ایام فاطمیه از چه تاریخی شروع و در چه تاریخی تمام می شود؟

درباره تاریخ شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) یا  نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان.

بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(صلی الله علیه واله وسلم) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند.

اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(سلام الله علیها) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند.

بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعا ۶ روز می باشد، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.

و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت(سسلام الله علیها) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) تا شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها)، ۲۹ روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت ۱۳جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند.

اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها ) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.

و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند. مستفاد از زساله دانشجویی،ج۱۶(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج۵،س۵۲۱، و دفاترسایر مراجع)

تکمیلی: با توجه به واضح بودن ایام قمری، و شناخت آسان از طریق تقویم ها، به کامنتهای متعددی که هر کدام روز خاصی را مورد سوال قرار داده اند، پاسخ داده نمی شود. اگر چه اهمیت مساله در نگاه مخاطبین عزیز برای حفظ حرمت این ایام سبب شده است که عزیزان هر کدام تاریخ عروسی خود را ذکر کرده و نسبت به آن سوال کنند، اما باید توجه نمایید  که جواب در همین متن به روشنی بیان شده است و تکرار پرسش درباره روز خاص، جواب متفاوتی در پی نخواهد داشت.

دیدگاه‌ها

از دیدگاه اهل سنت و شییعه کدام دهه معتبر است.

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام

محققان تاریخ اسلام معتقدند آنچه بیشتر مورد توجه و سندیت تاریخی است روایت سوم یعنی ۹۵ روز است. البته مراجع تقلید و اهل معرفت به مومنان توصیه می کنند که هر سه قول را به برپایی عزاداری همت گمارند.

در این رابطه دو روایت از امام باقر علیه‌السلام و امام صادق علیه‌السلام است که یکی آز آنها در کتاب «کشف‌الغمه» جلد یک صفحه ۵۵۳ نقل شده است و روایت دوم که از لحاظ سندی نسبت بر همه اخبار دیگر محکم‌تر و متقن‌تر هست، در کتاب «دلائل‌الامامه» صفحه ۴۵ از زبان امام صادق علیه‌السلام آمده است که مطابق آن روز شهادت آن حضرت (س) سه شنبه سوم جمادی الثانی اعلام شده است.

باسلام میخواستم بدونم دهه اول ودو م امسال در چه تاریخهایی هستش آیا تعطیلات عید نوروز در دهه قراردارد لطفا کمکم کنید برام خیلی مهمه

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام
فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول (۱۴،۱۳ و ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۳) است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی(حدوداً ۵،۴ و ۶ فروردین ماه ۱۳۹۴) می باشد.

یکدفعه بگید مردم بمیرن دیگه! ۱۰ روز این ورش ۱۰ روز اون ورش! وسطش هم هیچ! اونوقت می گن جوونا ازدواج کنن! هزار و یک مشکل مالی و غیره هست اینم روش! هر روز یا شهادته یا محرم و صفره یا رمضون یا ... من به نظرات بقیه احترام می زارم. خودمم حرمت نگه می دارم. ولی هیچ دلیلی نداره باری یه شهادت ۲۰ روز عزاذاری باشه. فوقش یک روز فاطمیه اول، یک روزم فاطمیه دوم. ببینم وقتی کسی عزیز از دست می ده هر سال ۲۰ روز عزا داری می کنه؟ اونم بعد این همه مدت! وقتشه یکم به خودمون بیایم

تصویر soalcity

با عرض سلام
نه عزاداری کردن در این ایام واجب شده است و نه عروسی گرفتن حرام و غیر قانونی شده است! تنها برای کسانی که می خواهند، بهترین روزهای سال را برای مراسم جشن و شادی شان انتخاب کنند، گفته می شود که ایام فاطمیه چه موقع است تا اگر خواستند، جشن خود را به زمان دیگری موکول کنند! حال اینکه چگونه چند روز عقب و جلو شدن مراسم، یک معضل عظیم برای شما شده است، برای ما قابل درک نیست. خصوصا با این همه ایام مبارک و عیدی که این گونه مراسمات در آنها پررونق است. (آدم باید مراقب شیطان باشد که در گوشش چه زمزمه می کند.)
و باید توجه داشته باشید که عده بسیاری، هیچ کس را قابل مقایسه با اهل بیت (علیهم السلام) نمی دانند. خصوصا بانویی که مادر ائمه بودند و جان خویش را به نوعی فدای راه حق کردند، که عزاداری برای ایشان، یعنی پرفروغ کردن، نور هدایت!

با سلام و احترام! با نظر شما موافقم.اين موضوع بستگي به درك و معرفت آدمها دارد...

احسنت...
نفسی لکِ‌الفداه یا مولاتی یافاطمه الزهرا(سلام الله علیها)

شیعه علی (ع) هیچ وقت شهادت سوزانه حضرت رهرا س) را هرگز فراموش نمیکنه و این داغ تا ابد بر قلب شیعیان تازه است. ۲۰ رو که کمه اگه تمام سال برای غربت علی و شهادت مادر شیعه عزاداری کرد و به بیان حق این دو بزرگوار پرداخته بشه بازم کمه. شیعیان تا زمان ظهور منتقم داغدار مادشون زهرا (س) هستند. کسی که عاشق باشه برای داغ عشقش همیشه داغدار و عزاداره. قیاس شما کاملا اشتباهه حضرت زهرا (س) بالاتر از هر عزیزی هستند و مقامی والا دارند نه در این دنیا بلکه در پیشگاه خداوند بزرگ نیز عبدی والاست. بهتره شما ابتدا از این بانو بزرگ شناخت به دست بیاورید بعد به استدلال علت عزاداری برای ایشون بپردازید

احسنت
دوستانی که ناراحتند بدونند که حتی تو روز عاشورا هم بخان ازدواج کنند هیچ مانعی نداره البته به شرطی که به اهل بیت و خصوصا ابا عبدالله بی حرمتی نشه.
ان شا الله که موفق و سربلند باشید.

دو ست عزيز همينجوري حرمت نگه مي داري؟از.۳۶۵ روز سال ۲۰ يا ۳۰روزشو اگه حرمت نگه داريم بقول خودت مگه مي ميريم؟!بعدشم تو چطوراهل بيت ع را انسان هاي معمولي فرض کردي که نبايد بعداينهمه سال بيادشون بود؟انشاالله دلت روشن بشه به نور محبت و معرفت اهل بيت ع

سلام حضزت زهرا رو بایه فرد عادی مقایسه میکنی؟؟؟؟؟!!!

با سلام ما با عزاداری یه حالی بهمون دست میده که هیچ جای دنیا نمیتونیم بدست بیاریم شما از طرف خودتان اعلام نظر کنین لطفا چطور میشه به احترام اشنایی که عزیزش را از دست داده ۴۰ روز هم مشکی می پوشی ولی واسه.....

دخترم مشکل شما فقط ایام فاطمیه است بقیه مسائل روبراه وآماده است؟بهتر نیست همه چیز را با قاطی نکنیم .مشکل اگر زیاد بودن ایام عزاداری در سال است به ازدواج ربطش ندهید .این یک بحث دیگه است

مهشید ببینم اگه تو مسلمان و مومن باش این حرف ها رو نمیزنی - برو از محضر حضرت زهرا (ص) طلب بخشش کن .

.. برات متاسفم ...

اگه با دقت می خوندید متوجه می شدید در متن جمعا ۶ روز را ایام فاطمیه برشمرده و نه ۲۰ یا چهل روز

با سلام -همه این ایرادت جنابعالی نشات گرفته از تبلیغات کذائی ماهواره است که کم کم اعتقادات بچه مسلمون ها رو تضعیف می کنه .این حرفهای شما هم از نشونه های این وسوسه های شیطانیه که از ماهواره یا دجالواره آب می خوره ..اگه پدر ویا مادرت فوت کنه آیا زودی اونها رو فراموش میکنی؟ آیا تو سالگرد فوتشون جشن عروسی میگیری؟.. اگه این کارو بکنی معلومه که حق اونها رو بجا نیاوردی..بعدش توقع داری شیعیان سالگرد شهادت ام ابیها عروسی بگیرند و براشون با روزهای دیگه فرقی نکنه؟ خدا یه ذره معرفت دینی وبصیرت به هممون عطا کنه که با این طرز فکر سر از ترکستان در می آریم.

شما خودت خدایی نکرده عزیز از دست دادی؟
عزای اهل بیت رو با عوام یکی میکنی؟
شمایی که دنبال حل مشکل ازدواج جوان ها هستی ، مشکل ازدواج جوان ها با نگرفت مجلس اعزای اهل بیت حل میشه ؟؟؟؟؟
این جای بحث نیست ، خواهر من اول حرفت رو بسنج بعد بزن ، هزار امثال من و شما فدای مادر سادات ، شما چند سالته ؟ فاطمه زهرا(س) تو سن ۱۸ سالگی بخاطر که شهید شد؟؟

اولا مرگ نه و شهادت دوما تو شهادت مادر غریب ما رو که از همه انسانها پاکتر بود رو با فامیلای خودت میخوای یکی بدونی تو به خودت بیا ما سالهاست به خود آمدیم و خدا دیدیم .لعنت بر شیاطین انس

شهادت مادر غریب ما رو که از همه انسانها پاکتر بود رو با فامیلای خودت میخوای یکی بدونی.لعنت بر شیاطین انس

مشکل ازدواج کردن نیست مشکل مراسم های مزخرف بدعت شده است و ضد اسلامی است که به اسم ازدواج وارد اسلام شده مانند رقص و ارکس و گناه های شراب خوری و در واقع شخص از اسلام خارج شده فقط اسم اسلام رو یدک مکشه خود ازدواج کردن چون امری است که باید پاک باشه تا فرزندان پاک بدنیا بیاید و در اول ازدواج گناه باشد وای به حال اخر ان .اگر عین سیستم غربی باشه که نیازی به صیغه خودن نیست مثالا تو ازدواج برادرم به جای ارکس، مولودی برگذار شد پسر دایم گفت صلوات فرستادن تو مراسم ازدواج معنا نداره!!!! و من هم در جواب گفتم خود پیامبر ازدواج کردن رو سنت کرده صلوات فرستادن گناه شد!!!! یه عده ایی ندانسته تفکرات جدایی دین از سیاست و اجتماع و علم و همه چیز ...رو در کشور تبلغ میکنن و درواقع از دینی که در زندگی مردم باید در کل زندگی مردم جاری بشه خبری نیست و این باعث همه مشکلات است . دشمن از درونه نباشه امریکا کیلویی چنده!!!!! و در واقع امریکا با تبلیغات خود به هر نحو وارد زندگی مردم شده و اسلام امریکایی وارد تفکرات شده مراسم ازدواج ها غیر اسلامی شده و گرنه شهادت همه چهارده معصوم برای ادامه نسل انسان و اموزش درست زندگی کردن و مبارزه با دشمن قسم خورده انسان ،شیطان است

مسلمان شدن مشکل نیست مسلمان ماندن مشکل است و دلیل ان نداشتن تفکر فلسفی است مثلا یکی میگفت راضیه یه گونی ۱۰۰ کیلویی رو تا ۱۰ طبقه ببر بالا ولی فکر نکنه !!!!!!!!!!!! این یعنی شخص بدون فکر کردن همه چیز رو قبل میکنه مخصوصا مسائل غیر دینی !! چون شخص اهل فکر نیست و در نتیجه هیچ مبنای فکری نداره و برای زندگی کردن نیز برنامه ایی نداره و فقط منافع مادی تعیین کننده هدف می باشد . اکثر هم لا یعقلون
انشا الله که درست نوشته باشم

یا علی

هه,روشن فکره بیخیال
اگه عذاداری برای مادرم انقد سخت باشه که بخوام بمیرم,همون بهتر که بمیرم
ما به عشق همین عذاداری ها زنده ایم و شما به عشق بزنو برقص...

