اگر شخصی از طریق پارتی بازی شغلی به دست بیاورد،درآمد حاصله از آن شغل چه حکمی دارد؟

پارتی بازی

پارتی بازی و خلاف مقررات جمهوری اسلامی عمل كردن و تبعیض، چون باعث تضییع حق دیگران می شود حرام است. به علاوه این گونه كارها باعث مخدوش شدن وجهه ‌نظام می شود، و این گناه است. بنابراین از پارتی بازی باید خودداری شود تا حق دیگران ضایع نشود و آبروی نظام مخدوش نشود. امّا پولی كه بابت كار می گیرند اگر به وظایف كاری و قراردادشان عمل كنند، حلال است.[۱]
پارتی بازی ( یعنی وساطت برای پیشرفت کار بر خلاف قانون ) جایز نیست و حقوقی که می گیرند اشکال دارد ولی چنانچه این کار در حد معرفی باشد و فرد بقیه ی مراحل را طبق مقررات و شرایط قانونی طی کند و باعث تضییع حقوق دیگران نشود اشکالی ندارد.[۲]
در صورتی که حقوق را در مقابل مهارت و تخصص خاصی می دهند و او مهارت و تخصص لازم را دارد و استخدام خلاف مقررات نباشد ، گرفتن مبلغ اشکال ندارد.[۳]
اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشد حقوق حلال است.[۴]

پی نوشت:
[۱]. آیت الله فاضل،‌ جامع المسائل،‌ ج ۱، ص ۶۲۸.
[۲]. آیت الله مکارم پایگاه اطلاع رسانی به آدرس:
http://makarem.ir/newmain.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=null&mid=148540
[۳]. استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم

http://www.askdin.com/thread19461.html
[۴]. آیت الله سیستانی پایگاه اطلاع رسانی به آدرس:
http://www.sistani.org/persian/qa/search/17043


 

 

دیدگاه‌ها

با سلام و احترام
خسته نباشید در فتوای شما درباره پارتی بازی جای اشکال و ایرا بزرگ است زیرا باید گفت پولی که از پارتی بازی بدست می آید پوی کاملاً حلالی نیست زیرا برای آمدن سر کار حق دیگری را ضایع کرده و حق دیگری را گرفته و در واقع فردی که با پارتی سر کار می آید دارد پولی را که و یا حقوقی را که کسی دیگر باید می گرفت او دارد می گیرد و درست است که می گویید در قبال کاری که انجام می دهد حقوقی می گیرد ولی چه کاری کار دیگران گس باید گفت علاوه بر اینکه پاریتی بازی حرام است و حقوق دیگرا را ضایع می کند و باید ایجاد بی عدالتی درجامع و محیط های اجتماعی می شود باد این را هم اضافه کرد که پولی که هر ماهه به عنوان حقوق یا دست مزد دریافت می کند پول حلالی نیست و همراه است با حق دیگران زیرا شخص دیگری باید جای او حقوق ماهانه را در قبال کارهایی که او انجام میدهد که باید این کارها را کسی دیگریب انجام می داد می گرفت .
فتوای شماره نقض است . لطفاً حتماً و اسامی فتوای فوق را اصلاح فرمائید تا موجبات تشویق گروه های را به ارمقان نیاورد . با تشکر از فرمایشات حضرتعالی. اسلام و علیکم و رحمت اله برکاته . الهم اجل لولیک الفرج .

تصویر سید پاسخگو

با سلام
اگر چه کار شخص حرام است ولی در آمدی که دارد حلال می باشد و چنانچه شما فتوایی از مراجع غیر از این دارید با ذکر آدرس بفرمایید.

پس کار حرام انجام بدیم چون پولش حلال است اینم واقعا حرف شد حرام هم خودش حرام هم پولش حق کسی رم خوردن و طبق مقررات نباشه حرام

تصویر شهرسوال

سلام
نظر مراجع در اين مورد يکسان نيست مثلا آيت الله مکارم مي فرمايند:پارتي بازي ( يعني وساطت براي پيشرفت کار بر خلاف قانون ) جايز نيست و حقوقي که مي گيرند اشكال داردولي چنانچه اين کار در حد معرفي باشد و فرد بقيه ي مراحل را طبق مقررات و شرايط قانوني طي کند و باعث تضييع حقوق ديگران نشود اشکالي ندارد.ومراجعي که مي فرمايند درآمدش اشکال ندارد به اين شرط مي فرمايندکه تمام شرايط شغل مورد نظر را دارد يعني تخصص لازم را دارد وفقط از طريق غير قانوني استخدام شده که در اين صورت از اين جهت که کار غير قانوني کرده کار حرامي مرتکب شده است ولي چون تمام شرايط شغل مورد نظر را دارد درآمدش حلال است.

