چرا از روزی که بشر وقایع را ثبت کرده، معجزه ای رخ نداده است؟

اصل فرض مطرح شده در این پرسش، فرضی غلط و در خوش بینانه ترین حالت، ادعایی گنگ و مبهم است.

معجزه در معنای اصطلاحی، عملی خارق العاده است که پیامبری برای نشان دادن ارتباط ویژه اش با خدا، آن را انجام می دهد در حالی که هیچ بشر با اتکا به قدرت های بشری نمی تواند آن را انجام دهد. حال آخرین پیامبر الهی مربوط به چهارده قرن قبل است. و ابزار ثبت بشر در آن دوره، تاریخ نگاری بوده است.

و تاریخ نیز به خوبی معجزات این پیامبر را ثبت کرده است. چون حتی در منظر کسانی که قرآن را کتابی الهی نمی دانند، این کتاب یک منبع تاریخی بسیار متقن با نقل متواتر است که معجزاتی را ثبت کرده است. جدای از آنکه کتب تاریخی دیگر نیز معجزاتی را ثبت کرده اند و جدای از آنکه خود قرآن معجزه جاوید است.

یعنی فارغ از برخی جنبه های اعجازی قرآن که ماهیت تاریخی دارند، وجوه اعجازی دیگر هم در آن وجود دارد.

مثلا نقل اخبار اتفاقات آینده، یا نقل اتفاقات پیامبران و امت های سابق، اعجازی با ماهیت تاریخی هستند. چون تاریخ باید نشان دهد که آن اتفاقات در آینده به همان شکل رخ داده اند، یا راهی جز خبر غیبی برای نقل تاریخ گذشته نبوده و نقل گذشته از همین جهت اعجاز آمیز بوده است.اما برخی از اکتشافات علوم تجربی، یا فصاحت خارق العاده قرآن، همین امروز نیز قابل فهم است.

بنابراین هم معجزه ثبت شده داریم و هم معجزه زنده و در پیش روی خود داریم. و اگر تصور می شود که معجزه، همگان را مجبور به ایمان می کند یا راه بهانه جویی را می بندد، باید بگوییم این تصور کاملا غلط است. معجزه تنها دلیلی برای افرادی است که می خواهند بفهمند و کسانی که خود را به خواب زده اند، همیشه بهانه هایی برای نفی معجزه داشته و دارند. منکران معجزه، پس از درخواست های عجیب و غریب و غیر منطقی، حتی در مواردی که برای اتمام حجت به برخی از درخواست هایشان پاسخ داده می شد، نهایتا می گفتند که سحر شده اند!!

(وَلَوْ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَابًا مِنَ السَّمَاءِ فَظَلُّوا فِيهِ يَعْرُجُونَ * لَقَالُوا إِنَّمَا سُكِّرَتْ أَبْصَارُنَا بَلْ نَحْنُ قَوْمٌ مَسْحُورُونَ)[سورة الحجر ۱۵ و ۱۶] و اگر دری از آسمان به روی آنها بگشاییم که پیوسته در آن بالا روند ، باز هم می گویند: « یقیناً ما را چشم بندی کرده اند ، بلکه ما گروهی سحر شده ایم ! ».

وقتی مشاهده مستقیم معجزه، با بهانه جویی های بی پایان مواجه بوده است، کدام ابزار ثبتی می تواند به این بهانه جویی ها پایان دهد؟ فیلم هایی که می توانند هر صحنه خیالی را به تصویر بکشند؟ قطعا اگر کسی طالب حقیقت باشد، جای جای هستی، را آیاتی می یابد که با صدای رسا خدا را فریاد می زند و قدرت و علم و شوکت او را به تصویر می کشند، هر چند که غافلان نبینند یا نخواهند ببینند.

لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَا ۚ أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُون (۱۷۹ اعراف) آنها دلهایی دارند که با آن نمی فهمند, وچشمانی دارند که با آن نمی بینند, وگوشهایی دارند که با آن نمی شنوند, آنان مانند چهار پایانند, بلکه اینان گمراه ترند, اینان همان غافلاًنند.

 

 

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

سلام خسته نباشید.
آیااداء در آوردن یک نفر مبنی بر اینکه کاری که انجام میدهی اشتباه است از دیدگاه قرآن کریم تایید شده یا نه ؟
مثال من درحال خاراندن دستم هستم و یک نفر در ۱۰ قدمی من همین کاررا انجام بدهد و بعد از پرسش من که چرا اداءمرادرآوردی بگوید قرآن نوشته و چون کارت اشتباه بود من اینکارراکردم که بتو بفهمانم کارت اشتباه است .
لطفا" اگردرقرآن تایید شده سوره و آیه را برایم بگویید.ممنونم.

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وسپاس .
این مساله هم حق الله است و هم حق الناس چرا که اگر غرض اهانت و تحقير باشد جايز نيست چه راضی باشند یا نه و اگر غرض اهانت و تحقیر نباشد چنانچه راضی باشند اشکالی ندارد. گفتنی است که در قران چنین مسله ی که ایشان ادعا نموده نیامده است .

