آیا روایتی از معصومین(ع) درباره آخر الزمان ایران مبنی بر تشکیل حکومت اسلامی وجود دارد؟


تمام منابع روایی شیعه و سنی اتفاق نظر دارند كه ظهور امام زمان(عج) پس از نهضتی بوقوع خواهد پیوست كه زمینه ساز ظهور حضرت است. در این نهضت صاحبان درفش های سیاه از ایران، اماده كننده مقدمات فرمانروایی او هستند، و وجود دو شخصیت ایرانی موعود، یعنی سید خراسانی یا هاشمی خراسانی و یاور او شعیب بن صالح نقشی قابل توجه دارند.(۱)
مجموعه روایات وارده در مورد ایرانیان نشان می‌دهد كه این گروه، زمینه‌سازان حكومت حضرت مهدی(عج) در جهان هستند و بیشترین تأثیر را در روند استقرار حكومت آن خورشید عالم‌تاب دارند، و در حقیقت حضرت مهدی(عج) به همراه یاران از جمله ایرانیان با دشمنان به مبارزه برمی‌خیزد.
با توجه به روایات می‌توان شرایط ایران را تا حدودی این گونه ترسیم كرد: «دانش و معارف دین اسلام و مكتب تشیع، از ایران و قم، به جهانیان صادر می‌شود. لذا موقعیت علمی ایران ممتاز است و اصلی ترین مركز دین اهل بیت(علیهم السلام) خواهد بود.
در روایتی از وجود مقدس امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «به زودی، كوفه، از مؤمنان خالی می‌گردد و دانش مانند ماری كه در سوراخش پنهان می‌شود، از آن شهر رخت برمی‌بندد؛ سپس علم ظاهر می‌شود در شهری به نام قم؛ آن شهر معدن علم و فضل می‌گردد(و از آنجا به سایر شهر‌ها پخش می‌شود) به گونه‌ای كه باقی نمی‌ماند در زمین جاهلی نسبت به دین، حتی زنان در خانه‌ها. این قضیه نزدیك ظهور قائم(علیه السلام) واقع می‌شود ... علم، از قم به سایر شهر‌ها در شرق و غرب پخش می‌شود و حجت بر جهانیان تمام می‌شود به گونه‌ای كه در تمام زمین، فردی پیدا نمی‌شود كه دین و علم به او نرسیده باشد. بعد از آن قائم، قیام می‌كند و سبب انتقام خدا و غضب او بر بندگان(ظالم و معاند) می‌شود؛ زیرا، خداوند انتقام (و عذاب) بر بندگان روا نمی‌دارد، مگر وقتی كه حجت را انكار كنند».(۲)

طبق برخی از روایات خیزش و جنبشی بزرگ برای دعوت مردم به طرف دین، در ایران روی می‌دهد.
از امام كاظم(علیه السلام) نقل شده است: «مردی از اهل قم، مردم را به سوی حق دعوت می‌كند. گروهی، دور او اجتماع می‌كنند كه مانند پاره‌های آهن‌اند و باد‌های تند(حوادث) نمی‌تواند آنها را از جای بركند. از جنگ خسته نمی‌شوند و كناره‌گیری نمی‌كنند و بر خدا توكل می‌كنند. سر انجام، پیروزی برای متقین و پرهیزكاران است».(۳).
روایت زمان قیام را مشخص نكرده است اما در تاریخ قم و ایران وجود چنین شخصیتی با چنان یارانی قبل از امام خمینی(ره) و طرفدارانش سابقه نداشته است.
گویا این حركت، همان حركتی است كه از امام باقر(علیه السلام) نقل شده است: «گویا می‌بینم گروهی از مشرق زمین خروج می‌كنند و طالب حق هستند، اما به آنان پاسخ داده نمی‌شود. مجدداً برخواسته‌ی خود تاكید می‌كنند ولی جواب نمی‌شنوند. پس چون چنین دیدند، شمشیر‌ها را به دوش می‌كشند، در مقابل دشمن می‌ایستند تا حق به آنها داده می‌شود، اما این بار قبول نمی‌كنند بلكه قیام می‌كنند و نمی‌دهند آن را (پرچم قیام را) مگر به صاحب شما(امام زمان-علیه السلام-)، كشته های آنان شهیدند، اگر آن زمان را درك می كردم، خویشتن را برای یاری صاحب این امر(یعنی امام زمان-علیه السلام- نگه می داشتم».(۴).