سلام.خدا خفه ات نكند. شما كه مشكلي نداريد. در كل ايام سال راحتيد!!

ما هر چه داریم از عاشورا و فاطمیه داریم سزاوار نیست این امنیت و بیداری اسلامی رو قدر ندونیم .در جواب برخی از دوستان باید بگم که در طول سال ایام زیادی برای جشن و سرور هست برای اون زمان برنامه ریزی کنیم و بهانه نیاریم ازدواج امر پسندیده ایه که هر وقت میتونه باشه البته با رعایت اصول اخلاقی

به نظر می رسه، این دوست عزیزمون (مهشید) قصد و غرضی نداشته و با هدف دشمنی این حرف رو نزده که خیلی از دوستان دیگمون جبهه گیری کردند. البته کسانی که با قصد و غرض این حرف ها رو بزنند و یا بالعکس با قصد و غرض بکوبند، هیچکدام درست نیست.
قضیه احتمالا ناشی از یک مسئله ای میشه که یکی دو دهه ای است گریبان جامعه رو گرفته... از یک طرف گرایش و جوّ زندگی غربی و بی دینی به اسم شاد بودن و رفاه و این حرفا زیاد شده و البته نوعی روشن فکری هم محسوب میشه؛ از طرفی یک عده از مؤمنین (برخی بیکار، برخی مخلص، برخی بی هدف، برخی داغ و ...) یک موجی از مناسبت های دینی، بعضا جدید ( و همه هم عزاداری) دارن به جامعه اضافه میکنن و گاهی اوقات با بی فکری توقع رعایت اون به سایرین تحمیل میشه...شاید مهمترینش همین فاطمیه است که در اصل و به میزان متعادلش درسته، ولی گاهی برخی ها شورشو در میارن و دو ماه عزادار هستند، گاهی شهادت برخی از معصومین (ع) رو سعی دارند به صورت دهه در بیارن، گاهی برخی از وفیات رو دوست دارن تبدیل به شهادت کنند (مثل وفات حضرت معصومه س) و خلاصه یک افراط و تفریط بدجوری باب شده...
به نظرم جا داره علمای بزرگ و مراجع خوش فکر تقلید در این زمینه اقدام و فکری بکنند تا این مسئله مهم به افراط و تفریط کشیده نشه..

با سلام.
بذار بهت بگم كه راس گفتي بايد به خودت بياي تا بفهمي ۲۰ روز عزا داري براي بانوي دو عالم خييييييلي كم هس....

دوست عزیز نظر شما برای خودتون محترمه ولی اولا در نظر داشته باشید که ازدواج جوانها و مشکلات جامعه ربطی به عزاداری برای صدیقه کبری فاطمه زهرا نداره که اولا اگه تمام مردم اتباع به سیره نبوی و خلق فاطمی بشن تمامی این مشکلات جامعه خود به خود حل میشه ثانیا گرفتاری اصلی ما که دچار این بلایا شدیم جدایی از قرآن و سنت است پس عزاداری را با مسائل غیر مرتبط مربوط نکنید مسئله دیگه اینکه میزان مصیبت و صدمه شهادت فاطمه الزهرا بالا تر از اینهاست که من و شما براش عزاداری میکنیم و بسته به میزان معرفت بنده و جنابعالی به ساحت مقدسه آن بانو دارد شما نمی خواهید عزادار باشید نباشید ولی اصل را زیر سوال نبرید

ببخشید آیا ماه جمادی الاول وجمادی الثانی ماه وفات است؟ یعنی عروسی گرفتن در ۱۵ اسفند ،شب تولد حضرت زینب خلاف عرف است

تصویر شهر سوال

با سلام و احترام
خیر، شرعا و عرفا اشکالی ندارد.

سلام.آیا اداره امنیت اخلاقی باید مجوز بدهد تا بتوانیم در وسط دو دهه عروسی بگیریم؟به دلیل یک سری مشکلات مجبورم که عروسی بگیرم در این تاریخ.بیشتر رهنماییم کنید.با تشکر

تصویر soalcity

سلام
این یک سوال دینی نیست. اما تا آنجا که اطلاع دارم، چنین چیزی لازم نیست.

با سلام و عرض تسلیت ایام سوگواری رسول اکرم (ص) و امام حسن و امام رضا (علیهما السلام)
با توجه به اینکه شروع ایام فاطمیه امسال ۲۲ اسفند است، آیا برگزاری جشن ازدواج در تاریخ ۲۱ اسفند که به قولی میشود شب بیست و دوم، دارای اشکال است؟
با تشکر

تصویر شهر سوال

سلام علیکم
شرعا اشکالی ندارد.

باسلام و عرض ادب آنگونه که معلوم است شما از محبان آل الله هستید جزاک الله
اما برادر عزیز بروید و تاریخ را مطالعه بفرمایید بد نیست که بدانید ایام فاطمیه سه روز بعد از شهادت نبی مکرم اسلام (ص)شروع می شود در آن روز ملعون ...به همراه چهل حرامزاده مثل خودشبه خنه وحی هجوم آوردند و درخانه یاس نبوی را آتش زدند و به ایشان جسارت کردند و....
بهتر است در این خصوص مطالعات بیشتری داشته باشید .
امیدوارم تحت عنایات حضرت زهرا(س) از یاران آخرین ذخیره خداوند باشید . والسلام عکیم و علی عبادالله الصالحین

تصویر soalcity

سلام
برای اطلاع بیشتر از تاریخ می توانید آدرس ذیل را ببینید:
http://www.soalcity.ir/node/870
و اصل مطلب شما نیز ارتباطی به این بحث ندارد. ایام فاطمیه، روزهای متصل به شهادت حضرت زهرا (س) است. که ۷۵ یا ۹۵ روز پس از رحلت پیامبر مکرم اسلام (ص) بوده است. مگر اینکه مدعی باشید که باید تمام این ۹۵ روز عزاداری کرد!! که خود اهل بیت (علیهم السلام) نیز چنین نکرده اند.

با عرض سلام و خسته نباشید..برامون مقدور نیست که قبل از عید یا بعد از عید جشن عقد بگیریم مجبور شدیم تو عید جشن بگیریم که ۲۴ اسفن ایام فاطمیه اوله و ۱۴ فروردین ایام فاطمیه دوم..چون واسم مهمه که روز شهادت حضرت فاطمه نباشه
زنگ زدم از دفتر آیت اله بهجت پرسیدم گفتن که سه روز بعد و سه روز قبل از روز های شهادت حضرت فاطمه نباشه مشکلی نداره.
زنگ زدم دفتر آیت اله مکارم شیرازی گفتن عید افتاده بین ایام مشکلی نداره..

سلام وخسته نباشین
میخواستم بدونم باتوجه ب اینکه درتقویم ۹۳شهادحضرت فاطمه ۴فروردین۹۳زده ایام فاطمیه چند روز ودقیقا از چ تاریخی تا چ تاریخی می باشدلطفا جوری جواب بدین تا تاریخ دقیق روبدونم چون واقعا خیلی برام مهمه
پیاپیش ممنونم

با سلام. نظر شما کاملآ اشتباه است و نشانه بدعت گذاری است!یک روایت ۷۵ روز و یک روایت ۹۵ روز داریم.یعنی بین این دو روایت ۲۰ روز تفاوت است یعنی دو دهه.آقایانی که این نظر سه روز را دارند منبع درستشان چیست؟!دو دهه پشت سر هم که هر روز و ساعت و ثانیه اش احتمال شهادت حضرت وجود دارد. امسال بدون مادر عید نداریم. لطفا اطلاع رسانی کنید

تصویر soalcity

سلام و عرض ادب
شما با این استدلال سست این قدر قاطعانه و جسورانه سخن دیگران را رد می کنید و آنها را به بدعت گزاری!! متهم می کنید؟ وقتی دو روایت مختلف داریم (۷۵ روز یا ۹۵ روز) یعنی یکی از این دو درست است. نه آنکه هر دو آنها درست است و بین این ۲۰ روز شهادت رخ داده است. به عنوان نمونه وقتی بنده می گویم تردید دارم که پدرم دهم تیر از دنیا رفته یا دهم مرداد، یعنی اینکه پدرم در یکی از این دو روز از دنیا رفته است نه اینکه در این فاصله یک ماهه هر لحظه در حال مردن بوده است. دلیل سخن سه روز نیز بیان شده است که به دلیل نوع محاسبه ماههای قمری این گونه بیان شده است.
اما اینکه عید نداریم و می خواهید هر لحظه عزاداری کنید و ... مختارید. حتی اگر دقیق تر نگاه کنید، وقتی حضرت زهرا (س) شهید شده اند یعنی شما تمام سال را مادر ندارید! و با این حساب و منطق شما، معلوم نیست شما در سال های دیگر چگونه عید داشته اید!
پس لطفا با این سخنان سست و بی وجاهت، چهره دین را مخدوش نکنید. و درک کنید که فلسفه عزاداری چیست. و حداقل به دین حضرت زهرا (س) معتقد باشید و این قدر بی پروا، دیگران را به بدعت گزاری متهم نکنید.