/۴۳۳۵۸۰/

با سلام
واقعا چطور میتونید بگید که حقوق کسی که با پارتی اومده سر کار حلاله.
این آدم به نا حق بجای کسی دیگه اومده سر کار .
مگه اون کسی که به حق میخئاسته بیاد سر کار قرار بوده کار نکنه و حقوق بگیره که شما دارین میگین کسی که با پارتی اومده چون داره کار میکنه پس حقوقش حلاله؟
من نمیدونم که با چه عقلی دارین این حرفا رو میزنید که باعث تشویق مردم به انجام این عمل پست و کثیف میشه بعلاوه اینجور نظرات با عث بی اعتمادی مردم حتی قشر مذهبی به علما هم خواهد شد.
یعنی چی که حقوقش حلاله؟ حاجی اینجور آدما فرقی با دزد ندارن چون جایه کسی دیگه رو غصب کردن با رابطه بازی
اگر اینجوریه که شما میگین پس اسرائیل هم کارش زیاد موردی نداره حالا اومده چند صد کیلومتر مربع از یه کشوری رو غصب کرده دیگه.
متاسفم برای کسانی که اینجور فتواهایی میدن. واقعا آخرالزمان شده به هیچ کس نمیشه اعتماد کرد.
خدایا خودت به فریادمان برس ظهور آقا رو برسان

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

این موضوع که کار این افراد حرام است قطعی است

ما بحثمان در مورد حقوق دریافتی بعد از انجام دادن این گناه است. اگر فردی که به هر روشی در جایی مشغول کار شده است تخصص لازم را برای انجام دادن آن کار داشته باشد و چیزی هم از کار کم نگذارد دلیلی ندارد که حقوقش حرام باشد.(کارگری است که کار کرده و مزد می گیرد).

با سلام
شما خودت داری میگی که در حرام بودن کار این افراد شکی نیست.یعنی شما قبول دارین که کار این افراد حرامه ولی باز میگین چون داره مثلا مثله یه کارگر کار میکنه پس حقوقش حلاله؟!
این چه حرفیه من با چندتا مثال بیشتر توضیح میدهم:
۱ − طبق گفته شما پس اگر دو نفر با هم رابطه نامشروع برقرار کنن و از این رابطه فرزندی به وجود بیاد فرزند اونها (بلا نسبت) حرومزاده نیست بلکه حلال زاده هست ولی فقط عمل حرامی انجام دادن ولی بقیه کارا مثه حالت معمولی بچه دار شدن دیگه
۲ − هر چیزی یه ریشه ای داره یا یه ابتدایی داره وقتی ریشه خراب بود معلومه که بقیش هم مشکل دار میشه دیگه (خشت اول چون نهد معمار کج تا ثریا میرود دیوار کج)
اصلا مگه دین اسلام هم همین نیست خدا میگه کسی که نماز نخونه من هیچ عملی رو ازش قبول نمیکنم . ستون دین نمازه حالا شما یک بنا رو در نظر بگیر که ستون نداره! آیا اصلا میشه بهش گفت بنا.
حالا این حرفی هم که شما میزنید و میگید چون داره مثله یه آدم معمولی کار میکنه پس حقوقش حلاله ! این شخص پایه کارش پایه اون بناش رو با تقلب و دزدی ایجاد کرده و هر سود و منفعتی که از اون کار به دست بیاره مشکل داره
حال سوال من از شما اینه که اگر اون فرد با پارتی و تقلب سر کار نمیومد بازم میتونست توی همین پست مثله ةدم عادی کار کنه و حقوق بگیره؟
وقتی با پارتی اومده پس کل عوایدی که از اون کار بدستش میاد هم مشکل داره.
من به شخصه که از همه کسانی که با پارتی و تقلب و رابطه بازی مقام و شغل و یا هر منفعتی رو بذست میارن راضی نیستم و باید فردای قیامت جواب پس بدهند.
همین طور از کسانی که مستقیم و غیر مستقیم مشوق انجام این حرکت و عمل غیر انسانی هستند هم راضی نیستم و حساب کارشان با خداوند باشه.
قضاوت با شما دوستان