توجه به این نكته در حدیث لازم است كه نهضت ابتدائی ایرانیان را با عبارت «خروج» مطرح كرد اما از نهضت دوم كه متصل به ظهور حضرت است با عبارت «قیام» یاد نمود. از این بیان امام باقر(علیه السلام) می توان فهمید كه نهضت دوم مهمتر و عظیم تر از نهضت ابتدائی و مرحله تكامل یافته آن است كه طی ان ایرانیان با خیزش همگانی و قیام الهی خویش زمینه را برای ظهور حضرتش فراهم خواهند ساخت.(۵)

خروج سید حسنی و خراسانی كه در روایات به آنها اشاره شده است را می‌توان در این باره دانست. بنابراین، موقعیت اجتماعی آن روز ایران حركت به سوی حق طلبی و دعوت به آمادگی برای ظهور است.
در بستر این جامعه نیز یاران حضرت شكل می‌گیرند. در حدیثی از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «قم را قم نامیدند، چون اهل او، اجتماع می‌كنند با قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله) و با او قیام می‌كنند و او را یاری می‌كنند».(۶).

در روایات داریم كه حكومت ایران به چند مرحله تقسیم می شود.
در مرحله اول كه آغاز نهضت ظهور می باشد شخصی از قم قیام می كند(۷).
در مرحله دوم ایران وارد جنگ طولانی می شود(۸).
در مرحله سوم خروج سید خراسانی و شعیب بن صالح صورت می گیرد(۹).
در مرحله چهارم سپردن پرچم اسلام به دست مبارك قائم آل محمد(ص).
انقلاب جمهوری اسلامی ایران كه به رهبری امام خمینی(ره) درسال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید که احتمالا گواه این مطلب است كه ایران مرحله اول را طی كرده و اما مرحله دوم، احتمال دارد اشاره به جنگ ایران و عراق داشته باشد ولی چون به مدت طولانی اشاره دارد ممكن است كه درگیری بین ایران و شیطان بزرگ آمریكا باشد.
در رابطه با روایاتی كه در مورد نقش ایرانیان در ظهور امام زمان(علیه السلام) وارد شده اند، باید به یك نكته توجه داشته باشیم و آن اینكه در روایات گاهی در وقت گفت‌وگو از ایران، به جای ایران به فارس، قم، ‌طالقان، خراسان و ری اشاره كرده‌اند كه جملگی كنایه از منطقة بزرگ مردم پارس و ایران اسلامی دارد.

پی نوشتها:
(۱). عصر ظهور،علی كورانی،ص۲۱۵.
(۲). بحار الانوار، ج ۵۷و۶۰، ص۲۱۳.
(۳). بحار، ج۶۰، ص۲۱۶، ح۳۷.
(۴). بحار الانوار، ج۵۲، ص۲۴۳، ح۱۱۶.
(۵). عصر ظهور،علی كورانی،ص۲۳۳.
(۶). بحار الانوار، ج ۵۷و ۶۰، ص۲۱۶، ح۳۸.
(۷). بحارالانوار ج۶۰ / ص۲۱۶.
(۸). بحارالانوار ج۵۱ / ص۸۳.
(۹). بحارالانوار ج۵۲ / ص۲۱۷.