دهه گرفتن و مراسم عزاداری گرفتن هیچ ربطی به دین ندارد وجه دین را با این استدلالها مختوش نکنید دست از سر دین بردارید تا کی می خواهید دین را بازیچه ای برای رام کردن مردم وسواری کشیدن از مردم کنید بسه دیگه

تصویر soalcity

سلام
اگر مراسمی که در آن معارف دینی ترویج می شود، ربطی به دین ندارد، پس چه چیز به دین مرتبط است؟
اگر مراسمی که برای تعظیم بزرگان دینی است به دین مرتبط نیست، پس چه چیز به دین مرتبط است؟
دقت بفرمایید بغض و دشمنی آن قدر چشمان را نبندند که واضح ترین مسائل انکار شود.

وای بر شما که کشورتان پر از گرسنه و ندار است، میلیونها جوان از سر بیکاری و دست تنگی به اعتیاد، خلاف یا افسردگی کشیده میشوند. ازدواج به یک اتفاق نادر بدل شده و طلاق به رسمی عادی. آرام آرام به یکی از خموده ترین و غمگین ترین کشورهای جهان بدل شده ایم. حالا بنشینید و تا میتوانید این عزاداریها را گسترش دهید.
اگر حضرت فاطمه میخواستند زمان درگذشتشان آشکار باشد این کار را انجام میدادند. یا مولای متقیان اگر میخواستند مکان مزارشان مشخص باشد دستور به دفن پنهان نمی دادند.
باز پاسخ ندهید که از پدر زن و داماد و پسرعمو می ترسیدند که آنها بسیار از من و شما به خانواده پیامبر نزدیکتر بوده اند.
بزرگان دین ما نخواسته اند ملتشان چنین افسرده و خموده باشد. حالا باز برای گسترده تر کردن این روزها برنامه ریزی کنید.

تصویر soalcity

سلام
نمی دانم شما در کجای جهان زندگی می کنید که در آنجا از فقر و بیکاری و اعتیاد هیچ خبری نیست!! ای کاش کشورتان را معرفی می کردید تا ما با بهشت زمینی آشنا شویم.
همچنین نمی دانم منظورتان از کشور ما کجاست! چون در مبالغه این قدر تند روی کرده اید که توصیف شما ربطی به کشور ما پیدا نمی کند. در کشور ما ازدواج شایع است و طلاق نیز هر چند با نقطه های آرمانی ما فاصله دارد، اما به افتضاح غرب نرسیده است.
همچنین تا کنون در هیچ جا ندیده ام که حضرت زهرا (س) تاریخ شهادتشان را مخفی کرده باشند. مگر اینکه شما بین زمان و مکان فرقی نبینید!!
و امیدواریم مردم کشور ما با تمسک بیشتر به ائمه، هر چه بیشتر از افسردگی و خمودگی دور شوند. و همگان متوجه باشند که راه حل دور شدن از افسردگی، در لایعقلی و غفلت نیست.
قطعا شادی و شادکامی جزئی از زندگی مومنان است که می توانید برای مطالعه بیشتر در این باره مراجعه کنید: http://www.soalcity.ir/node/2214

سلام دوستان ۳ فروردین عروسی اشکال دارد.

تصویر شهر سوال

با سلام
خیر اشکالی ندارد.

سلام.عزيزان و ارادتمندان حضرت زهرا سلام الله عليها من به عنوان يك بچه شيعه براي جامعه تشيع متاسفم كه براحتي از خودشان چيزي را وارد دين مي كنند و سپس با اعتقاد فراوان براي ان دستورالعمل صادر ميكنند.محبان بانوي پهلو شكسته آگاه باشيد كه دهه اول و دوم كمتر از دو دهه است كه به بازار آمده و در طول تاريخ چنين چيزي وجود نداشته است برويد از پدر ومادر بزرگهايتان بپرسيدآيا ۲۰-۲۵ سال پيش چيزي از دهه وجود داشته يا نداشت؟ البته نگه داشتن احترام براي ان بانوي مظلومه لازم است ولي اختراع دهه بدعت است و توهين به ساير معصومين عليهم السلام چون اگر بخاطر احترام دهه هارا براي ام ابيها اختراع كرديم بايد براي شهادت ساير ائمه هم احتراماً‌اختراع كنيم مثلاً دهه حسنيه دهه سجاديه دهه صادقيه و باقريه و كاظميه و محمديه..........البته براي امام حسين ع ساير ائمه از اول محرم تا عاشورا عزاداري داشته اند كه نشان دهنده وجود دهه اول محرم است

تصویر soalcity

سلام
ضمن تشکر باید توجه کنیم کسانی که دهه می گیرند، این را یک دستور شرعی نمی دانند و در این صورت بدعت نخواهد بود.
به هر حال ذکر و مراسم اهل بیت (علیهم السلام) از اعمال حسنه است و در آن محدودیتی وجود ندارد.
و این گونه نیست که برگزاری مراسم برای یک امام، بی ارتباط به باقی ائمه باشد و هرگز مراسم گرفتن برای یک معصوم توهین به معصومین دیگر نیست.

راستی هر چه این دهه ها بیشتر باشه بطبع برای مداحان و برخی مبلغان خوبه چون برای برخی کاسبی شده واگه بتونن همینجور کشور رو عزازده میکنن واینقدر ادامه میدن تا همه رو از اهل بیت زده کنن آقا شما خیلی مخلصید شما خیلی مومنی شب و روز اشک بریز اینکه نمیشه برای همه عزاداری درست کنی مثل اینه که چون ایمه همیشه نماز شب میخونن برا بقیه واجب کنن یا امیرالمومنین۱۰۰۰ رکعت نمازشب ها میخونده همه باید بخونن مهم اقامه عزای صدیقه کبری در این دو روز و نشان دادن مظلومیت ایشان است نه این دهه هایی که نمیدونم کی ساخته؟

تصویر soalcity

با عرض سلام
شرکت در مراسم عزاداری هرگز اجباری نبوده و کسانی که این گونه مراسمات را سامان می دهند، با عشق و علاقه این کار را می کنند. و کسانی که مایل نیستند می توانند در این مراسمات حاضر نشوند.
همچنین صدا و سیما بخش وسیعی از وقت مردم را با برنامه های طنز و سرگرمی پر می کند. و هرگز به اندازه یک دهه رنگ و بوی عزاداری به خود نگرفته است. به همین دلیل اعتراض شما خیلی قابل درک نیست. و معلوم نیست که چرا به دیگران تهمت می زنید.

با سلام
اونهایی که گفته اند همش عزاداریه میشه بگن کی به زور دستشون و گرفته برده مراسم ! رسانه ملی هم که از ۲۷ اسفند هر شب ۳تا کانال طنز براتو گذاشته . شما ها که چه شهادت باشه چه نباشه به امورات شادی و مسافرت و عروسی هاتون ادامه میدین موقع نذری که میشه همه تو صف سر و دست میشکونید.این عزاداری فاطمیه نه بدعت است و نه اجبار.کس که مادر همه عالمین رو بشناسه و حلال خورده باشد خودش میداند که این مراسمات قبل از اینکه حتی پدرش به نطفه آمده باشد بوده و مردم ما مقید بوده اند.امیدوارم از این امتحان سخت همه بجه شیعه ها سربلان بیرون بیاییم.(اونی که نظر خلاف میده شیعه نیس گول نخورید دارن تو فضای مجازی با نام شیعه شما رو زیر سوال میبرن ) امیدوارم نظرم ثبت بشه

هنوز ۲۷ اسفند نشده كه....
تقويمت جلو ها....

اما اينكه شما ميگيد ايام فاطميه فلان تاريخ تا فلان تاريخ...بعد ميگيد بين دو ايام فاطميه هم حرمت نگهداريد.... اين مسخرس....

همين چيزا هم باعث ميشه افراد از دين زده شن....
چون به غم كه ميرسه.... عزاداري رو به سال ميكشونيد... موقع شادي كه ميشه...يه روز هم حتي ...يه جشن و شادي به درد بخور نداريد.....

تصویر soalcity

سلام
روشن است که منظور دوستمان، بیان برنامه اعلام شده توسط صدا و سیماست. و عملکرد صدا و سیما و نظایر آن، برگزاری یک دهه عزداری نیست. بلکه نهایتا همان روز شهادت، کمی رنگ و بوی عزداری می گیرند.
و هیچ کس را مجبور نکرده اند که بیست روز عزدار باشد تا این مساله سبب دین زدگی شود. بلکه هر کس به تناسب ارادات و علاقه اش به اهل بیت (علیهم السلام) در مجالس مرتبط با آنها شرکت می کند.
و اگر معتقدید صدا و سیما نمی تواند برنامه خوب شادی بسازد، این نقد ربطی به بحث ایام فاطمیه و نظیر آن ندارد.

من اصلا اسمي از صدا و سيما نياوردم....
چطوري روشن است كه منظور من برنامه هاي صدا و سيماست؟؟؟

من دقيقا رفتار مذهبيون جامعه رو نقد كردم....(مذهبيون جامعه از نظر من افرادي هستن كه رفتارشون اين ادعاي مذهبيت رو داره.... و فكر ميكنم اكثريت جامعه هم همين قشر رو به عنوان مذهبي ميدونن)
مثل پاسخ شما به شخصي كه جشن ازدواجش بين دو ايام فاطميه هست....
چرا اين فكر تو جامعه ترويج داده ميشه كه شركت در مجالس عزا عرض ارادت هست به اهل بيت؟؟
"هیچ کس را مجبور نکرده اند که بیست روز عزدار باشد تا این مساله سبب دین زدگی شود. بلکه هر کس به تناسب ارادات و علاقه اش به اهل بیت (علیهم السلام) در مجالس مرتبط با آنها شرکت می کند."

در صورتي كه ارادت تو عمل هست... تو رعايت اصول... نه تظاهر به دوستي

تصویر soalcity

سلام
اگر دقت کنید شما در جواب یکی از دوستان مطلب نوشتید که ایشان بیان کرده بودند رسانه ملی از ۲۷ اسفند و ... و شما نیز فرمودید هنوز که ۲۷ اسفند نشده
بنده به همین خاطر عرض کردم سخن دوست ما مشکلی ندارد چون طبق برنامه های اعلام شده توسط صدا و سیما اظهار نظر کرده اند. یعنی غیب گویی نکرده اند که نخواهیم سخنشان را بپذیریم.

اظهار ارادت نیز شیوه های مختلفی دارد. که قطعا یکی از آنها شرکت در مجالسی است که به نام اهل بیت (علیهم السلام) برگزار می شود.
و همان گونه که شما فرموده اید، در عمل و رعایت اصول نیز می توان ارادت را نشان داد و این ها با یکدیگر منافاتی ندارد و هر کدام در سر جای خود درست است.
به عبارت دیگر شرکت نکردن در مراسمات نیز بی ارادتی نیست. بلکه شرکت کردن در این مراسم ها ارادت نشان دادن است.

