حضرت خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر (ص) ازدواج کرده بودند؟

حضرت خدیجه(س)

در مورد اینکه آیا حضرت خدیجه(س) قبل از ازدواج با حضرت محمد(ص) با مرد یا مردان دیگر ازداوج کرده بود یا خیر نظرات مختلفی وجود دارد.
عده ‏ای معتقدند حضرت خدیجه پیش از ازدواج با پیامبر اسلام دوبار ازدواج كرده است. اولین بار با شخصی به نام عتیق ازدواج كرده و برای او فرزندی به دنیا آورد. و پس از مرگ عتیق، با فردی به نام ابوهاله ازدواج كرده و برای او نیز فرزندی به دنیا آورده است. و پس از اینها با پیامبر(ص) ازدواج كرده است.

اما عده‏ ای از علما معتقدند: جناب خدیجه قبل از ازدواج با پیامبر (ص) ازدواج نکرده بود و اولین بار با پیامبر (ص) اسلام ازدواج كرد  پس ایشان در زمان ازدواج دختر(باکره) بودند. احمد بلاذری، ابوالقاسم كوفی، سید مرتضی و شیخ طوسی به این نظر معتقدند و روایت كرده‏اند كه خدیجه در وقت ازدواج با پیامبر دختر بوده است.

اما اگر قول دوم مد نظر باشند باید در مورد فرزندانی که در خانه حضرت خدیجه (س) قرار داشتند، بررسی کرد که در این باره گفته اند: این بچه ها از شوهران سابق حضرت خدیجه (س) نبوده اند. بلکه فرزندان "هاله" خواهر جناب خدیجه بوده اند. و دو دختر به نام های "رقیه" و "زینب" فرزندان هاله هستند که جناب خدیجه (س) بعد از درگذشت خواهر خود، آن ها را به خانه خود آورده و سرپرستی شان را به عهده گرفته بود. از این رو این فرزندان را به حضرت خدیجه (س) نسبت داده اند، کما اینکه رسم عرب این گونه بوده است که فرزند را به سرپرستش نسبت می داده اند.[۱]

برای آگاهی بیشتر ر.ك: الصحیح من سیرة‏النبی، ج ۱، ص ۱۲۱، سید جعفر مرتضی عاملی لبنانی (جلد اول و دوم این كتاب به فارسی نیز ترجمه شده است).

[۱]. اعیان‏ الشیعه، ج ۱۰، ص ۸۲ به بعد.

کلمات کلیدی: 

دیدگاه‌ها

با سلام
بازم مثل همیشه عالی بودید.

با تشکر از شما

نظرات