دیدگاه‌ها

با عرض سلام و خسته نباشید
به نظر بنده شما یه جا زیادی تند رفتید !!!
شما با استناد به چه مرجعی و به طور حیم و یقین می گویید مرحله اول در مورد امام خمینی بود
و مرحله دوم جنگ ایران و عراق و در نهایت جنگ ایران با مستکبرین و ظالمین جهان است .
با خودتان حتی فکر نمی کنید شاید این مراحل هنوز شروع نشده باشند ؟
با کدامین علم بیان می کنید که بدین گونه هست .
لطفا سندی برای گفنه های خود که یا قطعیت بیان می کنید بدین گونه هست ذکر نمایید
خواهشا اگر سندی ندارید این پاراگراف را حذف کنید که دست افراطی گرایان بهانه نیفتد
با تشکر

تصویر soalcity

سلام
اگر دقت بفرمایید درباره این بخش تنها نوشته شده "احتمال" پس حتم و یقینی بیان نشده است.

حرف شما دوست جایی کمی تامل و فکر دارد اگر بر فرض گفته های شهر سوال روایت موثق باشد . با کمی فکر میشه ثابت کرد که امام خمینی و کل ملت ایران این خصوصیت را دارند چون هم تو جنگ ثابت کردند هم وفاداری به امام خمینی در دورانی که در قید حیات بودند . و فکر نکنم انقلابی با این قدرت و یکپارچگی و عشق و علاقه بوجود بیاید من هم تقریبا با شهر سوال موافقم بهتره کمی تعصب را کنار بزاریم و خود را آماده ظهر کنیم و بهترینش اینه که ااز خودمون شروع کنیم تا زمینه ظهور آقا امام زمان هر چه سریعتر شود الهم عجل لولیک الفرج

اولا شما از کجا می دانید آن دو شخصیت ایرانی هستند که زمینه را برای ظهور آماده می کنند و این که فقط شما نیستید که پابند ولایت فقیه هستید ، مثلا حزب الله لبنان و افغانی هایی که در عراق و سوریه با داعش می جنگند و شما نشستید . من نمی گم که کاری نمی کنید ، شما اسلحه می دید اونا می جنگند ، دل و جرات آن نیست که اسلحه بدی بلکه اونه که بری رو در رو بجنگی ، طبق نقشه ۸۰ در صد افغانستان در خراسان بزرگ واقع شده از کجا معلوم که افغانی نباشنند . وقتی که پیامبر گفت که مردهای از غیر عرب به کمک امام زمان می رند عرب ها خیلی خندیدند و دست کم گرفتند . و شما ما را دست کم می گیرید . طبق آیه قرآن( و ما بر کسانی که در زمین ضعیف نگاه داشته شده اند منت نهادیم و آنان را از پیشوایان قرار دادیم) حالا بگید الان شما ضعیف هستید یا افغانیها شما توقع والا دارید یا افغانی ها منظورم این بود که هیچ وقت کسی را دست کم نگیرید. که اگه اون دو نفر غیر ایرانی بودند ، شما اونا رو قبول نمی کنید چون فقط خودتون رو منجی عالم می دونید و بقیه ماستند.

با نظر این دوستمون موافقم
ما تو یه شرایطی افتادیم که فکر می‌کنیم ماییم که داریم زمینه‌ساز ظهور می‌شیم و شایدم یه جور منت برای حضرت بزاریم...
از طرفی درباره ظاهر شعیب بن صالح هم گفته شده که صورتش کوسه یا کم پشته. قاعدتا این بیشتر به عزیزان افغانی می‌خوره تا ایرانی‌ها
در ثانی، خراسانی که گفته خروج می‌کنه، اگر دقت کنیم خراسان اون زمان، قاعدتا این خراسان ما نبوده و احتمالا منطقه افغانستان رو هم شامل می‌شده.
بنابراین این تلنگر سنگینی هست که بدونیم هرکاری هم بکنیم، هیچ کاری نکردیم و هیچ منتی برای حضرت نداریم که مثلا ما زمینه‌ساز شدیم.
ترسم از اینه که ما هم مثل یهودی‌های زمان پیامبر که منتظر پیامبر آخر بودند و حتی قلعه‌هایی رو هم ساخته بودند و بعد تو همون قلعه‌ها با اسلام جنگیدند، ماهم به سرنوشت اون‌ها دچار بشیم...
والعاقبة للمتقین