سلام. در يكي از نظرات ديدم كه شخصي عنوان كرده بود امسال بدون مادر عيد نداريم.در جواب هم گفته شده بود كه چون حضرت زهرا در واقع حدود۱۴۰۰سال پيش شهيد شده اند،پس ما در كل سال مادر نداريم كه اگر طبق نظر ايشان عمل كنيم بايد كل سال را عزادار باشيم.

من هم اينطور اين دو مطلب را كامل مي كنم كه در واقع ما در طول سال،مادر داريم. هر چند كه ايشان در بين ما نيستند ولي اين جسم ايشان نيست كه در بين ما حضور دارد بلكه روح ايشان و تعليمات عاليه ي ائمه است. براي روشن شدن بحث يك مثال مي آورم: شما يك مادري داريد كه از او به دنيا آمده ايد. حال اين مادر از دنيا رفته است. مي گوييد من مادر ندارم. از يك نظر اين سخن،صحيح است و منظور شما از مادر ندارم اين است كه مادرم از دنيا رفته است. اما از نظر ديگر اگر بگوييد من مادر ندارم،گويا گفته ايد كه من بدون مادر به دنيا آمده ام. مثل حضرت عيسي كه بگويد من پدر ندارم.
آيا شما كه مادر خود را از دست داده ايد،مادر نداريد؟ البته كه شما مادر داريد،فقط جسم او اكنون در كنار شما نيست.

پيامبر اسلام و حضرت زهرا و ديگر امامان ما هم،هر چند كه اكنون در كنار ما نيستند ولي روح آنان زنده است و تعاليم والاي آنان همراه ماست. ما هم پيامبر داريم و هم مادرمان زهرا را داريم و هم امامانامان را داريم. وظيفه ي ما اكنون پيروي از تعاليم آنان است.

پس حالا كه ما آنان را داريم،پس چرا با وجود داشتن،باز هم براي آنان عزاداري مي كنيم؟ پاسخ:عزاداري مي كنيم فقط براي اين كه حزن و اندوه خود را در روزهايي كه آنان از دنيا رفته اند،نشان دهيم. همانطوري كه در روز ولادتشان جشن مي گيريم تا شادي خود را از به دنيا آمدنشان نشان دهيم. اين امور،نمادهاي ديني ما هستند وگرنه،هم مسئله ولادت و هم مساله وفات آنان قرن هاست كه به پايان رسيده است.

بحث صدا وسیما نیست که
شما میگید شیعه اینه یعنی باید سال به ۱۲ ماه عزاداری داشته باشه(ایا حقیقت شیعه اینه؟) و انوقت مراسمات که انشا.. برای خدا باشه از فضایل ومناقب صدیقه کبری کمتر سخن می گویند یک راست میرن سر روضه بعد هم میگن چون اشک ریختی تمام دیگه شفاعت نصیبه (یه جور مجوز گناه ) میدن که باز هم بیای گریه کنی گناهان پاک میشه لطفا به جای اینکه ناراحت بشید یه مقدار به باطن خودتون رجوع کنید کمی تامل کنید وجواب دهید در ضمن کسی اعتراض نکرده معلومه که هرکی بخواد خوش میگذرونه و هرکی بخواد تو عزادرای شرکت میکنه شما باید ببینید شیعه رو چطور معرفی میکنید ؟ به مجرد اینکه کسی شما رو نقد کرد سریع در ورطه تعصب بیفتید
بنده متعصب روی نظرم نیستم استدلال بیاورید نه اینکه با صدا وسیما و جامعه و... بگید اینجورین فرافکنی کنید

تصویر soalcity

با عرض سلام
بنده مراسم های متعددی را دیده ام که کاملا بر خلاف فرمایش شماست. و غیر از اینکه در بسیاری از مراسم ها، قبل از عزاداری، سخنرانی در برنامه شان قرار دارد، هرگز اشک را مجوز گناه معرفی نمی کنند. بلکه بالعکس، گناه را هتک حرمت کسانی که برای اسلام فداکاری کرده اند، معرفی می کنند.
و اگر بحث معرفی شیعه است که با این کامنت ها و آنچه در جامعه جاری است، روشن شده که در بین شیعیان علاقه به مراسمات متعلق به اهل بیت (علیهم السلام) وجود دارد و هر کس به اندازه شرایط و علاقه خود، در آنها شرکت می کند.

لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله فاطمه عصمت الله
یاد خدا و یاد پیامبر و ائمه همیشه واجبه لکن مراسم عزاداری همینطور که از اسمش معلومه مراسمه در مراسم عزا از مظلومیت ومدح گفته میشه و کمتر به روش زندگی و توصیه های آن جناب اشاره میشه پس به نظر من. اینکه مدت معیینی رو واسه عزا بگذاری ربطی به لقمه حلال نداره و شرط عقله مهم اینجاست که کاری کنیم که مردم به نماز اول وقت و مسجد ترقیب کرد تا روزانه با ذکر مکارم اخلاق و توصیه های معصومین آشنا بشن .
وقتی ۷۵و۹۵ در زبان عربی بدون نقطه قابل تفرق نیس خوب بایدم نا معلوم باشه که کدوم هستش همچنین اختلاف روز های سال قمری هم دلیل کافی برای ۳ روز (۷۵) و ۳روز(۹۵) هست .
از خداوند خواستارم که توفیق بندگی به ما بده که وجود ۱۴ معصوم راهنما و بیدار کننده ما فقط برای خدا هستند همچنین از خدا خواهان پر شدن قلبمان از نور و محبت حضرت محمد و اهل بیت مطهرش هستم.

سلام.ضمن احترام به نظر تمام دوستان.فقط خواستم بگم ۷۵ یا ۹۵ روز به خاطر نوع نگارش در خط کوفی این دو عدد به وجود اومده.سبعین وتسعین یعنی هفتاد ونود.چون در این خط نقطه وجود نداره هر دو یه جور خونده میشه.پس یه عده گفتن هفتاد وپنج یه عده نود وپنج.
حالا من نظر خودم رو میگم.هر کس احترام رو یه جور معنی میکنه.احترام به اهل بیت از نظر من یعنی طبق فرمایش اباعبدا... "اگر دین ندارید آزاده باشید"یعنی آزادگی اصل لازم برای دینداری ومقدم بر دینداریه.تا کسی آزاده نباشه دیندار محسوب نمیشه.آزادگی یعنی در بدترین حالت حتی اگه طرف حق رو نمیگیرم پشت باطل قرار نگیریم.شما یه کم در سیره اهل بیت مطالعه کنید.اول به خودم میگم.از پیامبر تا همه ائمه مورد آزار واذیت وتوهین وافترا قرار گرفتن.کجا اقدام خشونت آمیز انجام دادن.ما به جای اینکه بیایم محبت اهل بیت رو در دل مردم قرار بدبم مردم رو فراری دادیم.دوستان بد نیست یه سر به دانشگاهها بزنین.به حداکثر۲ درصدی که در مراسم اعتکاف شرکت میکنن نبالین.به سیل عظیمی نگاه کنین که به سمت انواع واقسام عرفان ... به سمت کلیسای خانگی ... واز اون بدتر به سمت بی خدایی کشیده شدند.دانشجویان ما با مسئله توحید مشکل دارن.ما داریم در تمام دروس معارف دانشگاهمون همون برهانهای ۱۰۰۰ سال پیش نظم وعلیت که در طی سالیان متمادی هزاران نقد بر اونها وارد شده واشکالاتشون آشکار شده تدریس میکنیم.مردم وبه ویژه دانشجویان ما ذهنشون در مورد زندگی پیامبر پر از شبهه وسواله که هیچ کس حتی مراجع ما نتونسته به اونها جواب بده وهمیشه یه سری جواب آماده وکلیشه ای براشون آوردیم.یه کم چشمامون رو باز کنیم.مسئله اصلی ما شده سطحی ترین لایه دین.امواج جوونامون مخصوصا نسل جدید رو نمی بینیم که در بهترین حالت دیگه خدا و پیغمبر براشون اولویت نیست.یعنی چیزی رو قبول ندارن.نمیشه با چند تا حدیث و نقل از بحار و کافی و...نسل امروز رو قانع کرد.ریشه اعتقادات غالب مردم ما تو یه زمین سفت نیست.کافیه دو تا شبهه به گوششون بخوره بنای اعتقاداشون که سسته فرو میریزه. انواع واقسام خرافات در عمق جامعه ما نفوذ کرده.دلیلش هم اینه که ما جلوی تفکر رو گرفتیم.هر جا سوالی شده که با اعتقاداتمون مشکل داره سریع انگ کفر بهش زدیم.اگه جواب سوالی رو نمیدونیم بگیم نمیدونم.هر کسی رساله رو باز کرده باشه اولین صفحش اینه که در اصول دین تقلید جایز نیست.چرا به نام دین و پیغمبر و ائمه هر کاری انجام میدیم.کجا این بزرگواران اینجور رفتار کردن.یه کم سرمون از برف بیاریم بیرون.یا اینکه خودمون رو زدیم به اون راه.دروغ وفساد وفحشا و دزدی و ...در جامعه ما که ادعا داریم جامعه دینیه بیداد میکنه.شما که میگی آمار این موارد تو کشورای دیگه بیشتره دوست عزیز اونای ادعای دیندار بودن دارن!این جامعه ما وقتی یه جا کمبودی پیش میاد مثل مشکلی که در این زمستون برای مازنداران پیش اومد آب معدنی به ۱۰ برابر قیمت فروخته میشه این جامعه اسلامیه!شما بگو اگه واقعا حب اهل بیت در دل ماست و قبل از اون اصلا ما به خدا وروز واپسین اعتقاد داریم کجای رفتارمون شبیه اونهاست.شما یک روز مملکت ما رو با یه روز ژاپن مقایه کن.تو سطح شهر برو ببین چه خبره.هر روز سر یه سپر به سپر تو این مملکت خون ریخته میشه.این حرفا سیاه نمایی نیست.واقعیت های جامعه ماست.حالا شما هی دعوا کنین که بین دو فاطمیه عروسی مجازه یا نه؟
من فقط شدیدا به خودم وسایر دوستان توصیه به مطالعه میکنم.هم مطالعه برون دینی وهم درون دینی.تا وقتی که جهل و ناآگاهی در جامعه موج میزنه وضعیت ما ههمین منواله.هر چی تعصب کمرنگ تر بشه تفکر ورشد بیشتر مجال بروز پیدا میکنه.

