واجب است؟ یا نماز خواندن اشکال دارد؟؟ ممنون میشم پاسخ بدین

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر رطوبتی از انسان خارج شود و صفات منی را نداشته باشد، جنابت حاصل نشده و برای نماز خواندن نیازی به انجام دادن غسل نمی باشد.
همچنین اگر ادرار هم نباشد لباس و بدن شخص پاک است و نیازی به آبکشی یا تعویض لباس نیست.
موفق باشید.

خیلی ممنونم که جوابمو خیلی سریع دادین سایتتون عالیه

خیالم راحت شد قبلش وقتی نماز میخوندم باشک میخوندم الان خیالم راحت شد سپاس از شما

با عرض سلام اگر بعد اینکه غسل جنابت کردیم غسل جمعه بکنیم ایا میتوان بدون وضو نماز خواند یا باید وضو بگیریم بعد غسل جمعه

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- اگر بعد از انجام غسل جنابت مبطلات وضو به وجود نیامده باشد با همان غسل می شود نماز جمعه یا دیگر عبادات را که نیاز به طهارت دارد انجام داد،
۲- بعضی از مراجع عظام می فرمایند که با غسل های مستحبی وارد شده مانند غسل جمعه می توان عباداتی(نماز و...) که نیاز به طهارت دارد را بدون وضو انجام داد لطفا برای اطلاع از اینکه مرجع شما راجع به این مساله چه می فرمایند نام ایشان را همراه با سوال ذکر نمایید.
نکته: چنانچه غسل انجام می دهید و از غسل هایی است که با آن نمی شود دون وضو عبادات را انجام داد، فرقی نمی کند که قبل از غسل وضو بگیرید یا بعد از غسل باشد.
موفق باشید.

سلام ببخشید من مطمینم ک غسل جنابت بهم واجب شده و پس ازون هم غسل حیض
من اصلا منظور مرجعم اقای خامنه یی رو نفهمیدم
و دوغسل رو پشت سرهم انجام دادم !ایا درسته؟؟؟
و بعد از این دوغسل ایا وضو باید بگیریم؟
واینکه اگ مبطلات وضو پیش بیاد چی؟
ممنون .

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- اگر دو غسل با نیت جنابت و حیض انجام داده اید هر دو غسل شما صحیح است.
۲- طبق نظر امام خامنه ای بعد از انجام دادن غسل جنابت نباید برای نماز وضو گرفت و همان غسل جنابت کفایت از وضو می کند.
۳-اگر بعد از انجام غسل جنابت مبطلات وضو به وجود آمد باید برای عبادات(نماز و...) وضو بگیرید.
موفق باشید.

سلام ،من متاهلم ولي ميخواستم بپرسم اگر كسي موهاي بلندي دارد،و باهربار حمام رفتن با سرماخوردگي شديد ازناحيه سر ميشود ،ايا ميتوان براي انجام غسل جنابت فقط بدن راشست و مسحه سر را؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
لطفا برای پاسخ سوال خود نام مرجع تقلید خود را همراه با سوال ارسال نمایید.
موفق باشید.

سلام.بعد از عسل جنابت متوجه شدم که یک مقدار کمی چسب مایع به دستم چسبیده. آیا باید دوباره غسل کنم؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
طبق فتوای اکثر اگر مانع در دست چپ شما قرار دارد بعد از بر طرف کردن آن فقط همان قسمت را به نیت غسل بشویید ولی اگر مانع در سمت راست بدن شما است بعد از برطرف کردن مانع آن قسمت را به نیت غسل بشویید و بعد از آن سمت چپ بدن را به نیت غسل بشویید کفایت می کند و نیازی نیست که تمام غسل را دوباره انجام دهید .
موفق باشید.

سلام من وسواس شدید دارم بنحوی که غسل کردم تا یه هفته فکر منو درگیر می کنه حتی داخل و بغل ناخنها را به احتمال اینکه روغنی باشد و آب بهش نرسد نیم ساعت وارسی می کنم مب خواستم بپرسم می توانم تیمم بدل از غسل بگیرم

تصویر سید پاسخگو

با سلام
نباید به وسواس خود اعتنا کنید و در صورتی که آب در دسترس دارید و یا آب برای شما ضرر ندارد نمی توانید تیمم بدل از غسل کنید و باید حتما غسل کنید.
موفق باشید.

باعرض سلام.آیا بعد از غسل حیض برای نماز باید وضو بگیریم.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
لطفا نام مرجع تقلید خود را ارسال نمایید.
موفق باشید.

سلام
آیا بعد از غسل حیض می توان بدون وضو نماز خواند.
مرجع:آیت الله مکارم شیرازی

تصویر سید پاسخگو

با سلام
طبق فتوای آیت الله مکارم شیرازی غسل های واجب مانند حیض و... و مستحب وارد شده مانند جمعه و... کفایت از وضو می کند و برای عبادات مانند نماز نیازی به وضو گرفتن نمی باشد.
موفق باشید.

سلام
ایا استحمام بدل از غسل میشود؟ یعنی چنانچه به منظور انجام غسل استحمام کنیم و بعد از پایان استحمام غسل انجام ندهیم هم به دلیل فراموشی و یا عمدا پس از استحمام غسل همچنان برما واجب است؟ یا استحمام کفایت میکند؟

تصویر پاسخگو

با سلام
استحمام و تمیز کردن بدن به هیچ وجه نمی تواند جایگزین غسل شود .
بنابراین اگر کسی غسل بر او واجب است حمام برود و خود را شستشو دهد و سپس عمدا یا از روی فراموشی غسل رانجام ندهد ، همچنان غسل بر او واجب بوده و باید دوباره انجام دهد .

با سلامو خسته نباشید.
اگر غسل جنابت به گردنمون باشه و ما برای انجام غسل جنابت و غسل مستحب روز جمعه با نیت کردن هر دو یک غسل رو ب جا بیاریم بعد از اتمام غسل برای خواندن نماز وضو واجبه؟

تصویر پاسخگو

با سلام
اگر غسل جنابت به همراه غسل دیگر هم انجام شده باشد ، برای نماز احتیاج به وضو نیست .

با سلام.
بنده از سنین کودکی و قبل از بلوغ و تکلیف مبتلا به مرض خودارضایی بودم. تا سن ۱۱ سالگی تقریبا مطمینم که اوج لذت جنسی همراه با خروج هیچ مایعی نبوده
۱.آیا در فرض این سوال نمازها و روزه هایی رو که توی اون مدت میخوندم باید قضا کنم (به دلیل عدم انجام غسل جنابت)؟
۲.بعد از سن ۱۱ سالگی خودارضایی و اوج لذت جنسی با خروج مایع بود،اما این مایع همزمان با اوج لذت نیست؛بلکه حدود چند دقیقه بعدش مایع شفاف و لزجی خارج میشه. این حالت حتی الان هم که متاهل هستم به همین صورته. یعنی بعد از ارگاسم،بلافاصله مایع از من خارج نمیشه. بلکه چند دقیقه بعدش صورت میگیره. آیا غسل در این صورت واجب بوده و اگر واجب بوده تکلیف نمازها و روزه های من تو این مدت چیه؟
۳.تو بچگی علم به اینکه این عمل خودارضایی بوده یا نه نداشتم. هرچند همیشه احساس گناه رو داشتم. اما بعد از بلوغ "نمیدونم که میدونستم این عمل خودارضاییست یا نه". فک کنم شک داشتم!
با این حساب اگر در حالت روزه این عمل رو انجام داده باشم آیا کفاره عمد واجبه یا نه؟چون واقعا نمیدونم که میدونستم یا نه. شاید فقط شک داشتم و عذاب وجدان هم داشتم...
۴.من شروع کردم به خوندن نماز و قضای روزه. منتها روزه رو نتونستم ادامه بدم به علت مشکلات معده که برام بوجود اومد
مقلد آیت الله خامنه ای

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- اگر به قصد خروج منی استمناء می کرده است هر چند منی خارج نشده باشد، بنابر احتیاط واجب باید روزه آن روز را به اتمام برساند و بعد از ماه مبارک رمضان قضای آن را بگیرد ولی نمازهایی را که خوانده چون ممی خارج نشده است، صحیح است.
۲- جنابت برای خانم ها به این صورت است که به اوج لذت جنسی برسند و در همان حال ترشحی خارج شود و اگر با تاخر یا تقدم مایع خارج شود جنابت به وجود نیامده است و تمام نماز و روزه هایی که شخص در این حالت به جا آورده است صحیح می باشد.
۳- اگر جنابت حاصل شده است، تمام نمازهایی را که در حالت جنابت خوانده است باید قضا کند و اگر می دانسته که با این کار جنب می شود قضای روزه ها را هم باید بگیرد ولی اگر نمی دانسته که با این کار جنب می شود قضای روزه ها لازم نیست.
موفق باشید.

