من امسال امتحان کنکور دارم ، می توانم روزه نگیرم ؟

من امسال امتحان کنکور دارم و باید مطالعه زیادی داشته باشم . از طرفی مطالعه با زبان روزه بسیار سخت است ، آیا می توانم روزه نگیرم و بعدا قضای آن را بجا آورم؟


۱- درس داشتن و امتحان عذر شرعی محسوب نمی شود.  نگرفتن روزه در صورتی که عذر شرعی مانند بیماری  نداشته باشید، جایز نیست . با خوردن روزه  علاوه بر اینکه کار حرامی انجام داده اید، باید علاوه بر قضا کفاره افطار عمد نیز پرداخت کنید(گرفتن ۶۰ روزه که ۳۱روزه آن پی در پی باشد یا اطعام ۶۰ فقیر).
۲- بدانید که اگر روزی برای انسان باشد آن هم از طرف خداوند تبارک و تعالی است، نه به دست بندگان خدا، مشکل ما بندگان این است که درست نفهمیده ایم این دنیا بر چه محوری می چرخد و گاه اشتباهات خودمان را بر گردن دین یا خدا و یا... می اندازیم.
اگر بدانیم که بندگی چه لذتی در کارها به انسان می دهد دیگر دچار این توهمات نمی شویم که اگر من در کنکور روزه باشم فلان می شود یا اگر نماز بخوانم فلان می شود و خیلی مباحث دیگر که نقل مجلس جوانان و نو جوانان جامعه ما شده است اگر سری به مزار شهدا بزنیم می فهمیم که خیل آنها از بچه های درس خوان بوده اند و در طول زمان جنگ درس می خواندند و نبرد هم می کردند ولی ما چه فکر می کنیم.
باید به این مساله ایمان پیدا کنیم.
وقتی در قرآن می خوانیم که یا ایها الذین آمنوا آمنوا. فقط در ترجمه آن می خوانیم: ای کسانی که ایمان آورده اید ایمان بیاورید ولی وجدانا تا حالا به این فکر کرده ایم که اگر ایمان داریم چرا می فرماید ایمان بیاورید و اگر ایمان نداریم چرا می فرمایند که ای کسانی که ایمان آورده اید.
گاهی باید برگردیم و به عقب نگاه کنیم و ببینیم که چگونه بوده ایم و چگونه شده ایم و گاهی باید تامل و تفکر کنیم و ببینیم که راه بندگی را درست می رویم یا نه اینجاست که حضرت علی در جواب ما چنین می فرمایند که اهل تقوا کسانی هستند که کار به خیل جمعیت در طرفی ندارند و فقط به حق می نگرند، اگر جمعیت زیادی از مردم اشتباه می کنند که دلیل بر این نمی شود که ما هم اشتباه کنیم. بهتر است عینکهای کج بینی را از روی چشممان برداریم و درست ببینیم که آیا راهی را که انتخاب کرده ایم درست است یا راه اشتباه. باز هم در قرآن کریم می فرماید:
أَفَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَيَنظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ دَمَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ وَ لِلْكَافِرِينَ أَمْثَالُهَا
آيا در زمين سير نكردند تا ببينند عاقبت كسانى كه قبل از آنان بودند چگونه بود؟! خداوند آنها را هلاك كرد؛ و براى كافران امثال اين مجازاتها خواهد بود!
خود کوچک شمردن گناه گناهی کبیره است و ان شاءالله که ما از آن بندگان نباشیم که خداوند از خشمش بر ما عذاب بفرستد و چه عذابی بالاتر از اینکه ما را از درگاه خود براند.
موفق باشید.

دیدگاه‌ها

جواب بسیار عالی و واضح بود.من ساکن خوابگاهم بچه ها اکثرا این دلیل رو میارن که درسامون سخته و فلان...
خدا اخر و عاقبتمونو به خیر کنه.

من مسلمانم و شیعه ی اثنا عشری هستم یک سوال داشتم : اگر فردی درس خواند و به ضعف تا حد بی هوشی رفت (چون از مغز خود در موضاعاتی مثل ریاضی و فیزیک وغیره استفاده می کند پس انرژی زیادی مصرف می کند)مثل کسی که در اثر ضعف روزه به بی هوشی رفت می شود؟؟؟یعنی قادر به غذا می شود یا خیر؟؟.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

ضعف بدنی مجوز روزه نگرفتن نیست باید سحری خورده نیت روزه کنید در صورتی که ادامه روزه در وسط روز برای شماغیر قابل تحمل باشد به میزان نیاز افطار کنید(بخورید یا بیاشامید) وادامه روز را امساك كنيد و بعد قضايش را بجا آوريد.

عجب....ولی من خیلیا رو میبینم حتی کسانیکه از نظر دین ی قوی هستند ولی روزه نمیگیرند...کار یدی رو با هر زحمتی میتوان انجام داد ولی کار فکری و تمرکز برای حل معادلات ریاضی و حفظ درسها واقعا مغز گلوکز احتیاج داره...
من شخصا کنکور دارم مدتی روزه میگرفتم و واقعا تمرکز برام بسیار مشکل میشد.ولی بنظرم حرف شما هم اشتباه نیست...بهرحال اینهمه ادم داره فکر میکنه ..استاد و دانششمند و دانشجو و دانش اموز...اگه همه بخوان اینو بگن که هیچی!...
نمیدونم.......شاید حق باشما باشه...خدا کمک کنه...

نظرات