تصویر soalcity

با عرض سلام . ضمن احترام به دغدغه های جنابعالی
سخنانی در مطالبتان آمده است که به نظر صحیح نمی رسد و بنده اشاره ای به آنها می کنم:
۱-طبق فرمایش اباعبدالله (ع) آزادگی مرتبه ای پایین تر از دینداری است. که شخص بی دین، حداقل می تواند آن را مراعات کند. بنابراین احترام به اهل بیت (علیهم السلام) صرف بروز آزادگی نیست.
۲-شکی نیست که باید محبت اهل بیت (علیهم السلام) را ببینیم. اما وقایع را با دو چشم می بینند و نباید یک طرفه نگاه کرد. اینکه هر گونه اقدام خشن را نفی می کنید، درست نیست. پس جنگ جمل و صفین و ... در کجای نگاه شما جای می گیرد؟ ایا اهل بیت با ظالمان و خونخوران نیز مهربان بوده اند؟
۳-ممکن است کسانی با عمل بد، زمینه بی دینی عده ای را فراهم کنند. اما عمده بی دینی، به خاطر تمایلات نفسانی و تبعیت از شیطان است.
۴-ظاهرا درباره مسائل اعتقادی شناخت درستی ندارید و قضاوت های نا به جایی کرده اید. در همین سایت جواب آن چیزی که شما اشکالات آشکار شده خوانده اید، در موارد متعدد بیان شده است. و بنده شخصا مناظرات متعددی داشته ام که هیچ کس نتوانسته است همین برهان ها را ابطال کند. پس بهتر است ابتدا شناخت خود در این عرصه را تقویت کنید. و دقت کنید که قدیمی بودن نمی تواند به معنای غلط بودن باشد.
و درباره توصیه های شما جهت مطالعه و تفکر و عمل به دستورات دینی و ... نیز با شما موافقم. و امیدوارم همه به این توصیه ها عمل کنیم.

سلام لطفا روي پاسخ هايتان دقت بفرماييد
ايام فاطميه سه روز بعد از ۱۳ جمادي الاول و ۳ روز "قبل" از ۳ جمادي الثاني است. نه ۳ روز ۳ و ۴ و ۵ جمادي الثاني.
و در اصطلاح به اين ۲۰ روز ايام فاطميه ميگن، از ۱۳ جمادي الاول تا ۳ جمادي الثاني (۱۴ فروردين ۹۳)
در ضمن اين مطلب نظر مراجع تقليد است:
http://kheybaronline.ir/fa/news/21106/%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AC%D8%B9-%D8.‎.‎.‎

تصویر soalcity

با عرض سلام
در پاسخ مطرح شده به هر دو نظر (سه روز و بیست روز عرفی) اشاره شده است. و برای بیان مصداق آن سه روز نیز دلیل آورده شده است. که شما هیچ ردی بر آن دلیل ذکر نکرده اید و برای ادعای خودتان نیز دلیلی ندارید.

با سلام
تقریبا تمام نظرات و خوندم . اکثر دوستان سر حرمت نگه داشتن یا نداشتن این ایام مشکل دارن . منظور از حرمت نگه داشتن صرفا عزاداری نیست . که تموم این مدت زانوی غم بغل کنیم . ولی ما چه کار مهمی داریم که این چند روز و واقعا نمی تونیم تحمل کنیم . اصلا مشکلات جوونا و ازدواج و طلاق چه ربطی به مراسم عزاداری و شهادت ائمه داره ؟ جای تعجب داره .

ولش کن بابا هر چی به اینا میگی هیچ نمیخوان به غیر از اونی که تو مغزشون فرو رفته فکر کنن بیخیال بابا همین جور جواب میدن دیگه مجبورید وقتی نمی تونید فکر کنید تحقیق کنید و منطقی جواب بدید سایت به اصطلاح رفع شبهات راه می اندازید

یت الله شبیری زنجانی نسبت به ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری هشدار داد و گفت: افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد. جامعه عرفا نمی‌تواند نسبت به این همه عزاداری پیاپی مراقبت داشته باشد و سرانجام به انکار مجموع عزاداری روی می‌آورد.

جماران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی نوشت: این مرجع شیعیان در جمع تعدادی از روحانیون و طلبه‌های حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهه‌های پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداری‌ها به وجود می‌آید. افراط در عزاداری‌ها به تفریط می‌انجامد.

آیت الله شبیری با غیر شرعی خواندن هتک حرمت عزاداری ها، خاطر نشان کرد: حدیث خاصی راجع به مدت زمان عزاداری‌ها نیست. اگر برپایی مجلسهای شادی در زمانی باشد که در عرف آن را هتک حرمت عزای اهل بیت – علیهم السلام- می‌دانند خلاف شرع است. البته این که چه کاری هتک حرمت است را خود افراد باید تشخیص بدهند.

این مرجع تقلید افزود: قول ما درباره اینکه آیا شادی در ایامی غیر از روز شهادت هتک حرمت هست یا نه، حجت نیست و جامعه مشخص می‌کند تا چه زمانی باید عزا نگه داشته شود. اما متاسفانه عده‌ای امروزه با افراط در عزاداری‌ها زمینه هتک حرمت را فراهم می‌کنند و این افراد در این زمینه مسوولند. آیا واقعا کسی که مدعی محب اهل بیت – علیهم السلام- بودن است موظف به این کارهاست؟!

آیت الله شبیری زنجانی ادامه داد: امروزه برخی از منبری‌ها و مداح‌های بی تقوا حرفهای بی سند و مجلسهای بی سندی را ترویج می‌کنند و پس از ترویج آن در جامعه، عرف هرگونه مجلس شادی را در این ایام هتک حرمت می‌نامند. افراد هم شرعا موظفند هتک حرمت نکنند اما حتما ما باید موضوع را درست کنیم و بعد آن را تبلیغ کنیم تا باعث هتک شود؟

با سلام بر همگی.من کلان ادم درستی نیستم ولی سعی میکنم تو شهادت هیچ کاری انجام ندم.قانونمه

با سلام خدمت همه دوستان.
رمزموفقیت و بقای تشیع درطول تاریخ پرفراز و نشیب آن تمسک به رهنمودهای معصومین از طریق مراجع معظم تقلید است. در این مورد خاص نیز بهترین کار مراجعه نظرات این حضرات است. یک نمونه ازاین مجموعه نظرات در آدرس ذیل موجود است:
http://www.tabnak.ir/fa/news/388154/نظر-مراجع-در-مورد-تقارن-ایام-فاطمیه-با-نوروز

بنام خداي بخشنده
من خودم گاها تا الان خيلي حواسم به دهه فاطميه نبود اما محرم امسال كه گذشت تازه فهميدم فاطمه (س) كيست ، بيايد در غم آقامون مهدي شريك باشيم چه فايده اي داره اگه آقامون عزادار باشه و ما بريم شادي كنيم اينجوري فقط در حق خودمون بدي كرديم ، خدا همه ي مارو به واه راست هدايت كنه

ممنون از توضيحات كامل و جامعتون . بالاخره بعد مدتها فهميدم ايام فاطميه چه روزاييه . :)

ما از زمانی که در عزاداری و مقبره داری شهیدانمان مانده ایم مرگ سیاه را انتخاب کردیم و مرگ سرخ را از یادها برده ایم . کفر این کشور را مانند طاعون گرفته است.

تصویر soalcity

سلام
پاسداشت و زنده کردن یاد کسانی که حیات طیبه داشته اند، عین زندگی است.

با عرض سلام

وقتی غصه دار میشوی وقتی تمام دنیا برایت تیره و تار می شود وقتی مشکلی پیش میاید که هیچ کس نمی توان حل کند ان وقتی که اشکت سرازیر از چه کسی کمک می خواهی آیا از ۱۴ معصوم کمک نمی خواهی آیا خداوند را به آبروی خانوم قسم نمی دهی پس بعضی از دوستان کم لطفی می کنند و یکسری حرفهایی می زنند که از ته دل خودشان هم میدانند غلط است .من از بچگی به یاد دارم که در گوشم گفته اند احترام این خانواده را باید نگه داشت و همه می دانیم که اگر احترام نگه می داریم وبا شادیشان شادیم و با غمشان غمگینیم اول به خاطر آقا امام زمان است که حی وحاضرهستند و دوم به خاطر خودمان است که در دنیا و روز محشر فریاد رسمان باشند.

سلام و درود
لطفا بیخیال این حرفا باشید چون اینا برای جوان خونه و حل شدن مسایل اقتصادی، کار و ... نمیشه؟؟!!؟! واقعا که این همه آدم خشک و مقدس ؟!؟!
بروید فکری برای جوانان این مملکت بکنید که هر کدام از نسلمان دارد میسوزد، نسل پدرانمان در جنگ و خودمان مسایل اقتصادی و وای به حال فرزندان این مرز و بوم...؟......

تصویر soalcity

سلام
قصد جسارت ندارم، اما ممکن است بفرمایید با منحصر کردن مسائل انسان در خانه و اقتصاد، فرق انسان و حیوان در کجاست؟
شاید غفلت نموده اید که مشکلات دنیا همه برای ازمایش و امتحان ماست و ایام فاطمیه هم برای این است که یادمان بیاید عده ای از تمام دنیای خود گذشتند، تا حق به ما برسد.

آیا عروسی در روز ۱۲ فروردین مشکلی دارد؟

تصویر پاسخگو

با سلام
با توجه به این که ۱۲ فروردین ۹ روز از شهادت حضرت زهرا می گذرد ، برگزاری مراسم عروسی هیچ ایرادی ندارد .

اطلاعات جامع و كامل بود.متشكرم.

باسلام میخواستم بدونم دهه اول ودو م امسال در چه تاریخهایی هستش آیا تعطیلات عید نوروز ۹۴در دهه قراردارد لطفا کمکم کنید برام خیلی مهمه

تصویر پاسخگو

با سلام
بنا بر تقویم امسال ، فاطمیه اول سیزدهم اسفند هست و فاطمیه دوم روز سوم فروردین .
معمولا مؤمنین برای برگزاری جشن ها و مراسم عقد و عروسی چند روز قبل و چند روز قبل این ایام را به احترام حضرت زهرا (س) مراسم برگزار نمی کنند .