سلام سوال من اینه که باوجود اختلاف نظر فقه ها در بعضی مسائل وباداشتن یک مرجع تقلید (رهبر)،ایا میتوان از نظر دیگر فقه ها استفاده کرد؟!

تصویر پاسخگو

با سلام
وقتی که انسان با تحقیق و پرسش مجتهدی را برای تقلید ، اعلم می یابد ، می بایست همه تکالیف دینی خود را طبق فتوای ایشان انجام دهد و بجز در مواردی که ایشان «احتیاط واجب »* دارند ، نمی تواند به فتوای دیگر فقها مراجعه کند .
*احتیاط واجب جایی است که مرجع تقلید نظر خود را می گوید اما به مقلد اجازه می دهد در این مساله به فتوای مجتهد اعلم پس از خودش رجوع کند .

سوالی دیگر نیز داشتم.من در جایی خواندم ک نظر اما خمینی(البته مرجع من خامنه ای است) این است که اگر به قصد خروج بوده ولی خارج نشده قضا هم واجب است و باید روزه ان روز به نیت قربت مطلقه باشد من هم به همین نیت استمنا میکردم البته قصد خروج منی نداشتم و منی هم خارج نمیشد اما چون در هیچ سایتی پاسخ خودرا نیافته بودم به همان نیت روزه ان روز را میگرفتم و قضای ان را هم در تقویم علامت میزدم که بگیرم.ایا با این تفاسیر هنوز هم روزه ی من صحیح است(با وجود اینکه غسل نکردم؟)و ایا محض احتیاط قضای روزه را هم باید بگیرم؟
-شما قبلا پاسخ این سوال را دادید ولی من متوجه ان نشدم.لطفا جواب من را بدهید.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
به نظر امام خمینی روزه ایشان صحیح است ولی به نظر امام خامنه ای چون به قصد خروج منی این کار را کرده است هر چند منی خارج نشود بنابر احتیاط واجب باید روزه آن روز را بگیرد و بعد از ماه مبارک رمضان قضای آن را به جا بیاورد.
موفق باشید.

در فرض جواب آیا قصد خروج منی با قصد ارضا شدن متفاوته؟ مثلا فردی یک حالت فشار جنسی شدیدی رو تجربه بکنه و بخواد این تنش از وجودش خارج بشه، اما فرقی براش نکنه که منی خارج بشه و فقط حالت ارضا و فروکاستن فشار رو بخواد

تصویر سید پاسخگو

با سلام
قصد خروج منی و قصد ازضاء شدن فرقی نمی کند و در فرض انجام کار روزه ایشان باطل است.
ارضاء شدن زمانی است که به اوج لذت برسد و درهمان حال با فشار و سست شدن بدن منی خارج شود.
موفق باشید

نه ن به قصد خروج اینکار را نکردم،شما منظوررا متوجه نشدید منظورم اینست که من با نظری غیر از مرجع تقلید اینکار را کردم ایا اکنون ان موقع که نمدانستم کارم اشتباهذبوده

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

سوالتان نیاز به توضیحات دارد . من متوجه منظور شما نشدم . یا سوالتان را با توضیح بیشتری ارسال کنید یا اینکه با دفتر مرجعتان یا ۰۹۶۴۰۰ تماس بگیرید.

اگر بعد از استمنا غسل کنیم ایا گناه استمنا برایمان حساب میشود

تصویر سید پاسخگو

با سلام
استمناء از گناهان می باشد و کار حرامی است و باید آن را ترک کند، استمناء علاوه بر عقوبت الهی دارای عوارض روحی و جسمی فراوانی است که از جمله آنها سستی و ضعف مفرط جسمی و افسردگی می باشد،
اگر کسی استمناء کند و منی خارج شد چون جنب شده است، باید برای کارهای عبادی همچون نماز غسل جنابت کند ولی با انجام دادن غسل جنابت گناه او بخشیده نمی شود و باید از کار خود توبه و استغفار کند.

سلام خسته نباشیند
دختری هستم مجرد میخواستم بدونم اگر کسی در دوران عادت ماهیانه خود ارضایی انجام دهد باید برای بخشیده شدن چه کاری انجام دهد ومجازات و او چیست؟؟؟؟؟هرچند احساس پشیمانی بسیار دارد لطفا کمک کنید با تشکر از شما

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

این مسأله دارای عوارضی است که پزشکان بدان پرداخته اند و با اندک سرچی به آن می رسید.

اما در مورد بخشیده شدن این عمل و پذیرفتن توبه باید عرض کنیم که:
حقيقت توبه، پشيماني از گناه گذشته و عزم و تصميم برعدم ارتكاب آن در آينده است.
اگر اين حالت براي كسي پيش آمد، اين نشانه توبه واقعي است و پذيرفته شدن توبه واقعي حتمي مي باشد. ليكن خيلي مهم است كه انسان استغفار و طلب بخشش از خداوند نيز بكند.
در مورد توبه از خودارضايي گفتني است: توبه از خودارضايي چيزي جز پشيمان شدن و ترك گناه و استغفار نيست، بنابراين از اين جهت نگراني خاصي وجود ندارد.
در هر صورت اگر توبه کرده ايد و مسير خود را تغيير دهيد و ديگر مرتکب اين عمل نشويد خداوند وعده مغفرت داده و ترديدي وجود ندارد که توبه شما پذيرفته مي شود. گفتني است هر گناهي قابل توبه است و خداوند خود فرموده است : ان الله يغفر الذنوب جميعا ; خداوند همه گناهان را مي آمرزد و بلكه فرموده ان الله يحب التوابين و يحب المتطهرين. خداوند توبه و تطهير كنندگان را دوست دارد.
در برخى موارد مانند غيبت و تهمت طلب رضايت از غيبت شونده نيز در صورت امكان لازم است، ولى در مورد گناهانى همچون زنا و...، پشيمانى واقعي، تصميم بر عدم تكرار و طلب مغفرت از خداوند براى توبه كافى است.
شرايط پذيرش توبه:
ابو حامد غزالى در كتاب احياء چنين مى‏گويد : اگر معنى قبول را فهميده باشى شك نخواهى داشت كه هر توبه صحيحى پذيرفته و مقبول است. كسانى كه به نور بصيرت مى‏بينند، و از انوار قرآن مدد مى‏گيرند، مى‏دانند كه هر قلب سليمى مقبول خدا و در آخرت در جوار او بهره‏مند از نعمت اوست، و آمادگى دارد كه با چشم خود به وجه اللّه بنگرد. و مى‏دانند كه قلب در اصل، سليم آفريده شده است زيرا هر نوزادى با فطرت خدا پرستى آفريده مى‏شود امّا آن سلامت توسط كدورتى كه گرد و غبار گناهان بر آن ايجاد مى‏كنند از دست مى‏رود . و مى‏دانند كه آتش ندامت اين كدورت و غبار را از بين مى‏برد و نور حسنه ظلمت سيئة را از بين مي برد .
ظلمت معاصى طاقت مقابله با نور حسنات را ندارد، همچنان كه ظلمت شب در مقابل نور روز، و همچنانكه كدورت چرك در مقابل سفيدى صابون .
همانطور كه اگر انسان با لباسى كه در تن دارد دست به كارهاى پست بزند لباسش كثيف مى‏شود، و چون آن را با آب گرم و صابون بشويد پاكيزه مى‏شود، بكار بردن قلب در شهوات، آن را كثيف مى‏كند و چون آن را با آب اشك و آتش ندامت بشويد پاكيزه و طاهر خواهد شد، و هر قلبى پاكيزه و طاهر شد مقبول است، مگر آن كه چرك، چنان در طول زمان متراكم شود كه در متن لباس نفوذ كند. كه در اين صورت صابون قادر به دفع و ازاله آن نيست. گناهان نيز اين چنينند كه چون بر قلب متراكم شوند، و لايه‏اى از پليدى تشكيل دهند، ديگر راه بازگشت و توبه وجود ندارد .
گاهى انسان با زبان مى‏گويد توبه كردم ولى به لباسشويى مى‏ماند كه با زبان بگويد لباس را شستم و وارد عمل نشود، همانطور كه اين كلام لباس را تميز نمى‏كند و نمى‏تواند صفت موجود در آن را عوض كند، مگر ضد آن صفت را در آن ايجاد نمايد، آن كلام هم باعث سفيدى قلب نمى‏شود.
قرآن مجيد مى‏فرمايد: «و هُو الّذِى يقْبل التّوبه عن عِبادِه» او كسي است كه توبه را از بندگان خود مي پذيرد.(۴۲: ۲۵).
و مى‏فرمايد: «غافِرِ الذّنْبِ وَ قابِلِ التَّوبِ» خداي متعال بخشنده گناهان و توبه پذير است(۴۰: ۳).
امام باقر عليه السلام به محمد بن مسلم چنين مى‏فرمايد: وقتى كه مؤمن توبه مى‏كند، گناهان قبل از توبه‏اش بخشيده مى‏شود، پس او بايد براى بعد از توبه عمل كند. ولى آگاه باشيد بخدا قسم اين مزيت فقط براى اهل ايمان است .
راوى مى‏گويد: عرض كردم اگر بعد از توبه و استغفار گناه كرد و آنگاه دوباره توبه نمود چه؟ فرمود: آيا گمان مى‏كنى اگر بنده مؤمن از گناه خود پشيمان شود و استغفار و توبه كند خدا توبه‏اش را نمى‏پذيرد؟ عرض كردم: او چندين بار اين كار را كرده، گناه مى‏كند سپس توبه و استغفار مى‏نمايد .
فرمود: هر گاه بنده با توبه و استغفار برگردد خدا با مغفرت و بخشش بر مى‏گردد، خدا بخشنده و مهربان است، توبه را مى‏پذيرد، و سيئات را مى‏بخشد .
امام صادق عليه السلام فرمود: گاهى انسان گناهى مى‏كند و خدا به خاطر آن گناه او را به بهشت مى‏برد .
عرض شد: آيا خدا به خاطر گناه او را به بهشت مى‏برد؟
بله او گناهى مى‏كند ولى هميشه از آن گناه بيمناك، و بر نفس خود غضبناك است، خدا هم او را مى‏بخشد و داخل بهشت مى‏كند . البته بايد دانست توبه براى كسانى نيست كه تمام عمر بدى مى‏كنند تا زمانى كه يكى از آنها را مرگ فرا مى‏گيرد، در آن حال مى‏گويد: الان توبه كردم (نساء، آيه ۱۸).