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام .
منتظران واقعی در عصر غیبت باید این کارهارا انجام و این صفات را دارا باشند:
۱- اطاعت از دستورهای دینی و پرهیز از گناهان،‌ تقوا را سرلوحة زندگی قرار دادن، پرهیز از اعمالی که خلاف رضای آنان است.
حضرت در این زمینه می‌فرماید: «هر یک از شما باید به آن چه که به وسیلة آن به دوستی ما نزدیک می‌شود، عمل کند، و از آن چه موجب ناخشنودی و غضب ما می‌شود، پرهیز نماید».(۱)
۲- انتظار فرج.
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «با فضیلت‌ترین اعمال امتم انتظار فرج است».(۲)
۳- دعا برای سلامتی و فرج حضرت ولی عصر(ع)، مانند خواندن دعای فرج و دعای عهد و ندبه.
۴- صدقه برای حفظ وجود حضرت.
۵- غمگین شدن به خاطر غیبت آن جناب.
۶- انجام حج و عمره به نیابت حضرت.
۷- برخاستن به جهت تعظیم هنگام شنیدن اسم مبارک «قائم»(ع).
۸- دعا برای خود که از شرّ فتنه‌ها در امان باشیم، نیز خواندن دعای «اللهم عرّفنی نفسک...».
۹- استغاثه به آن جناب و استمداد از وجودش به هنگام گرفتاری ها.(۳)
۱۰- تأسیس حکومت اسلامی و حفظ آن، چرا که اجرای دستور و احکام نورانی اسلام در زمان غیبت از مسلمانان خواسته شده است و پیاده نمودن برنامه‌های اجتماعی اسلام بدون تشکیل حکومت اسلامی ممکن نمی‌باشد.(۴)
۱۱- عمل به فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر، که با رعایت آن ریشه‌های فساد قطع شده و زمینه حکومت جهانی دادگستر جهان فراهم می‌گردد.
انتظار ظهور منجی هیچ گاه به حقیقت نمی‏پیوندد مگر در صورتی که سه عنصر اساسی در آن محقّق گردد:
۱ - عنصر عقیدتی:
منتظر باید ایمان راسخی به حتمی بودن ظهور منجی و نجات‏بخشی او داشته باشد.
۲ - عنصر نفسانی: منتظر باید در حالت آمادگی دائمی به سر ببرد.
۳ - عنصر عملی و سلوکی: منتظر باید به قدر استطاعت خود در سلوک و رفتارش زمینه‏های اجتماعی و فردی را برای ظهور منجی فراهم نماید.
با نبود هر یک از این سه عنصر اساسی، انتظار حقیقتاً معنا پیدا نمی‏کند. (۵ )

پی‌نوشت‌ها:
۱. بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۶.
۲. لطف الله صافی، منتخب الاثر، ص ۶۲۹، حدیث ۵.
۳. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال ، ص ۴۸۳.
۴. ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص ۲۶۴.
۵ . موعود شناسی ،علی اصغر رضوانی ، ص ۸۵-۸۶

عزیز دل اینها از نشانه های ظهور میباشد و نشانه اگر ۲تا و یا چندتا باشد که دیگه نشانه نیست و اگر اینطور باشد، همان نشانه باعث گمراهی میشود و امامان و معصومین علیه السلام ما را با نشانه ها به راه راست هدایت میکنند

برادر شما حالت خوبه؟؟؟؟ سرت به جایی نخورده ؟؟؟
من شک دارم این نوشته رو یک عاقل نوشته باشه .
امیدوارم به قداست قلم فکر کنی که خدا هم به قلم و انچه می نویسند قسم خورده .
قلم مقدسه .
برادرانه بهت می گم : خجالت بکش .