االهم عجل لولیک الفرج
یا علی

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

ما حکم شرعی مسأله را گفته ایم . اگر حرفی دارید با دفتر مرجعتان تماس بگیرید

ورود به کاری که با پارتی بازی باشه و باعث بشه حق دیگران ضایع بشه حرامه و حقوقی که بابت آن کار دریافت میکنه حرام است متاسفم برای علمایی که ناحق رو حق میکنن و حرام رو حلال زین پس هم به هیچ فتوایی اهمیت نمی دهم و هرچه خودم با عقل خودم صلاح بدانم به آن عمل خواهم کرد

بنده شدیدا با پارتی بازی مخالفم وقلبا از اینکه شرایط طوری هست که تقربا جز با پارتی بازی شغل گیر نمی آید ناراحتم ولی آیا شماجزء علمای مدافع حق هستی که به علماء صاحب این نظر توهین می کنی؟اگر هستی بفرما اجتهادت رو کجا گرفتی که نظر میدی؟علما متوجه هستند که با گفتن این حرف افراد کوته نظری به آنها توهین خواهند کرد ولی از تقوای خود حرفی را که به آن رسیده اند بیان می کنند بعد شما میگی حق رو ناحق می کنن؟

در این فتوا جایز نبودن عمل پارتی بازی هم اومده، اصلا این کار از نظر اخلاق مشکل داره و یک دیندار این کار را انجام نمی دهد. ولی مرجع تقلید بنا به درخواست شما نمی تواند بگوید حقوقی که فردی در ازای کاری می گیرد حرام است!
به خاطر دستمال قیصری را به آتش نکش.

اگر بازنشستگان بانک صادرات ایران اهمیت داشتند یکی از فرزندان انها را استخدام می کردند چرا رییس حوزه مدیریت بانک صادرات بدون آزمون و بدون کوچکترین مشکلی برادر زن خود را استخدام و حکم کارشناسی برایش گرفته اما بازنشسته ای که ۳ - ۴ فرزند تحصیل کرده (فوق لیسانس و دکتری)دارد نمیتواند یکی از فرزندان خود را استخدام بانک بکند؟ آقای زراعتی لطفا" جواب بدهید

اگر این فتوای شماست نه ما اون دینتون قبول داریم نه مراجتون دیدار به قیامت خدا حکم کنه

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر ما بخواهیم هر چیزی را که با عقل ما هم خوانی نداشت را منکر شویم که سنگ روی سنگ بند نمی شود . حکم شرعی این مسأله همان است که بیان شده است و اگر شما مسلمان واقعی باشید به جای اینکه موضع گیری اینگونه داشته باشید بادفتر مرجعتان تماس می گیرید و دلیلش را می پرسید.

جمع کنید این سفسطه گویی ها رو!! این پست رو حذف کنید! با این حرفا دارید مردمو به پارتی بازی تشویق میکنید!! خدا ازتون نگذره

تصویر soalcity

سلام
یعنی این همه حرام است و جایز نیست، برای تشویق است؟

اگه یک بیکار / خودکشی کنه /
و بیکار دیگر / با پارتی برود سر کار/
وهر دو اینها تخصص و مهارت لازم رو داشته باشن

طبق گفته شما نتیجه میگیریم:
پولی كه بابت كار می گیرد اگر به وظایف كاری و قراردادشان عمل كنند، حلال است
( وطرف بره نماز و روزه قرآن بخونه و خودش رو برای بهشت آماده کند)
و گور بابای اون کسی که حقش خورده شده وخودکشی کرده (بره به جهنم)

انگار بقیه بیکارها ... هستن و اونایی که با پارتی میرن سر کار خدای تخصص و مهارت هستند

تصویر soalcity

سلام
قاعده ای در حقوق وجود دارد که مجازات باید متناسب با جرم باشد.
کسی که پارتی بازی کرده، عمل اشتباه و غلطی انجام داده، اما اینکه هر چه کار کند، بی فایده باشد و تمام حقوقش حرام باشد و گناه خودکشی دیگری هم به پای آن نوشته شود، مجازاتی است که تناسبی با جرم او ندارد. به هر حال او تمام ماه کار می کند و مدرک و تخصص لازم را هم داشته، و تنها جرمش همان پارتی بازی اولیه بوده است. نه اینکه بعدا نیز مفت و مجانی پول بگیرد.