موفق باشید.

سلام اگه کسی درحالت معمول ابی ازش خارج بشه مثلا موقعه چت کردن که حرفای معمولی توش زده میشه یعنی به اوج لذت نرسع ایا غسل واجبه ایا نماز خواندن چع مشکلی داره؟؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
طبق فتوای مشهور مراجع عظام تقلید
جنابت در خانم ها به این صورت است که به اوج لذت برسند و در همان حال ترشحی خارج گردد و در غیر این صورت جنابت حاصل نشده است و آبی که خارج شده است پاک است و نیاز نیست که غسل کند یا لباسش را تطهیر و تعویض کند.
و جنابت در آقایان به اینصورت است که خروج آب با فشار خارج شود و همراه لذت و سست شدن باشد و در غیر اینصورت جنابت حاصل نشده است.
موفق باشید

سلام
عذر میخوام اگر فاقد اب گرم باشیم اب هم به حدی سرد باشد که نتوانیم غسل حیض انجام دهیم چگونه باید نماز بخوانیم؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر امکان گرم کردن آب وجود نداشته باشد و ترس از بیماری داشته باشید باید بعد از تطهیر بدن تیمم بدل از غسل کنید.
باید توجه داشته باشید که برای غسل کردن نیازی نیست حتما به حمام بروید و اگر بتوانید آب را با اجاق گاز یا... گرم کنید و با آن غسل کنید باید غسل خود را انجام دهید.
موفق باشید.

سلام
من دختری ۲۳ ساله هستم که ۴ سال است که با پسری برای ازدواج آشنا شدم
هر دو خانواده در جریان علاقه شدید ما به هم هستند اما اقدامی برای ازدواج ما نمی کنند
با توجه به این که هر دوی ما خیلی عذاب وجدان داریم از اینکه دست هم رو میگیریم و...
من میخام صیغه محرمیت بخونم
پدر و پدر بزرگ های من همگی فوت شده اند
آیا من میتونم بدون اجازه دیگران خطبه محرمیت بخونم؟چگونه میتونم؟آیا بعدن که ما ازدواج میکنیم به طور رسمی این صیغه آسیبی به خوشبختی ما نمیزنه ؟(از نظر شرعی میگم)
ضمنا من مقلد آیت الله خامنه ای هستم
ما با هم رابطه جنسی نداریم و در صورت محرمیت هم دخول و ... نخواهیم داشت
خواهش میکنم جواب من رو بدید چون من واقعن نمیخوام گناه کنم و همچنین نمیخام روزی خودم خطبه رو بخونم که روزه بدی باشه و رو خوشبختی ما تاثیر بزاره و یا موجب فرزند صالح ندادن خدا بشه

تصویر سید پاسخگو

با سلام
لطفا برای دریافت پاسخ مطابق با نظر مرجع تقلیدتان دوباره سوال را همراه با ذکر نام مرجع تقلید خودتان و پسری که می خواهید با ایشان عقد موقت داشته باشید، دوباره ارسال نمایید.
موفق باشید.

سلام
اگر زن و شوهری بعد از نزدیکی متوجه شوند که زن در هنگام رابطه حائض شده است حکم آن چیست؟
مرجع: آیت الله مکارم شیرازی

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر در زمان نزدیکی متوجه شده باشند باید بلافاصله کار را ترک کنند و اگر این کار را نکرده اند باید کفاره پرداخت کنند ولی اگر بعد از نزدیکی متوجه شده اند نیازی نیست که کاری انجام دهند.
موفق باشید.

سلام خدمت شما ببخشید من می تونم بدون اینکه شهوت شده باشم غسل جنابت انجام بدم برای محکم کاری ممنون

تصویر سید پاسخگو

با سلام
شخصی که جنب نشده باشد، نیاز نیست غسل جنابت انجام دهد، و چنانچه احتیاطا غسل جنابت انجام داد، نمی تواند با آن غسل بدون وضو نماز بخواند.
موفق باشید.

باسلام.اگر دختر مجردی مطالبی درمورد روابط جنسی بخواند بدون عکس و فیلم اولا گناه کرده است؟؟
واگر احتمالا مایعی از او خارج شود چه حکمی دارد؟و ثالثا برای عباداتش احتیاج به غسل دارد؟
لطفا سریع جواب بدید.
ممنون

تصویر سید پاسخگو

با سلام
جواب در مطلب پایین داده شده است.
موفق باشید.

سلام.اگر دختر مجردی مطالبی درمورد رابطه جنسی باهمسر بدون دیدن عکس و فیلم مطالعه کند،
اولا گناه کرده؟ثانیا اگر احیانا مایعی از او خارج شود،چه حکمی دارد؟
ثالثا برای انجام عبادات نیاز به غسل دارد؟
مرجع:آیت الله خامنه ای

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- خواندن این مطالب اگر باعث به حرام افتادن(مانند استمناء و...) نشود اشکال ندارد.
۲-جنابت در خانم ها به این صورت است که به اوج لذت جنسی می رسند و در همان حال ترشحی از آنها خارج می شود و اگر خروج ترشح قبل ار یا بعدتر از اوج لذت جنسی باشد مایع خارج شده نجس نمی باشد و جنب نشده است ولی اگر همراه باهم باشد زن جنب شده و مایع خارج شده نجس می باشد و باید برای عباداتی مانند نماز غسل جنابت انجام دهد.
موفق باشید.

سلام. من نیت کرده ام که چله زیارت عاشورابگیرم. در این چله دو تا نماز وجود داره. لطفا بفرمایید اجرای این نذر در دوران پریودی چگونه میشود ؟ آیا نمازها را باید قطع کنم و بعدا فقط نمازها را قضا کنم؟ خواهش میکنم مساله را روشن کتید. ممنون

تصویر سید پاسخگو

با سلام
نمازها را بعد از پاک شدن قضا کنید کفایت می کند.
موفق باشید.

