آیا ائمه معصومین علیهم السلام هم ازدواج موقت داشته اند؟

ازدواج موقت

 کارشناس محترم سایت ازدواج موقت را علاوه بر حلال بودن مستحب نیز می دانند.
حال با فرض صحیح بودن این ادعا لطف کنید بگویید کدام یک از ائمه اطهار و معصومین چنین کاری کرده اند؟؟؟ ( چرا که در صورت عدم وقوع چنین نتیجه ای معصومین خود را از ثواب بزرگی محروم کرده اند! )

بحث استحباب داشتن ازدواج موقت نکته جدیدی نیست و در کتب حدیثی هم بدان اشاره شده است .شیعه از این جهت که حرام دانستن ازدواج موقت را بدعت در دین می داند، مقابله با آن را مستحب می شمارد؛ چراکه انجام ازدواج موقت خود نوعی احیای سنت رسول الله است. این مضمون در روایات نیز بارها آمده است.
اما این که برای انجام این عملی مستحبی حتما باید شرایط آن نیز لحاظ شود ، نکته ای است که به نظرم نیاز به توضیح و اثبات ندارد .
در این که ائمه بزرگوار شیعه هم به این مستحب عمل می کردند یا خیز نیز باید مقدمتا عرض کنم برای اثبات استحباب یک عمل نیاز نیست حتما مستندی تاریخی از انجام آن عمل از سوی بزرگان دینی داشته باشیم . زیرا ممکن است ایشان در زندگی شرایط انجام آن را نداشته باشند . مثلا در تاریخ هست که امام حسن عسکری (ع) در طول عمر بابرکت خویش به حج تشریف نبرده اند . زیرا شرایط زندگی ایشان به گونه ای بود که این امکان برایشان فراهم نبود . ( از عمل حج که در شرایطی واجب هم می شود ، مثال بالاتر نمی توان آورد ) پس لزوما نباید معصومان ما همه مستحبات را بجا آورده باشند .
با این حال در منابع روایی از انجام ازدواج موقت توسط برخی از پیشوایان دینی گزارش هایی به دست ما رسیده است . از جمله این که امام صادق (ع) فرموده اند پیامبر(ص) نیز ازدواج موقت می کرده است.

همچنین در روایتی آمده است امام علی (ع) با زنی از قبیله بنی نهشل در کوفه ازدواج موقت کرد.(۱)

پی نوشت :
۱- وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص ۱۰


 

 

دیدگاه‌ها

با سلام
چراپیامبرص و علی ع تا خدیجه س و حضرت زهراس زنده بودند؛ زن دیگری نگرفتند؟

تصویر پاسخگوی تاریخی

با عرض سلام و ادب.

با توجه به شخصیت و جایگاه ویژه حضرت خدیجه(سلام الله علیها) تا زمان حیات حضرت خدیجه(سلام الله علیها)پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) با زن دیگری ازدواج نکردند،همچنین با توجه به مقام عصمت حضرت زهرا(سلام الله علیها) امام علی(علیه السلام) هم تا زمانی که آن بانوی دو سرا زنده بودند با زن دیگری ازدواج نکردند.

نظرات