با سلام
۱۳ فروردین عروسی بگیرم از لحاظ قانونی. و شرعی مشکلی نداره؟

تصویر شهر سوال

با سلام
خیر اشکالی ندارد

سلام
من به امید خدا میخوام ازدواج کنم ولی قصد نداریم جشن عروسی بگیریم.میخواستم بپرسم اگه تو ایام فاطمیه جهیزیم رو ببرم و بدون هیچ جشنی فقط بریم ماه عسل اشکال داره؟؟

تصویر پاسخگو

با سلام و تبریک به شما خواهر گرامی
بردن جهیزیه و رفتن به ماه عسل در ایام فاطمیه هیچ اشکالی ندارد .
موفق باشید

سلام.آيا برگزاري مراسم در تاريخ ۱۵/۱/۹۴ اشكالي دارد؟

تصویر شهر سوال

با سلام
خیر اشکالی ندارد

سلام،من واسه روز ٢٧/١٢/٩٣ سالن رزرو كردم ايا ميشه مراسم عروسي گرفت؟ لطفا ج بديد خيلي نگرانم.

تصویر پاسخگو

با سلام
در فاطمیه دوم ، روز شهادت چهارم فروردین هست .
در تاریخی که گفتید گرفتن عروسی اشکالی ندارد .

با سلام... امسال اونطور که حساب کردم دهم فروردین مطابق میشه با آخرین روز از دهه دوم فاطمیه... جشن عقدو اگر یازده فروردین بندازیم که دیگه پرچم عزا از سر در خانه ها باز شده اشکال نداره؟

تصویر soalcity

سلام
این مسائل عرفی است و با توجه به عرف پیرامون خود می توانید تصمیم بگیرید.

با سلام و آرزوی توفیق روز افزون برای شما
خواستم بدونم تاریخچه بوجود آمدن دهه فاطمیه به چه زمانی برمیگرده؟ یعنی از چه زمانی تصمیم گرفته شد که ایام عزاداری خانم فاطمه زهرا (س) بصورت دهه برگذار بشه ؟ ممنون

تصویر شهر سوال

با سلام
طبق بررسی های صورت گرفته در منابع، روایتی خاص در مورد اینكه عزاداری شهادت حضرت زهرا(سلام اله علیها) بصورت دهه یا چند روز باشد نداریم. در واقع این یك امر ذوقی برای بزرگداشت مقام و منزلت سرور زنان عالم است.
ایام فاطمیه به عنوان یادبود و همایشی است ذوقی و برخاسته از طبع سلیم و ادب فطری شیعیان در آستان کامل‌ترین انسان‌های روی زمین که برای این شخصیت‌ها و گل‌های بی‌عیب خلقت گرفته می‌شود.

جز آنکه یک سری روایات معتبر نیز این ادب و احترام و مجالس را تایید کرده و به ویژه روزهای شهادت و ولادت و مانند آن را به مومنان تاکید کرده است، بنابراین خود روز شهادت حضرت باید مجالس عزا به صورت شایسته برقرار شده و همه ایران غرق در عزا مثل عاشورا شود و این در مورد هر دو روز شهادت صدق می‌کند.

اما در این که ایام پیوسته‌ای نیز به آن ضم شود و این ایام چند روز باشد،واقعیت مطلب این است که بحثی ذوقی است و بسته به سنت‌های هر قوم و شهر و روستا و نیز موقعیت‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

عروسی گرفتن در ۷ فروردین ۹۴ اشکالی دارد؟

تصویر شهر سوال

با سلام خیر اشکالی ندارد.

سلام.خسته نباشین.میخواستم بدونم ایا ۶فروردین ۹۴ گرفتن مراسم عقد اشکال دارد یانه.متشکرم

تصویر شهر سوال

باسلام
برگزاری این نوع مراسم در ایام فاطمیه( که شامل ۶ فروردین هم است) اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند.۱

توصیه میشود با یکی دو روز تاخیر برگزار شود.

۱. مستفاد از رساله دانشجویی،ج۱۶(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج۵،س۵۲۱، و دفاترسایر مراجع)

سلام مجدد.مگه ایام فاطمیه از چندم تا چندم برج هستش؟یکی دو روز تاخیر یعنی ۷فروردین خوبه؟

تصویر شهر سوال

با سلام
فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی(حدوداً ۵،۴ و ۶ فروردین ماه ۱۳۹۴) می باشد. ۷ فروردین اشکالی ندارد.

با سلام و احترام.
مراسم عروسی ما در تاریخ ۲۴ اسفند ماه است. بنظرم منعی نداشته باشه. نظر شما چیست؟؟

تصویر شهر سوال

با سلام
خیر اشکالی ندارد

با سلام به دوستان محترم ما باید اول ببینیم خودمون چطوری هستیم بعد از این بنده خدا که گفته چرا این همه عزاداری ایراد بگیریم شما که میرید عزاداری می کنید دله کسی رو نشکوندید یا حق کسی را پایمال نکردید یا حجابتون خوب بوده منظورم هم مردها هستند هم زن ها دروغ نگفتید توهمد نردید ببینید حضرت زهرا از ما عزاداری نمی خواد امام زمان از ما عزاداری نمی خواد از ما می خواهند که ادم باشیم با هم خوب باشیم به خاطر مال دنیا دعوا نکنیم یا توهمد نزنیم یا حق کسی را ضایع نکنیم اگر واقعا همه ی این ها رو تونستیم رعایت کنیم اون وقت حال میده عزاداری کرد بعدش عزاداری اصلش دو دهه هست ده اول از شنبه ۹اسفند شروع شده ده دوم تا ۳فرودین هست یعنی ۳فرودین تموم میشه "حالا مد شده بعدشهادت عزاداری می کنن قبلشم می کنن واقعا مد شده در صورتی که هیچ جای شرع و عرف قابل پسند نیست به فرموده ی اقا امام حسین می گویند یعنی تفکر کن حالا بیاییم تفکر کنیم که بی بی دوعالم چرا شهید شد و الگو بگیریم نه اینکه تظاهر به عزا بگیریم بیایید خودمان را درمان کنیم یا اباصالح امان از لحظه غقلت که تو شاهدم هستی

سلام العلیکم اولا:شماها چرا عروسی تون مونده این موقع میخواین از زیر بهونه ی عیدی بردن در برید (ای شلوغ). دوما:بعضی از دوستان گفته اند ما درک کردیم نمیتونی درک کنی لیاقت میخواد(طرز پاسخت خوب نیس) سوما:با این حرفاتون مردم را از دین زده می کنین (هرکسی رو توقبر خودش میزارن )این حرف خیل زشته ما مسؤل همه هستیم نه فقط واسه خودمون اومدیم (ببریم بدوزیم).بقیه هم از ما بهتر میدونن لازم به تذکر نیست. انشاءالله خداوند همه ی شیعیان رو عاقبت بخیر کنه.علی یارتون

با عرض سلام.
مراسم بردن عیدی به خانه نامزدم روز یکم فروردینه که همراه با یه جشن کوچیک خواهد بود. آیا اشکالی داره؟
متشکرم

تصویر پاسخگو

روز شهادت چهارم فروردینه .
بنابر این برگزاری چنین مراسمی اشکال نداره .
البته چون در همین ایام در برخی مکان ها روضه حضرت صدیقه برگزار میشه ، سعی بشه احترام ایام حفظ بشه خیلی بهتر خواهد بود .

نوجوون که بودم همیشه فکر میکردم چیزایی که منع شدم ازش همش تقصیر آخوندا و کله گنده هاس. اون موقع عتراف میکنم که احمق بودم.چون بعدها فهمیدم تنها ادمهای نادان این مملکت بعضی ادم معمولی عوام هستن که چشمشون به دهن بقیه اس.
اونایی که از این مطلب ایراد گرفتن و گفتن که اصن نباید در این تاریخ ازدواج و جشنی برگزار بشه قبول ...ولی اگه واقعا عاشق خانم فاطمه زهرا هستن عروسیشون رو فاطمه وار برگزار کنن...میان تاریخ عروسی رو عقب میندازن بعد چن وقت دیگه عروس خانم بغل فیلمبردار مرد کلیپ عروسی درست میکنه.و این هیچ ربطی به دین مذهب و عزاداری و اخوند و...نداره.اینا همونایی هستن که محرم میگن به عشق امام حسین عزاداری کنیم ولی ده شب تمام صدای بلندگوهاشون همسایه مریضشون رو ازرده...
امیدوارم همه عاقبت بخیر بشن.

سلام علیکم و رحمة الله
در باب اهمیت عزاداری برای حضرت زهرا س هم احادیثی هست؟لطفا ذکر بفرمایید

تصویر پاسخگو

سلام .
در رابطه با اهمیت عزاداری برای حضرت زهرا سلام الله علیها می توان به نکات زیر اشاره کرد .
۱- با توجه به آیه وَمَنْ یُعَظِّمَ شعائِرَ اللّه فَإنَّها مِن تَقْوی القلوب، اقامه عزا برای معصومین علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها یکی از مصادیق بارز تعظیم شعائر الهی می باشد . از این رو میتوان گفت که بر اساس آیه قرآن اقامه عزا برای ایشان از نشانه های تقوای انسان می باشد .
۲-در خصوص اقامه عزا برای حضرت زهرا سلام الله علیها با توجه به دوران خاص صدر اسلام و وقائع اتفاق افتاده در آن زمان، شرکت و برگزاری مجالس عزا برای ایشان فرصت خوبی برای آَشنای بیشتر با این قطعه از تاریخ اسلام و زندگی ایشان خواهد بود.
در روایت معروفی چنین می خوانیم :امام صادق علیه السلام می فرمایند:

«... فمن عرف فاطمة حق معرفتها فقد ادرک لیلة القدر; هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .»
و البته این واضح است که برپایی اقامه عزا برای ایشان زمینه مناسبی برای شناخت ایشان باشد .