باسلام.
اگر زن وشوهری باهم رابطه داشته باشن ورابطه جنسی انها روز اخر عادت ماهیانه خانوم باشه ومقدار اون در حد لکه بینی باشه و در زمان رابطه هیچ لکه ای دیده نشه وبعد از رابطه مقدار لکه مشاهده بشه نیازی به کفاره دادن هست ؟مقدار واندازه اون باید چه مقدار باشه؟ودر صورتی که خانوم فک میکنه پاک شده ولی اینطور نبوده؟
سوال بعدیم اینکه خانومی که تاب شلوارک به تن داره وروسری نداره ولی در زمان نماز خوندن با همون لبا س و موهای باز چادر به سر کنه وکاملا حجابشو با چادر رعایت کنه میتونه نماز بخونه ؟مشکلی ایجاد نمیشه؟
مرجع:ایت الله خامنه ای.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱-  اگر شماره روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن، با زن خود در قبل جماع کند، بنابراحتیاط واجب باید هیجده نخود طلا کفاره به فقیر بدهد و اگر در قسمت دوم جماع کند، نه نخود و اگر در قسمت سوم جماع کند، باید چهار نخود و نیم بدهد. مثلاً زنی که شش روز خون حیض می بیند، اگر شوهرش در شب یا روز اول و دوم با او جماع کند باید هیجده نخود طلا بدهد و در شب یا روز سوم و چهارم نه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم باید  چهار نخود و نیم بدهد.
(جماع کردن در روزهایی هم که حیض زن قطعی نیست ولی شرعاً باید برای خود حیض قرار دهد حرام است)
در صورتی که خانم فکر میکرده پاک شده و قبلا عادت مشخصی داشته است نیازی به پرداخت کفاره نیست ولی اگر در حین نزدیکی متوجه شده اند و کار خود را ترک نکرده اند باید کفاره را پرداخت کنند.
۲- اگر چادر نازک نباشد که بدن از پشت آن معلوم باشد و کاملا بدن ایشان را پوشانده باشد نماز خواندن به این صورت اشکال ندارد.
موفق باشید.

با سلام
من دوتا غسل گردنم بود، حیض وجنابت، روز جمعه رفتم حمام غسل کردم ونماز ظهر خواندم. موقع خواندن نماز مغرب وعشا یادم افتاد موقع غسل فقط جنابت وجمعه را گفتم وحیض را نگفتم. تکلیفم چیست؟ آیا نماز ظهر ومغرب را دوباره باید بخوانم؟

تصویر سید پاسخگو

با سلام
لطفا برای دریافت پاسخ سوال خود نام مرجع تقلیدتان را همراه با سوال ذکر نمایید.
موفق باشید.

با سلام اگر خانوم متاهلی فیلم سکس ببینی نه برای لذت بردن بلکه بخاطر یاد گرفتن برخی حرکات بدون اینکه لذت ببرد و ارگاسم شود گناه دارد از نظر دینی؟
و وقتی خانومی برای غسل به حمام برود و قبلش تمام بدن را شوستوشو دهد و تمام بدن خیس باشد و وقتی غسل میکند به یک نقطه اب نرسد غسل او قبوال است در صورتی که قبل ار غسل تمام بدن خیس بوده؟
مرجع:اقای خامنه ای

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- دیدن فیلمهای مستهجن حرام است و فرقی نمی کند که برای آموزش دیده شود یا لذت باشد.
۲- چنانچه به قسمتی از بدن آب نرسیده است اگر آن قسمت در سمت چپ بدن است فقط همان نقطه که آب نرسیده را به نیت غسل بشوید کفایت می کند و غسل صحیح است و اگر در سمت راست یا سر و گردن است باید بعد از شستن قسمتی که آب نرسیده است مابقی غسل را انجام دهد و غسل بعد از انجام این کار صحیح می باشد.
۳- خیس بودن بدن در حین غسل اشکال ندارد و فقط باید به همه قسمتهای بدن آب برسد.
موفق باشید.

سلام,مرسی از سایته خوبتون,اگه دوتا غسل و بخوام یکی کنم باید چجوری نیت کنم؟(غسل حیض و جنابت)
سوال دومم اینکه اگه غسل نکرده باشم حیض یا جنابتو,اونوقت نمیتونم ذکر بفرستم؟
مرجع تقلید ندارم

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- نیازی نیست که دو غسل مجزا انجام دهید، می توانید هر دو را نیت کنید و با انجام دادن یک غسل هر دو غسل شما رفع می گردد.
۲- در صورتی که غسل حیض و جنابت انجام نداده باشید به غیر از آیات سجده واجب خواندن مابقی قرآن یا گفتن اذکار دیگر اشکال ندارد.
موفق باشید.

سلام خسته نباشین ابی که از بدن خود بخود وبدون تحریک بیرون میاید حکم منی دارد ایا نماز خواندن جایز است یا نه لطفا جواب سوالمو بدین تشکر از سایت شما

تصویر پاسخگو

با سلام
چنین آبی که گفتید حکم منی را ندارد و پاک است و نماز خواندن هم اشکال ندارد .

سلام من بچگی خودارضایی میکردم و اصلا به این عمل و غسلش هیچ اطلاعی نداشتم .سست میشدم و اب زیادی ازم میرفت .من تا دبیرستان روزه و نمازهام رو انجام میدادم بدون اینکه بفهمم باید غسل جنابت میکردم ایا حالا تمام روزه هام باطله؟و من غسل حیض رو میکردم ایا این غسل کفایت از غسل جنب میکنه که دیگه بگم روزه هام درسته؟اگر غیر این باشه من باید یک سال روزه بگیرم اونم درحالی که نادانسته باید تاوان بدم.این وحشتناکه.بماند که چقد باید نماز بخونم و ایا خوندن دو سه تا نماز در طول روز تا اخر عمرم کافیه؟من نمیتونم یه عالمه تو یه روز بخونم.و این روزه ها کفاره دارن؟یه جا خوندم اقای بهجت گفتن اگر نسبت به غسل جاهل باشه قضا روزه لازم نیست وفقط نماز باید قضا بشه ایا درسته؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

چون پاسخ گویی به این سوال شما،مستلزم پرسیدن سوالاتی ازشما است و برای دریافت پاسخ لطفا بادفترمرجع تقلیدخودیابا۰۹۶۴۰۰ تماس بگیرید.

با سلام و عرض خسته نباشيد
من تو دوران عقد هستم .من با نامزدم معاشقه داريم ولي دخول نه.من چه لذت ببرم چه نه لباسم مرطوب ميشه .من همش سركارم وقت ندارم و خسته ام و نمي تونم حموم برم همش و غسل كنم براي نماز .از طرفي در خانه ي پدري خودمون كه كوچيك روم نميشه كه و اصلا امكان تيمم ندارم
من از اين حمام كردن خسته شدم
لذاتي هم كه در عين رابطه دارم خيلي كمه وقبل لذت بردنم لباسم مرطوب شده اصلا.
كمكم كنيد
اگر ممكنه براي بنده پاسخ رو به ايميلم بفرستين.
مرجع تقليدم :آيه الله مكارم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

اگرزن یادختربراثرتحریک های جنسی(درخواب یابیداری)به قدری تحریک شودکه به اوج لذت و شهوت جنسی برسدودرآن حال مایعی ازاوخارج شودجنب می شود.واگربه اوج لذت نرسدومایع خارج شودویابه اوج لذت برسدولی مایعی خارج نشودویاشک کند که مایعی خارج شدیانه جنب نمی شودوغسل لازم نیست. بنابراین مواقعی که زن بر اثر تحریک های شهوانی مقداری لذت می برد و درآن حال رطوبتی از او خارج می شود چون به اوج شهوت نرسیده جنب نمی شود و رطوبت خارج شده هم پاک است و وضو و غسل را باطل نمی کند.

ترشحات معمولی زنانه ورطوبت هایی که بدون لذت یابالذت کم اززن خارج می شوندپاک هستندونیازی به غسل ندارندونماز و روزه نیز صحیح است.

.