اون بی کار خدایی داره، تلاش کنه، کاری پیدا کنه، از جای کم شروع کنه، خداهم پشتشه، کمکش می کنه.
کار هست، ولی مشکل اینه که کار عالی کم هست، زرنگ باشن، با کم شروع می کنن و تلاش می کنن کم کم سری توی سرا پیدا کنن. خدا هم شاهد تلاششون هست و اجرشون محفوظه.
تا وقتی خدایی هست که تلاش ما را می بینه، ما هم باید تلاش کنیم، چرا خودکشی؟

سلام
بنظرم ایراد این استدلال و کلا این پست برمیگرده به دیدگاه ادمین محترم و نوسانات انتظار خوانندگان عزیز از این نوع سایتها. بعضی وقتها ادمین محترم در قیودات مقلد و تقلید باقی می مونه و این کار رو مشکل میکنه. درست اینه که ادمین محترم خیلی توی حوزه نمونن و بیان بین مردم. این نقص همیشگی علمای دین بوده و هست. اما در مورد این پست بخصوص و اعتراض دوستان حرف درستیه که توقع نداشته باشیم کسی که با پارتی اومده کارش رو درست انجام بده. شما در نظر بگیرین کسی که با پارتی استخدام میشه با پارتی ترفیع میگره توی تعدیلات پرسنلی و اخراجها مستثنی میشه و هیچوقت کار سختی بهش ارجاع نمیشه که به مشکل بربخوره. تمام مدیران مملکت روببینین حتی سرمایه دارها و کارافرین ها. حتما بجایی وصل هستن و بدتر اینکه ارتباطاتی هم از نوع سببی و نسبی و رفاقتی با بیوت علما دارن. همین الان دهها شرکت و سرمایه دار و مدیر و سیاستمدار به ذهن من و خواننده عزیز میرسه. بله اگر در خلا و عالم مجردات یا چاردیواری حوزه نگاه کنیم کسی که با رابطه اومده اگر کارش رو خوب انجام داد حقوقش حلاله و اگر انجام نداد حتما اخراج میشه!!!
در اصفهان شرکتهای زیادی از ... اما تمام آن شرکتها اکنون ورشکسته یا در آستانه ورشکستگی اند. پس فتوایی که اینهمه اما و اگر دارد را صادر یا نقل قول صرف کردن میشود همین که صدای همه در میاید.
اما برگردیم به اصطلاحی قدیمی که بین علمای متقدم رایج بود و الان منسوخ شده است. آن بزرگان معتقد بودند که در حرام شفا نیست. شروع کار اگر حرام است قطعا تبعات آن نیز حرام است. فکر کنم در همین سایت جایی خواندم که اگر کسی بواسطه تقلب نمره ای و مدرکی گرفت و استخدام شد حقوقش حرام است. این که از آن تقلب واضحتر است.
حتی اگر در آن فتوا ریب و شکی هم نباشد امروز با این مشکلات باید به همه دستورات به دیده تردید نگاه کرد تا اگر احیانا اشکالی در کار است مرتفع گردد.

تصویر soalcity

سلام
جسارتا شاید هم ایراد در این جا باشد که مطالب گفته نشده را به عهده کسی گذاشته اید و او را به خاطر سخنی که نگفته است، محکوم می کنید.
جوابی که در این جا بیان شده، این است که مجازات متناسب با تخلف است، کسی که شرایط استخدام را داشته و کارش را درست انجام می دهد و ... و تنها یک مرتبه پارتی بازی کرده، ضمن غلط بودن و محکوم بودن آن پارتی بازی، حقوقی که در مقابل کار درست می گیرد، حلال است.
این چه ربطی دارد به کسی که به قول شما : با پارتی ترفیع میگره توی تعدیلات پرسنلی و اخراجها مستثنی میشه و هیچوقت کار سختی بهش ارجاع نمیشه و ...
عزیز جان جواب باید متناسب با سوال بیان شود. اینکه شما سوال را به موردی که مد نظر سوال کننده نبوده، تعمیم دهید، به معنای اشکال در جواب نیست.
قیاس این مورد به تقلب نیز صحیح نیست. کسی که برای کارش باید تخصصی داشته باشد، با مدرک تقلبی، همیشه مشمول فعل ناروا است. و حقوقی که در قبال مدرک تقلبی گرفته است، همیشه حرام است. اما در این جا بحث کسی است که کارش را درست انجام می دهد و صلاحیت اصل کار را دارد.
کما اینکه حرام بودن ذات یک چیز، شفا را از آن دور می کند. و در این جا ذات همان کاری است که شخص به درستی انجام می دهد.

