آیا زدن پوشیه(روبنده) اشکال شرعی دارد؟

حجاب

پوشش بدن برای زنان باید چگونه باشد؟

طبق فتوای بعضی از مراجع عظام تقلید:

مراجع عظام تقلید آقایان امام خمینی، امام خامنه ای، فاضل لنکرانی، مکارم شیرازی، حسینی سیستانی، وحید خراسانی، مدنی تبریزی، نوری همدانی:
زن باید تمام بدن و موی خود را [به جز گردی صورت و دست ها تا مچ] در برابر مرد نامحرم بپوشاند.(۱)

آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر نامحرم بپوشاندو بنابر احتیاط واجب، باید دست و صورت را نیز بپوشاند.(۲)

آیت الله العظمی بهجت:
زن باید تمام بدن و موی خود را در برابر نامحرم بپوشاندو بنابر احتیاط مستحب، باید دست و صورت را نیز بپوشاند.(۳)

پی نوشت ها:
۱. آیات عظام آقایان: امام خمینی، فاضل، سیستانی، مکارم، نوری: تعلیقات علی العروه، (الستر)- امام خامنه ای: استفتائات، س۵۶۸- مدنی تبریزی: استفتائات، س۱۶۱۱ و توضیح المسائل مراجع م ۲۴۳۵.
۲. جامع الاحکام، ج۲، س۱۶۹۶.
۳. سایت معظم له-استفتائات-حجاب و پوشش زن و مرد-حکم پوشاندن دست و صورت زن.
http://www.bahjat.org/index.php/ahkam-2/esteftahat/61-2011-09-06-09-04-4.‎.‎.‎

دیدگاه‌ها

سلام. سؤال داشتم. تو شهر ما، اکثر خانمای چادری، چادر معمولی استفاده میکنن. اخیراً یه سری چادرای جدیدی (از قبیل صدفی، اماراتی، لبنانی، عربی، خبرنگاری و ...) اومده که ۱) از نظر خود بنده که یک خانوم هستم خیلی زیبا و جذاب هستن. واقعیت امر من خودم ازشون خیلی خوشم میاد به خاطر زیبایی شون و راحتی دست در اون مدلها. ۲) از اونجا که این چادرها، تا الان نبودن و جدیداً آمدن، در صورت استفاده در بیرون، بازم برای نامحرمان جلب توجه میکنن به خاطر مدل جدیدشان. ۳) این جلب توجه باعث راحت نبودن در پوشش مذکور میشه. حالا ۲ تا سؤال دارم: سؤال ۱) مگه یکی از احکام لباس پوشیدن، این نیست که لباسی رو بپوشیم که جلب توجه نکنیم حالا در اون شهر در اون محیطی که هستیم تا دور از چشم نامحرمان باشیم؟ سؤال ۲) به نظرتون توی چنین شهرایی میشه اصلاً روبند استفاده کرد؟؟؟ سؤال ۳) آیا در استفاده از روبند، نباید محیط اون شهر رو در نظر گرفت؟ من خانوم میتونم با همین چادر معمولیم، صورتم رو تا حدودی بپوشونم. لطفاً راهنمایی بفرمایید.

تصویر سید پاسخگو

با سلام
۱- استفاده از چادرهای مذکور با عنوان صدفی و... چنانچه پوشش کامل داشته باشند و بدن نما نباشد و برآمدگی های بدن را نمایان نکنند، پوشش توسط آنها اشکالی ندارد و پوشش با چادر به عنوان لباس شهرت صدق نمی کند چنانچه اگر اینطور باشد که باید در کشورهای عربی مانند لبنان یا اروپایی به علت آزادی عملی که وجود دارد بگوییم حتما پوشش با چادر لباس شهرت خواهد بود.ولی این چنین نیست.
۲- استفاده از روبند کاری به عرف جامعه ندارد و همچنان که احکام آن را ذکر کردیم طبق نظر بعضی از مراجع حتی استفاده آن وجوب دارد. مگر مرجع بزرگوار نمی دانسته که به عیر از بعضی از شهرها در مابقی شهرهای کشور انداختم آن موجب جلب توجه می شود، پس می توانست بگوید فقط در جاهایی که جلب توجه نمی کند و در آن شهر انداختن روبنده رسم است ولی توجه داشته باشید که هیچ یک از مراجع عظام تقلید پوشش را منوط به عرف نکرده اند و فرموده اند که زن باید در هر صورت پوشش کامل داشته باشد.
۳- در همه جا می شود از روبنده استفاده کرد کما اینکه خود ما در بعضی از شهرها به ندرت و انگشت شمار دیده ایم ولی باز هم با این وجود آن خانم از روبنده استفاده کرده است.
درضمن حجاب کامل که شامل چادر یا استفاده از روبنده می شود به غیر از این که محدودیت نمی آورد بلکه آزادی عمل برای آن زن را در پی دارد و ایشان را از تیر چشم های شهوت ران در امان می دارد.
لذا به این نکته پی می بریم که حجاب کامل یک امر واجب است و عرف محل زندگی در نوع آن تصرفی ندارد.
موفق باشید.