سلام.
ایا کسی بدون انتخاب مرجع میتواند غسل انجام دهد ونماز بخواند؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

اگر مكلّف مدّتی اعمال خود را بدون تقلید انجام دهد، دو حالت دارد: ۱. اعمالش را مطابق با فتوای مجتهدی که باید از او تقلید کند انجام داده است که در این صورت اعمال گذشته او صحیح است. ۲. اعمالش را مطابق با فتوای مجتهدی که باید از او تقلید کند انجام نداده است که در این فرض اگر اشکال عملش از جهت اركان و مانند آن باشد(مثلا وضو یا غسلش باطل بوده) یا از جهت ارکان هم نباشد ولی مکلف جاهل مقصر باشد در این صورت آن عملش باطل است.

سلام خسته نباشیدمن نیت کردم که ۴۰روزسوره طه روباوضوبخونم میخواستم بدونم زمان عذرشرعی من چجوری وضوبگیرم ؟آیاشرایطی داره؟واینکه یه سوا ل دیگه داشتم اونم اینکه قبل پریودمثلایکی دوروزقبل لگه قهوه ای خیلی کم دیدم جوغسل حساب میشه؟خیلی ممنون میشم پاسخ بفرماییدچون ضروریه.

سلام خسته نباشید.میخواستم بدونم آیاوضوهنگام عادت ماهیانه شرایط خاصی داره؟چون من نیت کردم سوره طه روبه مدت چهل روزبخونم.واینکه لکه بینی قهوه ای قبل چریودجزءحیض محسوب میشه؟خیلی ممنون میشم پاسخ روزودبفرماییدچون ضروریه.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

وضو گرفتن در زمان حیض شرائط خاصی ندارد و خواندن سوره طه برای خانم حائض اشکالی ندارد و در لکه بینی های قبل از شروع عادت اگر لکه ها سه روز پشت سرهم نباشدووقتی لکه از بیرون قطع می شود داخل پاک است استحاضه است

سلام؛میخواستم بدونم اگه زن و مرد با هم رابطه داشته باشن ولی عمل دخول انجام نشه و زن به اوج لذت برسه به طوری که بدن سست بشه و بعد از اون میلی به رابطه نداشته باشه ولی مایعی از زن خارج نشه باید غسل اتجام بشه یا نه؟؟ممنونم

تصویر سید پاسخگو

با سلام
جنابت در خانمها به این صورت است که یا دخول صورت بگیرد یا اینکه اگر دخول نبوده زن به اوج لذت جنسی رسیده و در همان حال ترشحی خارج شود در در غیر اینصورت جنابت حاصل نشده و نیازی نیست که غسل کنند.
موفق باشید.

سلام خسته نباشید
من پسری ۱۹ ساله هستم و حدودا ۳ساله که مبتلا به استمنا هستم و با این که این کار بسیار لذت بخش هست من با تمام وجود از این کار متنفرم و فکر میکنم که توی این موضوع بسیار بی اراده و سست هستم هر با تصمیم به ترک کردم نتونستم خودم رو کنترل کنم من هر وقت این کار رو می کنم شاید باور نکنید ولی چه قبل از آن و چه بعد از آن وجود خدا و توجه خاصش رو حس میکنم دارم دیوانه میشم فکر میکنم این کار میتونه خیلی چیزا رو تحت شعاع قرار بده خواهشن کمکم کنید من الان توی یه موقیت حساس درسی هستم.ممنون