تصویر soalcity

سلام
تعصب بیجا بسیار ناپسند است که سبب می شود انسان بدون هیچ دلیلی، مطالب را انکار کند و به دیگران توهین کند!

عالی دستتون درد نکنه

سلام . به نظر من ظلم وستم آنقدر زیاد شده که ظهور حضرت در هر لحظه بعید نیست . به هر حال قابل قبول است که امام خمینی در بیداری اسلام در بین عوام نقش مهمی داشته است و به عنوان یک نهضت اسلامی شناخته میشود از طرفی سرکوبی بیش از حد شیعیان ولایت وامامت در جهان نیاز به یک منجی الاهی را لازم میداند . پس ظهر امام عصر در این زمان دور از تصور نیست . باید بدانیم که زمان ظهور رافقط خدا میداند و بس . ولی شما دوست عزیز مسلمان به جهت نصیحت میگم توهین به دشمن هم جایز نیست پس وقتی مطلبی برای شما قابل هضم نیست فقط سکوت جایز است نه توهین ! اما ای کاش شما علما خواندن دو رکعت نماز برای ظهور آن حضرت را در مصلا های نماز جمعه به عنوان یک امر مستحب به صورت عادت در می آوردید . ای کاش . ای کاش . ای کاش . من دوست دارم ظهور امام زمان را ببینم در حقیقت دوست دارم قدرت خدا رو ببینم موقعی که قدرتهای پوشالی همانند بتهای زمان ابراهیم پیامبر و محمد (ص) یکی یکی سرنگون میشند دوست دارم همه انسانها بفهمند قدرت خدایی یعنی چی .

قابل توجه فایل صوتی ایت الله ناصری از قول ایت الله بهجت در مورد نزدیکی ظهور

ایت الله ناصری از زبان ایت الله بهجت در مورد نزدیکی ظهور میگوید
http://hassanbadry.persiangig.com/audio/‎بهجت.mp3/download

برادر من شما ی نگاه به سایت اپارات بنداز ایت الله بهجت در جواب سوالی که ازش میشه راجع به همین حرف شما میگه ظهور نزدیک نیست

مگه آیت الله بهجت زمان ظهور رو میدونستند که بگند نزدیکه یا نه!!!

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام وتشکر .
در انتساب آن حرف به مرحوم ایت الله بهجت جای تردید است ومعلوم نیست آن حرف را ایشان فرموده باشد وسند ودلیلی هم بر این که ایشان این حرف زده باشد وجود ندارد بخوصوص که از متون دینی وروایات استفاده می شود که نمی‌توان برای ظهور امام زمانی را معیّن نمود و گفت: ظهور حضرت نزدیک یا دور است. زیرا زمان ظهور امام از اسرار الهی است که خداوند می‌داند. هر گاه خدا اراده نمود، حضرت ظهور می‌نماید. لذا هیچ فردی زمان ظهور را معین نمی تواند، بنابراین کسی نمی تواند بگوید که وقت ظهور نزدیک است .در روایات نیز از تعیین زمان ظهور امام زمان نهی شده است .
عبدالرحمن بن کثیر می گوید: در محضر امام صادق(ع) بودم که «مهزم» وارد شد و عرض داشت: خبر ده مرا از امرى که منتظرش هستیم که کى خواهد بود؟ فرمود: وقت گذاران دروغگویند . عجله کنندگان هلاک گردند. تسلیم شدگان نجات یابند(۱) .
ظهور امام مبتنی بر شرایط و نشانه‌هایی است. هر گاه زمینة ظهور امام فراهم شود و نشانه‌های ظهور محقق گردد، حضرت ظهور می‌نماید. نمی‌دانیم که این شرایط فراهم شده و نشانه‌های ظهور محقق گردیده است .برای آگاهی بیش تر به کتاب دادگستر جهان از آیت الله ابراهیم امینی، مراجعه کنید.
پی نوشت :
۱. اصول کافى، ج ۱، ص ۳۶۸.