همیشه موفق باشید
دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / بخش استفتائات

سلام خدمت شما

با عرض پوزش باید بگم که مثلا من بیام ادعای پیامبری بکنم مشخصه هیچکس به راحتی قبول نمیکنه قطعأ یک معجزه نیاز دارند که ببینند و باور کنند و این خدا مه میگه کسانی که غافلند و نا آگاه همانند چهارپایانند واقعا که خدا بودنش رو اثبات کرد واقعا که این کارها هیچ معنایی ندارند و بچه بازی بیش نیست نمیدانم خدا بنده آفرید یا موش آزمایشگاهی؟!!!!!و از دیدنشون لذت ببره

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
گرچه پرسش تان مبهم است ومعلوم نیست در صدد طرح چه مسله ی هستید ولی عالتا باید خداوند انسان به عنوان موجود برتر برای خلافت آفریده ولی اگر راه خلاف را با سو ء انتخاب خود طی نمود از حیوان هم بد تر است ، روشن‌ترین دلیل بر این که برتری و شرافت انسان و یا فروتری او هر دو مربوط به جنبه روحی اوست، این است که چه بسا انسان‌ها به دلیل ضعف و پستی جنبه روحی‌شان از حیوانات نیز پست‌تر شمرده شده ، قرآن کریم به صراحت فرمود: «ان هم الا کالانعام بل هم اضل سبیلا؛ (۱) اینان فقط مانند چهار پایان‌اند، بلکه گمراه‌ترند». بر اساس این گونه آموز‌ه‌ها به روشنی معلوم می‌شود که برتری و فروتری انسان نسبت به سایر موجودات مربوط به جنبه روحی است، حال باید در تحلیل ملاک برتری انسان بر سایر موجودات گفت :
خاستگاه برتری انسان مقام خلافت الهی اوست . این مقام است که او را نه تنها بر جن ،بلکه بر همه ما سوا الله و حتی بر فرشتگان برتر نموده است (۲). انسان هایی که بنده شیطان شده و بندگی خدا را واگذارده و کافر، مشرک یا ظالم شده باشند، از نظر خدا و قرآن و اسلام هیچ ارزشی ندارند . حتی ارزش آنها از چهار پایان هم کمتر است و آنان هیزم جهنم اند .
ارزش انسان مومن از آسمان ها و زمین هم بالاتر است و برای مومن نمی توان بهایی در نظر گرفت.
این مربوط به ارزش واقعی انسا ن ها بود ولی ارزش ظاهری و حقوقی انسان ها یکسان است زیرا همه فرزندان آدم هستند و هیچ کدام از این جهت بر دیگری برتری و فضیلتی ندارد . آیات و روایات دلالت واضح دارد که همه انسان ها فرزندان آدم و حوا هستند و از حقوق مساوی برخوردارند .هیچ انسانی را بدون مجوز قانونی نمی توان کشت و از حقوق طبیعی منع کرد . به بعضی آیات توجه کنید :
یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم(۳)
این آیه هم به صراحت به تساوی حقوقی و ظاهری انسان ها تاکید می کند و هم ارزشمندی خدا باوران را یادآوری می نماید.
۱. پیامبر اعظم در نگاه عرفانی امام خمینی، ص ۱۷۲، نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام، ۱۳۶۸ش.
۲. فصلت (۴۱) آیه ۵۴.
۳- حجرات(۴۹)،آیه ۱۳.

آیات زیادی در قرآن وجود دارد که حاکی از این است که پیامبر نه علم خیب داشته و نه قادر به انجام معجزه ای بوده(بجز قرآن) که این اتفاق از محاسن ایشان است. آیات را ذکر نمیکنم چرا که شما بعنوان علمای دین باید بخوبی از آنها آگاه باشید. حال مسلمانان از اینهمه معجزه تراشی چه سودی میبرند و زیانی میرسانند جای خود دارد.