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

در زمينه ترك خود ارضايي نگران نباشيد زيرا اين مشكل (استمنا) قابل درمان است، و نمونه هاي فراواني موفق به ترك اين عمل شده اند و شما هم مي توانيد يكي از اين نمونه ها باشيد. اين نكته نيز لازم به ذكر است كه اگر همت و اراده اي پشت بهترين راهكارها و دستورالعمل ها نباشد، موثر واقع نخواهد شد. بدانيد كه ترك اين عمل تنها بسته به اراده و تلاش مستمر شماست و بايد به دست تواناي خودتان صورت گيرد. هيچ مشكلي در دنيا با بي تلاشي و نااميدي حل نشده و نمي شود. در ادامه راهكارهايي عملي، خدمتتان تقديم مي گردد كه اميد است با به كار گيري كامل و مستمر آن ها و توکل به خدا و استعانت از او اين عمل را هر چه سريعتر ترك كنيد :
۱. هر چه لباس تنگ و چسبان و پلاستيكي داريد كنار بگذاريد. با اين كار براي ترك اين عمل گام بسيار بلندي بر داشته ايد؛ زيرا اين گونه لباس ها خود به خود و ناخواسته انسان را مورد تحريك قرار مي دهد. جسم انسان از محيط و شرايط محيطي تاثير مي گيرد؛ وقتي شما اندام هاي تناسلي خود را با اين لباس ها در معرض تحريك بگذاريد، انتظار نداشته باشيد كه فكر و ذهنتان موفق به ترك اين عمل شود.
۲. مصرف غذاهاي تحريك كننده و گرم مزاج را (فلفل و ادويه جات تند، پياز، خرما و ...) كاهش بدهيد. اين روش هم مانند روش بالا به اين خاطر است كه ابتدا بايد شرايط زمينه اي را براي ترك اين عمل آماده كرد و بعد فكر و ذهن و انديشه را به سمتي سوق داد كه موفق به ترك گردد. اين كار بيهوده اي است كه ما شرايط تحريك كننده را رها كنيم و بگذاريم آن ها به حيات خود ادامه دهند و به دنبال درمان هم باشيم.
۳. از قرار گرفتن در شرايط محيطي تحريك كننده و انجام كارهايي كه باعث تحريك قواي جنسي تان مي شود پرهيز كنيد كه از آن جمله اند : ارتباط دوستانه با نامحرم، ديدن صحنه ها، عكس ها و فيلم هاي تحريك كننده و مستهجن، خواندن مطالب جنسي و سکسی و تخیل کردن در این زمینه ها، قرار گرفتن در محيطي كه صحبت هاي جنسي رد و بدل مي گردد، گوش سپردن به موسيقي هاي تحريك كننده، نگاه كردن، بازي كردن و دست ورزي اندام تناسلي. وقتي موارد ۱ و ۲ و ۳ تا حد زيادي مهيا و به آن ها عمل شود، مي توان اميد به ترك اين عمل داشت. زيرا اين موارد فضا را آماده براي ترك اين عمل مي كند. افرادي كه معمولاً در ترك اين عمل با شكست مواجه مي شوند به دليل اين است كه شرايط تحريك كننده اي كه ذكر شد را از خود دور نمي كنند. تا فضا مهيا نباشد تمام تلاش هاي ما بي نتيجه و عقيم خواهد بود.
۴. ورزش كنيد. ورزش كردن به اين معنا نيست كه مانند يك ورزشكار حرفه اي اقدام به اينكار كنيد. همين كه هر روز ۱۰ دقيقه بدويد ، يا طناب بزنيد هم نوعي ورزش كردن است. ورزش كردن مقدار زيادي از انرژي هاي منفي و زايد فرد را از بين مي برد.
۵. تا جايي كه ممكن است تنها و همچنين بيكار نباشيد. تنهايي و بيكاري از عواملي هستند كه فكر اين گناه را به ذهن آدمي مي اندازد. شما وقتي تنها هستيد اقدام به استمنا مي كنيد. آيا در جمع خانواده، اقوام يا دوستان هم اينكار را مي كنيد؟ ‌مسلماً نه. انسان وقتي در جمع حاضر است هيچ گاه به فكر انجام اين عمل نمي افتد، يا وقتي سرگرم به كاري باشد، افكار جنسي به سراغش نمي آيد. اگر فكرتان به سمت افكار جنسي و شهوت آلود حركت كرد، بايد آن را منحرف كنيد و حضور در جمع و اجتماع در این مواقع (هجوم خیالات جنسی) یکی از بهترین روش هاست. كافي است اراده كنيد و تلاش كنيد.
۶. پاهايتان (از مچ به پايين) را هر روز با آب سرد بشوييد. همچنين اگر عمل استمناء را انجام داديد حتماً غسل جنابت كنيد. زيرا اين غسل نشاني از اين است كه شما نا اميد نيستيد و باز تصميم به ترك داريد و دوباره تلاش خواهيد كرد. اگر غسل نكنيد ساير واجبات از قبيل نماز و روزه هم از زندگي تان رخت بر مي بندد كه بسيار خطرناك و آسيب زاست . غسل هم با آب سرد باشد بهتر است. آب سرد بسياري از هيجانات و انرژي هايي كه ممكن است ما را به سمت اين عمل بكشاند را در ما خاموش مي كند.
۷. تا وقتي خسته نشديد و خواب به سراغتان نيامده است به بستر نرويد، زيرا احتمال هجوم افكار جنسي در زماني كه فرد در بستر است و هنوز به خواب نرفته، زياد است.
۸. هر گاه تلاش خود را تا جايي كه مي توانستيد به كار برديد ولي دوباره اين كار را كرديد به هيچ وجه نا اميد نشويد و به تلاشتان براي ترك اين كار ادامه دهيد. با نگاهي به تاريخ دنيا متوجه خواهيد شد كه بي تحركي و نا اميدي و يأس هيچ مساله اي را تاكنون حل نكرده است و نمي كند. براي ترك اين عمل اگر تلاش نكنيد يا با چند شكست نا اميد شويد و زانوي غم بغل بگيريد، هيچ گاه به مقصود خود نخواهيد رسيد و در آينده حسرت روزهايي را خواهيد خورد كه مي توانستيد براي ساختن زندگي سالم تر و بهتر تلاش كنيد و تلاش نكرديد. در روانشناسي گفته شده است كه خشم بهتر از يأس و نوميدي است، از آنجا كه يأس آدمي را خموده و افسرده و نا اميد مي سازد تا جايي كه اقدام به هيچ كاري نمي كند و در برابر محيط اطرافش منفعل مي شود و عكس العملي نشان نمي دهد و تبديل به عنصري خنثي، بي فايده و بي اثر مي گردد، در حالي كه خشم (در معناي مثبت و کنترل شده که باعث آزار و تجاوز به حقوق دیگران نشود) حداقل فايده اي كه در اينگونه موارد دارد اين است كه آدمي را به فعاليت و تحرك وا ميدارد؛ فعاليتي كه اگر در جهت صحيح هدايت شود مفيد خواهد بود.
۹. همانطور كه انجام اين عمل و اعتياد به آن به صورت دفعي و يك مرتبه صورت نگرفته است و به تدريج در زندگي فرد ريشه دوانده است، دور از واقعيت است كه انتظار داشته باشيم درمان و ترك آن نيز به صورت دفعي و يك مرتبه صورت بگيرد. وقتي فردي كه به عنوان مثال قبلاً هر هفته يكبار استمناء مي كرده و اكنون با به كار بستن اين راهكارها آن را به ماهي يكبار تقليل داده است، نشاني از موفقيت اوست و فرد گامي بلند در جهت ترك اين عمل برداشته است و بدين معني است كه اراده براي ترك هميشگي اين عمل در او وجود دارد. پس هيچ گاه نا اميد نشويد و به تلاش خود تا ترك كامل اين عمل ادامه دهيد.
۱۰. روانشناسان مى گويند: براى ترك يك عادت بد حتماً بايد به سراغ عادت خوب رفت و آن را جانشين عادت بد نمود. يكي از بهترين راه ها در ترك عادت زشت استمنا ، راه ازدواج است؛ زيرا فرد جهت پيكان ارضاي اميال جنسي خودش را كه قبلاً به سمت خودش بوده، به سمت شريك جنسي اش تغيير مي دهد و كاري را كه قبلاً براي رسيدن به ارگاسم به تنهايي انجام مي داده است را مي تواند به وسيله همسرش و با كمك او انجام دهد و اين عادت زشت را ترك كند. تمام تلاش خود را براي فراهم كردن زمينه ازدواج بكنيد، زيرا بهترين راه براي ترك اين عمل ازدواج است.
۱۱. انجام واجبات از جمله نماز را هيچگاه ترك نكنيد و ارتباطتان را با خدا هيچ گاه قطع نكنيد و نگوييد من ديگر بخشيده نمي شوم. خداوند گناهان كافري كه حقيقتاً توبه كند را مي بخشد ما كه مسلمانيم چرا نا اميد شويم. حقا و انصافا جايي براي نا اميدي براي يك مسلمان وجود ندارد. به ياد داشته باشيد كه راه توبه حقيقي براي بندگان هميشه باز است؛ و البته فراموش نكنيد كه هواي نفس و شيطان در اينجا از دو راه وارد مي شود كه انسان و آينده ابديش را به تباهي بكشاند : يكي اينكه بي جهت انسان را به بخشش خدا اميدوار مي كند و مي گويد گناه كن، بعداً توبه مي كني و خداوند هم تو را مي بخشد كه اين بسيار خطرناك است. و راه ديگر اينكه تو را وسوسه مي كند و مي گويد تو ديگر غرق در گناه شده اي و خداوند ديگر تو را نمي بخشد، پس به گناهانت ادامه بده و اين هم بسيار خطرناك است. شيطان از هر راهي براي ضربه زدن به انسان وارد مي شود. در اين راه بايد بسيار مراقب بود و اسير وسوسه هاي شيطان و هواي نفس نشد. آدمي كه حقيقتاً قصد توبه داشته باشد بدون شك توبه اش قبول است و اين راه تا زماني كه بساط اراده و اختيار وجود دارد و انسان در اين دنياست براي هميشه باز است و نا اميدي در آن جايي ندارد. باز آي، هر آنچه هستي باز آي/گر كافر و گبر و بت پرستي باز آي/ اين درگه ما درگه نوميدي نيست/صد بار اگر توبه شكستي باز آي.
همچنين با مراجعه به آدرس زير مي توانيد اطلاعات مبسوط تري در ارتباط با خود ارضايي و آسيب ها و راه هاي درمان آن به دست آوريد : (حتماً مراجعه كنيد)
http://moshavereh.porsemani.ir//term30

موفق باشید.

باسلام من مقلد ایت الله مکارم هستم میخوام بدونم بعد ار غسل جنابت اگر لکه خونی دیده بشه که ناشی از زخم یا همون رابطه جنسی باشه حکمش چیه وایا برای نماز نیاز به غسل داره؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

با تشکر از شما پرسشگر گرامی

این خونی که به خاطر زخم خارج می شود سبب واجب شدن غسل خاصی نمی شود و این خون مانند خونی است که از زخم های دیگر بدن خارج می شود.

باسلام وخسته نباشید.اگرخانومی که‌عادت ماهیانه اش هفت روزاست بعدازپایان ده روزغسل حیض خودراانجام نداده باشدمیتواندبعدازده روزغسل بجااورد؟چه غسلی؟مرجع تقلیدشان ایت الله خامنه ای است

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

بله این خانم باید غسل حیض خود را انجام دهد و نمازهایی را که در این مدت پاکی نخوانده قضا کند.

سلام خسته ناشبد .
آیادرزمان حیض بودن (عادت ماهیانه ی زن ) خواب دیدن زن درست است یا ازروی آشفتگی ست یا باطل است؟
ممنونم.

سلام.
من عادت ماهیانه ام ۷روز به طوری که چهار روز کامل ولی روز پنچم هیچ خونریزی ندارم و غروب روز هفتم لکه بینی دارم .
با نزدیک شدن ماه رمضان ایا من باید یک روز روزه بگیرم ؟یا نیازی نیست؟
سوال دیگه ام اینکه خانومی که عفونت داره و حتما باید از اوپری کاتل کرم وازن استفاده کنه روز اش رو باطل نمیکنه؟در طول روز؟
لطفا سریع تر جواب بدین.
مرجع اقای خامنه ای

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما با این سامانه

در مورد سوال اولتان: شما باید همان روز هفتم که لکه بینی قطع شد و اطمینان پیدا کردید که دیگر پاک شده اید غسل حیض را انجام دهید و آن یک روز وسط که ظاهرا پاک هستید هم حیض محسوب می شودو تکلیفی برای نماز و روزه در آن روز ندارید.

در مورد سوال دومتان: اشکالی ندارد و روزه را باطل نمی کند.

موفق باشید

سلام و خسته نباشید
من روز ششم پریودم بود که همیشه روز هفتم پاک میشم، همون شب هم نزدیکی داشتم و غسل جنابت بر من واجب بود و فردای اون شب اول ماه رمضان هم بود. چون من فکر میکردم مثل همیشه پریودیم هفت روزه ست، غسل نکرده خوابیدم ولی صبح دیدم که پریودیم تموم شده بوده اون شب
حالا حکم روزه چی میشه؟ الان من باید کفاره بدم؟
مرجع تقلید آقای خامنه ای

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شمابا سامانه

اولا نزدیکی در زمان حیض حرام است و به احتیاط واجب کفاره هم دارد.
دوما شما باید روزه آن روز را قضا کنید و کفاره ندارد.