سلام و خسته نباشید به همه ی محبان اهل بیت
متاسفانه در کشور ما نمره عزاداری ها میشه گفت از بیست هم بیشتر شده اما نمره جشن و شادی به زور با تک ماده به ده میرسه...!!
همونجور که خود معصومین علیهم السلام فرمودن در شادی ما شاد و در عزای ما عزادار باشید اما متاسفانه در کشور ما برگزار کنندگان مراسمات مذهبی چه دولتی چه خصوصی و مردمی تمام تمرکزشون بر روی عزاداری متمرکز شده وگرنه در این زمانی که ما زندگی میکنیم جشن گرفتن باشکوه نیمه شعبان چیزی کمتر از عزاداری محرم نداره. و همین امر باعث ایجاد حساسیت خیلیا شده و به همین دلیلم دین عزیز ما رو دینی پر غم و غصه و طرفدار عزاداری میدونن در صورتی که اسلام دین شادی و لبخنده نه غم و عزا...!!
توی اکثر مراسمات عزاداری میبینیم که از چند روز قبل آماده میشن(بعضی مواقع بیش از یک هفته قبل) و تا بعد از روز شهادت هم ادامه پیدا میکنه و همه جارو سیاه پوش میکنن(البته به جز محرم که بحثش جداست) اما در مراسمات شادی نهایتا روز قبلش چند تا پارچه یا بنر میزنن که فردا مثلا جشن میلادی برگزار میشه و اگه براشون مقدور باشه همون شب یا بازم نهایتا فردای اون روز همه چیزا رو جمع میکنن. در صورتی که مثلا بین جشن میلاد امام زمان علیه السلام و امام حسن مجتبی علیه السلام فرصت بسیار خوبیه برای جشن گرفتن اما هیچوقت همچین چیزی رو شاهد نبودیم.
از دوستان تقاضا دارم هر کی به کسانی که مسئول برگزاری اینجور مراسمات هستن گوشزد کنن که مخصوصا الان و در این دوره نباید در مراسمات جشن و شادی اهل بیت علیهم السلام کمتر از مراسمات عزاداری تلاش کنند.
یا علی

جانم به فدای مادرم زهرا س
اگر تمام عمر برای غربتت و مظلومیتت گریه کنم کم است خدا کند که از غم مظلومیتت بمیرم که از شما مادر عزیز شرمنده ام
خدایا مهدی فاطمه س را برسان منتقم مظلومیت اهل بیت را برسان تا انتقام مظلومیتشان را بگیریم ان شاءالله

واقعا بانو فاطمه زهرا شریفترین زن تاریخ بوده ولی مطمئنا عمل به سفارشات ایشان و ارادت باطنی و توصل قلبی بیشتر چاره ساز و مورد مقبول حضرت فاطمه (س) است تا عزاداری های تصنعی.خودمان را غرق ظواهر نکنیم که اهداف عالی را فراموش کنیم

دوست عزیز
میشه بگید طبق چه منبعی فرمودید ایام دوم فاطمیه ۳ و ۴ و ۵ جمادی ثانی هست ؟

در صورتی کهمن فکر می کنم ۱و۲و۳ جمادی الثانی باشه !
این هم منبع من :
http://makarem.ir/mehrabpage.aspx?lid=0&mi=15&mid=254865
حالا منتظر منبع شما هم می مونم !

حتماً رسیدگی کنید چون سایت های زیادی این مطلب شما رو عیناً کپی کردن ! و هرکس الان تو گوگل سرچ کنه ایام فاطمیه رو به این مطلب شما میرسه ! پس اگه اشتباه کرده باشید خیلی بد میشه !

تصویر شهر سوال

سلام
همانگونه كه بیان شد، تعداد ایام فاطمیه موضوعی عرفی بوده و معیار خاص و مستند به تاریخ و روایت ندارد. و حتما لزومی ندارد این ایام باشد. همانگونه كه در لینكی كه معرفی كرده اید، منبع تاریخی یا حدیثی ای معرفی نشده است. لذا مراجع و علمای بزرگوار هم ایام متفاوتی را قبل و بعد از روز ۱۳ جمادی الاولی و ۳ جمادی الثانی جهت عرض ارادت به ساحت قدسی بانوی دوسرا حضرت فاطمه(سلام الله علیها) معرفی كرده اند.

سلام علیکم خواهش می کنم کسانی مسئول پاسخگویی به سوالات دینی باشند که از سواد کافی اعتقادی و دینی برخوردار باشند. ایام فاطمیه شش روز نیست. ای کاش برادر محترمی که پاسخگو می باشد حداقل از افراد بی سواد و عامی مردم ما سوال می کرد که در جامعه ایام فاطمیه چه روزهایی است؟!!!!!در مورد سالروز شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) دو روایت است یکی اینکه ایشان ۷۵ روز بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) به شهادت رسیدند که می شود ۱۳ جمادی الاول و دیگری اینکه ۹۵ روز بعد از رحلت پیغمبر به شهادت رسیدند که می شود ۳ جمادی الثانی و طول این ۲۰ روز را ایام فاطمیه نامیده اند.
گرچه به طور معمول سه روز ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ جمادی الاول و سه روز ۱و ۲ و ۳ جمادی الثانی به فاطمیه اختصاص دارد .
از طرف دیگر قرار نیست هر کسی هر پیامی ولو بر ضد اسلام و انقلاب اسلامی بنویسد آورده شود. حداقل اگر کسی شبهه ای وارد کرد، آیا شما وظیفه پاسخگویی ندارید؟ ب
چند بار خواستم به مرکز شما زنگ بزنم متاسفانه شماره ای که در بخش درباره ها قرار داده اید هم اشتباه است. مشخص می شود خود مسئولان محترم سایت هم وقت نگاه کردن به پایگاه را ندارند. این است مرکز به اصطلاح ملی پاسخگویی به سوالات دینی. برای شما متاسفم . دشمنان اسلام برای نابودی اسلام با همه توانشان در حال فعالیتند. آنگاه یک مرکز دینی و اسلامی این مقدار خموده است.

تصویر پاسخگو

با سلام و تشکر از ارتباط تان با این سایت
از انتقاد شما نیز سپاسگزاریم و دقت نظر شما را می ستاییم . اما چند نکته را خدمت شما عرض می کنم :
۱- دوست عزیز جناب آقای باقی زاده ، تمامی کارشناسان مرکز ملی پاسخگویی در رشته ای که پاسخگویی می کنند حداقل سطح سه حوزه با کارشناسی ارشد دارند و از اطلاع کافی در آن مورد برخوردار هستند . البته مدعی بی اشتباه بودن آنها نیستیم ولی از نظر علمی کاملا تایید شده هستند . کسانی هم که اینجا سوالشان را مطرح می کنند می توانستند سوالاتشان را از افراد عامی و بی سواد بپرسند ، اما چون دنبال پاسخ صحیح بودند به این سایت مراجعه کرده اند .
۲-همان طور که در بالا هم گفته شد ،مساله ایام فاطمیه ، مقدار روزهای آن ، روز شروع و پایان آن و ... از مسائل عرفی و اجتماعی است ، نه یک مساله شرعی یا اصل ثابت شده اعتقادی . پس کم و زیاد دانستن این ایام ، مشکلی از نظر اعتقادی در پی نخواهد داشت .
۳- اگر شما به سایت برخی از مراجع از جکله حضرت آیت الله مکارم شیرازی هم تشریف ببرید در پاسخ به سوال از ایام فاطمیه همین نکات را یاداور شده اند .
۴- خیلی خوشحال خواهیم شد اگر از طریق تلفن هم شنونده انتقاده و نظرات اصلاحی شما باشیم . شماره تلفن ۰۹۶۴۰۰ بدون هیچ کد دیگر در خدمت شماست . بااین خط تلفن می توانید با هر یک از مدیران مرکز که خواستید صحبت بفرمایید .

با سلام
متاسفم برای سایتی که با عنوان پاسخگویی به سوالات دینی به تحریف پرداخته و دهه فاطمیه را که دو دهه است به ۶ روز تقلیل داده است. همچنین جای تأسف است که تمامی نظرات بدون هیچگونه بازبینی در سایت گذاشته می شود و به راحتی می نویسند «کفر کشور را مانند طاعون گرفته است».

تصویر پاسخگو

با سلام و تشکر از ارتباط تان با این سایت
جناب آقای موسوی عزیز ، همان طور که در بالا هم گفته شد ،مساله ایام فاطمیه ، مقدار روزهای آن ، روز شروع و پایان آن و ... از مسائل عرفی و اجتماعی است ، نه یک مساله شرعی یا اصل ثابت شده اعتقادی . پس کم و زیاد دانستن این ایام ، مشکلی از نظر اعتقادی در پی نخواهد داشت .
در ضمن بخش نظرات سایت تا جایی که محتوای توهین آمیز و خلاف شرعی در آن نباشد ، برای همه کاربران عزیز باز خواهد بود و نظرات مختلف ( هر چند مخالف نظر ما باشد ) قابل نمایش خواهد بود .

با سلام خدمت محبان اهل بيت(ع)
حتي اگه ايام فاطميه يا محرم يا صفر يك سال بشه ما زيره پرچمشون سينه ميزنيم و گريه مي كنيم حضرت فاطمه (سلام الله عليها) اول شهيده ي راه تشيع بوده اين بزرگوار بودن كه امير المومنين (ع) را تو بدترين شرايط بعد رحلت رسول اكرم (ص) از امام خويش دفاع كردند به نظر اين بنده حقير گريه كردن براي شهادت اين بزرگوار نعمتي هست كه به هركسي داده نميشه و اين سعادت است ما شيعان بايد به تشيع و اهل بيت(ع) كه تو هر مشكلاتي ما را ياري نمودند ، افتخار كنيم
من الله توفيق
يا علي

احسنت....واقعا درسته....این افتخار که برا اهل بیت (ع)گریه کنی....به هر کسی داده نمیشه...ممنون دوست عزیز....