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
چون موضوع پرسش دو مسله است در دو محور نکته های اشاره می شود :
الف - در باره مسله علم غیب در ابتدا باید گفت خداوند متعال به تمام جهان هستی احاطه دارد. غیب و شهود نسبت به او یکسان است. این زمان و آن زمان، این مکان و آن مکان ندارد، چون وجودش غیر محدود و برتر از زمان و مکان است و چیزی از او غایب نیست. همان طور که به جهان مشهود احاطه دارد، به جهان غیب نیز احاطه دارد. امّا باید دید آیا غیر از خدا کسی می تواند علم به غیب پیدا کند؟ آیا تنها خدا است که به جهان غیب احاطه دارد یا بشر هم می تواند با آن جهان نادیدنی تماس بگیرد؟
بعضی گفته‏اند: علم به غیب مخصوص خدا است و از دیگری حتی پیامبران ساخته نیست و دلیل آنان آیه "و عنده مفاتح الغیب لا یعلمها الاّ هو".(۱) و نظائر آن است.
این مطلب را قبول می کنیم که غیب مطلق و بالذات از مختصّات خدا است. او است که وجودش غیر محدود است و چیزی از او غایب نیست و بالذات بر جهان غیب احاطه دارد و در علومش احتیاجی به غیر ندارد. پیامبران گرچه از دیگران کامل ترند، لیکن به هر حال وجودشان محدود به زمان و مکان است.
بنابراین پیامبران به غیب مطلق دسترسی ندارند، لیکن چنان نیست که ارتباط با جهان غیب به طور کلّی برای بشر محال باشد، بلکه خدایی که مالک غیب و شهود است، می تواند بعض افراد لایق را با آن جهان ارتباط دهد و دری از غیب را برایشان بگشاید و حقایقی را بر آینه صاف وجودشان افاضه و اشراق کند.
قرآن کریم نه تنها این گونه علم غیب را از پیغمبران نفی نکرده، بلکه اثبات کرده است:
"عالم الغیب فلا یظهر علی غیبه أحداً إلاّ من ارتضی من رسول فانّه یسلک من بین یدیه و من خلفه رصداً؛(۲) دانای غیب خدا است. پس هیچ کس را از غیب خویش مطلع نخواهد کرد مگر فرد برگزیده را مانند پیامیر در جلو رو و پشت سرش نگهبان‏ها می آورد".
در آیه مذکور می فرماید خدا عالم به غیب است و هیچ کس را بر غیبش مطلع نمی‏کند مگر افراد برگزیده مانند رسول را، معلوم می شود رسول استثنا شده است. او می تواند با تأییدات الهی با جهان غیب مرتبط گردد.
در بعضی از آیات می فرماید: اخبار غیب را در اختیار پیغمبر قرار می دهیم، مثلاً فرموده: "ذلک من انباء الغیب نوحیه الیک؛(۳) این اخبار غیبی است که به تو وحی می‏کنیم".
از این قبیل آیات استفاده می شود خداوند متعال پاره‏ای از حقایق و مطالب غیبی را به وسیله وحی بر پیغمبران نازل می کند.
بنابراین نباید مانند کسانی باشیم که به برخی از آیات قرآن ایمان آورده و برخی را انکار می کنند ؛ پس همان گونه که به آیاتی که علم غیب را منحصر در خداوند دارند ایمان داریم ، به آیاتی که علم غیب را برای برخی مانند پیامبران اثبات کرده ایمان داریم . با کنار هم نهادن این دو دسته آیات به عقیده شیعه می رسیم که علم غیب به طور استقلالی تنها برای خد است ، اما خداوند همان گونه که برکات بسیاری بر انسان ها نازل می کند ، از برخی پرده های غیب خود نیز انسان های برگزیده را آگاه می کند ، پس علم غیب دیگران نه به استقلال ، بلکه به واسطه رحمت الهی بر بندگان برگزیده خویش است.
در این جهت تردید نیست که بر پیغمبران وحی می شود. وحی عبارت است از یک نوع ارتباط مخصوص و تماس مرموز و خارق العاده به واسطه افاضات پروردگار حکیم. دری از غیب به روی پیغمبر باز می شود و پرتوی از عالم نورانی بر گوهر تابناک قلب او می تابد و به وسیله چشم باطن گوشه‏ای از جهان را مشاهده می کند. گرچه پیغمبران می توانند با جهان غیب تماس بگیرند، ولی به غیب مطلق و نامحدود دسترسی ندارند و بیش از ظرفیت محدودی وجودی شان نمی‏توانند از آن عالم نامحدود استفاده کنند. به علاوه در این مقدار از علم غیب هم استقلال ندارند و علومشان بالذات نیست، بلکه به تأییدات و افاضات پروردگار جهان نیازمندند.
بنابراین امکان آن به واسطه فیض الهی برای انسان های دیگر نیز هست.
علم الهی بی واسطه و از طریق الهام ، یا با واسطه پیامبر می تواند به وجود انسانی پاک مانند امام معصوم نازل شود.
ب - همین که معجزه بودن قران اذعان دارید جای شکرش باقی است .
توجه داشته باشید منابع اسلامی تنها منحصر به قران نیست بلکه سنت نیز در کنار قران جز ء منبع قطعی اسلام است . بر اساس روایات ومنابع تاریخی رسول خدا معجزه های متعدد داشته است . از جمله در خطبه قاصعه در نهج البلاغه ملاحظه نمایید .
پی‌نوشت‌ها:
۱. انعام (۶) آیه ۵۹.
۲. جن (۷۲) آیه .
۳. آل عمران (۳) آیه ۴۴.

به نظرم حتی اگر ثبت وقایع انجام میشد بهونه بازم برای ایمان نیاوردن بود مثلا فک کنید دریا قراره از وسط نصف بشه یکی ازش فیلم گرفته مگه نه این که ما بهتر از این فیلمارو دیدیم ؟ هالیوود کم نذاشته تو این زمینه حتی موجودات جدید هم ساخته پس اگر بهتر فک کنیم اون مدل معجزه هیچ تاثیری رو مردم نداشت و بهترشو هالیوود تحویل جامعه میداد ولی الان همه افتادن دنبال خوندن و کشف گذشته و ... قران بهترین معجزس برای این دوره

نظرات