سلام...من دختری هستم۱۸ساله ک حدود۳ساله ب عمل زشت خودارضایی دچار شدم...اثراتش رو هم متوجه شدم مثل ضعیفی چشم وضعیف شدن حس شنوایی و ضعف روحی و..........هرطور خواستم ترک کنم نتونستم...
حتی تو همین ماه رمضونم انجامش دادم...چند روز پیش شک کردم ک با این کار روزم باطله...ب رسانه ها ک سر زدم فهمیدم باطله...حالا میخواستم بدونم چون شک داشتم وزود تر ب رسانه مراجعه نکردم ایا باید قضای روزمو بگیرم...
و اینکه غسل جنابت مثل همه ی غسل های دیگس یا فرق داره......
ی چیز دیگه ک میخواستم بگم اینه ک من خیلی خجالتی هستم و حتی لباسمم جلوی مامانم یا خواهرم در نمیارم واسه همین چند بار میخواستم برم پیش مشاور برای ترک این عمل اما خجالت میکشم...حتی بهمن۹۴واسه ی اینکه ب خاطر این عمل از لحاظ روحی داغون شده بودم از طرف مدرسه ب مشهد رفتم و تو حرم امامرضا توبه هم کردم اما باز انجامش دادم...یه ماه دیگه کنکور دارم اما کاملا حس کردم ک از نظر حافظه و یادگیری ب طور جدی ضعف پیدا کردم...دارم دیوونه میشم...چون همش فکر گناهی هستم ک کردم واینکه ایا اصلا خدا دیگه صدامو میشنوه و دعاهامو مستجاب میکنه یا ن......اینکه تو کنکورم موفق میشم یان....و ی سردرگمی شدیدی ک دارم واسه ی اتفاقیه ک دو سال پیش افتاد...من یه فیلم سکسی تو گوشی پدرم دیدم ک تا بحال این چیزارو ندیده بودم واون موقع از پرده ی بکارت خبر نداشتم ک کجاست و اینا...وقتی این فیلم رو دیدم عمل خودارضایی من جوری بود ک انگشت سبابمو در حد دو بند انگشت واردکردم و کارایی ک توی اون فیلم دیدم رو انجام دادم...خونی بیرون نیومد ولی همش میترسم که پردم پاره شده باشه..اخه شنیدم ممکنه بدون اینکه خون بیاد پاره بشه...خواستم دکتر برم اما ب خاطر اینکه خجالت میکشم اصلا نتونستم و همش از ایندم و ابروی خودم میترسم...از بس بهش فکر کردم طی این دوسال توی درسام ب حد زیادی افت کردم....حالا ب من بگین چیکار کنم....خودم فکر میکنم تنها راه حلش ازدواجه اما میترسم پردم پاره شده باشه و اینکه حتی خواستگارم دارم و چون یه خواهر مجرد بزرگتر از خودم دارم فعلا نمیشه ازدواج کنم...اصلا هم نتونستم این عملم رو با کسی در میون بذارم....شما رو ب خدا بگین من چیکار میتونم بکنم...چ جوری بفهمم پردم پاره شده یا ن......

با سلام و تشکر از ارتباطتان با شهر سوال!

پاسخ به سوالاتتان:
۱. قضای روزه های از دست رفته را بجا بیاورید!
۲. غسل جنابت همانند غسل های دیگر است.
۳. اصلاً نسبت به پرده بکارت حساسیت نشان ندهید و هر چه بوده را تمام قلمداد کنید...

سعی کنید الآن به صورت عمیق به زندگی فکر کنید.

موفق باشید.

سلام من بعد از نزدیکی شک کردم حیض شدم و غسل جنابت انجام دادم و روزه گرفتم و قرآن هم زیاد می خوانم روز بعد بعداز ۱۴ ساعت من حیض شدم الان غسلی که انجام دادم درسته یانه ؟آیا می تونم قرآن بخونم ؟دوباره باید غسل جنابت انجام بدم ؟مرجع آیت اله سیستانی

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

بله غسل جنابتی را که انجام داده اید صحیح می باشد.

با سلام و خسته نباشید
من موقعی که عادت ماهانه شده بودم غیر عمد یکی از سوره هایی که سجده واجب دارند رو خوندم میخواستم بدونم حکمش چیه؟(و ایا فقط اون ۴ سوره خواندنشون حرامه و بقیه ی سوره هایی که سجده مستحب دارند حرام نیست)ممنون میشم جواب بدید.
مرجع تقلید:مکارم

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

به نظر آیت الله مکارم تنها خواندن آیه های سجده دار حرام است و خواندن بقیه سوره یا بقیه سوره های قرآن اشکالی ندارد.

سلام.
از نظر ایت الله خامنه ای میتوانیم در دوران حیض سوره های که سجده مستحب دارن بخونیم؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

طبق نظر رهبری خانمی که حائض است یا فردی که جنب است تنها نمی تواند آیه های سجده دار را بخواند و خواندن بقیه قرآن حرام نیست.

سلام.
من الان حیض هستم و شک دارم که جنب شده ام یانه ایا اگر غسل جنابت انجام دهم غسلم اشکالی نداره قبول میشه یانه ؟
یا در دوران حیض در حالی که جنب شدی میتوان قران خواند یا گناه دارد؟
لطفا زودتر پاسخ بدین چون در ماه مبارک هستیم قران میخوانم وباید قران ختم کنم.
من الان نمیدونم اگه غسل کنم غسلم درست به حساب میاد و میتونم قران بخونم یا نه ؟
مرجع ایت الله خا منه ای

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر یقین به جنی شدن ندارید کلا تکلیفی برای غسل کرد هم ندارید .

به نظر رهبری به احتیاط واجب غسل جنابت در حال حیض صحیح نیست صبر کنید وقتی پاک شدید هردوغسل را نیت کرده ویک غسل انجام دهیداما می توانید در این احتیاط واجب به آقای سیستانی رجوع کرده وغسل جنابت خودرادرحال حیض انجام دهید تا جنابت برداشته شود.

ترخدا الان جواب بدید من تو شرایطی نیستم غسل جنابت کنم اما میخوام روزه بگیرم شب قدر است چیکار کنم اصلا نمیتونم غسل کنم
کمک کنید تا ذهنم اروم بشه
اقایی خامنی مرجع

تصویر پاسخگو

با سلام
اگر غسل جنابت بر شما واجب شده ، باید غسل جمابت بجا بیاورید و اگر بخاطر بیماری یا مشکل دیگری نمی توانید غسل کنید باید تیمم بدل از غسل کنید و اعمال عبادی خود را انجام دهید .

سلام خسته نباشين
اگر كسي شك داشته باشه كه در خواب ارضا شده يا نه بايد چيكار كنه؟من مطالب شما رو خوندم راجب اين مسئله كه گفتين در صورت شك غسل واجب نيست اما نمي تونم خودمو راضي كنم همش ميگم شايد من اشتباه ميكنم و ارضا شده باشم و شكم اشتباه باشه.من دچار وسواس هستم خواهشا كمكم كنيد زندگيم مختل شده مخصوصا كه الان در ماه رمضان هستيم هر روز اين مشگل براي من پيش مياد ديگه ميترسم كه بخوابم.مرجع سيستاني

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

در مورد جنب شدن یک قاعده مسلم و اتفاقی بین همه وجود دارد:

تا زمانی که فرد یقین به جنب شدن نداشته باشد تکلیفی برای غسل کردن هم ندارد.

سلام من قبلا وقتی ارضا میشدم یه مایع ازم خارج میشد که منی هست و من فکر میکردم مذی هست و غسل نکردم و خیلی وقت از این جریان گذشته و من الان روزه هستم
مرجع تقلید: ایت ا...سیستانی

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

باید نمازهایی را که با حالت جنابت خوانده اید قضا کنید و در مورد روزه ها هم اگر نمی دانسته اید جنب می شوید و احتمال جنب شدن هم نمی دادید روزه ها صحیح هستند.