قطعا خلط کردن مسائل با یکدیگر، و واکنش خارج از حد اعتدال سزاوار نیست و اگر علما در مقابل توقعات دیگران مشمول این کارها شوند، اشتباه کرده اند. و قطعا نباید به خاطر سرزنش دیگران، پایشان را از دایره حق بیرون گذارند.

سلام و تشکر
نظرتان در مورد اعمال ماتقدم و ماتاخر چیست؟
پارتی بازی یک ظلم است و ظلم هم همان وضع شی در جایگاه غلط است. وقتی کسی با پارتی بازی چیدمان عادلانه حق را دستکاری میکند این امر خودبخود در همه جا تاثیر میگذارد. فرض کنین کسی از کاری که حق اوست باز میماند و بسمت دزدی خودکشی یا آزار زن و فرزند میرود. گناه اینها غیر از خود شخص متوجه کس یا کسان دیگری هم هست.
مگر اینکه اینها را جزو آزمونهای الهی بدانیم و مرتکب فعل پارتی بازی را فرشتگان مقرب آلت فرمان او!!!

تصویر soalcity

سلام
اگر از زاویه حقوقی نیز به مساله نگاه کنیم، درک این مساله با ضوابط حقوقی مورد قبول، پیچیده نیست. و شاید منافع شخصی ای که احساس می کنیم، به خطر افتاده، پذیرش این امر را برای ما سخت کرده است.
طبق ضوابط حقوقی مجازات هر جرمی باید متناسب با آن جرم باشد. مثلا نمی توانیم کسی که یک کالا را به دو برابر قیمت فروخته، اعدام کنیم.
همچنین در هر فعلی که عوامل مختلف موثر بوده اند، هر عامل به میزان نقشی که ایفا کرده، باید دیده شود و طبق آن محکوم شود. مثل نمی توانیم این گران فروش را محکوم به قتل کنیم، چون کسی که آن کالا را گران خریده، عصبانی شده و بعد در سر کوچه یک نفر را در اثر آن عصبانیت با چاقو زده!
اگر کسی در اثر بیکاری به سمت خودکشی یا آزار و زن و فرزند برود، قطعا خود او بیشترین تقصیر را دارد. هر چند ممکن است فعل دیگری نیز در این قضیه بی اثر نبوده باشد.
به هر حال پارتی بازی غلط و محکوم است. و هیچ جوازی برای آن وجود ندارد. اما کسی که مدرک لازم را داشته و متناسب با حقوق کار کرده، نمی توان حقوق او را حرام اعلام کرد.

باسلام
اکنون که به مقام قیاس درآمدید اگر کسی در شغل شراب فروشی با وجدان تمام مرغوبترین شراب را به قیمت منصفانه تولید کند و بفروشد عمل شرابگیری اش حرام اما درآمدش حلال است. یا عمله جور فعلش حرام و درامدش حلال است.

تصویر soalcity

سلام
آنچه عرض شد، قیاس نبود بلکه ارائه مناط و ملاک بود که با قیاس بسیار متفاوت است. قیاس همین است که به صرف یک شباهت جزئی و اجمالی شما بیان نموده اید. در شراب فروشی اصل عمل باطل است. اما در آنچه محل بحث است، مساله انجام یک کار صحیح با رعایت ضوابط کامل است و تخلف در فرآیند ورود به کار بوده نه اصل کار.

سلام از کسایی که نظر میدن خواهش میکنم توجه کنن رهبر فتوا دادن(در صورتی که حقوق را در مقابل مهارت و تخصص خاصی می دهند و او مهارت و تخصص لازم را دارد و استخدام خلاف مقررات نباشد ، گرفتن مبلغ اشکال ندارد.[۳]) به اخر جمله مقام معظم رهبری توجه کنین گفتن اگر خلاف مقررات نباشه حلال است و متاسفانه و صد متاسفانه اونایی که با پارتی استخدام میشن بدون مقررات کشوری و همچنین غیر مطابق با موازین شرعی استخدام میشن پس از این فتوا میشه اینو فهمید که حقوقی که میگیرن کاملا حرام هستش.... دوستان لطفا دقت بیشتر کنند در فتوا بعد نظر بدهند...تشکر به امید روزی که اسلام واقعی در کشورمان حاکم شود و امام زمانمان ظهور کند