باسلام خدمت تمامی دوستان من هم بانظر آقایاخانم خراسانی موافقم به گفته ی آقای رایفی پور تطابق دادن حوادث امروز با علایم ظهور درست نیست چون درصورت اشتباه مردم دچار ناامیدی میشندپس بهتره حتی به صورت حدس وگمان هم این مطالب نوشته نشه وبعد ازاون باتوجه به همون روایاتی که میگید درآخرزمان حق ناحق جلوه میکند وناحق حق بااستنادبه همین مسئله نباید گمان کنیم که آن چیزی که مافکرمیکنیم صددرصد درست باشد .پس پیشنهادمیکنم همه بجای تطابق دادن وقایع فقط امید به نزدیکی ظهور داشته باشیم وبسیاردعاکنیم .دعای فرج راهمگی زیاد بخوانیم بیشترازهمه برای ظهور دعاکنیم حضرت خودشان برای گرفتاری مادعامیکنند. تعجیل درظهور منجی عالم صلوات

سلام
اولا فکر نکنید آقا فقط به خاطر ایرانیا ظهور میکنن
ثانیا مگه آقا ظهور میکنه که بیاد ایران دولت تشکیل بده که شما ادعای تحویل پرچم به حضرت رو دارید بسه بابا خسته کردید ملت رو با این حرفا
قیام امام عصر (عج) جهانیه وفقط برا شیعیان وفقط برا ایران نیست که
بعد آقا پرچم ما رو میخواد چیکار مگه میخواد جانشین رهبر حکومت ایران بشه
پرچم توحید پرچم اسلام ناب محمدی (ص) به دست علمدار مهدی موعود (عج)
اینقدر دیگه تند نرید تو کدوم روایت نوشته از کدوم معصوم مهدی عج میاد پرچم ایران رو تحویل بگیره؟ گرچه ولایت در ایران عشاق زیادی داره ولی امام زمان امام زمان تمام ادیانه نه فقط شیعه چه بخواهند و چه نخواهند

تصویر پاسخگوی تاریخی

علیک سلام.

نمی دانم مطالب شما با مطالعه متن ارائه شده مطرح شده است یا متن دیگری را مطالعه کردید و اشتباهاً این سوالات و مطالب را اینجا مطرح کرده اید:

- کجای متن آمده است که امام زمان(علیه السلام) فقط به خاطر ایرانیان ظهور خواهد کرد؟؟!! مسلم و قطعی است که آن حضرت برای جهان است و حکومتش هم حکومتی جهانی است.

- کجای متن آمده است که آن حضرت در ایران تشکیل حکومت خواهد داد.؟؟!! طبق روایات ظهور از مکه و مقر حکومت آن حضرت هم کوفه است.

- کجای متن گفته شد که قراره امام زمان(علیه السلام) بعد از ظهور تشریف بیارن ایران و پرچم ما را تحویل بگیرند؟؟؟!!! در ضمن بر فرض تحویل گرفتن پرچم از دست رهبر ایران اسلامی،این به معنای جانشین شدن برای رهبر ایران نیست،بلکه به معنای این است که سربازی که در نبود رهبر پرچم در دست او بود،با آمدن فرمانده،پرچم را تحویل ایشان می دهد.

اگر کمی وقت صرف کنید و پرسش و پاسخ را با کمی دقت مطالعه کنید،این فرمایشات شما هیچ ارتباطی با موضوع پرسش و پاسخ ندارد.