با سلام
اگر دختر مجردي خواب ارگاسم خودش و دخول و بيرون امدن مني ببيند و از خواب بيدار شود و ببيند كه هيچ مايعي از او خارج نشده غسل جنابت ب او واجب است؟
ايا ملاك غسل جنابت كردن ديدن مني در حالت بيداري (بعد از خواب ديدن) است و يا در حالت خواب (يعني توي خواب مني را ببيند)؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

صرف خواب دیدن سبب جنب شدن نمی شود اگرخانمی خواب شهوانی ببیند در صورتی که بعد از بیدار شدن یقین داشته باشد که منی خارج شده است، باید غسل کند.در صورتی که شک در محتلم شدن داشته باشد ،غسل لازم نیست. نشانه جنابت در خانم ها و یا دختران، آن است که در اثر تحریک جنسی به اوج شهوت جنسی برسند و دراین حالت مایعی خارج شود. فرق نمی کند در خواب یا در بیداری باشد.

سلام
مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستن
میخواستم بدونم اگه در زمانی که به من غسل جنابت واجب بود تا حمام بروم پریود بشم باید غسل جنابت بکنم یا نه؟

تصویر فاطمه.د

با سلام و درود
همسر من ب هنگام نزدیکی، مایع منی خودش رو بیرون تخلیه میکنه، چون من ب وسیله های جلوگیری و قرص حساسیت دارم. اگه دخول انجام نشه و مایع روی من بریزه و منم هم ارضا یا ارگاسم نشم.. غسلی بر من واجب هست؟ من تا ب امروز غسل جنابت رو انجام میدادم. اگه باید غسل دیگه ای انجام بدم لطفا راهنمایی کنید، و این که قبل از غسل تو این شرایط قرآن خوندن موردی داره یا نه.. پیشاپیش سپاس از شما
مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستن

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر اصلا دخول صورت نگیرد وشما ازضا نشوید غسلی برشما واجب نیست ولی اگر دخول انجام دادید حتی اگر ارضا هم نشوید یا ... جنب هستید و باید غسل انجام دهید.

با سلام
در صورتي كه هنگام عادت ماهيانه استحمام كنيم پس از استحمام (وقتي دوش گرفته ايم ولي هنوز از حمام خارج نشده ايم) چه هنگام و چگونه از حمام خارج شويم كه بدنمان نجس نباشد و حوله را نيز نجس نكند ؟
اين در صورتي است كه قبل از خروج از حمام مدام با دستمال كاغذي واژن را چك كرده و متوجه خروج خون ميشوم
خواهشمندم پاسخ دهيد
باتشكر پيشاپيش از پاسخ شما

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما با سامانه

اشکالی ندارد و لازم نیست که حتما آن قسمت از بدنتان هم پاک باشد و ترشح خونی آنجا باعث نجس شدن همه بدنتان نمی شود.

با سلام سوالي بسيار ضروري برايم مشكل ساز شده و مدت هاست ذهن من را درگير كرده اما متاسفانه پاسخش را در هيچ وبسايتي نيافتم،خواهشمندم راهنمايي كنيد.
در حين عادت ماهيانه چه گونه حمام كنيم كه بدنمان از نظر جسمي پاك شود هم چنين حوله و محيط حمام نجس نشوند؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

در این موارد حساسیت بی مورد نداشته باشید و همین که مثلا خون به حوله یا بدنتان سرایت نکند جایی نجس نمی شود و بدن و لباسها و عرق بدن و ... خانم حائض پاک هستند.

با سلام
من و همسرم هر دو آدم‌های معتقد و ملزم به رعایت احکام هستیم. اما متاسفانه امروز متوجه شدم که یک حکم مهم در روابط زناشویی رو نمی‌دونستیم و الآن خیلی خیلی ناراحت و کلافه‌ام از این بابت.
این‌که به محض دخول انسان جنب می‌شه (حتی اگر احساس خوب یا ارضا در پی نداشته باشه) و باید غسل کنه.
الآن تکلیف نماز و روز‌ه‌هایی که بعد از وجوب غسل تا زمان غسل بعدی انجام دادیم چی‌ می‌شه؟
من حتی نمی‌دونم چه‌قدر بوده و یا دقیقا کی این مساله اتفاق افتاده.
(مرجع تقلیدمون آقای خامنه‌ای هستن.)

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

روزه ها صحیح هستند ولی نمازهایی را که یقین ندارید در حال جنابت خوانده اید باید قضا کنید .

اگر تعداد را نمی دانید به مقدار کمتری که حدس می زنید بخوانید کافی است.

سلام
باکمال تاسف و شرمندگی من از بچگی مرتکب عمل بسیار زشت خود ارضایی میشدم
درحالکیه هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتم...واقعا اصلا نمیدونستم که انجام این عمل گناه است و بعد از ان به غسل نیاز است
بعد از رسیدن به سن تکلیف هم نمیدانستم که بعد از این عمل باید غسل جنابت انجام دهم و تا سن ۱۳ سالگی از ماهیت این عمل زشت هیچ چیز نمیدانستم
بعد از اینکه فهمیدم عملم گناه است پس ازمدتی با تحقیق متوجه شدم که باید غسل کنم
متاسفانه طی سالهای اول تکلیفم تمام واجباتم را درآن وضع انجام دادم...حالا حکم نماز و روزه های من چیست؟ باید همه رو قضا کنم؟
درضمن مرجع تقلید من آیت الله خامنه ای هستن

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

نمازهایی را که یقین دارید با حالت جنابت خوانده اید قضا کنید و در مورد روزه ها هم اگر در روز ماه رمضان این گناه را انجام نداده اید روزه هایتان صحیح است.

سلام متاسفانه من مدت زیادیه که خود ارضایی رو ترک کردم ولی دوباره امروز انجام دادم و شد یاد هم پشیمونم این در حالیه که در دوران قاعدگی هستم سریعا حمام رفته و غسل هم کردم ولی بعد دیدم مرجعم اقای خامنه ای گفتن که غسل جنابت بر احتیاط واجب در دوران حیض قبول نیس...حالا سوال من اینه که من ینی بدنم کاملا نجس هست و اگر مثلا لباسی خیس بپوشم یا با لباس خیس روی هرجایی بشینم اونجا رو هم نجس می کنم؟؟؟واقعا دارم دیوونه میشم...کمکم کنید لطفا

تصویر پاسخگو

با سلام خدمت شما خواهر گرامی
امیدوارم با همت و توکل بیشتر در راه ترک خودارضایی موفق تر از پیش باشید .
اما باید بدانید معنی این که غسل جنابت به عهده شماست ، این نیست که بدن شما تا زمان غسل نجس است !!
شما همین که موضعی که نجس شده را بشویید ، دیگر بدن شما پاک خواهد بود . اما برای خواندن نماز باید غسل جنابت به جا بیاورید .
بنابر این بعد از تطهیر هم لباس شما پاک است و هم جایی که نشست و برخاست می کنید .

با سلام و عرض ادب ، چند سوال دارم که ممنون می شوم پاسخ دهید.
۱- منظور از اینکه غسل جنابت مستحب است چیست؟ یعنی اگر فردی نمازخوان نباشد می تواند هیچوقت غسل جنابت نکند؟ پس اینکه می گویند باقی ماندن در حالت جنب خوب نیست فقط برای نمازخوان هاست؟
۲- اگر کسی با فعل حرام جنب شود ( مثلا خود ارضایی یا نعوذا. . . جمع شدن با حیوان ) باز هم بعد از غسل جنابت نباید برای نماز وضو بگیرد؟
۳- حکم خانمی که از دوران نوجوانی گاهی با افکار جنسی ( فقط فکر یا خواندن داستان های تحریک امیز بدون دست زدن به اندام خود) از او آبی لزج مانند خارج میشده که گاه کم و گاه زیاد بوده اما اهیچ حرکت و جنبشی در واژن یا مقعد خود احساس نکند و اوج لذت جنسی به ان شکل که در خودارضایی یا جماع است را نداشته باشد اما برایش حالت خوشایندی داشته باشد و به لحاظ ذهنی ارضا شود چیست ایا با این اوصاف عمل او خودارضایی محسوب می شود؟ یعنی رسیدن به اوج لذت و خروج منی هر دو باهم باعث جنب شدن است یا خیر؟ اگر پاسخ این سوال بله است حکم نمازها و روزه هایی که بدون غسل جنابت انجام شده چیست؟
۴- ایا خود ارضایی جزء گناهان کبیره است؟
مرجع : ایت الله امام خمینی رحمه الله علیه

نظرات