آیا امام علی علیه السلام در خانه کعبه به دنیا آمده است؟

مولود کعبه

آیا علی ابن ابیطالب علیه السلام در کعبه بدنیا آمده؟
در ایران همه بر این باورند که علی در کعبه متولد شده است لذا او را مولود کعبه مینامند اما واقعیت این است که علی نیز مانند بقیه ائمه و خود پیامبر در خانه متولد شده است دلایل این موضوع بسیار و اضح و روشن است
نخست: اینکه علی ده سال قبل از بعثت بدنیا آمد در آنزمان مسجد الحرام بتکده مهم اعراب بود و کعبه محل نگهداری بتها ! تمامی کسانی که بدور کعبه طواف میکردند بت پرست بودند حال سوال این است آیا فاطمه بنت اسد جزو بت پر ستان بوده که برای عبادت به آنجا رفته است؟
دوم: در کعبه بتهای زیادی مانند لات عزی هبل و غیره نگهداری میشد بطوریکه جایی برای حرکت در داخل کعبه نبوده باید پرسید آیا علی در کنار بتها متولد شده؟ در اینصورت تولد در کنار بتها امتیاز محسوب میشود؟
سوم: در بین اعراب این رسم وجود داشته و دارد که زنان در دوران حاملگی و بخصوص در ماه آخر در خانه میماندند و هرگز یک زن باردار در ماه آخر حاملگی در جمع مردم حاضر نمیشد حال چگونه ممکن است فاطمه بنت اسد در آخرین لحظات بارداری به درون بتکده رفته باشد آنهم تنها؟
چهارم: در دیوارهای کعبه شکافهای متعددی هست که نشاندهنده تخریب این بنا در حوادثی چون سیل میباشد این شکافها هرگز نشاندهنده کنار رفتن دیوار برایب ورود یک فرد نیست
پنجم: چنین معجزه ای باور نکردنی است که دیوار از هم جدا شود و دوباره متصل گردد فرض کنیم که این معجزه روی داده است پس چرا در قرآن از آن ذکری نیست در حالیکه داستان ابرهه و اصحاب فیل در قرآن آمده و نام کعبه بعنوان بیت عتیق بارها ذکر شده است این معجزه از همه آنها مهمتر است اما در قرآن اشاره ای به آن نیست
ششم: علی بارها در نهج البلاغه به بزرگ شدن خود در دامان پیامبر و رشد در خانه رسول خدا اشاره کرده اما حتی یکبار نگفته است من مولود کعبه ام یا من کسی هستم که در کعبه بدنیا آمده است

تولد امام علی(علیه السلام) در كعبه از مسلمات تاریخی است و جایی برای ایجاد شك و تردید در آن وجود ندارد. بر خلاف نویسنده كه این را اعتقاد مردم ایران دانسته و با بیان چند احتمال، بدون ارائه هیچ گونه سند و مدركی درصدد ایجاد شك و تردید در این واقعه مسلم تاریخی است.
علما و دانشمندان بزرگ شیعه و اهل سنت در این كه ولادت على علیه السلام در خانه كعبه واقع شده است، اتفاق نظر دارند، حتى مرحوم‏«اردو بادى‏» در این موضوع كتاب قطورى نگاشته است. (۱)
نظر برخى از علماى اهل سنت
۱-حاكم نیشابورى:
«اخبار در مورد این كه فاطمه بنت اسد«على بن ابى طالب‏» را در خانه كعبه به دنیا آورد، در حد تواتر است.» (۲)
۲-حافظ گنجى شافعى: «امیر المؤمنین على علیه السلام در مكه و در داخل بیت الله الحرام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى ‏ام عام الفیل، متولد شد،و جز او مولودى در بیت الله الحرام تولد نیافته است، نه پیش از او و نه پس از او. این امتیاز نشانه بزرگى مقام و موقعیت او بود كه شامل حال او گشت.» (۳)
۳-ابن صباغ مالكى:
«على بن ابى طالب علیه السلام در شب جمعه سیزدهم رجب سال سى ‏ام عام الفیل -۲۳ سال قبل از هجرت-در مكه مشرفه در بیت الله الحرام متولد گشت. این فضیلت را خداوند به جهت جلال و بزرگى و كرامت على علیه السلام به او اختصاص داده است...» (۴)

اما چند نكته در پاسخ به مطالب نویسنده:

۱و ۲ . وجود بت در كعبه:
قداست کعبه از نظر قرآن بسیار دیرین است و وجود بتها از قداست آن هرگز نکاسته بر اساس آیات قرآن اولین خانه ای است که خداوند در آن عبادت شده. زائران خانه خدا همواره برای زیارت این مکان مقدس از راه های دور و نزدیک به مکه می آمدند. بدون شک وجود بت ها در خانه کعبه و اطراف آن هرگز از قداست معنوی کعبه نکاسته است بنابراین تولد امام علی ـ علیه السلام ـ در این مکان مقدس فضیلتی بزرگ برای آن حضرت محسوب شده است، فضیلتی که احدی در این فضیلت با حضرت شریک نگشته است.

بدون تردید وجود بت ها در خانه کعبه شایسته این مکان مقدس نبود امّا وجود مقطعی این بت ها در خانه کعبه نمی توانست قداست و معنویت اصیل این خانه را از بین ببرد. دلیل بر قداست این خانه آن است که اولا رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیش از بعثت و پس از آن همواره کنار این خانه می آمد و پس از طواف این خانه مقدس به عبادت مشغول می شد.

 پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ پیش از فرود آمدن وحی در غار حراء به پرستش خدا می پرداخت،خانه خدا را طواف می کرد و حج عمره می گذارد.و در این زمان در خانه کعبه و درمسجد الحرام بت هایی وجود داشت اما پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بدون توجه به بت ها و تنها به خاطر قداست و عظمت خانه کعبه در آنجا به عبادت می پرداخت. در روایتی از زید بن حارثه نقل شده است: «وقتی پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ طواف می کرد من با او طواف می کردم چون از کنار بت اساف یا نائله گذشتیم من به آن بت دست کشیدم، پیامبر فرمود: به این دست مکش».(۵)
بنابراین این گونه نبود كه همه كسانی كه به زیارت كعبه و طواف دور آن می پرداختند، بت پرست بودند.

دلائل زیادی می توان برای تقدس خانه کعبه ذکر کرد که به یک مورد دیگر از این دلائل اشاره می کنیم. همان گونه که می دانیم شهر مکه در سال هشتم هجری فتح شد بنابراین تا این سال در خانه کعبه بت هم وجود داشت. با فتح این شهر توسط پیامبر بت ها نیز نابود شدند درحالی که کعبه سال دوم هجری به عنوان قبله گاه مسلمانان قرار گرفت.

اگر این تقدس وجود نداشت چگونه می توانست یک بت خانه (به قول شما) قبله گاه مسلمانان قرار گیرد؟

۳. رسم عرب در مورد زنان باردار:

این ادعا نیازمند ارائه سند و مدركی است، آن هم باید به اندازه ای معتبر باشد كه بتواند در مقابل روایات فراوان تولد امام علی(علیه السلام) در درون كعبه، عرض اندام كند. آیا واقعاً سند معتبر و محكمی وجود دارد كه در آن دوره، رسم عرب این گونه بود كه زنان باردار از منزل خارج نمی شدند؟؟؟!!!!

۴. اینكه كعبه بارها خراب و دوباره تعمیر شد، بحثی نیست، ولی هر انسان منصف و عاقلی این را هم می داند كه با صرف وجود شكاف های متعدد نمی توان یك حادثه مسلم تاریخی را رد كرد.

۵. بسیاری از مطالب در قرآن نیامده است و قرار هم نبود كه همه چیز در قرآن بیان شود.

در بی سوادی و بی اطلاعی و كینه توزی و جهالت نویسنده همین بس كه وی این عقیده را مختص شیعیان دانسته است. حال آنكه این حادثه از مسائل مورد اتفاق مسلمین است.


پى ‏نوشتها:
۱-الغدیر،ج ۶،ص ۲۷.
۲-مستدرك حاكم نیشابورى،ج ۳،ص ۵۵۰، (در شرح حال حكیم بن حزام).
۳-كفایة الطالب،ص ۴۰۷.
۴-الفصول المهمه،ص ۳۰.
۵- بیهقی، احمد بن حسین، دلائل النبوه، ترجمه محمود مهدوی دامغانی، تهران، علمی و فرهنگی ۱۳۶۱، ج۱، ص۲۰۱.

دیدگاه‌ها

من یه خواننده عادی هستم و نوشته هایی فردی که منکر تولد امام علی در کعبه بود برایم اصلا عقلانی نبوده است. الان هم صهیونیست های شیطان پرست و کودک کش بیت المقدس را اشغال کرده اند ولی از قداست آن کاسته نمی شود. اگر قبول کنیم که ابلیس وجود دارد پس بیاییم قبول کنیم که ابلیس همیشه در پی توطئه و شک و شبهه های بی اساس است. گیرم که تمامی مقدسات شیعه الکی باشد شما نهج البلاغه رو بخون می فهمی علی کیست. منشور عدالت سازمان ملل از قدیمی ترین سند موجود که همان نامه حضرت علی ع درباره عدل به مالک اشتر است استفاده کرده. اگر علی همتا ندارد (که در تاریخ به دفعات به بی همتایی او اعتراف کرده اند) پس شایسته ی رهبری است و شایسته است که او مولای ما باشد. دقت کردین هر تیری که به قلب قداست ائمه می زنند خدمتی بزرگ به اسراییلی های نجس است؟؟؟؟؟؟ خدمتی بزرگ به آنهایی که چیزی به نام عفت برای یک زن. قداست برای اولیا خدا. پیامبران و بزرگان دین و مذهب نمی شناسند

سلام
آفرین به این شاه بیت غزلت(!):
"گیرم که تمامی مقدسات شیعه الکی باشد شما نهج البلاغه رو بخون می فهمی علی کیست. "
اضافه می کنم امام شافعی فرمود:
"اگر علی مرتضی خودش را به جهانیان آن گونه که بود می نمایاند، جهانیان در برابرش سر به سجده می گذاشتند(!). شافعی می میرد اما نمی داند که خدای او علی است یا الله! (البته از نظر من چون شعر است این زبان و این اغراق مجاز است.)
فراموش نمی کنم وقتی جمله ای از علی ع را در وقت و موقعیت مناسب برای استادم در کانادا بیان کردم گونه هایش به پهنای صورتش گلگون شد و دوبار تکرار کرد: "این جمله بزرگی است! این جمله بزرگی است!" (اگر خواستید برایتان تعریف می کنم.)
خدایا ما را دوستدار علی بمیران.

این نویسنده در مراحل نگارش وطرح سئوال پاسخ خود راداده وان اینکه چگونه است که علی علیه السلام بقول او در بتکده بدنیا امده حال اینکه خداوند برای نجات همین بتکده از تجاوز ابرهه ابابیل را مامور کشتن سپاه اومیکند!!!؟

نظرات