سلام علیک
خیلی مفید وخوب بود متشکریم

با درود به همگی و پیش گاه حضرت دوست و راهنممایانش و پایان آنها مهدی (ع) که نامش برازنده و برآرنده ی همه ی رازها

گر چه شما این را نگفتید همه ی دوستان از گفته های شما دونستند که هدف شما این است که ایران و رهبر آن را پرچم دهنده ی به آن زرگوار خواندید ....این گونه نیست آن بزرگوار چنان تنهاست که بر مکه تنها تکیه زند و گوید ای مردم زمین آیا کسی هست مرا یاری کند و هیچ کس به یاریش نشتابد مگر اندکی و پس از آ» مسیحیان و پس از آ» کم کم مردمان به وی رویآرند.....و بسیاری از بزرگان دین او را به دیده دو دلی می نگرند و بسیار ی از آنان او را نادرست رفتار و کردار(پناه می برم به خدا از این واژه ها)می خوانند و تا جایی که کم کم درستی رفتا رو کردار او بر همگان روشن گردد و گروه گروه مردمان و درست اندیشان بدیشان روی آورند و هنوز بسیاری از بزرگان با او بر سر ناسازگاریند چنان که گروهی را به سوی راستی فراخواند و نپذیرند و با گروهی به ناچار به مبارزه بر خیزند.....چرا که بسیار یدین و قرآن را چنان که خود خوسته اند به مردم آموزانده اند و آن با روی راست گوی و درست اندیش و به روز سرورمان مهدی (ع) همخوانی ندارد.....

تا اینکه مردمان سرزمین پارس هم ایشان را می شناسند و سر از پا نشناخته به سوی وی می شتابند تا آن زمان کسی به ایشان که خوپ پرچم ناب محمد (ص۹ و مهر ایشان را دارد نگرود و ایشان خود پرچم دا ربزرگ و بی همتاییست (جانمان به زیر گامهایش)

این است آن بزرگواری که چشمانش چنان با بی گناهی و راستی و درستی هم داستانه که هیچ چشمی را توان نگریستن در آن نیست .....چون یخ که در برابر آفتاب تابستان به ناگهان آب و ناپدید گردد.( به فرموده ی پیامبر(ص))

بیایید دل به مهر خوب رویی چون او دهیم و دیگر هیچ .....بیایید دلمان چنان ساده و پاک باشد که بتوانیم زود بشناسیمش و تنهاییش را برای رهایی دنیا و برابری و انسان بودن و آزادی و درستی و راستی زود پایان دهیم......

من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو
پیش من جز سخی شمع و شکر هیچ مگو
سخن رنج مگو جز سخن گنج مگو
ور از این بی‌خبری رنج مبر هیچ مگو
دوش دیوانه شدم عشق مرا دید و بگفت
آمدم نعره مزن جامه مدر هیچ مگو
گفتم ای عشق من از چیز دگر می‌ترسم
گفت آن چیز دگر نیست دگر هیچ مگو
من به گوش تو سخن‌های نهان خواهم گفت
سر بجنبان که بلی جز که به سر هیچ مگو
قمری جان صفتی در ره دل پیدا شد
در ره دل چه لطیف است سفر هیچ مگو
گفتم ای دل چه مه‌ست این دل اشارت می‌کرد
که نه اندازه توست این بگذر هیچ مگو
گفتم این روی فرشته‌ست عجب یا بشر است
گفت این غیر فرشته‌ست و بشر هیچ مگو
گفتم این چیست بگو زیر و زبر خواهم شد
گفت می‌باش چنین زیر و زبر هیچ مگو
ای نشسته تو در این خانه پرنقش و خیال
خیز از این خانه برو رخت ببر هیچ مگو
گفتم ای دل پدری کن نه که این وصف خداست
گفت این هست ولی جان پدر هیچ مگو

جـــــــــــــــــــــــــــا ن پــــــــــــــــد ر هــــــــــــــیـــــــــــچ مـــــــــــــگـــــــــــــــو ی!

با سپاس از شما

نظرات