پوشاندن زیرچانه و کف و روی پا، در مقابل نامحرم واجب است؟

پوشش پا

آیا پوشاندن زیر چانه و کف و روی پا، در مقابل نامحرم واجب است؟

طبق نظر برخی از مراجع عظام تقلید:

مراجع تقلید عظام آقایان: امام خمینی، امام خامنه ای، حسینی سیستانی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی، بهجت:
بله باید زیر چانه و کف و روی پا را درمقابل نامحرم بپوشاند.(۱)

آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
پوشاندن زیر چانه واجب است؛ ولی پوشاندن کف و روی پا تا مچ، اگر مفسده(ترس یا احتمال به گناه افتادن) نداشته باشد، بنابر احتیاط واجب واجب است ولی اگر مفسده دارد، واجب است بپوشاند.(۲)

آیت الله العظمی مدنی تبریزی:
پوشاندن زیر چانه واجب است؛ ولی پوشاندن کف و روی پا تا مچ، اگر مفسده(ترس یا احتمال به گناه افتادن) نداشته باشد بنابر احتیاط، واجب است.(۳)

پی نوشت ها:
۱. امام خمینی سوال از دفتر معظم له.
امام خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س۴۳۸.
آیت الله العظمی حسینی سیستانی، Sistani.Org (حجاب)، س۳.
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، جامع الاحکام، ج۲، س۱۶۹۶.
آیت الله العظمی نوری همدانی، سوال از دفتر معظم له.
آیت الله العظمی وحید خراسانی، سوال از دفتر معظم له.
آیت الله العظمی فاضل لنکرانی، جامع المسائل، ج۱، س۱۷۰۶.
آیت الله العظمی بهجت، سوال از دفتر معظم له.
۲. آیت الله العظمی مکارم شیرازی، سوال از دفتر معظم له.
۳. آیت الله العظمی مدنی تبریزی،

 

دیدگاه‌ها

سلام اگر بعد از نماز متوجه شویم قبل از وضو جایی از محل وضو زخم خیلی کوچکی داشته نمازمان چه حکمی دارد

تصویر سید پاسخگو

با سلام
با توجه به اینکه نام مرجع تقلید خود را ذکر نکرده اید، جواب سوال شما را طبق فتوای امام خامنه ای می دهم و چنانچه مرجع تقلید شما شخص دیگری است لطفا ذکر کنید تا طبق فتوای ایشان پاسخگو باشیم.
جواب:
اگر بعد از وضو چیزى که مانع از رسیدن آب است در اعضاى وضو ببینید و ندانید موقع وضو بوده یا بعد پیدا شده وضوى شما صحیح است. ولى اگر در وقت وضو ملتفت و متوجه آن مانع نبوده‌اید احتیاط واجب آن است که دوباره وضو بگیرید و اگر ملتفت بوده‌اید نماز صحیح است.
موفق باشید.

ولی من اگر اشتباه نکنم آیت الله مکارم نظر دیگه ای دارن هر کسی زنگ بزنه از دفتر مرجع تقلید خود یا سایت خود مرجع تقلید درباره مسائل شرعی خوب باید تحقیق شود و در پاسخ به سوال درباره وضو من که متوجه نشدم زیاد بهتره هر کس از دفتر مرجع تقلید خود بپرسد من ایمیل شما رو چک نمیکنم لطفا پاسخی برام نفرستید خودم تحقیق میکنم درج کنید نظرمو لطفا تا خدایی نکرده کسی گمراه نشه و هر کسی خود تحقیق کند

تصویر پاسخگوی احکام

سلام
دوست ناشناس تشکر از همکاری و نظر شما

قطعا اگر مکلف خودش پیگیر مسائل باشد و از دفتر مرجعش بپرسد بهتر است ولی خوب توجه داشته باشید که کارشناسان مرکز ملی از کارشناسان مورد تایید دفاتر مراجع هستند و سعیشان بر این است که واسطی مطمئن برای کاربران فضای مجازی باشند.

در مورد نظر آیت الله مکارم در مورد پوشش پا و.. نظر آیت الله مکارم همین است و نظر مبارک ایشان چند وقتی است که در مورد این مسأله عوض شده است.

و اما در مورد سوال دوستمان سعید که در مورد متوجه شدن وجود زخم بعد از نماز در اعضای وضو بوده است باید اینگونه گفت که :

اگر این فرد یقین نداشته باشد که در هنگام وضو خونی از زخم به بیرون سرایت کرده باشد و جایی را نجس کرده باشد در این صورت وضو و نمازی که خوانده صحیح است ولی اگر یقین به این امر داشته باشد وضو و نمازش باطل است وباید قضا کند.

نظرات