فتوای آیت الله خامنه ای درست است چون نوشته "اگر خلاف مقررات نباشد". همه ما می دانیم پارتی بازی یعنی در نظر نگرفتن سواد، توانایی و انگیزه و اخلاق یک فردی که برای استخدام ارجحیت دارد و آن کار را بهتر می تواند انجام دهد. حال اگر کسی بدون زحمت لازم خیلی راحت استخدام شود به ندرت می تواند صلاحیت و توانایی لازم برای انجام آن کار را داشته باشد (مگر در مواردی نادر). عدالت واقعی یعنی به کارگماشتن افرادی که بیشترین صلاحیت را برای انجام کاری دارند وگرنه حضرت علی ع چرا اینهمه شکوه و شکایت در نهج البلاغه دارند؟ حقوق شخصی که پارتی بازی کرده نمی تواند حلال باشد چون عواقب بدی برای آن فردی که متضرر شده ایجاد کرده است. در دین می گویند عواقب و نتایج اعمال ما پس از مرگ در نظر گرفته می شوند. عاقبت پارتی بازی یعنی افسردگی طرف مقابل چرا که امکان بیکارشدن او تا مدت ها وجود دارد. پیامبر می فرمایند از یک در فقر آید از درب دیگر ایمان می رود. به نظر شما اگر یه خانم که پولدار است و نیازی به پول ندارد به جای من فقیر و باصلاحیت لازم سر کاری برود (صرفا برای کلاس آن) حقوقش حلال است؟ این بلا از جانب خیلی ها سر من آمده است. من چشمانم را عمل کردم بس ترجمه کردم و غصه خوردم در حالی که آن خانم بی سواد (خداوند می داند که صلاحیت و سواد تدریس نداشت) به جای من پول در جیبش می ریزد. چه کسی تضمین می کند اونی که پارتی بازی کرده می تونه کارشو درست انجام بده؟

تصویر soalcity

فتوایی که بیان شده، ناظر به یک موضوع روشن است. اما شما آن موضوع را با امور مختلفی مخلوط کرده اید و بعد اشکال می کنید.
کسی نگفته پارتی بازی درست است، این جا تنها بحث بر سر حقوق کسی است که اصل صلاحیت ها را داشته. اما اینکه کسی صلاحیت ندارد، اینکه کسی فقیر است و... همه جدای از این سوال است و معلوم است که مجازات هر کسی باید متناسب با تخلف او باشد.
اعتراضات شما مثل این است که یک راننده تاکسی از کسی پول اضافه گرفته و بعد آن شخص عصبانی شده و چند قدم جلوتر چاقو کشیده و کسی را کشته، و شما می گویید باید راننده تاکسی به جرم قتل بازداشت شود.

بااین حساب کسی هم که بالباس غصبی،مکان غصبی،آب غصبی نمازبخواند اگر نمازش راصحیح بخواند، نمازاوقبول است

تصویر soalcity

همین که مکان و لباسش غصبی است، یعنی نمازش صحیح نیست. و باید توجه کرد که احکام فقهی جایی برای قیاس نیست و حتما شنیده اید که مثل معروف شده اولین قیاس کننده شیطان بوده

بسیار بسیار متاثر و شوکه شده ام. به خصوص از دفاعیات ادمین. قبلا در یکی مباحث کسب خوانده بودم که مثلا اگر کسی مغازه اش غصبی باشد ولی کالایی که می‌فروشد و از آن سود می‌برد حلال و غیر غصبی باشد، درآمدش نیز حلال است. هم اکنون که خودم در آزمون استخدامی، برای ارائه ی سوابق کاری گذشته ام که ماحصل دورانی بود که تقلید ات کمتری داشتم ام و با مبالغه های مختلف توانسته بودم به پیشرفت‌های چشمگیری برسم، اکنون در استفاده از این پیشرفت‌ها برای برنده شدن بر دیگر رقبا، دچار تردید و عذاب وجدان هستم، دغدغه ای که اطرافیانم با زدن برچسب وسواس فکری!، مرا از آن نهی می‌کنند، اما وقتی نیک می اندیشم در میام که به راستی چه فرقی است بین کالای غصبی که سرمایه ی یک فروشنده است با فرصت شغلی ای که با دغل از رقبای خود می زدیم؟!
بدست عزیزی که گفتند از دیگر کاری با فتاوا ندارم واقعا انسان را با خود همراه می‌کند..
در مورد این مسئله که تحقیق میکردم در سایتی حتی نظر ایت الله خامنه ای این بود که باوجود غیرقانونی بودن جذب، باز هم اگر مهارت فرد کافی باشد و پول را درقبال کارش بگیرد حلال است و هیچ اهمیتی هم ندارد که اصل این فرصت شغلی و سرمایه ی کسب را از دیگری دزدیده باشد. و صدعجب که مثلا به نقل از آیت الله سیستانی هم دو تا فتوای متعارض گذاشته بود که فقط ادبیاتش فرق داشت!!! خدایا دارم از دست مراجع تقلید واقعا دیوانه میشم.. خدایا اگه هستی ازت خواهش میکنم زودتر قبل ازینکه قربانیها ازین بیشتر بشن، ملت رو از خواب سرسپردگی بیدار کن.. از خواب احترام به من قال و نه ماقال.. از جهل بدبختی آفرین..