من خودم پایبند مذهب هستم وعاشق دین و ایمه هستم ازونجایی که یادم میاد عزاداری ایام فاطمیه کنونی حدود بیست واندی ساله که رواج پیدا کرده به عقیده ی من هیچ چیزی نباید از حالت تعادل خارج بشه نه افراط ونه تفریط که هر دو شون ضربه زننده هستن حرمت شکنی و کاری که همیشه ودر همه حال بر خلاف موازین الهی انجام بشه گناه محسوب میشه وفقط مختص ایام خاصی نیست کسی که سیره ی امامان وپیامبر رو در پیش گرفتن نباید کاری کنن که جوانان که در مرحله ی حساس از زندگی هستن دلسرد بشن مخصوصا در این زمونه ی وانفسا ما باید مختصر اما مفید عزاداری کنیم که نتیجه بخش باشه نه طولانی که خستگی ببار بیاره و عادی بشه ایام فاطمیه از قدیم الاایام شش روز بوده سه روز جمادی الاول سه روز درجمادی الثانی ایام فاطمیه طولانی از سال هفتاد به بعد باب شده و اجرای مو به مو ی مسایل دینی مختص کسانی است که با بصیرت و اگاهی اینکار رو انجام میدن نه عوام که جامعه ما از همه توقع دارن خواهشمندم بدور از تعصب بدونر ازتامل در مورد عقیده ی جوانان وعوام نظر ندید همیشه نتیجه ی کار رو ببینید

تصویر پاسخگوی اعتقادی

پاسخ :
با سلام و تشکر .
در ابتدا باید گفت بر خلاف تصور شما که زمان آغاز عزا داری را بسیار اندک ذکر نموده اید ، عزا داری برای فاطمه زهرا اولین بار توسط امیر مومنان بعد از لحظه دفن او آغاز شده ، چون علی(ع) حضرت فاطمه(س) را دفن نمود، آثار قبر را از میان برد، سپس امام رو به مزار پیامبر(ص) کرد و گفت: «خدا چنین خواست که او زودتر از دیگران به تو بپیوندد. پس از او شکیبایی من به پایان رسیده و خویشتن داری من از دست رفته، اما چنان که در جدایی تو صبر کردم، در مرگ دخترت نیز جز صبر چاره ندارم که شکیبایی بر مصیبت سخت است
... اکنون امانت به صاحبش رسیده ،‌زهرا از دست من رفت و نزد تو آرمیده. ای پیامبر خدا! پس از او آسمان و زمین زشت می‌نماید، و هیچ گاه اندوه دلم نمی‌گشاید.
مرگ زهرا(س) ضربتی بود که دل را خسته و غصه‌ام را پیوسته گردانیده و چه زود جمع ما را به پریشانی کشانید.
شکایت خود را به خدا می‌برم و دخترت را به تو می‌سپارم!» (۱)
سپس به فاطمه خطاب کرده می‌گوید: «اگر بیم چیرگی ستمکاران نبود، برای همیشه در کنار قبرت می‌ماندم و در این مصیبت بزرگ چون فرزند مرده، جوی اشک از دیدگانم می‌راندم».(۲)
فقدان دختر پیامبر(ص) علی(ع) را سخت آزده ساخت،‌که این آزردگی از سخنانی که کنار قبر زهرا گفت، به خوبی احساس می‌شود. حضرت دو بیت شعر در کنار قبر زهرا سرود که معنای آن چنین است:
«دوستانی که کنار هم هستند، زمانی از یکدیگر جدا می‌شوند و هر فراقی، جز مرگ ناچیز است. اینکه دوستان خود را یکی بعد از دیگری از دست می‌دهم، نشان آن است که هیچ دوستی پایدار نمی‌ماند».(۳)
اما این که زمان ومقداری عزا داری ها چه مقدار باشد این پیشنهاد تان معقول است نباید برنامه خسته کننده وملال آور باشد .
پی‌نوشت‌ها:
۱. اصول کافی، ج۱، ص ۴۵۸ ـ ۴۵۹؛ دکتر جعفر شهیدی، زندگانی فاطمه زهرا(ع)، ص ۱۵۹.
۲. همان.
۳. ابن شهر آشوب،‌مناقب، ج۱، ص ۵۰۱؛ زندگانی فاطمه زهرا(س) ص ۱۶۱.

کاملا با نظر شما موافقم

السلام علیک یا فاطمه سیده نساء العالمین......با سلام خدمتت مدیریت سایت و تمام غلامان و نوکران حضرت زهرا س....خیلی ممنون از اطلاعات مدیریت سایت که در اختیار ما قرار دادند.....خیلی پر محتوا بود و منم یه چیزایی فهمیدم که نمیدونستم....باز هم ممنون از لطفتون....انشاءلله همیشه زیر سایه حضرت فاطمه (س) باشید....یا علی ع....خدا نگهدارتان...

در متن نوشته بودی:(و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد.) پس یعنی طبق متن فوق:(و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در غیر ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)باشد، اشکال ندارد.)

تصویر پاسخگو

با سلام خدمت شما دوست گرامی
جمله بالا کاملا واضح است و بدیهی است که نتیجه عکس گرفتن از آن ، نادرست است .
منظور این هست که مجلس عروسی که در ایام فاطمیه همراه باشد ، علاوه بر گناهی که در همه زمانها دارد ، گناه هتک حرمت ایام فاطمیه که منسوب به حضرت زهرا(س) است را نیز به دنبال دارد .
یعنی دو گناه .
البته گاهی هم ممکن است گناهی در آن مجلس صورت نگرفته باشد ، اما سبک شادی و سر و صدای مفرط مجلس با ایام سوگواری هماهنگی نداشته باشد . که در این مورد هم باید رعایت شود .

بیست و نهم مراسم عقد و جشن داریم اهنگم میخواییم بزاریم دوتا باند بزرگ ایا مشکلی داره؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

اولا خود آهنگ که چه فاطمیه باشد چه نباشد حرام است . دوما اگر این کار شما عرفا بی احترامی به مقدسات نباشد برگزاری جشن بدون موسیقی حرام اشکالی ندارد.

چرا آهنگ حرومه؟ همه مراجع در برابر آهنگهای صدا و سیما وکنسرتها و ... سکوت کرده اند و هیچ واکنشی ندارند. البته این رو هم بگم که اگر هم حرام باشد جنگ با خدا نیست. ولی ربا که بانکهای ما با آن زاییده و بزرگ شده اند و جان گرفته اند تا جان ما مردم را بستانند، حرام و جنگ با خداست. متاسفانه مراجع و علما بزرگ در برابر این جنگ بانکها با خدا سکوت کرده اند . جوانان غیور ما برای جنگ با تروریستها به سوریه میروند ولی داخل کشور کسی به جنگ دشمنان خدا نمی رود و آزاد و با عزت و احترام به کار خود مشغولند. جنگ با خدا با نام امامان معصوم ع. آیا عمل رباخواران کمتر از عمل تروریستهاست. تروریستها گنبد و مسجد را ویران می کنند ولی ربا عقیده و پایه های دین و تفکر را ویران و خشک می کنند. اتشی که ربا به ریشه کشور میزند هیچگاه خاموش نمی شود تا طعمه خود را خاکستر کند.

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

با دفتر مرجعتان تماس بگیرید.

سلام؛ سپاس؛ در پناه خدا

باسلام به نظر حقیر
بالاخره حضرت فاطمه السلام الله علیها در یک روزی که دقیقا مشخص نیست شهید شدند ما بجای جستجوی روز شهادت بی بی ،دنبال این باشیم که ایشان شاهد چه قضایایی بودند وتلاش کنیم برای ما تکرار نشود واز جسارت وجرأتشان در مقابل ظلمه درس بگیریم .
آنطور که از اوضاع واحوال بر می آید ایام فاطمیه یک امر قراردادیست برای رفع مشکل مالی جماعتی است که به حوزه علمیه به شکل اداره کاریابی نگاه میکنند نه مرکز علم وفقاهت و آن دسته از مداحانی است. که برای درآمد بیشترهر روز دست به ابتکار جدید میزنند و هرگونه سخنان ابداعی وحرکات واصوات آنچنانی را بدون رضایت اهل بیت علیهم السلام درباره ایشان ابراز وانجام میدهند . والسلام

تصویر soalcity

سلام
قطعا درس گرفتن از تاریخ امری بسیار مهم است. اما این منافاتی ندارد با آنکه روز شهادت مشخص باشد. طبق متون تاریخی عددی برای روز شهادت ذکر شده؛ اما از آنجا که در نگارش آن زمان از نقطه استفاده نمی شده، معلوم نیست عدد ذکر شده تسعون (نود) است یا سبعون (هفتاد). به همین دلیل دو احتمال هفتاد و پنج روز پس از رحلت پیامبر (ص) یا نود و پنج روز وجود دارد.
و اینکه بعضی مداحان یا بعضی روحانیون اعمال ناروایی انجام می دهد، دلیل نمی شود بر آنکه همه آنها و تمام مراسم را نفی کنید. چگونه ممکن است یک واقعه تاریخی را امری قراردادی دانست؟

سلام ببخشید میخواستم بدونم امسال اسفند دقیقا از چندم تا چندم نمیشه مراسم عروسی برگذار کرد.. توی تقویم فقط یکم رو شهادت حضرت فاطمه زده.. یعنی سوم که پنجشنبه هست میشه عروسی گرفت یا خیر ..؟؟؟ ممنون میشم اگه پاسخ بدید.. خیلی مهمه برام..

تصویر شهرسوال

سلام بر شما و وقت بخیر
ایام فاطمیه جمعا ۶ روز است، ۳ روز در ماه جمادی الاول و ۳ روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می باشد.
اما در عرف، به دهه دوم جمادی الاول، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول ۷۵ روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول ۹۵ روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود.
و باید توجه کرد که برگزاری عروسی در ایام فاطمیه اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند.
موفق و سلامت باشید.

شما مبدع در دین هستید و دین را همین بدعت ها به تحریف میکشد به همین علت است که وقتی امام عصر عج ظهور میکنند و شما با اسلام ناب محمدی روبه رو میشوید فکر میکنید ایشان دین جدیدی را ارئه میدهند و چون آن را خلاف منافع خود میبینید در مقابل ایشان صف آرایی میکنید در صورتی که بشارت همان بشارت پیامبر اعظم است لیکن تحریفات امثال شما باعث تغییر آن شده. مگر عزاداری برای حضرت زهرا س یک امر اعتقادی نیست حال که تاریخ مشخصی برای شهادت آن مظلومه در دسترس نیست فکر میکنید کل کائنات و خدا و چهارده معصوم منتطر این هستند که شما راس ساعت لحظه شهادت گریه کنید. شما اگر یک روز با احتمال قوی از این ده روز را به شهادت ایشان اختصاص دهید و سالگرد شهادت ایشان را سوگواری کنید خدا راضی است. اما ازآنجا که شما و امثال شما از اهل بیت استفاده ابزاری میکنید این کار به ضرر شماست

تصویر شهرسوال

با سلام.
همه بزرگان اسلام مي گويند که تعظيم شعائر واجب است. چرا شما فقط به اين ده روز اکتفاء کرديد، هر موقع از سال هم که براي آن حضرت عزاداري کنيد، قبول است. مشکل شما کجاست؟ لطفا توضيح دهيد.
اگر مشکل شما اين ايام و تاريخ آن است؛ بايد عرض نمود که تقريبا تا قرن سوم هجري، کلمات نقطه نداشتند. در تاريخ نوشته شده است خمس و تسعين و اگر نقطه را به گونه ديگر بگذاريد مي شود خمس و سبعين يعني ۷۵ يا ۹۵ روز بعد از رحلت رسول خدا ص آن حضرت به شهادت رسيدند. همه مردم دلشان مي خواهد در روز دقيق آن عزاداري کنند.
آيا شما که انساني فهيمده هستيد، احترام به خواست مردم را اشتباه مي دانيد؟

السلام علیک یا فاطمه الزهراء

ان شاالله با رعایت بهداشت در عزای مادر زانوی غم بغل میگیریم.

نظرات