داستان تعلیم تسبیحات حضرت زهرا (س) چیست؟

 تسبیحات حضرت زهرا (س

شیخ صدوق می‏گوید: از حضرت امیر مؤمنان روایت شده که آن حضرت به مردی از «بنی سعد» فرمود: آیا می‏خواهی از خودم و فاطمه برایت سخن بگویم؟!
حضرت فاطمه در خانه‏ ی من بود. او با مشک آب، آنقدر آب آورد که بند مشک در بدن او اثر کرد، آن قدر با آسیاب دستی کار کرد که دست‏هایش تاول زدند، آنقدر خانه را جارو زدند که لباسهایش تیره رنگ گردید و آنقدر زیر دیگ ،آتش روشن کرد که لباسهایش سیاه رنگ شد.
من به او گفتم: کاش نزد پدرت رسول خدا(ص) می‏رفتی و از او خادمی درخواست می‏کردی؟تا آن خادم عهده ‏دار اینکارها می‏شد. فاطمه(س) نزد پیامبر رفت. وقتی بر پیامبر(ص) وارد شد دید عده ‏ای با پیامبر گفتگو می‏کنند. از شرم و حیا چیزی به پدرش نگفت و برگشت.
پیامبر(ص) از آمدن فاطمه فهمید که با ایشان کاری دارد. فردا صبح زود پیامبر(ص) به خانه ما آمد .آن حضرت سلام کرد. جواب دادیم و گفتیم: علیکم‏ السلام یا رسول الله! بفرمائید.
آن حضرت آمد نشست و فرمود: دخترم فاطمه! دیروز چه کار داشتی که نزد من آمدی؟
فاطمه شرم کرد که جواب بگوید. من جواب دادم و گفتم: آنقدر آب آورده که بند مشک در بدن او اثر کرده، آن قدر آسیاب‏ دستی چرخانده که دستهایش تاول زده، آنقدر خانه را جارو زده که لباسهایش تیره گردیده و آنقدر آتش زیر دیگ روشن کرده که لباس‏هایش سیاه گردیده است، من به او گفتم که کاش نزد پدرت می‏رفتی و خادمی درخواست می‏کردی.

پیامبر اسلام(ص) فرمود: آیا نمی‏خواهید چیزی به شما یاد بدهم که از خادم بهتر است؟! هنگامی که می‏خواهید بخوابید، ۳۴ بار «الله اکبر»، ۳۳ بار «الحمدللّه» و ۳۳ بار «سبحان الله» بگوئید. فاطمه گفت: از خدا و پیامبر خدا راضی شدم.[۱]

در ادامه مناسب است به چند روایت در مورد فضیلت تسبیحات حضرت زهرا(س) اشاره كنم:

تسبیحات حضرت زهرا(س) كه عبارت از ۳۴ مرتبه الله اكبر و ۳۳ مرتبه الحمدلله و ۳۳ مرتبه سبحان الله است، مصداق "ذكر كثیر" است كه در قرآن به مؤمنان دستور داده شده كه فراوان خدا را یاد كنید: "یا ایها الذین آمنوا اذكروا الله ذكراً كثیراً؛ ای كسانی كه ایمان آورده اید! یاد كنید خدا را، یاد فراوان".[۲]

زراره می گوید: امام صادق(ع) فرمود: "تسبیحات فاطمة زهرا(س) مصداق ذكر كثیر است كه در قرآن آمده: "اذكروا الله ذكراً كثیراً".[۳]

امام باقر (ع) فرمود: "اگر چیزی بهتر از تسبیحات حضرت زهرا بود، پیامبر آن را به فاطمه می آموخت".[۴]
امام صادق (ع) فرمود: "تسبیح زهرا (س) در هر روز بعد از هر نماز محبوب تر است نزد من از خواندن هزار ركعت نماز مستحبی ".[۵]

امام صادق (ع) فرمود : "هر كس هنگام خواب تسبیحات فاطمة زهرا (س) را بگوید، از جملة ذاكران خواهد بود.[۶]


[۱]. من لا یحضره الفقیه، ج۱، ص ۲۱۱، ح ۳۲، چهار مجلّدی. این حدیث به صورت تقطیع شده در وسائل، ج ۴، ص ۱۰۲۶، ح ۲، باب ۱۱، ازابواب تعقیب آمده است. بحارالانوار، ج ۸۲، ص ۳۲۹ عین این حدیث را از علل الشرایع آورده است.
[۲]. احزاب (۳۳) ایة ۴۱.
[۳]. وسائل الشیعه، ج۴، باب ۱۸ از ابواب تعقیب، ص ۱۰۲۲.
[۴]. همان، ص ۱۰۲۴.
[۵]. همان.
[۶]. همان، ص ۱۰۲۶.

دیدگاه‌ها

عالی بود.یک دنیا ممنونم . تسبیحات رو یادم رفته بود .خدا خیرتون بده.

خیلی خوب بود من خیلی وقت بود از راه به در شده بودم وتسبیحات یادم رفته بود یک دنیا ممنون.

ممنون من هم تسبيحات رو ياد كرفتم

ممنون خیلی خوب بود .

نظرات