تصویر شهرسوال

سلام
آري طبق نظر مقام معظم رهبري (مدظله)پارتي بازي در صورتي که برخلاف قانون و مقررات باشد و موجب ضايع شدن حق کسي باشد،حرام است. و اگر کسي با پارتي بازي غير قانوني استخدام شود اصل کار پارتي بازي حرام است اما اگر شايستگي انجام کاري را که استخدام شده است داشته باشد، حقوقي که مي گيرد اشکال ندارد.

اما ما بايد بدانيم که ما مقلد هستيم و با تحقيق به اين تقليد خود رسيده ايم يعني تحقيق کرده ايم که فلان مرجع اعلم است و حکم خدا را از روي علم و تحقيق به دست آورده است پس عقل حکم مي کند بدون چون و چرا از او تقليد کنيم گاهي اوقات انسان از روي جهل گمان مي کند که فلان حکم علت درستي ندارد در حالي که قضاوت درباره يک حکم و نادرست دانستن آن نيساز به علم اجتهاد در فقه و اصول دارد که مقلدين اين علم را ندارند
پس بايد توجه کنيم ما يا مقلد هستيم يا مجتهد اگر مجتهد هستيم که ديگر نبايد تقليد کنيم و اگر مقلد هم هستيم بدون چون و چرا بايد تقليد کنيم گاهي ريزه کاري هايي در بحث هست که براي فهميدن آن نياز به دقت هاي فراوان در مباحث هست که نياز به داشتن اجتهاد در فرد است.
اين که چه فرقي بين درآمد کسب کردن از مال غصبي و شغل غصبي است از اين مقوله است.
ما نمي توانيم با عقل خود مطالب را قياس کنيم و بگوييم فلان چيز مثل فلان است پس حکم آنها فلان و فلان است . قياس در شريعت ما ممنوع است . هر چيزي حکم خاص خود را دارد .
پس در تقليد به مرجع تقليد خود اعتماد داشته باشيم و بدانيم که که تبعيت از مرجع تقليد تبعيت از امام زمان است و رد کردن او رد کردن امام زمان .

قال: يَنْظُرانِ مَنْ کانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوى حَديثَنا وَ نَظَرَ فِي حَلالِنا وَ حَرامِنا وَ عَرَف أَحکامَنا… فَلْيَرْضَوْا بِهِ حَکَماً. فإنّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْکُمْ حاکِماً. فاذا حکم بحکمنا فلم يقبله منه فانما استخف بحکم الله و علينا رد و الراد علينا الراد علي الله و هو علي حد الشرک بالله. [ حر العاملي، وسائل الشيعه، دار احياء التراث العربي، بيروت، ج۱۸، ص۹۹]

امام صادق در جواب مساله اي فرمود: بايد نگاه کنند ببينند از شما چه کسى است که حديث ما را روايت کرده، و در حلال و حرام ما مطالعه نموده، و صاحب‌نظر شده و احکام و قوانين ما را شناخته است … بايستى او را به عنوان قاضى و داور بپذيرند، زيرا که من او را حاکم بر شما قرار داده‌‏ام. پس آنگاه که به حکم ما حکم نمود و از وي نپذيرفتند بي گمان حکم خدا را سبک شمرده و به ما پشت کرده‌اند و کسي به ما پشت کند به خداوند پشت کرده و اين در حد شرک به خداوند است.

/۳۹۱۹۵۷/

نظرات