سلام به نظرم شما حکم وکامل نگفتین ازآیه قرآن /سوره نور /۳۱ میفرماید زن پوشیدن تمام بدن به جز دست وصورت ویه شرط هم داشت که بدون زینت باشد..وشما قید نکردین همه مراجع به اتفاق میفرماین که همراه زینت پوشش صورت ودست الزامیه ..وقتی اینجوری ازطرف مراجع حکم و میرسانید اشکال دارد چون ما درجامعه داریم میبینیم که خانمی ابرو ..لباش ..چشماش تاتو دارد وحجاب چادر هم دارد واین درست نیست..

تصویر سید پاسخگو

با سلام
تشکر از اینکه مطلب را کامل مطالعه نموده و نقایصی که به نظر آمده را تذکر داده اید.
در مورد آیه ای که می فرمایید نه بنده و نه شما مرجع تقلید نیستیم که بتوانیم از آیات قرآن یا احادیث استنباط یا استخراج حکم فقهی را داشته باشیم، در صورتی که فتوا دادن شرایطی دارد که شامل حال مجتهد جامع الشرایط می باشد و ما علی القاعده باید به عنوان مقلد آنچه به عنوان احکام عملی در رساله های عملیه مراجع است را به عنوان دستور کار خود قرار داده و به آن عمل نماییم.
اما راجع به کاستی فتاوا نسبت به مطلب بالا، باید توجه داشته باشید که تیتر مطلب راجع به حکم پوشیه یا روبنده انداختن خانمها است نه راجع به پوشش کلی بانوان.
اما برای مطالبی که شما ذکر کرده اید نیز مطالبی پست شده است که خالی از لطف نمی باشد که به آن مطالب نیز سر بزنید.
لینک بعضی از مطالب را برای شما قرار می دهیم چنانچه سوال دیگری باقی ماند، می توانید بپرسید تا پاسخ گو باشیم.
http://www.soalcity.ir/node/2866 پوشش پا از نامحرم
http://www.soalcity.ir/node/2814 زینت بودن یا نبودن ابروی تاتو شده
موفق باشید.

سلام با تشکر از زحمات شما بنده همینو میخواستم که لینکشو قرار دادین ...

وقتی درباره حجاب صحبت میشه بعضی از خانما فورا همین متن و میارن که ببین مراجع هم میگن گردی صورت ودستا پوشش لازم ندارد؟

!وانگار یکی باید همیشه دنبالشون باشه بگه جای دیگر فتوای مراجع بزرگوار و ببینیم که با شرط حکم داده شده...

البته این نظر بنده هست نه صاحب نظر هستم نه عالمه ..ولی یک پیشنهاده که برای اینکه این سوءتفاهم پیش نیاد اون شرط زینت و که درآیه هم

فرموده با اجازه مراجع اضافه شود نه به عنوان فتوای مراجع بلکه به عنوان حکم صریح خداوند متعال .

به هرحال تشکر میکنم از سایت خوبتون ...بنده خیلی استفاده میکنم ..خدا خیرتون بده

تصویر p_qurani

سلام.در اينكه منظور از زينتى كه زنان بايد آن را بپوشانند و همچنين زينت آشكارى كه در اظهار آن مجازند چيست در ميان مفسران سخن بسيار است.
بعضى زينت پنهان را به معنى زينت طبيعى (اندام زيباى زن) گرفته‏اند، در حالى كه كلمه" زينت" به اين معنى كمتر اطلاق مى‏شود.بعضى ديگر آن را به معنى" محل زينت" گرفته‏اند، زيرا آشكار كردن خود زينت مانند گوشواره و دستبند و بازوبند به تنهايى مانعى ندارد، اگر ممنوعيتى باشد مربوط به محل اين زينتها است، يعنى گوشها و گردن و دستها و بازوان.بعضى ديگر آن را به معنى خود" زينت آلات" گرفته‏اند منتها در حالى كه روى بدن قرار گرفته، و طبيعى است كه آشكار كردن چنين زينتى توام با آشكار كردن اندامى است كه زينت بر آن قرار دارد. (اين دو تفسير اخير از نظر نتيجه يكسان است هر چند از دو راه مساله تعقيب مى‏شود).به نظر می رسد مراجع بزرگواری که پوشاندن دست و صورت را نیز واجب می دانند تمام بدن زن را زینت دانسته اند برخلاف فقهایی که زینت را در معنای خاصی بکار برداند که شامل همه بدن زن نمی شود . برای بررسی تفصیلی این مطالب به کتب فقهی مراجعه شود .

اگر خانمی خیلی زیبا باشه. یعنی کل صرورتش کلا زینته و جن و انس رو جلب میکنه
آیا این هم میتونه صورتش رو نپوشونه؟

تصویر پاسخگوی احکام

سلام

تشکر از ارتباط شما

اگر می داند که زیباییش باعث جلب توجه نامحرم می شود باید صورت خود را بپوشاند.

نظرات